Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gothico

Berichten: 1338
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:35

Het ergste wat ik heb meegemaakt met een bijna ongeluk tot gevolg.

Ik reed op het fietspad. Bij een onoverzichtelijke kruising met hoge struiken. Ik reed er al extra langzaam.
Een automobilist kwam van rechts en zag mij net op tijd. Hij gaf aan dat ik voor mocht gaan omdat ik voorrang had. Dus ik trap weer wat harder.
Toen toeterde die wachtende man. Komt er een automobilist met haast langs die wachtende auto op. Die zag ik vrij laat door de struiken. Hierdoor moest ik uitwijken naar de weg (anders had hij mij) en daar kwam een vrachtwagen aan. Dus moest ik even heel hard trappen. Ging ook net goed. En die man met haast reed er snel vandoor. Ik heb die wachtende man nog bedankt. Want ik had echt wel mijn hart in mijn keel.

Ja ik had voorrang. Netjes kreeg ik die. Maar waarom langs een netjes stoppende auto scheuren? Die stopte niet voor niets. Soms denken mensen gewoon niet meer na. En doen maar wat heb ik het idee. Soms krijg je een hartverzakking van acties van mensen in het verkeer.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:46

mag schreef:
Gini schreef:
Een fietser die links afslaat moet sneller verkeer dat achterop komt en de weg vervolgt voorrang verlenen.
https://www.anwb.nl/experts/fietsen/3/v ... el-fietser


Ik ben aan het googlen voor meer informatie hierover maar kan niet echt iets vinden. Ik dacht echt dat als je als fietser voorsorteert naar links (en netjes je hand uitsteekt) de auto achter je moet stoppen als deze ruimte er is, als hij net op dat moment in wil halen laat je hem netjes voorgaan. Vind dat ook niet duidelijk uit het antwoord van de ANWB.


het staat er toch heel duidelijk? Verkeer dat recht door gaat, gaat voor.

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:06

Gini schreef:
Een fietser die links afslaat moet sneller verkeer dat achterop komt en de weg vervolgt voorrang verlenen.
https://www.anwb.nl/experts/fietsen/3/v ... el-fietser



Vind dat toch ook niet zo duidelijk hoor ... aangezien in de meeste situaties je als fietser op een fietspad of fietsstrook fietst en de bestuurder op de rijbaan. In dit geval is het logisch dat je als fietser niet zomaar de weg op mag vliegen om linksaf te slaan en de bestuurders op de rijweg voorrang moet verlenen. In principe steek je dan ook de weg over.
Als je je hetzelfde voorval met 2 fietsers indenkt, kan ik me niet inbeelden dat de fietser achter je gewoon links mag voorbijrijden als jij aangeeft te willen afslaan. Waar moet jij, als afslaande fietser, dan wachten? Met gewoon stilstaan op het fietspad hou je verkeer op en bemoeilijk je de doorgang van andere fietsers. Dat zou een even gevaarlijke en bizarre situatie geven als een auto die op het rechterbaanvak staat te wachten tot hij links kan afslaan?

Maw. ik ben niet zeker of de regel die hier gelinkt wordt in dit specifieke geval ook geldt.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:09

Jenara schreef:
Gini schreef:
Een fietser die links afslaat moet sneller verkeer dat achterop komt en de weg vervolgt voorrang verlenen.
https://www.anwb.nl/experts/fietsen/3/v ... el-fietser



Vind dat toch ook niet zo duidelijk hoor ... aangezien in de meeste situaties je als fietser op een fietspad of fietsstrook fietst en de bestuurder op de rijbaan. In dit geval is het logisch dat je als fietser niet zomaar de weg op mag vliegen om linksaf te slaan en de bestuurders op de rijweg voorrang moet verlenen. In principe steek je dan ook de weg over.
Als je je hetzelfde voorval met 2 fietsers indenkt, kan ik me niet inbeelden dat de fietser achter je gewoon links mag voorbijrijden als jij aangeeft te willen afslaan. Waar moet jij, als afslaande fietser, dan wachten? Met gewoon stilstaan op het fietspad hou je verkeer op en bemoeilijk je de doorgang van andere fietsers. Dat zou een even gevaarlijke en bizarre situatie geven als een auto die op het rechterbaanvak staat te wachten tot hij links kan afslaan?

Maw. ik ben niet zeker of de regel die hier gelinkt wordt in dit specifieke geval ook geldt.


