Gaat Rutte aftreden in maart?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Gaat Rutte aftreden?

Ja
61 (13%)
Nee
404 (86%)

Totaal aantal stemmen: 465


Petrichor
Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-20 13:17

Sja ik had hier laatst een discussie over met iemand. In maart zijn de nieuwe verkiezingen en mag er weer gestemd worden.

Gaat Rutte aftreden of niet? Ik heb zelf eigenlijk nog geen idee maar ik ben wel nieuwsgierig naar wat jullie denken/vinden. :)

The smell of earth after rain!


Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:18

Nee ik denk van niet.
Hij lijkt geen enkele intentie te hebben en er is ook weinig aanleiding denk ik.

chanicha
Berichten: 12135
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:20

Nee hoor dat denk ik niet want hij vindt die functie veel te interessant.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:20

Nou nee, dan moet het kabinet op het laatste moment nog vallen en dat lijkt me sterk. Hij treedt af als een andere partij de grootste wordt en dus de MP gaat leveren, maar daarvoor moet ook eerst een kabinet geformeerd zijn en dat gaat nog wel even duren.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Blue_flower
Berichten: 1922
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:21


Janneke2
Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:22

Wat een rare vraag.

Natuurlijk gaat de man 'naar de Koning om het ontslag van het kabinet in te dienen'.
In Maart is hij dit verplicht.

Wat mij betreft doet hij dit asap ivm het vernietigende rapport mbt 'Kafka bij de belastingdienst'.

Een demissionair kabinet kan uitstekend de corona crisis (proberen te) managen. Dus dat is geen argument om te blijven zitten.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-12-20 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Marjo
Berichten: 37202
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:23

Waarom zou hij aftreden?

8nnemiek
Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:24

Ik zou niet weten waarom hij af zou treden. Hij doet het niet slecht, volgens mij is het volk behoorlijk positief over hem..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Karl66
Berichten: 29726
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:24

Als hij nou zou besluiten af te treden, met de verkiezingen in zicht en zonder opvolger, dan stort de VVD in elkaar en gaan ze dik verliezen. Zo als het er nu uit ziet, wordt de VVD weer de grootste partij en gaat hij door. Mocht er een andere partij de grootste worden en de minister president leveren, dan denk ik dat hij wel vrij snel na de verkiezingen weg is, maar anders wordt hij gewoon weer minister president.

Shadow0
Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:25

Ik hoop dat hij al voor maart aftreedt. En dat we hem echt niet meer een kans geven... ik vrees alleen dat mensen de ernst niet zien van bv de toeslagenaffaire, en hoe Rutte daar de rechtstaat en democratie geweld aan heeft gedaan. (En een aantal mensen zeker ook, maar Rutte is premier, en verdedigt dat gedrag in plaats van het drastisch af te keuren.)

Ninx
Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:34

Shadow0 schreef:
Ik hoop dat hij al voor maart aftreedt. En dat we hem echt niet meer een kans geven... ik vrees alleen dat mensen de ernst niet zien van bv de toeslagenaffaire, en hoe Rutte daar de rechtstaat en democratie geweld aan heeft gedaan. (En een aantal mensen zeker ook, maar Rutte is premier, en verdedigt dat gedrag in plaats van het drastisch af te keuren.)


Iedereen die nu nog niet ziet hoe een neo-liberaal bewind educatie, voeding, zorg, schone leefomgeving de das om heeft gedaan en dit zal blijven doen ten faveure van welgesteld NL en het 'grote' bedrijfsleven leeft echt onder een steen.
Helaas leven veel mensen onder een steen, en gaan stemmen voor iemand die een mooie voordracht kan houden welke door een ander geschreven is.

Ik hoop op een bewind dat zich realiseert dat je geld niet kunt eten, en ons niet laat afstevenen op ene samenleving zoals in de US... we gaan hard die kant op.

