Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-23 20:28

Een vraag waar ik altijd al mee in mijn hoofd zit en steeds meer tegenkom.

Mensen die een crowdfunding opstarten voor hun zieke dieren.
Hoe vaak lees je tegenwoordig wel niet dat mensen voor alle zaken een crowdfunding opstarten? In veel gevallen is het terecht en voelt het goed om geld in te zamelen en mensen daarmee het juiste steuntje in de rug te geven.

Tegelijk brengt het mij gemengde gevoelens en dan vooral het stukje een crowdfunding voor een ziek dier met hoge dierenartskosten of mensen die hun paarden willen verhuizen en voor de verhuizing geld nodig zijn. Soms stoot het mij behoorlijk tegen de borst.

Waar is de verantwoordelijkheid gebleven van mensen bij de aanschaf van een dier? Dieren kosten ( veel) geld , maar ik kan begrijpen dat in een onverwachte situatie een dierenartsrekening flink schrikken is en niet altijd direct te betalen. Maar dan alsnog vindt ik een crowdfunding niet altijd even op zijn plaats.

Ik heb na één slechte ervaring met een crowdfunding toch meer vragentekens gezet bij het concept. Met name dieren en crowdfunding vindt ik altijd een lastige kwestie.

* opvangen van dierenasielen ect uitgesloten ik doel echt op 'particulieren' met een één of meerdere huisdieren. Dat grote organisaties met veel opvangdieren geld nodig zijn vindt ik wat meer op zijn plaats.


Wat vindt bokt? Is het acceptabel om geld te vragen of neigt het meer naar misschien wel wat onbeschoft?

Ik ben erg benieuwd naar de meningen :j

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16127
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:10

Omdat dit topic beter op Nieuws en Maatschappij past verplaats ik hem daarheen.

HK->NM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:13

Vragen staat vrij, maar tenzij het een situatie is zoals bij kyrkelover van de week (brand en alles in één klap kwijt), doneer ik niks. Ik ga zelf m'n handje niet op staan houden als ik een dikke DA-rekening heb, en ik ga de huisdieren van anderen ook niet sponsoren. Dat geld bewaar ik liever voor m'n eigen dieren, waar ik ook jarenlang op heb moeten "wachten" voor ik de financiële middelen had om die aan te schaffen, te onderhouden, en eventuele onvoorziene kosten te kunnen betalen.

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:16

Dat geschooi tegenwoordig... Nee gaat nergens meer over.maar dat vind ik over het algemeen van de meeste crown fundings.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:18

Ik vind het vooral bijzonder waarom je überhaupt dit topic opent, terwijl het jouw leven verder niet beïnvloed, er niemand onder lijdt en je er ook niet aan mee hoeft te doen.
Mensen komen soms in omstandigheden waar ze niet voor gekozen hebben en willen hun dier toch de beste kansen bieden en iedereen heeft vroeg of laat weleens hulp van een ander nodig op wat voor manier dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:19

AnnedB schreef:
Ik vind het vooral bijzonder waarom je überhaupt dit topic opent, terwijl het jouw leven verder niet beïnvloed, er niemand onder lijdt en je er ook niet aan mij hoeft te doen.
Mensen komen soms in omstandigheden waar ze niet voor gekozen hebben en willen hun dier toch de beste kansen bieden en iedereen heeft vroeg of laat weleens hulp van een ander nodig op wat voor manier dan ook.
Dan kun je ieder discussietopic wel sluiten. :')

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:20

Ja, ik begrijp dat je als eigenaar zoiets probeert om je zieke dier te kunnen genezen.
Nee, ik doneer niet aan zulke acties voor één dier.

Liever geef ik iets aan goede doelen die bijvoorbeeld goede, betaalbare zorg voor alle dieren nastreven. Zodat meerdere dieren met mijn gift geholpen kunnen worden.

KootMiraDrum

Berichten: 8325
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:21

StalNollie schreef:
Dat geschooi tegenwoordig... Nee gaat nergens meer over.maar dat vind ik over het algemeen van de meeste crown fundings.

Ik denk niet dat de crown mee gaat funden......

Zoals AnnedB schrijft, soms krijgt iemand pech op pech en zou dan voor dit als laatste strohalm kiezen. Kan ik me wat bij voorstellen. Zou het zelf nooit doen, mijn dame was van de week net op tijd ziek om 1/3 van mijn vakantiegeld er doorheen te jassen. :D

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:22

Mkango schreef:
AnnedB schreef:
Ik vind het vooral bijzonder waarom je überhaupt dit topic opent, terwijl het jouw leven verder niet beïnvloed, er niemand onder lijdt en je er ook niet aan mij hoeft te doen.
Mensen komen soms in omstandigheden waar ze niet voor gekozen hebben en willen hun dier toch de beste kansen bieden en iedereen heeft vroeg of laat weleens hulp van een ander nodig op wat voor manier dan ook.
Dan kun je ieder discussietopic wel sluiten. :')
Sommige discussies hebben wél nut. :D

nevica

Berichten: 999
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:22

AnnedB schreef:
Ik vind het vooral bijzonder waarom je überhaupt dit topic opent, terwijl het jouw leven verder niet beïnvloed, er niemand onder lijdt en je er ook niet aan mij hoeft te doen.
Mensen komen soms in omstandigheden waar ze niet voor gekozen hebben en willen hun dier toch de beste kansen bieden en iedereen heeft vroeg of laat weleens hulp van een ander nodig op wat voor manier dan ook.


Zebrastreep mag toch gewoon dit topic openen? :')

Mijn mening is heel simpel. Ik heb geen paard omdat ik het niet kan betalen. Als jij geen potje kunt opbouwen om grote onverziene kosten te dekken, neem dan geen dier, die is namelijk afhankelijk van jou.

In geval van brand oid is het een ander verhaal. Maar operaties en zo ga ik echt absoluut niet voor doneren. Jij hebt ervoor gekozen een paard te hebben. Zorg dus maar voor een goed potje. Je weet dat er vanalles kan gebeuren dus neem die verantwoordelijkheid.

Vind ook dat mensen tegenwoordig heel makkelijk een crowdfunding openen.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:25

Vragen mag altijd. En niemand mag er op veroordelen of je wel of niet geeft.

Bij een geval als kyrke ben ik wel geneigd wat te geven omdat het zo plots ineens alles kwijt is.
Of bij palmera toen.

Maar van die mensen die de begrafenis van hun volwassen kind niet kunnen betalen weer niet.
Ik betaal braaf vanaf mijn 18 daarvoor.
Dat kan een ander ook

En voor dieren is ook een pot. Ook. In mindere tijden.
Dus nee sorry. Dan doneer ik ook niet bij een ander .

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:28

Ik vind het een beetje dubbel.
In beginsel is een dier natuurlijk eigen verantwoordelijkheid,ook wat onvoorziene kosten betreft, maar omstandigheden kunnen veranderen en dat is niet altijd te voorzien.

Ik had een beste spaarpot, maar een aantal jaar veel pech en kosten met in totaal 3 paarden, toen was het einde van de spaarpot in zicht. Gelukkig deden er zich geen pech gevallen meer voor en had ik na het overlijden van 2 nog maar 1 paard over en kon ik mijn spaarpot weer vullen.
Maar wat als ik nog een keer pech had? Dan was crowdfunding misschien wel een oplossing geweest.

In zo’n geval ben ik ook wel genegen een bijdrage te doen.

In het geval dat iemand in mindere/slechte financiële omstandigheden besluit om er nog een dier bij te nemen of gewoon te veel dieren heeft en daar geld voor vraagt dan haak ik af

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:30

Wellicht is het ook nog anders als er ook ergens rekeningen van in te zien zijn. Nu komen er soms absurde bedragen voorbij voor bepaalde handelingen, of donaties vragen voor iets wat helemaal niet speelt.

Ik zou eerst als ik al doneer bewijs willen zien

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:32

Ik vind het ook soms echt te ver gaan.
Ik kreeg laatst ook een bericht van een vriend of ik wilde helpen bij de crowdfunding van zijn nichtje die een wereldreis gaat maken voor haar sportevenement. Helemaal prima maar ik gaf al aan, wij zijn door de cycloon hier mega getroffen wat ons 50k gaat kosten dus ik kan dat niet sponseren voor een vreemde terwijl we zelf zoveel kosten hebben.
Krijg ik een dag later toch een link of ik toch maar een klein beetje wil sponsoren. Dat maakte me toch echt wel pislink… wij hebben al genoeg aan ons hoofd en als je dan nee zegt dat ze daar geen genoegen aan nemen :(

Maar krijg ze ook vaker door mensen die ‘mishandelde’ paarden opvangen en dan om geld bedelen, maar ook hier niet vragen hoe het met ons is na de overstromingen, dan kan ik echt gefrustreerd van worden. Wij zitten nog midden in de chaos, vallen overal buiten de boot (verzekering keert ons hekwerk niet uit) maar nemen het zoals het is, dus misschien daarom dat ik er niet zo goed tegen kan want ik zou nooit een crowdfunding starten, en al helemaal niet bij mensen gaan ‘bedelen’ door privé berichten te sturen :(
En dan dus die mensen die ons vragen om geld kan ik me erg druk om maken, geeft mij persoonlijk alleen maar meer stres!

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:33

Tja, men kan het proberen toch?
Ik vind crowd fundings voor operaties of omdat hulpmiddelen niet (volledig) worden vergoedt ook zo bijzonder.
Heel erg vervelend, zowel die DA rekening als dat je hulpmiddel niet wordt vergoedt, begrijp me niet verkeerd... Maar is er geen optie om er een lening voor af te sluiten? Ik vind crowd fundings altijd tricky. Waar blijft het geld.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:36

Ik vind bijna alle crowdfundings stom, maar blijkbaar willen anderen er wel voor betalen en daarom proberen mensen het steeds.
Prima, maar ik betaal niks. Pas las ik er nog een die op vakantie retraite wilde in Verweggistan maar had geen geld voor het vliegticket :')

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:39

Zo ongeveer het laatste "goede doel" dat ik zou sponseren.

Paarden houden is een dure liefhebberij, waar extra kosten bijhoren. Ik kan er niet mee zitten dat iemand zich geen paarden meer kan veroorloven. Zijn/haar probleem.

En ja, ik vind het nogal brutaal dat je daarvoor bij wildvreemden je handje durft op te houden....

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:45

Vragen staat altijd vrij natuurlijk.

Ik zou het zelf niet kunnen en heb ook nog nooit geld gegeven voor een crowdfunding.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:48

Vragen staat vrij. Maar ik heb ooit iemand gehad die mij privé ging appen om geld over te maken. Dat vond ik veel en veel te ver gaan

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:55

Ik vind dat het volledig afhankelijk is van de situatie. Bij een brand of ander groot ongeluk wil ik best een beetje doneren bijvoorbeeld. Maar bij iemand met weinig geld die er toch voor kiezen om dure dieren aan te schaffen, dat mogen ze best zelf betalen.
Maar verder moeten mensen zelf weten of ze met crowdfunding beginnen.

Nynkex01
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:58

Mijn broer doet ontwikkelingswerk en zegt altijd: je moet ze geen vis geven, je moet ze een hengel geven. En daar ben ik het helemaal mee eens. Wat iemand hierboven zegt: iets opzetten waardoor alle zorg voor dieren goedkoper wordt zou ik best aan willen geven, maar geen operatie voor de kat van tante Lina die over een jaar toch dood gaat, sorry!
En even hard gezegd, als mensen een dier kopen en er geen rekening mee houden dat ze dikke kosten krijgen, en ze moeten het dier op den duur laten inslapen omdat ze de dierenarts niet meer kunnen betalen, dan hebben ze daar hopelijk van geleerd dat het geen goed idee was om dat dier aan te schaffen

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 23:01

Tja.. Als je niet wilt betalen, dan betaal je niet. Wil je dat wel en heb je wat over, dan doe je t wel.
Zelf zou ik het niet snel vragen. Ik heb dan gelukkig ook structureel genoeg inkomsten.
Maar situaties kunnen ook enorm veranderen (zeker in deze tijd economisch gezien) en t noodlot kan toeslaan (van de zomer verloor ik bv 2 paarden in 11 weken tijd. Dat kostte enorm veel onvoorzien)

Ik zou iemand niet veroordelen als ie vraagt om hulp.
Maar ik zou ook niemand veroordelen die niet doneert.

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 23:06

Snap wat je bedoeld maar laatst was er ook iemand die verloor er twee achter elkaar werd er vervolgens een donatie opgestart zodat ze een nieuw vriendje kon kopen was een paar duizend euro.

Zelfde als al die uitvaart fundings.
Verzeker jezelf voor nog geen paar euro heb je er al 1

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-23 23:08

@annedb

Ik snap je reactie maar eigenlijk wil ik die even teruggeven , dit topic lijdt ook niemand onder en je hoeft er niet aan mee te doen :D Het is daarom ook een open vraag en ook tegenreacties mogen uiteraard. Ik vindt dit soort vraagstukken behoorlijk interessant hoe mensen denken over best wel gevoelige onderwerpen.

Ik ben misschien wel een beetje bevooroordeeld doordat ik ooit geld heb gedoneerd aan een ziek paard. Deze actie was overigens opgezet door een ander. Diegene had wat zieke paarden waarvan één zwaar getroffen. De geldpot was aardig op en het vervolg was dat diegene wat paarden weg zou moeten doen. Goed , geld ingezameld en flink ook en diegene hoefde geen paarden te verkopen. Vlak daarna wordt er een nieuw paard aangeschaft en de meesten hebben echt spijt van het doneren.

Ik ook , ik had het ook kunnen doneren aan iemand die het meer nodig is. Sindsdien ben ik echt sceptischer geworden als het om dieren gaat.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 06:47

Ik doneer alleen incidenteel aan goede doelen voor katten of de natuur.

Crowdfunding doe ik wel, maar in het kader van voor wat hoort wat krijg ik daar rente voor (opstart bedrijven bijv) en ook daar ben ik selectief in waar ik ons geld in stop.

Crowdfunding voor zieke dieren of mensen, doe ik niet.