Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:28

Karl66 schreef:
Er is in de regering continu een strijd tussen twee groepen, de ene wil maatregelen om de epidemie in te dammen, de andere groep wil zo weinig mogelijk maatregelen omdat het slecht voor de economie is. De D66 ministers zitten allemaal aan de kant van zo weinig mogelijk maatregelen. Dat is toch volop in het nieuws geweest. D66 zit heel duidelijk op het spoor dat de economie belangrijker is dan de maatregelen.


Zeg Karl, ik ben toch wel benieuwd, waar komt die haat tegen de D66 vandaan? Volgens mij zaten ze nog met andere partijen in het kabinet. Waarom alleen zo bashen op de D66, heeft de VVD hier misschien niet een pietsie aandeel in gehad? En wat zijn je bronnen?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:44

Haat :?

Ik heb hoogstens problemen met de PR van D66, omdat ze zich heel succesvol positioneren als een partij met een sociaal gezicht, terwijl dat in de werkelijkheid een stuk minder is.

Er zijn volop stukken in het nieuws geweest, dat Vvd en Cda bewindslieden verdeeld zijn over de maatregelen en dat het hele D66 smaldeel ze veel te ver vindt gaan. Ik kan me niet voorstellen dat je dat gemist hebt, als je de Nederlandse politiek een beetje volgt.

Mijn reactie was trouwens een reactie op de stelling dat politiek op christelijke grondslag verboden zou moeten worden in tegenstelling tot andere grondslagen. Ik probeer te laten zien dat je op andere grondslagen net zoveel kan afdingen. Dat is vooral de punt van mijn betoog. En de reden dat ik in dit geval het neoliberalisme van D66 als voorbeeld gaf, kwam puur omdat ik daar die voorbeelden direct van paraat had. Maar je kan vergelijkbare, niet voor iedereen acceptabele grondslagen, bij elke stroming vinden.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:41

Magrathea schreef:
Askja schreef:
Ik heb nog geen keuze gemaakt, daarvoor wil ik me eerst in de verschillende verkiezingsprogramma's gaan verdiepen. Daarbij zijn er een aantal punten waar ik goede oplossingen voor hoop terug te vinden in die programma's:
- Een grondige herziening van het beleid t.a.v. ruimtelijke ordening waarin geen heilige huisjes worden gespaard, e.e.a. niet langer overgelaten wordt aan incapabele lokale overheden, en waarin gelijkelijk aandacht is voor (sociale) woningbouw, natuurontwikkeling, recreatie en duurzame landbouw/veeteelt.
- Woningbouw: een goed doorwrocht plan om landelijk de woningnood aan te pakken, vooral insteken op bouwen van betaalbare woningen en woningen voor kleine huishoudens (er wonen veel mensen alleen, die hoeven geen eensgezinswoning). Meer aandacht voor alternatieve woonvormen zoals tijdelijke woningen, tiny houses, minder regeltjes inzake woonbestemming zodat het makkelijker wordt om bijv. met meerdere huishoudens een grote woning te kopen en in te delen in kleinere wooneenheden. Verder tweede, derde (enz.) huizenbezit zwaarder belasten en ontmoedigen, verbod op airbnb e.d. Gentrificatie stadswijken actief bestrijden. Meer overheidssturing, minder ruimte voor projectontwikkelaars.
- Hogere lonen, meer bescherming (tegen agressie) en meer waardering voor essentiële beroepen als zorgmedewerkers, leraren en politie-agenten
- Belastingen op arbeid omlaag, belastingen op vermogen omhoog
- Investeren in beter onderwijs voor iedereen, subsidies voor bijzondere scholen opheffen, meer insteken op openbaar onderwijs
- Meer geld voor en een betere aanpak van georganiseerde misdaad, ook in de buitengebieden, zodat we niet steeds meer verworden tot een soort Mexico aan de Noordzee.
- Huftergedrag in het verkeer en openbaar leven, beledigen/bedreigen van publieke figuren (ook op social media) veel harder aanpakken, zero tolerance en veel eerder strafrechtelijk vervolgen
- Verbod op vuurwerk, alleen nog vuurwerkshows door professionals toestaan
- Grote vervuilers (industrie, Schiphol) aanpakken, kleine vervuilers (oude dieselauto's, scooters etc) verbieden, strenger handhaven op naleven milieuregels door boeren, ecologische landbouw en veeteelt actiever stimuleren met subsidies e.d.
- Vliegtax en vleestax invoeren
- Grote slachterijen strenger controleren en bij misstanden direct sluiten
- Immigratie nog beter en strenger reguleren (rekening houden met huidige crisis en woningnood bij toelaten asielzoekers) asielprocedures verbeteren (sneller afhandelen, minder mogelijkheid tot traineren dmv bezwaarprocedures)
- Moskeeën strenger monitoren, geldstromen en invloeden (import-imams) vanuit dubieuze landen afsnijden

Enzovoort ...

