Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabri

Berichten: 1389
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:23

Ik denk ook dat lijden in onze maatschappij nogal taboe is geworden. Iedereen, de norm, is dat het goed met je moet gaan. Je behoord 'gelukkig' te zijn, anders ben je niet goed..

De wetenschap is er niet uit of psychische ziektes echt ziektes zijn, of gevormd zijn door omstandigheden(denk aan een minder fijne / goede jeugd dan je misschien gehoopt had, evt traumas, omstandigheden waarin je terecht gekomen bent). Schizofrenie is trouwens helemaal niet erkend en wetenschappelijk bewezen afwijkend in de hersenen, volslagen kul. Men is er niet over uit, de theorie van de stoffen in de hersenen en aangeboren of niet, is ook een aanname. Bijvoorbeeld meer bewegen kan ook al de balans in de hersenen verbeteren.
Voor degene die nieuwsgierig zijn, lees eens wat van het gedachtegoed van Jan Foudraine, bv lees eens het boek Wie is van Hout.
Zeker voor de mensen die klem zitten in het GGZ medische denken en daar niet mee uit de voeten kunnen of zich goed geholpen voelen, wellicht schijnt dat een ander licht op waar je nu zit.

Ps; overigens botten / wonden etc helen wel degelijk sneller bij positieve gedachtes, dit even terzijde! :)*

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 01:13

Blijft bijzonder: dat je voor je paard mag beslissen dat je hem een langdurig behandeltraject niet aan wil doen om humane redenen (lang stalrust bijv).

En dat je als mens dat niet voor jezelf mag bepalen dat een behandelplan van 5 jaar te lang is.
Tuurlijk hoef je niet vandaag te zeggen ik wil euthanasie dat het morgen al gebeurt.
Maar zorg voor mensen iig dat er een nette uitweg is

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:14

Sabri, het spijt me maar je kletst uit je nek.
Dat iets niet volledig bekend is betekend niet dat het het niet als ziekte erkent wordt.
Waarom is iets in jou ogen geen ziekte als het deels door omstandigheden komt? Kanker ontstaat ook door omstandigheden.
Daarnaast zijn er zeker wel afwijkende structuren te vinden in de hersenen bij mensen die aan schizofrenie lijden.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:20

Iedereen heeft het recht om voor of tegenstander te zijn bij euthanasie.
Maar persoonlijk vind ik sommige opvattingen echt een trap na voor bv ouders. Echt enorm kwetsend.

Ja het zorgstelsel faalt hierin soms wel. Enorm lange wachttijden, niet de juiste behandelingen, niet kijken hoe het met degene gaat maar gewoon weer naar huis sturen omdat bv je 3 maanden erop zitten.
Qua leeftijd tussen wal en schip vallen, voor de jongeren niet weten hoe te behandelen maar voor andere behandelingen te jong zijn (moet je 18 voor zijn).
Ik mijn buren zien strijden om de juiste zorg voor mijn buurmeisje te krijgen, maar overal tegen een muur aan liepen. Na 3 maanden opname in een gesloten afdeling gewoon weer naar huis gestuurd werd terwijl dit echt onverantwoord was. Ze mocht wel terug, maar zou dan wel opnieuw op de wachtlijst geplaatst worden.
Voor haar was het niet goed geweest als een psych haar hierop had gewezen, de levensbeëindigingskliniek. Want ze wilde wel leven, maar zonder die stem in haar hoofd die haar dwong tot beëindiging van het leven (naast andere psychische problemen).

Nu staat zij niet centraal dat het bij iedereen zo werkt. Ik ben van mening dat het van persoon tot persoon gekeken moet worden. Want ondraaglijk lijden is een hel om dagelijks in te moeten leven.

En heel eerlijk iemand die er echt klaar mee is (om het maar zo even te noemen) en het op een humanere manier wilt dmv euthanasie ipv zelfmoord doorloopt het traject hiervoor.
Wetende dat het wel een paar jaar kan duren.

In de docu zei haar vriend het al: wetende dat ze in haar eentje in de kou stond te wachten op de trein terwijl het ook anders had gekund |(

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:25

Ik vind dat je niemand mag dwingen te leven. Maar ik vind ook dat onze geestelijke gezondheidszorg dramatisch is ingericht.

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:39

Tuurlijk Sabri, de wetenschap is het er niet over eens of depressie een ziekte is en met een paar positieve gedachten kun je alles genezen.

Afbeelding
Heb je nog meer theorieën? Over de vorm van de aarde bijvoorbeeld? Of dat we afstammen van aliens? Of over microchips in vaccins?
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 14-01-21 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 11:54

Sabri je kletst echt een heleboel onzin, kan er niks anders van maken.

Je doet een uitspraak dat schizofrenie niet wetenschappelijk bewezen kan worden (??) maar tegelijk ook dat botten sneller helen dmv positieve gedachtes??? Ik denk dat je een en ander aan informatie mist of er bewust voor kiest bestaande wetenschappelijke kennis te negeren.

En psychische ziektes zijn zéker ziektes, het ontstaan ervan is iets anders. Dat kan door allerhande trauma’s zijn gebeurd, hersenafwijkingen al dan niet aangeboren, genetische aanleg, door ontwikkelingsstoornis etc. Dat ligt allemaal maar aan de persoon en de situatie en ik denk dat jij de ervaringen van een heleboel mensen diskwalificeert met je uitspraken. Kwalijk.

Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:26

Sabri schreef:
Ik denk ook dat lijden in onze maatschappij nogal taboe is geworden. Iedereen, de norm, is dat het goed met je moet gaan. Je behoord 'gelukkig' te zijn, anders ben je niet goed..

De wetenschap is er niet uit of psychische ziektes echt ziektes zijn, of gevormd zijn door omstandigheden(denk aan een minder fijne / goede jeugd dan je misschien gehoopt had, evt traumas, omstandigheden waarin je terecht gekomen bent). Schizofrenie is trouwens helemaal niet erkend en wetenschappelijk bewezen afwijkend in de hersenen, volslagen kul. Men is er niet over uit, de theorie van de stoffen in de hersenen en aangeboren of niet, is ook een aanname. Bijvoorbeeld meer bewegen kan ook al de balans in de hersenen verbeteren.
Voor degene die nieuwsgierig zijn, lees eens wat van het gedachtegoed van Jan Foudraine, bv lees eens het boek Wie is van Hout.
Zeker voor de mensen die klem zitten in het GGZ medische denken en daar niet mee uit de voeten kunnen of zich goed geholpen voelen, wellicht schijnt dat een ander licht op waar je nu zit.

Ps; overigens botten / wonden etc helen wel degelijk sneller bij positieve gedachtes, dit even terzijde! :)*


Wat wil je daar mee zeggen, iemand die zwaar beschadigt is in haar jeugd, zoals Nadia, die kan je wel weer gelukkig krijgen? Iedereen reageert ander op trauma's, zij wilde er echt niet meer door leven, dat kan.

Natuurlijk wil ik mijn kinderen gelukkig zien maar ik heb ook gezegd het leven kan niet alleen uit gelukkig zijn bestaan. Er zijn altijd momenten dat het minder gaat en dat mag er zijn, dat mag je tonen. Daarin snap ik je punt zeker maar dit heeft naar mijn idee niks te maken met echt een doodswens hebben.

Sabri

Berichten: 1389
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:28

Voor degene die denken dat het kletspraat is, begrijpend lezen is ook een vak. Dit wat ik schrijf is gewoon hoe het is, je hebt een kamp die zegt het is de biologie, er is ook een ander kamp die zegt het is de omgeving, of die zeggen het is beide. Men is er gewoon nog niet uit en weet veel nog niet. Daarnaast blijkt uit studies dat wondgenezing nu eenmaal sneller gaat bij positief denken. Dan kun je mij heel raar vinden, het is wel zoals het werkt.

En hoezo doe ik afbreuk aan iemands ervaring? Of heb ik gezegd dat ziektes niet bestaan?
Ik heb wel gezegd dat men over de oorzaak niet uit is. Dat een psychische 'ziekte' niet hetzelfde wetenschappelijk is vast te leggen en in te kaderen is als bv een botbreuk. Immers, hoezo kan het dat er nog veel mensen in de loop der tijd steeds wisselende diagnoses krijgen, afhankelijk van de psychiater kun je met dezelfde klachten toch ander soort diagnose krijgen ? De DSM is geen exacte wetenschap, zoals de menselijke geest ook niet een vaststaand iets is. En ik zeg ook niet dat het daarom minder erg voor iemand is, maar moet diegene dan dood, of zegt diegene die dood wil , ik weet niet meer hoe ik hier verder moet, ik kan dit niet meer, of ik zie geen andere uitweg meer? Wat is er mis om met die persoon in gesprek te gaan en hoezo worden daar zoveel mensen zelfs kwaad over?

Ik ben overtuigd dat ons GGZ systeem geen al te best functionerend systeem is. Zo is er voor de jeugdzorg al een wachtlijst voor om op de wachtlijst te komen..Is de taak voor politieagenten om steeds meer 'gekken' van straat af te halen want die worden niet geholpen. Vreselijk. Waar je vroeger nog naar de dokter ging en kon vertellen wat er moeilijk ging in je leven en waar je hulp mee kon krijgen, wordt nu aan alle kanten er etiketten opgeplakt, al of niet na eerst een lange wachtlijst. De mens wordt als een soort machine gezien. Een computermodel waar je bij de DSM diagnose een maximum x aantal behandeling mag geven. Dit is vanwege verzekeringstechnische redenen, waarin daar ook al afbreuk wordt gedaan aan de privacy van diegene want de behandelde patient wordt doorgespeeld aan niet artsen en komt in handen van de verzekeringsmaatschappij.
In mijn optiek doet dat geen recht aan de mens als geheel. En als dan na jaren in zo een systeem nog ongelukkiger te zijn geworden de levenseinde kliniek als de oplossing gezien wordt, dat is iets waar ik veel vraagtekens bij zet. Immers zou recht op leven het hoogste goed moeten zijn en zou iedereen het recht moeten hebben op een oke leven en daar heel goede hulp en ondersteuning bij moeten kunnen krijgen.
Iedereen moet maar gelukkig zijn en leed mag niet te lang bestaan, dan moet je maar dood? Mogen we ook nadenken over waarom iemand misschien dood wil? Hoe zou het zijn als iemand zich wel gehoord en begrepen voelt en niet wordt weggezet als nr zoveel in de rij? Iemand die dood wil heeft veelal het gevoel met het contact te leven kwijtgeraakt.Als iemand weer wel gaat voelen dat hij mag leven en mag bestaan?
Een zelfmoord komt niet zo uit de lucht vallen, het is niet een hopeloze zaak wat vaststaat waar je aan doodgaat zoals bv terminale kanker. En dat is waarom ik daar moeite mee heb. Zeker als dit onder namen als levenseinde'kliniek' en 'artsen' gebeurd, wat suggereerd dat het een soort behandeling is. Bij mensen die terminaal onnodig lijden en het leven al bijna ten einde is oke, maar nee, niet doen als dat psychische ziektes ook ongeneeslijk zijn. Dat is pas kletspraat. En een gevaarlijk soort kletspraat.

Een doodswens hebben veel mensen, dit kan kort of lang zijn, en het lijkt me goed dan te onderzoeken naar het waarom. Wat is er gebeurd waardoor diegene het contact met het gevoel van leven is kwijtgeraakt?

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:29

https://scholar.google.com/

Lees even je eigen berichten na, je generaliseert enorm, diskwalificeert absoluut en bent echt veel en veel te kort door de bocht. Zou je willen adviseren eerst met die kliniek te bellen voor wat hun verhaal is etc ipv op vage onderzoeken die niet wetenschappelijk of vaak onderuit gehaald zijn. Ook; dat iets voor botbreuken zou werken betekend (als dat al zo is) dan staat dat toch niet 1 op 1 met andere dingen? Alles wat je zegt zo’n beetje is precies een groot probleem; geen idee waar je het over hebt maar je denkt van wel. Is overigens geen verwijt oid, maar lijkt me wel een leuke uitdaging voor je om meer te lezen.

