Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:26

Magrathea schreef:
Cer schreef:
"De rest"... welke rest bedoel je precies?

Degenen die instemmend reageerden op elnienjos post (niet van Loretta, ik heb het aangepast, excuses :) )

Ik zie dat eigenlijk precies niemand letterlijk doen....

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:22


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:30

Waarom zie jij Afrikaanse/Surinaams-Nederlandse activisten als potentieel gevaarlijk? In welk opzicht, en hoe ondervind jij dat in je persoonlijke dagelijks leven?
Daar ben ik wel benieuwd naar.

Loretta
Berichten: 8728
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:58

elnienjo schreef:
Magrathea schreef:
Elnienjo, heb je daar bronnen van? Ik (en niemand die ik ken, en mijn netwerk over verschillende universiteiten is best breed) heb werkelijk waar nog nooit mijn geaardheid door moeten geven. Wat een onzin, en de rest gaat erin mee, ongelofelijk :n

Gloria Wekker schijnt de aanstichtster te zijn van de polarisatie:
https://www.vrij-links.nl/artikelen/lat ... op-de-uva/
https://www.dagelijksestandaard.nl/?s=gloria+wekker


Dat er sprake van een achterstand is op veel terreinen van donkere mensen op de arbeidsmarkt, stage en huren van een kamer is natuurlijk waar. Alleen de manier waarop dat bestreden wordt door mensen als Gloria Wekker, Sylvana Simons en ook Akwasi is volledig contraproductief.

Net alsof werkgevers opeens staan te springen om mensen met een andere huidskleur aan te nemen als je als blanke ondernemer op eieren moet lopen om te voorkomen dat jouw bedrijf op sociale media wordt gesloopt als je in een arbeidsconflict verwikkeld raakt. Dat is dus niet hoe het werkt. En daarom is deze strategie van identiteitspolitiek behoorlijk contra productief.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:11

Loretta schreef:
Dat er sprake van een achterstand is op veel terreinen van donkere mensen op de arbeidsmarkt, stage en huren van een kamer is natuurlijk waar. Alleen de manier waarop dat bestreden wordt door mensen als Gloria Wekker, Sylvana Simons en ook Akwasi is volledig contraproductief.

Net alsof werkgevers opeens staan te springen om mensen met een andere huidskleur aan te nemen als je als blanke ondernemer op eieren moet lopen om te voorkomen dat jouw bedrijf op sociale media wordt gesloopt als je in een arbeidsconflict verwikkeld raakt. Dat is dus niet hoe het werkt. En daarom is deze strategie van identiteitspolitiek behoorlijk contra productief.

Klopt helemaal. Normale gelijkwaardige omgang kan niet met mensen die een hoog risico vormen op het trekken van de discriminatiekaart op 'n zodanige manier dat je bedrijf er aan ten onder kan gaan.

Karl66

Berichten: 29747
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:53

Loretta schreef:
elnienjo schreef:
Dat er sprake van een achterstand is op veel terreinen van donkere mensen op de arbeidsmarkt, stage en huren van een kamer is natuurlijk waar. Alleen de manier waarop dat bestreden wordt door mensen als Gloria Wekker, Sylvana Simons en ook Akwasi is volledig contraproductief.

Net alsof werkgevers opeens staan te springen om mensen met een andere huidskleur aan te nemen als je als blanke ondernemer op eieren moet lopen om te voorkomen dat jouw bedrijf op sociale media wordt gesloopt als je in een arbeidsconflict verwikkeld raakt. Dat is dus niet hoe het werkt. En daarom is deze strategie van identiteitspolitiek behoorlijk contra productief.


Heb je ook voorbeelden van bedrijven die op sociale media gesloopt worden? Anders is deze bewering niks meer dan een stropopredenering om je eigen gelijk te bevestigen. Net zoals de bewering van elnienjo dat universiteiten geslacht en geaardheid bijhouden om aan quota te voldoen.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:42

elnienjo schreef:
Magrathea schreef:
Elnienjo, heb je daar bronnen van? Ik (en niemand die ik ken, en mijn netwerk over verschillende universiteiten is best breed) heb werkelijk waar nog nooit mijn geaardheid door moeten geven. Wat een onzin, en de rest gaat erin mee, ongelofelijk :n

Gloria Wekker schijnt de aanstichtster te zijn van de polarisatie:
https://www.vrij-links.nl/artikelen/lat ... op-de-uva/
https://www.dagelijksestandaard.nl/?s=gloria+wekker



De Dagelijkse Standaard en Paul Citeur ? :D :D :D :D :D :D :D
Echt objectieve bronnen +:)+

Deze laatste discussie ging over de zwarte man die aan een touw door politieagenten werd meegevoerd. De slavernij in de VS en bijv. dat zwarte mensen achterin de bus moesten plaatsnemen, is nog niet zo lang geleden. En vergeet ook niet de KKK.

Daarom snap ik niet, dat mensen zo weinig begrip hebben voor de ophef hierover.

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:46

Palmera schreef:
Quebelle schreef:
Lees eerst even na wat de situatie van het arrest is, want het is heel makkelijk om naar slachtoffers te roepen dat hun situatie hun eigen schuld is. Vergeet ook niet dat wij als witte mens de oorzaak zijn van de moderne segregatie en klassen in onze maatschappij, gaat dus ajb niet een vingertje gaan wijzen naar de mensen die wij honderden jaren lang als tweederangsburger hebben geduwd en zelf gaat beslissen wat wel en niet racistisch is terwijl je zelf nooit in de positie van de zwarte hebt moeten leven.

Ik vind dit nogal een beschuldiging....
"Wij als witte mens". Nee! Jij misschien, dat weet ik niet. Maar IK ben niet de oorzaak van moderne segregatie in onze maatschappij en ik heb al helemaal niet hele groepen mensen gedurende honderden jaren als tweederangs burgers behandelt!

Dít is wat mij als witte vrouw (ja, sorry!!) zo stoort aan deze hele discussie! Ik accepteer verdomme iedereen zoals hij of zij is en zou het waarderen dat ik ook gewoon gewaardeert word zoals ik ben zonder dat ik daarvoor boete hoef af te leggen.


Palmera, ik begrijp je post, en toch heeft Quebelle gelijk. Het gaat niet om jou of om mij, maar wel om wat er allemaal gebeurd is in de geschiedenis en nog gebeurt.
De mensen zijn te vaak niet gewaardeerd en gelukkig doen heel veel witte mensen daar niet aan mee.
Het gaat volgens mij niet om jou of om mij, ik voel me ook absoluut niet aangesproken, het gaat om wat die mensen al te lang te vaak meemaken.

Ik heb daar zelf ook veel van gezien, daar ik als kind mijn beste vriendin, te vaak geschoffeerd zag worden. De eerste keren begreep ik totaal niet waar het om ging→ dus heb ik even een lesje racisme gehad |( . Wij waren zoveel bij elkaar en zo vaak samen, dat we beiden (denk ik, in ieder geval gold dat voor mij) niet door hadden dat onze huidskleur en achtergrond verschillend was. MAAR de buitenwacht zorgt echt wel dat je dat als kinderen gauw door hebt.
Zo ook gewerkt met F als tiener in de kantine. Ik mocht vakantie werk doen. Op een dag kwam F. nogal verfomfaaid op haar werk aan en verdween schielijk naar achteren om haarzelf op te kalefateren. Ik er achter aan, als een verschrikt hert, met de vraag of ik kon helpen en wat er gebeurd was. Dat wilde ze absoluut niet zeggen.
Later hoorde ik van een goede vriend van haar die zag dat ik er nogal van onderste boven was, dat ze racisme in de bus had ontmoet en aangevallen was. Dat is nog maar 45 jaar geleden en toen was het toch al heel normaal dat we een gekleurde samenleving hadden waar mensen met verschillende achtergronden vreedzaam samen woonden.
Dus ook al heb jij en ik aan die narigheid nooit meegedaan, waren we wellicht jong, onschuldig en naïef (gold in ieder geval wel voor mij) ik heb vanaf mijn jongste jeugd echt veel voorbeelden gezien van mensen waar ik van hield en houd, die vaak nare dingen meemaken alleen om ze een andere achtergrond hebben, of dat vaak niet eens, dat ze dezelfde achtergrond hebben (denk aan adoptie kinderen) maar vanwege huid racisme te vaak ontmoeten.

Daar jezelf op aangevallen voelen, dat begrijp ik, maar mijn sympathie en solidariteit gaat dan toch echt naar die te grote groep mensen die hier te vaak mee te maken krijgen en dat in allerlei gradaties van zeer gewelddadig tot subtiel. Ik vind dan ook dat door het ontkennen van dit fenomeen, de mensen die hier mee te maken krijgen, extra in de kou gelaten worden. En in feite ze daarmee dubbel gepakt worden.

Ik vind dat Quebelle het heel erg goed onder woorden weet te brengen. En kom dus niet aan dat ik het niet weet, want ik weet het wel. Ik heb ook een "pleegkind" gehad die zo Nederlands was als het maar zijn kon en een bruine huidskleur had met Africaans uiterlijk, daar de pap van de Kaapverdische eilanden kwam en na jaren in Nederland wonen, twee prachtige kinderen verwekt heeft en opgevoed samen met zijn vrouw en mijn vriendin die→ na eigen zeggen→ uit de meest witte familie komt die je jezelf maar kon bedenken waarvan haar vader had gezegd→ doe je goed kind, werd tijd dat onze genen eens wat anders te zien krijgen _O- of zoiets grappigs.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:56

pien_2010 schreef:
Palmera, ik begrijp je post, en toch heeft Quebelle gelijk. Het gaat niet om jou of om mij, maar wel om wat er allemaal gebeurd is in de geschiedenis en nog gebeurt.
De mensen zijn te vaak niet gewaardeerd en gelukkig doen heel veel witte mensen daar niet aan mee.
Het gaat volgens mij niet om jou of om mij, ik voel me ook absoluut niet aangesproken, het gaat om wat die mensen al te lang te vaak meemaken.


Ik blijf het, juist nu, steeds lastiger vinden om hele groepen aan te spreken op het gedrag van een minderheid van die groep.
Het is niet "de turken" die iets doen, en zo is het ook niet "de witten" die wat doen.. Ik vind dat persoonlijk naar om te lezen.. voor alle mensen die over 1 kam geschoren worden. En ik snap niet dat het 1 kant op wel kan, en de andere kant op niet. Het voelt voor mij niet goed om zo te generaliseren..

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:13

Cer zelf heb ik totaal niet het gevoel dat er hele groepen worden aangesproken en ik heb me er ook nog nooit over aangesproken gevoeld. Ik heb het idee dat er een fenomeen bloot gelegd wordt. Ik herken dat fenomeen en ik vind het goed dat dit gebeurt want het moet onderhand maar eens afgelopen zijn met die flauwekul.

Kijk ik heb het al eens eerder genoemd. ONs vriendinnetje wilde op een gegeven ogenblik niet meer mee naar ons vakantie huisje toen er nog grenscontroles waren. Want zonder haar werden wij nooit aangehouden, met haar altijd. Verdorie we spreken wel over een meisje tussen de 12 en 18 jaar. Dat is niet goed. Gelukkig heeft ze zich altijd laten overhalen door ons want wij vonden het tof als ze meeging en vonden het vooral voor haar sneu dat we altijd moesten stoppen en alles uit moesten laden als zij zo onzichtbaar mogelijk tussen ons kinderen op de achterbank gepropt zat.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:19

Karl66 schreef:
Heb je ook voorbeelden van bedrijven die op sociale media gesloopt worden? Anders is deze bewering niks meer dan een stropopredenering om je eigen gelijk te bevestigen. Net zoals de bewering van elnienjo dat universiteiten geslacht en geaardheid bijhouden om aan quota te voldoen.

Die club in Amsterdam is door gejengel van de diversiteitspolitie om zeep geholpen. En dat terwijl later bleek dat zeker 1/3 van hun optredens niet blank zijn. En je zou maar zo'n jankmuil als Sylvana in dienst hebben die elke keer gaat gillen over cultural appropriation als je een bakje zelfgemaakte roti-ovenschotel mee neemt voor de lunch.

Loretta
Berichten: 8728
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:20

pien_2010 schreef:
Palmera, ik begrijp je post, en toch heeft Quebelle gelijk. Het gaat niet om jou of om mij, maar wel om wat er allemaal gebeurd is in de geschiedenis en nog gebeurt.
De mensen zijn te vaak niet gewaardeerd en gelukkig doen heel veel witte mensen daar niet aan mee.
Het gaat volgens mij niet om jou of om mij, ik voel me ook absoluut niet aangesproken, het gaat om wat die mensen al te lang te vaak meemaken.

Ik heb daar zelf ook veel van gezien, daar ik als kind mijn beste vriendin, te vaak geschoffeerd zag worden. De eerste keren begreep ik totaal niet waar het om ging→ dus heb ik even een lesje racisme gehad |( . Wij waren zoveel bij elkaar en zo vaak samen, dat we beiden (denk ik, in ieder geval gold dat voor mij) niet door hadden dat onze huidskleur en achtergrond verschillend was. MAAR de buitenwacht zorgt echt wel dat je dat als kinderen gauw door hebt.
Zo ook gewerkt met F als tiener in de kantine. Ik mocht vakantie werk doen. Op een dag kwam F. nogal verfomfaaid op haar werk aan en verdween schielijk naar achteren om haarzelf op te kalefateren. Ik er achter aan, als een verschrikt hert, met de vraag of ik kon helpen en wat er gebeurd was. Dat wilde ze absoluut niet zeggen.
Later hoorde ik van een goede vriend van haar die zag dat ik er nogal van onderste boven was, dat ze racisme in de bus had ontmoet en aangevallen was. Dat is nog maar 45 jaar geleden en toen was het toch al heel normaal dat we een gekleurde samenleving hadden waar mensen met verschillende achtergronden vreedzaam samen woonden.
Dus ook al heb jij en ik aan die narigheid nooit meegedaan, waren we wellicht jong, onschuldig en naïef (gold in ieder geval wel voor mij) ik heb vanaf mijn jongste jeugd echt veel voorbeelden gezien van mensen waar ik van hield en houd, die vaak nare dingen meemaken alleen om ze een andere achtergrond hebben, of dat vaak niet eens, dat ze dezelfde achtergrond hebben (denk aan adoptie kinderen) maar vanwege huid racisme te vaak ontmoeten.

Daar jezelf op aangevallen voelen, dat begrijp ik, maar mijn sympathie en solidariteit gaat dan toch echt naar die te grote groep mensen die hier te vaak mee te maken krijgen en dat in allerlei gradaties van zeer gewelddadig tot subtiel. Ik vind dan ook dat door het ontkennen van dit fenomeen, de mensen die hier mee te maken krijgen, extra in de kou gelaten worden. En in feite ze daarmee dubbel gepakt worden.

Ik vind dat Quebelle het heel erg goed onder woorden weet te brengen. En kom dus niet aan dat ik het niet weet, want ik weet het wel. Ik heb ook een "pleegkind" gehad die zo Nederlands was als het maar zijn kon en een bruine huidskleur had met Africaans uiterlijk, daar de pap van de Kaapverdische eilanden kwam en na jaren in Nederland wonen, twee prachtige kinderen verwekt heeft en opgevoed samen met zijn vrouw en mijn vriendin die→ na eigen zeggen→ uit de meest witte familie komt die je jezelf maar kon bedenken waarvan haar vader had gezegd→ doe je goed kind, werd tijd dat onze genen eens wat anders te zien krijgen _O- of zoiets grappigs.


Het is natuurlijk begrijpelijk dat door een constante stroom van dit soort incidenten de frustraties enorm zijn opgelopen. Blijft natuurlijk een feit dat de felle reacties van de laatste tijd juist en averechts effect hebben. Dat jij en vooral Quebelle heel erg ver gaan in het begrip voor deze mensen. Betekend nog niet dat anderen ook zullen volgen. Je blijft dan zitten met toenemende polarisatie en dat is een dodelijk gif voor de samenleving. Uiteindelijk moeten we er toch met elkaar uit komen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:24

Citaat:
Later hoorde ik van een goede vriend van haar die zag dat ik er nogal van onderste boven was, dat ze racisme in de bus had ontmoet en aangevallen was. Dat is nog maar 45 jaar geleden en toen was het toch al heel normaal dat we een gekleurde samenleving hadden waar mensen met verschillende achtergronden vreedzaam samen woonden.

Waarschijnlijk worden er minstens zoveel blanke vrouwen door bepaalde immigrantengroepen lastig gevallen en geintimideerd. De keren dat ik op het angstmakende af lastig ben gevallen door een man, betrof het mannen met 'n Noord Afrikaans uiterlijk.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:25

Electra63 schreef:
De Dagelijkse Standaard en Paul Citeur ? :D :D :D :D :D :D :D
Echt objectieve bronnen +:)+

Deze laatste discussie ging over de zwarte man die aan een touw door politieagenten werd meegevoerd. De slavernij in de VS en bijv. dat zwarte mensen achterin de bus moesten plaatsnemen, is nog niet zo lang geleden. En vergeet ook niet de KKK.

Daarom snap ik niet, dat mensen zo weinig begrip hebben voor de ophef hierover.

Paul Cliteur is hoogleraar op Universiteit Leiden.

Loretta
Berichten: 8728
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:31

elnienjo schreef:
Citaat:
Later hoorde ik van een goede vriend van haar die zag dat ik er nogal van onderste boven was, dat ze racisme in de bus had ontmoet en aangevallen was. Dat is nog maar 45 jaar geleden en toen was het toch al heel normaal dat we een gekleurde samenleving hadden waar mensen met verschillende achtergronden vreedzaam samen woonden.

Waarschijnlijk worden er minstens zoveel blanke vrouwen door bepaalde immigrantengroepen lastig gevallen en geintimideerd. De keren dat ik op het angstmakende af lastig ben gevallen door een man, betrof het mannen met 'n Noord Afrikaans uiterlijk.


Dat komt natuurlijk ook gewoon voor. Seksisme is ook een probleem. Het is beide erg.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:34

elnienjo schreef:
Citaat:
Later hoorde ik van een goede vriend van haar die zag dat ik er nogal van onderste boven was, dat ze racisme in de bus had ontmoet en aangevallen was. Dat is nog maar 45 jaar geleden en toen was het toch al heel normaal dat we een gekleurde samenleving hadden waar mensen met verschillende achtergronden vreedzaam samen woonden.

Waarschijnlijk worden er minstens zoveel blanke vrouwen door bepaalde immigrantengroepen lastig gevallen en geintimideerd. De keren dat ik op het angstmakende af lastig ben gevallen door een man, betrof het mannen met 'n Noord Afrikaans uiterlijk.

Jouw eigen (waarschijnlijk qua beleving deels door vooroordelen gekleurde) ervaringen zijn niet per definitie representatief voor die van blanke vrouwen met bepaalde immigrantengroepen in het algemeen.

Loretta
Berichten: 8728
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:46

Askja schreef:
Jouw eigen (waarschijnlijk qua beleving deels door vooroordelen gekleurde) ervaringen zijn niet per definitie representatief voor die van blanke vrouwen met bepaalde immigrantengroepen in het algemeen.


Ik had toch begrepen in dit topic dat je de ervaring van anderen niet mag bagataliseren. Vieze kerels komen ook in alle bevolkingsgroepen voor. Gelukkig heeft dan ook weer elke bevolkingsgroep normale nette mannen. Maar mannen die het leuk vinden om vrouwen lastig te vallen bestaan helaas ook. Net zoals dat er ettertjes bestaan die mensen lastigvallen vanwege een huidskleur. Maar vooroordelen effectief aanpakken is misschien nog wel lastiger dan een coronavaccin ontwikkelen.

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:49

elnienjo schreef:
Karl66 schreef:
Heb je ook voorbeelden van bedrijven die op sociale media gesloopt worden? Anders is deze bewering niks meer dan een stropopredenering om je eigen gelijk te bevestigen. Net zoals de bewering van elnienjo dat universiteiten geslacht en geaardheid bijhouden om aan quota te voldoen.

Die club in Amsterdam is door gejengel van de diversiteitspolitie om zeep geholpen. En dat terwijl later bleek dat zeker 1/3 van hun optredens niet blank zijn. En je zou maar zo'n jankmuil als Sylvana in dienst hebben die elke keer gaat gillen over cultural appropriation als je een bakje zelfgemaakte roti-ovenschotel mee neemt voor de lunch.



Dit vond ik een buitengewoon respectloze post. Doe even normaal.
Dit zegt voor mij vooral veel over hoe jij in het leven staat.
Je mag iemand niet mogen, of vervelend vinden, maar dan kun je wel nog normaal over haar of hem praten of schrijven.

Inderdaad Loretta is er sprake van toenemende polarisatie maar dat komt van beide kanten!

Denk bv maar aan die varkens in de bomen als protest tegen asielzoekers centra.
En zo zijn er zat vb te noemen van beide kanten.
Helaas is het de huidige samenleving waar nuance, beleefdheid, respect vaak ver te zoeken is.
Bepaalde partijen (van beide kanten!!) poken dat vuurtje graag op en spreken daarmee de ongecontroleerde buikgevoelens bij mensen aan. Een gevaarlijke en zorgelijke ontwikkeling vind ik dat.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:54

elnienjo schreef:
Citaat:
Later hoorde ik van een goede vriend van haar die zag dat ik er nogal van onderste boven was, dat ze racisme in de bus had ontmoet en aangevallen was. Dat is nog maar 45 jaar geleden en toen was het toch al heel normaal dat we een gekleurde samenleving hadden waar mensen met verschillende achtergronden vreedzaam samen woonden.

Waarschijnlijk worden er minstens zoveel blanke vrouwen door bepaalde immigrantengroepen lastig gevallen en geintimideerd. De keren dat ik op het angstmakende af lastig ben gevallen door een man, betrof het mannen met 'n Noord Afrikaans uiterlijk.

En ik ben nooit lastiggevallen toen ik studeerde en woonde in Molenbeek, Brussel, terwijl ik al niet meer kan bijhouden hoeveel ik gecornered ben geweest door witte mensen in het prachtige witte Brugge dus welke conclusie moeten we hieruit trekken?

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:59

elnienjo schreef:
zo'n jankmuil als Sylvana

Zooooo... En dan over clubjes praten. Ajajjaj, door dit soort uitspraken wordt veel duidelijk

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:04

pien_2010 schreef:
Dit vond ik een buitengewoon respectloze post. Doe even normaal.
Dit zegt voor mij vooral veel over hoe jij in het leven staat.
Je mag iemand niet mogen, of vervelend vinden, maar dan kun je wel nog normaal over haar of hem praten of schrijven.

Inderdaad Loretta is er sprake van toenemende polarisatie maar dat komt van beide kanten!

Denk bv maar aan die varkens in de bomen als protest tegen asielzoekers centra.
En zo zijn er zat vb te noemen van beide kanten.
Helaas is het de huidige samenleving waar nuance, beleefdheid, respect vaak ver te zoeken is.
Bepaalde partijen (van beide kanten!!) poken dat vuurtje graag op en spreken daarmee de ongecontroleerde buikgevoelens bij mensen aan. Een gevaarlijke en zorgelijke ontwikkeling vind ik dat.

Citaat:
Sylvana Simons is boos over een recept dat ze op Pinterest heeft gevonden van de witte foodblogster Mariëlle Meertens. Ze doet aan culinair kolonialisme. Dat laat de politica en oud-tv-ster weten op Twitter. Mariëlle plaatste in 2018 een recept op haar site met de naam ‘Roti ovenschotel, sperziebonen & kip’. Roti is een populair gerecht in Suriname, waar Sylvana geboren is. Ze vindt dat Mariëlle dit niet zomaar kan misbruiken en wijst erop dat roti helemaal geen ovenschotel is.
Sylvana is not amused. “Kan dit een keer stoppen? Zal dit culinaire kolonialisme echt nooit begrijpen. Roti = geen ovenschotel. Noem ‘t gewoon een ‘kerrie ovenschotel met sperziebonen en kip’. No need voor cultural appropriation and lies.”

Het leidt tot hilariteit en verbazing op Twitter, onder meer van André, die een Aziatisch uiterlijk heeft. Hij zegt: “Je kunt daar moeilijk over doen (oh en dat doe je ook) maar je kunt het ook culinaire diversiteit noemen en dat willen we toch allemaal? Daar is zelfs een term voor bedacht (net zo bedacht als de term culinair kolonialisme): fusion!”

