Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:43

Niks idioots aan, lagere productie van melk, meer "normale" waarden. Dat willen we toch juist?

mpc_rijder

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:29

josien_m_ schreef:
Niks idioots aan, lagere productie van melk, meer "normale" waarden. Dat willen we toch juist?


Nee, we willen gezonde dieren die op een duurzame manier kunnen functioneren binnen het melkveebedrijf :) Als je minder eiwit voert, gaat het niet alleen ten koste van productie maar ook van gezondheid. Onze huidige melkkoeien zullen proberen die melkproductie op pijl te houden. Als die behoefte aan eiwit niet wordt aangevuld vanuit het rantsoen, zal het simpelweg ten koste gaan van de eigen reserves en gezondheid. En laten we het jongvee niet vergeten, die ook behoefte heeft aan een bepaalde hoeveelheid eiwit om te kunnen groeien ;)

En daarnaast is het wel degelijk idioot en niet werkbaar om een regel voor slechts 4 maanden in te voeren, en dan vanaf januari 2021 het allemaal weer compleet om te gooien :)

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:28

Dan moet het huidige melkveebedrijf en de huidige melkkoeien mee veranderen. Dat gaat natuurlijk niet in 4 maanden. Een maatregel voor zo'n korte tijd is niet effectief natuurlijk, dat ben ik met je eens. Maar er moet wel verandering komen...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:33

Ja zo'n 10 miljoen mensen lozen, daar zit het grootste probleem. Daar zou de verandering moeten komen.
Ik begrijp natuurlijk dat dat niet kan.
Maar het is steeds toegestaan geweest meer mensen hier heen te halen, hier geboren te laten worden, met extra huizen nodig, extra wegen, extra parkeerplaatsen, extra industrie, extra vliegtuigen.
En niets hoeft te wijken alleen de boeren.
En dat kan er bij mijn gedachte plaatje toch niet in.
Maar ja het is wel makkelijk een minderheid aan te pakken. De kosten daar ook nog eens neer te leggen.
Ik begrijp dus heel goed dat ze demonstreren, het is zo ongelooflijk oneerlijk.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:41

Nou, minder boeren of boeren die minder intensief boeren, zou toch ook een mooie optie zijn? Eigenlijk vind ik het ook heel raar dat zo ontzettend veel grond in handen is van zo weinig mensen. En dat die mensen mogen bepalen wat er met die grond gebeurt. Bodemleven dood door mest in de grond te injecteren. Geen vee op grote lappen eenzijdig grasland zodat de insecten geen kans hebben, de vogels verhongeren om maar wat schadelijke gevolgen te noemen. En nee, de boeren kun je zeker niet alles kwalijk nemen, zij produceerden wat nodig was tegen belachelijk lage prijzen. Dat moet veranderen want grond wordt schaars en het leven sterft in rap tempo uit. Veranderen doet pijn...en is ook oneerlijk.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:44

De boeren willen niet injecteren, dat is ook opgelegd door de overheid.
Ik denk als je gaat mopperen je daar vooral moet zijn.

En denk je dat al dat beton voor de burgers de vogels en insecten goed doet?
Ik denk dat ze het op het platteland nog altijd beter doen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:47

Wtf?! Raar dat iemand zelf mag bepalen wat er met zijn grond gebeurt? Heb jij een tuin? Zo ja, dan kom ik daar even een garage maken waar onze spullen in kunnen. Het is natuurlijk belachelijk dat jij zelf mag bepalen wat er met jouw eigendom gebeurt...
Overigens, idioot genoeg mogen de boeren heel veel niet zelf bepalen. Mest injecteren bijvoorbeeld. Dat is helemaal niet goed voor de grond, verschraling etc. Mag het anders? Nee, de oh zo geleerde personen op het pluche in Den Haag bepalen dat er geïnjecteerd moet worden. Kraaien/eksters/ooievaars vreten de eieren en jonge weidevogels op. Fijn dat je even meldt dat het oneerlijk is Josien. Met dat in gedachten zullen wij onze grond dan maar vrijwillig opgeven voor een nieuwe woonwijk. Of een bedrijventerrein waar minstens 50% leegstaat.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:56

