Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:59

oef FiveSports.. ik heb het even geprobeerd maar je berichten komen op mij wat pinnig over.. :j Ligt aan mij denk hoor... :) Verder ga ik er niet op in (maar daar mis je ook niks aan dus dat is niet erg)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:00

Maar dat accepteer ik toch?!
En iedereen hier in het topic. Dus wat wil je dan?
Echt wat wil je?
Iedereen geeft toe dat het bestaat.

Ja er zullen vast van die nazi aanhangers zijn die dat niet erkennen, maar die heb ik hier nog niet gezien.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:06

_Penotti schreef:
Maar dat accepteer ik toch?!
En iedereen hier in het topic. Dus wat wil je dan?
Echt wat wil je?
Iedereen geeft toe dat het bestaat.

Ja er zullen vast van die nazi aanhangers zijn die dat niet erkennen, maar die heb ik hier nog niet gezien.


Citaat:
En ik lees hier over kansen; Dat is misschien met cijfers leuk, maar in de praktijk echt BS.


Beweer je dan dat deze quote van een Nazi aanhanger komt? Ik kan verder terugzoeken, maar dit is de eerste die ik tegenkwam.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:08

Cer schreef:
oef FiveSports.. ik heb het even geprobeerd maar je berichten komen op mij wat pinnig over.. :j Ligt aan mij denk hoor... :) Verder ga ik er niet op in (maar daar mis je ook niks aan dus dat is niet erg)


Volgens mij zijn we het over bijna alles eens dus *\o/*

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:14

Oke bijna iedereen dan :D
Maar het in dit topic zoveel aanhalen, totaal niet in gaan waar het topic over gaat, rellers, vind ik dan toch bijzonder.

Fivesport, wel eens afgewezen worden op je naam, geeft dat recht om dingen te vernielen van mensen die daar niets aan kunnen doen?
Hulpverleners aan te vallen?
Regels in een ziekenhuis negeren?
Dat mag allemaal omdat je wel eens afgewezen word op je naam?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:19

karuna schreef:
Maar om even de boel over werk en kansen te nemen wat afgelopen paginas een discussie oplevert

Het hebben van minder kans op iets (als dat al zo zou zijn) is voor jullie dan een goede reden om maar dingen van anderen kapot te maken. Hulpverleners bedreigen enz? Lijkt me toch niet?


Denk dat er (bijna) nooit een goede reden is om iets van iemand kapot te maken en denk dat er nooit een reden is om een hulpverlener te bedreigen.

Zo denk ik ook dat geen reden is om het land van herkomst van iemands (groot)ouders erbij te halen. Jij wel?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:27

_Penotti schreef:
Oke bijna iedereen dan :D
Maar het in dit topic zoveel aanhalen, totaal niet in gaan waar het topic over gaat, rellers, vind ik dan toch bijzonder.

Fivesport, wel eens afgewezen worden op je naam, geeft dat recht om dingen te vernielen van mensen die daar niets aan kunnen doen?
Hulpverleners aan te vallen?
Regels in een ziekenhuis negeren?
Dat mag allemaal omdat je wel eens afgewezen word op je naam?


Ik denk dat er wel meer voorbeelden in dit topic zijn, maar het heeft geen zin om verder te zoeken denk ik. Dat er een voorbeeld is laat zien dat er wel degelijk mensen zijn die zo denken, maar daar ben je het gelukkig mee eens.

Nee, al ben je 100x afgewezen op je naam geeft dat je niet het recht om dingen van andere mensen te vernielen of hulpverleners aan te vallen, of regels te negeren etc. etc.
Zijn we het ook weer over eens volgens mij? *\o/*

Vind jij dat het feit dat iemands (groot)ouders in een ander land geboren zijn wel iets wat genoemd en uitvergroot moet worden bij alle problemen die een kleine groep veroorzaakt? Dat dat ervoor moet zorgen dat de grootste groep die er helemaal niets mee te maken heeft minder kans heeft op een baan? Minder dan iemand die zijn vriendin in elkaar slaat en ervoor veroordeeld is?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:41

_Penotti schreef:
Maar dat accepteer ik toch?!
En iedereen hier in het topic. Dus wat wil je dan?
Echt wat wil je?
Iedereen geeft toe dat het bestaat.

