Boete voor te veel vrouwen in bestuur (Parijs)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Boete voor te veel vrouwen in bestuur (Parijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 09:11

Een aantal jaar geleden heeft het bestuur (hoe noem je townhall in het Nederlands) in Parijs een regel geschreven dat er een gelijke verdeling van geslacht moet zijn in hogere posities. Dit was uiteraard om meer vrouwen aan te trekken destijds.
Nu is ineens het aantal vrouwen in de meerderheid en daarmee het aantal mannen onder de 40% gezakt. Hun eigen regels zijn nu dus een reden voor een boete van 90.000 voor ongelijkheid.

Zou er ook ooit iemand beboet zijn voor het in dienst hebben van te veel mannen?

https://www.euronews.com/2020/12/15/par ... in-senior-


robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Boete voor te veel vrouwen in bestuur (Parijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:33

Als je zelf de regel instelt moet je achteraf niet piepen dat de regel gehandhaaft word.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 09:37

Waarschijnlijk hebben ze gewoon niet nagedacht onder het mom: dat gebeurd toch nooit.

Wat dan wel ‚grappig‘ is, is dat het artikel doorlinkt naar een ander artikel dat aangeeft dat de gender gap (gelijke beloning) in Frankrijk naar verwachting nog 1000 jaar duurt :')

In Italy and Germany, the gap won't be closed until 2074 and 2121, whereas in France, at the present speed, it wouldn't be eliminated for over 1000 years.

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Boete voor te veel vrouwen in bestuur (Parijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:00

"At the present speed", dat getal van 1000 jaar is betekenisloos. Dit is geen natuurlijk proces met een constante snelheid.

Vjestagirl
Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:05

Sizzle schreef:
Waarschijnlijk hebben ze gewoon niet nagedacht onder het mom: dat gebeurd toch nooit.


Ja of wel. Bedoel: gelijkheid betekend ook echt dat: gelijkheid. Dus dan moeten mensen niet denken dat doorslaan naar de andere kant wel oké is.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:06

90.000 euro boete en hopelijk een termijn wanneer het opgelost moet zijn en anders nog een boete. De oplossing is simpel: ontsla een gekwalificeerde vrouw en vervang deze met een man die minder geschikt is.

Dit zal nog wel vaker voor gaan komen: mannen en vrouwen hebben simpelweg andere interesses en ambities.

En kortzichtig trouwens dat ze naar geslacht kijken en niet hoe iemand zich identificeerd.

De gender paygap is er trouwens in NL ook nog, hoog tijd dat jonge vrouwen gaan inleveren tov jonge mannen want het is natuurlijk schandalig dat dit nog kan in een land als Nederland (op latere leeftijd hangt het veel meer van andere factoren af).

[ img ]

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 10:27

Kuggur schreef:
"At the present speed", dat getal van 1000 jaar is betekenisloos. Dit is geen natuurlijk proces met een constante snelheid.


Ik ga uit van het sarcasme van de schrijver en lees daarin: met sint juttemis :P

Ik kijk uit naar de dag dat men in overheidsposities beloond of bestaft wordt voor daadwerkelijke competentie ipv weinig doordachte regels invoeren die tot je eigen struikelblok worden.

Nu ben ik wel benieuwd waar die boete dan precies heen gaat en of die niet uiteindelijk gewoon weer in dezelfde kassa terecht komt (iets met bureacratie en werkverschaffing) _O-

Enzino, ik ben ook wel benieuwd of ze in Parijs nog steeds ongelijk verdeeld zijn als ze naar salaris kijken.
Misschien is een verdeling 60% vrouwen tov 40% mannen is salaris uitgedrukt nog steeds een meerderheid van de kosten mannelijk. Of juist buitenproportioneel de andere kant op om die vrouwen aan te trekken. Gemiste kans om dat niet mee te nemen in de ‚regel‘.

