Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:39

Wat ontzettend heftig zeg %) inderdaad, de hele binnenstad is een grote ravage. Zoveel ramen geheel uit hun voegen, waarschijnlijk ook veel gebouwen die structureel niet meer veilig zijn, om nog maar niet te spreken over het grote aantal doden en gewonden... Y;(

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 00:24

Ik lees nu dit:
Citaat:
Ongeveer 2700 ton ammoniumnitraat heeft de verwoestende explosie in de Libanese hoofdstad Beiroet veroorzaakt. Dat melden Libanese media op basis van een hooggeplaatste veiligheidsfunctionaris. Het spul zou jaren geleden in beslag zijn genomen en in de haven zijn opgeslagen.

De chemische stof zit in kunstmest maar wordt ook gebruikt als grondstof voor springstoffen in de mijnbouw en in zelfgemaakte bommen.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2133176 ... iumnitraat

Dat van in beslag genomen bommen en wapens oid is nergens bevestigd en word ook tegengesproken.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 00:45

Er doen al veel speculaties de ronde.
Israël zou er achter zitten.
Het was een opslagruimte van Hezbollah.

Ik hoop maar, dat het een ongeluk is bij een vuurwerkfabriek, anders zijn de gevolgen nog veel rampzaliger.

Verschrikkelijk voor de inwoners.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 00:55

Speculaties zijn er helaas altijd bij dit soort dingen, de ene erger dan de andere. Complottheorieën vieren hoogtijdagen op het moment. Ik kijk voornamelijk naar de bevestigde berichten.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:41

Veel landen waaronder Israel hebben hulp aangeboden. Het lijkt er op dat het gewoon echt een gevalletje enorme pech is en ammoniumnitraat is wat behoorlijk explosief kan zijn.
De mensen die ik ken die in Beiroet wonen zijn ongedeerd. Maar 1 ziekenhuis is ook beschadigd, daar zijn de ramen er ook uit.

Ik denk dat er nog veel meer mensen dan 70 zullen overlijden of al overleden zijn.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:55

Wat ontzettend heftig, ik zie het nu ineens via bokt.
Had er nog niks over gelezen, maar dat filmpje ook en die lucht :wow:
Ik ben in shock. Wat een ramp

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:01

Mijn hart gaat uit naar de slachtoffer, nabestaande, inwoners en hulpdiensten. Wat een verschrikkelijke ramp is dit. Die filmpjes van de ontploffing, hallucinant gewoon. Heel die stad is verwoest.

Speculaties zal je altijd hebben. Als er een groepering achter zit, dan zal het nog wel worden opgeëist vermoed ik. Tot daar bewijzen van zijn, ga ik uit van een enorm ongeluk.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:05

Wat een verschrikking. We zijn er vorig haar geweest en hebben genoten van de prachtige stad. Na de oorlog in puin en helemaal herbouwd. Nu weer een vreselijke ravage.

Volgens mij is het echt een ongeluk. Hezbollah zit niet in die kant van de stad. Ook Israel lijkt me sterk, die gaan dit echt niet op hjn geweten willen hebben. Onmogelijk.

Helaas nog geen contact gekregen met kenissen, ze wonen er best een eindje vandaan. Wel in de stad, maar nog verder dan het vliegveld. Het is echt niet te bevatten, zoveel ellende en dan nog weer dit |( |( |(

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:07

Electra63 schreef:
Er doen al veel speculaties de ronde.
Israël zou er achter zitten.
Het was een opslagruimte van Hezbollah.

Ik hoop maar, dat het een ongeluk is bij een vuurwerkfabriek, anders zijn de gevolgen nog veel rampzaliger.

Verschrikkelijk voor de inwoners.

Natuurlijk roepen ze dat. De waarheid is exhter dat Hezbollah en Libanon al aangegeven hebben dat Israel er niets mee te maken heeft. Sterker nog die hebben meteen hulp aangeboden

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:26

Inmiddels meldt RTL Nieuws al dat er meer dan 100 doden zijn en ruim 4000 gewonden. Wat een vreselijke ramp is dit.

Volgens mij is Trump ook weer lekker bezig om de boel op te stoken zoals ik las in de liveblog van het RTL Nieuws.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... den-oosten

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:33

Trump vindt alles een aanval 8)7

Had het nog niet gezien tot vanochtend maar wat een verschrikkelijke gebeurtenis. Die filmpjes zijn echt onwerkelijk gewoon. Zo veel in puin, ik vrees voor meer doden...

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:44

Kunstmest is uitermate ontploffingsgevoelig. En laat Trump maar eens in zijn eigen achtertuin gaan kijken hoe vaak het daar fout is gegaan met dat goedje.
Maar mensen wat een verschrikkelijke knal was dat.
Enschede was hier niets bij (excuus).

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:19

Verschrikkelijk gebeurtenis.. We zagen het gister op het nieuws, maar echt bij elke video zit je met open mond te staren "nee-dat-kan-toch-niet!?" Vind dat er betreft het aantal doden nogal nuchter wordt gedaan daar aangezien je halve haven en een groot deel gaan aanliggende woonwijk inmiddels geschiedenis zijn geworden.. (sowieso die opslag vlak naast een woonwijk, casual in de stad..) Vind het verschrikkelijk wat die mensen nu meemaken. Heel erg veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:15

Sansevieria schreef:
Afschuwelijk.
Als ik het filmpje zie van de ontploffingen moet ik opeens weer aan de vuurwerkramp in Enschede denken :(
https://nos.nl/liveblog/2342895-libanon ... onden.html


Dit lees ik vaker, maar sorry hoor.. Enschede was hierbij vergeleken een scheetje :n

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:25

Het idee is wel hetzelfde, alleen was dit niet alleen vuurwerk. Dit was een gigantische explosie met materiaal wat onder andere dynamiet vervangt. Het is niet de eerste keer dat zoiets in de lucht gaat. Tel daarbij op dat Libanon aan gebergte ligt en alles aan de kust gecentreerd is. Weinig ruimte en veel mensen. De haven is cruciaal ivm aan alle kanten dichte grenzen. Daarnaast liggen aan de kust ook de duurdere wijken en de grote hotels. Je keek je ogen uit daar bij de haven, enorme jachten, dure auto's en winkels waar de gemiddelde Libanees niets te zoeken heeft.

Daarnaast is het een land in een onstabiele regio, heeft het veel vluchtelingen en door het aantal etniciteiten en geloofsovertuigingen zit het in een hele ingewikkelde situatie. Ze waren aan het wachten op steungelden van het IMF, maar kregen die niet omdat de regering niet wilde voldoen aan een aantal eisen. Vandaar ook dat de bevolking massaal de straat op ging. Een hyperinflatie als gevolg en daarover ook nog covid.

Ze zullen weer opkrabbelen, maar wat een vreselijke ellende.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:43

Is al duidelijk waar je kunt doneren? Bij het Rode kruis, of misschien via Paypal direct bij het Libanese Rode Kruis, of elders?

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:49

Vervelende erbij dat er ook corona is.. naast alle ziektes die je nu krijgt van wie weet wat voor gif er vrij is gekomen .. en de riolering zal vast beschadids zijn.. aan voer van eten levensmiddellen ect..

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:00

Afbeelding


Vervolgens toont nu.nl zulke reclame bij het nieuws bericht.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:05

Aan de hand van de filmpjes vraag ik mij wel af of er ook geen radioactievestraling bij vrij is gekomen.

Vraag mij ook zeer af hoe zo harde knal in 1 keer kon.
Meestal zijn meerdere knallen waardoor je ook veel minder grote druk golf hebt. Ook wanneer je 100 liter benzine laat ontploffen moet je dit heel gecontoleerd doen wil je in 1x grote explosie krijgen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:06


Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:07

Ik ken veel mensen die aanwezig waren en dus ook betrokken zijn en gewond zijn geraakt... Ik hoop dat het allemaal meevalt

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:30

Waarom zou er radioactieve straling zijn vrijgekomen, Blussem? Het was geen radioactieve stof die voor de ontploffing zorgde, maar ammoniumnitraat. Zowel de kleur een grootte van de wolk, als de geur schijnt overeen te komen met een ontploffing van die stof.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:37

Misschien stel ik nu wel een hele rare vraag, maar ik heb het mij altijd al afgevraagd.

Als in een straal van 10 kilometer alle ramen zijn gebroken, hoe zit dat dan met je trommelvliezen? Zijn deze sterker dan een ruit? Of heeft dat helemaal geen effect daarop verder. Je hoort er nooit iets over.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:45

Ja wel werd gister al vermeld dat er veel mensen met hoorbeschadingen waren of accuut doof zijn geworden door de klap.

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:47

PoelieWoelie schreef:
Misschien stel ik nu wel een hele rare vraag, maar ik heb het mij altijd al afgevraagd.

Als in een straal van 10 kilometer alle ramen zijn gebroken, hoe zit dat dan met je trommelvliezen? Zijn deze sterker dan een ruit? Of heeft dat helemaal geen effect daarop verder. Je hoort er nooit iets over.


Ik denk, denk, want ik heb er geen kennis of bewijs voor, dat het flinke oorpijn (en erger) op kan leveren, maar over het algemeen wel redelijk goed gaat omdat je trommelvliezen een stuk flexibeler zijn als een ruit, ze kunnen wat meebewegen.