Ja er zullen vast van die nazi aanhangers zijn die dat niet erkennen, maar die heb ik hier nog niet gezien.


We hebben het op dit moment over arbeidsdiscriminatie en iedereen zegt ja dat klopt, om dat gelijk te laten volgen door een maar. En met die maar wordt die erkenning dat die discriminatie bestaat elke keer ontkracht.

Dan wordt er gezegd maar leeftijd. Ja dat klopt, er is leeftijdsdiscrimimatie en als je allochtoon op leeftijd bent wordt je dus niet alleen op leeftijd maar ook op afkomst gediscrimineerd. Dan wordt er gezegd ja maar vrouw. Ja dat klopt er bestaat sexe discriminatie en ben je een allochtone vrouw, dan wordt je dus op sexe en afkomst gediscrimineerd.
Dat geldt voor elke maar die je kan verzinnen, als allochtoon heb je met die maar te maken en daarbovenop afkomst. Hoe moeilijk is het nou om te zeggen ja racisme in de vorm van arbeidsdiscriminatie bestaat en daar moeten we als samenleving iets aan doen, zonder allemaal maren te verzinnen?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:56

FiveSports schreef:
Vind jij dat het feit dat iemands (groot)ouders in een ander land geboren zijn wel iets wat genoemd en uitvergroot moet worden bij alle problemen die een kleine groep veroorzaakt? Dat dat ervoor moet zorgen dat de grootste groep die er helemaal niets mee te maken heeft minder kans heeft op een baan? Minder dan iemand die zijn vriendin in elkaar slaat en ervoor veroordeeld is?

Nee dat vind ik ook niet kunnen.
Maar moeten we dat kleine groepje dan maar niet benoemen bij naam?
Of juist wel.
Tegenwoordig zie ik zelf bij een signalement van een gezochte dader geen huidskleur meer staan.
Sorry maar waar gaat dat heen. Is dat de oplossing?


Vind jij het terecht dat mensen die nu leven aangekeken worden op de slavenhandel van hun verre voorouders?
(En die kans is ook nog klein, want meer kans dat je afstamt van het boerenvolk dat die rijke slavenhandelaars ook echt niet goed behandelde)

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:23

_Penotti schreef:
FiveSports schreef:
Vind jij dat het feit dat iemands (groot)ouders in een ander land geboren zijn wel iets wat genoemd en uitvergroot moet worden bij alle problemen die een kleine groep veroorzaakt? Dat dat ervoor moet zorgen dat de grootste groep die er helemaal niets mee te maken heeft minder kans heeft op een baan? Minder dan iemand die zijn vriendin in elkaar slaat en ervoor veroordeeld is?

Nee dat vind ik ook niet kunnen.
Maar moeten we dat kleine groepje dan maar niet benoemen bij naam?
Of juist wel.
Tegenwoordig zie ik zelf bij een signalement van een gezochte dader geen huidskleur meer staan.
Sorry maar waar gaat dat heen. Is dat de oplossing?


Tuurlijk moet je ze benoemen bij naam, benoemen dat het mensen zijn, die hier geboren zijn, opgegroeid zijn, ouders zijn hier vaak ook geboren, dus als je ze een naam wil geven, noem het dan gewoon Nederlanders? Want dat zijn ze. Of wat bedoel je?


Citaat:
Vind jij het terecht dat mensen die nu leven aangekeken worden op de slavenhandel van hun verre voorouders?
(En die kans is ook nog klein, want meer kans dat je afstamt van het boerenvolk dat die rijke slavenhandelaars ook echt niet goed behandelde)


Nee. Is dit een probleem aan het worden? Zijn er mensen die afgewezen worden voor een stageplek of een baan omdat er iemand ooit in het verleden was met dezelfde huidskleur uit hetzelfde land die slavenhandelaar was?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:27

_Penotti schreef:
FiveSports schreef:
Vind jij dat het feit dat iemands (groot)ouders in een ander land geboren zijn wel iets wat genoemd en uitvergroot moet worden bij alle problemen die een kleine groep veroorzaakt? Dat dat ervoor moet zorgen dat de grootste groep die er helemaal niets mee te maken heeft minder kans heeft op een baan? Minder dan iemand die zijn vriendin in elkaar slaat en ervoor veroordeeld is?

Nee dat vind ik ook niet kunnen.


