Hebben sommige landen een dictator nodig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessdaniels

Berichten: 1189
Geregistreerd: 01-07-14
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:55

fransje23 schreef:
Qimm schreef:
In theorie klinkt democratie leuk, maar echt goed werken doet het zeker niet altijd (en overal)


Werkt een dictatuur wel goed?

Er zijn meerdere regeringsvormen dan alleen “democratie” of “dictatuur” :+

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:00


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:16

Elke vorm (dus ook democratie) kent grote gevaren. :j

Toch ga ik met de uitleg van vorige pagina mee dat door de stammencultuur een 'dicatator' nodig is.
Haal de 'dictator'weg en de stammenstrijd laait direct weer op.
Democratie (overleg en wat water bij de wijn) wordt in die cultuur gezien als een zwakte.
En als iemand dat gelooft kun je niet zomaar als westerling zeggen:maar het is zo, dus doe het nu maar!

En de gevolgen van dat soort denken zie je terug in de Arabische lente.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:19

Kookaburra schreef:
Voor de liefhebbers; de corruptie-index
https://www.transparency.org/en/cpi#

En de democratie-index (download van ProDemos)
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ORnLqK15jz

Maar ook in Nederland is de democratie niet zo doorzichtig als men denkt. Er wordt ontzettend veel gelobbyed om bepaalde onderwerpen in de tweede kamer te krijgen... ;) Dus het is maar net of je dit als burger als gewenst/ongewenst ziet.

Dat zie je zeker!
Ik vind het nog steeds onuitstaanbaar dat ministers banen krijgen na het ministerschap bij zorgeverzekeringen en banken.
Want hoe kun je nu eerlijk over hen praten als je tegelijk weet dat ze je niet de nieuwe ceo maken als je onpopulaire, maar misschien wel noodzakelijke maatregelen moet nemen. Wat mij betreft werkt dit corruptie in de hand.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 10:53


Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:56

robert45 schreef:
Ik denk dat wanneer je de inwoners van Libië vraagt wat ze liever hebben, het vrij stabiele land van enkele jaren geleden of het land wat volledig in puin ligt de keuze snel gemaakt is.

Voordat half bokt over mij heen rolt. Khadaffi was zeker geen lieverd maar het was er wel een stuk stabieler. Wij moesten er zo nodig democratie brengen met bommen en raketten. Denk dat het een totaal verkeerde keuze is geweest. De bevolking is nu uiteindelijk nog steeds de klos. Idem voor Syrië.

Je vergeet Tito }>

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:01

Er is niets mis met een goede dictator. Het probleem is om een goede te vinden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:05

Noem eens een voorbeeld van een goede dictator.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:06

Ik wilde een inhoudelijke post neerschrijven, maar ik moet zeggen dat ik nog te erg geshockeerd ben van bepaalde suggesties in dit topic over oa. Khaddafi. Dat begrijp ik hoegenaamd niet. Dat de situatie niet opeens opgelost is en dat er nu nog steeds geweld en schrijnende toestanden zijn, maakt de regeerperiode van Khaddafi nu niet opeens een betere optie.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:11

Askja schreef:
Noem eens een voorbeeld van een goede dictator.


Pisistratos in het oude Athene.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:12

Huh, democratie kan rare snuiters opleveren(Trump).
Maar een dictator is een alleenheerser en meestal niet ontvankelijk voor meedenkers.
Wat betreft Gatverdaffi. Denk niet dat er geschreven wordt dat ie lief vriendelijk en aardig was.
Wat wel waar was was dat ie alle stammen onder de duim hield en het in dat land een stuk rustiger was dan nu.

mysa

Berichten: 10477
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:16

jessdaniels schreef:
Er zijn meerdere regeringsvormen dan alleen “democratie” of “dictatuur” :+


Daar heeft Poetin wat op gevonden, met zijn 'geleide democratie'. Wat Rusland aangaat denk dat dat een zege was voor het land, op dat moment, twintig jaar geleden toen het land een enorme chaos en technisch failliet was.

De houdbaarheidsdatum van die constructie en het bijbehorende bewind, is echter inmiddels wel aardig overschreden.

Wat iemand hier al eerder zei: de macht heeft de neiging te blijven plakken.

Over dictatorschap: dat gaat altijd gepaard met onderdrukking en is dus mi geen geschikte regeringsvorm.

Maar een democratie is ook zeker niet zaligmakend. Met name de relatief korte periodes tussen de verkiezingen zorgen er voor dat politici hun oren te veel laten hangen naar het electoraat. Daarnaast hangt een democratische regering ook vaak aan elkaar van de connecties. Old boys network.
Laatst bijgewerkt door mysa op 09-08-20 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:23

Gini schreef:
Ik wilde een inhoudelijke post neerschrijven, maar ik moet zeggen dat ik nog te erg geshockeerd ben van bepaalde suggesties in dit topic over oa. Khaddafi. Dat begrijp ik hoegenaamd niet. Dat de situatie niet opeens opgelost is en dat er nu nog steeds geweld en schrijnende toestanden zijn, maakt de regeerperiode van Khaddafi nu niet opeens een betere optie.

Misschien moet je je eens verdiepen.

https://www.deblauwetijger.com/waarom-m ... nlijk-weg/

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hebben sommige landen een dictator nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:26

Ik heb mij er toendertijd meer in verdiept dan enkel 1 artikel. Op het einde van de rit was het geen goede leider, of alles dan had moeten gaan zoals het nu gegaan is, daar zou ik inderdaad ook nog wel over te zeggen kunnen hebben, het is nooit zwart-wit. Maar ik zal hem niet de betere optie noemen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:33

Bismarck schreef:
Askja schreef:
Noem eens een voorbeeld van een goede dictator.


Pisistratos in het oude Athene.

Tja, als je zover terug moet gaan, kun je je afvragen of een goede dictator misschien geen contradictio in terminis is.

Ik kan me op zich wel vinden in de mening dat in sommige situaties een autoritair regime voor meer stabiliteit kan zorgen.
Ik denk alleen niet dat je daarmee kunt zeggen dat een dictatuur, de meest extreme vorm van een autoritair regime, een goede staatsvorm is. Dictaturen perken niet alleen de vrijheid van de burgers in, ze gaan zonder uitzondering gepaard met het onderdrukken, gevangen nemen en vermoorden van tegenstanders.
Je kunt dus niet zeggen dat het doel, stabiliteit, alle middelen heiligt, tenzij je mensenrechten niet zo hoog in het vaandel hebt.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:40

Ik vraag me soms af wie wij (als in de Westerse wereld) zijn om de politiek anders dan die in ons eigen land te veroordelen en bovenal te willen veranderen en vormen in wat wij graag zouden zien.

De problemen van heel veel landen zijn al begonnen voordat de Westerse wereld besloot om democratie te brengen naar het middenoosten, Afrika en delen van Azië. Een heel groot gedeelte van deze landen bestond niet tot de Westerse wereld begon met kolonisatie. De mensen die er destijds woonden leefden veelal in stammen of in koninkrijken. En ondanks dat deze machtsverhoudingen zelden democratisch waren, werkten ze voor de stam in kwestie goed. Een gevolg was vaak oorlogen met naburige stammen om interne strijd om de macht, maar al met al redelijk overzichtelijk. Als gevolg van kolonisatie, kruistochten en de daaruit volgende machtspolitieke verhoudingen tussen veelal Engeland en Rusland (maar vlak de rest niet uit) is de wereld opnieuw ingedeeld. Ingedeeld zoals het de destijdse machthebbers uit het Westen het beste uitkwam. Het gevolg hiervan was en is dat stammen verdeeld zijn geraakt over verschillende landen, maar ook dat stammen met verschillende politieke en religieuze overtuigingen gedwongen werden samen te leven. En wel graag vreedzaam...

In de Eerste Wereldoorlog zijn veel van die landen en stammen tegen elkaar uitgespeeld door de machthebbers. Een mooi voorbeeld daarvan is het land wat wij momenteel kennen als Israel. Dat viel onder een Brits protectoraat en de Britten hebben zowel de Palestijnen als de Joden de belofte gedaan dat wanneer zij hen zouden steunen zij de macht zouden krijgen na de oorlog.

De Westerse wereld heeft zich de afgelopen 100 jaar teruggetrokken als machthebbers van al deze landen, maar hebben er wel degelijk voor gezorgd dat de machthebbers die daarvoor in de plaats kwamen hun belangen bleven behartigen. En dat is de reden dat een Saddam Hoesein en een Khadaffi zo lang als alleenheersers aan de macht konden blijven. Het Westen heeft in het merendeel van de gevallen er eigenhandig voor gezorgd dat er een bepaalde groep aan de macht was. En dat er altijd meerdere groepen waren die aan het kortste eind trokken.

Het omvallen van die alleenheersers in de voorbije jaren is naar mijn mening ook niet het gevolg van alleen maar de opstand van het volk. Het is een beweging die mede mogelijk werd gemaakt door nog altijd dezelfde verdeel en heers politiek van vele Westerse staten. Rusland steunt Assad, Amerika steunt de rebellen en op het moment dat IS verdreven moet worden omdat dat voor beide grootmachten niet positief is dan staan de neuzen dezelfde kant op, maar daarna komen de eigen politieke agenda's weer tevoorschijn.

Eigenlijk denk ik dat een groot deel van de mensen in die landen heel gelukkig zou worden wanneer ze losgekoppeld zouden worden van de door de Westerse wereld getrokken grenzen. Misschien zelfs wanneer ze weer zouden mogen gaan leven in stamverband. Maar ik besef dat dat een utopie is. In de huidige wereld is een democratie misschien de minst slechte van alle regeringsvormen. Maar ik denk ook dat verwachten dat dit binnen enkele decennia zal gebeuren een utopie is. Rome is ook niet op een dag gebouwd. Wij hebben er honderden jaren over gedaan.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:47

maaikemuis schreef:
Ik vraag me soms af wie wij (als in de Westerse wereld) zijn om de politiek anders dan die in ons eigen land te veroordelen en bovenal te willen veranderen en vormen in wat wij graag zouden zien.

De problemen van heel veel landen zijn al begonnen voordat de Westerse wereld besloot om democratie te brengen naar het middenoosten, Afrika en delen van Azië. Een heel groot gedeelte van deze landen bestond niet tot de Westerse wereld begon met kolonisatie. De mensen die er destijds woonden leefden veelal in stammen of in koninkrijken. En ondanks dat deze machtsverhoudingen zelden democratisch waren, werkten ze voor de stam in kwestie goed. Een gevolg was vaak oorlogen met naburige stammen om interne strijd om de macht, maar al met al redelijk overzichtelijk. Als gevolg van kolonisatie, kruistochten en de daaruit volgende machtspolitieke verhoudingen tussen veelal Engeland en Rusland (maar vlak de rest niet uit) is de wereld opnieuw ingedeeld. Ingedeeld zoals het de destijdse machthebbers uit het Westen het beste uitkwam. Het gevolg hiervan was en is dat stammen verdeeld zijn geraakt over verschillende landen, maar ook dat stammen met verschillende politieke en religieuze overtuigingen gedwongen werden samen te leven. En wel graag vreedzaam...

In de Eerste Wereldoorlog zijn veel van die landen en stammen tegen elkaar uitgespeeld door de machthebbers. Een mooi voorbeeld daarvan is het land wat wij momenteel kennen als Israel. Dat viel onder een Brits protectoraat en de Britten hebben zowel de Palestijnen als de Joden de belofte gedaan dat wanneer zij hen zouden steunen zij de macht zouden krijgen na de oorlog.

De Westerse wereld heeft zich de afgelopen 100 jaar teruggetrokken als machthebbers van al deze landen, maar hebben er wel degelijk voor gezorgd dat de machthebbers die daarvoor in de plaats kwamen hun belangen bleven behartigen. En dat is de reden dat een Saddam Hoesein en een Khadaffi zo lang als alleenheersers aan de macht konden blijven. Het Westen heeft in het merendeel van de gevallen er eigenhandig voor gezorgd dat er een bepaalde groep aan de macht was. En dat er altijd meerdere groepen waren die aan het kortste eind trokken.

Het omvallen van die alleenheersers in de voorbije jaren is naar mijn mening ook niet het gevolg van alleen maar de opstand van het volk. Het is een beweging die mede mogelijk werd gemaakt door nog altijd dezelfde verdeel en heers politiek van vele Westerse staten. Rusland steunt Assad, Amerika steunt de rebellen en op het moment dat IS verdreven moet worden omdat dat voor beide grootmachten niet positief is dan staan de neuzen dezelfde kant op, maar daarna komen de eigen politieke agenda's weer tevoorschijn.

Eigenlijk denk ik dat een groot deel van de mensen in die landen heel gelukkig zou worden wanneer ze losgekoppeld zouden worden van de door de Westerse wereld getrokken grenzen. Misschien zelfs wanneer ze weer zouden mogen gaan leven in stamverband. Maar ik besef dat dat een utopie is. In de huidige wereld is een democratie misschien de minst slechte van alle regeringsvormen. Maar ik denk ook dat verwachten dat dit binnen enkele decennia zal gebeuren een utopie is. Rome is ook niet op een dag gebouwd. Wij hebben er honderden jaren over gedaan.


Goede post!


Landen en leiders worden vaak ingezet als schaakstukken door grotere machtshebbers.
Degene die aan het kortste eind trekt is de gewone bevolking.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:53

Interessante discussie.
Ik denk ook dat we niet moeten vergeten dat wij vanuit ons westers oogpunt kijken en we al eeuwen lang de neiging hebben om ons als referentiekader te zien en dat ook over de wereld willen verspreiden. Eerst was het beschaving, daarna katholicisme en nu democratie. De 'bekeringsdrang' wordt in bepaalde regio's ook sterk beïnvloed door economische invloeden. Waar 'we' het ene land gaan 'redden' van een dictator kunnen we het buurland volledig links laten liggen, ook al woeden daar net zo goed stammenoorlogen of nemen ze het niet te nauw met de mensenrechten. Vaak heeft het ene land gewenste grondstoffen en het andere niet.

De westerse inmenging in het midden oosten heeft weinig goeds gebracht. In Afrika ook niet.
In het midden oosten haalden we netjes een dictator weg om vervolgens het land aan z'n lot over te laten.
In Afrika zijn de landsgrenzen sowieso al bepaald door de vroegere kolonisaties en niet door de grenzen tussen volkeren.

Wij vinden democratie de beste regeervorm, maar ik denk dat er hele werelddelen zijn waar men die mening niet persé deelt.
In onstabiele regio's is een sterke hand vaak idd voordeliger dan een steeds onderhandelende democratie.
Alleen mag die sterke hand dan niet te lang duren en ook niet te sterk worden. En daar wringt het, zelfs een democratisch verkozen leider kan dictatoriaal worden, of dat toch proberen omdat macht nu eenmaal smaakt naar meer.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:00

Gini schreef:
Ik heb mij er toendertijd meer in verdiept dan enkel 1 artikel. Op het einde van de rit was het geen goede leider, of alles dan had moeten gaan zoals het nu gegaan is, daar zou ik inderdaad ook nog wel over te zeggen kunnen hebben, het is nooit zwart-wit. Maar ik zal hem niet de betere optie noemen.


Nogmaals het was zeker geen lieverdje, maar als je moet kiezen uit 2 kwaden dan kies je datgene wat voor jezelf de meest interessante optie was.

Onder khadaffi was er stroom,water, medische zorg, onderwijs en huisvesting.

Professor Garikai Chengu van de Harvard-universiteit schreef over hem: “In 1967 erfde kolonel Gaddafi één van de armste landen in Afrika. Tegen de tijd dat hij werd vermoord had hij Libië veranderd in het rijkste land in Afrika. Libië had het hoogte bbp per hoofd van de bevolking en de hoogste levensverwachting van alle landen op het Afrikaanse continent. Er leefden zelfs minder mensen in armoede dan in Nederland.”
Vandaag de dag is Libië in handen van vele milities en in constante staat van oorlog, zo stelt professor Henry Francis B. Espiritu van de University of the Philippines in Cebu City. Als gevolg van de interventie door de NAVO en de VS is Libië volgens hem volledig verwoest.
De mensenrechtensituatie in Libië is nu veel slechter dan onder de overleden Gaddafi, zei onderzoeker van het Libische Observatorium voor Mensenrechten Nasser al-Hawary al in 2012.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:13

Ik vind dit wel een bijzondere discussie, vooral omdat meningen hier lijken te postuleren dat de enige opties "dictatuur" of "democratie" zijn. Dat is nu eenmaal niet zo.

Ik denk ook dat het gevaarlijk is om zonder veel kennis van landen, cultuur, en ook van staatsvormen, te gaan verkondigen dat het beter is voor het ene land om een bepaalde staatsvorm te hebben. :o En ook: definieer "beter". Beter voor wie? En wat is "beter": is een grote stabiliteit fijn als er standaard minderheden onderdrukt of vermoord worden, of als er heel grote ongelijkheid is waarbij 1% van de bevolking in rijkdom leeft terwijl de armste 20% in krotten woont?

Een dictatuur is vaak prettig voor de mensen die de dictator goed gezind is (meestal zijn dat mensen van een eigen groep), en niet zo prettig voor de minderheden, die ook nog eens vaak als vijand worden weggezet om de eenheid te waarborgen en een reden te geven voor verregaande bevoegdheden van de regering. Andersdenkenden of anderslevenden zijn hun leven niet zeker. Ja, er is misschien een zekere stabiliteit en een zekere economische vooruitgang, maar voor welke groep en tegen welke prijs?

Met het risico een Godwin te doen ( :o ) Nazi-Duitsland, met zo ongeveer de bekendste moderne dictator uit het Westen, was zeker in de jaren voor de oorlog voor heel veel niet-Joodse Duitsers een prettige, stabiele samenleving met economische en technologische vooruitgang en stabiliteit, eenheid en trots op hun land, etc. Voor joden en homo's was het echter een tijd waarin veel rechten werden ontnomen en waar ze hun bestaanszekerheid en leven niet zeker waren, en waar rechtspraak niet eerlijk was en zelfs tegen hen opgezet. Eenzelfde opschuiving zien we nu in het Orbán van Hongarije. Voor veel mensen in Hongarije is er misschien stabiliteit, nationale trots, enzovoorts, maar voor minderheden (homo's, intellectuelen, zigeuners, immigranten) is het een veel engere samenleving.

In de Westerse wereld hebben we ook pas sinds pakweg de laatste 80 jaar een 'echte' democratie, zoals wij die kennen, waarin iedereen (vrouwen, minderheden, armen) mee kan stemmen en waarin ook iedereen verkozen kan worden. In de eeuwen hiervoor was dit vaak een beperkte democratie (enkel rijken konden stemmen bijvoorbeeld, of enkel mannen), of een staatsvorm waar er geen echte verkiezing was maar een soort oligarchie (een groep die heerst over de rest). De Nederlanden, tijdens haar 'hoogtijdagen' van welvaart, was een republiek waarin niet-verkozen leiders elke paar jaar wisselden om de belangen van individuele staten te behartigen. Die leiders waren eigenlijk altijd rijke, adellijke mannen die vooral belang hadden bij handel en hun eigen rijkdom. Er was algehele welvaart, maar voor andersdenken was (ook) niet altijd ruimte.

Een democratische samenleving is niet altijd perfect, maar het voordeel is wel dat óók minderheden, andersdenken, en armen kunnen meedenken met welke kant het land opgaat. Het lastige is wel dat een land dan een goed onderwijsstelsel moet hebben en ook eerlijke en betrouwbare media. Zonder deze ingrediënten is het voor de bevolking lastig te weten wat er aan de hand is en wat het beste is voor het land en de groep. Die mechanismen zijn in veel landen waar een democratie niet helemaal lukt toch vaak niet aanwezig, waardoor er weinig controle is op heersers en diezelfde heersers zich makkelijk weten te ontpoppen tot dictators.

En we noemen hier nu wel allemaal 'mislukte' democratie-golven in niet-Westerse landen, maar we vergeten twee recent best belangrijke plekken waar er nu juist meer rust en ruimte is: Tunesië en Soedan. Ook dit is nog niet perfect (zoals overal ter wereld komen nu in onzekere tijden meer populisten en autocraten aan de macht), maar het heeft wel degelijk geleid tot meer rechten voor bijvoorbeeld homo's en meer kansen op onderwijs. :j

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:37

Ik vraag me soms af of er hier echt zoveel vrijheid voor andersdenkenden is zoals we zelf willen geloven.
Wettelijk wel ja, maar maatschappelijk?
Homohaat bvb bestaat nog steeds.
En zelfs in Europa lopen de landen niet gelijk in ontwikkeling.
Wanneer in België het homohuwelijk al 10 jaar toegestaan is, komt een deel van de bevolking in Frankrijk op straat om te protesteren tegen de invoering van het homohuwelijk.
Aantal jaren later staat diezelfde groep op straat tegen ivf voor iedereen.
En dan hebben we het nog niet gehad over de abortusdiscussie.

En terwijl we hier nog niet overal gelijkgestemd zijn over andersdenkenden willen we wel die gelijkheid gaan prediken in andere landen en culturen?

Ik pik nu even homohaat er uit maar je kan het ook invullen door een andere minderheid.

Ook in democratieën worden minderheden onderdrukt, of zijn er toch minstens spanningen of ongelijke behandeling ((Koerden, Ouigours (ok, China is niet echt een democratie), inheemse indianenvolkeren, aboriginals, etc)).

We moeten misschien toch eens een keer af van het idee dat de westerse maatschappij als voorbeeld moet dienen en bovendien verwachten dat de andere landen in een vingerknip dezelfde ontwikkeling kunnen doormaken waar wij al een paar decennia over doen.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:55

Thioro schreef:
Ik vraag me soms af of er hier echt zoveel vrijheid voor andersdenkenden is zoals we zelf willen geloven.
Wettelijk wel ja, maar maatschappelijk?
Homohaat bvb bestaat nog steeds.
En zelfs in Europa lopen de landen niet gelijk in ontwikkeling.
Wanneer in België het homohuwelijk al 10 jaar toegestaan is, komt een deel van de bevolking in Frankrijk op straat om te protesteren tegen de invoering van het homohuwelijk.
Aantal jaren later staat diezelfde groep op straat tegen ivf voor iedereen.
En dan hebben we het nog niet gehad over de abortusdiscussie.

En terwijl we hier nog niet overal gelijkgestemd zijn over andersdenkenden willen we wel die gelijkheid gaan prediken in andere landen en culturen?

Ik pik nu even homohaat er uit maar je kan het ook invullen door een andere minderheid.

Ook in democratieën worden minderheden onderdrukt, of zijn er toch minstens spanningen of ongelijke behandeling ((Koerden, Ouigours (ok, China is niet echt een democratie), inheemse indianenvolkeren, aboriginals, etc)).

We moeten misschien toch eens een keer af van het idee dat de westerse maatschappij als voorbeeld moet dienen en bovendien verwachten dat de andere landen in een vingerknip dezelfde ontwikkeling kunnen doormaken waar wij al een paar decennia over doen.


Dit sentiment zie ik de laatste tijd vaker ("Hoe vrij zijn we hier nou helemaal?") maar vergeleken met dictaturen als Nazi-Duitsland, Hongarije, China en landen in het Midden-Oosten zijn we echt heel veel vrijer. Het is zelfs totaal niet te vergelijken met zulke dictaturen, en ik denk dat die vergelijking een beetje gevaarlijk is omdat je hierdoor dictaturen ineens op dezelfde voet zet met Nederland en ze moreel en praktisch equivalent maakt terwijl dat echt heel erg niet zo is.

Als je hier een andere mening hebt of zelfs letterlijk kritiek op de overheid (iets wat recent heel veelvoorkomend is, bijv. anti-Rutte sentimenten of anti-coronamaatregelen) kan dat bijvoorbeeld zonder dat er geheime politie aan je deur staat en je wordt meegenomen. Er staat geen gevangenisstraf op het verkondigen van een anti-overheid mening. Als je in China ook maar zegt dat je de Partij niet zo fijn vindt, zit je de komende jaren waarschijnlijk in een strafkamp. Hier kun je dat prima zeggen over de regering, hoewel dat natuurlijk niet wil zeggen dat iedereen het dan meteen met je eens is en er geen stevig debat komt. Want ook dat is een pluriforme democratie: mensen zijn het soms gewoon niet met je eens, en soms blijft een mening een 'fringe' mening die door weinigen gedeeld wordt.

Nog meer: als je met een lynch-mob langs het huis gaat van iemand die tot een minderheid behoord, en deze persoon in elkaar slaat, kom je in Nederland 'gewoon' in de gevangenis wegens geweld. In veel dictatoriale landen waar er anti-minderheden wetten zijn, zijn deze minderheden niet alleen het leven niet zeker omdat zij minder rechten hebben en omdat de overheid ze actief onderdrukt, maar ook omdat vervolging van bijv. anti-homo of anti-immigrant knokploegen uit blijft. Dit maakt de samenleving veel minder eerlijk en ook veel gevaarlijker voor deze groepen.

Natuurlijk moeten we altijd op blijven letten of er voor minderheden nog steeds wel rechten en veiligheid is. Belangengroepen voor homo's, maar ook voor andere minderheden, blijven hierbij de vinger aan de pols houden. Maar in onze samenleving is op dit punt zeker niet de vergelijken met dictaturen.

In onze samenleving mag je van alles zeggen en denken, maar dat wil trouwens niet zeggen dat dit vrij is van consequenties en debat. Een groep als Viruswaanzin is bijvoorbeeld boos dat hun mening niet breed gedeeld wordt, maar ze hebben alle recht om te demonstreren en stukken te schrijven. Ze hebben zelfs recentelijk veel media-aandacht gehad en ook interviews in grote, nationale kranten, dus van censuur is geen sprake.

En in een markt-samenleving is het ook heel goed mogelijk dat je door mensen geboycot wordt om je mening, bijvoorbeeld als je meningen hebt die mensen niet fijn vinden en daarover producten verkoopt. Ook dat is niet hetzelfde als censuur: dat heet de 'marketplace of ideas', waar ideeën net als andere koopwaar worden aangeprezen en "verkocht". Sommige ideeën worden nou eenmaal niet goed "verkocht", of worden geboycot, maar je bent vrij om ze te uiten zonder vervolging en zonder knokploegen die je uit je huis komen sleuren.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:11

Ik zeg toch ook niet dat we het hier slechter hebben dan in een dictatuur? En ik heb nergens gezegd dat het westen en dictaturen moreel equivalent zijn, geen woorden in m'n mond leggen.

Mijn punt is dat het superioriteitsgevoel van het westen 1)misplaatst is
2)vaak toch een dekmantel voor economische of politieke agenda's in internationale kwesties.
3)we in de geschiedenis (ook recent) toch ook niet altijd engeltjes geweest zijn.

Ben het met je eens dat we in onze handjes mogen knijpen aan deze kant van de wereldbol geboren te zijn.

Maar dat neemt niet weg dat je naar mijn mening geen lessen aan een ander mag geven als je je eigen huis nog niet op orde hebt of maar sinds kort. Want laten we wel wezen: de vrijheid blijheid samenleving kennen we ook nog niet zolang en persoonlijk vind ik de samenleving ook hier starrer en rechtser worden, we zitten al lang niet meer in de jaren 60.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:22

ruitje schreef:
Ik zat Reizen Waes te kijken, hij was in Azerbeidzjan.

Hij vroeg aan de gids: Een deel van de mensen vind de premier een held, een deel vind hem een dictator. Wat vind jij?

Haar antwoord was : Ik denk dat ons land zo'n type leider nodig had een aantal jaar geleden. Anders waren we er net zo aan toe geweest als Syrië.

Ik vond dat een boeiende zin. Kan het zijn, dat bepaalde landen op bepaalde momenten beter een dictatuur kunnen hebben dan een democratie?
En wanneer is dat dan volgens jou?


Ben benieuwd naar jullie mening hier in :) .

Misschien ben ik de enige die dit een boeiende discussie vind hoor, de gedachte boeide mij gewoon :+


De oude Romeinen benoemden in crisistijden een zogeheten 'tiran'.
Die werd democratisch (... nuja...) aangewezen,
er waren regels, zoals verplicht na een half jaar aftreden
maar tijdens 'de tirannie' had-ie zo ongeveer onbeperkte macht.

Meestal werkte het systeem goed : bij een militaire dreiging oid.
Er zijn brave burgers tiran geweest die de noodsituatie in drie weken oid oplosten 'en weer terug naar de ploeg gingen'.

En het is van tijd tot tijd misgegaan, vandaar dat tiran voor ons nu een 'scheldwoord' is.

.... voor mij zitten de dilemma's hier in.
Soms is een krachtige leider "en nu doen we allemaal zus en zo en verder niets" de beste oplossing - soms niet.
En 'duimen draaien' dat de macht de benoemde persoon niet naar het hoofd stijgt, hij de macht misbruikt, duizend vrienden benoemt, etc. ...