Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Thioro
Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:05

Dit zou ik ook eventjes hogerop vermelden.

112 is idd eerder een callcenter, je krijgt geen dokter aan de lijn maar een persoon die volgens standaardprotocollen moet handelen (juist omdat ze geen medische kennis hebben).
Maar ze zouden ook helder genoeg moeten zijn om van het standaardprotocol af te wijken (prio zetten, ook al zegt de vragenlijst anders) als iemand belt uit naam van ziekenhuis/dokter x.

Mijn ervaring is dat je vaak veel meer gedaan krijgt als een dokter/medicus zelf belt.

Maar nee het systeem is niet waterdicht.
Hier is laatst hele commotie geweest over een sterfgeval waarbij 112 een bepalende factor is geweest.
Vrouw belde met buikpijn en zei letterlijk dat ze dacht dat ze ging sterven. Waarop de operator laconiek antwoordde dat iedereen wel eens sterft en buikpijn geen reden was voor spoed.
Ambulance werd uiteindelijk wel gestuurd maar mevrouw was bij hun aankomst overleden. Fatale inwendige bloeding.
Operator werd toen ontslagen en protocollen herbekeken. Maar goed, is geen troost voor familie van de overleden vrouw.

Sterkte voor jou en je moeder en ik zou idd eens nagaan of er niet iets van een code aan je moeder toegekend kan worden zodat ze bij problemen altijd prio is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HELder, lambiek_lief, LV19952, Solleke_Noah, Unit en 35 bezoekers