Mooi, dus je houdt ook niet van termen als "Marokkanen probleem" of alle andere manieren waarop sommige politieke partijen een verband proberen te leggen tussen het gedrag van individuen en het land waarin hun (groot)ouders geboren zijn? Krantekoppen waarin dat land staat als het om problemen gaat, etc. etc.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:36

FiveSports schreef:
Mooi, dus je houdt ook niet van termen als "Marokkanen probleem" of alle andere manieren waarop sommige politieke partijen een verband proberen te leggen tussen het gedrag van individuen en het land waarin hun (groot)ouders geboren zijn? Krantekoppen waarin dat land staat als het om problemen gaat, etc. etc.

Als het Marokkanen probleem is dat wel benoemen, want als iets is is het zo.
Als voetbalsupporters PSV-ers zijn mag het ook benoemd worden. En dan denk ik echt niet dat heel Eindhoven een probleemgeval is of elke voetbalfan.
Benoem wie en wat het doen, geef bij een signalement van een dader door welke kleur die heeft.
Het onder het tapijt vegen geeft echt geen meerwaarde voor de andere. Ik denk juist integendeel.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:50

Maar dan vind jij dus dat je een probleem met PSV supporters een Eindhoven probleem mag noemen. Want dat is de correcte vergelijking.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:55

_Penotti schreef:
FiveSports schreef:
Mooi, dus je houdt ook niet van termen als "Marokkanen probleem" of alle andere manieren waarop sommige politieke partijen een verband proberen te leggen tussen het gedrag van individuen en het land waarin hun (groot)ouders geboren zijn? Krantekoppen waarin dat land staat als het om problemen gaat, etc. etc.

Als het Marokkanen probleem is dat wel benoemen, want als iets is is het zo.
Als voetbalsupporters PSV-ers zijn mag het ook benoemd worden. En dan denk ik echt niet dat heel Eindhoven een probleemgeval is of elke voetbalfan.
Benoem wie en wat het doen, geef bij een signalement van een dader door welke kleur die heeft.
Het onder het tapijt vegen geeft echt geen meerwaarde voor de andere. Ik denk juist integendeel.


Als het een Marokkanen probleem is zeg je daarmee dat het ook een probleem is voor het grootste gedeelte van de jongens/meisjes die hier geboren zijn(vaak ook de ouders) die er he-le-maal niets mee te maken hebben. Vind je dat echt eerlijk?

Zoals karl zegt, is het eerlijk om van een PSV supporter probleem een Eindhovens probleem ervan te maken zodat iedereen die uit Eindhoven komt er last van krijgt?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:55

Ik dacht dat je zo goed was in begrijpend lezen... valt me weer erg tegen.
Selectief lezen, bedoelde je dat soms?

OOOOOHHHH kwartje is hier weer gevallen. :Z :O :O

Maar ik ga hier weer eens even ontstippen, want op bepaalde vragen en links word ook veel te selectief gereageerd, terwijl dat wel ontopic is.


Karl66 schreef:
Maar dan vind jij dus dat je een probleem met PSV supporters een Eindhoven probleem mag noemen. Want dat is de correcte vergelijking.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:10

Degenen die vinden dat er geen probleem is met een deel Marokkaanse jongeren moet eens onder die steen vandaan komen en in de probleemwijken gaan rondlopen in de avond.
En ja, als het Nederlanders,Chinezen weet ik veel wat moeten ze die ook aanpakken, foei dat mag niet werkt niet.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:12

chanicha schreef:
Degenen die vinden dat er geen probleem is met een deel Marokkaanse jongeren moet eens onder die steen vandaan komen en in de probleemwijken gaan rondlopen in de avond.


1. ik wandel daar wel eens rond want ik woon er :)
2. het doet er dus niet toe wat de afkomst van de jongeren is, de overlast is een probleem, niet de afkomst.

Popstra
Berichten: 13739
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:55

Wat een vermoeiend gemiereneuk word het hier zeg.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:56

chanicha schreef:
Degenen die vinden dat er geen probleem is met een deel Marokkaanse jongeren moet eens onder die steen vandaan komen en in de probleemwijken gaan rondlopen in de avond.
En ja, als het Nederlanders,Chinezen weet ik veel wat moeten ze die ook aanpakken, foei dat mag niet werkt niet.