Zelf ben ik niet zo‘n quota voorstander overigens. Deze regel bevestigd dit weer voor mij dat je dit wel moeten willen stimuleren maar niet reguleren.
Met reguleren krijg je naar mijn ervaring vooral veel spanning en rare beslissingen. Nog raarder wordt het als dan iemand daar een bonus voor krijgt voor het halen van de target die met kunstmatige grepen hooggehouden wordt zonder naar daadwerkelijke prestatie te kijken.

Roodvos
Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:37

Zoals ik het lees geldt die wet voor alle overheidsdiensten/-instellingen en niet alleen voor Parijs. Je maakt mij niet wijs dat die allemaal keurig netjes exact 50/50 verdeeld zijn. Ik vraag mij af of ze nu alle overheidsdiensten die niet 50/50 man/vrouw verdeeld zijn een boete van 90.000 euro geven?


En wat doe je met een oneven aantal werknemers en hoe tel je transgender medewerkers mee?
Dit roept zoveel vragen op.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Vjestagirl
Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Boete voor te veel vrouwen in bestuur (Parijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:38

Een transgender medewerker is van het geslacht waar hij/zij naartoe veranderd, das toch niet zo ingewikkeld?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:45

Vjestagirl schreef:
Een transgender medewerker is van het geslacht waar hij/zij naartoe veranderd, das toch niet zo ingewikkeld?

Stel je zit op je 50/50 maar een van je werknemers besluit van geslacht te veranderen. Ontsla je dan die werknemer of ontsla je een werknemer van het geslacht waarin ie veranderd?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Eleeke
Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:49

Ja dat is nou net de makkelijkste vraag een transgender is gewoon van het gender dat hij of zij is.

Ik vind de opmerking ergens hierboven over vrouwen en andere ambities altijd een beetje om van over te geven.

Dat is grotendeels cultuur. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor mensen met minder betaalde banen , laag of dus eigenlijk praktisch opgeleid. Weinig kinderen uit zo'n gezin gaan bv advocaat of arts worden. Dat is geen gebrek aan ambitie dat is cultureel en sociaal bepaald


even on topic. Prachtig die regel, goed uitgepakt dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:52

Roodvos schreef:
Zoals ik het lees geldt die wet voor alle overheidsdiensten/-instellingen en niet alleen voor Parijs. Je maakt mij niet wijs dat die allemaal keurig netjes exact 50/50 verdeeld zijn. Ik vraag mij af of ze nu alle overheidsdiensten die niet 50/50 man/vrouw verdeeld zijn een boete van 90.000 euro geven?


En wat doe je met een oneven aantal werknemers en hoe tel je transgender medewerkers mee?
Dit roept zoveel vragen op.
De verdeling in die regel is ook niet gesteld op 50/50, maar 60/40. :)

Ayasha
Blogger
Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:56

Eleeke schreef:
Ja dat is nou net de makkelijkste vraag een transgender is gewoon van het gender dat hij of zij is.

Ik vind de opmerking ergens hierboven over vrouwen en andere ambities altijd een beetje om van over te geven.

Dat is grotendeels cultuur. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor mensen met minder betaalde banen , laag of dus eigenlijk praktisch opgeleid. Weinig kinderen uit zo'n gezin gaan bv advocaat of arts worden. Dat is geen gebrek aan ambitie dat is cultureel en sociaal bepaald


even on topic. Prachtig die regel, goed uitgepakt dus.

daarmee beantwoord je mijn vraag niet.

Jij hebt in je bedrijf 50 mannen en 50 vrouwen (of 69 mannen en 31 vrouwen. Wat de regel ook is.)
één van je mannen besluit vrouw te worden. Nu heb je dus 68 mannen en 32 vrouwen. Of 49 mannen en 51 vrouwen afhankelijk van welk aantal de regel is.

Wie gaat daar nu voor boeten met ontslag? Degene die van geslacht veranderd is of iemand van de vrouwengroep?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:09

Eleeke schreef:
Ik vind de opmerking ergens hierboven over vrouwen en andere ambities altijd een beetje om van over te geven.

Dat is voldoende bestudeerd in de afgelopen decennia, dus het is niet eens een discussie waardig. Er zijn inderdaad theorien die verschillende oorzaken hiervoor geven, maar dat veranderd er weinig aan dat er dus wel degelijk een verschil is.

