#genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
flooooo
Berichten: 2563
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:55

Sizzle schreef:
Ik vind het een moeilijk thema.
Ook ik vond mijn bevalling (met geplande ks) afschuwelijk en wilde het dan ook echt geen 2e keer.
Het voelde als gefaald hebben.
Maar eerlijk is eerlijk, de hele verzorging was eigenlijk gewoon top. De enige reden dat er zo‘n grauwe mist hing waren mijn eigen klote hormonen die alle redelijkheid en rationaliteit te niet deden.

Zo begin mijn moeder een keer over hoe traumatiserend het was dat ze mij suikerwater gaven omdat de voeding nog niet op gang was, uiteindelijk kwam het niet op gang en kreeg ik uiteraard een fles. Toen moest ik me wel even afvragen of zwangeren niet in sommige gevallen slachtoffer zijn van hun eigen emotie. Alles was immers super gegaan, behalve de voeding maar verder was ik perfect gezond en dat ben ik nog steeds. Waarom dan zo‘n moment tot trauma wordt kun je amper de verpleging kwalijk nemen.

Uiteraard zijn er ook de echte rampzalige verhalen die een fikse klacht waard zijn maar helaas niet gemeld worden.


Dit. Ik heb zeker de eerste week ook gruwelijk last van de hormonen gehad na mijn keizersnede. Dat ik niet zelf mijn dochter kon tillen of de zorg zelf goed kon dragen direct vond ik heel moeilijk. Daarbij moest ik op den duur stoppen met de borstvoeding door spruw, kolven kwam niet op gang, ook dat vond ik heel moeilijk. Nu kijk ik daar al wat rationeler op terug.
Ik ben heel blij dat de optie keizersnede bestaat, ja het is een grote OK en zeker niet te onderschatten maar in mijn geval had mijn dochter een natuurlijke bevalling echt niet overleefd en omdat het gepland was kon er goed naar mij geluisterd worden en heb ik het gevoel gehad dat het echt samen werd gedaan.

Ik ken als hulpverlener ook genoeg horror verhalen en ja soms doen artsen dingen niet goed, dat is erg genoeg. Maar ik ken ook genoeg verhalen van onrealistische vrouwen, zelf niet medisch onderlegd maar wel even volgens het boekje jou bevalling willen regisseren. In Nederland wordt al vaak laat ingegrepen in verhouding tot andere landen en proberen we veel langer en meer natuurlijk te bevallen.

Velvet V. Negro Z2 +5
Ceasar V. Houston M1 + 1
Florence V. Krack C. M2 + 3


secricible
Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-20 13:18

Citaat:
In Nederland wordt al vaak laat ingegrepen in verhouding tot andere landen en proberen we veel langer en meer natuurlijk te bevallen.


Heb je hier een bron van? En wat bedoel je met "natuurlijk"? Vaginaal? Of zonder ingrijpen?
Ik lees namelijk het tegenovergestelde, dat nederland veel meer ingrijpt dan in anderen landen die qua bevolking vergelijkbaar zijn als NL, zoals Scandinavië.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:37

flooooo schreef:
Maar ik ken ook genoeg verhalen van onrealistische vrouwen, zelf niet medisch onderlegd maar wel even volgens het boekje jou bevalling willen regisseren.


Dit begrijp ik niet. Bedoel je onrealistische vrouwen die jouw bevalling willen regisseren? Of hun eigen bevalling?
En wat is dan onrealistisch? En wat bedoel je met regisseren? Dat een vrouw haar eigen voorkeur en wensen aangeeft?

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:32

secricible schreef:
Citaat:
In Nederland wordt al vaak laat ingegrepen in verhouding tot andere landen en proberen we veel langer en meer natuurlijk te bevallen.


Heb je hier een bron van? En wat bedoel je met "natuurlijk"? Vaginaal? Of zonder ingrijpen?
Ik lees namelijk het tegenovergestelde, dat nederland veel meer ingrijpt dan in anderen landen die qua bevolking vergelijkbaar zijn als NL, zoals Scandinavië.


Ligt eraan met welke landen je het vergelijkt . In Iran bv is een KS meer regel en een vaginale bevalling de uitzondering.

