Groene woning

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:12

Nee 40 van diezelfde dingen is mooi?
Vind dat ook maar enorm saai eigenlijk.

Dit is veel leuker
[ img ]

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*


Brainless
Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Groene woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:14


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:15

Maar zou dat blokkendoos die nu gestreept is in egaal wit wel mooi zijn? Ook niet.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Jorex
Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:18

oomens schreef:
Achterom schreef:
Het is toch je eigen huis? Dan beslis je toch zelf in welke kleur je dat schildert?

Eh, nee. Tenminste, niet aan de buitenkant.
Daar hebben we de Welstandscommissies voor, om daarop toe te zien. Anders krijg je voor je het weet Belgische toestanden.

Hier is bijvoorbeeld verplicht in de verkoopakte opgenomen dat de kleur van het buitenschilderwerk niet mag worden aangepast. Dat houdt het straatbeeld wel zo netjes.

Daarvan lijken sommige halfafgebouwde sims huizen. Nee, dat hoeft wat mij betreft ook weer niet, maar het voorbeeld hier bovenaan de pagina ben ik wel een groot fan van.

Alex en Jorie <3

Achterom
Berichten: 23021
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:20

Eigenlijk komt het allemaal neer op wat mensen mooi vinden. Dat is een kwestie van smaak en blijkbaar vindt de gemiddelde Nederlander eenheidsworst mooi. Dat verklaart wel al die vreselijke nieuwbouwwijken.

mylittlejoy
Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:21

Maar de huizen hier bovenaan de pagina hebben ook allemaal een andere vorm/uiterlijk. Het is niet alleen de kleur die verschillend is. En eerlijk gezegd, ik zou er toch niet heel blij van worden als elke straat een testbeeld-vibe geeft. Ik heb liever wat rust voor het oog.

Brainless
Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:24

Achterom schreef:
Eigenlijk komt het allemaal neer op wat mensen mooi vinden. Dat is een kwestie van smaak en blijkbaar vindt de gemiddelde Nederlander eenheidsworst mooi. Dat verklaart wel al die vreselijke nieuwbouwwijken.

Yep.. en daarom extra frustrerend als je lekker rustig in een basiskleur tussenwoning woont de hele straat dezelfde uitstraling dat 1 iemand bedenkt zijn huis knal paars te gaan verven.
Omdat te voorkomen is de welstandscommissie in het leven geroepen.

Wil je een apart kleurtje zul je in een wijk moeten gaan wonen waar elk huis een apart kleurtje mag hebben.
Maar zelfs dit is dus wel aan regels gebonden.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Groene woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:51

Ik vind het zelf lelijk, maar zou er totaal geen moeite mee hebben als mn buren hun huis een kleur hadden gegeven.

Ons vorige huis was 4 op een rij en waren wit. De niet geschilderde hadden een beige baan over het midden. Wij hadden hem spierwit, dat was al zo, net als 2 buren rechts. Links van ons hadden een knalgele baan erover geschilderd. Oerlelijk, maar zal mij worst wezen.

Ons huis is vorig jaar als duurste ooit daar verkocht en niemand die iets zei over de kleur.

Het zegt genoeg hoe mensen naar uiterlijkheden kijken. Een huis moet goed zijn, je aanstaan qua ligging, indeling etc. Binnen maak je het naar je smaak en de tuinen doe je zoals je zelf wenst.

Er gaat totaal niks verloren van de waarde van een huis. Dat is puur iets wat tussen de oren zit omdat mensen zo bekrompen zijn en alles maar voor anderen willen bepalen.

Ik vind het erger dat tuinen vol steen en beton liggen. Of dat huizen achterstallig zijn qua onderhoud of vies.

Wij hebben in Almere gewoond en daar heb je buurten die bijv pastel kleuren hebben. Daar mag je niks aan veranderen, maar dat weet je van tevoren.

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-20 15:53

Ik zie wel eens foto's van de Nederlandse Antillen en daar hebben de huizen wel allemaal andere bonte kleuren. In het vroegere communistische Oostblok had je dus alleen maar grauwe woongebouwen zonder kleur of identiteit. Natuurlijk zijn er huizen die vallen onder beschermd stadsgezicht of monumentenzorg,maar dat zijn dan juist woningen die van zichzelf vanuit hun historie er al mooi en apart uitzien,wat dan zo moet blijven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:55

Achterom schreef:
Eigenlijk komt het allemaal neer op wat mensen mooi vinden. Dat is een kwestie van smaak en blijkbaar vindt de gemiddelde Nederlander eenheidsworst mooi. Dat verklaart wel al die vreselijke nieuwbouwwijken.


Nou dat dus! Vreselijk!!

