Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:43

Tiepfoudt schreef:
BBB mag dan een one-issue partij zijn, voor mij is die ene issue een hele grote waar wij dagelijks mee te maken hebben. Er gaat verdorie geen dag voorbij of wij worden door politici (met name D66-ers en GL-ers) en media voorgesteld als dé veroorzaker van alle huidige problemen, van klimaatverandering tot milieuvervuiling, van verlies aan biodiversiteit tot het op slot staan van een land door een vermeende stikstofcrisis. Het is allemaal onze schuld, wij mogen het oplossen en als het niet goedschiks kan, dan moet het maar kwaadschiks.

Er is niemand die de hand in eigen boezem steekt en er eerlijk voor uit komt dat het verbreden van snelwegen en het bouwen van 1 miljoen huizen nu niet bepaald bijdraagt in de stikstofreductie. Er is niemand die een probleem maakt van het feit dat uitstoot van NOx door verkeer buiten 5 km van de bron als sneeuw voor de zon verdwijnt, terwijl iedereen weet dat deze stikstof zich juist over grote afstanden verspreid. Ondertussen roept iedereen door elkaar te kakelen dat wij boeren geen stikstof willen reduceren, terwijl de veestapel krimpt en het aantal auto's alleen maar toeneemt. Ik zou het alleen al fantastisch vinden als er meer weerwoord komt op het framen van de landbouw, want ik ben het spuugzat.

Karl66 schreef:
Maar als je als boer geen inspraak in de prijs van je producten hebt, dan is dat het probleem en moet je daar iets aan doen. Maar dat doen ze niet, in plaats daarvan willen ze van bovenaf dwingend opleggen dat boeren meer geld krijgen.


Kijk, hier zakt mijn broek nu van af. Veel simpeler dan dit kun je het niet krijgen, aangemoedigd door populistisch gewauwel door politici en media. * Blabla het bekende riedeltje over de missie nooit meer honger na WO2... * heeft ons gebracht tot waar we nu zijn. Een intensieve (en inventieve) landbouwsector met hoge opbrengsten per hectare, die meedoet in de wereldmarkt en die absoluut een behoorlijke impact heeft op klimaat, milieu etc. Maar, missie geslaagd, geen zorgen meer over ons avondeten. Minder dan 1% van de bevolking zorgt voor ons voedsel, zodat de rest iets anders nuttigs kan gaan doen. We hebben het zelfs zo goed voor elkaar dat velen vinden dat het wel wat minder kan met die landbouw. En het zijn díe mensen die op de een of andere manier vinden dat al die boerenbedrijven, of toch grotendeels, die voortgekomen zijn uit de eerder gemaakte keuze 'nooit meer honger' maar moeten gaan produceren voor een markt die er niet is. Streekproducten zijn geen booming business, het is en blijft (voorlopig) een nichemarkt. Toevallig zie ik hier op het forum 'Voedertijd' een topic lopen waarin het de uitdaging is om 7 dagen zo goedkoop mogelijk te eten. Muv de eigen moestuingroenten en TGTG vind ik het maar een treurig topic.

Wij willen overigens helemaal niet meer geld. Maar de marges zijn klein dus als wij stikstofreducerende maatregelen moeten doorvoeren op ons bedrijf, wie gaat dat dan betalen? Een boer kan niet rood staan en groen doen ;)


Welkom in de echte wereld, een wereld die beweegt en verandert. Wil je als boer niet, net als de dorpskruidenier, verdwijnen, dan zal je mee moeten veranderen. De rest van de wereld moet ook gewoon aan regels voldoen en die regels veranderen ook continu. Daar moet ook voor geïnvesteerd worden, dat kost ook geld en een deel van die bedrijven redt het daardoor ook niet. En als gevolg daarvan ontstaan er ook weer nieuwe bedrijven. Maar als jij onder de kostprijs moet produceren, dan moet je of de kostprijs omlaag brengen, of een hogere prijs realiseren of ermee stoppen en dat is in de rest van de wereld echt niet anders.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:52

elnienjo schreef:
Shadow0 schreef:
Elnienjo: als ik PVV'ers en mensen die op de PVV stem racisten of extremisten zou noemen, vind je dat dan respectvol?

