Denk jij met oud en nieuw aan onze hulpverleners?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kookaburra

Berichten: 5389
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Denk jij met oud en nieuw aan onze hulpverleners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 01:58

Hoe ziet oud en nieuw er dit jaar uit?
Wie het weet mag het zeggen...

De combinatie van de zware lockdown, de al 10 maanden durende corona-crisis én het vuurwerkverbod wordt gezien als mogelijk explosieve cocktail.

Maar daartegenover staat dat veel Nederlanders (enigszins) begrip hebben voor de maatregelen, de sociale controle hoog is en de hoeveelheid vuurwerk door het verbod en de handhaving in lager is.

Desondanks is er een kans dat het geweld tegen omstanders en hulpdiensten door bovenstaande coctail extremer is dan andere jaren. Wellicht in combinatie met illegaal vuurwerk.

Kortom... Mogelijk staat de hulpdiensten een zware nacht te wachten. En al kan ik maar 1 persoon overtuigen om respect te hebben voor de hulpverleners, dan is mijn doel behaald. Ze zijn er om je te helpen als je in nood verkeert. Help hun ook veilig de nacht door. Blijf zoveel mogelijk thuis, drink een biertje, colaatje, wijntje, sapje of glaasje bubbels... Geniet van je familie (via facetime?) en maak er ondanks dat het een vreemd jaar wordt, toch een fijne en respectvolle jaarwisseling van. Zodat ook de hulpverleners na hun dienst veilig thuis komen.

Groet,
Kook

Eventueel waar ik de info vandaan heb:https://www.ifv.nl/nieuws/Paginas/De-jaarwisseling-2020-2021-wie-het-weet-mag-het-zeggen.aspx

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Denk jij met oud en nieuw aan onze hulpverleners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 07:47

Ik denk dat wij samen op de bank tv kijken en rond 12 uur even buiten kijken welke buren er ook zijn en dan even op afstand proosten.

Ik steek nooit vuurwerk af, dus dat mis ik van geen kant.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Denk jij met oud en nieuw aan onze hulpverleners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 08:19

Ik hoop enkel dat ik voor mn werk de HAP niet nodig ga hebben.
Normaal gesproken is er al geen doorkomen aan, laat staan op een nacht als deze.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 08:21

Wat een belerend stukje..
Ik blijf altijd thuis met de honden, maar denk je nou echt dat de doelgroep die je wilt bereiken opeens zegt:kookaburra op bokt heeft gezegd dat we ons moeten gedragen, dus nu gooien we alle vuurwerk in de vuilnisbak? Dream on.... :')

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Denk jij met oud en nieuw aan onze hulpverleners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 08:23

Die doelgroep zit niet op bokt gok ik. Althans ik heb niet een beeld voor me van bokkers die lekker met vuurwerk naar hulpverleners gaan gooien :')

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 08:37

Billy schreef:
Wat een belerend stukje..
Ik blijf altijd thuis met de honden, maar denk je nou echt dat de doelgroep die je wilt bereiken opeens zegt:kookaburra op bokt heeft gezegd dat we ons moeten gedragen, dus nu gooien we alle vuurwerk in de vuilnisbak? Dream on.... :')


Nou dit.

En ik vind het ontzettend onnozel aangepakt van onze overheid. Waar de hulpverlening nu de dupe van wordt.

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Denk jij met oud en nieuw aan onze hulpverleners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 08:52

Ik verwacht een regelrechte chaos dit jaar. Vuurwerk is er wel, zeker wel en zwaarder dan ooit. Wat de politie nu vindt is maar het topje van de ijsberg. Jeugd gaat de straten op en rellen en dingen opblazen. Ik verwacht dat het rellen nog erger is dan andere jaren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41588
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 08:56

Suzanne F. schreef:
Ik verwacht een regelrechte chaos dit jaar. Vuurwerk is er wel, zeker wel en zwaarder dan ooit. Wat de politie nu vindt is maar het topje van de ijsberg. Jeugd gaat de straten op en rellen en dingen opblazen. Ik verwacht dat het rellen nog erger is dan andere jaren.

Ik ben er ook bang voor. Hoewel het hier echt meevalt met wat er afgestoken wordt...

Ik ben met oud en nieuw thuis voor de beestjes :).

