Hersenspinsel: Waarom moet alles maar kunnen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hersenspinsel: Waarom moet alles maar kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:52

Directheid is prima, weet je meteen waar je aan toe bent. Mannen zijn daar wat makkelijker in dan vrouwen maar die halen het wel in. wat mij aangaat luister ik naar, wat mij niet aangaat is ene oor in andere oor uit.
Corona gaat me wel aan, zwaar risico geval en dus ga ik wel mijn woordje doen bij mensen die er zich totaal niets aan gelegen liggen. Sommigen snappen het (in real life) anderen steken de middelvinger op en noemen je een bang schaap. Ik ben niet bang (meer) maar wel op mijn hoede. En een tussenweg is er blijkbaar niet, gelukkig zijn onze kids wel goed in het zich aan de maatregelen houden zodat we ze zo af en toe nog even kunnen zien. Op anderhalve meter zonder geknuffel.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Marije112
Berichten: 3383
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 14:08

Blijheid schreef:
TS: Ervaar je dit echt zo in je dagelijks leven, of (vooral) online?

Ik zie het namelijk online wel, zeker als het over bepaalde onderwerpen gaat, maar kom 'in het echt' vrijwel nooit mensen tegen die zo praten. Als je zelf open en vriendelijk bent krijg je dat ook terug, is mijn ervaring. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand me zomaar zijn mening toesnauwt.

Ik vraag dit omdat ik het idee heb dat hoe meer we met z'n allen het beeld hebben dat 'andere mensen' zich zo gedragen, hoe meer het normaal wordt te denken dat het volop gebeurt. Terwijl als ik om me heen kijk ik het eigenlijk niet/nauwelijks zie gebeuren.
Online wel, offline niet.


Online vooral, maar dat is omdat ik niet meer in Nederland woon :) .
Ik hoor wel regelmatig van vrienden en vriendinnen in Nederland dingen die hierop neerkomen, waarvan ik toch zeker weet (uit ervaring) dat zij zich in een discussie heel netjes kunnen houden :j .


moonsparkle schreef:
Ik vraag me dan af hoe het in andere landen gaat tenzij daar misschien meer regels zijn vanuit de overheid? Zoals borstvoeding wel of niet bedekken dat kun je wel of niet als prettig ervaren.

Zijn die niet meningen of gedachten die iedereen ter wereld kan hebben? Word het in andere landen niet zo op sociaal media geuit of hebben daar veel mensen simpelweg dezelfde mening?

Overigens vind ik wel dat sommige echt te hard en te star zijn, maar ik ben zo van ik leef maar één keer ik probeer er zo min mogelijk op in te gaan want zolang ik dingen kan doen die mij gelukkig maken, wat maakt mij het dan uit wat anderen doen als ze me maar met rust laten.

Over je gesproken voorbeeld, het is hier bijvoorbeeld niet netjes om in het openbaar te borstvoeden, en gebeurt het dus meestal niet. Je hebt dus geen discussie van mensen die 'vinden dat het altijd maar moet kunnen want het is een natuurlijk ding' en 'ik vind het verschrikkelijk om naar een borst te kijken in een restaurant/winkel/oid'.

Eatshay schreef:
Buuk schreef:
hou je kop en doe wat er gevraagd wordt- hoe moeilijk kan het zijn? ( ga je dood van het dragen van een mondkapje?? nee he?? niet zeiken en gewoon ff doen..)


Ik ga even advocaat van de duivel spelen.
Degenen die fel tégen mondkapjes zijn, hebben ook een punt: niet-medische mondkapjes beschermen niet (hooguit als je zelf gaat lopen spetterhoesten maar als het goed is blijf je dan al thuis) en zijn wel degelijk enorm hinderlijk in de communicatie omdat je veel nonverbale communicatie mist. Burka's mogen niet om deze reden, en mondkapjes wel...

Ik deel jouw mening hoor Buuk, en ik draag dus inderdaad wel gewoon mondkapjes, zowel op mijn werk als bv in de winkel. Maar ook de meningen van de 'tegenpartij' snijden wel degelijk hout.
Wat mij daarin meer stoort is dat ik regelmatig zie dat mensen die zich wel aan de regels houden tot schaap benoemd worden en 'wakker moeten worden'. Ook hun mening is niet DE waarheid.

Buuk schreef:
Of te pas en onpas discriminatie gillen...we zijn wellicht niet perfect maar om "uncle Bens" rijst te gaan omdopen- het gaat hier in mijn ogen een brug te ver.


Ook die wil ik nuanceren. Blackfacing is op veel plaatsen ter wereld echt heel erg not done. En er zijn mensen die zich gekwetst voelen. Het slavernijverleden ligt gevoelig.
Misschien is het wel een betrekkelijk kleine moeite om daar rekening mee te houden.


Wij lopen in ZA al vanaf het begin van de hele situatie met mondkapjes in het openbaar, dat is hier verplicht. Soms wens ik wel eens dat het in Nederland ook verplicht wordt, gewoon om te zien of de boel zal 'ontploffen' of niet := .


Palmera schreef:
Hmmmm. Ik woon inmiddels 11 jaar op de canarische eilanden en de canario is niet direct.

Na 100 keer gebeld te hebben moet ik via de bakker horen die bevriend is met de neef van de wijnboer dat de wijnboer niet meer levert.

Bij geschillen geeft ieder een ander de schuld zodat je niemand direct kunt confronteren.

Je ziet ineens na een meningsverschil (die we later gewoon kunnen uitpraten w.m.b) dat je geblokkeerd bent.

Ik ben eraan gewend geraakt,maar wat waardeer ik directe mensen. Ook als het negatief is!


Dat begrijp ik ook inderdaad! In Zuid-Afrika wordt alles gesugarcoat en denk ik ook wel eens 'Oh wat wil ik jou eens de waarheid vertellen', maar glimlach en draai me om.

bigone schreef:
Directheid is prima, weet je meteen waar je aan toe bent. Mannen zijn daar wat makkelijker in dan vrouwen maar die halen het wel in. wat mij aangaat luister ik naar, wat mij niet aangaat is ene oor in andere oor uit.
Corona gaat me wel aan, zwaar risico geval en dus ga ik wel mijn woordje doen bij mensen die er zich totaal niets aan gelegen liggen. Sommigen snappen het (in real life) anderen steken de middelvinger op en noemen je een bang schaap. Ik ben niet bang (meer) maar wel op mijn hoede. En een tussenweg is er blijkbaar niet, gelukkig zijn onze kids wel goed in het zich aan de maatregelen houden zodat we ze zo af en toe nog even kunnen zien. Op anderhalve meter zonder geknuffel.


Maar de manier waarop bedoel ik :).

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:13

De manier waarop gaat in real life prima , online vind je heel veel rotte vis. Met de opkomst van social media lijken er een aantal mensen hun hersencellen helemaal te hebben afgeschaft.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, sasja0705, SennaS, Thioro en 5 bezoekers