Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-23 06:14

Ik houd van jullie allebei en ben blij dat jullie meedenken, want net wat horseloverl zegt is het nu super belangrijk dat de schapen blijven eten. En met deze ziekte tasten we in het duister wat de beste oplossing is.
Normaal geef ik mijn schapen geen brood, maar dit zieke schaap is stiekem gek op brood dus krijgt ze nu twee boterhammen met mineralen er in verstopt.........en daar sabbelt ze op.

Ze wil overigens geen wilgentakken eten, terwijl ze er normaal gek op is. De andere schapen hebben ze lekker opgegeten, die hebben nog geen uiterlijke symptomen gelukkig, maar ik vrees het mooie weer de komende dagen.......

Weet iemand of je Tektonik op schapen kan gebruiken. https://shop.armosa.nl/actueel-actie/te ... 4067n.html

Ik lees dat het alleen is toegestaan voor runderen. Maar kan helpen tegen knutten. Ik weet alleen niet of Permethrine giftig is voor schapen. Het is voor bodem dieren, vissen en katten super giftig. En voor knutten.
De veearts is het aan het uitzoeken. Want het zou ze kunnen beschermen.

Z hebben wel clik pour on gehad, maar dat helpt niet tegen knutten

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Wintu

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 06:40

Is het mogelijk om ze tijdens de schemer binnen te zetten Janouk? Enkel met die paar mooie dagen? Zover ik weet vliegen knutten niet zo gauw een stal in. Misschien scheelt het iets?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:06

Mijn geiten vinden bietenpulp erg lekker, misschien mogen schapen dat ook en kunnen zieke schapen dat wel een beetje wegwerken? Of paardenslobber?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-23 08:11

Wintu schreef:
Is het mogelijk om ze tijdens de schemer binnen te zetten Janouk? Enkel met die paar mooie dagen? Zover ik weet vliegen knutten niet zo gauw een stal in. Misschien scheelt het iets?

Ze hebben op de wei een schuilstal waar ze in kunnen. Daar ligt Himeji (zieke schaap) nu ook in. Maar die is rondom bovenin open voor de ventilatie. Normaal super fijn, nu een nadeel. Ik spuit daar al met insectendodend middel voor zonsondergang maar het verwaait.
En al diennsectendodende middelen is ook bar slecht voor de vogels etc, dus gebruik liever niet.

Binnen halen in de grote schuur van de paarden kennen ze niet en dat geeft onrust en stress, wat ik nu niet verstandig vind voor Himeji en de andere schapen. En daar zitten ook muggen binnen. Op dit moment zijn ze overal.

Al die afwegingen ik word er wanhopig van, ik weet gewoon niet waar ik het beste aan doe.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-23 08:14

mysa schreef:
Mijn geiten vinden bietenpulp erg lekker, misschien mogen schapen dat ook en kunnen zieke schapen dat wel een beetje wegwerken? Of paardenslobber?

Ik maak slobber van hun brokjes en dat vinden ze lekker samen met bietenpulp.
Maar Himeji wil nu alleen brood en vermalen gras. Eigenwijs beest. Ze is 10 jaar geleden met de fles groot gebracht en is mega eigenwijs.
Helaas zijn veel van mijn dieren eigenwijs :n meestal heel leuk, maar soms niet altijd het beste voor hun.
Ze kent mij goed en het kost me veel moeite om slimmer te zijn dan haar. Ze ziet meteen als ik ,et de pijnstiller spuit aan kom. Weg is ze dan.

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:26

Schapen mogen inderdaad paardenslobber. Er zijn enkele slobbers (onder meer van pavo is er 1) voor erg verzwakte en magere dieren die werkt als een trein. Zeker het overwegen waard want je krijgt erg veel voedingswaarden binnen met een kleine hoeveelheid :j

Wat hier ook altijd binnen gaat, hoe ziek ze ook zijn, is hun likemmer. Ik denk dan maar: Alle beetjes helpen. Wij hebben de Math’s Ovis. Je kunt ook altijd vragen of je ze eventueel mag ondersteunen met glucose. Dat kun je in fles krijgen dat je oraal mag geven. Daar hebben wij ook al wonderen mee verricht.

Edit: Net even gekeken en het is de Weightlift van Pavo.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:27

Clik pour on kun je op schapen gebruiken.

[o]

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:43

janouk schreef:
Weet iemand of je Tektonik op schapen kan gebruiken. https://shop.armosa.nl/actueel-actie/te ... 4067n.html

Ik lees dat het alleen is toegestaan voor runderen. Maar kan helpen tegen knutten. Ik weet alleen niet of Permethrine giftig is voor schapen. Het is voor bodem dieren, vissen en katten super giftig. En voor knutten.

Ik gebruik tektonic al jaren op de paarden of het op schapen mag weet ik niet.

