Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:23

Ik zou daar bij een vaste partner wel vertrouwen in hebben.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:24

anjali schreef:
Er bestaat een mannenpil,Gossypol.Uit katoenzaad.Komt uit China.

klein detail dat 20% van de mannen er onvruchtbaar van werd....


elnienjo schreef:
Zou jij als vruchtbare vrouw vertrouwen op de anticonceptie van de man? Als het mis gaat zit de vrouw met de ellende, dus kun je de regie als vrouw maar beter in eigen hand houden.

We hebben 15 pagina's terug geconcludeerd dat een vrouw abortus als escape heeft, terwijl een man geen enkele escape heeft en aan een baby vast zit als de vrouw het kind wil houden. Is het dan voor de man niet ook zaak om zelf te boel in eigen hand te hebben? Toch vertrouwd die steevast op de vrouw.

IMANDRA

Berichten: 9808
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:26

elnienjo schreef:
IMANDRA schreef:
Leg me eens uit waarom de vrouw dan veel AC-middelen (met de nodige bijwerkingen) tot de beschikking hebben, en de man eigenlijk alleen kan kiezen tussen condooms en steralisatie? Terwijl AC aan de man-kant veel effectiever zou zijn?

Zou jij als vruchtbare vrouw vertrouwen op de anticonceptie van de man? Als het mis gaat zit de vrouw met de ellende, dus kun je de regie als vrouw maar beter in eigen hand houden.


Genoeg mensen met een vaste relatie hoor. Bovendien, denk je niet dat het al tekenend is dat we de man hier niet in vertrouwen? Met de huidige wetgeving zijn mannen immers financieel 'de sjaak' als de vrouw zwanger wordt. En geen enkele keuze daarin heeft.

@Anjali: Volgens mij bleek Gossypol giftig. Ik lees wel berichten dat er een mannenpil aankomt, maar volgens mij is er nog niks. De reden? De farmacie ziet er amper winstoogmerk in. Want er zijn toch al genoeg alternatieven voor vrouwen. AKA, vrouwen moeten de zorg hiervoor maar dragen. Vind je dat eerlijk?

Trouwens, nog over AC voorlichting: hier was het heel beperkt. Ik leerde pas van het bestaan van een spiraaltje via-via. Niet via school. Niet via mijn huisarts. En toen ik voor het AC-gesprek met mijn (mannelijke) HA ging, voelde het meer alsof het gesprek afgeraffeld werd. Ik gaf aan niet aan de pil te willen (ik ken(de) mezelf, ik zou zoiets steevast vergeten en dus is het minder veilig) maar juist spiraal te willen. 'Nou oke wil je mirena of koper?' > Wat is het verschil > 'ja mirena wordt alles minder erg van en met koperspiraal worden de menstruatieklachten erger. Maar koper kan langer blijven zitten'.

That's it. Dat was de uitleg. Geen alternatieve opties werden er aangedragen (prikpil, nuvaring).

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:45

mijn eerste gesprek was achteraf gezien om te janken. Ik ging naar de huisarts voor vermoeidheid en voor AC. Terwijl hij de assistent belde om bloed te laten prikken schreef hij een recept uit voor de pil. Toen hij ophing en me het briefje gaf zei hij "de pil is oke toch? Dat gebruiken de meeste vrouwen..."

Na mijn eerste zwangerschap, toen bekend was dat we dus een nihile kans hadden op zwangerschappen heb ik zowel met vk als met gyn geprobeerd er over te spreken. Ik wilde eigenlijk gewoon alleen bv als ac gebruiken naast onze subfertiliteit. Ik kreeg alleen maar te horen dat er dan toch echt een risico op zwangerschap was dus dat ik dat niet moest doen. Maar als ik vroeg om een alternatief en aangaf dat ik echt absoluut nooit meer de pil wilde slikken dan zeiden ze dat ik het foldertje maar even moest lezen en moest laten weten wat ik wilde. Oh en een spiraal mocht pas over 12 weken dus daar had ik nu niks aan.
Uiteindelijk eindigde ik heel verrassend met... de pil.