Eleeke schreef:
even on topic. Prachtig die regel, goed uitgepakt dus.

Zo goed uitgepakt dat ze een boete van 90.000 euro hebben gekregen en dat die regel vorig jaar al is afgeschaft:
Citaat:
The Minister for Public Service, Amélie de Montchalin, stressed on Twitter that the government repealed this particular provision of the Sauvadet law in 2019.

:+

boeflover
Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Boete voor te veel vrouwen in bestuur (Parijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:14

Ik vind die regels altijd zulke onzin, zullen we nou eens gewoon gaan voor “de juiste persoon op de juiste plaats”
Selecteren op geslacht, herkomst of afkomst is in mijn ogen zo uit de tijd.

Manou
Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:15

En hoe vaak zal dat precieze scenario voor komen? Ik kan ook nog andere scenario's bedenken waardoor de verdeling verandert, een functie opgeheven wordt waardoor er mensen vertrekken die niet worden vervangen, bijvoorbeeld.
En ik zou hopen dat er met een beetje gezond verstand nog iets te beredeneren valt dat bijvoorbeeld op het moment dat mensen werden aangenomen de verdeling klopte.

Een 40/60 verdeling vind ik als richtlijn goed, bij een groter verschil kom je al snel op het punt dat de ene groep minstens 2 keer zo groot is als de andere groep.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 13:17

enzino schreef:
Zo goed uitgepakt dat ze een boete van 90.000 euro hebben gekregen en dat die regel vorig jaar al is afgeschaft:
Citaat:
The Minister for Public Service, Amélie de Montchalin, stressed on Twitter that the government repealed this particular provision of the Sauvadet law in 2019.

:+


Oh, dat had ik nog gemist _O-

Ayasha, bij 60-40 heb je natuurlijk nog wel speling.

Vjestagirl
Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:18

boeflover schreef:
Ik vind die regels altijd zulke onzin, zullen we nou eens gewoon gaan voor “de juiste persoon op de juiste plaats”
Selecteren op geslacht, herkomst of afkomst is in mijn ogen zo uit de tijd.


Aan de andere kant maakt dit soort regels vaak wel dat er een onbewust patroon doorbroken wordt. Er is al vaker gebleken dat mensen door 'interviewer bias' sneller kiezen voor iemand die op henzelf lijkt. Ergo: een blanke man zal eerder een blanke man aannemen dan een gekleurde vrouw. Daar zit dan ook direct het probleem als je al 'teveel' blanke mannen in je organisatie hebt: zonder maatregelen kom je daar bijna niet doorheen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:29

Vjestagirl schreef:
Aan de andere kant maakt dit soort regels vaak wel dat er een onbewust patroon doorbroken wordt. Er is al vaker gebleken dat mensen door 'interviewer bias' sneller kiezen voor iemand die op henzelf lijkt. Ergo: een blanke man zal eerder een blanke man aannemen dan een gekleurde vrouw. Daar zit dan ook direct het probleem als je al 'teveel' blanke mannen in je organisatie hebt: zonder maatregelen kom je daar bijna niet doorheen.

Klopt, maar er zijn zoveel interviewer biases: lange mensen worden sneller aangenomen, knappe mensen worden sneller aangenomen, mensen die dezelfde hobby hebben worden sneller aangenomen, mensen die zich hetzelfde kleden worden sneller aangenomen, mensen met een hoger IQ worden sneller aangekomen, mensen met betere cijfers/referenties worden sneller aangenomen, mensen met hetzelfde accent worden sneller aangenomen, mensen met een goede babbel worden sneller aangenomen, etc, etc etc.

Waarom alleen kijken naar geslacht en niet naar alle andere factoren? Of is geslacht (en huidskleur) slechts een eerste stap naar "gelijkheid"?