En dan naar het buitenland gaan en zeggen; oeh, ah, mooi......

Ik vind nieuwbouw echt vreselijk lelijk en het is ook overal hetzelfde.

Maar nog erger. Ik ben Amsterdammer en daar halen ze oude panden tegen de grond om vervolgens zo een vreselijk modern nieuwbouw ding neer te zetten. Als je erop reageert, komen al die yuppen met hun vijandige reacties. 0,0 respect voor nostalgie, cultuur etc. Er wordt amper wat in ere hersteld.

Shadow0
Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:04

Brainless schreef:
Toch zou ik als buren hier niet blij mee zijn..allemaal mooie grachtenpandachtige voorgevels en dan dat gedrocht...
[ Afbeelding ]


Dat zou ik inderdaad echt heel naar vinden. En zelfs niet de moeite genomen om die tuin dan begroeid groen te maken. Ik snap het ook echt niet. Waarom zou je ergens gaan wonen om je heel erg af te zetten tegen de sfeer van die straat? Ik vind het echt verpestend, en als ik in de positie zou zijn om te kiezen, zou ik denk ik een huis uit die straat niet willen, omdat ik daar gewoon echt niet iedere dag mee geconfronteerd zou willen worden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:08

Shadow0 schreef:
Brainless schreef:
Toch zou ik als buren hier niet blij mee zijn..allemaal mooie grachtenpandachtige voorgevels en dan dat gedrocht...
[ Afbeelding ]


Dat zou ik inderdaad echt heel naar vinden. En zelfs niet de moeite genomen om die tuin dan begroeid groen te maken. Ik snap het ook echt niet. Waarom zou je ergens gaan wonen om je heel erg af te zetten tegen de sfeer van die straat? Ik vind het echt verpestend, en als ik in de positie zou zijn om te kiezen, zou ik denk ik een huis uit die straat niet willen, omdat ik daar gewoon echt niet iedere dag mee geconfronteerd zou willen worden.


Maar waarom heb je er nou echt last van?

Je komt thuis ziet het en klaar. Het blijft een hoop stenen waar je in kan wonen. Je gaat door je eigen deur en voelt er niks van.

Kaka
Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:10

Ik zal dan wel een yup zijn, want ik kan moderne bouw echt prachtig vinden. Zo ook dat afwijkende grachtenpand. Inderdaad, over smaak valt niet te twisten. Maar om die twist voor te wezen, hebben we welstandscommissies in het leven geroepen. En rechtbanken.

Persoonlijk vind ik het appeltjesgroene huis in Den Helder wel charmant, maar de buurt blijkbaar niet.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:10

Dat begrijp ik ook niet, je gaat je voordeur binnen en ziet het niet meer.

En het kan nog handig zijn ook nog, 3e huis na dat groene woon ik.
Ergens de 25e is echt goed huisnummers kijken :P

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:13

Kaka schreef:
Ik zal dan wel een yup zijn, want ik kan moderne bouw echt prachtig vinden. Zo ook dat afwijkende grachtenpand. Inderdaad, over smaak valt niet te twisten. Maar om die twist voor te wezen, hebben we welstandscommissies in het leven geroepen. En rechtbanken.

Persoonlijk vind ik het appeltjesgroene huis in Den Helder wel charmant, maar de buurt blijkbaar niet.


Maar er stonden mooie nostalgische panden wat de uitstraling van Amsterdam bepaalde. Die hadden ze in ere kunnen herstellen.

Die nieuwbouw kan je in principe overal neerzetten. Er wordt nog genoeg nieuw gebouwd om dat op een nieuwe plek neer te zetten en niet op de plek waar iets ouds stond waar veel mensen waarde aan hechten.

Shadow0
Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:17

superpony schreef:
Je komt thuis ziet het en klaar. Het blijft een hoop stenen waar je in kan wonen. Je gaat door je eigen deur en voelt er niks van.

Ik kijk graag en veel naar buiten en loop ook graag door de buurt. In mijn vorige huis heb ik echt heel erg genoten van een aantal fantastisch mooie huizen aan de overkant. En ook van ons eigen mooie gebouw.

Nu zijn de gebouwen en huizen wat minder mooi, maar is er wel een hele mooie muurschildering bv.

(Overigens vind ik de geelgroene kleur van het huis waar het in de startpost om ging niet mooi, maar zou ik het in principe in de context niet eens heel erg vinden. Ik denk niet dat ik daarvoor naar de rechter zou gaan. Maar dat andere huis... Ja. Daar zou ik als omwonende echt bezwaar tegen maken en als potentiele bewoner niet willen wonen.)

Kaka
Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:19

superpony schreef:
Maar er stonden mooie nostalgische panden wat de uitstraling van Amsterdam bepaalde. Die hadden ze in ere kunnen herstellen.

