Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:57

Ik weet dat heel veel vrouwen dat hebben, pro vrouw. (indien ook de juiste persoon natuurlijk) Ik heb dat zelf helemaal niet...

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:38

Karl66 schreef:
Gemeenteraad vind ik net weer iets anders dan de landelijke verkiezingen. Daar maak je keuzes op basis van de lokale situatie, niet de landelijke situatie.

D66 wil dat kinderen met een beperking niet meer naar het speciaal onderwijs gaan, nee die moeten deel van de samenleving zijn en met een rugzakje naar een gewone school. Dat is gewoon keihard bezuinigen ten koste van kinderen die zo'n beschermde plek keihard nodig hebben.

D66 is er voorstander van dat later, als diezelfde kinderen aan de slag moeten, dat ze bij een gewoon bedrijf aan de slag gaan, dan zijn ze namelijk onderdeel van de samenleving. Nee dat is gewoon een keiharde bezuiniging op mensen die het buiten een beschermde omgeving niet redden.

D66 is er een voorstander van dat flexwerkers en mensen met een vast contract qua voorwaarden gelijkgetrokken worden. En hoe doe je dat volgens D66 door de ontslagbescherming van de mensen met een vast contract zover omlaag te brengen dat het gelijk wordt aan een flexwerker.

Zo kan je nog op tal van terreinen doorgaan. D66 is een partij van de hoger opgeleiden voor de hoger opgeleiden. Die vinden dat mensen zich prima kunnen redden zonder allerlei vangnetten, want dat kunnen zij toch ook. En dit zijn geen dingen die ze zeggen omdat ze nu eenmaal in een coalitie zitten en soms water bij de wijn moeten doen. Dit zijn hun uitgangspunten, de overtuiging waarop ze hun politieke keuzes baseren.

Daarnaast zijn ze als extreem liberale partij ook cultureel progressief. Maar als dat de reden is om op D66 te stemmen, dan kan je die progressiviteit kan je ook bij andere partijen vinden, zonder de gure liberale economische keuzes van D66. En dat vind ik het griezelige aan D66, mensen stemmen erop vanwege hun culturele progressiviteit, maar zijn op de één of andere manier blind voor de economische keuzes die daarbij komen.

Bedankt voor de uiteenzetting, Karl. Ik kreeg door de corona chaos en toeslagen affaire heen weer een beetje sympathie voor de partij, maar die is weer in één klap weg. Walgelijke partij is het, dat bleek eind vorig jaar natuurlijk ook weer.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 01:23

Ik denk dat Karl van iedere partij wel zo'n lijstje kan maken ;)

Het is maar net wat jij belangrijk vindt; er is een periode geweest dat ik euthanasie erg belangrijk vond, ik heb toen D66 gestemd.
En zo heeft iedereen zijn eigen afweging.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:25

Ik ben dit rustig een beetje aan het meelezen om eens opvattingen te lezen over de verschillende partijen.. :j
Met iedere verkiezingen probeer ik het partijprogramma te lezen, te zien hoe partijen gestemd hebben en hoe het in het verleden gegaan is maar het is echt niet te doen..

Qua vrouwen .. ik weet t niet hoor.. je moet de beste persoon op de juist plek hebben, man of vrouw..

Wat ik me afvraag, gezien we nu blijkbaar nogal wat reserves hebben voor steunpakketten..hoe is dat in de afgelopen jaren opgebouwd? Wie heeft zich daar sterk voor gemaakt?
Ik heb het idee dat sommige partijen makkelijker geld uitgeven (en wellicht niet aan de toekomst denken?) en anderen er een beetje op blijven zitten...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 09:30

Cer schreef:
Qua vrouwen .. ik weet t niet hoor.. je moet de beste persoon op de juist plek hebben, man of vrouw..

Ook hier heeft de website die ik eerder noemde wat over te zeggen :)
Citaat:
https://www.stemopeenvrouw.com/faqs/

Het gaat toch om iemands kwaliteit, en niet om geslacht?
Kwaliteit is absoluut belangrijk! Zoek dus vooral een vrouw die past bij jouw eisen. Want behalve kwaliteit zijn voor een goede volksvertegenwoordiging ook andere kenmerken van belang. Je achtergrond, bijvoorbeeld dat je vrouw bent, vormt mede je ervaringen en perspectief op de samenleving. Voor goede vertegenwoordiging van die ervaringen, is het is belangrijk dat dit perspectief in de politiek en een stem krijgt.

