Victim blaming & shaming

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Victim blaming & shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:16

Tenzij de wetten in NL anders zijn is oversteken zonder kijken wel degelijk tegen de wet. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:26

Ayasha schreef:
Tenzij de wetten in NL anders zijn is oversteken zonder kijken wel degelijk tegen de wet. :=

Klinkt logisch maar veranderd niets aan mijn eerder ingenomen stelling.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 13:32

Laat ik het zo stellen, iemand waarschuwen voor een gevaarlijke situatie (wat die ook moge zijn) is imo niet hetzelfde als victim blaming, omdat er in dat geval nog geen sprake is dat die persoon slachtoffer is van een traumatische gebeurtenis. De verstandige keuze maken door een veilige weg naar huis nemen maakt je geen slachtoffer.

Dat het nodig is, omdat de kans dat je slachtoffer wordt van een ongeval of misdaad groter is, is imo een andere discussie dan victim blaming.

Victim blaming gaat imo over een vinger wijzen naar een persoon die een traumatisch iets heeft meegemaakt (buiten hun macht om) en de schuld bij die persoon neer leggen.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:42

Ayasha schreef:
Tenzij de wetten in NL anders zijn is oversteken zonder kijken wel degelijk tegen de wet. :=


Onze wetten en beleid zijn ook niet vrij van victim blaming inderdaad. ;) Voor wie dat interessant vindt op het gebied van verkeer is 'Het recht van de snelste' een echte aanrader.

bowena_84
Berichten: 2543
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:23

enzino schreef:
pateeke schreef:
Ik heb het gezien dat ze het hebben over nog geen slachtoffer... maar zelfs dan nog ben ik van mening dat die redenering wel voortkomt uit victim blaming.

Het is de taak van de ouders hun kinderen te leren hoe ze risico's kunnen vermijden, onderdeel daarvan is jezelf zo veel mogelijk uit kwetsbare situaties te houden (stomdronken, onbekende buurt 's avonds, zonder vrienden, etc). Natuurlijk kan je dat nooit helemaal uitsluiten dus ze leren hoe ze voor zichzelf op kunnen komen of zichzelf verdedigen lijkt me ook op zijn plaats. Als dat allemaal onderdeel is van "victim blaming", dan hoop ik dat dat onderdeel sterk aan populariteit toe gaat nemen en iedereen daar aan mee doet.


Wie valt over de vergelijking met het oversteken van de snelweg, maak er dan het oversteken van een straat zonder goed uit te kijken van. Dat is niet tegen de wet maar nog steeds levensgevaarlijk en niet aan te raden.


Ik haak hier even op in omdat ik het deels met je eens ben. Het zou fijn zijn dat je je kinderen genoeg wijs kunt maken om zichzelf niet in een kwetsbare positie te plaatsen. Of als volwassene de keuze maken om dit niet te doen.

Zoals in mijn post hierboven te lezen was is mij dat niet geleerd. Hierdoor heb ik mijzelf inderdaad vaker in kwetsbare posities geplaatst. Maar het is mij eveneens in zeer vertrouwde, niet kwetsbare en op het oog vertrouwde omgeving gebeurt. Juist door victim blaming of door te zeggen dat je jezelf uit kwetsbare situaties moet houden heeft een slachtoffer het gevoel dat ze (of hij) schuldig is aan.

Ik ben er zelf door mijn verleden extra alert op dat ik mijn kinderen voldoende bewustwording mee geef maar maak mezelf niet wijs dat ze daardoor nooit iets zou kunnen overkomen. Het enige wat mij als ouder dan te doen staat is ze altijd geloven en er voor ze zijn.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Victim blaming & shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:55

