Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

moyra
Berichten: 9657
Geregistreerd: 19-02-04

Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 12:33

Ik denk dat bijna iedereen denkt NATUURLIJK!

Vorig jaar opende ik dit topic
[MWS] Wanneer iemand out of the blue zegt...

Inmiddels een jaar verder en moeder weer enkele maanden thuis hebbende staat de ambulance nog met zeer grote regelmaat op de stoep.
Zo ook vanmorgen ;(
Het steunhart/LVAD sloeg alarm en gaf aan BELLEN!!!
Bellen met het ziekenhuis wordt dan bedoelt.
Zh wilde haar graag naar de spoedeisende hulp hebben en als de flow op deze waarde bleef kon dat met eigen auto, anders 112 bellen.
In rap tempo zakte de flow dus 112 gebeld.

Nou ben ik best gewend dat ik moet uitleggen wat een steunhart/Lvad is maar bij deze dame zakte mijn broek aardig af.
Ik vertel haar dat patient een steunhart heeft, er contact is geweest met zh en ze met spoed naar ziekenhuis X vervoerd moet worden.
Patient voelt zich goed, maar zh wil een prio1.

Vervolgens stelt ze vragen als voel je koud zweet etc.
Alle vragen negatief beantwoordt en leg haar uit dat een lage flow levensbedreigend is, maar niet de gebruike hartklachten verschijnselen zal tonen.


Vervolgens vraagt ze mij of mevrouw bekend is met hartklachten.
Ik kon alleen maar een sceptische: nee ze hebben haar een 2e hart gegeven omdat het zo'n goed mens is, uitbrengen.

Nadat het gesprek al enige tijd duurde, en het Lvad steeds volhardender begon te loeien,vraag ik haar nogmaals om een prio1 naar adres X aan te maken.
Dat zal ze wel even doen idd.
Serieus!!! We zijn weer kostbare minuten verder |o

Wachten op ambu kon beginnen, het duurde en duurde.
Omdat ik na aanleiding van het gesprek twijfels heb gekregen bij de kundigheid van de dame in kwestie, besloot ik 112meldingen te checken.
De flow zakte immers steeds dieper weg.
Wat schetst mijn verbazing :oo
I.p.v een prio1 had mevrouw er een matige spoed van gemaakt |o

Echt soms vraag ik mij af in hoeverre de medewerkers van de meldkamer medische kennis hebben en niet gewoon een standaard vragenlijstje aflopen zoals er in callcenters gewerkt word.

Oja, mijn moeder heeft nog steeds de 60 niet gehaald :\ ;(


moyra
Berichten: 9657
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 16:58

Ricie schreef:
Ik snap je frustratie heel goed TS, dit had naar mijn insziens niet zo mogen gebeuren als dit echt zo is gebeurd. niet dat ik aan jou twijfel TS. Maar wil toch mijn ervaring/kennis even delen.

Het is inderdaad zo dat een centralist in veel gevallen niet heel veel medische kennis heeft. Wel had hij naar jou verhaal in mijn ogen iets anders kunnen handelen. Maar we weten niet wat er achter de schermen inmiddels gaande was. Ik zit redelijk in het wereldje.

112meldingen en datsoort site's...het is leuk dat ze er zijn. Maar in dit geval niet altijd even goed. Ditsoort dingen moet je hier niet op checken om het te vergelijken als je in zo een situatie zit. Ten eerste, prio's is brandweer en politie gerelateerd. Ambu's worden onder A1 of A2 gepiept. Maar goed, deze site's geven ook niet altijd de allarmering juist weer. En nog het belangrijkste, veel mensen weten niet hoe er tegenwoordig vaak gehandeld wordt tijdens een allarmering.

