Groene woning

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Groene woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 14:19

In den Helder heeft een dame haar eigen woning groen geschilderd en nu zou ze het moeten overschilderen omdat de buren het niet mooi vinden.Ik persoonlijk vind dat iedereen zich met zijn eigen huis moet bemoeien en een ander met rust laten.Dat schijnt moeilijk te zijn.Dit geval is al op t.v. geweest en in diverse kranten. Hoe denken jullie daarover?

Anoniem

Re: Groene woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:26

Omdat dit topic bedoeld is om te discussiëren verplaats ik dit topic van Huis, tuin en techniek naar Nieuws en maatschappij, daar past het beter. :)

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Groene woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:28


Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:30

Eerlijk gezegd begrijp ik wel dat ze de sterk afwijkende kleur moet aanpassen. Het haalt imo de waarde van de andere huizen naar beneden, ik zou er ook niet blij mee zijn als ik in de wijk woonde.
Edit: een pasteltint is wel gewoon toegestaan als ik het nieuwsartikel lees, dat zou een mooie tussenoplossing zijn vind ik.
Laatst bijgewerkt door Ann op 16-07-20 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4713
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:30

anjali schreef:
In den Helder heeft een dame haar eigen woning groen geschilderd en nu zou ze het moeten overschilderen omdat de buren het niet mooi vinden.Ik persoonlijk vind dat iedereen zich met zijn eigen huis moet bemoeien en een ander met rust laten.Dat schijnt moeilijk te zijn.Dit geval is al op t.v. geweest en in diverse kranten. Hoe denken jullie daarover?


Jij hebt geen eigen huis? Die ineens veel minder waard/moeilijker te verkopen wordt door buren die besluiten hun huis in een knalkleur te verven?

Overigens heeft deze dame wel een punt, maar dat is meer omdat er in de straat wel meer huizen staan met rare kleuren, dat zouden ze dan van mij ook mogen verbieden (roze/rood/ antraciet). Dus als zij haar huis een andere kleur moet verven, moeten sommige andere dat ook doen naar mijn mening.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:30

Ik ben het volledig met je eens. De eenheidsworst die je tegenwoordig overal ziet, vind ik afschuwelijk.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:35

Wat van buiten het perceel zichtbaar is of wat buiten je perceel komt kan overlast veroorzaken voor derden en daar moet je rekening mee houden. Dat geldt dus net zo hard voor de kleur van je huis als voor de stereo op 20 om 02:00 's nachts.

Op de foto zie ik eerder neongeel dan appeltjes groen trouwens. Zachtere tint zou niet misstaan, maar dit is echt auw aan je ogen.

Sky_As

Berichten: 4713
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Groene woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:37

ik ben heel erg van leven en laten leven. Maar ik vind ook dat als je in een rijtjeshuis woont je een beetje rekening dient te houden met je medemens. Ik vind dat als iemand in een hutje op de hei woont hij het vooral zelf moet weten, maar ik zou toch ook not amused zijn als mijn buren hun huis (die vastzit aan de mijne) knalroze zouden schilderen.
Want ongeacht of ik het wel of niet mooi zou vinden, met een beetje pech wordt mijn huis minder goed verkoopbaar....

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 14:39

@Sky-As: Ik heb een eigen huis gehad ,een 2-onder-1-kapper waarvan het buurhuis er heel anders uitzag. Maar dat was bij de verkoop helemaal geen punt, verkocht aan mensen die ook nogal alternatief waren en van groene diversiteit hielden en daarom juist op dit huis vielen.Smaken verschillen tenslotte.Daarbij,de klagende buren van mevrouw in den Helder kwamen daar naar ik begrepen heb toch pas wonen toen dat huis al groen was.Dat konden ze dan toch vantevoren zien.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:39

Ik zie ook een normaal groene en een rode voorbij komen in streetview, maar dat is op een stukje waar bijna alle huizen een kleurtje hebben. Dus daar zou het niet tussen misstaan.