Dit is echter zo'n hardnekkig systeem, en burgers zien politiek leiders niet als 'hun' vertegenwoordigers (dus 'werknemers' van het volk) maar stellen zich op als lijfeigenen en hebben het idee dat ze monddood zijn en overgeleverd aan de zittende macht.
Er verandert toch niet veel door de eeuwen heen... :')

tamary
Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:34

Shadow0 schreef:
Ik hoop dat hij al voor maart aftreedt. En dat we hem echt niet meer een kans geven... ik vrees alleen dat mensen de ernst niet zien van bv de toeslagenaffaire, en hoe Rutte daar de rechtstaat en democratie geweld aan heeft gedaan. (En een aantal mensen zeker ook, maar Rutte is premier, en verdedigt dat gedrag in plaats van het drastisch af te keuren.)

Fout referentiekader zie je bij groot deel politici, alleen komt het nu op dit punt eindelijk duidelijk boven drijven. Of een vervanger ongeacht welke partij dus een verbetering is?
Aftreden hierom zullen een aantal mensen moeten, of het verstandig is om dat te doen voordat de rotzooi opgeruimd is? Opnieuw moeten inlezen maakt dat het oplossen enkel nog langer gaat duren. En daarnaast zal je zeker heel kritisch moeten gaan kijken naar de hoge ambtenaren die het werkelijke werk hebben gedaan qua advies aan minister/2e kamer en schrijven wet. Het zou ernstiger zijn als juist die groep buiten schot blijft, aangezien daar de echte kunde en inzichten zitten en zij langer op de post zitten, dus invloed hebben dan een 4 jaar gezicht die minister heet.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Janneke2
Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:37

Aftreden in de zin van demissionair worden vind ik zinnig.

De huidige minister van de belastingdienst blijft dan in functie, maar alle kabinetsleden erkennen dat ze een smet op hun politieke blazoen hebben.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Marjo
Berichten: 37202
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:37

tamary schreef:
Shadow0 schreef:
Ik hoop dat hij al voor maart aftreedt. En dat we hem echt niet meer een kans geven... ik vrees alleen dat mensen de ernst niet zien van bv de toeslagenaffaire, en hoe Rutte daar de rechtstaat en democratie geweld aan heeft gedaan. (En een aantal mensen zeker ook, maar Rutte is premier, en verdedigt dat gedrag in plaats van het drastisch af te keuren.)

Fout referentiekader zie je bij groot deel politici, alleen komt het nu op dit punt eindelijk duidelijk boven drijven. Of een vervanger ongeacht welke partij dus een verbetering is?
Aftreden hierom zullen een aantal mensen moeten, of het verstandig is om dat te doen voordat de rotzooi opgeruimd is? Opnieuw moeten inlezen maakt dat het oplossen enkel nog langer gaat duren. En daarnaast zal je zeker heel kritisch moeten gaan kijken naar de hoge ambtenaren die het werkelijke werk hebben gedaan qua advies aan minister/2e kamer en schrijven wet. Het zou ernstiger zijn als juist die groep buiten schot blijft, aangezien daar de echte kunde en inzichten zitten en zij langer op de post zitten, dus invloed hebben dan een 4 jaar gezicht die minister heet.


Ik heb sowieso altijd een beetje moeite met aftredende ministers na een schandaal of affaire. Zij vertrekken, en een ander mag de boel oplossen.. Misschien denk ik te zwart wit maar zou zo iemand niet ten minste zelf zijn/haar best moeten doen om een oplossing aan te dragen :?

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:38

Mensen die niet weten waarom Rutte zou moeten aftreden?? Serieus? Schokkend.

Kookaburra
Berichten: 5375
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:40

Afhankelijk van oud en nieuw. Als dat falicant mis gaat, dan acht ik de kans zeer groot.

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Gaat Rutte aftreden in maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:42

Er worden nu twee discussies gevoerd :') Volgens mij moet men even onderscheid maken tussen "aftreden" en "niet opnieuw de grootste worden met de VVD"

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Marjo
Berichten: 37202
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:42

Xanne schreef:
Mensen die niet weten waarom Rutte zou moeten aftreden?? Serieus? Schokkend.


Enlighten us

Waarom zou Rutte moeten aftreden?

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:42

Xanne schreef:
Mensen die niet weten waarom Rutte zou moeten aftreden?? Serieus? Schokkend.

Nuttige reactie ook. Misschien kan je het even uitleggen?

