Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
fjordjes
Berichten: 12016
Geregistreerd: 03-07-05

Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-20 23:12

Zoals iedereen wel heeft gehoord wil minister schouten de stikstofuitstoot verlagen dmv minder eiwitten te voeren aan onder andere koeien. Nu las ik een stuk op Facebook een stuk over boer Geert van bzv dat hij vreest voor z'n eigen paarden, zie deze link: https://nieuws.horse/2020/07/09/boer-ge ... ialnetwork

Zou dat dus betekenen dat wij paarden eigenaren ook niet meer mogen bepalen wat wij aan onze paarden voeren?


[ img ]

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)


tienus63
Berichten: 11966
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:15

Paarden -en botenbelasting is er ook nog nooit doorgekomen voor de particulier.

#trotsoponzeboeren

Majolen
Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:16

Zou het zo'n vaart lopen...?

Ik geloof dat er tussen de 3 en 3,5 miljoen koeien zijn tegenover 400.000 tot 450.000 paarden...
Maar ja.. Ik sta nergens meer van de kijken.

Roodvos
Berichten: 6644
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:49

Zoals hierboven al staat: er zijn echt veeeel meer koeien dan paarden.
En ik weet niet hoeveel eiwitten een koe krijgt per kg lichaamsgewicht.
Maar aangezien van een koe verwacht wordt dat die dagelijks veel melk aanmaakt en wij dat niet van onze paarden verwachten, denk ik dat een koe veel meer eiwit per kg lichaamsgewicht krijgt dan een paard.

Ik verwacht dat zelfs met de voorgestelde versobering het nog steeds (veel) meer is.

Dus het zal met onze paarden verwacht ik niet zo'n vaart lopen. Als we op dat niveau maatregelen moeten nemen moeten we ons ook zorgen gaan maken over het dieet van onze katten, honden en onszelf.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

wortel115
Berichten: 2124
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:54

Dat betekent dus gewoon dat koeien slechter eten gaan krijgen. En dan vervolgens ook minder melk gaan maken.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:55

Ik denk ook niet dat het zo'n vaart loopt voor de paardenhouderij. Dat levert nauwelijks stikstofwinst op.

Diddykong
Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 00:07

Ach nee joh. Áls er al iets gaat over paarden, zal dat nooit voor de particuliere paardenhouder gelden. Als ik 1 koe zou hebben, dan heb ik ook geen stikstofqoutem ten slotte.
Zo ik het begrepen heb, maar ik ben geen boer dus correct me if I am wrong,
Voeren boeren de koeien nu iets van 170 gram eiwit per kilo product en moet dit zakken naar de 150-160. Paarden zitten denk ik zo op de helft hiervan, dus al ruim eronder. Die hoeven ook geen melk te geven waardoor veel eiwitten verloren gaan. Dus ik denk een storm in een glas water eerlijk gezegd.

Veulen84
Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 00:19

Het zal niet zo zeer makkelijk te controleren zijn dat paardenmensen meer voeren dan mag. Maar ze kunnen wel voeders verbieden met hoge eiwit percentages. Dan kan je het gewoon niet meer krijgen.

Overigens is er een ander groot onderschat gevaar van deze wet. Het benoemt namelijk niet eiwitten maar zegt dat er beperkingen kunnen komen op elke toevoeging als het milieu daarmee gebaat is. Dus misschien heb je als paardeneigenaar nu weinig last van een eventuele eiwitbeperking, maar kan dat wel bij andere stoffen het geval zijn.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


8nnemiek
Berichten: 43372
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 06:51

Storm in een glas water.. Zo'n boer probeert vooral zo veel mogelijk mensen tegen de regering op te zetten en media aandacht te zoeken, ook al moeten ze daarvoor ongegronde speculaties verspreiden.
Wij paardenhouders zijn veelal particulieren, er wordt niet gecontroleerd wat wij onze paarden voeren. De meeste paarden kunnen prima leven op gras en hooi en een vitaminebrok. Paarden geven geen 30 liter melk op een dag terwijl ze alweer dragend zijn, dus hebben veel minder extra eiwitten nodig. En stoten sowieso minder stikstof uit.

Desalniettemin vind ik het nieuwe voerbeleid onzin. Ze hadden gewoon de veestapel moeten verkleinen, daar los je veel meer mee op.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 07:25

De administratie die boeren moeten bijhouden is zo enorm uitgebreid. Daar hoeven wij als particulieren nu ook niet aan te voldoen. Ik maak me nog niet echt zorgen over deze wet op dit moment.

Maar het zijn wel rare tijden waarin we leven. Het frappante is dat Johan Vollenbroek deze maatregel ook onzinnig noemt.

Mizora
Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:36

Het is inderdaad een risico voor paardenvoer, juist voor de mineralenbrokken die vrij hoog in het eiwit zijn aangezien er geen krachtvoer (en daar valt mineralenbrok ook over, net als lijnzaadschroot) meer dan 16-19% ruw eiwit meer mag bevatten.

Dan krijg je als paardenhouder hetzelfde probleem als koeienhouders, namelijk dat je meer krachtvoer moet voeren voor dezelfde hoeveelheid eiwit. Dat kan dus bijvoorbeeld betekenen dat er grasbrok doorheen gemengd moet worden. Een flink kostenverhogende ingreep.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:45

Mizora schreef:
Het is inderdaad een risico voor paardenvoer, juist voor de mineralenbrokken die vrij hoog in het eiwit zijn aangezien er geen krachtvoer (en daar valt mineralenbrok ook over, net als lijnzaadschroot) meer dan 16-19% ruw eiwit meer mag bevatten.

Dan krijg je als paardenhouder hetzelfde probleem als koeienhouders, namelijk dat je meer krachtvoer moet voeren voor dezelfde hoeveelheid eiwit. Dat kan dus bijvoorbeeld betekenen dat er grasbrok doorheen gemengd moet worden. Een flink kostenverhogende ingreep.


Als particulier zal het toch nog best mogelijk zijn een mineralenblok uit Duitsland of Belgie te laten komen.

Mizora
Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:02

Vast, maar dan wordt het wel een veel kostbaardere gelegenheid. Dan is een met grasbrok (of gras-stro-zemelen-brok, als het caloriearm moet) verdund mineralenbrokje net zo duur en een stuk gemakkelijker aan te komen.

Het punt blijft dat het dan dus ook voor paardenvoer een ingreep is en dat het dus niet gaat om de traditionele voersoorten, maar juist om de voersoorten die mensen voeren die hun paard bescheiden willen voeren. Ook bij koeien zie je dat. De boeren zien de meeste problemen bij koeien die straks te veel krachtvoer moeten krijgen om aan hun eiwitbehoefte te voldoen en daardoor gaan vervetten. Het slot van het liedje is waarschijnlijk dus eerder een verhoogd eiwitgebruik, in plaats van verlaagd gebruik, maar het is wel makkelijk te controleren en dat is waarom Schouten ervoor gegaan is, in plaats van sturen op vrijwilligheid en bewuster voeren en de kringlooplandbouw in te zetten als stuurmiddel, wat al lang en breed aangelegd is.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

josien_m_
Berichten: 2400
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:18

Minder voeren aan koeien en minder melk geven komt de koeien toch juist te goede? Een beetje minder het dier als melkfabriek zien lijkt me juist een stap in de goede richting!

Depende
Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:29

Overal in de ontwerpwijziging lees ik alleen maar over melkvee, niet over alle boerderijdieren. De definitie van melkvee is ook vrij duidelijk gegeven ‘koeien (bos tauros)’
Hier kan je de bijlage bij de kamerbrief lezen: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -ruw-eiwit

Overigens bevat de vitaminekorrel die ik voer volgens de verpakking 7,6% ruw eiwit (zowel ‘gewoon’ ruw eiwit als verteerbaar ruw eiwit). Marstall force is dat overigens.

Oftewel ik zie het probleem voor de gewone paardenhouder niet.

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

Mizora
Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:35

Nee, minder eiwit per kg krachtvoer betekent eerder meer kg krachtvoer om toch het eiwitgehalte te halen, maar dan wel het risico op vervetten te lopen. Er kan minder precies bijgestuurd worden met het voer om de dieren te voeren naar behoefte. Daarnaast mag er dan veel minder met grondstoffen gewerkt worden, waardoor de boer meer geld kwijt is voor het voer terwijl hij er minder passend voer voor terug krijgt. Het zijn juist de laag-producerende koeien die hierbij het grootste risico vormen, dus de kans is groot dat er juist nog meer geselecteerd wordt voor hoog-producerende koeien (los van het feit dat de fosfaat-wetgeving dat ook al doet. Eerder, met het melkquotum, kon de boer zelf kiezen of hij zwaarder gebouwde koeien wilde die minder melk per stuk leverde, maar meer aan de haak opbracht; of dat hij ging voor zeer melkgefokte dieren, die tot wel dubbel zoveel melk leverde, maar aan de haak nauwelijks wat waard waren. Bij 60% hogere productie, had hij 35-40% minder koeien. Nu is het zo dat de benodigde fosfaatrechten wel iets hoger is bij een hogere productie, maar 60% hogere productie slechts 20-25% minder koeien betekent).

Marstall Force behoort tot de meest geconcentreerde groep mineralenbrokken (tot 30g/100kg paard), er is ook van alles waar je 50-150g/100kg paard van moet voeren, omdat deze brokken ook de eiwitten toevoegen. Bij Marstall Force moet je die los toevoegen, bijvoorbeeld dus met sojaschroot (48% re) of lijnzaadschroot (30-35% re), of zelfs luzernebrok (Metazoa HP23 heet zo vanwege de 23% ruw eiwit). Dat is dus allemaal niet meer mogelijk indien het voor paarden doorgetrokken wordt.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Depende
Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:41

Ja, oké ik voer altijd dit dus heb geen gegevens van overige voeders (opgezocht), maar dan ga je er dus aan voorbij dat in de regel alleen melkvee en dan nog specifiek koeien worden benoemd.

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

mpc_rijder
Berichten: 265
Geregistreerd: 11-01-09

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:48

Ik snap inderdaad de ophef op de social media niet zo goed wat betreft paarden.. Het voorstel is heel duidelijk geformuleerd enkel richting melkkoeien..

Mizora
Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:53

Depende schreef:
Ja, oké ik voer altijd dit dus heb geen gegevens van overige voeders (opgezocht), maar dan ga je er dus aan voorbij dat in de regel alleen melkvee en dan nog specifiek koeien worden benoemd.

Daarom schrijf ik er bewust bij: indien het voor paarden doorgetrokken wordt.

Maar los daarvan, het is een achterlijke regel die alleen op papier leuk uitpakt en verder alles benadeeld op de voerleveranciers na. De koeien, de boer, het milieu en dus ook de stikstofproductie.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:12

De maatregel is inderdaad alleen voor koeien en acht de kans erg klein dat ze het door gaan zetten naar paarden. Door deze maatregel kunnen er straks weer vergunningen afgegeven worden voor woningbouwprojecten.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:21

Dieren die vlees, eieren of melk produceren krijgen veel meer eiwitten dan dieren die dat niet doen, zoals paarden. Ik denk dus dat het zo'n vaart niet zal lopen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:32

Hij moet ze vooral op een idee brengen...........

Als koeien minder melk opbrengen hebben boeren natuurlijk ook een probleem.

En voor paarden kunnen we natuurlijk wel naar verschillende alternatieven grijpen waar het echt nodig is.

Zebrastreep
Berichten: 9723
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:07

Ik was al benieuwd of hier een topic over was want vroeg mij ook af als het ook van invloed is op de voeding voor paarden hoe schadelijk zou het zijn? Nu ben ik zelf in bezit van 2 Fjorden , en zoals de meesten wel weten worden Fjorden vrij snel dik van suikers en eiwitten. ik denk dat sobere rassen al wel met minder eiwitten kunnen leven. Maar mijn Fjorden zijn beide in Nederland geboren en vraag mij dan af of die al zo gewend zijn aan de voeding dat ze meer eiwitten wel nodig zijn. In Noorwegen zit er bijvoorbeeld weer minder voeding in het gras. Ik vraag mij wel af als het zo mocht zijn hoeveel nadelige gevolgen dit kan hebben.

Ik las op Pavo dat paarden wel eiwitten nodig zijn en dan met name de paarden die ook veel prestatie leveren. Nu weet ik dat in de meeste zakken van Pavo vrij veel eiwitten en suikers zitten dus dat het ook een soort reclame kan zijn.

Ik hoop dat het niet voor paarden eigenaren gaat gelden mocht het zo zij. Voor de boeren wel flink balen natuurlijk.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Mizora
Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:26

@ zebrastreep: ik heb dit toevallig net uitgelegd in het topic over pavo inshape
Mizora @ [VS] Pavo InShape

Daarnaast is het een uitermate hardnekkige mythe dat pavo, voor een traditioneel voer, veel suiker en zetmeel bevat. Ze zitten juist aan de onderkant en met sommige van hun nieuwste voersoorten kunnen ze meedraaien met de lage tot zeer lage koolhydraatkrachtvoeren zoals vitalbix en pure feed.

Fjorden hebben vaak wel een energie overschot, maar regelmatig alsnog een eiwittekort. Van Noorwegen weet ik de hooikwaliteit niet, maar IJslands hooi is juist eiwitrijk (En ook energierijk), maar het is daar s winters zo koud dat ze alsnog afvallen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Eiwit maatregel mbt paarden (stikstofuitstoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:28

Ik denk ook niet dat de paardenhouderij er over in angst hoeft te zitten.

Wel mag het een goed voorbeeld zijn met wat ze de boeren nu weer opleggen en verplichten dat het een idioot idee is,.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_16, heidy_wilco, MayoNeighs en 85 bezoekers