Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 01:24

Geen ervaring met uithuisplaatsing maar wel met jeugdzorg. Via wat ik heb meegemaakt kan ik me zeker voorstellen hoe het gaat bij families die er dieper inzitten. Wij hadden al last van verslagen die die kloppen, dreigementen, woorden verdraaien, altijd andere mensen, mensen die net van de opleiding kwamen en zonde ervaring op een serieus probleem worden gezet. Ook wordt er helemaal niet naar de ouders geluisterd en vinden zij zichzelf alles wetend. Dit ging over vrijwillige aanmelding voor hulp, ipv van dus samen te werken wordt je als ouder alleen maar tegen gewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 02:57

Wel wat dingen dichtbij meegemaakt en ik ben verbaasd hoe we het in een modern land aanpakken vaak.

Jeugdzorg maakt fouten en het vele papierwerk is een groot probleem, waar velen zelf ook over klagen. Heel veel zijn het werk met andere doelen gaan doen en willen echt wel meer kunnen doen voor de kinderen. Maar er zitten ook echt rotte appels tussen die beter iets anders kunnen gaan doen.

Ik zag van dichtbij dat het ergens thuis niet goed ging en heb eerst zelf gekeken of we met gewoon praten en samen op pad gaan die moeder wat konden helpen. Ook financieel eens wat toegestopt, maar ik was toen echt te naief.
Een vertrouwens gesprek gehad bij de creche en die hadden ook al meerdere meldingen gedaan. Zij zagen het ventje natuurlijk ook naakt en de plekken. Zij konden vanwege privacy niet veel zeggen, behalve dat er hulp aangeboden is, instanties zijn langs geweest en de moeder die allemaal afwees.....

Als creche vertelden ze ons goed na te denken over een evt melding, omdat heel veel kinderen ondanks alles toch echt liever thuis zijn, dan uit huis geplaatst worden.
Zij vertelden ook dat ze cijfers kenden dat 1 op de 10 kinderen wel met enige vorm van mishandeling thuis te maken heeft. In ALLE kringen!
Wij hebben het er toen bij gelaten, nog weleens over gehad met de moeder en daarna contact verbroken. We weten dat de jongen op het foute pad terecht is gekomen....

Later professioneel te maken gehad met crisisopvang en het is soms erger dan je je kunt bedenken. Mensen doen hun kinderen echt vreselijke dingen aan.

Hoe de kinderen het zelf ervaren wisselt heel erg. Je ziet veel dat jonge kinderen heel lang gek blijven op hun ouders. Soms zie je wel angst, maar de liefde voor de ouders blijft vaak groot.
Op latere leeftijd zie je heel ander gedrag en zullen ze het ook allemaal anders ervaren.

Als iemand dan 20/30 jaar is en je gaat vertellen over zijn/haar ervaring kan dat echt meetellen. En je moet ook mazzel hebben waar je terechtkomt als je uit huis geplaatst wordt.

Ondanks wat ouders doen is het voor ouders en kinderen echt wel traumatisch om gescheiden te worden.
Het papierwerk, alles verantwoorden etc etc is echt wel belangrijk. Maar door de vele regels, zitten mensen soms gebonden en het menselijke gaat er een beetje vanaf.

Er is de laatste paar jaar echt veel aandacht aan besteed, ook via de media en je kan alleen maar hopen dat het beter wordt.
Nog mooier zou het zijn als je veel meer kan voorkomen, wat in mijn ogen ook nog steeds mogelijk is.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 07:58

LadyDaily schreef:
juval schreef:


Ik bedoelde een ander filmpje
Maar ik word hier echt misselijk van.
Hoe is dit afgelopen?


geen idee hoe dit is afgelopen.. beeld blijft ook wel op mijn netvlies hangen.. zo triest. :(

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 08:58

Laat ik het zo zeggen, ik hoop vooral dat ik nooit te maken krijg met de jeugdbeschermingsketen. Na mijn jaren als advocaat en nu ook met mijn werkervaring binnen de keten zelf, zie ik genoeg ellende.