Ik denk dat dit verhaal opgaat wanneer je rechts op de weg fietst of op een fietsstrook. Volgens mij is de situatie anders bij voorsorteervakken. De situatie zou dan logisch en veilig moeten zijn. Helaas is dat niet altijd het geval.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:13

Dit kan ik vinden over voorsorteren voor fietsers. Maar staat niets over hoe dat op het fietspad geregeld is. Maar gok dat je dan moet aanhouden als geen voorsorteervakken.

Als er voorsorteervakken zijn, maar geen fietspad of fietsstrook.
• Je mag in het linker voorsorteervak gaan fietsen.
• Kijk achterom voordat je naar het linker voorsorteervak gaat.
• Blijf rechts in het linker voorsorteervak.

Als er geen voorsorteervakken zijn en ook geen fietspad of fietsstrook
• Je mag tegen het midden van de weg gaan fietsen.
• Kijk altijd eerst achterom.

Ga niet voorsorteren als:
- de weg smal is.
- het kruispunt onoverzichtelijk is.
- er een groot voertuig aan komt rijden.
- het heel druk is.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:17

het is toch niet zo moeilijk? Je fietst rechts, je ziet dat er iemand achter of voor je fietst/rijdt of whatever. Je stopt aan de rechterzijde, wacht tot het verkeer gepasseerd is, je stapt weer op en slaat af.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:18

Needje schreef:
Dit kan ik vinden over voorsorteren voor fietsers. Maar staat niets over hoe dat op het fietspad geregeld is. Maar gok dat je dan moet aanhouden als geen voorsorteervakken.

Als er voorsorteervakken zijn, maar geen fietspad of fietsstrook.
• Je mag in het linker voorsorteervak gaan fietsen.
• Kijk achterom voordat je naar het linker voorsorteervak gaat.
• Blijf rechts in het linker voorsorteervak.

Als er geen voorsorteervakken zijn en ook geen fietspad of fietsstrook
• Je mag tegen het midden van de weg gaan fietsen.
• Kijk altijd eerst achterom.

Ga niet voorsorteren als:
- de weg smal is.
- het kruispunt onoverzichtelijk is.
- er een groot voertuig aan komt rijden.
- het heel druk is.


Dit dus in het midden van de weg gaan fietsen en als er van de andere kant niks aankomt mag je oversteken het achteropkomende verkeer moet dan wachten (of rechts voorbij gaan). Behalve als het verkeer dicht op je zit (en dus net aan het inhalen is) dan moet je wachten (met voorsorteren). Als je op het fietspad fietst dan wacht je wel met oversteken als er een auto aankomt. Als er een scooter achter mij rijd (op het fietspad) die nog makkelijk kan stoppen ga ik er vanuit dat die stopt als ik mijn arm uitsteek (behalve dus als hij net aan het inhalen is dan wacht ik). Ik vind hierin het antwoord van de ANWB niet heel duidelijk.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:22

Vergeet niet dat een voertuig welke 10m van je afrijdt een seconde later naast je is als ie 50 rijdt.
Oftwel, gewoon stoppen als je een voertuig achter je ziet. Hoe moeilijk is dat nou? Het is voor je eigen veiligheid ook he!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:54

mag schreef:
Needje schreef:
Dit kan ik vinden over voorsorteren voor fietsers. Maar staat niets over hoe dat op het fietspad geregeld is. Maar gok dat je dan moet aanhouden als geen voorsorteervakken.

Als er voorsorteervakken zijn, maar geen fietspad of fietsstrook.
• Je mag in het linker voorsorteervak gaan fietsen.
• Kijk achterom voordat je naar het linker voorsorteervak gaat.
• Blijf rechts in het linker voorsorteervak.

Als er geen voorsorteervakken zijn en ook geen fietspad of fietsstrook
• Je mag tegen het midden van de weg gaan fietsen.
• Kijk altijd eerst achterom.

Ga niet voorsorteren als:
- de weg smal is.
- het kruispunt onoverzichtelijk is.
- er een groot voertuig aan komt rijden.
- het heel druk is.


Dit dus in het midden van de weg gaan fietsen en als er van de andere kant niks aankomt mag je oversteken het achteropkomende verkeer moet dan wachten (of rechts voorbij gaan). Behalve als het verkeer dicht op je zit (en dus net aan het inhalen is) dan moet je wachten (met voorsorteren). Als je op het fietspad fietst dan wacht je wel met oversteken als er een auto aankomt. Als er een scooter achter mij rijd (op het fietspad) die nog makkelijk kan stoppen ga ik er vanuit dat die stopt als ik mijn arm uitsteek (behalve dus als hij net aan het inhalen is dan wacht ik). Ik vind hierin het antwoord van de ANWB niet heel duidelijk.