Daarbij hoort de politiek een weerspiegeling te zijn van de hele samenleving, en heeft het een voorbeeldfunctie. De zichtbaarheid van vrouwen in hoge, gerespecteerde posities draagt bij aan de emancipatie van vrouwen en meisjes. Wij hebben nog nooit een vrouwelijke premier gehad en vrijwel alle lijsttrekkers zijn mannen. Je ziet dit terug in bijvoorbeeld het bedrijfsleven.

Kortom: zowel omdat politiek plaats moet bieden voor alle perspectieven, als vanwege de voorbeeldfunctie van politiek, is het belangrijk dat we slim op vrouwen blijven stemmen.

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:02

Karl66 schreef:
Gemeenteraad vind ik net weer iets anders dan de landelijke verkiezingen. Daar maak je keuzes op basis van de lokale situatie, niet de landelijke situatie.

D66 wil dat kinderen met een beperking niet meer naar het speciaal onderwijs gaan, nee die moeten deel van de samenleving zijn en met een rugzakje naar een gewone school. Dat is gewoon keihard bezuinigen ten koste van kinderen die zo'n beschermde plek keihard nodig hebben.

D66 is er voorstander van dat later, als diezelfde kinderen aan de slag moeten, dat ze bij een gewoon bedrijf aan de slag gaan, dan zijn ze namelijk onderdeel van de samenleving. Nee dat is gewoon een keiharde bezuiniging op mensen die het buiten een beschermde omgeving niet redden.

D66 is er een voorstander van dat flexwerkers en mensen met een vast contract qua voorwaarden gelijkgetrokken worden. En hoe doe je dat volgens D66 door de ontslagbescherming van de mensen met een vast contract zover omlaag te brengen dat het gelijk wordt aan een flexwerker.

Zo kan je nog op tal van terreinen doorgaan. D66 is een partij van de hoger opgeleiden voor de hoger opgeleiden. Die vinden dat mensen zich prima kunnen redden zonder allerlei vangnetten, want dat kunnen zij toch ook. En dit zijn geen dingen die ze zeggen omdat ze nu eenmaal in een coalitie zitten en soms water bij de wijn moeten doen. Dit zijn hun uitgangspunten, de overtuiging waarop ze hun politieke keuzes baseren.

Daarnaast zijn ze als extreem liberale partij ook cultureel progressief. Maar als dat de reden is om op D66 te stemmen, dan kan je die progressiviteit kan je ook bij andere partijen vinden, zonder de gure liberale economische keuzes van D66. En dat vind ik het griezelige aan D66, mensen stemmen erop vanwege hun culturele progressiviteit, maar zijn op de één of andere manier blind voor de economische keuzes die daarbij komen.


Extremer dan VVD? Ik vind het nogal wat om D66 extreem te noemen en je woordkeuze is ook een beetje populistisch (guur, griezelig) . Welke partij raad jij dan aan als je sociaal wil stemmen (zorg en ov niet meer privatiseren, geld naar onderwijs, liberaal ten opzichte van euthanasie en abortus, pro EU en samenwerkingsverbanden) als goedverdienende, hoogopgeleide ZZP'er? De SP gaat 'm echt niet meer worden. Ik vind deelname aan de maatschappij geen verkeerd uitgangspunt.


Sigrid Kaag komt op mij over als een superkundige vrouw met héél veel internationale ervaring. En ze houdt zich ook nog eens bezig met dingen die mij nogal aan het hart liggen - populisme, fake news en de vatbaarheid van mensen hiervoor (https://www.destentor.nl/binnenland/sig ... gle.com%2F).

Vanochtend zag ik op het nieuws dat meer dan 50% van de Nederlanders het prima zou worden als Rutte weer premier wordt trouwens. Het aftreden van het kabinet lijkt behalve symbolisch dus niet heel veel te betekenen.

*edit - D66 heeft helemaal niet zo'n goed programma op zorg als ik https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... erzekering als uitgangspunt neemt, dat is dan wel weer jammer.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:30

Ik kwam een website tegen :
https://www.partijgedrag.nl
over in hoeverre een partij zegt wat ze doet.

(Mijn indruk is altijd aldat de pvv hierin beroerd moest scoren - deze site gaf mij gelijk.)

Eigenlijk zocht ik die website met 'stemgedrag van partijen in de Tweede Kamer'.
... hoe heeeeet die ook al weer :o?