Je gaat voorbij aan de opmerking dat het eigenlijk raar is dat er zoveel grond in handen van zo weinigen is. Terwijl grond dus eens schaars goed is geworden, natuur weinig kansen meer heeft. Het was meer een filosofische redenering. En een constatering dat het niet goed of gezond is zoals het nu gaat. Er zijn ook boeren die wel veranderen en willen samenwerken met natuur. Het gaat mij er niet om de schuld bij de boeren te leggen (dat doe ik ook zeker niet!), maar daar ligt wel de kans om te veranderen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:00

Ik denk dat je iets meer bevooroordeeld bent dan je zelf denkt. De zin 'er zijn ook boeren die wel veranderen en willen samenwerken met de natuur' zegt mij al dat jij die boeren als uitzondering ziet. Alle boeren werken samen met de natuur en er is sprake van constante veranderingen. Het is helemaal niet raar dat zoveel grond in handen is van zo weinigen. Overigens, hoeveel grond is dat dan en van hoeveel personen? Ik vind het persoonlijk raar dat ons kleine landje stikt van al die zogenaamde natuurgebieden. Die gebieden waar de uitstoot van allerlei stofjes zelfs nog te hoog zal zijn als alle industrie wordt opgedoekt in Nederland.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:45

In handen van de banken bedoel je?

Zo ken ik er nog wel een paar:
Ruim 2000 miljardairs zijn rijker dan 60 procent van de rest van de mensen. En de 22 rijkste mannen hebben meer geld dan alle vrouwen in Afrika.
Ook raar toch?

ja als je thuis kunt werken achter een pc heb je nu eenmaal geen hectares nodig,
even als voorbeeld. Het werk van een boer en tuinder is nu eenmaal met veel grond gemoeid.
Dat is hier, maar elders in de wereld waar de grond minder vruchtbaar is nog veel meer.
Daar hebben boeren de boeren hier mee in vergelijk kleine landjes.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:49

En er wordt nog een klein detail vergeten, die boer heeft gewoon betaald voor die grond. 't is niet zo dat ie ff wat stukken heeft ingepikt oid :D

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:22

josien_m_ schreef:
Niks idioots aan, lagere productie van melk, meer "normale" waarden. Dat willen we toch juist?



Niks idioots aan. Behalve dat de boeren op deze manier niet kunnen bestaan. En je zo geen boer meer overhoud in Nederland. Vraag naar melk en vlees zal altijd blijven (zelfs nu met de vegan-hype). Dus vervolgens gaan we melk en vlees importeren uit landen waar men minder oog voor dier en milieu heeft. En dan hebben we het nog niet over de uitstoot die vrij komt met het transporteren van de voedingsmiddelen. Maken we het probleem denk ik alleen maar groter mee.

De prijs die de boer krijgt voor zijn melk is afhankelijk van het percentage eiwit en vet in de melk en niet gelijk op de hoeveelheid liters die hij levert. Anders zou je bij wijze van spreken wat water aan de melk toe kunnen voegen als boer zodat je meer liters melk levert en meer geld verdient. Maar zo werkt het niet. De boer krijgt op dit moment maar zo 0.30/0.35 cent per liter melk gemiddeld. Wat betalen wij aan de kassa? Veel meer. En wat betalen we wel niet voor producten waar melk in verwerkt zit? Veel en veel meer terwijl de bewerking lang niet bij alle producten heel duur is om te doen. Dit geld wat wij 'extra' gaat voornamelijk naar de supermarkt en de melkfabriek. Die beide in tegenstelling tot de boer wel goed winst maken op de verkoop van de melkproducten. Dus daar gaat wat scheef. (Met eieren en vlees gaat het net zo. Eieren bijvoorbeeld. Een bruine scharrelei maat L krijg je als boer €0,093 voor en als consument betaal je er zo €0,30 voor)

Als je minder eiwitten gaat voeren. Wordt de melk minder eiwitrijk. Dus een boer krijgt een lagere prijs voor de melk. En de melkprijs is al zo laag. Zeker in verhouding met de kostprijs dat het helemaal niet meer uit kan. (Zeker niet omdat de kostprijs hoog is door de maatregelen die die boeren al hebben moeten treffen van de overheid). Dus eigenlijk is dit al niet te doen voor de boeren. De meeste boeren zouden dan een oplossing zien in meer koeien nemen om zo te hopen dat de kostprijs per koe lager is en je meer product kan leveren dat het zich nog quitte speelt. Nu is dit vanwege de wet- en regelgeving niet zo makkelijk en duur om te doen. Daarnaast moet je dat ook niet willen. Want meer koeien is ook meer uitstoot.

Voor het milieu is het wel beter om hoogproductieve dieren te hebben. Want dan heb je minder dieren nodig en dus minder uitstoot. Zelfs als een hoogproductief dier meer uit zal scheiden. Zal dit verschil in het niets vallen als je daar 2 of meer laagproductieve dieren voor nodig hebt.


Over dat injecteren dat willen de boeren zelf ook niet. Is inderdaad opgelegd door de overheid omdat dit voor minder uitstoot zou zorgen. Maar de boeren zijn er ook niet blij mee. Je trekt je grasmat ermee kapot. Gek eigenlijk want dan heb je minder planten per m2. En die planten nemen juist het stikstof op en zuiveren de lucht van co2. En een boer wil ook wel een gezond bodemleven hebben hoor, dat doet in de meeste gevallen de grasmat alleen maar goed. Maar uitstrooien mag niet meer


En over de grond en of hij wel of niet zelf mag bepalen wat hij er mee doet....
Als jij eigenaar bent van een tuin mag je er eigenlijk van alles mee doen. Behalve misschien hele bouwwerken op plaatsen zonder dat je een vergunning aan vraagt. Een boer die gewoon veel geld betaald voor wat hectares gras- en bouwland mag echt niet helemaal zelf bepalen wat hij er mee doet. Zo bepaald de overheid nu al hoeveel stikstof ze op het land mogen brengen. Dus hoeveel kunstmest en dierlijke mest ze uit mogen rijden. Als je gewasbeschermingsmiddelen moet gebruiken zitten daar ook regels aan etc.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:44

Paardenhouderijen moeten ook een vergunning hebben voor stikstofuitstoot.Alle bedrijven,ook bouw,ook Schiphol ,ook wegenbouw etc etc.Dat hebben ze eigenlijk nooit.Wordt nog een mooi feestje als iemand verzint om alles te gaan handhaven(denk Vollenbroek en vrienden).Ik als koeienboerin met paardenstalling moet mijn kostpaarden wel meenemen in mijn stikstofvergunning,de buren met paardenstallen niet.Hoe bedoel je dan meten met 2 maten.Ik denk dat mijn vergunde stikstofruimte,wat een flinke smak geld heeft gekost, van ons bedrijf al meer waard gaat worden de aankomende jaren.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:59

_Penotti schreef:
Ja zo'n 10 miljoen mensen lozen, daar zit het grootste probleem. Daar zou de verandering moeten komen.
Ik begrijp natuurlijk dat dat niet kan.
Maar het is steeds toegestaan geweest meer mensen hier heen te halen, hier geboren te laten worden, met extra huizen nodig, extra wegen, extra parkeerplaatsen, extra industrie, extra vliegtuigen.
En niets hoeft te wijken alleen de boeren.
En dat kan er bij mijn gedachte plaatje toch niet in.
Maar ja het is wel makkelijk een minderheid aan te pakken. De kosten daar ook nog eens neer te leggen.
Ik begrijp dus heel goed dat ze demonstreren, het is zo ongelooflijk oneerlijk.