Het zou niets nieuws onder de zon zijn want zo worden PVV-ers en FvD-ers doorgaans al vaak omschreven door de tegenstanders.


Maar dat was mijn vraag niet: vind je het aanvaardbaar dat het gebeurt?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:58

Citaat:
Citaat:


Activist/programmadirecteur van Greenpeace, nu kamerlid GL

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Suzanne_Kröger

Oud directeur Greenpeace, daarna kamerlid GL

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Liesbeth_van_Tongeren

Mensen die deelnamen en zelfs directeur waren van die extremistische organisatie vind ik toch best wel fout om in onze politiek deel te laten nemen. Heel erg dat (voormalig?) terroristen dit soort kansen krijgen in Nederland.


Ik mag toch hopen dat mensen die werken bij Greenpeace niet als terroristen worden gezien...?

(Het citaat was langer en omvatte ook nog PETA.)

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:05

Karl66 schreef:
Welkom in de echte wereld, een wereld die beweegt en verandert. Wil je als boer niet, net als de dorpskruidenier, verdwijnen, dan zal je mee moeten veranderen. De rest van de wereld moet ook gewoon aan regels voldoen en die regels veranderen ook continu. Daar moet ook voor geïnvesteerd worden, dat kost ook geld en een deel van die bedrijven redt het daardoor ook niet. En als gevolg daarvan ontstaan er ook weer nieuwe bedrijven. Maar als jij onder de kostprijs moet produceren, dan moet je of de kostprijs omlaag brengen, of een hogere prijs realiseren of ermee stoppen en dat is in de rest van de wereld echt niet anders.


_/-\o_

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:13

Citaat:
Ik mag toch hopen dat mensen die werken bij Greenpeace niet als terroristen worden gezien...?

Jaren heb ik green peace gesteund en nog slapen we onder het dekbed bij greenpeace shop gekocht :=
Dus ik heb blijkbaar terroristen gesteund. _O-
Wat ik wel fijn vindt aan dit topic is die verschillen.
Je mag me idealist noemen want de wereld verbeteren heb ik altijd geprobeerd en nog. Dus aan acties vaak meegedaan, vaak gezongen tijdens manifestaties (ik ben een pacifist en zal nooit zelf geweld gebruiken, en ja ik vind het Leger heel belangrijk ), ook tijdens demonstraties (tegen kruisrakketten IKV actie, vrouwen bass in eigen buik, vrouwen tegen sexueel geweld , tegen kerncentrales en vast nog meer.
Dit allemaal omdat ik de wereld wat mooier wil maken maar blijkbaar ben ik radicaler in de beleving van anderen als ik zelf ooit heb beleefd).

Wat ik oneerlijk vindt als het om de boeren gaat is dat de grote industrieën zoals Tata steal bv, veel kunnen maken (is heel machtig en belangrijk voor de economie) en de boeren omdat het individuen zijn, alsmaar opnieuw met veranderingen en wijzigingen geconfronteerd worden. Ik keur dat echt af ,vind dat zoo oneerlijk.
Of wat te denken van giftig slib storten in de maas door Rijkswaterstaat. Schande en bekend en er wordt niets mee gedaan. De overheid zelf notabene.
Dus ik begrijp de boosheid vd boeren heel goed.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:18

Mijn man werkt ook als agrariër. Hij is tomatentuinder.
Oo een sector onderhevig aan schaalvergroting, verduurzaming en heel veel innovatie.
Wat je dus ziet is dat jaarlijks tientallen (kleinere) bedrijven stoppen, maar het totaal areaal blijft gelijk/groeit iets.
Is dat zielig/slecht voor de kleine bedrijven? Ja het is altijd sneu as iemand zn ziel en zaligheid niet langer rendabel is. Maar ze redden het niet omdat zij vaak een slag hebben gemist en niet voldoende bestendig waren voor de toekomst.
Door groter en duurzamer en innovatiever te werken hebben de grote bedrijven een hele goede toekomst.