Ik ben het wel eens met Daphara dat er een verschil zit tussen wat verstandig is en tussen de schuld bij iemand neerleggen. Ik merk bij mezelf soms ook een gedachte als "blijkbaar kan dat dus niet meer" (bijvoorbeeld als vrouw alleen s avonds door afgelegen gebied), na een bericht over een aanranding/verkrachting. Betekent dat dat ik het slachtoffer de schuld geef? Nee. Vind ik het verstandig? Ook niet. Blijft los voor mij staan van of iemand schuldig is aan de situatie.
Hetzelfde wat iemand anders aanhaalt: zie je een groepje mannen staan in het donker? Je kunt er doorheen lopen, ze hebben namelijk van je af te blijven. Kun je beter omlopen? Ja. Ben je schuldig als je wel iets overkomt als je er langs loopt? Nee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:59

xChanelx schreef:
Ik ben het wel eens met Daphara dat er een verschil zit tussen wat verstandig is en tussen de schuld bij iemand neerleggen. Ik merk bij mezelf soms ook een gedachte als "blijkbaar kan dat dus niet meer" (bijvoorbeeld als vrouw alleen s avonds door afgelegen gebied), na een bericht over een aanranding/verkrachting. Betekent dat dat ik het slachtoffer de schuld geef? Nee. Vind ik het verstandig? Ook niet. Blijft los voor mij staan van of iemand schuldig is aan de situatie.
Hetzelfde wat iemand anders aanhaalt: zie je een groepje mannen staan in het donker? Je kunt er doorheen lopen, ze hebben namelijk van je af te blijven. Kun je beter omlopen? Ja. Ben je schuldig als je wel iets overkomt als je er langs loopt? Nee.

Iets in mij wil gewoon niet omlopen om een groepje mannen omdat ik er vanuit wil gaan dat een groepje mannen passeren gewoon altijd veilig kan ;(.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:01

_San87_ schreef:
xChanelx schreef:
Ik ben het wel eens met Daphara dat er een verschil zit tussen wat verstandig is en tussen de schuld bij iemand neerleggen. Ik merk bij mezelf soms ook een gedachte als "blijkbaar kan dat dus niet meer" (bijvoorbeeld als vrouw alleen s avonds door afgelegen gebied), na een bericht over een aanranding/verkrachting. Betekent dat dat ik het slachtoffer de schuld geef? Nee. Vind ik het verstandig? Ook niet. Blijft los voor mij staan van of iemand schuldig is aan de situatie.
Hetzelfde wat iemand anders aanhaalt: zie je een groepje mannen staan in het donker? Je kunt er doorheen lopen, ze hebben namelijk van je af te blijven. Kun je beter omlopen? Ja. Ben je schuldig als je wel iets overkomt als je er langs loopt? Nee.

Iets in mij wil gewoon niet omlopen om een groepje mannen omdat ik er vanuit wil gaan dat een groepje mannen passeren gewoon altijd veilig kan ;(.


Dat herken ik! Een soort continue strijd tussen me nooit, door niemand te laten beperken omdat mensen respectvol met elkaar om horen te gaan en tussen me bewust zijn van hoe de wereld blijkbaar in elkaar zit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:04

xChanelx schreef:
_San87_ schreef:

Iets in mij wil gewoon niet omlopen om een groepje mannen omdat ik er vanuit wil gaan dat een groepje mannen passeren gewoon altijd veilig kan ;(.


Dat herken ik! Een soort continue strijd tussen me nooit, door niemand te laten beperken omdat mensen respectvol met elkaar om horen te gaan en tussen me bewust zijn van hoe de wereld blijkbaar in elkaar zit.

Juist! En ook omdat ik probeer me zo min mogelijk door vooroordelen te laten leiden.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Victim blaming & shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:08