Edit: Zoals ik het hier lees mag phermetrin (butox en sputop) wel op schapen. https://wetten.overheid.nl/BWBR0021668/2007-04-10

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:30

Vreselijk Janouk en alle andere die ermee te maken hebben.
Hopelijk overleven alle schaapjes het verder. Wat een rot ziekte

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:31

janouk schreef:
Ik houd van jullie allebei en ben blij dat jullie meedenken, want net wat horseloverl zegt is het nu super belangrijk dat de schapen blijven eten. En met deze ziekte tasten we in het duister wat de beste oplossing is.
Normaal geef ik mijn schapen geen brood, maar dit zieke schaap is stiekem gek op brood dus krijgt ze nu twee boterhammen met mineralen er in verstopt.........en daar sabbelt ze op.

Ze wil overigens geen wilgentakken eten, terwijl ze er normaal gek op is. De andere schapen hebben ze lekker opgegeten, die hebben nog geen uiterlijke symptomen gelukkig, maar ik vrees het mooie weer de komende dagen.......

Wat je kunt doen is de bast eraf snijden of dikkere bast (losse stukjes) van de boom af halen en die op water aanbieden. Als ze er behoefte aan hebben kunnen ze het dan evengoed pakken als drinkwater. Eigenlijk een theetje trekken. Wel altijd schoon drinkwater ernaast :) zo krijgen ze toch de werkzame stoffen binnen, wel in mindere mate maar alle kleine beetjes helpen

Roze schoentje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:36

Misschien dat ik nu heel raar denk hoor. Maar komen die knutjes ook door wol heen? Dat lijkt me toch voor een knut best een ambitieuze onderneming, een paard met alleen wat vacht is veel makkelijker lek te steken?

Met andere woorden: moet je het héle schaap beschermen of alleen de wat blotere stukken zoals de kop? In geval van het laatste kun je misschien een fysieke barriere maken? Een soort muts oid?

Ja of anders toch een eczeemdeken van paard verbouwen. Als het bij paarden werkt, waarom dan bij schapen niet? Ik snap dat het niet te doen is als je 400 schapen hebt. Maar wellicht haalbaar voor als het om een klein groepje hobbyschaapjes gaat?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:39

Koper schreef:
Misschien dat ik nu heel raar denk hoor. Maar komen die knutjes ook door wol heen? Dat lijkt me toch voor een knut best een ambitieuze onderneming, een paard met alleen wat vacht is veel makkelijker lek te steken?

Met andere woorden: moet je het héle schaap beschermen of alleen de wat blotere stukken zoals de kop? In geval van het laatste kun je misschien een fysieke barriere maken? Een soort muts oid?

Ja of anders toch een eczeemdeken van paard verbouwen. Als het bij paarden werkt, waarom dan bij schapen niet? Ik snap dat het niet te doen is als je 400 schapen hebt. Maar wellicht haalbaar voor als het om een klein groepje hobbyschaapjes gaat?

Ze steken op de kale plekken. Oksels, benen en kop. Incubatietijd is 5-20 dagen en als je het al in je koppel hebt kun je erop rekenen dat het doorgaat. Wij hebben hier ook weken behandeld tegen de muggen maar heeft helemaal niks gedaan.

Roze schoentje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:40

Oksels en benen lijkt me inderdaad heel lastig te verpakken. Wat ontzettend naar dat bescherming zo moeilijk is, en dat de gevolgen zo groot zijn ;(

-þórarinn Eymundsson

We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:42

Schapen met laarsjes, of gewoon helemaal de pootjes in de klei zetten. Of… bah, wat een ellendige rot vliegjes!

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:43

Groene leem?

Kost ook weer een fortuin als je 10 schapen hebt. En arbeidsintensief. Maar je moet wat?

-þórarinn Eymundsson

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:45

imaudy schreef:
Clik pour on kun je op schapen gebruiken.

Klopt, maar dit werkt niet tegen knutten. Deze beschermt tegen de maden.

DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:50

janouk schreef:
...

https://www.merck-animal-health-usa.com ... nsecticide
https://www.merck-animal-health-usa.com ... nsecticide
https://www.valleyvet.com/ct_detail.htm ... c86f0fb9f7

ander merk, zelfde werkzame stof, daar staat wel bij voor schapen

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

JoyenUnory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:11

Horseloverl schreef:
Wat we hier zien is dat verse wilgentakken er enorm in gaan! Ook bij de zieke ooien. Wij laten sowieso alles buiten lopen omdat ze droog voer niet meer willen eten als ze ziek worden. En de wilg knagen ze de bast af (natuurlijke aspirine), takken gaan op, blad gaat op. Dus misschien nog een tip. Wij zitten op dag 4 en gelukkig nog niks dood, alles eet en drinkt nog ookal zijn ze zo ziek.

Wij hoorden van een collega dat een hoop uiteindelijk dood gaan aan interne bloedingen. Is een grote. Had er al 8 dood en 15 ziek nu nog. Enorm spannend

Je mag blij zijn met alles wat de zieke schapen nog kunnen eten. Wij hebben er dieren tussen zitten die 5-7 dagen niets kunnen of konden eten omdat de bek teveel pijn doet. Ondanks van alles aanbieden. Dunne wilgentakje heb ik gistermiddag geprobeerd, waren er een aantal die intresse toonde, maar ze krijgen er niets af. Losse blaadjes trokken ze hun neus voor op.