Daar is Sylvana ook gepikeerd over: “Ik doe nergens moeilijk over. Ik tweet mijn mening. Wat jij zou kunnen doen is mijn mening negeren in plaats van mij te vertellen dat ik er niet over hoef te tweeten. Fusion is echt iets anders dan een ovenschotel met kerrie kip roti noemen.”

https://www.mediacourant.nl/2020/09/syl ... onialisme/

En het is geen uitzondering, ze klaagt er al jaren op los over al die slechte 'witte' mensen.

Loretta
Berichten: 8728
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:07

pien_2010 schreef:
Denk bv maar aan die varkens in de bomen als protest tegen asielzoekers centra.
En zo zijn er zat vb te noemen van beide kanten.
Helaas is het de huidige samenleving waar nuance, beleefdheid, respect vaak ver te zoeken is.
Bepaalde partijen (van beide kanten!!) poken dat vuurtje graag op en spreken daarmee de ongecontroleerde buikgevoelens bij mensen aan. Een gevaarlijke en zorgelijke ontwikkeling vind ik dat.


Dat denk ik dus ook. Van beide kanten zijn een klein groepje wat ik voor het gemak etters noem bezig om op een hele vervelende manier ruzie te creëren. Er valt ook niet met die uitersten te praten. Het midden moet proberen nader tot elkaar te komen. Dat van die varkenskoppen is ook zoiets idioots. Met varkenskoppen rond lopen te zeulen en ze in bomen hangen om te pesten.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:08

Loretta schreef:
Askja schreef:
Jouw eigen (waarschijnlijk qua beleving deels door vooroordelen gekleurde) ervaringen zijn niet per definitie representatief voor die van blanke vrouwen met bepaalde immigrantengroepen in het algemeen.


Ik had toch begrepen in dit topic dat je de ervaring van anderen niet mag bagataliseren. Vieze kerels komen ook in alle bevolkingsgroepen voor. Gelukkig heeft dan ook weer elke bevolkingsgroep normale nette mannen. Maar mannen die het leuk vinden om vrouwen lastig te vallen bestaan helaas ook. Net zoals dat er ettertjes bestaan die mensen lastigvallen vanwege een huidskleur. Maar vooroordelen effectief aanpakken is misschien nog wel lastiger dan een coronavaccin ontwikkelen.

Ik bagatelliseer het niet, ik zeg alleen dat haar ervaring niet per se die van anderen is.

In maatschappelijke topics wordt de eigen ervaring nogal vaak als maatgevend genomen voor de algemene hang van zaken.
Je eigen ervaring is, behalve niet-maatgevend voor de ervaringen van anderen, ook altijd gekleurd door je eigen denkbeelden en opvattingen, wat die ook zijn.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:14

Geldt dat dan ook voor de eigen ervaring zoals Pien die bijvoorbeeld verteld?
Dat denk ik toch niet...

Loretta
Berichten: 8728
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:15

Askja schreef:
Ik bagatelliseer het niet, ik zeg alleen dat haar ervaring niet per se die van anderen is.

In maatschappelijke topics wordt de eigen ervaring nogal vaak als maatgevend genomen voor de algemene hang van zaken.
Je eigen ervaring is, behalve niet-maatgevend voor de ervaringen van anderen, ook altijd gekleurd door je eigen denkbeelden en opvattingen, wat die ook zijn.


Ik vind zoiets over buslijnen met etters ook nogal suggestief en ook de media doet zijn deel. Hier inde regio was een buslijn die vroeger behoorlijk geterroriseerd werd door gewoon blanke jeugd. Dat kwam niet in de media. Natuurlijk bestaan er ook buslijnen waar een groep jeugd van een andere afkomst de sfeer verzieken. Als dat dan weo in de media komt ontstaat er een beeld. Wanneer jij dan als reiziger van net die ene buslijn gebruik maakt wordt dat beeld bevestigd. Voor mij zijn raddraaiers gewoon raddraaiers. Geef ze maar een jaartje een OV verbod, misschien leren ze dan wat.