Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:40


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:07

FiveSports schreef:



Eerst kom je met dingen en als je dan met voorbeelden komt is het weer anders. Alles om maar je gelijk te halen en door te drammen.

Even wat minder achter dat scherm gaan zitten en het echte leven in stappen misschien. Dan zie je met eigen ogen wat echt speelt.

Karl66

Berichten: 29748
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:34

@Superpony, uit onderzoeken blijkt iets anders dan wat jij beweert. Daaruit blijkt dat niet afkomst maar sociaal economische groep de verbindende factor tussen deze jongeren is. Je hebt het er bijvoorbeeld over dat Marokkaans Nederlandse jongeren als groep samenscholen omdat hun afkomst verbindend is. Alleen scholen ze met elkaar samen omdat ze in dezelfde wijk wonen en je ziet in die groepen dan ook jongeren van andere afkomst, die in dezelfde wijk wonen.

Als je je op de Marokkaanse afkomst van die jongeren focust om de problemen op te lossen, dan ga je de problemen niet oplossen, omdat je op de verkeerde factor focust. Stel even voor het gemak dat de meeste mensen in Nederland blauwe ogen hebben. Dan ga je een onderzoek doen tussen oogkleur en coronabesmettingen en wat blijkt de meeste mensen die met corona besmet zijn hebben blauwe ogen. Als je je dan bij de bestrijding van corona gaat richten op mensen met blauwe ogen, dan ga je het probleem niet oplossen, want bij de mensen met andere oogkleuren komt corona procentueel gezien net zoveel voor. De enige reden waarom er meer mensen met blauwe ogen corona hebben is omdat er domweg meer mensen met blauwe ogen zijn. Datzelfde geldt voor die probleemjongeren. De enige reden waarom er meer probleemjongeren met een Marokkaanse achtergrond zijn, is omdat mensen met een Marokkaanse achtergrond in de lagere sociaal economische klasse vertegenwoordig zijn.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:48

superpony schreef:
FiveSports schreef:


Eerst kom je met dingen en als je dan met voorbeelden komt is het weer anders. Alles om maar je gelijk te halen en door te drammen.

Even wat minder achter dat scherm gaan zitten en het echte leven in stappen misschien. Dan zie je met eigen ogen wat echt speelt.


De dingen waar jij mee komt zijn niet de dingen waar ik het over heb. Ik heb niets verwijderd, dus als ik mezelf tegenspreek kun je volgens mij gewoon quoten ;)

Ik kom genoeg buiten hoor en zie genoeg, maak je maar geen zorgen :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 10:43

Derellen tegen de politie lijken wat rustiger.

Maar dit bericht geeft wel denk ik een verstoorde opvoeding weer? Of die "lelijk woord" social media?

https://www.ad.nl/tech/tiktok-gebruiker ... ~a2b2a093/

Een jochie van 8 in het water duwen zodat je dat kunt filmen en op internet zetten lijkt me toch iets meer dan ik verveel me? -:(- _-:( |(
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-09-20 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:46

Karl66 schreef:
@Superpony, uit onderzoeken blijkt iets anders dan wat jij beweert. Daaruit blijkt dat niet afkomst maar sociaal economische groep de verbindende factor tussen deze jongeren is. Je hebt het er bijvoorbeeld over dat Marokkaans Nederlandse jongeren als groep samenscholen omdat hun afkomst verbindend is. Alleen scholen ze met elkaar samen omdat ze in dezelfde wijk wonen en je ziet in die groepen dan ook jongeren van andere afkomst, die in dezelfde wijk wonen.

Als je je op de Marokkaanse afkomst van die jongeren focust om de problemen op te lossen, dan ga je de problemen niet oplossen, omdat je op de verkeerde factor focust. Stel even voor het gemak dat de meeste mensen in Nederland blauwe ogen hebben. Dan ga je een onderzoek doen tussen oogkleur en coronabesmettingen en wat blijkt de meeste mensen die met corona besmet zijn hebben blauwe ogen. Als je je dan bij de bestrijding van corona gaat richten op mensen met blauwe ogen, dan ga je het probleem niet oplossen, want bij de mensen met andere oogkleuren komt corona procentueel gezien net zoveel voor. De enige reden waarom er meer mensen met blauwe ogen corona hebben is omdat er domweg meer mensen met blauwe ogen zijn. Datzelfde geldt voor die probleemjongeren. De enige reden waarom er meer probleemjongeren met een Marokkaanse achtergrond zijn, is omdat mensen met een Marokkaanse achtergrond in de lagere sociaal economische klasse vertegenwoordig zijn.