@Horseloverl heeft jouw collega fokker sectie laten verrichten? Onze dekram is van de week opgehaald als studiemateriaal door de GD. Hij is overleden omdat zijn borstkast volgelopen is met vocht en dus eigenlijk is gestikt. Dit beeld hebben we bij al onze overleden dieren gezien. Zodra ze een 'pompende' ademhaling krijgen is de kans klein dat ze 24 uur later nog leven.

janouk schreef:

Wij hebben de oude schapen behandeld met Tectonik nadat de eerste 2 bevestigt blauwtong hadden. Helaas zijn inmiddels alle oude schapen ziek dus denk niet dat het afdoende werkt.

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:16

Ik vind het aannemelijker dat ze dan al besmet waren als je al symptomen had dan dat het product niet voldoende zou werken. Ik vind het zeker wel de moeite om te testen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:22

Wat een ontzettend nare ziekte :(:)

Ik las hier stil mee en moest bij bescherming aan een oplossing denken die bij ezels gebruikt wordt tegen knutten; verknipte pyjama broeken. Het ziet er bijzonder uit, maar als het helpt.. Ik heb geen idee of het een optie is voor schapen, maar bij een kleine hobby groepje is het misschien wel te doen.
[ img ]

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

JoyenUnory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:30

Swifter schreef:
Ik vind het aannemelijker dat ze dan al besmet waren als je al symptomen had dan dat het product niet voldoende zou werken. Ik vind het zeker wel de moeite om te testen.

Ze zijn bijna 3 weken geleden behandeld. Tussen de eerste 2 zieke dieren en degene die daarop volgde zat 10 dagen. Vanaf 16 september is het aantal besmettingen rap omhoog geschoten. De week ervoor was het tropisch met temperaturen rond de 30 graden, ideaal voor knutten. Maar uiteraard kan het zijn dat ze voor de behandeling al besmet waren, symptomen waren er toen (uitgezonderd de 2 zieke dieren) nog niet

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:36

JoyenUnory schreef:
Horseloverl schreef:
Wat we hier zien is dat verse wilgentakken er enorm in gaan! Ook bij de zieke ooien. Wij laten sowieso alles buiten lopen omdat ze droog voer niet meer willen eten als ze ziek worden. En de wilg knagen ze de bast af (natuurlijke aspirine), takken gaan op, blad gaat op. Dus misschien nog een tip. Wij zitten op dag 4 en gelukkig nog niks dood, alles eet en drinkt nog ookal zijn ze zo ziek.

Wij hoorden van een collega dat een hoop uiteindelijk dood gaan aan interne bloedingen. Is een grote. Had er al 8 dood en 15 ziek nu nog. Enorm spannend

Je mag blij zijn met alles wat de zieke schapen nog kunnen eten. Wij hebben er dieren tussen zitten die 5-7 dagen niets kunnen of konden eten omdat de bek teveel pijn doet. Ondanks van alles aanbieden. Dunne wilgentakje heb ik gistermiddag geprobeerd, waren er een aantal die intresse toonde, maar ze krijgen er niets af. Losse blaadjes trokken ze hun neus voor op.

@Horseloverl heeft jouw collega fokker sectie laten verrichten? Onze dekram is van de week opgehaald als studiemateriaal door de GD. Hij is overleden omdat zijn borstkast volgelopen is met vocht en dus eigenlijk is gestikt. Dit beeld hebben we bij al onze overleden dieren gezien. Zodra ze een 'pompende' ademhaling krijgen is de kans klein dat ze 24 uur later nog leven.

janouk schreef:

Wij hebben de oude schapen behandeld met Tectonik nadat de eerste 2 bevestigt blauwtong hadden. Helaas zijn inmiddels alle oude schapen ziek dus denk niet dat het afdoende werkt.

Nee hebben ze niet gedaan. Wat apart joh! Maar ik heb ook wel het idee dat het per regio nog een beetje verschilt. Plus hoe goed je ooien op conditie zijn. Ik zou dan echt de thee proberen om er iets in te krijgen!

Roze schoentje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:39

En iets wat ze niet zelf in de bek hoeven te hebben? Dunne slobber via een trechter en een slangetje?

-þórarinn Eymundsson

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-23 11:06

@joyenunory
Het schaap van de week hoorde je op het eind ook rochelen door vocht in de borstkas. Ik denk dat dat uiteindelijk op het eind ook het grootste probleem is.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-23 15:51

Een van mijn speciale schaapjes, Soay schaapje, vertoont nu ook afwijkend gedrag. Ze zijn veel meer oers haap en ik hoopte beter beschermd, maar helaas ......ze is normaal heel schichtig. Nu loopt ze niet weg en haar vacht is in een dag tijd heel licht geworden.

Zo k u t dit
[ img ]
[ img ]