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:12

Magrathea schreef:
Cer schreef:
Qua vrouwen .. ik weet t niet hoor.. je moet de beste persoon op de juist plek hebben, man of vrouw..

Ook hier heeft de website die ik eerder noemde wat over te zeggen :)
Citaat:
https://www.stemopeenvrouw.com/faqs/

Het gaat toch om iemands kwaliteit, en niet om geslacht?
Kwaliteit is absoluut belangrijk! Zoek dus vooral een vrouw die past bij jouw eisen. Want behalve kwaliteit zijn voor een goede volksvertegenwoordiging ook andere kenmerken van belang. Je achtergrond, bijvoorbeeld dat je vrouw bent, vormt mede je ervaringen en perspectief op de samenleving. Voor goede vertegenwoordiging van die ervaringen, is het is belangrijk dat dit perspectief in de politiek en een stem krijgt.

Daarbij hoort de politiek een weerspiegeling te zijn van de hele samenleving, en heeft het een voorbeeldfunctie. De zichtbaarheid van vrouwen in hoge, gerespecteerde posities draagt bij aan de emancipatie van vrouwen en meisjes. Wij hebben nog nooit een vrouwelijke premier gehad en vrijwel alle lijsttrekkers zijn mannen. Je ziet dit terug in bijvoorbeeld het bedrijfsleven.

Kortom: zowel omdat politiek plaats moet bieden voor alle perspectieven, als vanwege de voorbeeldfunctie van politiek, is het belangrijk dat we slim op vrouwen blijven stemmen.

Dank je Magrathea voor deze informatie.

Wat ik daar nog als aanvulling/denkrichting aan toe wil voegen is dat er nooit maar 1 beste persoon voor 1 plek is. Meerdere personen kunnen uitstekend geschikt zijn. Alleen zal de ene persoon iets waarschijnlijk anders doen/aanpakken dan de andere persoon. Maar anders is niet synoniem aan fout. Anders is soms, nou ja, gewoon, anders. Maar kan evengoed een uitstekende aanpak zijn (of misschien zelfs wel beter).

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:47

@NPS, jouw edit zegt precies wat mijn probleem met D66 is. Op sociaal economische issues scoren ze gewoon ontzettend slecht, als je zorg voor de zwakkere in de samenleving als uitgangspunt neemt. Terwijl ze, door een goede PR, de naam hebben dat ze daar voor de mensen opkomen en tegelijkertijd ook nog cultureel progressief zijn.

Als je sociaal wilt stemmen, dan zou ik eerder voor GL of, nog beter, de PvdA gaan. Die partijen zijn veel socialer dan D66, dat weliswaar een sociaal masker heeft, maar daarachter een keiharde neoliberale partij is. Ik heb helemaal geen problemen met Sigrid Kaag, ze is heel kundig en heeft veel internationale ervaring en ja zulke mensen zijn welkom in onze politiek. Maar ik heb wel problemen met de partij waar je op stemt met een stem voor Kaag. Want uiteindelijk stem je in Nederland wel op een partij met de bijbehorende uitgangspunten.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:11

nps schreef:
Extremer dan VVD? Ik vind het nogal wat om D66 extreem te noemen en je woordkeuze is ook een beetje populistisch (guur, griezelig) . Welke partij raad jij dan aan als je sociaal wil stemmen (zorg en ov niet meer privatiseren, geld naar onderwijs, liberaal ten opzichte van euthanasie en abortus, pro EU en samenwerkingsverbanden) als goedverdienende, hoogopgeleide ZZP'er? De SP gaat 'm echt niet meer worden. Ik vind deelname aan de maatschappij geen verkeerd uitgangspunt.


Voor mij geldt hetzelfde; ik ga hoogstwaarschijnlijk voor de PvdA.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:29

Nog meer mensen het debat aan het kijken? Ik heb zo diep respect voor de rol van Pieter Omtzigt en Renske Leijten in de toeslagenaffaire. Ik zou bijna CDA stemmen, al staat de religieuze invalshoek me tegen. SP kan het nog wel worden.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:04

Badeendje schreef:
Nog meer mensen het debat aan het kijken? Ik heb zo diep respect voor de rol van Pieter Omtzigt en Renske Leijten in de toeslagenaffaire. Ik zou bijna CDA stemmen, al staat de religieuze invalshoek me tegen. SP kan het nog wel worden.