Hoe het mij geleerd is: Tegenwoordig wordt vaak gewerkt met het DIA (Directe inzet ambulancedienst). Een ambulance wordt hierbij zodra een adres bekend is onder A2 gealarmeerd. Dit terwijl de centralist nog aan het vaststellen is wat er allemaal gaande is. Hierop kan de ambulance alvast gaan rijden om tijd te winnen, indien de centralist het nodig zal vinden wordt er nog naar A1 (spoed) opgeschaald. Op dat moment is er al tijdswinst omdat de ambulance al aan het rijden is. Echter zie je deze opschaling niet, omdat dit over de mobilofoon en dus C2000 gaat. Ik zou haast willen zeggen van check nog eens het tijdstip van bellen en het tijdstip van de melding. Dan kan je kijken hoe lang na de start van het gesprek hij is gaan rijden. En kan je dus kijken of hier een redelijke kans is geweest dat dit de manier van handelen was. Ook staat het er vaak in de melding bij, de opbouw van de melding is dus belangrijk om deze op de juiste manier uit te lezen. Maar ook het checken van de tijd vraag ik me af of het heel zinvol is, vaak werke deze site's met enige vertraging. Dit kan soms oplopen tot enkele minuten.....

Wellicht dat dit een situatie wat verduidelijkt. Dit kan dus heel goed zo geweest zijn in deze situatie. Mochten er nog vragen over zijn stel ze gerust.


Bedankt voor je verhelderende antwoord!
Ik begrijp uiteraard dat er achter de schermen genoeg gaande is, maar als ik eerst minuten lang moet uitleggen hoe hoog de prioriteit is, gaan er kostbare seconde/minuten verloren.
De coderingen heb jij helemaal juist hoor! De adrenaline maakte dat ik het zelf even niet op een rijtje had :o

Ik ga er zeker nog verder achteraan, wanneer er een beetje rust is terug gekeerd (ook w.b een melding zodra er gebeld wordt voor haar/het adres).

Ik wil trouwens nog even verduidelijken dat het plan in eerste plaats was dat mijn moeder op eigen vervoer naar de spoedeisende ging, tenzij de flow verder zakte. Dan moest ik direct 112 bellen en moesten ze met spoed komen aldus het advies van zh.

Haar flow hoort tussen de 3,5 en 4,0 te zijn en als het alarm aanslaat is hij 2,0.
Bij mijn moeder daalde hij op een duur naar 1,2/1,3.
De flow betekend trouwens de liters bloed die rond gepompt worden per minuut.
Hij was dus echt heel laag..

moyra
Berichten: 9657
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 17:02

Thioro schreef:
Dit zou ik ook eventjes hogerop vermelden.

112 is idd eerder een callcenter, je krijgt geen dokter aan de lijn maar een persoon die volgens standaardprotocollen moet handelen (juist omdat ze geen medische kennis hebben).
Maar ze zouden ook helder genoeg moeten zijn om van het standaardprotocol af te wijken (prio zetten, ook al zegt de vragenlijst anders) als iemand belt uit naam van ziekenhuis/dokter x.

Mijn ervaring is dat je vaak veel meer gedaan krijgt als een dokter/medicus zelf belt.

Maar nee het systeem is niet waterdicht.
Hier is laatst hele commotie geweest over een sterfgeval waarbij 112 een bepalende factor is geweest.
Vrouw belde met buikpijn en zei letterlijk dat ze dacht dat ze ging sterven. Waarop de operator laconiek antwoordde dat iedereen wel eens sterft en buikpijn geen reden was voor spoed.
Ambulance werd uiteindelijk wel gestuurd maar mevrouw was bij hun aankomst overleden. Fatale inwendige bloeding.
Operator werd toen ontslagen en protocollen herbekeken. Maar goed, is geen troost voor familie van de overleden vrouw.

Sterkte voor jou en je moeder en ik zou idd eens nagaan of er niet iets van een code aan je moeder toegekend kan worden zodat ze bij problemen altijd prio is.



Het zal je als nabestaande en patiƫnt overkomen.

moyra
Berichten: 9657
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 21:52

Inmiddels is de rust enigzins weergekeerd, ookal ligt moeder uiteraard nog in zh.
Haar flow is een stuk omhoog, maar nog niet ideaal.

Ook is er overleg geweest met het zh over een melding in het systeem om herhaling van vanmorgen te voorkomen.
En wat blijkt?
Die staat er al bijna jaar in 8)7
Schiet mij maar lek hoor.
Ziekenhuis gaat er verder mee aan de slag, want dit had nooit mogen gebeuren.

moyra
Berichten: 9657
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 17:01

Ik kan inmiddels melden dat de melding werkt!
Ze waren dr in krap 6 minuten +:)+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Kimberley_ en 83 bezoekers