Ik vind het wel oké als buren er al wonen en er dan over gaan klagen, maar niet als ze er komen wonen en dan zeggen "Ja, buurvrouw jouw huis moet echt een ander kleurtje" 8)7
Laatst bijgewerkt door Jorex op 16-07-20 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:41

Sky_As schreef:
ik ben heel erg van leven en laten leven. Maar ik vind ook dat als je in een rijtjeshuis woont je een beetje rekening dient te houden met je medemens. Ik vind dat als iemand in een hutje op de hei woont hij het vooral zelf moet weten, maar ik zou toch ook not amused zijn als mijn buren hun huis (die vastzit aan de mijne) knalroze zouden schilderen.
Want ongeacht of ik het wel of niet mooi zou vinden, met een beetje pech wordt mijn huis minder goed verkoopbaar....



Ik ben het hier mee eens! is toch wel anders als je midden in een wijk woont, dan ergens helemaal alleen. Wel als de buren er mee eens waren geweest, zou ik het zelf super leuk hebben gevonden!


Soms dan denk ik wel waar gaat dit naar toe.... Het is maar een huis kleur :j Laat iedereen doen wat ze zelf willen {:}

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:41


oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Groene woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:45

Waarom zouden dat soort afwijkende knalkleuren nodig zijn/toegestaan moeten worden? Een beetje neutrale kleuren en/of in lijn met de omliggende bebouwing is toch niet teveel gevraagd?

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:48

oomens schreef:
Waarom zouden dat soort afwijkende knalkleuren nodig zijn/toegestaan moeten worden? Een beetje neutrale kleuren en/of in lijn met de omliggende bebouwing is toch niet teveel gevraagd?

Het is toch je eigen huis? Dan beslis je toch zelf in welke kleur je dat schildert?
Ik vind het bizar dat daar überhaupt een ander iets over te zeggen heeft...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:49

Ik vind het juist wel leuk wat meer kleur. Ja ook buitensporig.
Wat voor last heb je er van?
En als meer mensen dat zouden doen gaan de prijzen er ook niet voor omlaag.
Al vraag ik me af of met die huizengekte aan prijzen of dat ook echt wel zo is.

Brainless

Berichten: 29723
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:51

Het komt vanuit de gemeente.. die bepaald welke kleur je huis (en kozijnen ed.) mag hebben.
De ene gemeente is makkelijker (ligt ook aan de wijk) dan de andere.

In onze vorige wijk mocht je je huis zelf (dus de stenen) ook niet schilderen.. alleen stenen hebben in een bepaalde kleurslag.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:53

Brainless schreef:
Het komt vanuit de gemeente.. die bepaald welke kleur je huis (en kozijnen ed.) mag hebben.
De ene gemeente is makkelijker (ligt ook aan de wijk) dan de andere.

In onze vorige wijk mocht je je huis zelf (dus de stenen) ook niet schilderen.. alleen stenen hebben in een bepaalde kleurslag.

In onze vorige woning, nieuwbouw, mochten we niet eens kunststof kozijnen laten plaatsen, dat paste niet in het straatbeeld.
Niet dat we en afwijkende kleur wilde, gewoon ral 9001.

lovelyfiefy

Berichten: 5092
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:55

Jorex schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/15/be ... n-a4005997
Ik vind het wel gezellig, als de anderen nu ook eens hun huizen in hippe kleurtjes zouden schilderen dan zou dat heel leuk staan.


ik vind dit er eigenlijk ook wel heel leuk uit zien.
maar misschien zou het inderdaad wat voor de straat zijn om dan alle huisjes in leuke kleurtjes te doen.
Er zijn genoeg landen waar dat ook zo is <3

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:56

Achterom schreef:
Het is toch je eigen huis? Dan beslis je toch zelf in welke kleur je dat schildert?