Jij moet dan stoppen, niet de scooter dat lijkt me toch heel duidelijk?

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:09

Gothico schreef:
Het ergste wat ik heb meegemaakt met een bijna ongeluk tot gevolg.

Ik reed op het fietspad. Bij een onoverzichtelijke kruising met hoge struiken. Ik reed er al extra langzaam.
Een automobilist kwam van rechts en zag mij net op tijd. Hij gaf aan dat ik voor mocht gaan omdat ik voorrang had. Dus ik trap weer wat harder.
Toen toeterde die wachtende man. Komt er een automobilist met haast langs die wachtende auto op. Die zag ik vrij laat door de struiken. Hierdoor moest ik uitwijken naar de weg (anders had hij mij) en daar kwam een vrachtwagen aan. Dus moest ik even heel hard trappen. Ging ook net goed. En die man met haast reed er snel vandoor. Ik heb die wachtende man nog bedankt. Want ik had echt wel mijn hart in mijn keel.

Ja ik had voorrang. Netjes kreeg ik die. Maar waarom langs een netjes stoppende auto scheuren? Die stopte niet voor niets. Soms denken mensen gewoon niet meer na. En doen maar wat heb ik het idee. Soms krijg je een hartverzakking van acties van mensen in het verkeer.


Zo is een buurmeisje van me ooit aangereden... auto stopte netjes voor haar, haalt iemand 8)7 die wachtende auto in, en raakt mijn buurmeisje.

Mijn overlevingsstrategie: altijd altijd controleren of ik daadwerkelijk veilig ergens kan oversteken/ daadwerkelijk voorrang krijg en liever even afstappen en op een veiliger/overzichtelijke plek oversteken, en altijd verder kijken dan die ene auto die wel netjes wacht...

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:21

Needje schreef:
Ik zie hier maar weinig fietsers die onterecht voor hun sokken gereden worden. :=

Citaat:
Pardon...?

We hebben het nog altijd over mensen zoals jij en ik.
Het enkele feit dat iemand in zo'n koekblik op vier wielen rijdt maakt nog niet dat je lijfstraffen mag uitdelen.

Citaat:
Eh ik zeg nergens dat je lijfstraffen mag uitdelen. Ik zeg hiermee alleen dat de meeste ongelukken die ik hier zie komen doordat de fietser schijt heeft aan de regels en dus fout zat.


Excuses, ik schoot wat uit de slof.

Een mens die een fout maakt in het verkeer kan veroorzaken dat hetzij zijzelf, hetzij een ander letsel oploopt of sterft.

"Verkeer" betekent in wezen: met elkaar omgaan.

Fietsers lopen bij botsingen met een auto meer kans op schade of overlijden dan de inzittenden van het koekblik dat tegen hen aankomt.
SUV's zijn zo gebouwd dat de kans op overlijden extra groot is.

... en praten over 'weinig fietsers die onterecht voor de sokken worden gereden' klinkt akelig in mijn oren.
Alsof je teveel games gespeeld hebt.
... en nu vindt dat als iemand een regel overtreedt je gewoon gas mag geven 'en de gevolgen zijn voor de fietser die schijt had aan de regels'.

Als een fietser echt rare dingen doet kan het naar aflopen, maar woorden als 'terecht of onterecht' horen hier niet thuis.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:31

Needje schreef:
Vergeet niet dat een voertuig welke 10m van je afrijdt een seconde later naast je is als ie 50 rijdt.
Oftwel, gewoon stoppen als je een voertuig achter je ziet. Hoe moeilijk is dat nou? Het is voor je eigen veiligheid ook he!



ALS iemand 50 kilometer per uur rijdt, DAN betekent 10 meter achter je iets.

"Gewoon stoppen als je een scooter achter je ziet" - ik denk er niet aan.
Hier in Drenthe valt het mee, maar in de Randstad kun je rustig wortel schieten...

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:23

Janneke2 schreef:
Needje schreef:
Vergeet niet dat een voertuig welke 10m van je afrijdt een seconde later naast je is als ie 50 rijdt.
Oftwel, gewoon stoppen als je een voertuig achter je ziet. Hoe moeilijk is dat nou? Het is voor je eigen veiligheid ook he!



ALS iemand 50 kilometer per uur rijdt, DAN betekent 10 meter achter je iets.

"Gewoon stoppen als je een scooter achter je ziet" - ik denk er niet aan.
Hier in Drenthe valt het mee, maar in de Randstad kun je rustig wortel schieten...


Dat zeg ik niet, als je wilt afslaan en er rijdt iets achter jou en je hebt niet voldoende tijd om af te slaan alvorens diegene bij je is, dan stop je. Doe je dan niet ben jij in overtreding.