Wanneer worden het Nederlandse jongeren volgens jou? Een groot deel is hier geboren en de ouders daarvan ook.

Wat is de toegevoegde waarde van het land van herkomst van hun grootouders, behalve dat je daardoor ervoor zorgt dat het grootste gedeelte wat er niets mee te maken heeft er last van heeft?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:02

Als het relevant is, dan moet je er zeker iets mee doen. Als Marokkaanse jongeren oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit, dan moet je kijken waar dat vandaan komt en dat aanpakken. Als dat iets is in de Marokkaanse gemeenschap, dan moet je dat dus daar aanpakken. Maar als je de cijfers gaat corrigeren voor sociaal economische situatie en het blijkt dat Marokkaanse jongeren dan opeens niet meer oververtegenwoordigd zijn, dan heeft het geen zin om de oplossing binnen de Marokkaanse gemeenschap te zoeken, dan moet je naar de sociaal economische situatie gaan kijken. Cijfers doen er dus wel toe, in tegenstelling tot wat hier eerder beweerd werd. Want als je naar cijfers gaat kijken, dan blijkt sociaal economische afkomst de verbindende factor tussen deze jongeren te zijn en niet afkomst. Daarom moeten we ophouden met de verbinding Marokkanen en probleemjongeren te leggen, want het is sociaal economische klasse en probleemjongeren. Natuurlijk is een individuele aanpak belangrijk, maar stel dat de verbindende factor tussen deze jongeren schooluitval is. Dan ga je je focussen op het aanpakken van de schooluitval om de problemen op te lossen. En al zal de individuele aanpak van de schooluitval per jongere verschillen, maar dan is het nog steeds het aanpakken van de grootste gemene deler schooluitval.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 03:07

FiveSports schreef:
Over welke praktijk heb jij het? Hoeveel blonde jongens met blauwe ogen heb jij afgewezen zien worden omdat ze blond zijn en blauwe ogen hebben?

Je kunt het wel zeggen dat het BS is, maar nogmaals , er zijn tal van onderzoeken naar gedaan en ik ken genoeg voorbeelden vanuit mijn persoonlijke omgeving. Dus dat jij dat BS noemt, zie ik gewoon als een leugen waarbij meer dan genoeg bewijs is om dat te laten zien.


Je leest niet goed en wil alleen drammen.

Ik zeg dat ik van dichtbij heb gezien dat mensen die van Nederlandse afkomst, met geld, goede afkomst etc ook niet altijd alle kansen hebben.

Er is een vooroordeel op uiterlijk. Dat is overal en begint al op school. Zelfs onderwijzers denken vaak dat het in de gegoede gezinnen allemaal mooi is en de zogenaamde aso gezinnen van alles mis is. Dat is echt BS.
Binnen die gegoede gezinnen is heel vaak ook van alles mis, maar men weet het mooier te bedekken.

Later op de arbeidsmarkt ligt er nog steeds heel veel aan jezelf.

Wij hadden een zaak in Amsterdam en hebben veel buitenlands personeel gehad. Er kwamen zat Nederlandse meiden solliciteren, maar we kozen degene die gemotiveerd was, er fris uitzag, een beetje leuk kon kletsen etc als ze aan het begin van de opleding stonden.

In het begin wel regelmatig commentaar gehad van klanten. Het was nieuw, ze hadden vooroordelen en moesten wennen.
Maar later ook weer net zoveel positieve reacties gehad.

Om dan maar even rot te zijn. We hebben hele leuke Nederlandse meiden gehad, maar ook echt mindere.
Meisjes die niet fris waren. Stonken ondanks aanspreken het erover hebben, wat spullen geven etc. Meiden die altijd te laat kwamen of zich vaak ziek meldde. Meiden die lui waren. Meiden die niet wilde ontwikkelen en zodoende ook gaan fatsoenlijk gesprek met de klant wilde. Meiden die om 17uur bij de deur stonden, omdat ze naar huis willen. Meiden die zich niet inzette voor de opleiding. En vooral hadden veel een grote mond. Zelfs naar mijn wat oudere moeder, hun baas. Ook soms wat onbeschoft naar (oudere ) klanten.