In de grasgroenten wordt vaak ook harder opgetrokken tegen monopolie posities van bijvoorbeeld de veiling (gewoon er uit stappen en eigen afzet gaan regelen). Maar ook meer onderdelen van de keten in eigen beheer hebben. Zoals het verpakken, sorteren en distribueren.
Alleen dan moet je groot zijn en slagkracht hebben. En bovenal onderling samenwerken. Maar dat is wel de toekomst.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:21

Janneke2 schreef:
Ik mag toch hopen dat mensen die werken bij Greenpeace niet als terroristen worden gezien...?

(Het citaat was langer en omvatte ook nog PETA.)

Zeker weten van wel! Ze gooien stenen in de zee waardoor vissers hun leven niet zeker zijn. Dat zijn de meest recente aanslagen van deze terroristen. En PVDA heeft ook zo'n Greenpeace terrorist op de kieslijst gezet (hij is in Denemarken een keer opgepakt geweest), maar dat verbaast me al weer niet meer omdat zij al hebben aangegeven samen met GL te willen regeren. Dat diskwalificeert voor mij die partij dus ook gelijk definitief.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:22

pien_2010 schreef:
Citaat:
Ik mag toch hopen dat mensen die werken bij Greenpeace niet als terroristen worden gezien...?

Jaren heb ik green peace gesteund en nog slapen we onder het dekbed bij greenpeace shop gekocht :=
Dus ik heb blijkbaar terroristen gesteund. _O-
Wat ik wel fijn vindt aan dit topic is die verschillen.
Je mag me idealist noemen want de wereld verbeteren heb ik altijd geprobeerd en nog. Dus aan acties vaak meegedaan, vaak gezongen tijdens manifestaties (ik ben een pacifist en zal nooit zelf geweld gebruiken, en ja ik vind het Leger heel belangrijk ), ook tijdens demonstraties (tegen kruisrakketten IKV actie, vrouwen bass in eigen buik, vrouwen tegen sexueel geweld , tegen kerncentrales en vast nog meer.
Dit allemaal omdat ik de wereld wat mooier wil maken maar blijkbaar ben ik radicaler in de beleving van anderen als ik zelf ooit heb beleefd).

Wat ik oneerlijk vindt als het om de boeren gaat is dat de grote industrieën zoals Tata steal bv, veel kunnen maken (is heel machtig en belangrijk voor de economie) en de boeren omdat het individuen zijn, alsmaar opnieuw met veranderingen en wijzigingen geconfronteerd worden. Ik keur dat echt af ,vind dat zoo oneerlijk.
Of wat te denken van giftig slib storten in de maas door Rijkswaterstaat. Schande en bekend en er wordt niets mee gedaan. De overheid zelf notabene.
Dus ik begrijp de boosheid vd boeren heel goed.

Rondom die fabriek van Tata steal zijn verdacht veel kankergevallen. Het zou beter zijn dat te sluiten ipv onze landbouw en veeteelt weg te treiteren.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:26

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Terrorisme
Deze definitie wordt vrijwel overal gehanteerd Al's het om begrip terrorism gaat.
Denk bv ad aanslagen vd IRA indertijd,vliegtuigen opblazen, gebouwen etc. Totaal onvergelijkbaar met actie voeren van Green peace en je mag de acties afwijken, maar terrorisme benoemen irt klopt echt niet.

Inderdaad mag Tata Steal wel vele male meer tegengas krijgen mee eens Elnienjo.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-11-20 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:26

_lautje_ schreef:
Mijn man werkt ook als agrariër. Hij is tomatentuinder.
Oo een sector onderhevig aan schaalvergroting, verduurzaming en heel veel innovatie.
Wat je dus ziet is dat jaarlijks tientallen (kleinere) bedrijven stoppen, maar het totaal areaal blijft gelijk/groeit iets.
Is dat zielig/slecht voor de kleine bedrijven? Ja het is altijd sneu as iemand zn ziel en zaligheid niet langer rendabel is. Maar ze redden het niet omdat zij vaak een slag hebben gemist en niet voldoende bestendig waren voor de toekomst.
Door groter en duurzamer en innovatiever te werken hebben de grote bedrijven een hele goede toekomst.