Enzino en mars, ik begrijp wat jullie bedoelen (en vooral ook NIET bedoelen) en ben het met jullie eens. De laatste reacties van San87 bevestigen dit eerlijk getypt alleen maar.
Ik vind het ook triest dat je over zoveel dingen zo grondig moet nadenken over wat de minste risico's oplevert en dat in de wetenschap dat je hoe dan ook nooit alles 100% kunt voorkomen. Maar juist omdat ik niet wil dat ik mezelf als er iets gebeurt, verwijten maak of me die laat aanpraten, probeer ik de voor mij meest acceptabele manier te vinden om toch te leven zoals ik wil EN rekening te houden met de gevaren die algemeen echt wel bekend zijn. Zou allemaal niet nodig moeten zijn maar we leven bij lange na niet in een ideale wereld dus ga ik mijn koppie ook niet in het zand steken. Voor mij persoonlijk zou het zeker geen troost zijn om te denken 'ja maar dat mag je een ander nooit aandoen' dus ik doe gewoon wat ik wil en denk verder nergens over na en als dan iets gebeurt waarvan ik weet dat als ik wel beter had nagedacht, het waarschijnlijk wel te voorkomen was geweest. Nogmaals, je kunt jezelf nooit 100% tegen alles en iedereen beschermen maar een beetje je best doen vind ik echt niet teveel gevraagd.
Daarmee geef ik niemand het recht een ander slachtoffer te maken van wat dan ook maar ik bind de kat liever niet op het spek.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:25

Ik heb een keer maar mijn hooft gekregen dat ik er om vroeg omdat ik diegene niet had weggeschopt, ondanks dat ik nee zei. Ik sloeg dicht, 3 x gezegd dat ik niet wou maar blijkbaar moet je iemand zijn ballen eraf snijden wil je duidelijk genoeg zijn :+ ik voelde mij zo machteloos, verdrietig en gekwetst toen... mijn vertrouwen was helemaal weg... had al eerder wat meegemaakt vroeger en dat is ook de oorzaak dat ik dicht sloeg, soort van freezemodus (fight flight or freeze). Ik lag samen met 1 jongen in bed, op wie ik verliefd was, en die andere jongen kwam er toen opeens bij en ondanks mijn herhaaldelijke nee, luisterde hij niet. Enige wat ik nog weet is dat de jongen die ik leuk vond mij keihard liet vallen en deed alsof ik een slet was omdat ik het wou want als ik het niet zou willen had ik hem wel geslagen :+ zo daar heb ik nog best lang mee gezeten... ging overigens om aanranding, gelukkig niet meer dan dat...

Ik ben van mening dat nee altijd nee is. Ondanks de situatie. Maar je kan jezelf wel sneller in bepaalde situaties bevinden door bijv je kleding of waar je je bevind...

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:36

bowena_84 schreef:
Als seksueel misbruik slachtoffer heb ik meerdere malen victim blaming mee gemaakt. Het kan inderdaad al iets heel kleins zijn. Ik ben nu 32 en heb mezelf tot vorig jaar de schuld gegeven.
Uiteindelijk is het een praatgroep met andere lotgenoten die me verlost heeft van alle schuld en belangrijke inzichten gegeven heeft.

Een van die inzichten is de basale en instinctieve reactie die een mens heeft op nare situaties, de bekende fight/flight/freeze. Ik was 6 jaar toen het de eerste keer gebeurde. Ik bevroor. Sindsdien zijn er meerdere situaties met misbruik geweest en iedere keer bevroor ik. Vaak hield ik mij slapende.

Ik ben opgegroeid zonder enige vorm van persoonlijke grenzen. Ook vanuit opvoeding werden grenzen mij niet geleerd. Ik vond mezelf op een gegeven moment zelfs stoer dat ik geen grenzen had, met mij kon en mocht je alles. Dus in principe zou je kunnen stellen dat ik er zelf om ‘vroeg’.

Gelukkig is mij geleerd dat dit niet zo was. Ik wist gewoon echt niet beter, er is mij niet anders geleerd. Gelukkig heb ik nu wel persoonlijke grenzen, maar nog steeds bevries ik als iemand plots aan me komt of te dichtbij. Ik ben ervan overtuigd dat als me nu iets zou overkomen wat ik niet zou willen dat ik niet direct nee zou kunnen zeggen (al hoop ik van wel).