Daar tegenover hebben we meiden gehad van Marokkaanse, Turkse en Surinaamse afkomst. En een keer een Turkse jongen.
Ze waren heel verzorgd, heel beleefd, erg lief naar de klanten en werkte hard. Zowel in de zaak als aan hun opleiding.
Een enkeling gehad die dat niet deed en alleen tijd wilde volmaken en JA die vloog eruit. Puur om de houding en inzet die niet oke was.

Bij de politie in steden zie ik ook een groot aandeel agenten van buitenlandse afkomst. Ik weet zelfs van de generatie van mijn zoon ( 23) dat jongens zijn afgewezen, omdat de politie een precentage buitenlanders wilde en Nederlanders genoeg hadden. Waar die marokkaanse,Turkse, Antiliaanse, Surinaamse, Chineze etc etc man/vrouw een veel slechtere agent kan worden dan die Nederlander. Maar er wordt dan niet meer gekeken naar beste kandidaat, maar naar cijfers.

Voor heel veel banen zal het nog lastig zijn. Maar wij wonen hier een jaar en hebben een huisarts waar ik de naam niet eens van kan schrijven of uitspreken. In een praktijk vol Nederlandse artsen werd hij me aangeraden door een passerende blanke man. Ik vroeg bij de balie de aardigste arts en hij zei; moet je dr X nemen. En dan wonen wij niet in een grote multi culturele stad.

Ik heb vroeger een Marokkaanse vriend gehad met een behoorlijk grote familie. Deels nog in Marokko geboren toen en deels al in Nederland. Allen Nederlands sprekend, hier naar school geweest etc. Van al die jongens was er maar 1 naar hoger onderwijs gegaan. Uit exact dezelfde situatie als de rest.

En toen al zeiden de jongens; de leraren mogen me niet, omdat ik Marokkaan ben, ik krijg geen bijbaantje, want...... etc.
Maar ik weet van een ex werkgever van enkele jongens dat ze vaak te laat kwamen, of niet kwamen opdagen. Ze gaven een grote mond, zette weinig werk om etc.
Dan zitten ze in een slachtofferrol die ze zichzelf hebben aan gedaan. Ze wilden niet, hadden geen zin etc. En zo een groep motiveerd elkaar ook niet om wel stappen te nemen om het beter te doen.

De buitenlandse meiden die bij ons werkten, hadden ook vriendinnen die wel werkten of studeerde etc.

Maar dat is bij Nederlanders niet veel anders. Wat mensen aso gezinnen noemen meegemaakt die lui waren, grote mond, altijd wat aan de hand etc.
Maar ook mensen die op uiterlijk worden beoordeelt als aso en keihard werken en een heel liefdevol gezin zijn met een net huis, geen dagelijks overlast geven etc. Maar ze worden wel veoordeelt op hun uiterlijk. En door wie? Door mensen die zichzelf zo geweldig en netjes en beter vinden. Wat zegt dat over hun?

Ik heb het al eerder als vb gegeven. Toen onze zoon op de creche zat, wat ellene gehad met een jongetje die thuis niet goed behandeld werd. Gezien en wilde dat bespreken op de creche waar het jochie al begon met gedrag dat niet kon.
Zij hadden toen de cijfers van hoeveel kinderen thuis mishandeld worden, fysiek en mentaal en dat daar dus ook heel veel kinderen uit de mooie gezinnen bij zitten. Kinderen van artsen, advocaten etc.

De 1 krijgt alles op een presenteerblaadje en doet er weinig mee. De ander komt uit een situatie en moet hard knokken, maar bereikt soms meer dan menigeen.
Ik had kunnen studeren, maar wij hebben het beter dan een aantal mensen die destijds wel zijn gaan studeren en gedragen ons netjes etc.
Onze zoon net zo, begon te studeren, maar zijn hart lag ergens anders. Kreeg door va zijn 16e hard werken zijn droombaan aangeboden en werkt nu. Had veel moeite om daarvoor te gaan, omdat hij weet dat hij kan studeren en mensen vooroordelen hebben. Maar wij hebben hem gezegd zijn hart te volgen en gelukkig te zijn.