Met een quota los je wat mij betreft weinig op, je maakt alleen maar meer regels die mensen moeten volgen en de negatieve consequenties zullen steeds moeilijker te overzien zijn. Uiteindelijk is iedereen uniek en zouden we verder moeten kijken dan geslacht/huidskleur/accent/lengte/etc. Bovendien is er al jaren een trend van meer vrouwen die afstuderen (meer dan mannen en meer dan ooit tevoren), hogere arbeidsparticipatie van vrouwen en meer vrouwen die doorstromen naar topfuncties. Het is nog niet volledig gelijk getrokken maar is dat erg?

Voor wie voorstander van een 60-40 regel is, zou je dat dan ook in elke sector willen? Dus meer vrouwen als vuilnisophalers, meer vrouwen op olieplatformen, meer vrouwen in de bouw, minder vrouwen in het onderwijs, minder vrouwen in de zorgsector? En dan boetes uitdelen als niet 40% van de verplegers man is of er bijna geen vrouwen in het leger zitten of muurtjes bouwen? Of gaan we dit alleen eisen voor de "leuke" functies? En misschien ook vrouwen van bokt schoppen tot de verhouding man/vrouw 40/60 is?

Huertecilla
Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:47

Vjestagirl schreef:
Sizzle schreef:
Waarschijnlijk hebben ze gewoon niet nagedacht onder het mom: dat gebeurd toch nooit.


Ja of wel. Bedoel: gelijkheid betekend ook echt dat: gelijkheid. Dus dan moeten mensen niet denken dat doorslaan naar de andere kant wel oké is.


Zo bestaat ´positieve discriminatie´ evenmin.

www.homocaballus.net

Roodvos
Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:42

enzino schreef:
Voor wie voorstander van een 60-40 regel is, zou je dat dan ook in elke sector willen? Dus meer vrouwen als vuilnisophalers, meer vrouwen op olieplatformen, meer vrouwen in de bouw, minder vrouwen in het onderwijs, minder vrouwen in de zorgsector? En dan boetes uitdelen als niet 40% van de verplegers man is of er bijna geen vrouwen in het leger zitten of muurtjes bouwen? Of gaan we dit alleen eisen voor de "leuke" functies? En misschien ook vrouwen van bokt schoppen tot de verhouding man/vrouw 40/60 is?
Sinds wanneer is Bokt een publieke onderneming of een bedrijf :o? . Maar als het je hier niet aanstaat staat het je uiteraard vrij je account op te heffen. Bij mijn weten zitten we hier allemaal vrijwillig.

En waarom zouden vrouwen het vuilnis niet op kunnen halen of op een boorplatform kunnen werken of een huis bouwen >;) . Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier is het vuil ophalen volledig geautomatiseerd. De vrachtwagen komt voor rijden, de chip van de kliko wordt ingelezen, de kliko wordt gewogen en geleegd in de bak en weer neergezet, en hop door naar de volgende. Komen geen handen meer aan te pas. Waarom zou een vrouw niet achter het stuur van die vrachtwagen kunnen zitten? Huizenbouw wordt steeds meer prefab, hele huizen worden met een kraan in korte tijd als een bouwpakket in elkaar gezet. En wat betreft het ouderwetse handwerk: ook gewichten voor verpakkingen zijn vanuit arbo-oogpunt al jaren geleden flink verlaagd. Als een vrouw wel verpleegster kan zijn en patiënten kan keren enz, wat denk je wat een flinke kerel met overgewicht weegt? Ik sleep liever met een zakje cement hoor.

Ik denk dat er nog steeds een flinke onbewuste bias zit in de mensen. Toen ik Chemische Technologie ging studeren aan TU vroeg mijn oma aan mij "kan jij dat wel?". Hmm, ja, waarom zou ik dat niet kunnen?
En je wil niet weten hoe vaak ik nog post / mail krijg voor "de geachte heer", terwijl ik al 15 jaar in deze functie zit.