Eerst is er geld en macht en luxe en overbevolking - daar kan ik in mee 'dat het niet goed voor ons is'.

Dat zegt de milieubeweging al sinds 1970 ('Grenzen aan de groei', het rapport van de club van Rome. In wezen nog steeds actueel en er wordt nog steeds niets mee gedaan.)

De nieuwste variant van de problemen voor driekwart negeren : de boeren en de milieubeweging tegen elkaar opzetten....

Vollenbroek en vrienden willen in grote lijnen zo ongeveer hetzelfde als de meeste boeren: goed samenwerken met de natuur.
En Schiphol, Hoogovens en het autoverkeer aan banden - dat zet zoden aan de dijk.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 13:22

SARINO schreef:
Paardenhouderijen moeten ook een vergunning hebben voor stikstofuitstoot.Alle bedrijven,ook bouw,ook Schiphol ,ook wegenbouw etc etc.Dat hebben ze eigenlijk nooit.Wordt nog een mooi feestje als iemand verzint om alles te gaan handhaven(denk Vollenbroek en vrienden).Ik als koeienboerin met paardenstalling moet mijn kostpaarden wel meenemen in mijn stikstofvergunning,de buren met paardenstallen niet.Hoe bedoel je dan meten met 2 maten.Ik denk dat mijn vergunde stikstofruimte,wat een flinke smak geld heeft gekost, van ons bedrijf al meer waard gaat worden de aankomende jaren.


Oh wauw jeetje wat krom zeg! Ik hoop maar dat deze maatregel van tafel wordt geveegd...

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:27

Boeren kunnen op de oude manier dan niet meer bestaan, dat klopt vast. Anders produceren, hogere prijzen voor hun producten, dan kunnen ze wel bestaan en makkelijk Nederland voeden. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat boeren het zo ook niet willen, maar gedwongen worden. Wellicht zijn we helemaal elkaars vijanden niet. Demonstreren voor dier en milieuvriendelijk(er) produceren en veel hogere prijzen voor hun producten, ja daar zou ik helemaal achter staan. Nu kan ik dat zeker niet. Ik heb best begrip voor de uitermate lastige situatie waarin boeren terecht zijn gekomen. Maar ik ben ook echt niet vergeten dat ik al lange tijd vond dat zo omgaan met dieren in deze tijd echt niet meer kan! Productie veel te hoog opschroeven, batterijen met duidenden dieren zonder dierwaardig leven, een uitgeputte grond, eenzijdige teelt... Ja, anderen vervuilen ook, maar naar een ander wijzen, ontslaat boeren niet van hun verantwoordelijkheid en hun aandeel.

mpc_rijder

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:50

josien_m_ schreef:
Boeren kunnen op de oude manier dan niet meer bestaan, dat klopt vast. Anders produceren, hogere prijzen voor hun producten, dan kunnen ze wel bestaan en makkelijk Nederland voeden. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat boeren het zo ook niet willen, maar gedwongen worden. Wellicht zijn we helemaal elkaars vijanden niet. Demonstreren voor dier en milieuvriendelijk(er) produceren en veel hogere prijzen voor hun producten, ja daar zou ik helemaal achter staan. Nu kan ik dat zeker niet. Ik heb best begrip voor de uitermate lastige situatie waarin boeren terecht zijn gekomen. Maar ik ben ook echt niet vergeten dat ik al lange tijd vond dat zo omgaan met dieren in deze tijd echt niet meer kan! Productie veel te hoog opschroeven, batterijen met duidenden dieren zonder dierwaardig leven, een uitgeputte grond, eenzijdige teelt... Ja, anderen vervuilen ook, maar naar een ander wijzen, ontslaat boeren niet van hun verantwoordelijkheid en hun aandeel.


Boeren hebben o.a. ook gedemonstreerd voor hogere prijzen, vandaar de recente blokkades van distributiecentra. Daarnaast zijn legbatterijen verboden in Nederland ;)

Ik denk dat onderstaand kort filmpje het mooi samenvat. Het ontbreekt echt niet aan de wil om mee te denken, te innoveren en verbeteringen in te voeren. De manier waarop het nu gebeurd, staat deze verbeteringen echter alleen maar in de weg.
https://www.linkedin.com/posts/wurlivestock_koeien-kansen-boer-over-effici%C3%ABnte-omgang-activity-6689113144041734144-MSWP

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:44

Boeren demonstreren ook omdat zij voldoen aan de stikstofvergunningen,deze hebben bedrijven klappen geld gekost ,het stikstofruimteprobleem is al 10tallen jaren ,dit is geen nieuw probleem ,nu moeten de bedrijven die voldoen aan de vergunningen ruimte inleveren om de bouw in Nederland door te laten gaan en dat ten koste van de gezondheid van ons vee.De vergunningsruimte wordt afgepakt/gestolen en hoe ik mijn koeien voer moet ik voor 4 maanden aanpassen.Ik wordt daar persoonlijk heel kwaad van.Schiphol ,TATa en nog vele vele andere bedrijven draaien allemaal zonder vergunning.De overheid gooit het allemaal op natuurherstel maar het is ruimte om de bouw door te laten gaan.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:33

SARINO schreef:
Boeren demonstreren ook omdat zij voldoen aan de stikstofvergunningen,deze hebben bedrijven klappen geld gekost ,het stikstofruimteprobleem is al 10tallen jaren ,dit is geen nieuw probleem ,nu moeten de bedrijven die voldoen aan de vergunningen ruimte inleveren om de bouw in Nederland door te laten gaan en dat ten koste van de gezondheid van ons vee.De vergunningsruimte wordt afgepakt/gestolen en hoe ik mijn koeien voer moet ik voor 4 maanden aanpassen.Ik wordt daar persoonlijk heel kwaad van.Schiphol ,TATa en nog vele vele andere bedrijven draaien allemaal zonder vergunning.De overheid gooit het allemaal op natuurherstel maar het is ruimte om de bouw door te laten gaan.


Wie zegt dat Tata zonder vergunning draait?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:52

De veestapel van koeien en varkens neemt jaarlijks met een paar procent af. De sector levert dus wel degelijk zijn aandeel in deze “crisis”

Overigens heeft dezelfde sector ook al jaren flink dalende uitstoot en werkt steeds efficiënter.

De industrie,luchtvaart,verkeer,mensen etc neemt al jaren toe en daalt zeker niet.


Deze hele eiwitmaatregel is niet bedoelt om iets te compenseren in de natuur maar puur voor huizenbouw.

Diezelfde huizenbouw overigens van 75.000 stuks waarom we nu allemaal 100 rijden.

Laten we vooral onze geld opleverende industrieën de nek omdraaien en ze naar het buitenland sturen. Kunnen we het straks weer importeren voor hogere prijzen en de uitstoot blijft gelijk zo niet hoger.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 12:26

robert45 schreef:
Diezelfde huizenbouw overigens van 75.000 stuks waarom we nu allemaal 100 rijden.

Noch te paard noch op de fiets haal ik dat.
Per trein ga ik harder.

Dus nee, niet "iedereen" rijdt 100.
Citaat:
Laten we vooral onze geld opleverende industrieën de nek omdraaien en ze naar het buitenland sturen. Kunnen we het straks weer importeren voor hogere prijzen en de uitstoot blijft gelijk zo niet hoger.

Quats.
Aan de godheid Economia geloof ik niet.
Die zogenaamde geld opbrengers kosten op lange termijn veel meer...