De dood van Samuel Paty

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 22:04

Naar aanleiding van dit bericht van Claudia de Breij dit topic:

Afbeelding

In Parijs is een leraar onthoofd (!) omdat hij les gaf. Waar eerder dit jaar pleinen volstroomden, de praatprogramma’s er wekenlang over door boomden en het internet vól stond met reacties is het nu... stil. Geen stille tochten, behalve in Parijs. Geen breed uitgemeten collectieve verontwaardiging. Geen protest op de Dam. Waarom? Komt dit te dichtbij? Is het zó afschuwelijk dat we er liever niet aan denken? Natuurlijk moeten we de ene moord niet met de andere vergelijken, maar waarom doet de dood van deze leraar ons ogenschijnlijk zo weinig? Zijn we leed-moe?

Ik vond de column van Claudia heel treffend, en ben erg benieuwd naar jullie reacties en meningen :) Laten we het wel netjes houden, en geen bevolkingsgroepen of geloven afrekenen om de daad van een enkeling.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:10

Ik vind eigelijk dat vanaf nu religieuze cartoons en een kritische kijk in elke school zou moeten getoond en onderwezen worden. Van elke religie trouwens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:18

Goh, goede vraag. Ik heb het wel meegekregen, maar eigenlijk ook weer helemaal niet. Mijn vriend heeft het me verteld en we hebben het er daarmee ook even over gehad. De mediaberichten zijn echt minimaal erover, want ik heb echt geen nieuwsstuk gezien dat hierover repte.

Ik dénk dat het komt omdat we allemaal zo enorm bezig zijn met corona, alle berichtgeving daaromtrent, dat deze dingen, hoe bizar ook, weggefilterd worden? Ontzettend goed stuk van Claudia, trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:35

In de tweede kamer werd er vandaag bij stil gestaan.

Ik heb geen idee waarom men en masse bij elkaar komt als een zwarte man in Amerika door de politie wordt gedood en de verontwaardiging die daar op volgde, ook hier op bokt en dat men hier dan weer helemaal geen verontwaardiging over toont, iets wat zo dichtbij huis plaats vindt.

De mens steekt raar in elkaar..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-20 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:41

Misschien zijn de media dusdanig geschrokken van de coronamaatregelen-aan-de-laarslappende protesten vanwege George Floyd dat ze dit expres weinig benadrukt hebben. Als er nu ook weer massale protesten komen middenin de tweede golf zijn de rapen gaar.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:44

Hele goeie vraag! Ik denk dat het ook een beetje de tijd is.. Er is enorm veel druk op coronamaatregelen, en dit nieuws komt er heel apart "even tussendoor." Heel schrijnend eigenlijk, maar ik merk wel in mijn omgeving dat het zo gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:46

Ibbel schreef:
Misschien zijn de media dusdanig geschrokken van de coronamaatregelen-aan-de-laarslappende protesten vanwege George Floyd dat ze dit expres weinig benadrukt hebben. Als er nu ook weer massale protesten komen middenin de tweede golf zijn de rapen gaar.

Verontwaardiging is er online ook weinig en het is toch veelvuldig in het journaal genoemd.

Ik vind het triest.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 08:56

Het kan goed zijn dat iedereen door corona nu zo in zijn/haar eigen bubbeltje zit dat we dit nieuws er nieter bij kunnen hebben. Of het een voorop gezet plan is.. Mwah. Online lees je er inderdaad ook weinig over.

Ik bedacht me vannacht nog dat het wellicht ook te maken kan hebben met de dood van de dader, die is vrij snel daarna doodgeschoten door de Franse politie. Dit in tegenstelling tot eerdere zaken, waarbij de dader onderdeel was van de politie en het systeem niet echt heel erg lekker werkte. Misschien zien mensen dit als afgerond, en daardoor minder... spraakmakend? Erg?