In de grasgroenten wordt vaak ook harder opgetrokken tegen monopolie posities van bijvoorbeeld de veiling (gewoon er uit stappen en eigen afzet gaan regelen). Maar ook meer onderdelen van de keten in eigen beheer hebben. Zoals het verpakken, sorteren en distribueren.
Alleen dan moet je groot zijn en slagkracht hebben. En bovenal onderling samenwerken. Maar dat is wel de toekomst.


Precies, en dat is niet alleen maar negatief, al snap ik natuurlijk dat je job verliezen enorm negatief is. Toch is het zo dat grotere bedrijven vaker aan die hoge normen kunnen voldoen die vandaag de dag nodig zijn om een beetje milieubewust te werk te gaan. Er is een grote omscholing bezig van de hele bevolking van eerstewereldlanden, maar dat gaat niet over jaren, maar over generaties. De kunst is niet om die verandering tegen te gaan, want kleine boeren gaan nooit milieubewust kunnen produceren, daar hebben ze het kapitaal niet voor, maar wel om die overgangsperiode menselijk te laten verlopen. En daar is imo wél wat aan te verbeteren.

Over mensen die voortdurend roepen tegen windmolens in hun zicht ga ik maar even niets zeggen :Y) (behalve dan dat JA er mag er één in mijn zicht staan zolang ik er geen geluidslast van heb).

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 18:31

Magrathea schreef:
elnienjo schreef:
Mensen die deelnamen en zelfs directeur waren van die extremistische organisatie vind ik toch best wel fout om in onze politiek deel te laten nemen. Heel erg dat (voormalig?) terroristen dit soort kansen krijgen in Nederland.

Greenpeace een extremistische organisatie? Terroristen? Je gaat behoorlijk ver om mensen aan te duiden die wat anders vinden dan jij.

Ik vind het geen probleem dat (oud) NGO medewerkers het parlement in gaan. Dat zijn mensen met veel inhoudelijke kennis, schijnt handig te zijn als bestuurder :) wat bepaalt volgens jou of je wel of niet democratisch verkozen(!) mag worden?

@elnienjo, ik ben nog steeds wel benieuwd naar het antwoord hierop. Daarbij: het is niet alsof PVV-ers allemaal zo'n fris schoon strafblad hebben.

Ik stoor me er echt behoorlijk aan namelijk dat je deze mensen steeds wegzet als terroristen. Vind het toch wel een belangrijk verschil dat iemand van, zeg, Greenpeace, daar nadrukkelijk niet voor zichzelf staat maar juist voor anderen.
Wikipedia zegt het volgende erover:
Citaat:
Terrorisme (van het Latijnse terror, paniek) is het zonder wettige grond plegen van ernstig geweld, of ernstige dreiging daarmee, met een politiek of religieus doel. In de meeste opvattingen over wat terrorisme is, moet het om illegaal geweld gaan, doorgaans gekoppeld aan burgers als slachtoffers.

Toegegeven: ik kende de geschiedenis van Greenpeace niet zo goed :) en ik kan me indenken dat ze in de jaren 80 behoorlijk radicaal waren. Maar vandaag de dag is het volgens mij gewoon een nette organisatie die via legale middelen hun doel wil bereiken. (Volgens de website: "Greenpeace is een onafhankelijke, internationaal opererende milieuorganisatie die zich inzet voor een groene, vreedzame planeet.") Wat maakt dat ze een terroristische organisatie?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:35

Dit is een recente terroristische actie van Greenpeace:
Greenpeace gooit opnieuw rotsblokken in zee, vissers doen aangifte: ‘Levensgevaarlijk’
VisNed, de landelijke vereniging voor kottervisserij, heeft aangifte gedaan tegen milieuorganisatie Greenpeace. De Engelse tak van de milieuorganisatie voert sinds gisteren actie rond de Doggersbank in de Noordzee, waar ze met grote natuurstenen het gebied afsluit voor de sleepnetvisserij.
Bron: https://www.destentor.nl/urk/greenpeace ... gle.com%2F

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:39

elnienjo schreef:
Janneke2 schreef:
Ik mag toch hopen dat mensen die werken bij Greenpeace niet als terroristen worden gezien...?