Ik heb vandaag thuis gewerkt en had heel de middag inderdaad het debat op staan (alleen geluisterd, niet gekeken).

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:06

Badeendje schreef:
Nog meer mensen het debat aan het kijken? Ik heb zo diep respect voor de rol van Pieter Omtzigt en Renske Leijten in de toeslagenaffaire. Ik zou bijna CDA stemmen, al staat de religieuze invalshoek me tegen. SP kan het nog wel worden.

Renske krijgt ook mijn stem. Ik vind haar een powervrouw die het verdient heeft

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:16

Ik ben dan wel benieuwd welke partij het 'meest' heeft betekent voor het land, de afgelopen periode.. Waar hebben we echt wat aan gehad, wie heeft ons financieel overeind gehouden, wie zou het meest in het algemeen belang denken?

Ik vind het super interessant om alle ideen hier te lezen.. ik ben erg zwevend en mijn idee is dat alle voorbeelden van een partijprogramma van tafel gaan zodra de verkiezingen geweest zijn... -O-
Ik zou het liefst gaan voor een partij die het land financieel gezond houdt, oog heeft voor handel en betrekkingen en een specifiek ook voor 'zorgenkindjes' en 'klaplopers'... maar dat wil iedereen denk wel :')

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:47

Elke partij heeft wel iets betekend voor een groep in de samenleving in Nederland. Je kan niet zeggen wie het meest voor ons als land heeft betekend, een minima zal daar echt een ander idee over hebben dan een ondernemer om maar eens wat te noemen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:00

Dat maakt het ook zo lastig -O- misschien een partij die zich het meest aan zn woord gehouden heeft?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:16

En dan kom je uit bij een kleine splinterpartij, die nooit verantwoordelijkheid heeft hoeven nemen en zich dus gemakkelijk aan zijn woord kon houden. En dan nog, dan houden ze zich aan hun woord maar ben jij het totaal oneens met hun ideeën, waarom zou je er dan op stemmen?

Je zou kieswijzers in kunnen vullen om te kijken welke partijen met hun verkiezingsprogramma het dichtst bij jou staan. Je kan kijken hoe partijen stemmen op zaken die voor jou belangrijk zijn. Je kan ook kiezen voor een partij, waarvan de uitgangspunten van die partij het dichtst bij jou staan. Al zou ik er dan wel voor kiezen om ook lid te worden, zodat je, samen met gelijkgestemden, een beetje invloed kan uitoefenen om te zorgen dat die partij dicht bij die uitgangspunten blijft.

Democratie is een groot goed en stemmen een belangrijk recht en persoonlijk vind ik dat je dan dus ook best wel wat energie in zoiets belangrijks mag steken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:38

Ik heb nog geen keuze gemaakt, daarvoor wil ik me eerst in de verschillende verkiezingsprogramma's gaan verdiepen. Daarbij zijn er een aantal punten waar ik goede oplossingen voor hoop terug te vinden in die programma's:
- Een grondige herziening van het beleid t.a.v. ruimtelijke ordening waarin geen heilige huisjes worden gespaard, e.e.a. niet langer overgelaten wordt aan incapabele lokale overheden, en waarin gelijkelijk aandacht is voor (sociale) woningbouw, natuurontwikkeling, recreatie en duurzame landbouw/veeteelt.
- Woningbouw: een goed doorwrocht plan om landelijk de woningnood aan te pakken, vooral insteken op bouwen van betaalbare woningen en woningen voor kleine huishoudens (er wonen veel mensen alleen, die hoeven geen eensgezinswoning). Meer aandacht voor alternatieve woonvormen zoals tijdelijke woningen, tiny houses, minder regeltjes inzake woonbestemming zodat het makkelijker wordt om bijv. met meerdere huishoudens een grote woning te kopen en in te delen in kleinere wooneenheden. Verder tweede, derde (enz.) huizenbezit zwaarder belasten en ontmoedigen, verbod op airbnb e.d. Gentrificatie stadswijken actief bestrijden. Meer overheidssturing, minder ruimte voor projectontwikkelaars.
- Hogere lonen, meer bescherming (tegen agressie) en meer waardering voor essentiële beroepen als zorgmedewerkers, leraren en politie-agenten
- Belastingen op arbeid omlaag, belastingen op vermogen omhoog
- Investeren in beter onderwijs voor iedereen, subsidies voor bijzondere scholen opheffen, meer insteken op openbaar onderwijs
- Meer geld voor en een betere aanpak van georganiseerde misdaad, ook in de buitengebieden, zodat we niet steeds meer verworden tot een soort Mexico aan de Noordzee.
- Huftergedrag in het verkeer en openbaar leven, beledigen/bedreigen van publieke figuren (ook op social media) veel harder aanpakken, zero tolerance en veel eerder strafrechtelijk vervolgen
- Verbod op vuurwerk, alleen nog vuurwerkshows door professionals toestaan
- Grote vervuilers (industrie, Schiphol) aanpakken, kleine vervuilers (oude dieselauto's, scooters etc) verbieden, strenger handhaven op naleven milieuregels door boeren, ecologische landbouw en veeteelt actiever stimuleren met subsidies e.d.
- Vliegtax en vleestax invoeren
- Grote slachterijen strenger controleren en bij misstanden direct sluiten
- Immigratie nog beter en strenger reguleren (rekening houden met huidige crisis en woningnood bij toelaten asielzoekers) asielprocedures verbeteren (sneller afhandelen, minder mogelijkheid tot traineren dmv bezwaarprocedures)
- Moskeeën strenger monitoren, geldstromen en invloeden (import-imams) vanuit dubieuze landen afsnijden

