Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Tinkermuts
Berichten: 9379
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:14

Jeetje, best heel fijn te lezen dat er genoeg mensen zijn die er zo over denken, en zo herkenbaar wat ik lees ook.
Ik loop nog heel regelmatig tegen het onbegrip aan, de opmerking, hoe kan een gezond mens zoiets nu doen, lekker de weg van de minste weerstand nemen, wat doet ze haar geliefden aan.....raakt me best als mensen dat zeggen, ze was geestelijk heel erg ziek, de makkelijkste weg, echt niet, ik denk dat het haar moeilijkste keuze ooit geweest is, en ze deed het mede ook juist uit liefde voor haar naasten omdat ze vind dat ze alleen maar een last voor ons was.
Daarom ook erg prettig te lezen dat er genoeg mensen zijn die wel begrip hebben.


Fitzroy
Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:21

Ik denk dat een heleboel mensen niet begrijpen dat psychische aandoeningen ook ziektes zijn. Dat zie je al aan de reactie van Sabri.
Die denken dat het met wat liefde ook op te lossen is, terwijl de persoon in kwestie het echt ervaart als ondraaglijk lijden.

Ik blijf het nog steeds apart vinden dat je niet mag beslissen over je eigen levenseinde. En dan dus een keuze moet maken die de nabestaanden meer verdriet doet dan in een begeleid levenseinde.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 6582
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:22

Ik heb de documentaire ook gezien en was erg onder de indruk. Ik vond het inderdaad ook erg opmerkelijk dat er blijkbaar totaal niet gemonitord wordt wat er gebeurt met de mensen die uiteindelijk geen toestemming krijgen voor euthanasie. Volgens mij zou dat juist de basis moeten zijn van een beleid, maar dat lijkt in dit geval volledig te ontbreken.

Het greep mij ook enorm aan dat je in de documentaire kon zien dat naasten en geliefden zich hadden neergelegd bij het besluit van iemand om niet verder te willen leven. Juist uit liefde. Voor mij is het dan ook onvoorstelbaar dat dan iemand, die eigenlijk totaal geen idee heeft van de situatie, kan beslissen dat euthanasie niet is toegestaan. Als zelfs mensen in de directe omgeving er vrede mee hebben en inzien dat de persoon het 'gelukkigst' wordt van euthanasie, wie is dan een ander om te beslissen dat het niet mag?

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Jis_
Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:35

Ik vind het zo mooi dat bij groen licht voor euthanasie sommige, en misschien wel in veel, gevallen ze juist nog wel op zoek willen gaan naar dat lichtpuntje in het leven. Als ze dan toch alsnog niet meer willen leven is dat goed en fijn dat dat op deze manier kan.

Heb zitten huilen bij het verhaal van Nadia, als kind zo in de steek gelaten. Ben blij voor haar dat ze op deze manier uit het leven kon stappen, maar het is ook zo triest.

Las een tijd geleden een verhaal over een jongen die voor een trein was gesprongen, overleefde het met wel een flinke fysieke beperking. Hij was blij dat hij het overleefd had. Ik durf dan ook te denken dat als hij dit traject in was gegaan en groen licht had gekregen hij niet voor euthanasie had gekozen. Misschien of zelfs wellicht Maud uit deze docu ook. Dan was de steun van haar ouders en vriend/vriendinnen misschien wel een duwtje geweest de kant van willen leven op, zo niet dan was er een beter einde geweest voor haar en haar dierbaren.

Kan niet inschatten of het traject te lang of te kort is maar vind dat het er moet zijn. Of je als arts hier aan meer wilt werken moet ook een keuze zijn, wil je dat niet, dan doorverwijzen en niet bepalen dat die persoon krampachtig aan het leven vast moet blijven houden. Dat vond ik heel moeilijk om te horen bij die psychiater.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Sanet
Berichten: 7851
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:41

