Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli
Citaat:Als u afslaat, moet u aan het verkeer (bestuurders en voetgangers) dat met u op dezelfde weg is, voor laten gaan.
Het verkeer dat u tegemoetkomt op achteropkomt is met u op dezelfde weg.
Citaat:Het fietspad en het trottoir of de stoep zijn ook onderdeel van de weg. Voetgangers en fietsers die rechtdoor gaan, mogen dus voorgaan op afslaande bestuurders.
noviceh schreef:Fietsers in het verkeer volgens VVN:Citaat:Als u afslaat, moet u aan het verkeer (bestuurders en voetgangers) dat met u op dezelfde weg is, voor laten gaan.
Het verkeer dat u tegemoetkomt op achteropkomt is met u op dezelfde weg.Citaat:Het fietspad en het trottoir of de stoep zijn ook onderdeel van de weg. Voetgangers en fietsers die rechtdoor gaan, mogen dus voorgaan op afslaande bestuurders.
Onali schreef:Shenavallie schreef:Het lijkt voor veel mensen erg moeilijk om geduld te hebben, ver vooruit te kijken, te anticiperen en ook werkelijk te zien wat er speelt.
Voor de corona liepen hier bepaalde kruispunten met stoplichten altijd vast.
Groen licht betekent immers gaan, ook al blokkeer je daarmee het kruispunt en zie je dat het verkeer voor je stilstaat >;)
Ik bleef dan altijd een ronde staan en kon de volgende keer dat het licht op groen spring wel doorrijden.
Lielle schreef:Geldt trouwens ook voor voetgangers; die hebben maar zelden voorrang (bij/op een zebra, als de automobilist een bijzondere verrichting uitvoert en als rechtdoorgaand verkeer (voor afslaand verkeer) en op woonerven, doe ik zo uit mijn hoofd). Maar dat lijkt vrijwel niemand meer te weten.
/edit ff opgezocht, en dat klopt heel behoorlijk!
https://www.allianzdirect.nl/autoverzek ... ok%20onder.
Gothico schreef:Maar ondanks dat ik langzaam optrek kan ik wel sprinten tussen de 50 en 60 km/u. En nog doen automobilisten moeilijk. (knipperen, toeteren en schreeuwen.)
Daarbij kijken veelal automobilisten bij kruisingen bijna altijd eerst naar de weg en dan naar het fietspad. Dan ben je dus altijd te laat voor snellere fietsen.
Onali schreef:Gothico schreef:Maar ondanks dat ik langzaam optrek kan ik wel sprinten tussen de 50 en 60 km/u. En nog doen automobilisten moeilijk. (knipperen, toeteren en schreeuwen.)
Daarbij kijken veelal automobilisten bij kruisingen bijna altijd eerst naar de weg en dan naar het fietspad. Dan ben je dus altijd te laat voor snellere fietsen.
Maar je verwacht dan ook geen fietser die net zo hard of zelfs harder gaat dan een automobolist.
Vraag me altijd af of er voor fietsers ook geen snelheidsbeperkingen gelden.
Ik rijd 30 in een 30 kmzone maar fietsers gaan harder. Scooters dienen zich ook aan te passen aan de snelheid.
DreamGuide schreef:Je mag mensen inhalen als dat veilig kan, en bij kruispunten mag er sowieso niet ingehaald worden.
Citaat:Inhalen:
Het is niet (meer) verboden sinds het huidige RVV1990 om in te halen op of ter hoogte van een kruising. Echter mag je alleen inhalen wanneer dit veilig kan. Dan neig je richting artikel 5 WVW te gaan.
Citaat:In het RVV1966 art. 37 lid 2a was het gewoonweg verboden in te halen bij of op kruispunten. Dat verbod is in het RVV1990 vervallen
Needje schreef:Ook op het fietspad gelden de regels van rechtdoor.
Dat jij denkt dat ze in je kont had gezet als jij remde heeft daar niets mee van doen. Dan had zij id fout gezeten. Maar jij gaat linksaf dus had je haar voor moeten laten. Punt.
@ Maartje1990, geloof me, het is nog steeds verdomd lastig om je gelijk te halen als automobilist.
Ze moeten echt grof nalatig geweest zijn en blijkbaar is midden op de weg tegen het verkeer in fietsen, naast het fietspad nog niet eens nalatig...
Gothico schreef:Ik kom vaak ook nog een dingetje tegen met mijn fiets. Mensen weten niet dat als een fiets met meer dan 2 wielen breder is dan 75cm. Of een fiets met aanhanger inclusief lading breder is dan 75cm ook de openbare weg op mag. Dus tot en met 80km wegen tenzij er staat verboden voor fietsers(rond bord met rode rand en fiets) Ik heb een fiets met 4 wielen en mag dus waar het kan de weg op. Ik kan niet overal oversteken of tussendoor. Dus dan op de weg. Zoveel mensen die dit niet weten en moeilijk doen.
Schuin oversteken moet ik soms. Wordt ik als aso gezien. Op de weg rijden omdat ik ergens het fietspad niet eens op kan komen krijg ik veel reacties op. Maar ondanks dat ik langzaam optrek kan ik wel sprinten tussen de 50 en 60 km/u. En nog doen automobilisten moeilijk. (knipperen, toeteren en schreeuwen.)
Daarbij kijken veelal automobilisten bij kruisingen bijna altijd eerst naar de weg en dan naar het fietspad. Dan ben je dus altijd te laat voor snellere fietsen. Maar dit is gewoonte van de automobilist.