Dat is ook zo als je buitenlandse afkomst hebt. Je hoeft niet per se die Marokkaanse arts te worden om een goed en fijn mens te zijn. Ik groet hier ook de ( nederlandse ) vuilnisman ( had ook buitenlander kunnen zijn ) en behandel ze met respect. Ze zijn meestal vrolijk, werken hard, dus prima.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 03:28

Karl66 schreef:
Als het relevant is, dan moet je er zeker iets mee doen. Als Marokkaanse jongeren oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit, dan moet je kijken waar dat vandaan komt en dat aanpakken. Als dat iets is in de Marokkaanse gemeenschap, dan moet je dat dus daar aanpakken. Maar als je de cijfers gaat corrigeren voor sociaal economische situatie en het blijkt dat Marokkaanse jongeren dan opeens niet meer oververtegenwoordigd zijn, dan heeft het geen zin om de oplossing binnen de Marokkaanse gemeenschap te zoeken, dan moet je naar de sociaal economische situatie gaan kijken. Cijfers doen er dus wel toe, in tegenstelling tot wat hier eerder beweerd werd. Want als je naar cijfers gaat kijken, dan blijkt sociaal economische afkomst de verbindende factor tussen deze jongeren te zijn en niet afkomst. Daarom moeten we ophouden met de verbinding Marokkanen en probleemjongeren te leggen, want het is sociaal economische klasse en probleemjongeren. Natuurlijk is een individuele aanpak belangrijk, maar stel dat de verbindende factor tussen deze jongeren schooluitval is. Dan ga je je focussen op het aanpakken van de schooluitval om de problemen op te lossen. En al zal de individuele aanpak van de schooluitval per jongere verschillen, maar dan is het nog steeds het aanpakken van de grootste gemene deler schooluitval.


Het probleem zal zijn dat ze zich aangesproken voelen en er toch meer band is om met andere Marokkaanse jongens om te gaan. Het is zeker wel de cultuur om meer samen te zijn en elkaar te steunen.
Wat niet raar is, want in vrijwel elk land heb je wel clubjes voor Nederlanders die er wonen bijvoorbeeld. Ook Nederlanders zoeken elkaar op in het buitenland.
Ik snap wel dat als je al van jongs af aan de negativiteit voelt, hoort, meemaakt, dat je dan meer met elkaar gaat optrekken. Er is meer herkenning en dat trekt gewoon. Is ook heel natuurlijk. Je ziet het bij dieren ook.
Ik vind het ook niet leuk dat ze in het buitenland zoveel vooroordelen hebben over Nederlanders. of buitenlanders die hier zijn. Ik heb zat buitenlandse klanten gehad die altijd al zeiden dat ze nooit een Nederlandse vrouw wilden, want die hebben een grote mond, zijn lui, kunnen niet koken etc. Dat is wat rond gaat..........

Per individu aanpakken is vast geen geld voor, amar zou effectiever zijn, omdat je dan veel beter de problemen kan aanpakken dan een hele groep over 1 kam scheren en afschrijven voor de toekomst. Ze hebben allerlei projecten om Marokkaanse jongeren op het rechte pad te krijgen, aan het werk te krijgen etc, maar dat zijn nou niet echt de meest geweldige oplossingen. Er wordt vaak heel neerbuigend gedaan. alsof ze niks kunnen bijvoorbeeld. Dat zou bij mij ook irritaties opwekken en niet uitnodigen om een traject af te ronden.

Daar tegenover zijn er juist rijkelui's jongeren die er op school en na school echt een potje van maken. En zoals ik al schreef; het enige verschil is dat zij vaak thuis dat grote vangnet hebben en een opstapje naar een fijne baan.

Spijbelen zijn al maatregelen voor getroffen en juist de gezinnen met lagere inkomens schoppen hun kinderen naar school vanwege de boete's. De rijkelui mopperen eens flink, betalen en gaan weer door.

Al zou dan schoolverzuim de verbindende factor zijn, zijn de verschillen alsnog enorm groot. Dan moet je gaan kijken wat ze doen tijdens dat verzuim.

Maar als dingen gewoon niet hetzelfde zijn, moet je ze ook niet hetzelfde willen maken. Een Marokkaanse gezin is gewoon 9 van de 10x anders dan een Nederlands gezin. Zelfs mijn Italiaanse familie die heel naast is, is al anders dan wij.
En dat is in het begin ook niet erg. Cultuur mag. Verschillen ook. Het gaat erom, hoe je daarmee omgaat. En dus ook hoe groot je bereik is.