Maar dat staat los van het feit dat een leraar is vermoord omdat hij zijn leerlingen les gaf, en dat lijkt echt gewoon vergeten of niet erg gevonden te worden. Ik kan daar niet bij :n

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:02

Mindim schreef:
In de tweede kamer werd er vandaag bij stil gestaan.

Ik heb geen idee waarom men en masse bij elkaar komt als een zwarte man in Amerika door de politie wordt gedood en de verontwaardiging die daar op volgde, ook hier op bokt en dat men hier dan weer helemaal geen verontwaardiging over toont, iets wat zo dichtbij huis plaats vindt.

De mens steekt raar in elkaar..


Dit dus.....Ik vroeg me echt af waarom hier zo weinig aandacht voor is of over gesproken wordt in Nederland. Dit is geen "ver van m'n bed show", dit is iets wat ons hier in nederland ook aangaat.

Een leraar wil zijn leerlingen bijbrengen hoe vrijheid van meningsuiting in elkaar zit. Hoe hiermee om te gaan. Hij heeft zelfs gezegd wat hij ging laten zien om kinderen die dit aanstootgevend vonden de kans te geven het lokaal te verlaten, dus rekeninghoudend met hun geloof en mening. En dan word hij onthoofd, op straat.....

Ik kan me niet voorstellen waarom hier in nederland niet veel meer aandacht voor is.


Edit, te snel met plaatsen
Laatst bijgewerkt door akishino op 28-10-20 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:08

Ik denk dat er een verschil is tussen geinstitutioneerd racisme en moord, en de actie van 1 extremist tegen 1 slachtoffer.
Echt zinvol is het niet om tegen extremisme de straat op te gaan. Demonstraties zijn er vooral tegen misstanden bij de overheid.

Al was ook de moord op Paty hier wel veelvuldig in het nieuws.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:12

Mijn verontwaardiging gaat niet over het wrl of niet vaak in het nieuws, maar over de protesten en marsen die in nederland plaatsvinden als een persoon in amerika door de politie doodgeschoten wordt. Ons landje stond op z'n kop, alle sociale media vol, protesten (ondanks corona) enz. En nu.....niks!

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:14

Zoals ik zei: demonstreren tegen een extremistische eenling ligt minder voor de hand.

De protesten van blm waren gericht tegen de overheid van de VS.
Voor de dood van Paty kun je de overheid niet aansprakelijk stellen.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:20

akishino schreef:
Mijn verontwaardiging gaat niet over het wrl of niet vaak in het nieuws, maar over de protesten en marsen die in nederland plaatsvinden als een persoon in amerika door de politie doodgeschoten wordt. Ons landje stond op z'n kop, alle sociale media vol, protesten (ondanks corona) enz. En nu.....niks!


Volledig mee eens!

Bovendien maak ik me oprecht zorgen waar dit heen gaat leiden. Eerst de boycot van franse producten in Turkije en andere landen met een moslim meerderheid. Als reactie daarop weer de cartoon van Erdogan op de cover van Charlie Hebdo.
Ik snap de verontwaardiging van de franse zijde, opkomend voor het recht op vrije meningsuiting. Maar olie op het vuur gooien is bij het tot een oplossing komen van een conflict ook niet erg constructief. Dat voelt een beetje als het "oog om oog - tand om tand" verhaal. En ja, ik heb de Erdogan cartoon gezien en vind hem er persoonlijk over. Dit gaat niet meer over vrije meningsuiting maar over het bewust kwetsen van mensen.
Liever zag ik een constructieve discussie van de franse met de moslimgemeenschap over de vraag waar de grens ligt. Met respect voor elkaar en toegevingen van beide partijen. Maar ik weet het dat dat een utopie is. -O-

