Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
noviceh
Berichten: 4765
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:38

Mag je als fietser/bromfietser zijnde op een kruising niet inhalen?

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."


Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:12

DreamGuide schreef:
Keet schreef:
ZIJ HAD VOORRANG! Jij had gewoon moeten afremmen, haar erlangs moeten laten en dan pas afslaan


Kun je mij uitleggen op welke manier zij voorrang had? Ze kwam van achteren. Ik reed gewoon voor haar en sloeg linksaf.


Jij moet wachten met afslaan.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:00

Ik ben het daar niet mee eens. Als ik met de auto op een weg rijd en jij rijd achter mij en ik wil links afslaan moet je ook wachten, op een fietspad is dat niet anders, dacht ik.

noviceh
Berichten: 4765
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:09

Fietsers in het verkeer volgens VVN:

Citaat:
Als u afslaat, moet u aan het verkeer (bestuurders en voetgangers) dat met u op dezelfde weg is, voor laten gaan.
Het verkeer dat u tegemoetkomt op achteropkomt is met u op dezelfde weg.

Citaat:
Het fietspad en het trottoir of de stoep zijn ook onderdeel van de weg. Voetgangers en fietsers die rechtdoor gaan, mogen dus voorgaan op afslaande bestuurders.

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

DreamGuide
Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:29

noviceh schreef:
Fietsers in het verkeer volgens VVN:

Citaat:
Als u afslaat, moet u aan het verkeer (bestuurders en voetgangers) dat met u op dezelfde weg is, voor laten gaan.
Het verkeer dat u tegemoetkomt op achteropkomt is met u op dezelfde weg.

Citaat:
Het fietspad en het trottoir of de stoep zijn ook onderdeel van de weg. Voetgangers en fietsers die rechtdoor gaan, mogen dus voorgaan op afslaande bestuurders.


Klopt als een huis, maar als er niet ingehaald kán worden is het een ander verhaal.

Je mag mensen inhalen als dat veilig kan, en bij kruispunten mag er sowieso niet ingehaald worden.

Als er een automobilist op de autoweg naast ons had gereden, had ik die voorrang moeten geven. Maar dan had de jongedame op de scooter achter mij ook moeten wachten, want die kan niet langs mij als ik stil sta.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:32

Ik vind dit toch stiekem een heel prettig topic.
Ik lees soms veranderde regels/ dat ik denk....misschien heb ikzelf ff een opfris cursusje nodig zeg...

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:37

Onali schreef:
Shenavallie schreef:
Het lijkt voor veel mensen erg moeilijk om geduld te hebben, ver vooruit te kijken, te anticiperen en ook werkelijk te zien wat er speelt.



Voor de corona liepen hier bepaalde kruispunten met stoplichten altijd vast.
Groen licht betekent immers gaan, ook al blokkeer je daarmee het kruispunt en zie je dat het verkeer voor je stilstaat >;)

Ik bleef dan altijd een ronde staan en kon de volgende keer dat het licht op groen spring wel doorrijden.

Ook zoiets ja. En als je dan netjes blijft staan, heb je van die kontenduwers achter je. Ik ga geen centimeter naar voren, tot het veilig is. Dat is overigens ook op die punten met een kruis op de weg, waar men doodleuk blijft staan in de rij in plaats van ruimte te maken.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Gothico
Berichten: 1329
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:02

Ik kom vaak ook nog een dingetje tegen met mijn fiets. Mensen weten niet dat als een fiets met meer dan 2 wielen breder is dan 75cm. Of een fiets met aanhanger inclusief lading breder is dan 75cm ook de openbare weg op mag. Dus tot en met 80km wegen tenzij er staat verboden voor fietsers(rond bord met rode rand en fiets) Ik heb een fiets met 4 wielen en mag dus waar het kan de weg op. Ik kan niet overal oversteken of tussendoor. Dus dan op de weg. Zoveel mensen die dit niet weten en moeilijk doen.

Schuin oversteken moet ik soms. Wordt ik als aso gezien. Op de weg rijden omdat ik ergens het fietspad niet eens op kan komen krijg ik veel reacties op. Maar ondanks dat ik langzaam optrek kan ik wel sprinten tussen de 50 en 60 km/u. En nog doen automobilisten moeilijk. (knipperen, toeteren en schreeuwen.)