Al een nicht of neef van mij zou zeggen dat alle Nederlanders vies eten en in Italie alles beter is, luistert niemand daar naar. of mensen lachen en een enkele fanatieke vakantieganger zou zeggen; echt wel, Italiaans eten is beter. als grap.

Ben je Marokkaan, heb je een grote familie en vrienden groep die zich hetzelfde voelen in een land dat maar deels echt je vadersland is of zal worden, gaat dat totaal anders.

En wij wonen niet gek van een buurt met de lager geschoolde Nederlander en bijbehorende vooroordelen van wat lawaai, hun hobby's, gedrag etc. Maar dat is echt niet te vergelijken met de buurten waar Marokkaanse jongeren al even overnemen en men echt bang is.
Leuk dat Shadow niet bang is, maar heel veel mensen wel. Daar moet je naar luisteren. Zonder hun angst of irritatie, zouden ze niet discrimineren misschien.

En misschien hebben niet eens alle Marokkaanse gezinnen het door en weten ze gewoon niet beter. Ga het gesprek aan. leg ze uit hoe het voor buurtgenoten is en dat de Nederlandse cultuur anders is, mensen anders gewend zijn, moeite hebben om te wennen, zich bedreigd voelen etc etc etc.

Als er zo ontzettend veel mensen klagen en wel discrimineren kan je dat niet negeren of afdoen met cijfers dat het niet klopt of dat het aan hun ligt. Het zijn serieus veel mensen en dat blijft een probleem als je er niks aan gaat doen. Zeggen; je mag niet discrimineren helpt natuurlijk helemaal niet. Je moet luisteren waarom ze dat doen.
Want alleen zij kunnen vertellen waarom ze discrimineren en niet de mensen die tegen discriminatie zijn en alleen maar foei zeggen.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:04

superpony schreef:
FiveSports schreef:
Over welke praktijk heb jij het? Hoeveel blonde jongens met blauwe ogen heb jij afgewezen zien worden omdat ze blond zijn en blauwe ogen hebben?

Je kunt het wel zeggen dat het BS is, maar nogmaals , er zijn tal van onderzoeken naar gedaan en ik ken genoeg voorbeelden vanuit mijn persoonlijke omgeving. Dus dat jij dat BS noemt, zie ik gewoon als een leugen waarbij meer dan genoeg bewijs is om dat te laten zien.


Je leest niet goed en wil alleen drammen.

Ik zeg dat ik van dichtbij heb gezien dat mensen die van Nederlandse afkomst, met geld, goede afkomst etc ook niet altijd alle kansen hebben.


Tuurlijk heeft niet iedereen altijd alle kansen, is er iemand die anders beweert?

In het hele stuk kom je o.a. met specifieke gevallen waarbij iemand eruit gegooid wordt om een hele terechte reden
Citaat:
Daar tegenover hebben we meiden gehad van Marokkaanse, Turkse en Surinaamse afkomst. En een keer een Turkse jongen.
Ze waren heel verzorgd, heel beleefd, erg lief naar de klanten en werkte hard. Zowel in de zaak als aan hun opleiding.
Een enkeling gehad die dat niet deed en alleen tijd wilde volmaken en JA die vloog eruit. Puur om de houding en inzet die niet oke was.


Er is volgens mij he-le-maal niemand die dat raar vind.
Niemand die zegt dat iedereen alle kansen heeft, al ben je blond met blauwe ogen.
Niemand die zegt dat er geen kansen zijn voor jongens/meisjes wiens (groot)ouders uit een niet westers land komen.

Als er niemand is die dat zegt, waarom worden er dan steeds voorbeelden gegeven die dat proberen te bewijzen?

Dat is namelijk heel iets anders dan dat Kees met een strafblad(ivm geweld) meer kans heeft om uitgenodigd te worden dan Mo die geen strafblad heeft en verder eenzelfde cv heeft. Of vind jij dat wel hetzelfde?

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:11

Popstra schreef:
Wat een vermoeiend gemiereneuk word het hier zeg.


Uitstekende kwalificatie, vermoeiend, enorme lappen tekst(nodigt niet uit tot lezen) en voor mijn gevoel een aantal stevige ego's die elk hun ''gelijk'' willen halen.

Popstra
Berichten: 13739
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:39

Precies dat!