Ik vind het wel heel dubbel allemaal.
Wat ik ook heel lastig vindt, is dat er nu ook hele gezonde organen dan “weggegooid” worden. En nee, je gaat er geen 100-en levens mee redden, maar toch misschien een paar.
Dat scenario heb je niet met iemand die bijvoorbeeld euthanasie laat plegen vanwege ondraaglijk lijden door kanker, want die organen zijn sowieso niet geschikt.
Nah, ik weet niet, lastige kwestie... want het idee dat je eerst het lichaam leeg haalt en dan alsnog euthanasie pleegt, vind ik ook een luguber idee. Maar toch vind ik het “zonde”.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Elsa7
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-07-17
Woonplaats: Onder mijn favoriete meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:56

Sanet schreef:
Ik vind het wel heel dubbel allemaal.
Wat ik ook heel lastig vindt, is dat er nu ook hele gezonde organen dan “weggegooid” worden. En nee, je gaat er geen 100-en levens mee redden, maar toch misschien een paar.
Dat scenario heb je niet met iemand die bijvoorbeeld euthanasie laat plegen vanwege ondraaglijk lijden door kanker, want die organen zijn sowieso niet geschikt.
Nah, ik weet niet, lastige kwestie... want het idee dat je eerst het lichaam leeg haalt en dan alsnog euthanasie pleegt, vind ik ook een luguber idee. Maar toch vind ik het “zonde”.

Als iemand voor de trein of van een flat springt of een pillendoos naar binnen werkt, zijn die organen ook onbruikbaar. De meeste orgaandonoren sterven aan een verkeersongeval of een hersenbloeding, dus imo staat orgaandonatie hier totaal los van.

Wijslander
Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:17

Tinkermuts schreef:
Jeetje, best heel fijn te lezen dat er genoeg mensen zijn die er zo over denken, en zo herkenbaar wat ik lees ook.
Ik loop nog heel regelmatig tegen het onbegrip aan, de opmerking, hoe kan een gezond mens zoiets nu doen, lekker de weg van de minste weerstand nemen, wat doet ze haar geliefden aan.....raakt me best als mensen dat zeggen, ze was geestelijk heel erg ziek, de makkelijkste weg, echt niet, ik denk dat het haar moeilijkste keuze ooit geweest is, en ze deed het mede ook juist uit liefde voor haar naasten omdat ze vind dat ze alleen maar een last voor ons was.
Daarom ook erg prettig te lezen dat er genoeg mensen zijn die wel begrip hebben.


Heel herkenbaar en mooi verwoord. :(:)

Sabri
Berichten: 1385
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:59

smurffie schreef:
Sabri schreef:
Ik ben niet voor euthanasie bij psychisch lijden. Ik denk dat men het gevoel met 'het gevoel te leven' is verloren en dit verward en vertaald in de wens te sterven. Er is altijd hoop en belangrijk om hoop te houden. Geen mens of dier wil echt in wezen dood. Wel dat het leven niet meer gaat of dat ze het contact met het levensgevoel zijn kwijtgeraakt. Door de pijn te gaan en daar liefdevol mee omgaan, door anderen geholpen in steun, dat is wat ik de mensen die in die situatie zitten toewens. En dan niet richting dood maar richting levensvreugde. Hoe zwart en oneindig sommige situaties ook zijn, de tijd kan soms keren en oneindig en uitzichtloos blijkt vaak ook tijdelijk, daar kunnen wij anderen bij helpen en doorheen helpen. In liefde en respect. En niet in mijn ogen de misselijkmakende commercie van de levenseinde kliniek die daar een leuk verdienmodel aan heeft..


Ik ben blij voor je dat je nog zo naïef kunt zijn. Maar helaas is de wereld niet zo mooi dat psychische problemen bij iedereen te verhelpen zijn.
Ik, werkzaam in de sector, moet je uit die droom helpen. Genoeg mensen knappen, zeker na lange tijd, niet meer op. Hoe langer iemand slecht is, hoe kleiner de kans op " genezing".
Ik denk dat je mensen kwetst door jouw kijk en mening als feit te verkondigen.
Ik gun sommige van mijn cliënten rust. Wanneer je dagelijks vecht met je duivels, kan de dood een ware verlossing zijn.