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:28

Eerlijk soms zullen ze goed doen en zal het nodig zijn.
Maar vanuit mij kant ik heb in jeugdzorg gezeten.
Bijna elke hulpverlener die met mij gewerkt heeft is daarna ander werk gaan doen.
Niet omdat ik zo moeilijk was.
Maar ze liepen gewoon giga op tegen regels van hoger op waardoor er gewoon niet gedaan kon worden wat moest.

In de meeste verslagen van mij staat dat mijn moeder hulp nodig had.
En die contineu vroeg.
Mij zijn ze daar helemaal in vergeten.
Niet erg ondanks de hoeveelheid alcohol drugs en medicatie wisseling.
Is er nooit fatsoenlijke hulp geweest voor de kinderen die ze na mij kreeg.

Ik heb de mazzel gehad dat ik me los heb kunnen werken van die eicel donor maar ben daar wel giga door beschadigd.

Ondanks dat is het enige wat ik nu wil mijn kinderen uit die spiraal houden.
Dat lukt me verrekte goed gelukkig.

Want ook al is jeugdzorg er, 9 van de 10 keer word je 18 en letterlijk op straat geflikkerd.

Veel jongeren waar ik mee gezeten hebben nu kinderen die uit huis geplaatst zijn of aan de drugs alcohol of zitten in de gevangenis.

Al met al een heftig leven waar ik gelukkig van heb geleerd van wat ik niet wil.
En dit gelukkig ook voor elkaar heb gekregen.

Anoniem

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:41

Ik heb zelf geen ervaring met uithuisplaatsing. Maar wel met jeugdzorg. En het is daar echt een zooitje ongeregeld. Er word zomaar een label op je geplakt, je word tijdens je begeleiding gewoon de grond in getrapt (ik was 16 a 17).en de ambulante hulp is 2 keer geweest, toen ging hij met vakantie en zou er iemand anders komen die nooit is geweest en de beste man is zelf ook nooit terug gekomen.

Ik werd nou niet echt gelukkiger van hun "hulp" net als mijn ouders overigens.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 00:59

Marije_1997 schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met uithuisplaatsing. Maar wel met jeugdzorg. En het is daar echt een zooitje ongeregeld. Er word zomaar een label op je geplakt, je word tijdens je begeleiding gewoon de grond in getrapt (ik was 16 a 17).en de ambulante hulp is 2 keer geweest, toen ging hij met vakantie en zou er iemand anders komen die nooit is geweest en de beste man is zelf ook nooit terug gekomen.

Ik werd nou niet echt gelukkiger van hun "hulp" net als mijn ouders overigens.


Maar omdat een aantal zo werken is het wel steeds moeilijker geworden. Er gaat veel mis, dus meer regelsn, nog meer papierwerk etc.

Er zijn echt die meer willen doen dan dat en er gewoon enorm tegenop lopen dat ze dat niet kunnen.

Toen ik zelf nog kind was lag mijn broertje vaak in het ziekenhuis. Ik weet het nog zo goed en mijn moeder en oma hebben het er jaren over gehad. Er was een jongetje uit huis geplaatst, maar kon nergens heen, dus lag al even in het ziekenhuis.
Hij kwam vaak bij ons zitten als mijn broer werd voorgelezen en er was een broeder die hem af en toe in zijn eigen tijd mee naar buiten nam.
Ik weet dat mijn ouders toen hebben geinformeerd of ze wat konden betekenen, omdat het duidelijk was dat hij nooit meer terug kon naar huis. Maar ook toen al waren de regels stevig. Wij hadden een aangepast huis met maar 3 slaapkamers en dat was te weinig en mijn ouders al 40+. Terwijl wij daar ook woonden en alles beter was dan wat hij nu had. Je gaat verder, maar het heeft lang indruk gemaakt en er is veel over gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 03:36

superpony schreef:
Marije_1997 schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met uithuisplaatsing. Maar wel met jeugdzorg. En het is daar echt een zooitje ongeregeld. Er word zomaar een label op je geplakt, je word tijdens je begeleiding gewoon de grond in getrapt (ik was 16 a 17).en de ambulante hulp is 2 keer geweest, toen ging hij met vakantie en zou er iemand anders komen die nooit is geweest en de beste man is zelf ook nooit terug gekomen.