En ja fietsers kunnen er zeker ook wat van. Tegen het verkeer in en oversteken zonder kijken. Ook scooterrijders die op het fietspad rijden waar het niet mag. En alle weggebruikers en hun telefoon.
Trouwens ook leuk. Ik rijd ook een 3 wieler en is 92cm breed. Op een enkelvoudig fietspad en een tegenligger tegenkomen. En dan moeilijk doen dat ik niet aan de kant ga. (hoe met nog maar 8cm over.) Dan reageer ik ook met als je daar(overkant) had gereden had je mij niet getroffen en geen problemen gehad.
Shenavallie schreef:Het is ook totaal niet (meer) in te schatten hoe hard een fiets tegenwoordig gaat en dat maakt het best wel lastig voor automobilisten. Zo vind ik die elektrische fietsen soms al niet in te schatten en sommige brommers zijn dusdanig opgevoerd, dat ze veel harder gaan dan toegestaan. Je gaat er toch vanuit dat een fiets een x-snelheid gaat. Een fiets met 4 wielen heb ik nog nooit gezien, wel een met 3 wielen of zo'n ligfiets/klomp/banaan. Die laatste gaan soms ook snoeihard, zelfs over het fietspad waar andere fietsers gewoon rustig rijden. Een driewieler wordt doorgaans door mensen met een beperking gebruikt en mijn ervaring tot nu toe is dat die niet zo snel gaan.
Gini schreef:Nu, ik zal niet gaan toeteren of schelden, maar als ik op een baan rijd waar je 70 mag en opeens zie ik voor me op de rijweg een fietser die 30-50 rijdt, waardoor ik moet afremmen en met een beetje pech een tijd 30-50 moeten tuffen vooraleer ik de fietser voorbij kan, terwijl er rechts een mooi fietspad ligt, dan geef ik toe dat ik ook wel bepaalde gedachtes zou hebben. Ik denk dat dat heel menselijk is. :o Maar ik zou die gedachtes nooit laten merken aan de persoon in kwestie door agressief rijgedrag.
Gini schreef:Nu, ik zal niet gaan toeteren of schelden, maar als ik op een baan rijd waar je 70 mag en opeens zie ik voor me op de rijweg een fietser die 30-50 rijdt, waardoor ik moet afremmen en met een beetje pech een tijd 30-50 moeten tuffen vooraleer ik de fietser voorbij kan, terwijl er rechts een mooi fietspad ligt, dan geef ik toe dat ik ook wel bepaalde gedachtes zou hebben. Ik denk dat dat heel menselijk is. :o Maar ik zou die gedachtes nooit laten merken aan de persoon in kwestie door agressief rijgedrag.
elnienjo schreef:Gini schreef:Nu, ik zal niet gaan toeteren of schelden, maar als ik op een baan rijd waar je 70 mag en opeens zie ik voor me op de rijweg een fietser die 30-50 rijdt, waardoor ik moet afremmen en met een beetje pech een tijd 30-50 moeten tuffen vooraleer ik de fietser voorbij kan, terwijl er rechts een mooi fietspad ligt, dan geef ik toe dat ik ook wel bepaalde gedachtes zou hebben. Ik denk dat dat heel menselijk is. :o Maar ik zou die gedachtes nooit laten merken aan de persoon in kwestie door agressief rijgedrag.
Ook dat zouden ze moeten verbieden als er 'n fietspad is. En als er geen fietspad is kunnen ze ook netjes aan de kant blijven ipv midden op de weg of met 2 naast elkaar.
Gothico schreef:Als ze bepaalde scherpe bochten en smalle bochten uit de fietspaden halen hoef ik de weg niet meer op. En als er geen fietspad is, is het juist de bedoeling om midden op de weg te gaan rijden. Net als een motor of scooter dat hoort te doen.
Met zijn tweeën naast elkaar vind ik nog oké, maar 3 is wel echt teveel. En 2 mag wettelijk, 3 mag wettelijk niet.
Ayasha schreef:Hier in België zijn ze inmiddels de andere kant uit geslagen lijkt het, ze stoppen maar allemaal voor fietsers zonder nadenken terwijl fietsers ook voorrang moeten verlenen. :x En dan heb ik het niet over dagen dat het stormt en het gewoon hondenweer is maar ook gedurende die mooie zomerdagen dat pretfieters maar gewoon haaientanden negeerden en zonder kijken over steken.
Gini schreef:Nu, ik zal niet gaan toeteren of schelden, maar als ik op een baan rijd waar je 70 mag en opeens zie ik voor me op de rijweg een fietser die 30-50 rijdt, waardoor ik moet afremmen en met een beetje pech een tijd 30-50 moeten tuffen vooraleer ik de fietser voorbij kan, terwijl er rechts een mooi fietspad ligt, dan geef ik toe dat ik ook wel bepaalde gedachtes zou hebben. Ik denk dat dat heel menselijk is. :o Maar ik zou die gedachtes nooit laten merken aan de persoon in kwestie door agressief rijgedrag.
Maartje1990 schreef:Waarom niet toeteren? Als er een fietspad is mag je niet op de weg fietsen en is het dus gevaarlijk gedrag waarvoor je, naar mijn weten, mag toeteren?
Gebruikers op dit forum: Ann, Anoukjuuuhh, Karl66, knockout1, ual_95 en 6 bezoekers