(Het citaat was langer en omvatte ook nog PETA.)

Zeker weten van wel! Ze gooien stenen in de zee waardoor vissers hun leven niet zeker zijn.

Overdrijven is ook een vak.
Ja, in een deel van de Doggersbank mag niet worden gevist.

Dat zijn gewoon afspraken, maar het ontbrak aan handhaving.
.... dus heeft Greepeace zichzelf ingeschakeld : deze keer geen rubberen bootjes tussen de harpoenen en de walvissen -
maar een andere vorm van geweldloos verzet: wie het bodemleven in een natuurgebied-op-zee met een visnet wil verwoesten, kan tegen een publiek gemaakte blokkade in de vorm van stenen aankomen.

Nou, wellicht dat de vissers baalden - maar verder is er niets aan het handje.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:45

pien_2010 schreef:
Wat ik oneerlijk vindt als het om de boeren gaat is dat de grote industrieën zoals Tata steal bv, veel kunnen maken (is heel machtig en belangrijk voor de economie) en de boeren omdat het individuen zijn, alsmaar opnieuw met veranderingen en wijzigingen geconfronteerd worden. Ik keur dat echt af ,vind dat zoo oneerlijk.
Of wat te denken van giftig slib storten in de maas door Rijkswaterstaat. Schande en bekend en er wordt niets mee gedaan. De overheid zelf notabene.
Dus ik begrijp de boosheid vd boeren heel goed.


En wat ik jammer vind:
het is Groen Links die graag wil dat individuele boeren beter een vuist kunnen maken tegen bijvoorbeeld de kartelwaakhond -
(... dat kan nu niet ivm diezelfde anti kartel wetgeving...)
en daardoor zou de agrarische sector 'meer partij' zijn tegenover luitjes als Hoogovers. [Hopelijk binnenkort naar de Zweden ipv de sterfhuis constructie binnen tata.]

En veel boeren weten niet eens dat GL dit wil.
(Die krijgen vooral rode vlekken voor de ogen oid.)

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:11

Boeren tegenover Tatasteel of andere grote bedrijven plaatsen is gewoon een valse voorstelling van zaken. Ja we moeten die bedrijven net zo goed reguleren, maar dat wil niet zeggen dat we boeren niet moeten reguleren.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:17

.... tegen elkaar uitspelen is niet mijn insteek.
Maar Tata, of nog veel erger : de KLM krijgen boterzachte eisen opgelegd, terwijl de bedrijfstak veel milieubelasting geeft.

Boeren worden stevig gereguleerd.

Van de week een artikel van de onderzoekers journalisten van Investico: er is volgens hen 'een top 25' van agrarische bedrijven die in hun eentje (of 25 x 1) gigantisch veel stikstof de lucht in blazen.
Stel dat we deze 25 (of de ergste 12, of 30) 'goedschiks of met gedwongen uitkoop' aanpakken, dan zet dat erg veel zoden aan de dijk - en heeft de rest van de sector veel meer ruimte.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:36

Las ik ook met verbazing.
Er is bijvoorbeeld 1 bedrijf dat 61 keer zoveel uitstoot als de gemiddelde agrarische onderneming.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 19:53

elnienjo schreef:
Dit is een recente terroristische actie van Greenpeace:
Greenpeace gooit opnieuw rotsblokken in zee, vissers doen aangifte: ‘Levensgevaarlijk’
VisNed, de landelijke vereniging voor kottervisserij, heeft aangifte gedaan tegen milieuorganisatie Greenpeace. De Engelse tak van de milieuorganisatie voert sinds gisteren actie rond de Doggersbank in de Noordzee, waar ze met grote natuurstenen het gebied afsluit voor de sleepnetvisserij.
Bron: https://www.destentor.nl/urk/greenpeace ... gle.com%2F

Heb je de rest ook gelezen? Dit is een beschermd natuurgebied waar desondanks toch wordt gevist. Vind jij dat ze dan toch maar gewoon moeten kunnen vissen daar? Maakt niet uit dat het beschermd is?