Ja, leuk die onderzoeken.

Lees je in over de Diamant buurt in Amsterdam. Daar zaten wij precies tussenin. Iets met eigen ogen zien en meemaken is voor mij net iets betrouwbaarder.

Onderzoeken worden beinvloed door allerlei factoren. Onderzoeken worden van buitenaf gedaan en zitten er niet dagelijks middenin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:55

karuna schreef:
Derellen tegen de politie lijken wat rustiger.

Maar dit bericht geeft wel denk ik een verstoorde opvoeding weer? Of die "lelijk woord" social media?

https://www.ad.nl/tech/tiktok-gebruiker ... ~a2b2a093/

Een jochie van 8 in het water duwen zodat je dat kunt filmen en op internet zetten lijkt me toch iets meer dan ik verveel me? -:(- _-:( |(



veel meer dan verveling, het "curling kind/ jeugd" heeft ook geen verantwoordelijkheid geleerd en alles mag is een heel grote verstoorde opvoeding
https://www.msn.com/nl-nl/auto/video/ur ... p-BB14VpbB

citaat:
Het was psycholoog Jan Derksen die in de Zembla-documentaire Ouders van Tegenwoordig enkele jaren geleden het begrip ‘achterbankgeneratie’ muntte. Letterlijk en figuurlijk zijn ouders de chauffeurs van hun kroost geworden, constateerde hij.

Zo’n opstelling kiezen is vragen om problemen, weet auteur Jelle Jolles van Het tienerbrein te vertellen. In NRC zei hij eind vorig jaar: “Als een ouder de problemen oplost, kan de jongere de situatie niet zelf aanpassen, en die oplossingen niet in de hersenen opslaan. En die zich op een later moment dus ook niet herinneren.” Daarom is het volgens Jolles zo belangrijk dat kinderen de gelegenheid krijgen om een blauwtje te lopen, een beetje verdriet te hebben, een beetje pijn te hebben, een beetje eenzaam te zijn. „Ook negatieve ervaringen zorgen voor zelfinzicht, voor zelfregulatie en voor empathie met anderen. Het helpt ze om stevige volwassenen te worden.”

https://www.denieuwekoers.nl/we-pampere ... llenbakken


de een noemt het achterbak generatie en de ander curling generatie

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 14:21

MCE: die twee zijn niet hetzelfde. De achterbankgeneratie ging om kinderen die, op de achterbank, vervoerd werden naar zoveel dingen dat ze geen tijd hadden om 'gewoon' te spelen. Zei men tenminste. Het is ook gewoon een lekker makkelijk cliche om zonder al te veel onderbouwing wat onwil tav jeugd en ouders te duiden. (Die doen het namelijk gek genoeg altijd fout, wat ze ook doen.)

De 'curling-ouders' gaat vooral om ouders die elk mogelijk obstakel weg willen hebben: in de overdrijving is dat de school onder invloed zetten om onvoldoendes weg te poetsen (danwel bij de eerste 9- een blik aan bijles en dyslexie-verklaringen open te trekken), waar kinderen geen ruzie meer mogen maken omdat ze dan meteen een kanjertraining krijgen opgedrongen en waar de ouders alvast de studie, het studentenhuis en de overige hindernissen voor hun kroost gladstrijken. (Vandaar ook curling.)

Ook hier: overdrijving zonder al te veel onderbouwing, zonder al te veel interesse over wat eronder ligt, en een gemakkelijke manier om te vinden dat ouders alles fout doen.
(Denk ook niet dat je het anders niet fout doet. Want aan de andere kant ligt 'te weinig betrokken' 'de school moet alles maar oplossen' 'te weinig voorbereid' 'ouders mogen ook wel eens wat doen voor hun kinderen' en 'nee sorry, we kunnen niet even een kwartiertje extra lezen in de klas, daar is een dyslexieverklaring voor nodig', enfin, alles zit vast.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 14:36

mijn negatieve ervaringen hebben er aan bij gedragen dat ik kan relativeren, alles is niet perfect

des al niet te min vind ik dat de opvoeding al in een vroeg stadium bij de ouders begint en blijft