En e.e.a. doortrekken tot in absurditische vind ik ook niet ok. Als dat het doel ik van je post ben ik het met je eens. En ik vind boetes uitdelen ook wel heel (te) ver gaan. Als er dan boetes uitgedeeld moeten worden, dan graag beginnen bij de speelgoedwinkels en -folders met hun blauwe en roze pagina's met jongenspeeldgoed (stoer, auto's, politie, brandweer) en meisjesspeelgoed (lief, zorgend, babypop, verpleegster, keukentje) waardoor kinderen al vanaf het begin in een rolmodel worden geduwd :r .
En veel meer aandacht voor die onbewuste bias vind ik zeker op zijn plek. Zeker ook op het moment dat de beroepskeuze gaat spelen bij kinderen / leerlingen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Boete voor te veel vrouwen in bestuur (Parijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:21

Wat mooi dat dit resultaat bereikt is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:15

Roodvos schreef:
En waarom zouden vrouwen het vuilnis niet op kunnen halen of op een boorplatform kunnen werken of een huis bouwen >;) . Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier is het vuil ophalen volledig geautomatiseerd. De vrachtwagen komt voor rijden, de chip van de kliko wordt ingelezen, de kliko wordt gewogen en geleegd in de bak en weer neergezet, en hop door naar de volgende. Komen geen handen meer aan te pas. Waarom zou een vrouw niet achter het stuur van die vrachtwagen kunnen zitten? Huizenbouw wordt steeds meer prefab, hele huizen worden met een kraan in korte tijd als een bouwpakket in elkaar gezet. En wat betreft het ouderwetse handwerk: ook gewichten voor verpakkingen zijn vanuit arbo-oogpunt al jaren geleden flink verlaagd. Als een vrouw wel verpleegster kan zijn en patiënten kan keren enz, wat denk je wat een flinke kerel met overgewicht weegt? Ik sleep liever met een zakje cement hoor.

Tuurlijk kunnen zowel mannen als vrouwen elke baan hebben, de vraag is alleen of een 50/50 verhouding een ideaal is om naar te streven en tot in hoeverre dat afgedwongen moet worden.

Veel mensen kijken graag naar goedbetaalde topfuncties en willen daar regelgeving om meer vrouwen aan de top te krijgen, maar dat zou je dan ook door moeten trekken naar alle functies om consequent te zijn. Want waarom wel 50% vrouwen in de boardroom en niet 50% mannen in het onderwijs?

Volgende vraag is dan hoe ga je dat bereiken? Momenteel zitten er teveel vrouwen in bv het lager onderwijs (kinderdagverblijven, peuterklas, kleuterklas, basisschool). Ga je dan boetes geven aan basisscholen, of moeten scholen dicht als ze niet de 50/50 verhouding kunnen halen (of 60/40), of mogelijk bouwvakkers verplicht omscholen tot kinderjuf en kinderjuffen de bouwplaats opsturen? Ik stuur mijn kinderen liever naar een school met leerkrachten die daar zitten omdat het hun passie is dan omdat ze een quota moeten vervullen, ongeacht het geslacht van die leerkrachten.

Roodvos
Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:29

Nou ja, nou net van het huidige onderwijs heb ik geen verstand. Op de lagere school waar ik destijds op zat waren 3 juffen en 3 meesters (gecombineerde klassen want klein dorp). En ik heb geen kinderen, dus hoe het nu is kan ik niet uit eigen ervaring putten. Maar de V/M verdeling in het (basis) onderwijs schijnt idd een probleem te zijn.

Arjen Lubach heeft daar een poosje geleden aandacht aan besteed. Die conclusies en commentaar erop lees je hier:
https://www.scienceguide.nl/2019/10/sch ... me-mannen/

Het schijnt dat het vooral voor de jongens in het basisonderwijs beter is als er meer meesters/leraren zijn, dus streven naar meer 50/50 ben ik absoluut voor. Ik moet er zelf niet aan denken om voor de klas te staan, laat staan een kleuterklas :brr: , maar in de link hierboven kan je lezen dat met de huidige PABO het aantrekken van meer mannen in het basisonderwijs nog niet evident is.
Daar zal dus iets moeten gebeuren.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Palmera
Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:35