Tegenover die toeslagenaffaire staat ook dat ik vind dat hij het enorm goed gedaan heeft tijdens deze crisis. Het is makkelijk zeggen van niet, maar wie had dit beter gedaan dan? Oppositie heeft makkelijk praten die zeggen toch vaak dingen om stemmen te trekken.

Geen idee wat ik ga stemmen trouwens, heb nog nooit VVD gestemd ook.

Petrichor
Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-20 13:44

Kookaburra schreef:
Afhankelijk van oud en nieuw. Als dat falicant mis gaat, dan acht ik de kans zeer groot.

Ah dit wilde ik even horen, was precies mijn gedachten. Had het bewust niet in de openingspost gezet omdat ik nieuwsgierig was of meer mensen dit zouden aanhalen.

The smell of earth after rain!

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:45

Xanne schreef:
Mensen die niet weten waarom Rutte zou moeten aftreden?? Serieus? Schokkend.


Dat is jou mening, gelukkig mogen in Nederland zelf bepalen wat we vinden/denken.

En ik moet zeggen, ondanks dat ik niet stem op de VVD( ik zit in de andere hoek laat maar zeggen) ik het vind dat Rutte het zo slecht nog niet doet.
Ga er maar aan staan in deze klotentijd, of je nu linksaf gaat of rechtsaf, je doet het toch nooit goed!
Ben blij dat ik niet in zijn schoenen sta in ieder geval.

Hoewel ik ook wel mijn vraagtekens heb bij veel zaken, denk ik ook hoe had het anders /beter gemoeten wbt de Corona toestand dan.

Die toeslagen affaire is natuurlijk wel van de ratten besnuffeld en helemaal dat het nu nog steeds niet opgelost is

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:46

MarlindeRooz schreef:
Xanne schreef:
Mensen die niet weten waarom Rutte zou moeten aftreden?? Serieus? Schokkend.

Nuttige reactie ook. Misschien kan je het even uitleggen?

Tegenover die toeslagenaffaire staat ook dat ik vind dat hij het enorm goed gedaan heeft tijdens deze crisis. Het is makkelijk zeggen van niet, maar wie had dit beter gedaan dan? Oppositie heeft makkelijk praten die zeggen toch vaak dingen om stemmen te trekken.

Geen idee wat ik ga stemmen trouwens, heb nog nooit VVD gestemd ook.

Ik denk vooral dat ie op het moment even het beste is wat we hebben.

Stel ik ben bij iemand thuis en ik gooi (al of niet per ongeluk) de urn van oma omver, wat is dan de beste actie? Heel hard spijt betuigen en vervolgens het huis uit rennen, of mijn excuses aanbieden en helpen opruimen? Een nieuwe urn kopen misschien?

Want aftreden is imo vaak wel de makkelijke uitweg :o

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Janneke2
Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:47

Citaat:
Tegenover die toeslagenaffaire staat ook dat ik vind dat hij het enorm goed gedaan heeft tijdens deze crisis. Het is makkelijk zeggen van niet, maar wie had dit beter gedaan dan?



I am very sorry.

Zo zijn de regels van het spel niet.

Kafka bij de belastingdienst/ de schending van de mensenrechten en de principes van de rechtsstaat : aftreden.
De Tweede Kamer onjuist informeren: aftreden.
De minister die geen grip heeft op de ambtenaren : aftreden.

Dit staat los van eventuele andere excellente prestaties.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Shadow0
Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:48

tamary schreef:
Of een vervanger ongeacht welke partij dus een verbetering is?


Dat doet er niet eens zoveel toe. Je kunt gewoon niet een politicus aanhouden die het hele idee van rekenschap geven aan wat 'ie doet onbelangrijk vindt. Ik kan niet meer precies tellen hoevaak de Kamer is voorgelogen of genegeerd is, maar het is echt heel vaak. En dan nog komt er onder aanhoudende druk hooguit het allerminimaalste.

Zoveel minachting naar onze democratie, naar het werk van de Kamer, en naar het functioneren van de Rechtstaat is niet te accepteren bij een premier. Ongeacht wie er daarna dan komt. (Want als je de hele tijd blijft hangen in het afwegen van je tactieken, dan komt het er uiteindelijk op neer dat er nooit wat verandert en de huidige situatie alleen verergert. Want je moet besluiten dat het niet meer kan, en pas daarna kun je aan de gang met verandering. Dat is dus altijd enigzins een sprong in het diepe.)