Enzovoort ...

Nu nog een partij vinden die in ieder geval een paar van deze punten serieus meeneemt.
Lid worden van een pp zou ik alleen doen als ik me kan vinden in de essentie, de grote lijnen van hun verkiezingsprogramma. Partijen als CDA, VVD en alles rechts daarvan vallen daardoor voor mij automatisch af.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:04

Askja schreef:
Ik heb nog geen keuze gemaakt, daarvoor wil ik me eerst in de verschillende verkiezingsprogramma's gaan verdiepen. Daarbij zijn er een aantal punten waar ik goede oplossingen voor hoop terug te vinden in die programma's:
- Een grondige herziening van het beleid t.a.v. ruimtelijke ordening waarin geen heilige huisjes worden gespaard, e.e.a. niet langer overgelaten wordt aan incapabele lokale overheden, en waarin gelijkelijk aandacht is voor (sociale) woningbouw, natuurontwikkeling, recreatie en duurzame landbouw/veeteelt.
- Woningbouw: een goed doorwrocht plan om landelijk de woningnood aan te pakken, vooral insteken op bouwen van betaalbare woningen en woningen voor kleine huishoudens (er wonen veel mensen alleen, die hoeven geen eensgezinswoning). Meer aandacht voor alternatieve woonvormen zoals tijdelijke woningen, tiny houses, minder regeltjes inzake woonbestemming zodat het makkelijker wordt om bijv. met meerdere huishoudens een grote woning te kopen en in te delen in kleinere wooneenheden. Verder tweede, derde (enz.) huizenbezit zwaarder belasten en ontmoedigen, verbod op airbnb e.d. Gentrificatie stadswijken actief bestrijden. Meer overheidssturing, minder ruimte voor projectontwikkelaars.
- Hogere lonen, meer bescherming (tegen agressie) en meer waardering voor essentiële beroepen als zorgmedewerkers, leraren en politie-agenten
- Belastingen op arbeid omlaag, belastingen op vermogen omhoog
- Investeren in beter onderwijs voor iedereen, subsidies voor bijzondere scholen opheffen, meer insteken op openbaar onderwijs
- Meer geld voor en een betere aanpak van georganiseerde misdaad, ook in de buitengebieden, zodat we niet steeds meer verworden tot een soort Mexico aan de Noordzee.
- Huftergedrag in het verkeer en openbaar leven, beledigen/bedreigen van publieke figuren (ook op social media) veel harder aanpakken, zero tolerance en veel eerder strafrechtelijk vervolgen
- Verbod op vuurwerk, alleen nog vuurwerkshows door professionals toestaan
- Grote vervuilers (industrie, Schiphol) aanpakken, kleine vervuilers (oude dieselauto's, scooters etc) verbieden, strenger handhaven op naleven milieuregels door boeren, ecologische landbouw en veeteelt actiever stimuleren met subsidies e.d.
- Vliegtax en vleestax invoeren
- Grote slachterijen strenger controleren en bij misstanden direct sluiten
- Immigratie nog beter en strenger reguleren (rekening houden met huidige crisis en woningnood bij toelaten asielzoekers) asielprocedures verbeteren (sneller afhandelen, minder mogelijkheid tot traineren dmv bezwaarprocedures)
- Moskeeën strenger monitoren, geldstromen en invloeden (import-imams) vanuit dubieuze landen afsnijden

Enzovoort ...