[o]

secricible
Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-20 16:35

Ja, maar dat zijn geen realistische vergelijkingen als je wilt weten of we in nederland inderdaad “vaak laat ingrijpen”.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

_Nelleke_
Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:46

Als je wil vergelijken moet je dat doen met onze buurlanden zoals Duitsland, België en Denemarken. Noorwegen/Zweden zijn al niet meer echt vergelijkbaar want die zijn vaak wat vooruitstrevender dan wij.

secricible
Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-20 16:48

Qua geboortezorg is NL het beste te vergelijken met Zweden en Denemarken, dus zijn dat ook de landen waar je mee moet vergelijken. België is totaal niet vergelijkbaar, Duitsland weet ik zo niet.
Hoewel het sowieso lastig is, omdat we een uniek systeem hebben opgetuigd in NL.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

_Nelleke_
Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:51

Ligt er maar net aan naar welke vlakken je van geboortezorg kijkt, want rondom verlof lijken we totaal niet op Zweden.

secricible
Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-20 16:51

Nee, dat klopt dan weer haha :D
Ik bedoelde rondom de medische zorg rondom geboorte, sorry, misschien niet helemaal goed omschreven.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:58

Duitsland is ook heel erg anders. Bijna geen thuisbevallingen, ook niet historisch. Je gaat daar als vrouw sowieso ieder jaar naar de gyneacoloog. Veel meer checks gedurende de zwangerschap, wanneer je aangeeft tijdens je jaarlijkse bezoek aan de gyneacoloog dat je een kinderwens hebt, krijg je al bloedonderzoek en de intake die wij hebben als je al zwanger bent. En tot 3 jaar verlof, 1,5-2 jaar verlof is heel normaal. In veel regio's is er blijkbaar ook amper opvang beschikbaar voor de eerste 1,5 jaar.
Sowieso gaat Duitsland heel anders met zorg om, als je een dagje thuisblijft vanwege griep heb je al een doktersverklaring nodig en die geven vaak ook aan hoelang iemand dan afwezig is.

_Nelleke_
Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:05

Maar dat is toch het hele idee van vergelijken, niet dat je net zo lang gaat zoeken tot je iemand vind waar ze het hetzelfde doen, maar dat je gaat kijken waar ze het anders doen en wat daar de uitkomst van is. Ik bedoel meer dat je wellicht het beste kan vergelijken met buurlanden omdat die qua cultuur meer overeen komen met NL. In elk geval dat je bij de meer westerse landen blijft kijken en als je Scandinavië (vooruitstrevend) meeneemt in je vergelijk, je ook wat meer conservatieve westerse landen meeneemt in je vergelijk.

secricible
Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-20 17:08

Maar als je claimt dat Nederland vaak laat ingrijpt, dan moet je toch ook vergelijken met een land dat verder vergelijkbaar is? En niet met een conservatief of juist vooruitstrevend land? Je zoekt toch landen die dan zoveel mogelijk hetzelfde zijn?

Als je wil vergelijken of jou boom vaak paarse appels geeft, dan vergelijk je toch ook niet met een paarse appelboom, maar eentje die verder hetzelfde is als die van jou?

Of praten wij nou zo langs elkaar heen? :o

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

_Nelleke_
Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:17

Dan vergelijk je in mijn ogen met zo veel mogelijk verschillende appelbomen in de buurt voor het meest representatieve resultaat?

Haha lastig door te trekken naar medische zorg en ik denk dat vergelijken sowieso erg lastig is omdat ze in elk land andere regels/opvattingen/protocollen e.d. hebben. En dan zijn er vast nog een hele hoop andere factoren zoals überhaupt de gezondheid van het volk algemeen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:18

secricible schreef:
Ja, maar dat zijn geen realistische vergelijkingen als je wilt weten of we in nederland inderdaad “vaak laat ingrijpen”.


Nee, dat bedoel ik. Je moet altijd vergelijken met landen die vergelijkbaar zijn.

@Nelleke, het is lastig om met zoveel mogelijk landen te vergelijken omdat er ook nog een heel cultuur aspect meespeelt.
Toen mijn moeder 30jaar geleden ging bevallen van mijn jongste zusje in Engeland, was het daar al erg bijzonder dat ze dat thuis wilde doen, terwijl zij al 3 goede thuisbevallingen had gehad.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers