Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:09

Cowboy55 schreef:
Ailill schreef:
Hahahaha, klopt fosieltje is een enorm wijze vrouw :j

Gelukkig lijk ik extreem veel op haar, dus er is nog hoop, lol!


:D komt vast goed. In Ierland wonen is een goede start.
Weet ik niet hoor, ook in Ierland hebben ze problemen en is racisme nog steeds een punt van aandacht. Al woon ik inmiddels weer (tijdelijk) in NL, ik snap je punt :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:20

Ailill schreef:
Maar je snapt toch zelf ook wel dat het voor die mensen extra pijnlijk is, gezien het feit dat hun voorouders net zo aan een ketting hebben gelopen? En dat dit niet voor hun lol/vanuit vrije wil was? En dat dit dan, heden ten dage, nog steeds een pijnlijk iets is?

Het zal daar geen uitzondering zijn, politie te paard die handhaaft, dus als ze dit willen voorkomen, moeten ze geen strafbare feiten plegen. Blijven teruggrijpen op iets wat je voorouders hebben meegemaakt moet je niet faciliteren als je gelijkheid nastreeft.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:21

Magrathea schreef:
Loretta schreef:
Een zwarte man in Amerika eist een fikse schadevergoeding nadat hij door twee agenten te paard aan een touw werd afgevoerd. Na deze arestatie was er een enorme ophef ontstaan.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/13 ... -gesleurd/

Het roept toch wel wat vragen bij mij op. Zou er ook ophef geweest zijn wanneer het een blanke verdachte betrof?
Ook kun je je heel erg afvragen of deze manier van een arrestant afvoeren nog wel zou moeten kunnen in een tijdprek waarin iedereen een camera op zak heeft en waarin paarden op zich al een bezienswaardigheid vormen helemaal wanneer er ook nog eens een arrestant mee wordt weggevoerd.


In Nederland heeft zich dit ook ooit voorgedaan. En daarvan heeft jarenlang een filmpje op het internet gestaan.

https://www.horses.nl/algemeen/video-be ... tatie-toe/

Het filmpje is blijkbaar inmiddels verwijderd en dat is misschien ook maar het beste gezien de privacy voor de verdachten. Ik kan me echter niet herinneren dat er hier destijds zo'n enorme ophef over ontstaan is. Toch zijn ook deze mensen jarenlang aan de digitale schandpaal genageld. en blijft er ook nu nog altijd de kans bestaan dat het filmpje vroeg of laat opnieuw op duikt.

Persoonlijk vind ik het wel wat kort door de bocht om het gelijk maar op racisme te gooien. Voor iedereen die op deze manier door de stad wordt geparadeerd is dit behoorlijk mens onterend. Daarbij maakt het niet uit welke kleur iemands huid heeft.

Sorry maar kun je er nu echt geen voorstelling bij maken dat dit anders is voor een zwart persoon dan voor een witte?


Omdat te kunnen zien moet je een racist zijn (in de oorspronkelijke betekenis van het woord) En dat ben ik niet.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:25

elnienjo schreef:
Ailill schreef:
Maar je snapt toch zelf ook wel dat het voor die mensen extra pijnlijk is, gezien het feit dat hun voorouders net zo aan een ketting hebben gelopen? En dat dit niet voor hun lol/vanuit vrije wil was? En dat dit dan, heden ten dage, nog steeds een pijnlijk iets is?

Het zal daar geen uitzondering zijn, politie te paard die handhaaft, dus als ze dit willen voorkomen, moeten ze geen strafbare feiten plegen. Blijven teruggrijpen op iets wat je voorouders hebben meegemaakt moet je niet faciliteren als je gelijkheid nastreeft.
Maar die gelijkheid was er toen sowieso niet, en imo vandaag de dag nog niet, dat is juist wat het pijnlijk maakt, in het bijzonder voor die mensen.

Ik blijf het steeds weer proberen, al gaat dit denk ik nooit werken.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:27

Om dit te kunnen zien heb je een stukje kennis nodig over slavernij in het verleden, maar vooral heb je nodig empathisch vermogen. ;)

Blijven proberen Aillill +:)+

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:37

elnienjo schreef:
Ailill schreef:
Maar je snapt toch zelf ook wel dat het voor die mensen extra pijnlijk is, gezien het feit dat hun voorouders net zo aan een ketting hebben gelopen? En dat dit niet voor hun lol/vanuit vrije wil was? En dat dit dan, heden ten dage, nog steeds een pijnlijk iets is?

Het zal daar geen uitzondering zijn, politie te paard die handhaaft, dus als ze dit willen voorkomen, moeten ze geen strafbare feiten plegen. Blijven teruggrijpen op iets wat je voorouders hebben meegemaakt moet je niet faciliteren als je gelijkheid nastreeft.


Ik vind het nogal wat dat je continu bij alles wat je doet na zou moet denken over de huidskleur van de kandidaten. Je zou het dan zo ver door moeten voeren dat een donker iemand op de manege niet kan helpen bin een beginnersles van een blank iemand door naast het paard te lopen. Zou daar dan een foto van gemaakt worden dan wordt dat aan de andere kant van de oceaan gelijk weer uitgelegd als iets traumatisch.

Juist het indelen van mensen op basis van huidskleur is racisme. Tenminste in de oorspronkelijke betekenis van het woord. Tegenwoordig lijkt het wel omgedraaid en juist het weigeren om mensen in kleuren in te delen levert je het stempel van racist op.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:52

Wat draai je de zaken 'mooi' om, mijn complimenten.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 00:29

elnienjo schreef:
Ailill schreef:
Maar je snapt toch zelf ook wel dat het voor die mensen extra pijnlijk is, gezien het feit dat hun voorouders net zo aan een ketting hebben gelopen? En dat dit niet voor hun lol/vanuit vrije wil was? En dat dit dan, heden ten dage, nog steeds een pijnlijk iets is?

Het zal daar geen uitzondering zijn, politie te paard die handhaaft, dus als ze dit willen voorkomen, moeten ze geen strafbare feiten plegen. Blijven teruggrijpen op iets wat je voorouders hebben meegemaakt moet je niet faciliteren als je gelijkheid nastreeft.


Je hebt gelijk. Het was daar inderdaad tot voor kort een gewoonte.

https://youtu.be/kiHbO61Xc1M

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:44

Het gaat er niet om dat mensen worden ingedeeld op basis van huidskleur; mensen zullen dat altijd doen, en er zullen ook altijd 'hokjes' zijn. Niets neemt weg dat ik wit ben, en dat er zwarte mensen zijn. Wij verschillen, maar dat zou er gewoon niet mogen om doen.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 07:52

elnienjo schreef:
Ailill schreef:
Maar je snapt toch zelf ook wel dat het voor die mensen extra pijnlijk is, gezien het feit dat hun voorouders net zo aan een ketting hebben gelopen? En dat dit niet voor hun lol/vanuit vrije wil was? En dat dit dan, heden ten dage, nog steeds een pijnlijk iets is?

Het zal daar geen uitzondering zijn, politie te paard die handhaaft, dus als ze dit willen voorkomen, moeten ze geen strafbare feiten plegen. Blijven teruggrijpen op iets wat je voorouders hebben meegemaakt moet je niet faciliteren als je gelijkheid nastreeft.

Lees eerst even na wat de situatie van het arrest is, want het is heel makkelijk om naar slachtoffers te roepen dat hun situatie hun eigen schuld is. Vergeet ook niet dat wij als witte mens de oorzaak zijn van de moderne segregatie en klassen in onze maatschappij, gaat dus ajb niet een vingertje gaan wijzen naar de mensen die wij honderden jaren lang als tweederangsburger hebben geduwd en zelf gaat beslissen wat wel en niet racistisch is terwijl je zelf nooit in de positie van de zwarte hebt moeten leven.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:34

Quebelle schreef:
Het gaat er niet om dat mensen worden ingedeeld op basis van huidskleur; mensen zullen dat altijd doen, en er zullen ook altijd 'hokjes' zijn. Niets neemt weg dat ik wit ben, en dat er zwarte mensen zijn. Wij verschillen, maar dat zou er gewoon niet mogen om doen.

Tot dit voorjaar zag ik Afro Americans in Amerika en Surinamers in ons land gewoon als westers en gelijke. Door al die agressiviteit bij het BLM gebeuren begin ik ze nu als potentieel gevaarlijk te zien of op z'n minst als vreselijk irritant (Sylvana is daar 'n goed voor beeld van). De hokjes zijn door hen (en hun blanke meelopers) juist aangescherpt.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:37

Quebelle schreef:
Lees eerst even na wat de situatie van het arrest is, want het is heel makkelijk om naar slachtoffers te roepen dat hun situatie hun eigen schuld is. Vergeet ook niet dat wij als witte mens de oorzaak zijn van de moderne segregatie en klassen in onze maatschappij, gaat dus ajb niet een vingertje gaan wijzen naar de mensen die wij honderden jaren lang als tweederangsburger hebben geduwd en zelf gaat beslissen wat wel en niet racistisch is terwijl je zelf nooit in de positie van de zwarte hebt moeten leven.

Jezelf schuld aan praten voor iets wat onze voorouders ooit deden slaat nergens op. Dat doen de Duitsers ook niet. Daar gaan we gelukkig op gelijke voet mee om. Het zou wat zijn als Duitsers massaal hun handdoek van de strandstoel halen als ze een Hollander zien aankomen. Het schept verkeerde verhoudingen als je een bepaalde groep als beschermde diersoort blijft behandelen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:43

elnienjo schreef:
Quebelle schreef:
Lees eerst even na wat de situatie van het arrest is, want het is heel makkelijk om naar slachtoffers te roepen dat hun situatie hun eigen schuld is. Vergeet ook niet dat wij als witte mens de oorzaak zijn van de moderne segregatie en klassen in onze maatschappij, gaat dus ajb niet een vingertje gaan wijzen naar de mensen die wij honderden jaren lang als tweederangsburger hebben geduwd en zelf gaat beslissen wat wel en niet racistisch is terwijl je zelf nooit in de positie van de zwarte hebt moeten leven.

Jezelf schuld aan praten voor iets wat onze voorouders ooit deden slaat nergens op. Dat doen de Duitsers ook niet. Daar gaan we gelukkig op gelijke voet mee om. Het zou wat zijn als Duitsers massaal hun handdoek van de strandstoel halen als ze een Hollander zien aankomen. Het schept verkeerde verhoudingen als je een bepaalde groep als beschermde diersoort blijft behandelen.

Zou je dat ook zeggen als Duitsers door een Joodse wijk in Amsterdam lopen en gele sterren op iedereen plakken?
Het is een heftige vergelijking maar ik weet echt niet hoe je het anders gaat snappen

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:46

elnienjo schreef:
Quebelle schreef:
Het gaat er niet om dat mensen worden ingedeeld op basis van huidskleur; mensen zullen dat altijd doen, en er zullen ook altijd 'hokjes' zijn. Niets neemt weg dat ik wit ben, en dat er zwarte mensen zijn. Wij verschillen, maar dat zou er gewoon niet mogen om doen.

Tot dit voorjaar zag ik Afro Americans in Amerika en Surinamers in ons land gewoon als westers en gelijke. Door al die agressiviteit bij het BLM gebeuren begin ik ze nu als potentieel gevaarlijk te zien of op z'n minst als vreselijk irritant (Sylvana is daar 'n goed voor beeld van). De hokjes zijn door hen (en hun blanke meelopers) juist aangescherpt.

Ja maar Westers betekent niet dat iemand niet zwart kan zijn he, dat neemt dat deel van iemands identiteit niet af. Die hokjes zijn daar al honderden jaren, en wij hebben die daar neergezet. Daarbij is het enige wat BLM wil de rechten en privileges die de witte mens toegang tot heeft, en als je dat potentieel gevaarlijk vind moet je even zelf reflecteren imo :=

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:49

elnienjo schreef:
Quebelle schreef:
Lees eerst even na wat de situatie van het arrest is, want het is heel makkelijk om naar slachtoffers te roepen dat hun situatie hun eigen schuld is. Vergeet ook niet dat wij als witte mens de oorzaak zijn van de moderne segregatie en klassen in onze maatschappij, gaat dus ajb niet een vingertje gaan wijzen naar de mensen die wij honderden jaren lang als tweederangsburger hebben geduwd en zelf gaat beslissen wat wel en niet racistisch is terwijl je zelf nooit in de positie van de zwarte hebt moeten leven.

Jezelf schuld aan praten voor iets wat onze voorouders ooit deden slaat nergens op. Dat doen de Duitsers ook niet. Daar gaan we gelukkig op gelijke voet mee om. Het zou wat zijn als Duitsers massaal hun handdoek van de strandstoel halen als ze een Hollander zien aankomen. Het schept verkeerde verhoudingen als je een bepaalde groep als beschermde diersoort blijft behandelen.

Er is een verschil tussen schuld, en erkennen van je historie en de positie die je dat heeft opgeleverd in de huidige maatschappij. Ik heb persoonlijk nooit deelgenomen in de afgrijselijke dingen die Leopold II heeft gedaan in de Congo, maar dat betekent niet dat ik mij niet bewust ben van wat betekent voor de congolese belgen en hun relatie (en omgekeerd) tov witte belgen en hoe wij nog steeds enorme vooroordelen hebben tov hen.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:49

Quebelle schreef:
Lees eerst even na wat de situatie van het arrest is, want het is heel makkelijk om naar slachtoffers te roepen dat hun situatie hun eigen schuld is. Vergeet ook niet dat wij als witte mens de oorzaak zijn van de moderne segregatie en klassen in onze maatschappij, gaat dus ajb niet een vingertje gaan wijzen naar de mensen die wij honderden jaren lang als tweederangsburger hebben geduwd en zelf gaat beslissen wat wel en niet racistisch is terwijl je zelf nooit in de positie van de zwarte hebt moeten leven.

Ik vind dit nogal een beschuldiging....
"Wij als witte mens". Nee! Jij misschien, dat weet ik niet. Maar IK ben niet de oorzaak van moderne segregatie in onze maatschappij en ik heb al helemaal niet hele groepen mensen gedurende honderden jaren als tweederangs burgers behandelt!

Dít is wat mij als witte vrouw (ja, sorry!!) zo stoort aan deze hele discussie! Ik accepteer verdomme iedereen zoals hij of zij is en zou het waarderen dat ik ook gewoon gewaardeert word zoals ik ben zonder dat ik daarvoor boete hoef af te leggen.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:51

elnienjo schreef:
Quebelle schreef:
Het gaat er niet om dat mensen worden ingedeeld op basis van huidskleur; mensen zullen dat altijd doen, en er zullen ook altijd 'hokjes' zijn. Niets neemt weg dat ik wit ben, en dat er zwarte mensen zijn. Wij verschillen, maar dat zou er gewoon niet mogen om doen.

Tot dit voorjaar zag ik Afro Americans in Amerika en Surinamers in ons land gewoon als westers en gelijke. Door al die agressiviteit bij het BLM gebeuren begin ik ze nu als potentieel gevaarlijk te zien of op z'n minst als vreselijk irritant (Sylvana is daar 'n goed voor beeld van). De hokjes zijn door hen (en hun blanke meelopers) juist aangescherpt.


Dat is nu wat ik zelf juist koste wat kost wik voorkomen dat ik dat ga doen. Probleem is wel dat kans voor bijvoorveeld verhuurder en werkgevers om voor racist uitgemaakt te worden en vervolgens het world wide web over je heen te krijgt zorgt dat werkgevers en huurbazen nog terughoudender zijn geworden dan voorheen. Zo jammer dat we alleen maar verder van elkaar af komen te staan.

Dat vind ik nu zo treurig aan het geheel. De segregratie wordt alleen maar groter en groter. En wat ik het allerergst vind is dat dit ook naar Nederland wordt geimporteerd.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:55

Quebelle schreef:
Ja maar Westers betekent niet dat iemand niet zwart kan zijn he, dat neemt dat deel van iemands identiteit niet af. Die hokjes zijn daar al honderden jaren, en wij hebben die daar neergezet. Daarbij is het enige wat BLM wil de rechten en privileges die de witte mens toegang tot heeft, en als je dat potentieel gevaarlijk vind moet je even zelf reflecteren imo :=

Dat komt in elk geval niet omdat ze zwart zijn. Hoelang is Oprah al succesvol? En in mijn jeugd hadden we Bill Cosby en Fresh Prince met een volledig Afro American gezin als tv-serie en sinds die tijd zijn er vele andere donkere goede acteurs in hoofdrollen van Hollywood films geweest. En vergeet president Obama niet. Kortom, je kunt alles worden als je daar de capaciteiten voor hebt.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:01

Loretta schreef:
Dat is nu wat ik zelf juist koste wat kost wik voorkomen dat ik dat ga doen. Probleem is wel dat kans voor bijvoorveeld verhuurder en werkgevers om voor racist uitgemaakt te worden en vervolgens het world wide web over je heen te krijgt zorgt dat werkgevers en huurbazen nog terughoudender zijn geworden dan voorheen. Zo jammer dat we alleen maar verder van elkaar af komen te staan.

Dat vind ik nu zo treurig aan het geheel. De segregratie wordt alleen maar groter en groter. En wat ik het allerergst vind is dat dit ook naar Nederland wordt geimporteerd.

Klopt, de samenleving wordt er beslist niet gezelliger op. Op universiteiten in Nederland moeten ze nu hun ras en seksuele geaardheid doorgeven zodat ze positief bevoordeeld kunnen worden als ze in een minderheidsgroep vallen. Dus krijg je straks niet meer de meest geschikte mensen op 'n positie.
En blank Nederland stond erbij en keek ernaar, of stak zelfs een helpend handje toe om die idioterie te faciliteren.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:05

elnienjo schreef:
Loretta schreef:
Dat is nu wat ik zelf juist koste wat kost wik voorkomen dat ik dat ga doen. Probleem is wel dat kans voor bijvoorveeld verhuurder en werkgevers om voor racist uitgemaakt te worden en vervolgens het world wide web over je heen te krijgt zorgt dat werkgevers en huurbazen nog terughoudender zijn geworden dan voorheen. Zo jammer dat we alleen maar verder van elkaar af komen te staan.

Dat vind ik nu zo treurig aan het geheel. De segregratie wordt alleen maar groter en groter. En wat ik het allerergst vind is dat dit ook naar Nederland wordt geimporteerd.

Klopt, de samenleving wordt er beslist niet gezelliger op. Op universiteiten in Nederland moeten ze nu hun ras en seksuele geaardheid doorgeven zodat ze positief bevoordeeld kunnen worden als ze in een minderheidsgroep vallen. Dus krijg je straks niet meer de meest geschikte mensen op 'n positie.
En blank Nederland stond erbij en keek ernaar, of stak zelfs een helpend handje toe om die idioterie te faciliteren.


Om dan als blanke man nog een beetje een carriere op te bouwen moet je dan maar net doen alsof je homo bent. Beetje hetzelfde als dat homo's altijd net gedaan hebben dat ze hetero waren. Precies anders om als voorheen. Zo jammer gewoon dat de mensheid maar niet in staat blijkt iedereen gewoon te nemen zoals die is.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:06

Wellicht de samenleving er gezelliger op word als de pijlen eens niet constant op negatief nieuws gericht zijn. Er zijn ook zat goede dingen maar die worden niet gezien, gehoord en benoemd.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:17

Popstra schreef:
Wellicht de samenleving er gezelliger op word als de pijlen eens niet constant op negatief nieuws gericht zijn. Er zijn ook zat goede dingen maar die worden niet gezien, gehoord en benoemd.


Dat zou denk ik zeker heel erg goed zijn. Helaas verkoopt negativiteit nu eenmaal veel beter.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:18

Elnienjo, heb je daar bronnen van? Ik (en niemand die ik ken, en mijn netwerk over verschillende universiteiten is best breed) heb werkelijk waar nog nooit mijn geaardheid door moeten geven. Wat een onzin, en de rest gaat erin mee, ongelofelijk :n
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 14-10-20 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:20

"De rest"... welke rest bedoel je precies?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:23

Cer schreef:
"De rest"... welke rest bedoel je precies?

Degenen die instemmend reageerden op elnienjos post (niet van Loretta, ik heb het aangepast, excuses :) )