Ik werd nou niet echt gelukkiger van hun "hulp" net als mijn ouders overigens.


Maar omdat een aantal zo werken is het wel steeds moeilijker geworden. Er gaat veel mis, dus meer regelsn, nog meer papierwerk etc.

Er zijn echt die meer willen doen dan dat en er gewoon enorm tegenop lopen dat ze dat niet kunnen.

Toen ik zelf nog kind was lag mijn broertje vaak in het ziekenhuis. Ik weet het nog zo goed en mijn moeder en oma hebben het er jaren over gehad. Er was een jongetje uit huis geplaatst, maar kon nergens heen, dus lag al even in het ziekenhuis.
Hij kwam vaak bij ons zitten als mijn broer werd voorgelezen en er was een broeder die hem af en toe in zijn eigen tijd mee naar buiten nam.
Ik weet dat mijn ouders toen hebben geinformeerd of ze wat konden betekenen, omdat het duidelijk was dat hij nooit meer terug kon naar huis. Maar ook toen al waren de regels stevig. Wij hadden een aangepast huis met maar 3 slaapkamers en dat was te weinig en mijn ouders al 40+. Terwijl wij daar ook woonden en alles beter was dan wat hij nu had. Je gaat verder, maar het heeft lang indruk gemaakt en er is veel over gesproken.


Ik had eerst een hele leuke jonge vrouw. Die ook echt gedreven was om te helpen. Helaas werd er door hogerop een ander op ons gezet en moest ik getest worden. Kreeg toen dus die ambulante hulp en met de testen een ouwe vrouw die echt schijnt irritant was. Ik zou nooit bouwkundig tekenaar kunnen worden omdat ik geen ruimtelijk inzicht zou hebben. Rara wat ben ik, juist ja BIM coördinator of te wel bouwkundig tekenaar.

Je word vaak van de een naar de ander gestuurd. Er worden labels geplakt die later dus niet waar blijken te zijn. Zo heb ik ook in de wacht ruimte een gezin gezien waarvan de ouders dus die kinderen alleen in die wacht ruimte mochten zien. Verschrikkelijk vond ik dat om te zien. Ik wil niet zeggen dat ik er een trauma aan over heb gehouden. Maar het heeft allemaal veel met me gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:42

Shadow0 schreef:
Overigens is dit een situatie die mij al met regelmaat pijn in mijn buik bezorgt:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... E:2019:166
en het vervolg:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2019:4726

Want wat ik eruit op kan maken: een tiener die een dramatische scheiding heeft meegemaakt en daarvoor huiselijk geweld, woont bij zijn/haar vader en wil op zeker moment niets met zijn/haar moeder te maken hebben. Het gaat op dat moment niet slecht op school of in de omgeving.

Vervolgens wordt er een heel traject ingezet om die jongere te dwingen contact aan te gaan met zjin/haar moeder, tot het punt van een uithuisplaatsing, met daarbij een contactverbod naar zijn/haar vader en familie. (En nadat de nieuwe jeugdzorginstelling een totaal contactverbod te ver ging, was het compromis dat er alleen over 'leuke onderwerpen' gesproken mocht worden.)
Dat is een hoeveelheid dwang die ik echt bizar onrechtmatig vind, ook al is het door een rechter uitgesproken!

Er wordt een familieband met grof geweld kapot gemaakt om een jongere in een jeugdzorginstelling te plaatsen en in allerlei vrijheden te beperken om tegen diens zin een contact af te dwingen. (Er staat 'de jongere is gehoord' maar ik heb niet het idee dat er veel waarde is toegekend aan wat de jongere er zelf over te zeggen heeft...)

De uitkomst is overigens, wie verwacht het, dat de jongere aan het eind nog steeds geen contact met zijn/haar moeder heeft.

Maar bedenk dat diegene dus wel is blootgesteld aan alle risico's van een jeugdzorgsetting, wat in de hele zaak en de hele rapportage geen rol speelt. Ik heb niet het idee dat er, door Veilig Thuis of de Rechtbank, een afweging is gemaakt of die jongere wel echt beter af is in een jeugdzorgsetting, en of OTS nou wel zoveel meer een omgeving is waar die jongere goed kan ontwikkelen en veilig kan wonen.

Je laat wel heel veel weg hier, misschien moet je beide uitspraken eens echt goed lezen.. Vetgedrukte is een grove versimpeling van de situatie.
Citaat:
Er is sprake van psychische en emotionele mishandeling door de vader, zoals ook blijkt uit het rapport van het NIFP van 17 juli 2018.
KNIP
De vader en zijn familie zijn niet bereid om mee te werken aan de geboden hulpverlening.
KNIP
Een uithuisplaatsing is het laatste redmiddel dat ingezet kan worden om [minderjarige] niet langer bloot te stellen aan de psychische mishandeling door de vader.

De vader is autistisch lees ik, en heeft de moeder lang mishandeld, en moeder heeft zich uiteindelijk met de kinderen bij veilig thuis moeten melden. Ze is na de scheiding nog ernstig bedreigd door de vader.

Ik heb bij een kennis zoiets gezien van de andere kant, vreselijk triest. Kind woonde bij moeder, die continu vader zwart maakt waarna kind vader niet meer wil zien. Hartverscheurend om te zien en ook echt heel slecht voor zo'n kind. Dat is bijna niet op te lossen. En dan helpt het niet als de ene na de andere nieuwe gezinsvoogd zich meldt. Er is wel echt iets mis met de jeugdzorg.
Er zijn alleen maar verliezers in dit soort situaties en het kind verliest hoe dan ook.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:18

Maar men mag niet vergeten dat er ook "dingen" gebeuren bij ouders die voor de buitenwereld alles op orde hebben, goede banen etc. Misschien kunnen die het beter verbergen.

Ik weet dat een moeder echt vreselijk mishandeld werd, maar ze na elke ruzie van alles kreeg; dure kleding, nieuwe auto, sieraden etc........
De kinderen kwamen in principe niks tekort, maar je krijgt echt wel iets mee.

Waar ik me ook aan stoor is dat ze erg uit boekjes werken. Ooit hebben ze bij psychologie geleerd dat een kind van bijv 12jr er zo mee omgaat en dan is dat het.........Als een kind van 12 de oudste is, broertjes en of zusjes al even in bescherming neemt, soms een ouder en heel veel heeft gezien en meegemaakt, blijft men erg stug vasthouden aan het getal 12.

En aan de andere kant zijn er ook heel veel gezinnen waar echt wel hulp gewenst zou zijn, maar die niet opvallen of er net buiten vallen. Dat zijn gezinnen misschien waar uit huis plaatsing nodig is, maar wel een stukje begeleiding echt gewenst zou zijn. Daar is gewoon geen tijd, geld en mankracht voor.

Anoniem

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:38

Ohh bah boekjes, daar kwamen ze bij mij ook steeds mee. Hebben ze geweten ook. Heb ook een tijdje bij fier ingeschreven gestaan 2 afspraken. 2de kwam ie met het boekje over autisme spectrum nou echt vriend ga weg met je boekjes en kijk naar een persoon. Het ene autisme is het andere niet en iedere persoon is anders. (ik heb overigens alleen add, wat nou niet zozeer autisme is)

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:45


Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:35

Marije_1997 schreef:
Ohh bah boekjes, daar kwamen ze bij mij ook steeds mee. Hebben ze geweten ook. Heb ook een tijdje bij fier ingeschreven gestaan 2 afspraken. 2de kwam ie met het boekje over autisme spectrum nou echt vriend ga weg met je boekjes en kijk naar een persoon. Het ene autisme is het andere niet en iedere persoon is anders. (ik heb overigens alleen add, wat nou niet zozeer autisme is)


En toch zijn er genoeg mensen die wél baat hebben bij zo'n boekje.
Heb je ook aangegeven dat je het op prijs stelt dat hij meedenkt maar dat je meer behoefte hebt aan ander soort begeleiding?


Wat ik vaak zie is dat mensen ontzettend snel in de slachtofferrol schieten. Jij bent een slechte hulpverlener want je doet 'dit en dat' niet goed. Dus helpt hulpverlening niet.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:37

Marie_Anne schreef:
De vader is autistisch lees ik, en heeft de moeder lang mishandeld, en moeder heeft zich uiteindelijk met de kinderen bij veilig thuis moeten melden. Ze is na de scheiding nog ernstig bedreigd door de vader.


Ja, en als dat de reden geweest was dat de jongere niet thuis zou kunnen wonen, dan zou je mij niet horen. Maar dat is NIET de reden dat de uithuisplaatsing wordt aangevraagd. Dit vind ik 1 van die onaanvaarbare dingen: als er is daadwerkelijk geweld / gevaar vanuit de vader naar de jongere, onderbouw dat, dan kan vader verweer voeren en dan is het klaar. Maar nu wordt het vooral als sfeertekening gebruikt te worden, om de drempel voor het weghalen lager te maken, terwijl dat toch meer lijkt te gaan om allerlei dingen die tussen de vader en de moeder spelen dan om hoe het nou met de jongere gaat.

Overigens: ja, het is ontzettend moeilijk als de ene ouder een kind opzet tegen de andere, en daar doe je maar heel beperkt wat aan. Dan is het misschien ook goed om die onmacht ook maar te erkennen. Bied zo'n jongere een veilige contactpersoon die zonder oordeel luistert en *alleen* iets doet als die jongere zelf het initiatief neemt, en ik denk dat dat het meest helpend is voor diens ontwikkeling. Is echt heel zuur voor de ouder die buiten spel komt te staan, maar sommige dingen heb je niet in de hand en een kind of jongere de trauma van uithuisplaatsing aandoen alleen maar om contact te forceren kan niet werken.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:52

Jeugdzorg.. breek me de bek niet open.
Ook ik ben uit huis geplaatst, onder toezicht geplaatst, verschillende gezinsvoogden gehad, rechtszaken gehad omdat er onmogelijk veel fouten werden gemaakt door jeugdzorg. Met mijn 18e leeftijd in zicht was het allemaal geregeld en had ik een fijne gezinsvoogd. Laatste maanden heb ik dus positief kunnen afsluiten, maar daar zat jarenlange ellende aan vooraf. Maar echt, wat een prut instelling is dat. Hoeveel onjuiste rapporten vol onwaarheden ik voorbij heb zien komen.
En doordat ik in meerdere crisisopvangen en leefgroepen heb gezeten, ken ik veel ‘de andere kant’ van kids. Ze wilden allemaal een veilige plek waar ze gehoord, geloofd en vertrouwd werden. Maar het werd ze zo moeilijk gemaakt. Logisch dat zulke kinderen op een gegeven moment opgeven en de kont in de krib gooien als hun hart en vertrouwen voor de zoveelste keer gebroken wordt. En dan vooral roepen ‘zie je wel, dat kind is slecht’ ipv eens kijken naar waarom een kind zich uiteindelijk zo gedraagt.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:53

Majabeestje schreef:
Wat ik vaak zie is dat mensen ontzettend snel in de slachtofferrol schieten. Jij bent een slechte hulpverlener want je doet 'dit en dat' niet goed. Dus helpt hulpverlening niet.


Heel opvallend dit, omdat het volgens mij wel een houding van veel hulpverlening tekent: dat de client geschikt moet zijn voor de hulpverlening, ipv de hulpverlening aansluit bij de client.
Dit is heel nadrukkelijk het punt waar de communicatie vaak staakt. Terwijl het echt anders kan: door te beginnen vanuit het punt dat iemand goede redenen zal hebben om te vinden dat je 'dit en dat' niet goed doet, en dat daarin allerlei ervaringen en behoeften liggen die nou juist precies zijn waar je als hulpverlener wat mee zou kunnen. (Wat niet betekent dat je het dan allemaal precies en exact zo doet als iemand zegt dat het zou moeten, maar wel dat je het gebruikt als indicaties van onderliggende zaken.)

En meestal is wat er onderliggend is trouwens ook wel goed te duiden: meestal gaat dat om vertrouwen. En om een vrij lange historie van beschadigd vertrouwen (ongeacht wat daar de oorzaak van is.) Als dat meer aandacht zou krijgen (en het "als jij niet mee wilt werken dan kunnen wij als hulpverlening ook niks (en heb je het aan jezelf te wijten)" flink terug zou worden gebracht) zouden dingen volgens mij stukken minder frustrerend worden.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 16-08-20 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:02

Shadow, jij legt het enorm fijn uit! Ik hoop dat iedereen jouw bericht goed leest.
Het is te bizar voor woorden dat een beschadigd kind zich moet aanpassen (hoe dan?!) om de juiste cliënt te vormen voor de hulpverlening. Ipv dat ze de hulpverlening aanpassen naar dat beschadigde kind.

Interessant verhaal; ik ken een moeder die hulp zocht voor haar kind, was allemaal moeilijk moeilijk met wachtlijsten van 1,5 jaar. Advies van jeugdzorg; zet het kind op straat, dan kan het naar de crisisopvang. Om precies te zijn, nadat het kind een week op straat heeft geleefd.
Is dat nou de oplossing? Moeder wil het beste voor het kind dus zet deze op straat met het idee dan wordt het snel geholpen, want dat is het advies van JEUGDZORG. Ik weet zeker dat het kind enorm veel schade heeft opgelopen op deze manier.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:09

Shadow0 schreef:
Majabeestje schreef:
Wat ik vaak zie is dat mensen ontzettend snel in de slachtofferrol schieten. Jij bent een slechte hulpverlener want je doet 'dit en dat' niet goed. Dus helpt hulpverlening niet.


Heel opvallend dit, omdat het volgens mij wel een houding van veel hulpverlening tekent: dat de client geschikt moet zijn voor de hulpverlening, ipv de hulpverlening aansluit bij de client.
Dit is heel nadrukkelijk het punt waar de communicatie vaak staakt. Terwijl het echt anders kan: door te beginnen vanuit het pund dat iemand goede redenen zal hebben om te vinden dat je 'dit en dat' niet goed doet, en dat daarin allerlei ervaringen en behoeften liggen die nou juist precies zijn waar je als hulpverlener wat mee zou kunnen. (Wat niet betekent dat je het dan allemaal precies en exact zo doet als iemand zegt dat het zou moeten, maar wel dat je het gebruikt als indicaties van onderliggende zaken.)

En meestal is wat er onderliggend is trouwens ook wel goed te duiden: meestal gaat dat om vertrouwen. En om een vrij lange historie van beschadigd vertrouwen (ongeacht wat daar de oorzaak van is.) Als dat meer aandacht zou krijgen (en het "als jij niet mee wilt werken dan kunnen wij als hulpverlening ook niks (en heb je het aan jezelf te wijten)" flink terug zou worden gebracht) zouden dingen volgens mij stukken minder frustrerend worden.



Precies dat, je kan toch niet van een client verwachten dat ze zich aanpassen aan jou.

Ik denk dat het belang van een vertrouwensrelatie vaak wordt onderschat. Of men weet het wel, maar er is geen tijd voor, dus er wordt gewoon stug doorgewerkt. En dan helpt het natuurlijk ook niet dat de gemiddelde hulpverlener niet langer dan een paar maanden blijft. Daar zouden organisaties eens aan moeten gaan werken.
Laatst bijgewerkt door loulou op 16-08-20 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:13

Majabeestje schreef:
Marije_1997 schreef:
Ohh bah boekjes, daar kwamen ze bij mij ook steeds mee. Hebben ze geweten ook. Heb ook een tijdje bij fier ingeschreven gestaan 2 afspraken. 2de kwam ie met het boekje over autisme spectrum nou echt vriend ga weg met je boekjes en kijk naar een persoon. Het ene autisme is het andere niet en iedere persoon is anders. (ik heb overigens alleen add, wat nou niet zozeer autisme is)


En toch zijn er genoeg mensen die wél baat hebben bij zo'n boekje.
Heb je ook aangegeven dat je het op prijs stelt dat hij meedenkt maar dat je meer behoefte hebt aan ander soort begeleiding?


Wat ik vaak zie is dat mensen ontzettend snel in de slachtofferrol schieten. Jij bent een slechte hulpverlener want je doet 'dit en dat' niet goed. Dus helpt hulpverlening niet.


Ik doelde op wat ze hebben geleerd uit boekjes. Dat ze te beperkt zijn met naar de individu te kijken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:19

Maar dat is het ook. Als een gezin kinderen heeft van bijv 3, 6 en 12 jaar, wordt er al bepaald hoe het voor een kind van een bepaalde leeftijd is. Ze luisteren niet naar het kind.

Kwalijk is ook de nazorg. Als het oudste kind al 16 is bijv en het duurt maar voor er hulp komt, zijn ze al bijna 18 en vallen ze weer bijna overal buiten.
18 is zo jong, zeker als je beschadigd bent. Die kan je niet zomaar loslaten.

Alles draait om geld; we hebben dit budget, zoveel kunnen we doen en heel veel gaat al op aan papier werk. En er zijn echt weinig mensen die daarom dit werk zijn gaan doen. Veel willen gewoon de straat op, naar de gezinnen toe etc. Als ze daar hun uren zouden kunnen maken, zou dat echt enorm schelen.

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:21

Boompje1985 schreef:
juval schreef:


Dit breekt mijn moederhart |(



Op rechtspraak.nl heb ik over deze zaak de uitspraak van de rechter gelezen. Via Facebook doet moeder het lijken dat kind zomaar meegenomen word, echter hebben zij en oma hier zelf een flink aandeel in.
Goed om eens te lezen.
https://www.uitspraken.nl/uitspraak/rechtbank-midden-nederland/civiel-recht/personen-en-familierecht/beschikking/ecli-nl-rbmne-2020-2956

Mijn moederhart breekt voor het meisje, dat moeders en oma het zover hebben laten komen terwijl dat niet nodig was geweest. Weer een mensenleven naar de knoppen...


Wat betreft de vraag van TS:
Ik denk niet dat kinderen 'zomaar' uit huis geplaatst worden. Er zal altijd wel iets aan de hand zijn.
Wel denk ik dat de manier waarop een kind opgehaald word, vele malen beter kan. En er zullen altijd zaken zijn waarbij geen 1 keus eigenlijk de juiste is.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:30

Dit viel trouwens net op de mat van mijn twitter: https://www.groene.nl/artikel/als-insin ... ten-worden


ARCTN: ik heb het verslag gelezen, maar ook dat is een situatie waarin elk geval heel veel nodeloze dwang gecreeerd wordt, waarmee je uiteindelijk ook extreme gevolgen krijgt. Dat begon al met het afdwingen van gezamelijk gezag in een situatie die daar niet echt geschikt voor lijkt.

Terwijl het ook daar gaat om een kind dat, voor zover na te gaan, op zich goed verzorgd wordt en zich tamelijk normaal ontwikkelt.
Dat je als kind twee ouders hebt en hoe het moet als de ene ouder besluit het contact niet toe te staan is lastig, maar de vraag is opnieuw: is dit iets waarvoor een kind welbewust getraumatiseerd moet worden, en blootgesteld aan alle risico's die daaraan zitten?

En ook hier vind ik het rechtbankverslag erg subjectief worden. Het wordt bv ook heel vormend en normatief: zo wordt het als negatief gezien dat moeder en oma zich negatief uitlaten over vaders in het algemeen.
Maar hee: ik heb mensen in mijn omgeving uit de BOM-tijd (Bewust Ongehuwd Moederschap, voortkomend uit oa de vrouwenbeweging van eind 70/begin 80.) Misschien niet ideaal, maar in essentie toch echt het volste recht om daarover zelf te bepalen. De staat heeft NIET het recht om inhoudelijk de meningen of uitingen van ouders te gaan toetsen aan een ongeschreven normatief ideaal en dat mee te laten wegen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Worden er kinderen zomaar uit huis geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:58


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:10

Shadow0 schreef:
Marie_Anne schreef:
De vader is autistisch lees ik, en heeft de moeder lang mishandeld, en moeder heeft zich uiteindelijk met de kinderen bij veilig thuis moeten melden. Ze is na de scheiding nog ernstig bedreigd door de vader.