Daarbij kijken veelal automobilisten bij kruisingen bijna altijd eerst naar de weg en dan naar het fietspad. Dan ben je dus altijd te laat voor snellere fietsen. Maar dit is gewoonte van de automobilist.
En ja fietsers kunnen er zeker ook wat van. Tegen het verkeer in en oversteken zonder kijken. Ook scooterrijders die op het fietspad rijden waar het niet mag. En alle weggebruikers en hun telefoon.

Trouwens ook leuk. Ik rijd ook een 3 wieler en is 92cm breed. Op een enkelvoudig fietspad en een tegenligger tegenkomen. En dan moeilijk doen dat ik niet aan de kant ga. (hoe met nog maar 8cm over.) Dan reageer ik ook met als je daar(overkant) had gereden had je mij niet getroffen en geen problemen gehad.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:06

situaties waarin voetgangers voorrang hebben (en dat zijn er niet veel!)

Lielle schreef:
Geldt trouwens ook voor voetgangers; die hebben maar zelden voorrang (bij/op een zebra, als de automobilist een bijzondere verrichting uitvoert en als rechtdoorgaand verkeer (voor afslaand verkeer) en op woonerven, doe ik zo uit mijn hoofd). Maar dat lijkt vrijwel niemand meer te weten.

/edit ff opgezocht, en dat klopt heel behoorlijk!
https://www.allianzdirect.nl/autoverzek ... ok%20onder.

Onali
Berichten: 18377
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:09

Gothico schreef:
Maar ondanks dat ik langzaam optrek kan ik wel sprinten tussen de 50 en 60 km/u. En nog doen automobilisten moeilijk. (knipperen, toeteren en schreeuwen.)

Daarbij kijken veelal automobilisten bij kruisingen bijna altijd eerst naar de weg en dan naar het fietspad. Dan ben je dus altijd te laat voor snellere fietsen.



Maar je verwacht dan ook geen fietser die net zo hard of zelfs harder gaat dan een automobolist.

Vraag me altijd af of er voor fietsers ook geen snelheidsbeperkingen gelden.
Ik rijd 30 in een 30 kmzone maar fietsers gaan harder. Scooters dienen zich ook aan te passen aan de snelheid.

Black is the colour of my true love's hair

Gothico
Berichten: 1329
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:18

Onali schreef:
Gothico schreef:
Maar ondanks dat ik langzaam optrek kan ik wel sprinten tussen de 50 en 60 km/u. En nog doen automobilisten moeilijk. (knipperen, toeteren en schreeuwen.)

Daarbij kijken veelal automobilisten bij kruisingen bijna altijd eerst naar de weg en dan naar het fietspad. Dan ben je dus altijd te laat voor snellere fietsen.



Maar je verwacht dan ook geen fietser die net zo hard of zelfs harder gaat dan een automobolist.

Vraag me altijd af of er voor fietsers ook geen snelheidsbeperkingen gelden.
Ik rijd 30 in een 30 kmzone maar fietsers gaan harder. Scooters dienen zich ook aan te passen aan de snelheid.


Ik rijd op het fietspad niet harder dan 40km/u. Alleen als het fietspad vrij is soms iets harder. (Alleen waar dit mag.)

In een zone hoort een fietser aan de snelheid te houden. En buiten een zone is het voor fietsers niet bepaald.

(ik heb ook geen motor erin zitten trouwens.)
Laatst bijgewerkt door Gothico op 27-10-20 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

Brainless
Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:36

DreamGuide schreef:
Je mag mensen inhalen als dat veilig kan, en bij kruispunten mag er sowieso niet ingehaald worden.

Een auto/scooter mag prima langzaam verkeer inhalen op een kruispunt.
Zal wat zijn dat bij elke kruispunt geen fietsers mag inhalen.
Helemaal als er een fietspad is.

Ik lees net dat in de nieuwe RVV 1990 het verbod op inhalen op een kruispunt (dat je geen gemotoriseerde voertuigen niet mag inhalen.. fietsers mocht altijd al wel; mits het veilig kan) is verwijderd.
Dus je mag nu op een kruispunt inhalen (ook als auto een scooter) mits het veilig kan natuurlijk.