Die nieuwbouw kan je in principe overal neerzetten. Er wordt nog genoeg nieuw gebouwd om dat op een nieuwe plek neer te zetten en niet op de plek waar iets ouds stond waar veel mensen waarde aan hechten.


Mooi is zo ontzettend persoonlijk. Begrijp me goed, ik ben architectuurhistoricus, ik waardeer historische panden bovenmatig. Maar bewaren vanwege een gevoel van nostalgie zodat we met z'n allen in een levend museum kunnen wonen, schiet mijn inziens het doel van een woonomgeving voorbij.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Achterom
Berichten: 23021
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:20

Kaka schreef:
superpony schreef:
Maar er stonden mooie nostalgische panden wat de uitstraling van Amsterdam bepaalde. Die hadden ze in ere kunnen herstellen.

Die nieuwbouw kan je in principe overal neerzetten. Er wordt nog genoeg nieuw gebouwd om dat op een nieuwe plek neer te zetten en niet op de plek waar iets ouds stond waar veel mensen waarde aan hechten.


Mooi is zo ontzettend persoonlijk. Begrijp me goed, ik ben architectuurhistoricus, ik waardeer historische panden bovenmatig. Maar bewaren vanwege een gevoel van nostalgie zodat we met z'n allen in een levend museum kunnen wonen, schiet mijn inziens het doel van een woonomgeving voorbij.

Wat ik persoonlijk zo jammer aan vind is dat je tegenwoordig overal precies dezelfde woonwijken vindt. Al het karakteristieke is weg...

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:26

Als zo'n nostalgisch gebouw in principe nog goed is, vind ik het ook bijzonder jammer om het af te breken. Vaak zijn die oude gebouwen heel goed gebouwd. In Dokkum hebben ze van mijn oude lagere school een appartementen complex gemaakt, ziet er fantastisch uit!

Het zwarte gebouw wat Brainless liet zien vind ik niet mooi, maar juist omdat het zo afsteekt bij de rest, bevalt het me wel.

Kaka
Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:38

Het 'mooie' (tussen aanhalingstekens omdat het een mening is) is dat dit hergebruik is van een verwaarloosd pand: http://www.architectuurgids.nl/project/ ... rj_id/2848

T.a.v. karakter: waardering voor een bouwstijl groeit breed (dus buiten een kleine groep architecten en forerunners) in ongeveer 60 a 70 jaar. De architectuur uit de jaren '30 vinden we nu prachtig, de architectuur uit de jaren 50 en 60 begint aan populariteit te winnen. Over 30 jaar vinden we bloemkoolwijken waarschijnlijk de slimste uitvinding sinds het wiel. Buiten dat smaak persoonlijk is, is het ook aangeleerd. Hoef je niet plotseling een andere smaak voor te ontwikkelen, maar het is wel goed om je te realiseren dat smaak en daarmee het betitelen van wat karakteristiek is, buiten persoonlijk, ook aan verandering onderhevig is.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:18

Kaka schreef:
Het 'mooie' (tussen aanhalingstekens omdat het een mening is) is dat dit hergebruik is van een verwaarloosd pand: http://www.architectuurgids.nl/project/ ... rj_id/2848

T.a.v. karakter: waardering voor een bouwstijl groeit breed (dus buiten een kleine groep architecten en forerunners) in ongeveer 60 a 70 jaar. De architectuur uit de jaren '30 vinden we nu prachtig, de architectuur uit de jaren 50 en 60 begint aan populariteit te winnen. Over 30 jaar vinden we bloemkoolwijken waarschijnlijk de slimste uitvinding sinds het wiel. Buiten dat smaak persoonlijk is, is het ook aangeleerd. Hoef je niet plotseling een andere smaak voor te ontwikkelen, maar het is wel goed om je te realiseren dat smaak en daarmee het betitelen van wat karakteristiek is, buiten persoonlijk, ook aan verandering onderhevig is.

Niet helemaal. Wat veel mensen aantrekt in gebouwen uit de jaren '30, is dat de detaillering vaak gewoon ontzettend goed is afgewerkt, en dat dat min of meer de laatste periode is geweest waarin bouwen niet voornamelijk industrieel was, maar waarin het ambacht van de timmerman of metselaar ook zichtbaar was in het eindresultaat.
Dat laatste is min of meer het tegenovergestelde van wat de wederopbouwarchitectuur uit de jaren '50 en '60 kenmerkt. Die bestaat/bestond voor een groot deel uit goedkoop en snel geproduceerde industriebouw, maar dan uit een tijd waarin dat eigenlijk nog in de kinderschoenen stond.