Ik heb ook in die sector gewerkt. In Duitsland dat wel. Daar vingen we dat soort mensen in crisis op, en omringde ze me liefde, in een rustige geweldige mooie omgeving, ondersteund door natuur, liefdevolle mensen. Innerlijke lijfwerk en begeleiding op hun weg en deze mensen knapten wel degelijk na zware periodes op. Dus ik weet waar ik het over heb. En dan doel ik niet op GGZ stempels/instellingen want daar vind je weinig hulp op spirituele vlak/levenszin. En ik heb het ook niet over terminale kanker zoals sommige mijn post opvatte want daar heb ik het niet over!

Kimbers
Berichten: 5098
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:07

Sabri schreef:
Ik ben niet voor euthanasie bij psychisch lijden. Ik denk dat men het gevoel met 'het gevoel te leven' is verloren en dit verward en vertaald in de wens te sterven. Er is altijd hoop en belangrijk om hoop te houden. Geen mens of dier wil echt in wezen dood. Wel dat het leven niet meer gaat of dat ze het contact met het levensgevoel zijn kwijtgeraakt. Door de pijn te gaan en daar liefdevol mee omgaan, door anderen geholpen in steun, dat is wat ik de mensen die in die situatie zitten toewens. En dan niet richting dood maar richting levensvreugde. Hoe zwart en oneindig sommige situaties ook zijn, de tijd kan soms keren en oneindig en uitzichtloos blijkt vaak ook tijdelijk, daar kunnen wij anderen bij helpen en doorheen helpen. In liefde en respect. En niet in mijn ogen de misselijkmakende commercie van de levenseinde kliniek die daar een leuk verdienmodel aan heeft..


Je beseft dat er ook chronische ongeneesbare psychische ziektes zijn?

Vind het altijd mooi dat iemand denkt alles te weten omdat hij of zij met een bepaalde doelgroep heeft gewerkt. Je hebt nog altijd te maken met individuen, niet alles werkt, niet alles is haalbaar, niet iedereen is te behandelen en mensen moeten vooral het recht hebben om zelf te bepalen uitbehandeld te zijn.

Grit
Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:04

Gelukkig zijn er therapieën die uitzicht bieden Sabri en helaas is er vaak niet de juiste zorg beschikbaar, maar ontkennen dat er uitzichtloos psychisch lijden is en dat het expertisecentrum euthanasie over hun rug geld wil verdienen is kortzichtig.

Het is voor deze artsen en verpleegkundigen intensief dit traject aan te gaan, waarbij alles ook nog eens op de weegschaal van de wet gaat. Zij geloven in het recht te kunnen kiezen voor je levenseinde, maar staan niet boven de wet, hun handelen ligt onder een vergrootglas. Er zijn geen directe kosten voor jezelf in dit traject, alles gaat via de zorgverzekeraar.

Lughnassadh
Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:21

Sanet schreef:
Ik vind het wel heel dubbel allemaal.
Wat ik ook heel lastig vindt, is dat er nu ook hele gezonde organen dan “weggegooid” worden. En nee, je gaat er geen 100-en levens mee redden, maar toch misschien een paar.
Dat scenario heb je niet met iemand die bijvoorbeeld euthanasie laat plegen vanwege ondraaglijk lijden door kanker, want die organen zijn sowieso niet geschikt.
Nah, ik weet niet, lastige kwestie... want het idee dat je eerst het lichaam leeg haalt en dan alsnog euthanasie pleegt, vind ik ook een luguber idee. Maar toch vind ik het “zonde”.

Doneren bij euthanasie op basis van psychisch lijden is vrijwel onmogelijk. Dus ook al zou je dat willen dan gaat het dus niet.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:16

Sabri schreef:
Ik heb ook in die sector gewerkt. In Duitsland dat wel. Daar vingen we dat soort mensen in crisis op, en omringde ze me liefde, in een rustige geweldige mooie omgeving, ondersteund door natuur, liefdevolle mensen. Innerlijke lijfwerk en begeleiding op hun weg en deze mensen knapten wel degelijk na zware periodes op. Dus ik weet waar ik het over heb. En dan doel ik niet op GGZ stempels/instellingen want daar vind je weinig hulp op spirituele vlak/levenszin. En ik heb het ook niet over terminale kanker zoals sommige mijn post opvatte want daar heb ik het niet over!