Citaat:
Inhalen:
Het is niet (meer) verboden sinds het huidige RVV1990 om in te halen op of ter hoogte van een kruising. Echter mag je alleen inhalen wanneer dit veilig kan. Dan neig je richting artikel 5 WVW te gaan.

Citaat:
In het RVV1966 art. 37 lid 2a was het gewoonweg verboden in te halen bij of op kruispunten. Dat verbod is in het RVV1990 vervallen

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

meggiemeg
Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:04

Needje schreef:
Ook op het fietspad gelden de regels van rechtdoor.
Dat jij denkt dat ze in je kont had gezet als jij remde heeft daar niets mee van doen. Dan had zij id fout gezeten. Maar jij gaat linksaf dus had je haar voor moeten laten. Punt.

@ Maartje1990, geloof me, het is nog steeds verdomd lastig om je gelijk te halen als automobilist.
Ze moeten echt grof nalatig geweest zijn en blijkbaar is midden op de weg tegen het verkeer in fietsen, naast het fietspad nog niet eens nalatig...

Klopt mijn man was een poosje terug getuige bij een aanrijding tussen een meisje op de fiets en een auto. Het meisje lette totaal niet op, was druk bezig met haar telefoon, oordopjes in, stak uit het niets een drukke weg over vanaf het fietspad, ze keek niet op of om. Mijn man zag het allemaal gebeuren, aardig wat schade aan de fiets, telefoon kapot, kleding kapot, schade aan auto. Vanwege de getuigenverklaring van mijn man heeft de automobilist zijn schade vergoed gehad, dat was zijn geluk, anders had hij er zelf ook voor op kunnen draaien terwijl hij in dat geval er niets aan kon doen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:47

Gothico schreef:
Ik kom vaak ook nog een dingetje tegen met mijn fiets. Mensen weten niet dat als een fiets met meer dan 2 wielen breder is dan 75cm. Of een fiets met aanhanger inclusief lading breder is dan 75cm ook de openbare weg op mag. Dus tot en met 80km wegen tenzij er staat verboden voor fietsers(rond bord met rode rand en fiets) Ik heb een fiets met 4 wielen en mag dus waar het kan de weg op. Ik kan niet overal oversteken of tussendoor. Dus dan op de weg. Zoveel mensen die dit niet weten en moeilijk doen.

Schuin oversteken moet ik soms. Wordt ik als aso gezien. Op de weg rijden omdat ik ergens het fietspad niet eens op kan komen krijg ik veel reacties op. Maar ondanks dat ik langzaam optrek kan ik wel sprinten tussen de 50 en 60 km/u. En nog doen automobilisten moeilijk. (knipperen, toeteren en schreeuwen.)

Daarbij kijken veelal automobilisten bij kruisingen bijna altijd eerst naar de weg en dan naar het fietspad. Dan ben je dus altijd te laat voor snellere fietsen. Maar dit is gewoonte van de automobilist.
En ja fietsers kunnen er zeker ook wat van. Tegen het verkeer in en oversteken zonder kijken. Ook scooterrijders die op het fietspad rijden waar het niet mag. En alle weggebruikers en hun telefoon.

Trouwens ook leuk. Ik rijd ook een 3 wieler en is 92cm breed. Op een enkelvoudig fietspad en een tegenligger tegenkomen. En dan moeilijk doen dat ik niet aan de kant ga. (hoe met nog maar 8cm over.) Dan reageer ik ook met als je daar(overkant) had gereden had je mij niet getroffen en geen problemen gehad.