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:26

Maar wat zou een protest voor de vrijheid van meningsuiting dan op moeten leveren? Die vrijheid van meningsuiting hebben we gelukkig in de westerse wereld. Die ligt vast in de grondwet. Dat er groepen extremisten zijn die die wet met voeten treden, is geen overheidsfalen. De veiligheidsdiensten doen echt hun best om radicalen op te sporen maar ze blijven te vaak onder de radar. Deze knul was nog maar 18 jaar, dat ook nog. Dit soort acties zijn gewoon niet te voorkomen.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:29

Ik vind protesteren in nederland tegen de overheid van de VS niet voor de hand liggend, maar ieder zijn eigen mening daarin.
Buiten het feit wel of niet protesteren. Een extremist, eenling of groep, die een aanslag pleegt, iemand vermoord om (het lesgeven in) vrijheid van meningsuiting komt voor mij heel dichtbij. Dit kan in ons kikkerlandje vandaag of morgen ook kan gebeuren.
Mijn verontwaardiging gaat over dat het de meeste nederlanders niet lijkt te "bereiken" hoewel dit hier ook zomaar kan gebeuren.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:48

Het gaat hier ook wel een keer gebeuren. Of een aanslag op een synagoge. Of het gebouw van een grote instelling wordt opgeblazen. Er kan van alles gebeuren, overal op elk moment. Meestal niet te voorkomen. Wat zou je willen met een demonstratie? Wat moet het opleveren?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:51

Ik denk dat als je hier in NL even gaat testen wat je kunt zeggen over de profeet dat je er snel achter komt dat het 'extremisme' zoals sommigen het noemen, dicht bij huis is dan je denkt.
Maar dat het extremisme een groeiend probleem is (kijk even wat er nu gebeurd met Turkije) dat willen we niet geloven, en waarom weet ik nog steeds niet..

Het is allang bekend dat hier in nederland klassen zijn waar kinderen na schooltijd heen gaan om het 'zwaardere' geloof te leren omdat het op school te licht is. Waar jonge kinderen om de oren kirjgen dat vrouwen prutsmutsen zijn als ze niet geloven en dat zowieso ongelovigen niets waard zijn. Maar daar hoor je dan weer erg weinig van.

Elisa2

Berichten: 37121
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:54

soesita schreef:
akishino schreef:
Mijn verontwaardiging gaat niet over het wrl of niet vaak in het nieuws, maar over de protesten en marsen die in nederland plaatsvinden als een persoon in amerika door de politie doodgeschoten wordt. Ons landje stond op z'n kop, alle sociale media vol, protesten (ondanks corona) enz. En nu.....niks!


Volledig mee eens!

Bovendien maak ik me oprecht zorgen waar dit heen gaat leiden. Eerst de boycot van franse producten in Turkije en andere landen met een moslim meerderheid. Als reactie daarop weer de cartoon van Erdogan op de cover van Charlie Hebdo.
Ik snap de verontwaardiging van de franse zijde, opkomend voor het recht op vrije meningsuiting. Maar olie op het vuur gooien is bij het tot een oplossing komen van een conflict ook niet erg constructief. Dat voelt een beetje als het "oog om oog - tand om tand" verhaal. En ja, ik heb de Erdogan cartoon gezien en vind hem er persoonlijk over. Dit gaat niet meer over vrije meningsuiting maar over het bewust kwetsen van mensen.
Liever zag ik een constructieve discussie van de franse met de moslimgemeenschap over de vraag waar de grens ligt. Met respect voor elkaar en toegevingen van beide partijen. Maar ik weet het dat dat een utopie is. -O-


Ik ben het ook met jullie eens, vind ook dat een cartoon van Erdogan olie op het vuur gooien is. En de boycot ook totaal overbodig. Het zou fijn zijn als wereldleiders eens eensgezind als volwassen zouden kijken hoe dit soort zaken te voorkomen zijn.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:58

@mysa, Ik wil geen demonstratie, dat zeg ik ook nergens volgens mij?
Ik ben gewoon verbaasd, verontwaardigd dat hier relatief weinig aandacht voor is onder de nederlandse bevolking, terwijl dit elk moment hier ook kan gebeuren.