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:09

ik denk niet dat bokt jou juiste doelgroep is.
ja er zitten hier jongeren maar wel paardengekken, die over het algemeen geen liefhebber zijn van vuurwerk ivm hun paarden.
hier is het redelijk rustig af en toe eens een knal, dus ben benieuwd.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:20

Suzanne F. schreef:
Ik verwacht een regelrechte chaos dit jaar. Vuurwerk is er wel, zeker wel en zwaarder dan ooit. Wat de politie nu vindt is maar het topje van de ijsberg. Jeugd gaat de straten op en rellen en dingen opblazen. Ik verwacht dat het rellen nog erger is dan andere jaren.


Exact hier ben ik ook bang voor.. Ik hou al dagen mn hart vast.. Woon in principe in een rustig dorp, maar zelfs hier al veel vuurwerk voorbij zien komen laatste weken.. Hoop dat de politie hard op mag treden tegen de mensen die de regels breken, maar dat is niet het geval, vrees ik :(

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Denk jij met oud en nieuw aan onze hulpverleners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:22

Hier is het juist verdacht rustig, nog bijna geen vuurwerk gezien of gehoord. Ik ben ergens bang dat het voor de paarden juist lastiger is omdat ze normaal rond deze tijd al een beetje konden 'wennen'. Straks gaat het ineens los om 12u. Maargoed, misschien blijft het wel gewoon heel rustig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41588
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:23

Friesfanaat schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik verwacht een regelrechte chaos dit jaar. Vuurwerk is er wel, zeker wel en zwaarder dan ooit. Wat de politie nu vindt is maar het topje van de ijsberg. Jeugd gaat de straten op en rellen en dingen opblazen. Ik verwacht dat het rellen nog erger is dan andere jaren.


Exact hier ben ik ook bang voor.. Ik hou al dagen mn hart vast.. Woon in principe in een rustig dorp, maar zelfs hier al veel vuurwerk voorbij zien komen laatste weken.. Hoop dat de politie hard op mag treden tegen de mensen die de regels breken, maar dat is niet het geval, vrees ik :(

Ik geloof wel dat ze dat van plan zijn. Ik las ergens iets over inzetten van het dienstwapen. Maar ik mocht het artikel niet lezen, dus ik weet niet de precieze context.

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:41


moonsparkle
Berichten: 21714
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:48

Suzanne F. schreef:
Politie waarschuwt: 'Bij bedreiging schuwen wij ons dienstwapen niet'
https://nos.nl/l/2361843


Ik denk eerlijk gezegd niet dat zo'n waarschuwing afschrikt :o het zou mij wel afschrikken, maar mensen met vuurwerk die al van plan waren problemen te maken daarvan denk ik dat ze daar eerder een uitdaging inzien/zich uitgedaagd voelen. Afsteken en ontkomen aan de politie. Hier wordt er gelukkig weinig afgestoken, maar wat er wordt afgestoken gebeurd stiekem in het park, eer dat er politie zou zijn kunnen de mensen die het afsteken allang weer weg zijn.

Hoe wel dat slechts mijn gevoel is, ik ken die gasten ook niet.

Marjo

Berichten: 37225
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Denk jij met oud en nieuw aan onze hulpverleners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:55

Het kan beide kanten op voor mijn gevoel. Ik hoop vooral dat ik tussen 22 en 23 normaal naar huis kan rijden :\

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:57

Ik verwacht eigenlijk dat ze met oud en nieuw een avondklok zullen invoeren net als in België. Van 24 tot 5 alles en iedereen binnen blijven. En zo vreemd of slecht idee vind ik dat eigenlijk niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41588
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:04

neetoch schreef:
Ik verwacht eigenlijk dat ze met oud en nieuw een avondklok zullen invoeren net als in België. Van 24 tot 5 alles en iedereen binnen blijven. En zo vreemd of slecht idee vind ik dat eigenlijk niet.

Volgens mij kan dat niet zonder de noodtoestand af te roepen.

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:05

Citaat:
Politieagenten, ambulancepersoneel en brandweerlieden hebben regelmatig te maken met geweld dat zich tegen hen richt.
Ik heb het artikel gelezen en vooral om bovenstaande kan ik zó verdrietig worden... Of wordt ik boos? Ook vraag ik me af of je met dreigen om het dienstwapen te gebruiken niet juist aanzet tot provoceren. Ik hoop dat iedereen zich rustig houdt en niet de grenzen gaat opzoeken. Er wordt genoemd dat mensen corona-moe zijn en dat daaruit overlast kan gaan ontstaan. Onbegrijpelijk, alsof hulpdiensten inmiddels niet corona-moe zijn...