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:56

Needje schreef:
Vergeet niet dat een voertuig welke 10m van je afrijdt een seconde later naast je is als ie 50 rijdt.
Oftwel, gewoon stoppen als je een voertuig achter je ziet. Hoe moeilijk is dat nou? Het is voor je eigen veiligheid ook he!


Op een fietspad hoor je geen 50 te rijden.
Ik fiets elektrisch, dus ben vaak een stuk sneller ook dan andere fietsers.
Als er iemand voor mij rijdt en ik bel om te laten weten dat ik ga voorbijsteken, verwacht ik inderdaad
dat die niet plots naar links slingert om mijn inhaalmanoevre te blokkeren.
Als de fietser voor mij echter netjes aangeeft dat hij linksaf gaat slaan, ga ik echt niet nog snel langs links voorbijvliegen (ook al zou ik dat kunnen met mijn snelheid), dan rem ik af om die persoon zijn manoevre te laten uitvoeren. Een beetje geduld in het verkeer zou veel mensen sieren denk ik soms.

In theorie moet de fietser voor mij achterom gekeken hebben, mijn snelheid ingeschat hebben en pas dan, als dat nog kan, haar arm uitsteken en dan pas afslaan, maar we weten ook allemaal hoe snel zo'n dingen gaan en hoe snel je een foute inschatting maakt.
Met de auto ben je ook bijna altijd in fout als je achterop iemand in rijdt, omdat het nu eenmaal makkelijker is om het verkeer voor je in het oog te houden dan achter je. En een auto heeft dan nog spiegels, die heeft een fiets niet.

Met de eerder aangehaalde regel en de altijd letterlijke interpretatie ervan, zou een auto die mij, als fietser, 5m voor een kruispunt nog snel voorbijsteekt, dan vol in de remmen gaat om te wachten tot hij rechtsaf kan, gewoon voorrang hebben en in zijn recht zijn, ook al had ik al netjes aangegeven dat ik links zou afslaan.
Ik zou niet weten waarom je zoiets bij een fietser wel zou mogen en bij een andere auto niet?

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:03

Nee op een fietspad niet. (al mag een scooter die op bepaalde plekken op het fietspad moet ook gewoon 40km/u) Maar het gaat niet alleen om het geval van DreamGuide.
Dat was toevallig op een smal fietspad. Maar ik zie het hier bij mij waar gewoon een fietsstrook langs de weg loopt het constant gebeuren. Als ze al achter zich kijken. Want het gros denkt nog steeds dat als je je klauw uitsteekt je een vrijbrief hebt om de weg over te knallen zonder te kijken.

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:40

Needje schreef:
Nee op een fietspad niet. (al mag een scooter die op bepaalde plekken op het fietspad moet ook gewoon 40km/u) Maar het gaat niet alleen om het geval van DreamGuide.
Dat was toevallig op een smal fietspad. Maar ik zie het hier bij mij waar gewoon een fietsstrook langs de weg loopt het constant gebeuren. Als ze al achter zich kijken. Want het gros denkt nog steeds dat als je je klauw uitsteekt je een vrijbrief hebt om de weg over te knallen zonder te kijken.


Daar kan ik je helaas geen ongelijk in geven, ik zie rond mij inderdaad veel fietsers die gewoon zonder kijken manoevres uithalen en maar verwachten dat je alles gezien hebt (ook als medefietser)
Wat betreft de scooter die op het fietspad komt, ja dat mag op sommige plekken inderdaad, maar dat wil nog niet zeggen dat je iedereen op elk moment maar met 40km/u moet kunnen voorbijsteken, je past op dat moment ook je snelheid aan aan de situatie. je hand uitsteken is geen vrijbrief om zomaar af te slaan, maar sneller rijden is ook geen vrijbrief om zomaar alles en iedereen voorbij te steken.

Als iedereen gewoon wat meer rekening zou houden met elkaar en wat meer uit zijn doppen zou kijken, zouden er in ieder geval al een hoop ongelukken minder gebeuren :)

Ik probeer zelf zo correct mogelijk te rijden, zowel met de auto als met de fiets. Met de fiets ga ik wel aandringen als ik ergens voorrang heb, maar ga me er ook niet met gevaar voor eigen leven zomaar ergens voor gooien. Zo kijk ik als ik aan een kruispunt rechtdoor fiets, altijd even of de auto links van mij toevallig moet afslaan of niet, zoja, dat heb ik mijn remmen al vast voor het geval hij mij niet gezien heeft. Heeft me al veel ongelukken bespaard!