Nu nog een partij vinden die in ieder geval een paar van deze punten serieus meeneemt.
Lid worden van een pp zou ik alleen doen als ik me kan vinden in de essentie, de grote lijnen van hun verkiezingsprogramma. Partijen als CDA, VVD en alles rechts daarvan vallen daardoor voor mij automatisch af.

Max. stellen aan snelheid slachtlijn (en zelfs eventueel in stapjes verder omlaag) zal een groot deel van problemen bij slachterijen opvangen (ook qua veiligheid medewerkers) en vlees wordt automatisch duurder (import moet ook aan eisen voldoen, dus die omweg gaat ook moeilijk). Daarnaast kan een kleine slachterij die al door de opzet ver onder die eis blijft beter overeind blijven en dat levert werkgelegenheid op + toegang tot eigen geslacht vlees voor wie wat hobbyvee heeft lopen (grote bedrijven willen die niet en past vaak niet op zo'n computergestuurde slachtlijn ivm afwijkende maten).

Criminaliteit zal je eens heel kritisch naar de vraag kant moeten gaan kijken. Waarom is de markt voor drugs zo groot en zo aantrekkelijk voor de gebruikers om die stap te zetten? Aanbod kant zal je zeker op moeten blijven zitten, maar als de vraag instort kom je veel verder dan andersom waar er toch aanbieders zat zijn om in het gat te springen.

Geintegreerde landbouw, dus meerdere agrarische activiteiten op hetzelfde perceel (zeg legkippen in de boomgaard bv) is nu verboden, de boeren en tuinders zullen wel willen, maar die vertrekken nu naar bv Canada omdat ze hier tegen wetgeving oplopen die zulke gewenste en noodzakelijke manieren van agrarisch ondernemen onmogelijk maken.

En ik zou eigenlijk heel graag een aanpassing in de grondwet zien die expliciet zegt dat politieke partijen op religieuze grondslag verboden zijn ivm seculiere staat.

Immigratie : liefst al met arbeidscontract binnen komen, dat was immers de intentie van immigratie. Mensen die kunnen bijdragen aan het betaalbaar houden van ons sociale vangnet. Helaas om wat voor reden dan ook komen deze mensen heel vaak juist in dat sociale vangnet terecht en/of komt inkomen uit criminele activiteiten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 15:11

Jongens ik krijg constant een advertentie van Sigrid Kaag onder dit topic :')

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:31

tamary schreef:
Askja schreef:
Ik heb nog geen keuze gemaakt, daarvoor wil ik me eerst in de verschillende verkiezingsprogramma's gaan verdiepen. Daarbij zijn er een aantal punten waar ik goede oplossingen voor hoop terug te vinden in die programma's:
- Een grondige herziening van het beleid t.a.v. ruimtelijke ordening waarin geen heilige huisjes worden gespaard, e.e.a. niet langer overgelaten wordt aan incapabele lokale overheden, en waarin gelijkelijk aandacht is voor (sociale) woningbouw, natuurontwikkeling, recreatie en duurzame landbouw/veeteelt.
- Woningbouw: een goed doorwrocht plan om landelijk de woningnood aan te pakken, vooral insteken op bouwen van betaalbare woningen en woningen voor kleine huishoudens (er wonen veel mensen alleen, die hoeven geen eensgezinswoning). Meer aandacht voor alternatieve woonvormen zoals tijdelijke woningen, tiny houses, minder regeltjes inzake woonbestemming zodat het makkelijker wordt om bijv. met meerdere huishoudens een grote woning te kopen en in te delen in kleinere wooneenheden. Verder tweede, derde (enz.) huizenbezit zwaarder belasten en ontmoedigen, verbod op airbnb e.d. Gentrificatie stadswijken actief bestrijden. Meer overheidssturing, minder ruimte voor projectontwikkelaars.
- Hogere lonen, meer bescherming (tegen agressie) en meer waardering voor essentiële beroepen als zorgmedewerkers, leraren en politie-agenten
- Belastingen op arbeid omlaag, belastingen op vermogen omhoog
- Investeren in beter onderwijs voor iedereen, subsidies voor bijzondere scholen opheffen, meer insteken op openbaar onderwijs
- Meer geld voor en een betere aanpak van georganiseerde misdaad, ook in de buitengebieden, zodat we niet steeds meer verworden tot een soort Mexico aan de Noordzee.
- Huftergedrag in het verkeer en openbaar leven, beledigen/bedreigen van publieke figuren (ook op social media) veel harder aanpakken, zero tolerance en veel eerder strafrechtelijk vervolgen
- Verbod op vuurwerk, alleen nog vuurwerkshows door professionals toestaan
- Grote vervuilers (industrie, Schiphol) aanpakken, kleine vervuilers (oude dieselauto's, scooters etc) verbieden, strenger handhaven op naleven milieuregels door boeren, ecologische landbouw en veeteelt actiever stimuleren met subsidies e.d.
- Vliegtax en vleestax invoeren
- Grote slachterijen strenger controleren en bij misstanden direct sluiten
- Immigratie nog beter en strenger reguleren (rekening houden met huidige crisis en woningnood bij toelaten asielzoekers) asielprocedures verbeteren (sneller afhandelen, minder mogelijkheid tot traineren dmv bezwaarprocedures)
- Moskeeën strenger monitoren, geldstromen en invloeden (import-imams) vanuit dubieuze landen afsnijden

Enzovoort ...

Nu nog een partij vinden die in ieder geval een paar van deze punten serieus meeneemt.
Lid worden van een pp zou ik alleen doen als ik me kan vinden in de essentie, de grote lijnen van hun verkiezingsprogramma. Partijen als CDA, VVD en alles rechts daarvan vallen daardoor voor mij automatisch af.
Criminaliteit zal je eens heel kritisch naar de vraag kant moeten gaan kijken. Waarom is de markt voor drugs zo groot en zo aantrekkelijk voor de gebruikers om die stap te zetten? Aanbod kant zal je zeker op moeten blijven zitten, maar als de vraag instort kom je veel verder dan andersom waar er toch aanbieders zat zijn om in het gat te springen.
Je hebt het over drugscriminaliteit neem ik aan (er zijn uiteraard meer vormen van georganiseerde misdaad).

Ik vind dat je hier wel een punt hebt. Het verbaast mij dat het in veel kringen volledig geaccepteerd is om wekelijks (of vaker) een pilletje of een lijntje te nemen. Dat hiermee een criminele industrie in stand wordt gehouden is voor die mensen compleet ver van hun bed, niet interessant, niet hun verantwoordelijkheid.
Maar wat is de oplossing? Recreatief drugsgebruik ontmoedigen ... lastig. Het is geaccepteerd, en het is werkelijk overal met 1 appje of telefoontje verkrijgbaar. Een aanzienlijk deel gaat naar het buitenland, qua gebruik heb je daar geen invloed op. Legaliseren is mede daarom ook niet direct de oplossing en er is te weinig draagvlak voor. Dus ik denk dat bestrijden van de drugsmaffia vooralsnog prioriteit moet krijgen, mede omdat die steeds meer in de bovenwereld integreert.

Ik zie geen Sigrid Kaag hoor ... (misschien wel nu ik haar naam heb ingetypt ;) )

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:08

Askja schreef:
Ik heb nog geen keuze gemaakt, daarvoor wil ik me eerst in de verschillende verkiezingsprogramma's gaan verdiepen. Daarbij zijn er een aantal punten waar ik goede oplossingen voor hoop terug te vinden in die programma's:
- Een grondige herziening van het beleid t.a.v. ruimtelijke ordening waarin geen heilige huisjes worden gespaard, e.e.a. niet langer overgelaten wordt aan incapabele lokale overheden, en waarin gelijkelijk aandacht is voor (sociale) woningbouw, natuurontwikkeling, recreatie en duurzame landbouw/veeteelt.
- Woningbouw: een goed doorwrocht plan om landelijk de woningnood aan te pakken, vooral insteken op bouwen van betaalbare woningen en woningen voor kleine huishoudens (er wonen veel mensen alleen, die hoeven geen eensgezinswoning). Meer aandacht voor alternatieve woonvormen zoals tijdelijke woningen, tiny houses, minder regeltjes inzake woonbestemming zodat het makkelijker wordt om bijv. met meerdere huishoudens een grote woning te kopen en in te delen in kleinere wooneenheden. Verder tweede, derde (enz.) huizenbezit zwaarder belasten en ontmoedigen, verbod op airbnb e.d. Gentrificatie stadswijken actief bestrijden. Meer overheidssturing, minder ruimte voor projectontwikkelaars.
- Hogere lonen, meer bescherming (tegen agressie) en meer waardering voor essentiële beroepen als zorgmedewerkers, leraren en politie-agenten
- Belastingen op arbeid omlaag, belastingen op vermogen omhoog
- Investeren in beter onderwijs voor iedereen, subsidies voor bijzondere scholen opheffen, meer insteken op openbaar onderwijs
- Meer geld voor en een betere aanpak van georganiseerde misdaad, ook in de buitengebieden, zodat we niet steeds meer verworden tot een soort Mexico aan de Noordzee.
- Huftergedrag in het verkeer en openbaar leven, beledigen/bedreigen van publieke figuren (ook op social media) veel harder aanpakken, zero tolerance en veel eerder strafrechtelijk vervolgen
- Verbod op vuurwerk, alleen nog vuurwerkshows door professionals toestaan
- Grote vervuilers (industrie, Schiphol) aanpakken, kleine vervuilers (oude dieselauto's, scooters etc) verbieden, strenger handhaven op naleven milieuregels door boeren, ecologische landbouw en veeteelt actiever stimuleren met subsidies e.d.
- Vliegtax en vleestax invoeren
- Grote slachterijen strenger controleren en bij misstanden direct sluiten
- Immigratie nog beter en strenger reguleren (rekening houden met huidige crisis en woningnood bij toelaten asielzoekers) asielprocedures verbeteren (sneller afhandelen, minder mogelijkheid tot traineren dmv bezwaarprocedures)
- Moskeeën strenger monitoren, geldstromen en invloeden (import-imams) vanuit dubieuze landen afsnijden

Enzovoort ...

Nu nog een partij vinden die in ieder geval een paar van deze punten serieus meeneemt.
Lid worden van een pp zou ik alleen doen als ik me kan vinden in de essentie, de grote lijnen van hun verkiezingsprogramma. Partijen als CDA, VVD en alles rechts daarvan vallen daardoor voor mij automatisch af.


Wellicht spreekt dit standpunt bje aan.
https://boerburgerbeweging.nl/asielbele ... r-poetsen/

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:27

juval schreef:
Wellicht spreekt dit standpunt bje aan.
https://boerburgerbeweging.nl/asielbele ... r-poetsen/


Wauw.. Alleen deze framing nog maar
Citaat:
Voor de één staan migranten gelijk aan intolerante moslims die onze cultuur en rechtstaat bedreigen, de ander denkt onmiddellijk aan Poolse arbeidsmigranten die banen wegkapen terwijl we al 378.000 werklozen hebben in Nederland (CBS, laatste cijfers van november 2020). En sommige mensen zijn bang dat heel Afrika deze kant op komt als we de buitengrens van Nederland of Europa niet goed afsluiten.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:08

tamary schreef:
En ik zou eigenlijk heel graag een aanpassing in de grondwet zien die expliciet zegt dat politieke partijen op religieuze grondslag verboden zijn ivm seculiere staat.


Waarom zou je dat willen? De scheiding tussen kerk en staat heeft niks te maken met politieke keuzes die gebaseerd zijn op een religieuze overtuiging. De scheiding tussen kerk en staat ziet er op toe dat de staat geen directe invloed op de kerk heeft en omgekeerd de kerk niet op het bestuur. Daarbij praat je over een overheid die predikanten aanstelt of een kerk die bepaalt wie de minister president wordt.

Maar als jij ervan overtuigd bent dat een Nederland een beter land wordt als we onze wetgeving baseren op bijvoorbeeld de tien geboden en de bergrede, dan mag je op basis daarvan politiek bedrijven. Net zoals je op basis van de geschriften van Marx of het liberale gedachtengoed politiek mag bedrijven als je denkt dat Nederland daar een beter land van wordt. Ik vind het raar en eigenlijk ook best verontrustend dat je vindt dat één specifiek gedachtengoed verboden moet zijn als uitgangspunt voor de politiek.

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:13

Ik vind het niet raar hoor, als er een ooit een coalitie of kamermeerderheid van christelijke partijen komt, dan heeft dat invloed op de hele samenleving. Gewoon omdat dan de bijbel bepaalt wat er wel of niet mag. Wat er wel of niet wordt gerealiseerd etc.