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:11

Hier is het al sinds 1 november oorlog. Maar er is hier in de omgeving (verschillende dorpen) een groep jeugd actief die uit is op chaos. Wat er afgestoken wordt is ook vrijwel allemaal illegaal. Ik, en de buurt, houden ons hart een beetje vast voor O&N :=

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:14

Jildau schreef:
Billy schreef:
Wat een belerend stukje..
Ik blijf altijd thuis met de honden, maar denk je nou echt dat de doelgroep die je wilt bereiken opeens zegt:kookaburra op bokt heeft gezegd dat we ons moeten gedragen, dus nu gooien we alle vuurwerk in de vuilnisbak? Dream on.... :')


Nou dit.

En ik vind het ontzettend onnozel aangepakt van onze overheid. Waar de hulpverlening nu de dupe van wordt.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Die giftige cocktail is zelf gecreëerd door onze overheid. Ik hoor mensen (niet eens de laagopgeleide) letterlijk zeggen dat ze gewoon dwars worden van het feit dat de overheid dit verbod nu op Corona afschuift terwijl dat natuurlijk gewoon echt grote onzin is. Ze zeggen zelfs ik zou bijna vuurwerk kopen in België om dwars te zijn.

Ik had dit nooit gedaan op dit moment. Het is vragen om problemen. Het was een uitlaatklep en die is voor de jeugd nu ook afgepakt, dus dan maar rellen. Ik praat dat niet goed, want ik denk zelf gewoon: blijf thuis en ga lekker call of duty spelen, maar ik denk dat het helemaal mis gaat. En de politie/brandweer/ambulance kan de zooi van de overheid opruimen.

In Tilburg is er in ieder geval al maanden elke nacht vuurwerk.

Kookaburra

Berichten: 5389
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Denk jij met oud en nieuw aan onze hulpverleners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 10:25

Het was niet de bedoeling om er een belerend stuk van te maken. De volgende keer lees ik hem overdag nog eens door voordat ik het post ;)

Ik wou laten weten dat oud en nieuw dit jaar letterlijk twee kanten op kan gaan, en daarmee hoop ik dat het de rustige kant op gaat ;) Ik probeerde de angel er wat uit te halen met pak een biertje, colaatje, sapje... Maar dat is dus mislukt. Ondanks dat, toch mooi dat er een discussie op gang komt, ondanks mijn slechte manier van een topic openen ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:27

Ik begrijp het verbod dondersgoed. Elk vuurwerkslachtoffer is er een teveel. En afgepakt? Het verbod is er nu ook omdat ieder jaar weer gebleken is dat de hersenloze vuurwerkstunters gewoon niet in staat zijn verantwoord ermee om te gaan.

Vuurwerk mogen afsteken is ook samendrommen, risicos en groepsvorming. Risico dat je geen medische hulp kunt krijgen omdat de spoed te vol is. Risico dat je je overbuurman of vriend naar de verdommenis helpt fysiek.

Dus wat mij betreft graag redelijk vroeg op de dag beginnen met kl oten en zo zwaar ingrijpen door de politie dat hopelijk de rest bedenkt ai is dit een kogel en een strafblad waard.

Goddank hier erg rustig gisteravond een knal en een paar weken geleden een. Herder durft nu nog naar buiten in het donker hier. Voor het eerst in jaren en jaren

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:28

Hoe dan? Gecreeerd door onze overheid? Nee! Gecreeerd door domme en dwarse mensen, social media en het feit dat er een heel stel asociale eigenheimers in dit land wonen....

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Denk jij met oud en nieuw aan onze hulpverleners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:29

Daarnaast vraag ik me serieus af.... waar in godsnaam zijn de ouders?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:29

Wij zitten thuis met hapjes op de bank.
Ik zeg "wij", maar dat kan ik, man en kinderen zijn of ik en kinderen.
De wederhelft is brandweerman en we houden er rekening mee dat hij meer op de kazerne op uitruk zal zijn dan thuis.