Het is zò ongelooflijk complex. Je kunt niet zeggen wat je zou doen in situaties omdat je het gewoon niet weet. Het vernield zoveel in een persoon en het is walgelijk dat er ook maar een moment word gedacht dat iemand zoiets zou opzoeken of op zichzelf afroept



Heftig !! :(:)

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:18

Rennie89 schreef:
Ik heb een keer maar mijn hooft gekregen dat ik er om vroeg omdat ik diegene niet had weggeschopt, ondanks dat ik nee zei. Ik sloeg dicht, 3 x gezegd dat ik niet wou maar blijkbaar moet je iemand zijn ballen eraf snijden wil je duidelijk genoeg zijn :+ ik voelde mij zo machteloos, verdrietig en gekwetst toen... mijn vertrouwen was helemaal weg... had al eerder wat meegemaakt vroeger en dat is ook de oorzaak dat ik dicht sloeg, soort van freezemodus (fight flight or freeze). Ik lag samen met 1 jongen in bed, op wie ik verliefd was, en die andere jongen kwam er toen opeens bij en ondanks mijn herhaaldelijke nee, luisterde hij niet. Enige wat ik nog weet is dat de jongen die ik leuk vond mij keihard liet vallen en deed alsof ik een slet was omdat ik het wou want als ik het niet zou willen had ik hem wel geslagen :+ zo daar heb ik nog best lang mee gezeten... ging overigens om aanranding, gelukkig niet meer dan dat...

Ik ben van mening dat nee altijd nee is. Ondanks de situatie. Maar je kan jezelf wel sneller in bepaalde situaties bevinden door bijv je kleding of waar je je bevind...

En met ghb is er geen nee meer en dan is het opeens wel een ja? Natuurlijk niet. Maar het vervelende is dat ghb ideaal is om mensen te gebruiken.
Wil je daarna aangifte doen, dan is het lastig, er is geen bewijs en er zijn ook nooit getuigen. En juist wegens dat laatste wordt er dan geen aangifte gedaan, en blijft het bij hooguit een melding. Daarnaast zit er soms weken tussen een verzoek tot aangifte en het moment waarop er tijd is, zeker bij volwassenen, want het heeft dan 'geen haast'.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Victim blaming & shaming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 09:27

Ik snap niet helemaal waar je heen wilt met bovenstaande verhaal over GHB Germie

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:40

Daphara schreef:
Ik snap niet helemaal waar je heen wilt met bovenstaande verhaal over GHB Germie

Er wordt gezegd nee is nee. Maar bij ghb is er gewoon geen nee, want men valt weg, of is eenvoudig meewerkend te krijgen. Natuurlijk is er dan nog een officiele nee, maar bij ghb is er na 2-3 uur ook geen bewijs meer dat het toegediend is. En dan vervallen eigenlijk alle opties voor het slachtoffer.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:44

xChanelx schreef:
Ik ben het wel eens met Daphara dat er een verschil zit tussen wat verstandig is en tussen de schuld bij iemand neerleggen. Ik merk bij mezelf soms ook een gedachte als "blijkbaar kan dat dus niet meer" (bijvoorbeeld als vrouw alleen s avonds door afgelegen gebied), na een bericht over een aanranding/verkrachting. Betekent dat dat ik het slachtoffer de schuld geef? Nee. Vind ik het verstandig? Ook niet. Blijft los voor mij staan van of iemand schuldig is aan de situatie.
Hetzelfde wat iemand anders aanhaalt: zie je een groepje mannen staan in het donker? Je kunt er doorheen lopen, ze hebben namelijk van je af te blijven. Kun je beter omlopen? Ja. Ben je schuldig als je wel iets overkomt als je er langs loopt? Nee.


:') Ja want zo zwartwit zit de wereld in elkaar. Het kan juist slim zijn om wel langs dat groepje te lopen, want dat kan een aanrandende eenling dan weer weerhouden om toe te slaan omdat er getuigen in de buurt zijn. Terwijl hij wel toeslaat als je omloopt via een stukje waar geen groepje mensen staat.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:58

Daphara schreef:
Laat ik het zo stellen, iemand waarschuwen voor een gevaarlijke situatie (wat die ook moge zijn) is imo niet hetzelfde als victim blaming, omdat er in dat geval nog geen sprake is dat die persoon slachtoffer is van een traumatische gebeurtenis. De verstandige keuze maken door een veilige weg naar huis nemen maakt je geen slachtoffer.