En eigenlijk kan ik het ze nauwelijks kwalijk nemen. Er waren gewoon geen alternatieven. En ja, met bv is er nog een minimale kans op een zwangerschap. En ja, icm het feit dat onze kans op natuurlijke zwangerschap <0.01% is die kans waarschijnlijk <0.0001%. Maar hey, het zal je overkomen. Zij kunnen ook geen AC uit de hoge hoed toveren die niet bestaat.

Maar ja, ik heb op basis daarvan serieus overwogen om dan maar de gok te nemen. Als ik een natuurlijke bevalling had gehad, had ik dat waarschijnlijk ook gedaan, maar na de ks kreeg ik het hele dringende advies om het eerste jaar niet zwanger te worden en dat heeft me uiteindelijk overtuigd toch de pil te slikken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:27

IMANDRA schreef:
enzino schreef:
De boodschap is duidelijk.


Leg me eens uit waarom de vrouw dan veel AC-middelen (met de nodige bijwerkingen) tot de beschikking hebben, en de man eigenlijk alleen kan kiezen tussen condooms en steralisatie? Terwijl AC aan de man-kant veel effectiever zou zijn?

Dit valt echt tegen. En dat heeft meer te maken dan met mannelijke bias in de medische wereld.

Ga maar na: het is echt een stuk moeilijker om miljoenen (!) zaadcellen omkeerbaar(!) onklaar te maken / blokkeren, dan dat het is om 1 eisprong en innesteling te voorkomen. Stel dat een pil die zaadcellen verminderd effectief maakt (om maar iets te noemen) 99% effectief is, dan heb je nog steeds duizenden en duizenden zaadcellen die wél "doorkomen". Dat is geen aanvaardbaar risico en dus heb je extra middelen nodig, wat nu net het doel van anticonceptie voorbij schiet.

Daarnaast wordt er wel eens gesproken over "de mannenpil is afgewezen omdat ie dezelfde bijwerkingen had als de vrouwenpil maar bij mannen is dat schijnbaar onacceptabel" - er werden mannen depressief en na één zelfmoord is het onderzoek stopgezet. Dus ja.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:17

enzino schreef:
Als je het niet met iemand eens bent en verder niet bereid bent te reageren of eerst alles te lezen, waarom onderdruk je dan die neiging je walging over iemand uit te spreken niet? Ik heb in ieder geval getemt.


Sinds wanneer is het een vereiste om alles te lezen en meerdere posts te plaatsen?.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:26

DiscoDipp schreef:
secricible schreef:
ook als je emotioneel je betrokken voelt kun je op de bal en niet op de persoon spelen.
Ik heb ook mijn mening gegeven over wat DMH zei, maar dat kan ook anders dan iemand een naar persoon noemen en melden dat je van iemand walgt.


Nogmaals, ik heb nergens gezegd dat ik van iemand walg. Maar van een inzicht, dat is wat anders dan van een persoon.

En mijn mening blijft dat je een naar persoon bent als je pleit voor een samenleving waar mensen niet meer de baas over hun eigen lijf zijn. En als hun reactie dan is, dat ik ook een naar persoon ben omdat ik dat zo vind, ja dan is dat zo. Ieder zijn mening.

Daarbij is iemand een naar persoon noemen echt zo erg? Dat betekent alleen dat zo iemand niet zou kunnen waarderen in mijn omgeving Heb niet de huid vol gescholden, gekleineerd oid. Dat ik een uitgesproken mening heb, en die misschien feller ventileer dan jullie gewend zijn betekent ook niet dat ik geen fatsoen heb. Zouden meer mensen eens moeten doen in deze pudding-economie.

Niemand kan meer wat hebben, nee wordt niet meer geaccepteerd en je moet iedereen maar met fluwelen handschoentjes aanpakken. Daar pleit dus niet voor. Maar das wel duidelijk nu :)
Dit is het laatste wat ik erover zeg.


Ik ben het helemaal met je eens DD. Ik hou wel van een beetje scherp geformuleerde visie. Bedankt voor je bijdrage. ;)

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:45

Margrathea, het gaat om een pil, zalf of gel die testosteronaanmaak vermindert waardoor je geen sperma aanmaakt. Meestal is het dan geen kwestie van nog "een beetje" aanmaken.
En met <1.000.000 zaadcellen (aantal even snel uit mijn hoofd) word de kans op een zwangerschap <0,1% dus net zo effectief als de pil.
Andere optie is een blokkerende gel, volgens mij is die nog wat experimenteler.

IMANDRA

Berichten: 9808
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:32

@Magrathea: natuurlijk zijn er meerdere factoren die meespelen. Maar de wetenschap is ver genoeg dat ook voor mannen genoeg opties mogelijk zouden zijn. En we hoeven niet eens naar hormonale AC te kijken, versoepelen van bijv. het proces van sterilisatie (voor mannen én vrouwen) zou al goed zijn. Daar hoeven geen nieuwe wetenschappelijke inzichten aan te pas te komen (immers hebben beide aandeel aan een zwangerschap, dan moeten beide ook goede, betrouwbare opties hebben om het te voorkomen, toch?)

Dat vind ik trouwens, naast abortus, ook wel een case van 'baas over eigen buik'. Als jij graag je eileiders/baarmoeder weg wil laten halen, je bent wilsbekwaam, psychisch in orde en hebt een (ruime) bedenktijd gehad, dan zou dat moeten kunnen. Weet dat ze er bij mijn moeder ontzéttend moeilijk over deden omdat ze zo jong was, ondanks een medische aandoening die impact had op baarmoeder en eileiders (ze was eind 40 en had 4 kinderen...). Laat staan dat een gezonde kinderloze vrouw bij de HA komt hiervoor. Meen me te herinneren dat de doktor ook graag mijn vader wilde horen hierover, ondanks dat het puur over het lichaam van mijn moeder ging.

Wordt er bijv. al standaard voorgesteld bij een HA dat de man een vasectomie ondergaat als het gezin geen kinderen (meer) hoeft, in plaats van dat de vrouw (weer) aan hormonale AC moet gaan?

Maar misschien dwaal ik teveel af van het onderwerp hoor, dit zijn wel iets meer niche situaties dan de normale AC-middelen :))

Avalanche

Berichten: 15963
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:02

Magrathea schreef:
Daarnaast wordt er wel eens gesproken over "de mannenpil is afgewezen omdat ie dezelfde bijwerkingen had als de vrouwenpil maar bij mannen is dat schijnbaar onacceptabel" - er werden mannen depressief en na één zelfmoord is het onderzoek stopgezet. Dus ja.

Bij vrouwen is dat aanvaardbaar blijkbaar. Het is bekend dat de pil het risico op een embolie vergroot. Bijzonder dat dat bij mannen niet acceptable is maar bij vrouwen wel.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:12

Avalanche81 schreef:
Magrathea schreef:
Daarnaast wordt er wel eens gesproken over "de mannenpil is afgewezen omdat ie dezelfde bijwerkingen had als de vrouwenpil maar bij mannen is dat schijnbaar onacceptabel" - er werden mannen depressief en na één zelfmoord is het onderzoek stopgezet. Dus ja.

Bij vrouwen is dat aanvaardbaar blijkbaar. Het is bekend dat de pil het risico op een embolie vergroot. Bijzonder dat dat bij mannen niet acceptable is maar bij vrouwen wel.


Als ik dit lees zit het net anders:
https://www.womeninc.nl/actueel/6-fabel ... -mannenpil

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:22

Avalanche81 schreef:
Magrathea schreef:
Daarnaast wordt er wel eens gesproken over "de mannenpil is afgewezen omdat ie dezelfde bijwerkingen had als de vrouwenpil maar bij mannen is dat schijnbaar onacceptabel" - er werden mannen depressief en na één zelfmoord is het onderzoek stopgezet. Dus ja.

Bij vrouwen is dat aanvaardbaar blijkbaar. Het is bekend dat de pil het risico op een embolie vergroot. Bijzonder dat dat bij mannen niet acceptable is maar bij vrouwen wel.

Nou nee, de bijwerkingen waren dus niet hetzelfde. Bij mannen waren ze flink heftiger.

https://www.vn.nl/mannenpil-deel-1/ voor wie er een paar mooie foto's wil zien :=
Jammer trouwens dat er maar op weinig plekken naar de daadwerkelijke onderzoeken wordt verwezen.
Interessant stuk is dit wel. Blijkbaar was vrouwenanticonceptie in de jaren 60 de evidente optie simpelweg omdat gynaecologie bestaat en deze geen mannelijke tegenhanger heeft. Urologie komt nog het dichtst in de buurt maar dan als zijtak van het urinestelsel (bij man en vrouw).

Edit: mijn punt is dat er heel veel zwart-witte argumenten over mannen-anticonceptie de ronde doen terwijl dat gewoon onterecht is. Het is niet zo simpel als "bijwerkingen bij mannen worden niet geaccepteerd en bij vrouwen wel" of iets over de patriarchale samenleving. Ik ken echt zat mannen die doodsangsten uit hebben gestaan bij een gescheurd condoom of een zwangere ex-vriendin (oliebol, kan die van mij zijn?) := Denk dat de hele wereld gebaat is bij eerlijk transparant onderzoek naar alternatieven voor mannen.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:40

secricible schreef:
Een ongeboren kind heeft geen rechten (behalve volgens mij in het erfrecht, die negeren we even voor het gemak)


Als het levend geboren wordt in bepaalde gevallen wel, volgens het Burgerlijk Wetboek. Een foetus kan bijvoorbeeld erfgenaam zijn, mits het levend geboren wordt dus.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:41

Dat las ik ook ergens, maar dat leek me voor deze discussie irrelevant :D

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:41

Is ook zo ;)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:08

secricible schreef:
anjali schreef:
Er bestaat een mannenpil,Gossypol.Uit katoenzaad.Komt uit China.

klein detail dat 20% van de mannen er onvruchtbaar van werd....


elnienjo schreef:
Zou jij als vruchtbare vrouw vertrouwen op de anticonceptie van de man? Als het mis gaat zit de vrouw met de ellende, dus kun je de regie als vrouw maar beter in eigen hand houden.

We hebben 15 pagina's terug geconcludeerd dat een vrouw abortus als escape heeft, terwijl een man geen enkele escape heeft en aan een baby vast zit als de vrouw het kind wil houden. Is het dan voor de man niet ook zaak om zelf te boel in eigen hand te hebben? Toch vertrouwd die steevast op de vrouw.

Ik zou dan idd inzetten op allebei anticonceptie gebruiken. Als vrouw heb je toch ook hormonen nodig om niet meer ongesteld te hoeven worden tenslotte. En alles wat een man nog extra doet is mooi meegenomen.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:27

Ik niet. Als ik zonder hormonen zou kunnen zou ik mijn echtgenoot prima vertrouwen met ac. Liever menstruatie als de nare staat waar ik in ben met ac pil.
Bij een one night stand zou dat anders zijn maar dan wil ik ook graag iets tegen het risico op een SOA dus dan wordt het toch dubbele dutch.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:32

Mijn vriend wil nog veel minder graag (lees: absoluut niet) kinderen dan ik. En die vertrouwt mij ook met mijn anticonceptie. En de pil een keer vergeten is niet zo moeilijk. Dus zou erg logisch zijn als hij dat niet vertrouwde.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:36

Ik vind het niet onlogisch dat je in een vaste relatie ook al wel overlegd hebt hoe je het beide wilt... hier is er wel vertrouwen aan de kant van mijn vriend en ik zou hem er ook zeker in vertrouwen. We hebben ook overlegd wat er zou gebeuren als er toch ooit blijkt dat onze bescherming niet voldoende was. Als ik niet met problemen zat waardoor AC nodig was, zou hij ook geen probleem hebben aan zijn kant wat te laten doen. Misschien komt dat ook ooit wel.

Als je elkaar graag ziet, moet je ook willen dat de andere comfortabel en gezond kan zijn, dus als ooit blijkt dat ik beter kan stoppen met de pil en hij wat kan doen (iets onomkeerbaar doen ze niet op onze leeftijd), dan zal daar zeker over gesproken worden.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:39

Chemische castratie is niet echt een optie wat mij betreft :+ je weet dat ze dan 0 libido hebben en geen erectie meer kunnen krijgen? Met daarnaast ernstige depressies en botontkalking? Het wordt niet echt als ac toegepast, meestal alleen als “maatregel” bij pedofielen en TBS’ers.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:41

secricible schreef:
Chemische castratie is niet echt een optie wat mij betreft :+ je weet dat ze dan 0 libido hebben en geen erectie meer kunnen krijgen? Met daarnaast ernstige depressies en botontkalking? Het wordt niet echt als ac toegepast, meestal alleen als “maatregel” bij pedofielen en TBS’ers.


Nou nee, ik heb het weggehaald, ik dacht aan sterilisatie, maar gebruikte de verkeerde term inderdaad. Was er geen ingreep die omkeerbaar is, maar niet erg betrouwbaar is?


edit; dat is dan echt gewoon een sterilisatie bij de man (50% kans dat het omkeerbaar is), maar er staat dat die zelfs betrouwbaarder is dan een sterilisatie bij de vrouw. Ik dacht net van niet, weer wat geleerd. In ieder geval is dat voor ons geen optie omdat ze dat ten eerste niet doen als je zo jong bent (bij mij toch niet, dus zou gek zijn als ze dat bij mijn vriend wel doen) en ten tweede ik dus nog AC moet nemen.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 17-11-20 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:43

Zover ik weet niet, maar anders hoor ik het graag :D . Na sterilisatie bij mannen is soms een hersteloperatie mogelijk en volgens mij kun je als dat niet lukt dmv een ingreep ook nog zaadcellen oogsten waarmee je een ICSI behandeling zou kunnen doen, maar of je dat moet willen als je nog een kinderwens hebt...

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:47

secricible schreef:
Zover ik weet niet, maar anders hoor ik het graag :D . Na sterilisatie bij mannen is soms een hersteloperatie mogelijk en volgens mij kun je als dat niet lukt dmv een ingreep ook nog zaadcellen oogsten waarmee je een ICSI behandeling zou kunnen doen, maar of je dat moet willen als je nog een kinderwens hebt...


Ja, ik dacht echt dat er 2 soorten sterilisatie waren en dat chemisch castreren dus de 'light' versie was :+ maar dat is dus absoluut niet het geval. Tja, over mannelijke AC wordt dus duidelijk heel weinig gesproken :')

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:50

Laat je partner het maar niet horen :') castratie is wat minder mild dan sterilisatie. Ik kan me dan ook dood ergeren dat er bij honden standaard gesproken wordt over castratie voor de reu en sterilisatie voor de teef. Terwijl (iig vroeger, nu volgens mij minder) ook de teef gecastreerd wordt. Ik heb daardoor jarenlang gedacht dat het hetzelfde was, maar dan de vrouwelijke en mannelijke vorm en dacht dus ook dat mannen gecastreerd werden als ze geen kinderen wilden. :')

#nuttelozefeitjes ik heb wel net geleerd dat men in China bij castratie niet alleen testikels, maar ook de penis gewoon verwijderde. Nooit geweten :D

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:52

secricible schreef:
Laat je partner het maar niet horen :') castratie is wat minder mild dan sterilisatie. Ik kan me dan ook dood ergeren dat er bij honden standaard gesproken wordt over castratie voor de reu en sterilisatie voor de teef. Terwijl (iig vroeger, nu volgens mij minder) ook de teef gecastreerd wordt. Ik heb daardoor jarenlang gedacht dat het hetzelfde was, maar dan de vrouwelijke en mannelijke vorm en dacht dus ook dat mannen gecastreerd werden :')

#nuttelozefeitjes ik heb wel net geleerd dat men in China bij castratie niet alleen testikels, maar ook de penis gewoon verwijderde. Nooit geweten :D

Jeetje, dat laatste :')


En jah, dan moeten ze me maar beter inlichten over AC voor mannen he, of wat minder ingrijpende opties bedenken zodat mannen niet altijd gelijk moeten vrezen voor hun mannelijkheid 8-)