Het is ook totaal niet (meer) in te schatten hoe hard een fiets tegenwoordig gaat en dat maakt het best wel lastig voor automobilisten. Zo vind ik die elektrische fietsen soms al niet in te schatten en sommige brommers zijn dusdanig opgevoerd, dat ze veel harder gaan dan toegestaan. Je gaat er toch vanuit dat een fiets een x-snelheid gaat. Een fiets met 4 wielen heb ik nog nooit gezien, wel een met 3 wielen of zo'n ligfiets/klomp/banaan. Die laatste gaan soms ook snoeihard, zelfs over het fietspad waar andere fietsers gewoon rustig rijden. Een driewieler wordt doorgaans door mensen met een beperking gebruikt en mijn ervaring tot nu toe is dat die niet zo snel gaan.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:50

Nu, ik zal niet gaan toeteren of schelden, maar als ik op een baan rijd waar je 70 mag en opeens zie ik voor me op de rijweg een fietser die 30-50 rijdt, waardoor ik moet afremmen en met een beetje pech een tijd 30-50 moeten tuffen vooraleer ik de fietser voorbij kan, terwijl er rechts een mooi fietspad ligt, dan geef ik toe dat ik ook wel bepaalde gedachtes zou hebben. Ik denk dat dat heel menselijk is. :o Maar ik zou die gedachtes nooit laten merken aan de persoon in kwestie door agressief rijgedrag.

Gothico
Berichten: 1329
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:05

Shenavallie schreef:
Het is ook totaal niet (meer) in te schatten hoe hard een fiets tegenwoordig gaat en dat maakt het best wel lastig voor automobilisten. Zo vind ik die elektrische fietsen soms al niet in te schatten en sommige brommers zijn dusdanig opgevoerd, dat ze veel harder gaan dan toegestaan. Je gaat er toch vanuit dat een fiets een x-snelheid gaat. Een fiets met 4 wielen heb ik nog nooit gezien, wel een met 3 wielen of zo'n ligfiets/klomp/banaan. Die laatste gaan soms ook snoeihard, zelfs over het fietspad waar andere fietsers gewoon rustig rijden. Een driewieler wordt doorgaans door mensen met een beperking gebruikt en mijn ervaring tot nu toe is dat die niet zo snel gaan.


Ik geef je gelijk dat het heel moeilijk inschatten is hoe hard een fiets gaat. En heb een hekel aan die opgevoerde (fietsen en) scooters. Ik moet erbij zeggen dat ik het ook lastig vind met inschatten van opgevoerde brommers op het fietspad. Ook zie je die speedpedelecs (45km/u) op het fietspad. Waar dit dus niet mag. Maar ondanks dat die op de weg horen is het weer net een gewone fiets en krijgen ook reactie van automobilisten dat ze van de weg moeten.

Ik zal het maar gewoon zeggen. Ik heb dus een velomobiel(die banaanfietsen) maar dan een met 4 wielen. (tourfiets)
Ook die hebben zich aan de snelheid te houden. En het probleem is met die fietsen dat ze sneller lijken te gaan dat dan ze daadwerkelijk gaan. Als ik achter een elektrische fiets rijd(25km/u) en ik haal in met 30km/u ga ik volgens vele al te hard en denken ze dat ik 40km/u ga. Dit is gezichtsbedrog omdat mijn fiets lager is dan een gewone fiets. En ja soms rijd ik (buiten de bebouwde kom) ook wel 40km/u.

En ter info: een velomobiel heeft 90% van de tijd dus geen motor. En is het de stroomlijn die het fietsen zo makkelijk maakt en dus makkelijk sneller.

Ik merk dat het niet begrepen wordt en iedereen maar denkt dat er een motor in zit. Maar dat komt omdat ze niet kunnen zien dat ik fiets en de wielen zijn bij die van mij ook niet zichtbaar.

En de driewieler is ook een ligfiets. Deze zijn inderdaad vaak gebruikt voor minder valide mensen. Maar je hebt ook tour en race trikes. Ik heb een tour trike en kan met een sprint ook nog tussen de 40 en 45km/u halen. Opnieuw geen motor. Maar ik rijd ook ligfietsen omdat mijn schouders niet meer kunnen.(maakt paardrijden soms moeilijk) En bij een ligfiets is het comfort echt veel beter.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

Gothico
Berichten: 1329
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:06

Gini schreef:
Nu, ik zal niet gaan toeteren of schelden, maar als ik op een baan rijd waar je 70 mag en opeens zie ik voor me op de rijweg een fietser die 30-50 rijdt, waardoor ik moet afremmen en met een beetje pech een tijd 30-50 moeten tuffen vooraleer ik de fietser voorbij kan, terwijl er rechts een mooi fietspad ligt, dan geef ik toe dat ik ook wel bepaalde gedachtes zou hebben. Ik denk dat dat heel menselijk is. :o Maar ik zou die gedachtes nooit laten merken aan de persoon in kwestie door agressief rijgedrag.