Dat het nodig is, omdat de kans dat je slachtoffer wordt van een ongeval of misdaad groter is, is imo een andere discussie dan victim blaming.

Victim blaming gaat imo over een vinger wijzen naar een persoon die een traumatisch iets heeft meegemaakt (buiten hun macht om) en de schuld bij die persoon neer leggen.


Maar daar leg je precies de vinger op de zere plek en het waarom deze discussie zo lastig is. Als je bewust of onbewust het risico vergroot dat je slachtoffer wordt van iets, is het niet meer geheel buiten je macht om. Ik kan vannacht mijn voordeur openzetten en slachtoffer worden van inbraak. De inbreker is dan nog steeds volledig fout, maar het is dan niet dat ik niets had kunnen doen om dit te voorkomen.

Nu vind ik dit makkelijker praten over een inbraak dan over verkrachting of aanranding, omdat dit zodanig traumatisch is en het nooit en te nimmer het slachtoffers schuld is. Iemand die tegen jouw zin aan je zit, zit fout. Klaar. De realiteit is echter dat hoe zwart/wit dit voor mij is, dit dat niet is voor een hele hoop gekkies die buiten rondlopen. Risicobeperking is daarom nodig. En hoewel dat niet gebruikt mag worden om een slachtoffer schuld te geven van wat hem/haar overkomen is, denk ik wel dat het juist is dat er wel op gewezen wordt dat bepaalde keuzes niet verstandig zijn, om toekomstige slachtoffers wellicht te voorkomen.

Het is lastig. Dat sowieso.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Victim blaming & shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:06

Ik ben zelf 1x slachtoffer geweest van victim blaming. Gelukkig niet in een seksuele setting.

Ik kwam als jonge student wonen in de grote stad en ging na mijn bijbaantje naar huis (koopavond, dus zal rond 21.00 in de winter zijn geweest). De tram was net weg en de tijd die het kostte om te wachten op de volgende tram was ongeveer net zo lang als lopen naar huis dus ik besloot dat te doen. Daarbij moest ik vlak langs een mindere wijk. Ik was niet zo heel erg op de hoogte van problematiek, was beetje een ver van mijn bed show.
Ik liep langs de wijk, bellend met mijn vader, toen iemand probeerde mijn tas uit mijn handen te roven. Dit mislukte en werd een behoorlijk heftige situatie. Ik ben uiteindelijk thuis gekomen, me nooit realiserend dat ik 112 moest bellen (ik had ook nooit de telefoon waar mijn vader nog aan hing durven ophangen). De volgende dag ging ik aangifte doen en het eerste wat de agente zei was "dat is ook niet zo handig, om om 21.30 daar nog langs te lopen he..."

Ik merkte dat dat me ontzettend raakte en dat ik echt direct zin had om weg te lopen en geen aangifte te doen.
Had ze gelijk? Was het niet handig? Absoluut, hoewel ik dat op dat moment niet zo door had. Maar op het moment dat iemand komt met zo'n verhaal is dat gewoon niet wat je zegt. En als helemaal niet als eerste.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:27

germie schreef:
En met ghb is er geen nee meer en dan is het opeens wel een ja? Natuurlijk niet. Maar het vervelende is dat ghb ideaal is om mensen te gebruiken.
Wil je daarna aangifte doen, dan is het lastig, er is geen bewijs en er zijn ook nooit getuigen. En juist wegens dat laatste wordt er dan geen aangifte gedaan, en blijft het bij hooguit een melding. Daarnaast zit er soms weken tussen een verzoek tot aangifte en het moment waarop er tijd is, zeker bij volwassenen, want het heeft dan 'geen haast'.

Dus van mijn hele, best zwaar belade, bericht is het enige wat jij aanhaalt dat ik niet zeg dat er niet altijd nee gezegd kan worden omdat iemand gedrogeerd kan zijn? :+ lijkt mij vanzelfsprekend dat als ghb in het spel is dat de situatie dan anders is. En nogmaals, nee blijft nee en als je iemand zijn wil wegneemt maakt dat iemand niet wilsbekwaam en valt het direct onder misbruik (en van de situatie).

@secrible, poeh dat is heftig om mee te maken... en die opmerking van de politie is absurd... voor mijn werk moet ik midden in de nacht opstaan en naar werk gaan of ik kom in de nacht thuis. Dus ik zou mijzelf maar moeten isoleren en een kantoorbaan moeten nemen omdat het niet slim is om op dat tijdstip buiten te zijn? Lekker kromme wereld :+

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:41

germie schreef:
Daphara schreef:
Ik snap niet helemaal waar je heen wilt met bovenstaande verhaal over GHB Germie

Er wordt gezegd nee is nee. Maar bij ghb is er gewoon geen nee, want men valt weg, of is eenvoudig meewerkend te krijgen. Natuurlijk is er dan nog een officiele nee, maar bij ghb is er na 2-3 uur ook geen bewijs meer dat het toegediend is. En dan vervallen eigenlijk alle opties voor het slachtoffer.


Nee = nee, maar geen nee is niet automatisch een ja ;)

secricible schreef:
De volgende dag ging ik aangifte doen en het eerste wat de agente zei was "dat is ook niet zo handig, om om 21.30 daar nog langs te lopen he..."
.


Jeetje, had die een lesje tact gemist ofzo.... dit zeg je toch niet? Wat een botte opmerking zeg.
Of staan er waarschuwingsborden dat je daar na 21.30 niet meer mag lopen :')
Als je ergens niet bekend bent weet je toch ook niet waar het wel of niet handig is om te lopen :?

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 10:43

germie schreef:
Daphara schreef:
Ik snap niet helemaal waar je heen wilt met bovenstaande verhaal over GHB Germie

Er wordt gezegd nee is nee. Maar bij ghb is er gewoon geen nee, want men valt weg, of is eenvoudig meewerkend te krijgen. Natuurlijk is er dan nog een officiele nee, maar bij ghb is er na 2-3 uur ook geen bewijs meer dat het toegediend is. En dan vervallen eigenlijk alle opties voor het slachtoffer.


Wat heeft dit precies met victim blaming te maken, wil je dat uitleggen, want ik mis de connectie.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 06-10-20 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 10:49

mylittlejoy schreef:
Daphara schreef:
Laat ik het zo stellen, iemand waarschuwen voor een gevaarlijke situatie (wat die ook moge zijn) is imo niet hetzelfde als victim blaming, omdat er in dat geval nog geen sprake is dat die persoon slachtoffer is van een traumatische gebeurtenis. De verstandige keuze maken door een veilige weg naar huis nemen maakt je geen slachtoffer.

Dat het nodig is, omdat de kans dat je slachtoffer wordt van een ongeval of misdaad groter is, is imo een andere discussie dan victim blaming.

Victim blaming gaat imo over een vinger wijzen naar een persoon die een traumatisch iets heeft meegemaakt (buiten hun macht om) en de schuld bij die persoon neer leggen.


Maar daar leg je precies de vinger op de zere plek en het waarom deze discussie zo lastig is. Als je bewust of onbewust het risico vergroot dat je slachtoffer wordt van iets, is het niet meer geheel buiten je macht om. Ik kan vannacht mijn voordeur openzetten en slachtoffer worden van inbraak. De inbreker is dan nog steeds volledig fout, maar het is dan niet dat ik niets had kunnen doen om dit te voorkomen.