Daaruit heb je dingen als Polynormwoningen (flinterdun metaalskelet bekleed met nog dunnere gevelplaten), kale betonnen torens (inclusief hier en daar betonrot) zoals er toen op onder meer gemeentehuizen en stations van menig kapotgebombardeerde industriestad of nieuwbouwkern prijkten (Eindhoven, Hengelo (OV), Dronten, heel Heerlen, etc.).
En het begin van de Bijlmer uiteraard, waarvan de eerste flats ook niet tot de leefbaarste van Nederland beho(o)r(d)en.

Er zal vast een fanclub van bestaan, maar het lijkt mij sterk dat die bouwperiode bij de massa dezelfde gevoelens zal oproepen als de jaren '30.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Shadow0
Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:47

Kaka schreef:
Het 'mooie' (tussen aanhalingstekens omdat het een mening is) is dat dit hergebruik is van een verwaarloosd pand: http://www.architectuurgids.nl/project/ ... rj_id/2848


Ik vind er eigenlijk weinig moois aan omdat er ook weinig herbruik is. Ik vind het lelijk, en dat is mijn mening, maar het toont eigenlijk ook niet erg veel moeite of aandacht: zoals gezegd: kunstgras op de zijkant, ipv het echt uit te werken en daar een groene wand van planten van maken. Het is voor mij niet alleen lelijk omdat ik zwart met staal vrij lelijk vind, en overgeschilderde bakstenen nog veel lelijker, maar ook omdat er helemaal niet uit spreekt dat de makers echt een visie hadden en echt iets wilden. Meer een goedkoop statement, shockeren omdat het kan, het gebruik van wat gemakkelijke trucs...

Citaat:
T.a.v. karakter: waardering voor een bouwstijl groeit breed (dus buiten een kleine groep architecten en forerunners) in ongeveer 60 a 70 jaar. De architectuur uit de jaren '30 vinden we nu prachtig, de architectuur uit de jaren 50 en 60 begint aan populariteit te winnen. Over 30 jaar vinden we bloemkoolwijken waarschijnlijk de slimste uitvinding sinds het wiel.


Hier kan ik het wel mee eens zijn, planmatige woningbouw werkt gewoon prima in Nederland, en geeft woonbare woningen en wijken. Wat me ook heel erg opviel toen ik er op ging letten is dat 1 van de grootste bepalers van het wel of niet fijn overkomen van een straat is of er bomen staan.
Dus heel veel van de wijken die nu nog nieuw aanvoelen, zijn met een aantal bomen en een wat verweerder uiterlijk als de nieuwigheid eraf is, al een stuk fijner en natuurlijker. En kunnen dan ook gewaardeerd worden voor wat ze wel te bieden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:58

Wat mij betreft mag de boel wel meer worden losgelaten dan nu. Door te strenge regels kan je ook pareltjes mislopen. De welstand had het Rietveld Schröder huis vast nooit goedgekeurd :)
[ img ]
Expressie kan wat toevoegen en juist ook waardeverhogend werken voor de buren. Het is niet altijd negatief.

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-20 08:46

Blijheid schreef:
Wat mij betreft mag de boel wel meer worden losgelaten dan nu. Door te strenge regels kan je ook pareltjes mislopen. De welstand had het Rietveld Schröder huis vast nooit goedgekeurd :)
[ [url=m/1igT9b.png]Afbeelding[/url] ]
Expressie kan wat toevoegen en juist ook waardeverhogend werken voor de buren. Het is niet altijd negatief.

Tijdens mijn studie Kunstgeschiedenis in Utrecht moesten alle studenten op verplichte excursie naar dit Schröderhuis. Ik vond het net een 3-dimensionaal modern schilderij en het leek me heel ongezellig om in te wonen.

mysa
Berichten: 10440
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Groene woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:12

Jammer, het is wel een erg heftige kleur maar tegelijkertijd ook levendig. Die eenheidsworst in veel straten vind ik afschuwelijk. En als het klopt dat klager er zelf pas later is komen wonen vind ik dat helemaal een gotspe. Net als in ons buurtje, waar nieuwkomers de oude bewoners van alles willen verbieden en dan maar aangifte doen bij de gemeente...

De welstandscommissie hier heeft ook best bijzondere ideeën. De paar oude (prachtige) panden die we nog hadden, staan te verpauperen of moeten plaats maken voor betonnen blokhuizen. Maar toen mijn buren in het buitengebied hun huis crème wilden maken, mocht dat niet, als zijnde detonerend. (Huis zie je nauwelijks vanaf het weggetje waar bijna nooit wat langskomt).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bo_San, boemel, bulck, Casca, Geerten, Hannanasjuh, Kayleigh__, pjer, purny, Swift en 80 bezoekers