Citaat:
Aftreden hierom zullen een aantal mensen moeten, of het verstandig is om dat te doen voordat de rotzooi opgeruimd is?


Er is echt geen enkele indicatie dat er ook maar iets opgeruimd wordt zolang Rutte en dit kabinet blijft zitten. Dat lijkt me duidelijk. Er is NIKS gedaan om situaties te verbeteren. Iedere keer weer blijkt het alleen maar erger te zijn, wordt er nog meer vertraagd, nog meer gesaboteerd, worden de mensen nog langer aan het lijntje gehouden. De kansen om te leren van fouten en het vanaf dan anders te doen zijn er echt ruimschoots geweest... en ze zijn ook ruimschoots genegeerd.
De rotzooi wordt niet opgeruimd, alleen maar vergroot zolang dit kabinet er zit.

Citaat:
Het zou ernstiger zijn als juist die groep buiten schot blijft, aangezien daar de echte kunde en inzichten zitten en zij langer op de post zitten, dus invloed hebben dan een 4 jaar gezicht die minister heet.


Zeker, weg met die hoge ambtenaren-pool die allemaal uit hetzelfde kliekje komen en vrijelijk roteren. Graag. Vandaag nog. Maar het is niet zo dat die op slinkse wijze het beleid weten te manipuleren zonder dat Rutte daar iets van weet. Rutte loopt namelijk ook gewoon in die kringen rond. Die weet echt wel wat er speelt. Hier hoort heel veel te gebeuren, en wachten tot het ene opgelost is voor je met het andere begint werkt gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:48

MarlindeRooz schreef:
Xanne schreef:
Mensen die niet weten waarom Rutte zou moeten aftreden?? Serieus? Schokkend.

Nuttige reactie ook. Misschien kan je het even uitleggen?

Tegenover die toeslagenaffaire staat ook dat ik vind dat hij het enorm goed gedaan heeft tijdens deze crisis. Het is makkelijk zeggen van niet, maar wie had dit beter gedaan dan? Oppositie heeft makkelijk praten die zeggen toch vaak dingen om stemmen te trekken.

Geen idee wat ik ga stemmen trouwens, heb nog nooit VVD gestemd ook.

Maar heeft hij het echt goed gedaan in deze crisis? Volgens mij heeft hij (deels) geluisterd naar de instituten die hier bij elke andere president ook uitspraken over zouden doen, en heeft hij een paar keer een persco gegeven. Het is inderdaad makkelijk om te zeggen dat hij het niet goed heeft gedaan, maar ik ben wel benieuwd waar je het dan op hebt gebaseerd dat hij het goed heeft gedaan? Want Nederland is wereldwijd een van de landen waar het aantal besmettingen het hoogst (relatief) is geweest.

En wbt aftreden na zo'n schandaal.. Het gaat om een stukje politieke verantwoordelijkheid. Je kan wel 1.000 keer zeggen dat je spijt hebt, maar na een schandaal van het formaat van de toeslagenaffaire vind ik dat geen enkele betrokken politicus nog met droge ogen kan zeggen dat ze het beste voor hebben met mensen. Dan is je positie imo gewoon niet meer houdbaar, wat je ook zegt.

Ik vind dat Nederland bang moet zijn voor de neoliberale koers die we varen met VVD in de hoofdrol, en ik hoop dat er een keer een andere partij de grootste wordt. Dat gezegd hebbende weet ik niet in hoeverre het zin heeft om midden in een crisis als een pandemie een nieuwe premier aan te gaan wijzen. Ook in maart. Dat komt ook een beetje voort uit een 'wie moet het dan doen'-mentaliteit. Het is niet alsof andere partijleiders moreel hoogvarender zijn dan een Rutte.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barchetta, dioni, Freekfuchs, genja, Ies_, jaap_2005, joyce83, Lian, Libra76, lizy29, Purkii, Tieneke, venga, Winterram en 60 bezoekers