Nu vind ik dit makkelijker praten over een inbraak dan over verkrachting of aanranding, omdat dit zodanig traumatisch is en het nooit en te nimmer het slachtoffers schuld is. Iemand die tegen jouw zin aan je zit, zit fout. Klaar. De realiteit is echter dat hoe zwart/wit dit voor mij is, dit dat niet is voor een hele hoop gekkies die buiten rondlopen. Risicobeperking is daarom nodig. En hoewel dat niet gebruikt mag worden om een slachtoffer schuld te geven van wat hem/haar overkomen is, denk ik wel dat het juist is dat er wel op gewezen wordt dat bepaalde keuzes niet verstandig zijn, om toekomstige slachtoffers wellicht te voorkomen.

Het is lastig. Dat sowieso.


Daarom had ik buiten hun macht om ook tussen haakjes gezet, onderdeel van victim blaming is achteraf zeggen dat het slachtoffer vooraf bij machte was om niet in die situatie terecht te komen.

De scheidslijn is inderdaad heel moeilijk, in gevallen waar het niet gaat om seksueel misbruik of ander lichamelijk/geestelijk letsel bewust toegebracht door derden.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:27

Wow ik volg even, heel het topic doorgelezen.
Ondertussen een verhitte discussie met mijn vriend hierover.

Naar mijn mening is de reactie van de mens: flight, fight or freeze.
Het kromme is dus dat in Nederland freeze maakt dat het misbruik is ipv verkrachting zoals ik het lees?
Wat de hel?!

Het meest rare vind ik nog dat de kledingkeuze van een vrouw wordt gezien als het zelf uitlokken van een bepaalde reactie. Als iemand een kort rokje aandoet, lekker boeien? Moet ze zelf weten.
Het is nóóit aan het slachtoffer te verwijten wat er gebeurd is. NOOIT. Ook als er geen nee is gezegd. Ook als er op voorhand wel toestemming was, maar in the act niet, ook niet als ze in haar ondergoed liep.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:56

Daphara schreef:
Wat heeft dit precies met victim blaming te maken, wil je dat uitleggen, want ik mis de connectie.

Als dit je overkomt, en je wordt vervolgens misbruikt, dan begint het traject van aangifte doen: ghb is weg, dus daarmee is er geen bewijs te vinden. Je verhaal kun je ook niet direct kwijt, want je bent geen kind en dus heeft het daarmee geen haast. Er is dan pas na een maand tijd voor je. En dan wordt er gezegd: we kunnen geen aangifte opnemen omdat er geen getuigen waren. Dus of het gebeurd is of niet, wij kunnen niets voor je doen.
Hoe voel je je dan als slachtoffer? Het is zeker een vorm van indirect victim blamen, want het slachtoffer wordt niet serieus genomen. Het verhaal hierboven is waar gebeurd en in Nederland, jaartal 2017. In whatsapp is na dit voorval nog een berichtenuitwisseling geweest met de dader, en die geeft toe dat er sprake is geweest van seks waar het slachtoffer niets van weet. Maar ook dit wordt niet gezien als een bewijs. Dader schrijft van ja, het kan een keer gebeuren dat een half wijntje zwaar valt (lees, 2.5 uur weg). Ook berichtjes naar vrienden vlak voor slachtoffer wegvalt van 'ik drink bij iemand een wijntje, en word al na een half wijntje helemaal duizelig', waarop iemand dan nog zegt: dan zit er wat door, lijkt wel ghb. Worden niet serieus genomen door politie.
Dit is misschien wel meer slachtoffer niet serieus nemen i.p.v. blamen, maar het valt in mijn ogen zeker onder hetzelfde. Er wordt niet direct gezegd 'dit is niet zo handig he', of zoiets. Maar wel van 'we hebben geen getuigen, dus we gaan er niets mee doen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:08

Volgens mij is victim blaming iets totaal anders dan iemand niet geloven. Bij victim blaming leg je de schuld (gedeeltelijk) bij het slachtoffer neer, terwijl bij "het slachtoffer niet serieus nemen" er misschien twijfel is of ze de waarheid wel vertelt of gewoonweg een gebrek aan bewijs waardoor er geen vervolging mogelijk is.