Ja, en als dat de reden geweest was dat de jongere niet thuis zou kunnen wonen, dan zou je mij niet horen. Maar dat is NIET de reden dat de uithuisplaatsing wordt aangevraagd. Dit vind ik 1 van die onaanvaarbare dingen: als er is daadwerkelijk geweld / gevaar vanuit de vader naar de jongere, onderbouw dat, dan kan vader verweer voeren en dan is het klaar. Maar nu wordt het vooral als sfeertekening gebruikt te worden, om de drempel voor het weghalen lager te maken, terwijl dat toch meer lijkt te gaan om allerlei dingen die tussen de vader en de moeder spelen dan om hoe het nou met de jongere gaat.

Overigens: ja, het is ontzettend moeilijk als de ene ouder een kind opzet tegen de andere, en daar doe je maar heel beperkt wat aan. Dan is het misschien ook goed om die onmacht ook maar te erkennen. Bied zo'n jongere een veilige contactpersoon die zonder oordeel luistert en *alleen* iets doet als die jongere zelf het initiatief neemt, en ik denk dat dat het meest helpend is voor diens ontwikkeling. Is echt heel zuur voor de ouder die buiten spel komt te staan, maar sommige dingen heb je niet in de hand en een kind of jongere de trauma van uithuisplaatsing aandoen alleen maar om contact te forceren kan niet werken.

Nu quote je weer heel selectief. Heb je de twee uitspraken wel gelezen? Er gaat genoeg mis zonder dit geval.
Dit plaatste ik net al en staat in de uitspraak. Er staat nog veel meer overigens, ik pakte er gewoon wat puntjes uit die me opvielen. Je doet net alsof er maar weinig mis is in dit gezin en dat is gewoon niet waar.
Citaat:
Er is sprake van psychische en emotionele mishandeling door de vader, zoals ook blijkt uit het rapport van het NIFP van 17 juli 2018.
KNIP
De vader en zijn familie zijn niet bereid om mee te werken aan de geboden hulpverlening.
KNIP
Een uithuisplaatsing is het laatste redmiddel dat ingezet kan worden om [minderjarige] niet langer bloot te stellen aan de psychische mishandeling door de vader.

pmarena

Berichten: 48099
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:33

Nou ik denk dat het toch wel een heel duidelijk teken is dat een ouder absoluut niet het beste voor heeft met zijn kind als zeer bewust de andere ouder zwart wordt gemaakt en het contact onmogelijk gemaakt wordt met de andere ouder.

Om daarvoor een kind uit huis te plaatsen gaat wel heel erg ver, maar iemand wiens eigen ego / behoefte zó groot is dat die zijn kind wil vervreemden van de andere ouder, wat allerlei consequenties heeft tijdens tijdens de vorming....ik vind dat eigenlijk een soort geestelijke mishandeling.

Let wel!! Als de ene ouder zeker weet dat het kind serieus niet veilig is bij de andere ouder, dan is het nog iets anders.

[edit] nu de link gelezen en daar wordt het heel mooi uitgelegd :j Lijkt mij op basis van de info die ik heb, een prima reden om het kind uit huis te plaatsen / toe te wijzen aan de vader :j

Natuurlijk is het vreselijk naar voor het kind dat het zo bij oma en moeder weggehaald wordt, je hart breekt voor dat meisje :n Maar zo giftig als die moeder en oma zich opstellen...zoals ook in de link duidelijk te lezen is...met als toppunt nog wel dat ze zeggen dat ze van plan zijn het contact met het kind volledig te verbreken als het weggehaald wordt....dat is toch wel veelzeggend hoor dat het eigen ego belangrijker blijkt te zijn dan het meiske waar het om draait :(:)

Sowieso als ze je kind weg komen halen, er dan zo'n spektakel van maken.... ook al breekt je hart, als je het beste voor hebt met je kind probeer je het gerust te stellen en te sussen, vertrouwen te geven dat het wel goed komt, en ga je niet zo'n situatie van paniek maken waar het kind hartverscheurend uit het huis "getrokken" moet worden...arm kind dat die moeder en oma dit zo ver laten komen :(:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-08-20 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt