Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 08:42

Voor mij is het eigenlijk vrij simpel
Ik volg de politiek niet. Mijn enige nieuws wat ik lees zijn her en der wat nu.nl artikelen, en ook dan kies ik eigenlijk nooit voor artikelen die over politiek gaan
Het interesseert me gewoon niet. En dus doe ik ook geen moeite om mij er extra in te verdiepen rond de verkiezingen.
Ieder jaar is het hetzelfde. Partijen beloven gouden bergen, maar geen enkele partij is groot genoeg om zelfstandig keuzes te kunnen maken. Dus blijft er maar weinig van over.

Zijn er meer mensen die niet stemmen? En waarom niet?

Voor de duidelijkheid, dit is dus géén oproep om niet te stemmen.
Maar ik hoor vaak verbazing als ik zeg niet te gaan stemmen, maar ik zal toch vast niet de enige zijn?
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 13-03-23 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:44

Ik stem ook nooit. Ik heb er totaal geen interesse in en het is mij te gecompliceerd. Misschien dat ik ooit 1x gestemd heb. Het stembiljet ligt hier dus nog ongeopend op tafel en gaat bij het oud papier.

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 08:47

Bellatrix schreef:
Ik stem ook nooit. Ik heb er totaal geen interesse in en het is mij te gecompliceerd. Misschien dat ik ooit 1x gestemd heb. Het stembiljet ligt hier dus nog ongeopend op tafel en gaat bij het oud papier.

Ja de mijne is in kleine stukjes ook bij het afval gegaan.

Hier ook 1x gestemd inderdaad, de aller eerste keer dat ik mocht. Had wat stemwijzers gedaan en daar kwam dezelfde partij uit als mijn ouders altijd stemden dus toen dat inderdaad maar gedaan

Leo

Berichten: 50126
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:50

Ik ga -shame on me- deze keer ook niet stemmen.
Ik vind het altijd van belang om mijn stemrecht in te zetten, maar er is een tweeweg wat maakt dat ik komende keer niet ga: teleurstelling in de politiek, zaken die ik van belang vind hoor je of komt vervolgens niets meer van. Zowel landelijk als regionaal. En dat is gewoonweg niet de tijd en energie heb om me in de standpunten van partijen voor de provincie te verdiepen. En loos stemmen wil ik ook niet. Blanco stemmen is natuurlijk ook een optie, heb ik vorige provinciale staten ronde gedaan, maar dat bekijk ik op de dag zelf of ik daar de behoefte toe voel.


Waterschap is voor de agrarische sector van groot belang. Op zich voor mij ook gezien mijn huis behoorlijk lager dan NAP staat, maar ik heb er ook te weinig kijk op om gericht te kunnen stemmen. Meestal wil ik er wel even in duiken, maar dit jaar ontbreekt daar de energie voor.
Dus.. shame on me.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:52

Waterschap was ik hier wel snel uit, maar de provinciale staten vind ik echt ingewikkeld. De partijen die op provinciale uitgangspunten bij mij aansluiten, doen dat niet landelijk (CU en 50plus) dus met oog op de 1e kamer geen optie.
Dus ik weet het niet en ik twijfel of ik wel ga.

Ik vind de hele boerendiscussie die hier flink speelt ook echt heel ingewikkeld.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:57

Tja, niet stemmen is niet slim.
Gedeputeerde Staten bepaalt wie de Eerste Kamer vormt, dat weten jullie? En de Eerste Kamer is - kort door de bocht - de Raad van Toezicht van de Tweede.

Maar aangezien de opkomst bij de provinciale statenverkiezingen iedere keer weer een nieuw historisch dieptepunt is (nog nét niet zo diep als stemmen voor Europa) zijn jullie niet de enige.

Risico is wel dat er op een gegeven moment een partij aan de (absolute) macht komt, waarvan iedereen opeens zegt: hoe komen díe nou opeens zo groot?