Eh, nee. Tenminste, niet aan de buitenkant.
Daar hebben we de Welstandscommissies voor, om daarop toe te zien. Anders krijg je voor je het weet Belgische toestanden.

Hier is bijvoorbeeld verplicht in de verkoopakte opgenomen dat de kleur van het buitenschilderwerk niet mag worden aangepast. Dat houdt het straatbeeld wel zo netjes.

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:57

Achterom schreef:
Het is toch je eigen huis? Dan beslis je toch zelf in welke kleur je dat schildert?
Ik vind het bizar dat daar überhaupt een ander iets over te zeggen heeft...

Omdat het de waarde van andere, naastgelegen huizen naar beneden kan halen. In een woonwijk heb je nu eenmaal rekening te houden met andere huiseigenaren. Mocht je dat niet willen, kun je er ook voor kiezen om ergens iets vrijstaands of afgelegen te kopen.

Brainless

Berichten: 29723
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Groene woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:00

Zelfs als je vrijstaand woont heeft de gemeente alsnog iets te vertellen over welk kleur je huis mag zijn.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:00

oomens schreef:
Achterom schreef:
Het is toch je eigen huis? Dan beslis je toch zelf in welke kleur je dat schildert?

Eh, nee. Tenminste, niet aan de buitenkant.
Daar hebben we de Welstandscommissies voor, om daarop toe te zien. Anders krijg je voor je het weet Belgische toestanden.

Hier is bijvoorbeeld verplicht in de verkoopakte opgenomen dat de kleur van het buitenschilderwerk niet mag worden aangepast. Dat houdt het straatbeeld wel zo netjes.

Dit inderdaad. Overigens was het inderdaad al groen, maar ze heeft het in 2017 overgeverfd in een andere, fellere kleur groen met glans. En nu is alles bij de buurman dat wit is, overdag groen :+.

De welstandscommissie heeft aangegeven wat wel en niet mag, kleur is niet verboden, maar niet zo fel.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:06

oomens schreef:
Achterom schreef:
Het is toch je eigen huis? Dan beslis je toch zelf in welke kleur je dat schildert?

Eh, nee. Tenminste, niet aan de buitenkant.
Daar hebben we de Welstandscommissies voor, om daarop toe te zien. Anders krijg je voor je het weet Belgische toestanden.

Hier is bijvoorbeeld verplicht in de verkoopakte opgenomen dat de kleur van het buitenschilderwerk niet mag worden aangepast. Dat houdt het straatbeeld wel zo netjes.

Nederland op z'n smalst.
En dan maar zeuren over alle regeltjes
Ann schreef:
Achterom schreef:
Het is toch je eigen huis? Dan beslis je toch zelf in welke kleur je dat schildert?
Ik vind het bizar dat daar überhaupt een ander iets over te zeggen heeft...

Omdat het de waarde van andere, naastgelegen huizen naar beneden kan halen. In een woonwijk heb je nu eenmaal rekening te houden met andere huiseigenaren. Mocht je dat niet willen, kun je er ook voor kiezen om ergens iets vrijstaands of afgelegen te kopen.

Goh, dat een verwaarloosd huis de waarde drukt, dat snap ik, maar de verkeerde kleur?
Maar als we dit soort dingen maar lang genoeg roepen met z'n allen dan wordt het natuurlijk wel een self fulfilling phrophecy....

Brainless

Berichten: 29723
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:09


Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:12

Brainless schreef:
Toch zou ik als buren hier niet blij mee zijn..allemaal mooie grachtenpandachtige voorgevels en dan dat gedrocht...
https://www.zecc.nl/thumbnails/project/ ... 33-no-text

Die gevels hebben toch niks met grachtenpanden te maken? Dat is gewoon een oude versie van rijtjeshuizen... Met een ander huis er tussen. Het is toch al anders dan de rest, dus doe het dan maar flink anders, probeer de rest niet te imiteren want dat lukt toch niet...