- in de eerste alinea gooi je alle mentale ziekten op 1 mega hoop maar dat is volkomen onterecht. Al deze ziekten ontstaan door verschillende omstandigheden. Voor sommige ziekten is hier absoluut een hersenafwijking te zien, waarin de psychische klachten dan de facto een symptoom is (in ieder geval daarvan een effect).
- ja recht op leven is een ding. Het is wel echt niet oké om te zeggen dat euthanasie dan maar nu gebruikt wordt als afvoer putje voor mensen die niet perfect gelukkig zijn. Dat is én absoluut niet waar én bijzonder kwetsend voor degene die hier mee te maken hebben. Je insinueert daarmee ook dat mensen met psychisch lijden zich aanstellen. Dat is kwalijk en laat zien dat je (al dan niet gelukkig) hier weinig tot geen ervaring mee hebt, of het in ieder geval niet begrijpt. Daarin ben je uiteraard niet de enige, dat is juist een van de grote problemen; het is minder concreet zichtbaar voor de gewone burger dus begrijpen ze het minder. Iets om je bewust van te zijn. Zie mijn vorige post.
- dat het psychisch zorgstelsel behoorlijk te wensen overlaat en er horken van dokteren en psychs zijn is zeker waar. Vergeet echter niet dat er ook heel veel proffessionals wel hun best doen en kijken naar de persoon. Dat het zorgstelsel overbelast is wat betreft psychische zorg zegt enerzijds dat steeds meer mensen zich bewust worden van psychische klachten (wat in zichzelf goed is), maar ook dat er iets niet goed is in de huidige samenleving. Zie je ook met burnouts onder studenten. Degene die ik ken die dat hebben zijn absoluut geen watjes, en juist in die situatie gekomen doordat ze zo hard zijn voor zichzelf.

- voor je voor euthanasie in aanmerking komt moet er al veel gebeurd zijn, ook in het kader van hulpverlening. Ondragelijk en uitzichtloos lijden is geen lage drempel en om dat aan te kunnen tonen, heb je wel een lijst van geprobeerde dingen nodig. Vergeet hierin ook niet dat wanneer je een nare omgeving hebt je daar weg kan, als je last hebt van je been je met krukken kan lopen. Psychische problemen zijn 24/7 bij je. Je ellendig voelen omdat je relatie kapot is gegaan en je werkloos bent geworden is echt niet voldoende. Vergeet hierbij ook niet dat psychische ziekten lang niet altijd geneesbaar zijn. Ja een milde depressie of burn-out wel maar andere totaal niet. Uiteraard is het heel naar voor de patiënten dat de wetenschap nog niet zo ver is, maar dat is wel de realiteit. Vergeet ook niet dat de medicijnen echt niet zo geweldig hoeven te zijn, en de totale toestand van de persoon kunnen verslechteren. Zie vorige post.

De meesten die euthanasie kiezen voor psychische klachten hebben echt al een jaren en jaren lang traject doorlopen, met allerlei verschillende hulpverleners. Vragen om de dood is bij uitstek tegen natuurlijk. Zeggen dat deze personen zich ongelukkig voelen is echt een understatement en dekt totaal de lading niet.

- psychische ziekten bestaan op een spectrum. Je kan een lichte variant hebben, een extreem zware, of een combinatie van ziekten. Net als zoals je 1 tumor kan hebben of dat het volledig uitgezaaid is, of dat je naast kanker nog nierproblemen hebt. Dat is ook een van de redenen waarom je niet kan zeggen dat bepaalde ziekten wel en niet in aanmerking zouden moeten mogen komen.

- wat gebeurd er als euthanasie wordt afgewezen? Ofwel het is omdat er voor de persoon alsnog perspectief is (wat de persoon zelf ook in ziet), ofwel ze plegen zelfmoord. Iemand met anorexia en depressie die was afgewezen koos dat laatste. Dan kan je wel denken; ga gewoon eten en stel je niet aan, maar zo werkt het simpelweg niet en bijvoorbeeld anorexia is veel meer dan niet eten.

Dat jij niet voor euthanasie zou kiezen is prima. De vraag is waarom jouw mening euthanasie voor anderen uit zou moeten sluiten. Veel gehoord argument; als ze echt dood willen kan zelfmoord altijd nog. Dan echter de vraag of de staat geen zorgplicht heeft om iemand ook een fijne(re) dood te kunnen bieden. Wat wellicht voor jou overtuigender is; euthanasie is voor de directe omgevingen fijner, juist ook met de rouw verwerking. Daarbij; voor anderen kan het ook fijner zijn. Denk aan treinmachinisten, degene die het lijk vinden of die iemand van een gebouw af zien springen terwijl ze nietsvermoedend naar hun werk lopen.

Uiteraard mag je een andere mening hebben maar ik hoop dat dit + vooral ook mij vorige post je uitdaagt om over die mening na te denken :)

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:58

Sabri, de naam levenseindekliniek bestaat al een tijd niet meer, waarom blijf je deze zo benoemen, ben je nog wel op de hoogte van deze organisatie?
De naam kliniek was inderdaad verwarrend, het betreft geen kliniek, ze komen bij jou thuis. In ons geval een huisarts en verpleegkundige.