Mag je zelf bedenken wie ik bedoel... (en da's niet BBB)

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:00

Ik stem wel.
Heb jaren blanco gestemd om dat die zooi die er zat geen van alle een stem verdiende en ik dat zo wilde laten weten.
Bij de 2e kamer verkiezingen wel weer gestemd op BBB.
En dat ga ik nu ook weer doen. Nog nooit fanatiek achter een partij gestaan dan nu.

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 09:05

Wat voor mij ook meespeelt, is dat een politieke partij goede punten kan hebben waar ik het zeker mee eens ben, maar vaak ook punten waar ik het niet mee eens ben.
Dus als ik daar op zou stemmen, geef ik ook mijn stem aan de punten waar ik het niet mee eens ben. En dat wil ik niet

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:06

Eens met Ibbel. De democratie is het minst slechte model, zoals Churchill al zei.
Het alternatief is, een autocratie. Dat vind ik persoonlijk een schrikbeeld.
Laatst bijgewerkt door mysa op 13-03-23 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:09

fleurtjeuh schreef:
Wat voor mij ook meespeelt, is dat een politieke partij goede punten kan hebben waar ik het zeker mee eens ben, maar vaak ook punten waar ik het niet mee eens ben.
Dus als ik daar op zou stemmen, geef ik ook mijn stem aan de punten waar ik het niet mee eens ben. En dat wil ik niet


Dat heb ik ook altijd. Ik heb daarom afgelopen keer blanco gestemd.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:10

fleurtjeuh schreef:
Bellatrix schreef:
Ik stem ook nooit. Ik heb er totaal geen interesse in en het is mij te gecompliceerd. Misschien dat ik ooit 1x gestemd heb. Het stembiljet ligt hier dus nog ongeopend op tafel en gaat bij het oud papier.

Ja de mijne is in kleine stukjes ook bij het afval gegaan.

Hier ook 1x gestemd inderdaad, de aller eerste keer dat ik mocht. Had wat stemwijzers gedaan en daar kwam dezelfde partij uit als mijn ouders altijd stemden dus toen dat inderdaad maar gedaan


Het stembiljet wat je gekregen hebt is gewoon een voorbeeld he :Y) Het echte biljet krijg je op het stembureau.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:14

Als ik die dag in de buurt van een stembureau ben, dan stem ik. Al is het maar om het gevoel, want: bepaalde partijen zie ik niet graag groot worden. Ik kan mijn stem dus op een andere partij inzetten. Dan heft mijn stem een andere stem op.

Nu heb ik ook een keer niet gestemd omdat ik niet in de buurt was.

Ik vind het, en dat is niet bedoeld als aanval, jammer als mensen niet stemmen want: 'het heeft geen nut' of 'ik ben het niet met alle punten van de partij eens'. Ik snap dat het zo voelt, maar je kunt je stem ook gebruiken zoals ik dat doe. Want ik denk dat het een illusie is dat je het met alle standpunten van een partij eens gaat zijn. Maar zo zijn er ook partijen waar je je juist in bijna geen standpunten herkent.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:17

Ik stem ook altijd democratisch.

Er is geen enkele partij waar ik het 100% mee eens ben, maar ik kies dan wel voor de partij waar ik het meest achter sta en die dus ook echt een invloed kunnen hebben op de uitkomsten van de tweede kamer.

Er zijn genoeg online kieswijzers te doen.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:26

Kidde schreef:
Het stembiljet wat je gekregen hebt is gewoon een voorbeeld he :Y) Het echte biljet krijg je op het stembureau.


De stempas :D
Kun je nagaan hoe bekend het systeem is :+

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:27

Voor de mensen die niet stemmen: hoe denk je dat het dan ooit beter gaat worden? :+

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:33

En wat denk je dat er gebeurt als er straks een Eerste Kamer is die de wetten die door de Tweede Kamer worden aangenomen gaat blokkeren? Die kans bestaat.

Ook nu heeft de regeringscoalitie al geen meerderheid, maar als dat verschil sterker wordt, gaat het niet meer lukken oppositiepartijen mee te krijgen.

Dan stokt alles. Ook waar uitstel allang niet meer kan.

Maar hé, ik ben over 30 jaar wel dood. Na mij de zondvloed hoor, en vermoedelijk letterlijk :D
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 13-03-23 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:33

Ik stem als ik het gepland kan krijgen. Dus meestal wel en een enkele keer niet.

Ik kijk altijd naar hoeveel zetels de partij waarop ik wil stemmen verwacht te krijgen en stem dan op de eerst volgende vrouw na dat aantal zetels.

Gewoon omdat ik vind dat er meer vrouwen in de politiek moeten, ben dat haantjes gedrag van die kerels al langere tijd flink zat.

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:33

Ik volg het ook niet, heb ook niet elke keer gestemd, maar ben wel opgevoed met stemmen in belangrijk.
Dus ik doe vaak een kieswijzer en baseer het verder op wat ik toevallig voorbij heb zien komen. Het interesseert me te weinig om me er echt in te verdiepen.
Ik ben dit jaar wel weer van plan om te gaan stemmen.

Edit: heb ook altijd de tik om ergens op een vrouw onderaan de lijst te stemmen en stem nooit op de partijleider.
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 13-03-23 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50126
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:33

Cioccolato schreef:
Voor de mensen die niet stemmen: hoe denk je dat het dan ooit beter gaat worden? :+


Ja true. Helemaal mee eens ook. Stukje moedeloosheid denk ik. :+ Want ik doe er normaal serieus mijn best voor.

Maar je hebt helemaal gelijk. Ik moet mezelf gewoon een schop onder mn kont geven en gaan. :j

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:35

Ik denk overigens dat er een stuk meer door jongeren gestemd zou worden als dat gewoon met je telefoon, een app (met ingebouwde kieswijzer) en je DigiD kon.

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:36

Cioccolato schreef:
Voor de mensen die niet stemmen: hoe denk je dat het dan ooit beter gaat worden? :+


Vind ik een goede!

Wat ik alleen tot nu niet snap... ik woon sinds '98 in Nederland als Duitse ,heb nooir mijn Nationaliteit veranderd
Zodra mijn "verblijfsvergunning " werd omgezet in definitief toen, kreeg ik ook de uitnodiging om te stemmen.
Grappigerwijs alleen dus voor de provinciale Staten en Waterschap.
Tweede kamer mag niet.
In het begin n had ik zoiets, als het ene niet mag, doe ik het ander ook niet.
Maar ondertussen ben ik toch overtuigd dat ieder stem telt...

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:37

Ibbel schreef:
Ik denk overigens dat er een stuk meer door jongeren gestemd zou worden als dat gewoon met je telefoon, een app (met ingebouwde kieswijzer) en je DigiD kon.


Ja stemmen mag ook wel eens met de tijd mee

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:38

Ik heb de enveloppen even geopend. De kandidatenlijst is mega. :') Ik ga wel even kijken, zie dat ik in mijn eigen dorp kan stemmen dus ik kan er makkelijk even langs.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:43

Cioccolato schreef:
Ibbel schreef:
Ik denk overigens dat er een stuk meer door jongeren gestemd zou worden als dat gewoon met je telefoon, een app (met ingebouwde kieswijzer) en je DigiD kon.


Ja stemmen mag ook wel eens met de tijd mee


Dat zou ik ook super vinden, zou echt zoveel makkelijker gaan als het ook via de Digi-D zou kunnen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:44

Leo schreef:
Cioccolato schreef:
Voor de mensen die niet stemmen: hoe denk je dat het dan ooit beter gaat worden? :+


Ja true. Helemaal mee eens ook. Stukje moedeloosheid denk ik. :+ Want ik doe er normaal serieus mijn best voor.

Maar je hebt helemaal gelijk. Ik moet mezelf gewoon een schop onder mn kont geven en gaan. :j


Wat Leo zegt.

En ja, ik weet dat het ook invloed heeft op de eerste kamer. Dat maakt het juist zo lastig. Want partijen die ik qua landelijk beleid in de 1e kamer wil zien vind ik op regionaal niveau op een paar punten die ik heel belangrijk vindt haaks staan.