Maar kijk, dat is jouw mening en ervaring en geen algemene waarheid. Jouw posts geven wel de indruk dat dit geldt voor iedereen....
Ik wil graag geloven dat er mensen geholpen zijn met zo’n omgeving, (spirituele) omkadering enz, en er zullen zeker mensen zijn die hierbij gebaat zijn. Maar ook niet iedereen is hiermee geholpen en kan daarmee verder, hervindt hoop, ziet het leven weer zitten,...
Persoonlijk word ik behoorlijk kwaad van initiatieven zoals wat ik me voorstel bij wat je schrijft of uitspraken die daarmee verband houden. De persoon die ik ken wiens euthanasie werd goedgekeurd kreeg op zeker moment van een kennis het advies het ziekenhuis te verlaten, een speciaal dieet te volgen en volgens bepaalde regeltjes te gaan leven en al haar problemen zouden opgelost zijn. Zo’n uitspraken kunnen enorm kwetsend zijn. Prima dat er mensen zijn die in zulke dingen geloven, er kracht uit putten, maar iedereen is anders en niet iedereen is dus bij hetzelfde gebaat

Sabri
Berichten: 1385
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:48

Ik schreef ook niet dat iedereen met hetzelfde gebaat zou zijn. Waar ik persoonlijk moeite mee heb(en ik besef dit is voor iedereen anders), dat ik vind dat iets wat een zielskwestie is, niet een exacte wetenschap is zoals bv een dodelijke terminale kanker. Bij dat laatste weet je vrij zeker dat je onnodig lijden wordt bespaard. Echter is de menselijke ziel niet een vaststaand iets en kan iemand volslagen overtuigd zijn van het idee dat het beste is zelfmoord te plegen. 10 jaar later is die persoon toch blij dat destijds niet de zelfmoord gelukt is, ook al was hij 10 jaar terug overtuigd dat het lijden wel uitzichtloos was..
Overigens is een doodswens een gevoel wat ook zeer terecht kan zijn, toch is het geen vaststaand kader of gegeven, zoals een terminale ziekte en euthanasie daarbij bieden wel is. Voor de omgeving/maatschappelijk is het wellicht wel makkelijk zo te denken, want dan zijn zij de verantwoording kwijt, want die persoon wilde dat toch graag en dan moeten we die wens toch respecteren?
Het waarom is dan heel gevaarlijk. Waarom wil iemand zelfmoord plegen of waarom heeft iemand zelfmoord gepleegd..?

Persoonlijk zal ik niet iemand kunnen helpen met zijn doodswens met euthanasie bij een verder gezond lichaam. Wel willen helpen luisteren naar het waarom. Dat is zoals ik er persoonlijk insta. Ik denk ook niet dat psychische ziektes zo vaststaand zijn, de ziel is geen exacte wetenschap en een vaststaand iets. Al doet de psychische hulpverlening er alles aan om dat wel zo te verkondigen. Alles wordt nu als soort computermodel behandeld volgens een bepaalde diagnosecode waar dan weer een x aantal geldbedrag voor de verzekering aan vastzit en een x aantal tijd wat je eraan mag besteden als hulpverlener. Dat het om een mens als geheel in nood gaat wordt dan tegenwoordig ondergeschikt gemaakt. Dan zou het om een psychische 'ziekte' gaan als zijnde lichamelijk. Daar twijfel ik ten zeerste aan.. Sterker nog, ik denk niet dat dat zo vaststaand is als een lichamelijke ziekte.

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:03

Wat uitstekend kan werken in een beschermde omgeving weg van de grote wereld, blijft dat niet automatisch doen bij terugkeer in die grote wereld en dat is uiteindelijk wel het doel. Alleen al omdat er niet genoeg plekken in die beschermde omgeving zijn voor allen die dat nodig hebben.

Daarnaast zijn er onbalansen in de chemische cocktail aan stoffen in de hersenen die zijn aangeboren en niet met medicijnen recht te trekken blijken. Er zullen dus altijd mensen onzichtbaar ongeneeslijk ziek zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Kimbers
Berichten: 5098
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:04

In de hersenen zijn bij mensen met een psychische ziekte duidelijk afwijkingen te zien, dus hoezo niet aantoonbaar?

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:06

Kimbers schreef:
In de hersenen zijn bij mensen met een psychische ziekte duidelijk afwijkingen te zien, dus hoezo niet aantoonbaar?

Ik heb nu niet bepaald een CT scanner bij mij, dat zo zien is daarmee niet mogelijk, waar bv een rolstoel wel voor iedereen duidelijk is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Kimbers
Berichten: 5098
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:11

Mijn reactie was op sabri die stelt dat een psychische ziekte niet zo vaststaand is als een lichamelijke ziekte.

Ik ken helaas heel veel mensen die al minstens 15 jaar behandeld worden, die nagenoeg alles al geprobeerd hebben en nog steeds even ongelukkig zijn. Ik vind het eigenlijk gewoon naar dat er over deze mensen gezegd wordt dat wat zij hebben niet zoiets vaststaand is, dat het nog wel kan veranderen. Ze zouden natuurlijk niets liever willen, maar er zijn gewoon mensen die echt de pech hebben een ziekte te hebben waar niet of nauwelijks mee te leven valt. Als het zo 'makkelijk' was als 'in reine komen met jezelf', dan waren er heel wat minder mensen geestelijk ziek.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 12-01-21 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:14

Ik heb de docu van Tim Hofman gezien, kippenvel en zat bijna te janken. Ik kan er gewoon niet zo goed tegen, in de zin van ik trek het me allemaal best wel aan, dat is duidelijk.

En ik ben ook voor euthanasie bij psychisch lijden. Ik begrijp dat daar een traject aan moet zitten, want anders zouden er dus ook pubers na een felle ruzie naar de huisarts stappen, dan wordt er nog weleens het een en ander geroepen en impulsief gedaan. Maar zoals deze mensen. Pijn, fysiek of mentaal, hulp gezocht, helpt niet. Ik vind dat er als er ernstig lijden is, wat bij de mensen in de documentaire zeker wel zo lijkt, dat gewoon die mogelijkheid er moet zijn, alleen het lastige is gewoon dat er niet echt een grens valt te trekken. Want ga je mensen met minimaal 3 psychische problemen automatisch euthanasie geven als ze daar om vragen? Daar zijn gewoon geen richtlijnen voor te stellen. Het enige wat mij een beetje lijkt, is dat er haast geen psychisch uitbehandeld lijkt te bestaan en dat vind ik best wel gek. Als psycholoog A niet verder komt, B ook niet, C ook niet, waarom moet die sleur dan doorgaan?

~ The comeback is always stronger than the setback ~

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 00:13

Maar als iemand nog beter kan worden na 5 jaar behandelen, moet iemand nog 5 jaar door een hel. Dat mag iemand best niet willen. Wij hoeven niet voor een ander te bepalen dat diegene “moet” leven.

Mars
Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-21 00:42

Precies, ik kan me dan ook echt niet vinden in woorden van Sabri. Zéker niet in de zeer ongepaste formulering dat de omgeving van degene euthanasie wel makkelijk zou vinden :n

We hebben het niet over mensen die na 1 depressie de handdoek in de ring gooien. Maar over mensen die tientallen jaren knokken met hun psychische aandoening, gigantisch veel behandelingen, opnames en ellende gehad hebben zonder resultaat. Die letterlijk kapot zijn van hun uitzichtloze strijd.