Roodvos schreef:
enzino schreef:
Voor wie voorstander van een 60-40 regel is, zou je dat dan ook in elke sector willen? Dus meer vrouwen als vuilnisophalers, meer vrouwen op olieplatformen, meer vrouwen in de bouw, minder vrouwen in het onderwijs, minder vrouwen in de zorgsector? En dan boetes uitdelen als niet 40% van de verplegers man is of er bijna geen vrouwen in het leger zitten of muurtjes bouwen? Of gaan we dit alleen eisen voor de "leuke" functies? En misschien ook vrouwen van bokt schoppen tot de verhouding man/vrouw 40/60 is?
Sinds wanneer is Bokt een publieke onderneming of een bedrijf :o? . Maar als het je hier niet aanstaat staat het je uiteraard vrij je account op te heffen. Bij mijn weten zitten we hier allemaal vrijwillig.

En waarom zouden vrouwen het vuilnis niet op kunnen halen of op een boorplatform kunnen werken of een huis bouwen >;) . Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier is het vuil ophalen volledig geautomatiseerd. De vrachtwagen komt voor rijden, de chip van de kliko wordt ingelezen, de kliko wordt gewogen en geleegd in de bak en weer neergezet, en hop door naar de volgende. Komen geen handen meer aan te pas. Waarom zou een vrouw niet achter het stuur van die vrachtwagen kunnen zitten? Huizenbouw wordt steeds meer prefab, hele huizen worden met een kraan in korte tijd als een bouwpakket in elkaar gezet. En wat betreft het ouderwetse handwerk: ook gewichten voor verpakkingen zijn vanuit arbo-oogpunt al jaren geleden flink verlaagd. Als een vrouw wel verpleegster kan zijn en patiënten kan keren enz, wat denk je wat een flinke kerel met overgewicht weegt? Ik sleep liever met een zakje cement hoor.

Ik denk dat er nog steeds een flinke onbewuste bias zit in de mensen. Toen ik Chemische Technologie ging studeren aan TU vroeg mijn oma aan mij "kan jij dat wel?". Hmm, ja, waarom zou ik dat niet kunnen?
En je wil niet weten hoe vaak ik nog post / mail krijg voor "de geachte heer", terwijl ik al 15 jaar in deze functie zit.

En e.e.a. doortrekken tot in absurditische vind ik ook niet ok. Als dat het doel ik van je post ben ik het met je eens. En ik vind boetes uitdelen ook wel heel (te) ver gaan. Als er dan boetes uitgedeeld moeten worden, dan graag beginnen bij de speelgoedwinkels en -folders met hun blauwe en roze pagina's met jongenspeeldgoed (stoer, auto's, politie, brandweer) en meisjesspeelgoed (lief, zorgend, babypop, verpleegster, keukentje) waardoor kinderen al vanaf het begin in een rolmodel worden geduwd :r .
En veel meer aandacht voor die onbewuste bias vind ik zeker op zijn plek. Zeker ook op het moment dat de beroepskeuze gaat spelen bij kinderen / leerlingen.

Tuurlijk kan iedereen ieder beroep leren en uitoefenen.

Maar is het nou zo erg dat er verschillen zijn? Is het zo erg dat een meisje een pop krijgt en een jongen een auto?

Ik speelde vroeger nooit met poppen! Ik hing in bomen. Ik heb en wil geen kinderen. Ik ben redelijk handig, heb een grote gereedschapskist en red me prima.

Nu werk ik op een finca bij een ietwat vermogende man. Ik doe de vrouwen dingen: schoonmaken, zijn kleding wassen en strijken, de boodschappen etc.
Dan is er onderhoudsman Julio Die zijn deel van het boodschappenlijstje naar me appt. Me vraagt iets schoon te maken wat hij vies gemaakt heeft.
Op mijn beurt laat ik hem een door mij eruit getrokken deurklink weer monteren en een lamp vervangen.

We zouden het allebei best zelf kunnen, wat we aan de ander vragen. Maar waarom? Hij vervangt die lamp vermoedelijk net wat sneller dan ik, en ik sta niet te googelen op de betekenis van de symbolen op de wasetiketten in kleding.

Daar is toch niets mis mee, om die evolutie zo te laten op de werkvloer? :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aard, nps, spookyskippy en 28 bezoekers