Wat het goedkope boodschappen-topic betreft: in het voorafgaande topic kwam juist naar voren dat direct bij de boer kopen of zelf telen een stuk goedkoper is :j en ik weet toevallig de TS veel zelf teelt.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:25

Janneke2 schreef:
.... tegen elkaar uitspelen is niet mijn insteek.
Maar Tata, of nog veel erger : de KLM krijgen boterzachte eisen opgelegd, terwijl de bedrijfstak veel milieubelasting geeft.

Boeren worden stevig gereguleerd.

Van de week een artikel van de onderzoekers journalisten van Investico: er is volgens hen 'een top 25' van agrarische bedrijven die in hun eentje (of 25 x 1) gigantisch veel stikstof de lucht in blazen.
Stel dat we deze 25 (of de ergste 12, of 30) 'goedschiks of met gedwongen uitkoop' aanpakken, dan zet dat erg veel zoden aan de dijk - en heeft de rest van de sector veel meer ruimte.


Alleen hebben maatregelen tegen grote bedrijven en boeren niks met elkaar te maken. Dat is net zoiets als zeggen dat de politie niks aan verkrachtingen mag doen, want ze doen ook niet genoeg aan moorden. Ja, dan wil graag dat ze meer aan het oplossen van moorden gaan doen en tegelijkertijd net zoveel tijd blijven steken in het oplossen van verkrachtingszaken in de plaats van aan beide maar niks meer te doen.

Er is wel een verband, maar dat is een heel ander verband. Grote bedrijven hebben meer invloed in den Haag, doordat ze beter kunnen lobbyen, doordat ze directe contacten hebben, doordat ze een grotere invloed op de economie hebben dan kleine bedrijven. Daardoor worden grote bedrijven onevenredig bevoordeeld t.o.v. kleine bedrijven. Maar dat is dus geen agrarisch probleem.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:30

Citaat:
Er is wel een verband, maar dat is een heel ander verband. Grote bedrijven hebben meer invloed in den Haag, doordat ze beter kunnen lobbyen, doordat ze directe contacten hebben, doordat ze een grotere invloed op de economie hebben dan kleine bedrijven. Daardoor worden grote bedrijven onevenredig bevoordeeld t.o.v. kleine bedrijven. Maar dat is dus geen agrarisch probleem.


Klopt maar omdat bepaalde cijfers wel gehaald moeten worden, wordt dit dus wel een agrarisch probleem want al die individuen kunnen niet DIE vuist maken als die grote bedrijven.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:35

Ik heb in het verleden regelmatig wat gedoneerd aan Greenpeace, met name voor de walvissen en zeehondenjacht.
Iemand moet daar voor opkomen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:37

@Pien, nee, want de grote bedrijven hebben veel meer macht dan de kleine bedrijven, dat staat los van de agrarische industrie. Ook daar geldt namelijk dat de grote miljarden bedrijven in de agrarische industrie ook een vergelijkbare macht hebben en de kleine boeren niet.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:43

Ik lees net, dat Eerdmans en Annabel uit FvD zijn gestapt.
Wat een soap :D

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:46

Karl66 schreef:
@Pien, nee, want de grote bedrijven hebben veel meer macht dan de kleine bedrijven, dat staat los van de agrarische industrie. Ook daar geldt namelijk dat de grote miljarden bedrijven in de agrarische industrie ook een vergelijkbare macht hebben en de kleine boeren niet.



Klopt, dus gaat de overheid het bij die boeren halen. Is heeeeeel gemakkelijker.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:50

Electra63 schreef:
Ik heb in het verleden regelmatig wat gedoneerd aan Greenpeace, met name voor de walvissen en zeehondenjacht.
Iemand moet daar voor opkomen.

Ik ben al meer dan 20 jaar lid van Greenpeace. Een van de eerste organisaties die ik ben gaan steunen. Ik geef ze een vast bedrag per maand en doneer extra als er weer eens een boot opgelapt moet worden. :')