Lekker makkelijk om te stellen ‘misschien zou je je over 10 jaar wel beter voelen’. Dan moet iemand het wel kunnen opbrengen om nóg een keer 10 jaar door de hel te gaan waar ze zich al een veelvoud van die tijd in bevinden.
En iemand mag dan imo zeggen ‘ik kan en ik wil dit niet meer’. Niemand heeft daar iets van te vinden behalve degene die het treft. Vele malen liever de optie van euthanasie, waardig sterven zoals men zelf kiest, dan dat men voor de trein springt.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 01:30

Exact over dit onderwerp zojuist een paper geschreven olv oa Bussemaker :)

Aantal nuances die wel belangrijk zijn voor de discussie
- welke vorm/combinatie van psychische ziekten speelt hier een rol? Depressie is fundamenteel anders dan bijvoorbeeld dementie (overigens; je kan bij de notaris een euthanasieverklaring opstellen welke een aanwijzing kan zijn zodat je ook als je volledig dement bent in aanmerking kan komen voor euthanasie). Depressie hoeft niet chronisch te zijn, maar manisch is ook weer heel anders dan mild. Daarnaast zijn er ook ongeneselijke vormen zoals Schizofrenie.
- Weigeren van zorg is je goed recht. Juist bij psychische ziekten kan medicatie echt heel erg naar zijn wellicht de symptomen van je ziekten verbeteren, maar je gehele lijden alsnog verslechteren
- levenskliniek is geen verdienmodel en vervult een super belangrijke functie. Hoewel psychische euthanasie vanaf het begin in NL mogelijk was, werd hier pas echt gebruik van gemaakt sinds de oprichting van de kliniek
- de ggd/zorg/samenleving is niet perfect en zeker algemeen begrip door de gemiddelde burger van hoe erg zulke ziektes kunnen zijn is super belangrijk. Het openstellen van euthanasie hiervoor is ook een signaal naar de samenleving dat ze zeker niet onder doen voor psychosomatische ziekten
- Lijden is inderdaad deels subjectief, de vraag is in hoeverre dat problematisch is. Als jij het zo heftig ervaart dan is dat super naar voor je. Een ander kan het daar niet "niet mee eens" zijn. In ieder geval doet zo'n mening niet af aan hoe jij je voelt. Vergeet ook niet dat voor je hiervoor in aanmerking komt er echt al heel veel gebeurd moet zijn, en veel hulp aan bod is gekomen.
- vraag waarin dit wel anders is dan psychosomatische ziekten is of de doodwens een uiting van de ziekten of de persoon is (zB een episode of niet). Als iemand echter tussen ja en nee in schommelt zal euthanasie (nog) niet worden goedgekeurd
- Dat puur lichamelijke ziekten (om het zo maar even te verwoorden) voor omstanders makkelijker is om te zien omdat ze een klassiek beeld zien van een lijdend persoon ipv iemand die nog kan tenissen ofzo is begrijpelijk. Het kan voor omstanders (gelukkig) onvoorstelbaar zijn om zo te lijden onder je eigen psyche. Dat is het belang van informatie en uitleggen. Dat voor ons iets makkelijker om te zien is, betekend niet dat iets anders ook super naar kan zijn. Besef daarin ook het verschil tussen wat je wel of niet aan de buitenwereld laat zien
- inderdaad het hebben van een uitweg kan juist iemand weer op de goede weg helpen.

Wat hierbij ook wel interessante vragen/dingen;
- Als je überhaupt tegen euthanasie bent, wat rechtvaardigt dan dat jouw mening ook euthanasie voor een ander uitsluit. Anders; jij bent van mening dat niemand euthanasie mag plegen (om wat voor reden dan ook). Iemand anders is voor euthanasie, of in ieder geval dat iedereen dit zelf zou moeten mogen beslissen. Waarom weegt jouw mening dan zwaarder dan de mening van de ander (waardoor je dus euthanasie voor een ander uit zou sluiten)?
- waarom zou leeftijd uitmaken in dit verhaal?
- als de ziekte niet van een chronsiche aard is, maar de persoon al wel langdurig lijdt, is het dan ethischer om de persoon te laten lijden met de potentiele kans dat die persoon ooit beter wordt, of om de persoon zelf een optie te geven om zo veel potentieel leed te besparen?
- De meeste vinden dat de staat er voor moet zorgen (of in ieder geval de optie faciliteren) om zo lang mogelijk zo goed mogelijk te leven. Zeker gezien de medische mogelijkheden op psychisch vlak nog beperkt zijn en wetende dat suicide (vaak pijnlijk en eenzaam) het meest realistische alternatief is; heeft de staat een morele plicht om in deze situatie deze mensen een relatief fijne en menswaardige dood te kunnen bieden?
- Is je zorgsysteem geschikt? In bijvoorbeeld Amerika kunnen de kosten behoorlijk oplopen en kan de druk op familieleden veel groter zijn omdat ze bijvoorbeeld ambulante zorg niet kunnen betalen dus zelf bijvoorbeeld moeten stoppen met (fulltime) werken. Zeker gezien de kosten is in Amerika het gevaar voor verzoeken tot euthanasie omdat mensen zich een last voelen vele malen groter en vooral ook problematisch (patienten zullen daar waarschijnlijk ook sneller een verzoek indienen om die reden). In nederland is het zorgstelsel in ieder geval wel fundamenteel anders.