Dan ben ik daar heel erg dankbaar voor. Soms kan ik echt niet anders door de breedte en lengte van mijn fiets. En ik ben nog altijd even snel of sneller dan die 45km karretjes.

Maar ook mijn trike mag ik op de weg komen en is 25km/u redelijk normaal. Al is deze veel wendbaarder en pak ik soms de berm wel mee.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

Gothico
Berichten: 1329
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:15

Even een voorbeeld zoals het kan.
[ img ]

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:52

Het komt vele malen vaker voor dat fietsers op 'n gelijkwaardige kruising voorrang nemen van links! Het is een zeldzaamheid als er eentje stopt. Het wordt hoog tijd dat fietsers ook 'n verplichte verzekering moeten afsluiten, wellicht dat ze dan de verkeersregels eindelijk 'ns wat beter gaan respecteren.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:54

Gini schreef:
Nu, ik zal niet gaan toeteren of schelden, maar als ik op een baan rijd waar je 70 mag en opeens zie ik voor me op de rijweg een fietser die 30-50 rijdt, waardoor ik moet afremmen en met een beetje pech een tijd 30-50 moeten tuffen vooraleer ik de fietser voorbij kan, terwijl er rechts een mooi fietspad ligt, dan geef ik toe dat ik ook wel bepaalde gedachtes zou hebben. Ik denk dat dat heel menselijk is. :o Maar ik zou die gedachtes nooit laten merken aan de persoon in kwestie door agressief rijgedrag.

Ook dat zouden ze moeten verbieden als er 'n fietspad is. En als er geen fietspad is kunnen ze ook netjes aan de kant blijven ipv midden op de weg of met 2 naast elkaar.

Gothico
Berichten: 1329
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:11

elnienjo schreef:
Gini schreef:
Nu, ik zal niet gaan toeteren of schelden, maar als ik op een baan rijd waar je 70 mag en opeens zie ik voor me op de rijweg een fietser die 30-50 rijdt, waardoor ik moet afremmen en met een beetje pech een tijd 30-50 moeten tuffen vooraleer ik de fietser voorbij kan, terwijl er rechts een mooi fietspad ligt, dan geef ik toe dat ik ook wel bepaalde gedachtes zou hebben. Ik denk dat dat heel menselijk is. :o Maar ik zou die gedachtes nooit laten merken aan de persoon in kwestie door agressief rijgedrag.

Ook dat zouden ze moeten verbieden als er 'n fietspad is. En als er geen fietspad is kunnen ze ook netjes aan de kant blijven ipv midden op de weg of met 2 naast elkaar.


Als ze bepaalde scherpe bochten en smalle bochten uit de fietspaden halen hoef ik de weg niet meer op. En als er geen fietspad is, is het juist de bedoeling om midden op de weg te gaan rijden. Net als een motor of scooter dat hoort te doen.

Met zijn tweeën naast elkaar vind ik nog oké, maar 3 is wel echt teveel. En 2 mag wettelijk, 3 mag wettelijk niet.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:17

Gothico schreef:
Als ze bepaalde scherpe bochten en smalle bochten uit de fietspaden halen hoef ik de weg niet meer op. En als er geen fietspad is, is het juist de bedoeling om midden op de weg te gaan rijden. Net als een motor of scooter dat hoort te doen.

Met zijn tweeën naast elkaar vind ik nog oké, maar 3 is wel echt teveel. En 2 mag wettelijk, 3 mag wettelijk niet.

Als je zelf een smal voertuig hebt vind ik het asociaal om midden op de weg te rijden. Er is plek genoeg aan de kant en dan belemmer je gemotoriseerd vervoer niet.

Overigens lijken mij ligfietsen behoorlijk gevaarlijk, de kans dat je bij iemand in de dode hoek komt te zitten acht ik vrij groot.