Nu nog een partij vinden die in ieder geval een paar van deze punten serieus meeneemt.
Lid worden van een pp zou ik alleen doen als ik me kan vinden in de essentie, de grote lijnen van hun verkiezingsprogramma. Partijen als CDA, VVD en alles rechts daarvan vallen daardoor voor mij automatisch af.


't is niet zo populair op Bokt maar ik denk dat je misschien toch de partij voor de dieren wilt overwegen.
- Duurzaam oplossen van het woningtekort door leegstand legen te gaan (bijv kantoorpanden ombouwen tot woningen); inzetten op groene steden; niet te bouwen in natuur maar die juist uit te breiden. Zeker ook alternatieve woonvormen en bijv meergeneratiewonen, of het makkelijker te maken om een huis te kopen/huren met iemand die niet je partner is.
- Minimumloon verhogen, belasting op arbeid verlagen en op grondstoffen verhogen, forse loonsverhoging in de publieke sector, lagere belastingen voor lage inkomens en hogere voor de hoge
- Vuurwerkverbod staat al jaren in het programma, vliegtax, vleestax (namelijk slachttax) en bestrijden grote en kleine vervuilers idem, cameratoezicht in slachthuizen was een PvdD intiatief
- En een asielbeleid erg gericht op oorzaken aanpakken (klimaatverandering is echt een enorme onderliggende factor bij heel veel vluchtelingenstromen) en snelle procedures in Nederland

Nu voordat iemand gaat roepen wat er allemaal nog méér in het PvdD programma staat; prima, mag gewoon, maar ik reageer hier gewoon even op Askjas post.
Je zou ook GL kunnen bekijken want die hebben in hun nieuwe programma erg veel PvdD-achtige punten opgenomen (als in, bepaalde delen leken echt bijna een copypaste van het PvdD programma 4 jaar geleden).

Oja, nog een tip voor iedereen: op youtube staan veel debatbijdragen, wanneer je een idee hebt van op wie je gaat stemmen kun je van diegene misschien een debatbijdrage terugzien. Daarbij krijg je ook een idee van hoe die persoon is. (Tenzij hij/zij nieuw op de lijst is, wat er nogal veel zijn... Dus niet altijd effectief ;) )



Ik heb altijd heel hard gezegd dat ik nooit op de PvdD zou stemmen maar overweeg het dit jaar wel serieus. Ik denk dat het wel eens heel goed zou kunnen zijn als er even een andere manier van kijken naar problemen en prioriteiten door de politiek zou waaien. Want of we het leuk vinden of niet, doorgaan op de oude voet kan niet meer. Niet als mijn en de volgende generaties mensen nog enigszins acceptabel willen kunnen leven. En dat is pijnlijk en hard voor veel van ons, maar we leven in ongekende weelde. Daar kunnen we echt wel weer wat van inleveren en toch nog gelukkig zijn.

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:40

Ik ga dit jaar ook voor PvdD. Voorheen een paar jeer GroenLinks gestemd aangezien ik PvdD wat te extreem vond, maar inmiddels vind ik ze niet eens meer zo extreem als je bedenkt wat er allemaal aan de gang is :o

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 17:59

Ik ben zelf lid van de PvdD. Als je een vraag hebt over het programma kan ik hem waarschijnlijk wel beantwoorden, ik heb hem van voor tot achter geschreven voor het congres (en vervolgens was ik te laat met amendementen indienen :') maar goed ).

mysa

Berichten: 10480
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:20

Ja, ik heb een vraag, of eigenlijk een opmerking.
De partij gaat er vanuit dat klimaatverandering aan immigratieproblemen ten grondslag ligt. Ik zie dat (nog) niet zo. Volgens mij is het vooral geweld, wanbeleid en armoede in de landen van herkomst, dat laatste oa door de slechte verdeling van de welvaart in de wereld, waardoor mensen daar weg willen.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:46

Maar er is ook steeds minder te verdelen doordat vruchtbaar land meer en meer verdort en woestijn wordt. Het wordt daar ook heter en als er water valt is het extreem.
Dit zorgt voor spanningen binnen gebieden.

mysa

Berichten: 10480
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:52

Over welke landen praat je dan Lautje? Volgens mij komt het merendeel van de vluchtelingen uit oorlogsgebieden waar droogte nou niet direct de oorzaak is van de ellende. Syrië natuurlijk, Afghanistan, Irak, Eritrea etc.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:05

Meeste vluchtelingen komen nu inderdaad uit oorlogsgebieden als Syrië, Irak en Afghanistan. Maar dat is iets van meer recente jaren door de spanningen daar. 80% (uit m’n hoofd gezegd) van de vluchtelingen wordt opgevangen in de regio. Dit is echter niet ‘normale’ situatie. Voorheen waren vluchtelingen veel meer afkomstig uit de Hoorn van Afrika wat vaak en veel wordt getroffen door extreme droogte.

Maar ook landen als Afghanistan en Syrië hebben grote last van verdroging. Daar is echt een ecologisch groot probleem. Dat heeft de spanningen daar niet geholpen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 21:46

Precies wat lautje zegt :j
Mensen trekken naar de steden omdat ze geen eten meer hebben, die steden raken overvol, veel armoede, met onderlinge spanningen tot gevolg. Ik zal eens kijken waar ik dat vandaan heb maar zelfs een conflict als in Syrië kan je hiernaar terugredeneren.

Edit: hier bijvoorbeeld
https://www.nationalgeographic.com/news ... e-drought/
Moet gezegd worden dat het natuurlijk niet de enige oorzaak is, maar het is ook weer geen moeilijk denkbaar scenario dat er onrust ontstaat als het volk onvoldoende water en eten heeft.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:57

En waar je op de ene plek droogte hebt, daar heb je aan de andere kant overstromingen. In beide gevallen worden gebieden minder leefbaar.

mysa

Berichten: 10480
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:05

Allemaal waar maar toch geloof ik dat het merendeel van de oorlogsgebieden te wijten zijn aan menselijk handelen. En dat de grote volksverhuizing als gevolg van klimaatverandering nog moet komen...

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:07

Het zal alleen maar meer worden, dat klopt ja.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:45

mysa schreef:
Ja, ik heb een vraag, of eigenlijk een opmerking.
De partij gaat er vanuit dat klimaatverandering aan immigratieproblemen ten grondslag ligt. Ik zie dat (nog) niet zo. Volgens mij is het vooral geweld, wanbeleid en armoede in de landen van herkomst, dat laatste oa door de slechte verdeling van de welvaart in de wereld, waardoor mensen daar weg willen.

.... niet meer 'de boel tegen elkaar uitspelen' dan strikt noodzakelijk.

De eerste klimaatoorlog die helaas nog nawoedt: Darfur.
De 2e klimaatoorlog: Syrië.

Voor beide landen
.... maar de lijst is langer |(
....
geldt dat ze plm dertig jaar geleden nog groen waren. 'Het platteland kon de steden voeden' - en 'zo hoort dat'. Niet dat de vader van de huidige dictator nou zo lief was, maar er viel mee te leven.

Sommigen stellen dat de Arabische lente de lont in het kruitvat was - en ach, waarom ook niet.
Het begon met een wanhoopsdaad van een jonge, goedopgeleide Tunesiër. Hij liep niet alleen stuk op bureaucratie, maar het was ook economisch 'geen doen'.

Als boer kon je niet meer van je land leven, dus velen trokken naar de steden - waar dus ook al geen werk was.

En een somber scenario mbt de toekomst : aangezien de woestijnen al tientallen jaren oprukken: als de bron van de Nijl droogvalt, moeten 80 miljoen Egyptenaren elders worden ondergebracht.

Tja: dat begint als een klimaatprobleem en daarna krijgen de verschillende continenten miljoenen Egyptenaren erbij..

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:51

Janneke2 schreef:
En een somber scenario mbt de toekomst : aangezien de woestijnen al tientallen jaren oprukken: als de bron van de Nijl droogvalt, moeten 80 miljoen Egyptenaren elders worden ondergebracht.

Tja: dat begint als een klimaatprobleem en daarna krijgen de verschillende continenten miljoenen Egyptenaren erbij..


Mag ik een suggestie doen om ons allemaal een sprankeltje hoop te bieden mbt dit onderwerp? Allan Savory heeft (vind ik dan) heel interessante en verrassende ideeën over hoe we verwoestijning en daarmee zelfs klimaatverandering tegen kunnen gaan:

https://www.ted.com/talks/allan_savory_ ... ge#t-25790

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 18:14

Tiepfoudt schreef:
Janneke2 schreef:
En een somber scenario mbt de toekomst : aangezien de woestijnen al tientallen jaren oprukken: als de bron van de Nijl droogvalt, moeten 80 miljoen Egyptenaren elders worden ondergebracht.

Tja: dat begint als een klimaatprobleem en daarna krijgen de verschillende continenten miljoenen Egyptenaren erbij..


Mag ik een suggestie doen om ons allemaal een sprankeltje hoop te bieden mbt dit onderwerp? Allan Savory heeft (vind ik dan) heel interessante en verrassende ideeën over hoe we verwoestijning en daarmee zelfs klimaatverandering tegen kunnen gaan:

https://www.ted.com/talks/allan_savory_ ... ge#t-25790


Als toevoeging hieraan, de documentaire Kiss the Ground geeft ook hele mooie voorbeelden hierover. Het is geen perfecte oplossing, ik heb er zo ook m'n puntjes van kritiek over, maar de basis is duidelijk. Staat op Netflix ;)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 12:46

Pieter Derks slaat de spijker weer op zijn kop :j


Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:31

Magrathea schreef:
Pieter Derks slaat de spijker weer op zijn kop :j

[ Video ]


Dan hoor je steeds over dat de PVV en FVD extreem rechts zijn. Maar de VVD kan er ook best wat van. Racisme en etnisch profileren is blijkbaar normaal geworden. Waar men vroeger nog schrok van de uitpraken van Hans Janmaat zijn nu gevestigde partijen al zover.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 18:44


Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:11

ik herken de kritiek uit het artikel wel. Vooral het idee van "Houden jullie je mond maar, wij weten het beste wat goed voor jullie is." en de technocratische manier van denken.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:27

Karl66 schreef:
ik herken de kritiek uit het artikel wel. Vooral het idee van "Houden jullie je mond maar, wij weten het beste wat goed voor jullie is." en de technocratische manier van denken.

Dit vind ik wel herkenbaar bij de D66'ers die ik ken :o .

mysa

Berichten: 10480
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:44

Oh ja? Ik niet zo. Maar goed, wat ik nu weer helemaal niet handig vind van D66: de gekozen premier. Dat centraliseert de macht rondom die ene persoon. Want als die in conflict komt met de kamer, kan een beroep op zijn achterban gemakkelijk een pressiemiddel worden. Nog afgezien van het feit dat ik huiverig sta tegenover ieder vorm van persoonlijkheidscultus.

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:47

Het referendum het kroonjuweel van D66 hebben ze aan de wilgen gehangen en nu komen ze met de gekozen premier. Partij zonder ruggengraat.

mysa

Berichten: 10480
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:54

Ja, jammer. Heb vroeger meestal op D66 gestemd maar nu al zeker een jaar of twaalf niet meer.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:55

Dat je als partij in de loop van de decennia andere keuzes maakt en op een gegeven moment anders tegen bijvoorbeeld een referendum aankijkt, dat kan ik juist wel waarderen. Ergens voor zijn omdat je dat nou eenmaal ooit hebt besloten en er dus niet meer over wilt nadenken, vind ik niet zo'n goede eigenschap voor een politieke partij.

Maar op dit moment proberen ze zichzelf te afficheren als de onderwijspartij. En als onderwijspartij slopen ze het speciaal onderwijs en verslechteren ze bijvoorbeeld de toegang tot het hoger onderwijs. En dat laatste is dan bijvoorbeeld niet zo erg voor hun eigen achterban, die kunnen de studie van hun kinderen wel betalen. Het gaat erom dat er een hele grote groep Nederlanders is, die dat niet kunnen. En de kinderen van die groep wordt zo de toegang tot het hoger onderwijs op z'n minst zwaar bemoeilijkt. Dat is neoliberaal beleid wat ze wel voorstaan en waar je ze op moet aanspreken. Ze zijn geen onderwijspartij. Ze zijn een partij die goed onderwijs voor de eigen groep wil en dat is wat anders.