Overigens is het zo dat tot nu toe er vanuit alle rapporten geen wezenlijke (systeem) fouten blijken en duurt de procedure (afhankelijk van de aard van het verzoek) niet mega lang. Dokters mogen euthanasie weigeren zelf te doen en wordt elk verzoek door tenminste twee artsen bekeken.
Dit is niet het hele verhaal oid maar wel wat nuances/dilemma's iig voor het gesprek :)

Tinkermuts
Berichten: 9379
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 06:37

Sabri, eigenlijk zeg je in hele mooie woorden datgene wat ik aan vooroordelen ondervind....

Wijslander
Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 07:37

Tinkermuts schreef:
Sabri, eigenlijk zeg je in hele mooie woorden datgene wat ik aan vooroordelen ondervind....


Nou inderdaad, tenenkrommend en het laat nog maar eens zien hoeveel onbegrip er nog steeds heerst rondom mensen met een depressie/doodswens. Zo jammer, want het zou zo helpend zijn als het taboe eens doorbroken werd en er erkenning kwam voor de echtheid van deze ziekte, die wel degelijk dodelijk kan zijn.

Independence
Berichten: 1375
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:09

MarlindeRooz schreef:
Maar als iemand nog beter kan worden na 5 jaar behandelen, moet iemand nog 5 jaar door een hel. Dat mag iemand best niet willen. Wij hoeven niet voor een ander te bepalen dat diegene “moet” leven.

En de vraag óf het dan ook na die 5 jaar behandelen daadwerkelijk beter is.

Ik ben depressief sinds mijn elfde. Ik ben nu 23. Ik heb ook nog een aantal andere diagnoses.
Ik heb écht al heel veel geprobeerd, ik heb ook heel veel lieve en steunende mensen om me heen. Ik heb genoeg steunende factoren.
Wil ik dood? Nee. Wil ik van dit leven af? Ja, absoluut.
Als iemand mij nu vertelt dat ik nog 5 jaar in behandeling moet voor ik beter ben, dan pas ik daarvoor. Als iemand mij 5 jaar geleden had verteld dat ik nu nog depressief ben, was ik ook uit het leven gestapt. Dag voor dag, therapie na therapie, toch ben ik er nu nog.

Helaas is mij recent verteld dat mijn herstel (als dat al kan) een tienjaren plan is. Sindsdien is euthanasie iets waar ik veel over denk. Ik trek het niet zo lang, maar wil ook niet de eenzame weg van een stiekeme dood bewandelen. Dan wil ik tijd nemen voor afscheid, dan wil ik omringd zijn met mijn familie.

Mars
Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-21 23:19

@Independence: wat zwaar en heftig dat je hier sl sinds zo jong mee bezig bent! :(:) En tevens dat behandeling een lang traject gaat worden, logisch dat je daar nu even heel moedeloos naar kijkt.
Gelukkig heb je een steunende omgeving, dat is heel fijn! Toch is dat inderdaad niet per se de sleutel om beter te worden. Tegen iemand met een gebroken been zeggen we ook niet ‘kom op, je moet eens wat positiever denken, dan is dat bot zo geheeld’. Dat werkt zo niet en dat werkt met een beschadigde psyche ook niet. Toch is dat vaak het beeld wat om depressies of ander psychisch lijden heen hangt.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kidde, Vagabondo en 4 bezoekers