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:34

Ayasha schreef:
Hier in België zijn ze inmiddels de andere kant uit geslagen lijkt het, ze stoppen maar allemaal voor fietsers zonder nadenken terwijl fietsers ook voorrang moeten verlenen. :x En dan heb ik het niet over dagen dat het stormt en het gewoon hondenweer is maar ook gedurende die mooie zomerdagen dat pretfieters maar gewoon haaientanden negeerden en zonder kijken over steken.


Dit merk ik hier in België dus ook!
Ik fiets veel, maar rijdt ook met de auto, dus als ik fiets, hou ik mij gewoon netjes aan alle verkeersregels.
(Ik zie dan inderdaad erg veel onoplettende fietsers die alle regels aan hun laars lappen ...),
maar veel automobilisten stoppen dus voor mij als ze voorrang van rechts hebben en zijn dan altijd heel erg verbaasd als ik netjes afrem of stop.
Zelf vind ik het altijd behoorlijk vervelend als ze hun voorrang niet meteen nemen, ik calculeer hun manoevre in bij het afremmen, zodat ik niet hoef af te stappen en mijn zware fiets weer van 0 moet in gang trappen en door dat getreuzel moet dat dan wel :+ Maar kan langs de andere kant wel begrijpen dat ze inderdaad liever niet over een onoplettende fietser heen rijden.

Automobilisten doen daarnaast toch ook wel vaak domme dingen, zoals inderdaad gewoon rechts afslaan zonder op fietsers te letten. Fietser voorbijsteken en dan 20m verderop gewoon pal in het midden van het fietspad stil gaan staan met 4 pinkers... (doe dat eens midden op de rijweg ..?) Als ze dan geen voorrang hebben bij het rechts afslaan, gewoon midden op het oversteekpunt voor fietsers wachten tot ze er eens tussen kunnen (bij file-situaties)

Ik had een tijdje terug een situatie, waarbij ik me dus afvraag hoe dat juist in zijn werk zou moeten gaan. Gaat om een straat zonder fietspad, ik fiets netjes rechts, de ene na de andere auto steekt mij voorbij. 100m verderop is er een file voor de auto's, doordat er links moet afgeslagen worden. Die rijden uiteraard de "plaats" die je nodig hebt als fietser rechts op de baan gewoon dicht. Ik werd daar een beetje pissig van, aangezien ik nu dus mee moest gaan aanschuiven in een file vol auto's, die mij net nog allemaal voorbijgestoken waren ...
Ik ga eerlijk zijn, waarschijnlijk is het puur volgens de wegcode ok voor de auto's om dit te doen, maar vindt het behoorlijk egoïstisch, no way dat ze even achter een fietser moeten blijven hangen, maar ik moet dan wel in een file gaan staan die niets met mij te maken heeft...
En wat bv. moest deze straat een fietssuggestiestrook hebben?

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 18:47

Gini schreef:
Nu, ik zal niet gaan toeteren of schelden, maar als ik op een baan rijd waar je 70 mag en opeens zie ik voor me op de rijweg een fietser die 30-50 rijdt, waardoor ik moet afremmen en met een beetje pech een tijd 30-50 moeten tuffen vooraleer ik de fietser voorbij kan, terwijl er rechts een mooi fietspad ligt, dan geef ik toe dat ik ook wel bepaalde gedachtes zou hebben. Ik denk dat dat heel menselijk is. :o Maar ik zou die gedachtes nooit laten merken aan de persoon in kwestie door agressief rijgedrag.



Waarom niet toeteren? Als er een fietspad is mag je niet op de weg fietsen en is het dus gevaarlijk gedrag waarvoor je, naar mijn weten, mag toeteren?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Gothico
Berichten: 1329
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:04

Maartje1990 schreef:
Waarom niet toeteren? Als er een fietspad is mag je niet op de weg fietsen en is het dus gevaarlijk gedrag waarvoor je, naar mijn weten, mag toeteren?


Toeteren mag wel.
En op de weg mag je niet zomaar fietsen.
Tenzij je dus een fiets met meer dan 2 wielen hebt en breder bent dan 75cm. :j

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, Anoukjuuuhh, Karl66, knockout1, ual_95 en 6 bezoekers