Ik weet dat dit niet de sterkste vergelijking is of misschien zelfs onvergelijkbaar, maar een aanslag van een extremist zal hier veel eerder en vaker gebeuren dan dat de politie een onschuldig persoon dood zal schieten (ja, ik weet dat daar een veel grotere "lading" achter zit dan dat ik het hier neerzet)

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:59

Hoe gaan jullie murder by cop vergelijken met moord door burger.
George Floyd gaat om racisme naar ALLE zwarte mensen, dit gaat over belediging van geloof.
Ik zie die hele vergelijking niet but ok.
Laatst bijgewerkt door romyamb op 28-10-20 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:59

Doordat ik geregeld de Franse media volg kreeg ik hier wel heel wat van mee.
Het ergste vind ik de reactie van Erdogan. Bewijst hoe sommige dingen onbespreekbaar zijn.
Erdogan roept op om alle Franse producten te boycotten. Wat kan de Franse industrieel of boer hier aan doen ? Andere landen zoals Saoudi Arabie doen hier aan mee. Wat doet Europa hier aan ? Zoals altijd niets. Het zou hun nogal goed vergaan zonder ons toerisme en export markt. We zouden ook beter onze olie uit Amerika halen in plaats van die terreur figuren te blijven sponseren.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:02

Gewoon triest dat dit soort misdaden gebeuren maar zolang er mensen zijn die godsdienst boven alles zetten zullen deze dingen blijven gebeuren. Wanneer de wetten en vrijheid van meningsuiting terzijde worden geschoven voor God, Allah los je dit niet op. Ook in ons land kan dit gebeuren. Extremisten zijn overal en Erdogan moet zijn mond spoelen, zodra er zo iets gebeurt staat hij voor aan om zijn gal te spuwen maar veroordelen van de daders heeft hij nog nooit van gehoord, laat staan van vrije meningsuiting.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:03

romyamb schreef:
Hoe gaan jullie murder by cop vergelijken met moord door burger.
George Floyd gaat om racisme naar ALLE zwarte mensen, dit gaat over belediging van geloof.
Ik zie die hele vergelijking niet but ok.


Zoals ik eerder zei is het waarschijnlijk geen goede vergelijking. Maar in mijn ogen gaat dit niet over belediging van geloof, maar over een aanslag op vrijheid van meningsuiting en dat gaat ook over heel veel mensen.
Laatst bijgewerkt door akishino op 28-10-20 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1561
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:04

mysa schreef:
Zoals ik zei: demonstreren tegen een extremistische eenling ligt minder voor de hand.

De protesten van blm waren gericht tegen de overheid van de VS.
Voor de dood van Paty kun je de overheid niet aansprakelijk stellen.


Het probleem is alleen dat het geen extremistische eenling is. Het gaat hier om een kleine groep zeer religieuze extremisten die we overal in Europa hebben. Ik vind het erg kwalijk dat er amper op gereageerd wordt/over gediscussieerd wordt, want het is wel degelijk een probleem dat in Europa getackeld moet worden.

Erdal Balci heeft hier onlangs een goede column over geschreven in de volkskrant: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bc2b4d22/

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:07

akishino schreef:
romyamb schreef:
Hoe gaan jullie murder by cop vergelijken met moord door burger.
George Floyd gaat om racisme naar ALLE zwarte mensen, dit gaat over belediging van geloof.
Ik zie die hele vergelijking niet but ok.


Zoals ik eerder zei is het waarschijnlijk geen goede vergelijking. Maar in mijn ogen gaat dit niet over belediging van geloof, maar over een aanslag op vrijheid van meningsuiting en dat gaat ook over heel veel mensen.


dit is denk ik een jonge jongen die geradicaliseerd is en het niet pikt dat er zo iets over zijn geloof word gezegd/getoond.