Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kymalin
Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:07

Ik ga wel. Toen ik werd doorverwezen had ik al behoorlijke pockets (sommige 7mm) en bloedde mijn tandvlees als een rund met tandsteen verwijderen. Inmiddels is het alweer een jaar of 7 onder controle maar ik ga nog braaf iedere 4 maanden voor een schoonmaak beurt naar de parodontist. Meeste wordt overigens gewoon door mijn ziektekosten verzekering betaald.

Liever dit dan een kunstgebit.
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 08-06-19 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt



Kymalin
Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:09

Pandora2 schreef:
Ik schrik van de bedragen joh :oo
Denk niet dat wij dit kennen in belgie, maar ik kan mij vergissen uiteraard :+

Ik ga 1x per jaar naar de tandarts.
Maar ik ben gezegend met een goed gebit en drink nooit frisdrank :D

In België kennen ze vast ook wel parodontitis :P maar voordat ik het zelf kreeg had ik er ook nog nooit van gehoord hoor :)

Kymalin
Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:16

Maar er is wel een verschil tussen "voor tandsteen doorgestuurd worden naar de mondhygiënist" en "naar de parodontist/mondhygiënist worden doorgestuurd ivm parodontitis gerelateerde tandsteen.

Voor ik parodontitis kreeg haalde mijn tandarts ook tandsteen weg. Maar een parodontist gaat hierin verder dan een gewone tandarts. Naast het ultrasoon apparaat gaat de parodontist handmatig aan de slag en schraapt ook het tandsteen tussen de tand en tandvlees weg. Bij mij zelfs tussen de wortels van de kiezen omdat ik daar flinke pockets had.

Bij gezond tandvlees zit er geen ruimte tussen de tand en tandvlees en ontwikkelt zich daar ook geen tandsteen. Bij parodontitis ontstaat er ruimte tussen de tand en het tandsteen waardoor zich daar ook tandsteen kan ontwikkelen met als gevolg dat er steeds meer ruimte ontstaat waardoor uiteindelijk je tanden los kunnen komen zitten.

Om dat te voorkomen zal de parodontist, of de mondhygiënist in opdracht van de parodontist, het tandoppervlak wat onder het tandvlees zit zo glad mogelijk maken om zo het aan hechten van tandsteen zoveel mogelijk te voorkomen.

Kymalin
Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:34

ruitje schreef:
Ik vind het een mega bedrag, inschatting is dat ik rond de 1000 euro uit ga komen terwijl ik zelf nu weinig klachten heb.

Maarja, ga je besparen op je eigen lijf? Met het risico straks meer pijn te hebben/meer geld kwijt te zijn?

Ben benieuwd wat jullie hier in doen.

Ik had ook nergens last van maar bleek dus flinke pockets te hebben en ook dat mijn kaakbeen al aangetast was. Je hoeft dus geen last te hebben terwijl er al wel vanalles gaande is.

Bij mij waren de kosten ook zo rond de 1000/1400 euro geraamd maar daar krijg je dan ook eea voor terug. In mijn geval:
* pocketmeting van het hele gebit
* röntgenfoto's
* kweekjes genomen
* antibiotica + spoelwater
* 4x een schoonmaak sessie van een uur
* na 3 maand evaluatie (= opnieuw een pocketmeting om te zien of de behandeling was aangeslagen)

Kymalin
Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:34

Geryon schreef:
Net gekeken op internet. Laatst was ik met 15 a 20 minuten klaar en dat kost 40 a 50 euro. Voor dat geld zou ik het absoluut niet niet doen!

Heb jij ook parodontitis?

Kymalin
Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:36

Ah oké dan is het qua prijs ook niet te vergelijken aangezien het een hele andere behandeling is.

Kymalin
Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Paradontoloog/mondhygiënist: ga jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:59

Als je geen parodontitis hebt wordt je ook niet doorverwezen naar een parodontoloog en krijg je ook geen raming van de kosten van het behandelplan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Axxy, Elin_, HELder en 47 bezoekers