Demonstratie op de Dam

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Electra63
Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:42

bigone schreef:
Sommige mensen , zoals Elnienjo , zijn gewoon openlijk racistisch en zo zijn er heel veel meer. Alleen zij laat het hier zien en anderen op andere social media kanalen. Daar kun je boos, verdrietig, verontwaardigd over zijn maar dat lost niets op. Bij velen zit vreemdelingenhaat en de angst voor een multiculturele samenleving zo diep dat iedereen met een andere nationaliteit per definitie een uitzuiger, oproerkraaier en opvreter is. Waarbij ze totaal voorbij gaan aan het feit dat in de jaren 60 en 70 gastarbeiders met busladingen vol werden binnengehaald want die Nederlanders verdomden om het werk te doen , nu nog vaak .
Er zitten foute mensen onder de allochtonen en onder de autochtonen en haat tegen vreemdelingen lost het probleem niet op. Verder denk ik dat mensen die er zo in staan altijd racistisch blijven. Soms gun ik mensen een pikzwarte schoonzoon of schoondochter . Gebeurt soms en dan is het meestal, ja maar die deugd wel!!



Mooi gesproken. +:)+

Mijn beste vriendin haar oom was zeer racistisch. Hij had het altijd over luie źwartjes enz.
Zijn dochter kwam thuis met een hele donkere Surinamer met een ģrote bos dreads :D en zijn zoon met een hindoestaanse vrouw. Die zijn uiteindelijk na 15 jaar ofzo gescheiden. Maar hij heeft 2 prachtige gemixte kleinkinderen.

Het is gemeen, maar wij hebben er wat om gelachen dat zijn beide kinderen met 2 getinte partners thuis kwamen.


elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:12

bigone schreef:
Sommige mensen , zoals Elnienjo , zijn gewoon openlijk racistisch en zo zijn er heel veel meer. Alleen zij laat het hier zien en anderen op andere social media kanalen. Daar kun je boos, verdrietig, verontwaardigd over zijn maar dat lost niets op. Bij velen zit vreemdelingenhaat en de angst voor een multiculturele samenleving zo diep dat iedereen met een andere nationaliteit per definitie een uitzuiger, oproerkraaier en opvreter is. Waarbij ze totaal voorbij gaan aan het feit dat in de jaren 60 en 70 gastarbeiders met busladingen vol werden binnengehaald want die Nederlanders verdomden om het werk te doen , nu nog vaak .
Er zitten foute mensen onder de allochtonen en onder de autochtonen en haat tegen vreemdelingen lost het probleem niet op. Verder denk ik dat mensen die er zo in staan altijd racistisch blijven. Soms gun ik mensen een pikzwarte schoonzoon of schoondochter . Gebeurt soms en dan is het meestal, ja maar die deugd wel!!

Ik vind mijzelf niet racistisch. Net zoals ik Australie ook niet racistisch vindt als ze hoge eisen stellen aan nieuwe import, zelfs al komt die import vanuit dezelfde westerse cultuur.
Het is kortzichtig geweest om een verzorgingsstaat op te richten en tegelijkertijd geen eisen te stellen aan immigranten.
Die gastarbeiders hadden ze ook gewoon op expatbasis moeten binnen halen: een paar jaar werken en daarna met 'n zak geld weer terug naar eigen land en telkens een frisse nieuwe crew zonder gezinsherenigingen en zonder dat ze het sociale vangnet onder druk kunnen zetten.
Ik bekijk het gewoon zakelijk.
Verder wordt met het jaar duidelijker dat een multiculturele samenleving geen succes is. En in het huidige klimaat waarin politie iemand van 'n andere cultuur niet eens meer durft aan te pakken als ze ontsporen omdat ze dan gelijk de racismekaart trekken zal het m.i. alleen nog maar meer verslechteren. Ik heb er een heel slecht gevoel over.

Gelukkig ben ik bewust kindvrij, dus hoef me geen zorgen te maken over foute relatiekeuzes ;)

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:15

elnienjo schreef:
Electra63 schreef:
[

2 paspoorten heeft niets te maken met de rellen op de Dam. Waren het überhaupt mensen met een 2e paspoort op de Dam?
Mensen kunnen er niet vanaf en wat maakt het voor jou persoonlijk uit dat iemand 2 paspoorten heeft?

Mensen kunnen er wél vanaf, maar dat willen ze niet omdat ze in het land van herkomst van een tweede walletje willen kunnen blijven eten met huizenbezit en erfenissen (die ze in Nederland niet opgeven)
Het zou mooi zijn als de wet veranderd zou worden en wil je een Nederlands paspoort inclusief alle rechten van deze verzorgingsstaat dan lever je je tweede nationaliteit maar in.

Het zou mooi zijn als je dit soort straffe beweringen kunt onderbouwen met concrete voorbeelden van dat van twee walletjes eten en dat huizenbezit en die erfenissen. Anders komt het op zijn minst weinig overtuigend en daarnaast flink bevooroordeeld over.

Wanneer is iemand volgens jou wèl racistisch Elnienjo? Geldt dat wat jou betreft pas wanneer je een hardcore nazi bent, of lid/fan van de KKK?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:23

Elnienjo, je kunt jezelf wel niet racistisch vinden en weet je, dat zeggen ze allemaal. In mijn ogen ben je zo racistisch als de neten. Kun jij het proberen te verbloemen door te zeggen dat jij het zakelijkheid vind maar zo werkt het niet. Je bent racistisch en discriminerend . Dat moet je helemaal zelf weten maar ontken het alsjeblieft niet want dat is vele malen erger dan er gewoon voor uitkomen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Electra63
Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 15:26

Ik vermoed zo, dat mijn allochtone schoonvader en man (geboren Nederlander, maar voor de wet allochtoon) een grotere bijdrage hebben geleverd aan de maatschappij dan mensen zoals Elnienjo.

Zo ontevreden en zo haatdragend: echt een parel voor onze maatschappij +:)+ , als ik het zo lees.

Het overgrote deel van de allochtonen heeft zich prima aangepast aan de maatschappij en houdt zich keurig aan de Nederlandse wet. Net als de autochtone bevolking :D.

En om on-topic te gaan: iedereen heeft recht om te demonstreren, niet alleen de autochtonen ;)
Of het verstandig is in deze tijd? Als je je aan de 1,5 m houdt en bijv. een mondkapje draagt en geen geweld gebruikt? Waarom niet.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:56

Nou begin niet over Australië en hun onmenselijke wijze om vluchtelingen te droppen op eilanden ver van de beschaving. Daar zit geen greintje menselijkheid aan. Het track record van de Autraliërs is nou ook niet eentje om trots op te zijn wat betreft omgaan met lokale bevolking en slavernij.

En wat betreft de gastarbeiders, de meeste nederlanders voelen zich veel te goed voor dat werk, die zitten liever hun uitkering te ontvangen en boos te zijn op alles wat gaat veranderen. Volksverhuizingen zijn van alle tijden, ontwikkelingen gaan door, niets blijft zoals het is. Op een aantal kleine gemeenschappen na, maar het is de vraag of je daarbij wilt zitten.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:38

bigone schreef:
Elnienjo, je kunt jezelf wel niet racistisch vinden en weet je, dat zeggen ze allemaal. In mijn ogen ben je zo racistisch als de neten. Kun jij het proberen te verbloemen door te zeggen dat jij het zakelijkheid vind maar zo werkt het niet. Je bent racistisch en discriminerend . Dat moet je helemaal zelf weten maar ontken het alsjeblieft niet want dat is vele malen erger dan er gewoon voor uitkomen.


Inderdaad. Het doet mij denken aan uitspraak van iemand die ik ooit opving:

“Ik ben niet racistisch, maar ik ben ook niet kleurenblind.”

Ik wil je niet de grond inboren oid maar ik hoop dat iedereen in dit topic wat van elkaar leert

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:06

Toch zal vrijwel niemand die voor racist wordt uitgemaakt problemen met de in Nederland wonende Chinezen hebben...

Karl66
Berichten: 29730
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:15

Sakura789 schreef:
Nou begin niet over Australië en hun onmenselijke wijze om vluchtelingen te droppen op eilanden ver van de beschaving. Daar zit geen greintje menselijkheid aan. Het track record van de Autraliërs is nou ook niet eentje om trots op te zijn wat betreft omgaan met lokale bevolking en slavernij.

En wat betreft de gastarbeiders, de meeste nederlanders voelen zich veel te goed voor dat werk, die zitten liever hun uitkering te ontvangen en boos te zijn op alles wat gaat veranderen. Volksverhuizingen zijn van alle tijden, ontwikkelingen gaan door, niets blijft zoals het is. Op een aantal kleine gemeenschappen na, maar het is de vraag of je daarbij wilt zitten.


En dan zijn die Australiërs ook nog eens zelf immigranten, die het continent binnen zijn komen vallen, de oorspronkelijke bewoners aan de kant hebben geschopt om die oorspronkelijke bevolking daarna op een mensonterende manier te discrimineren. Als er nou één land is, waar ze wat dat betreft kilo's boter op het hoofd hebben, dan is het Australië wel. Niet zo raar dat dat land dan ook als het grote voorbeeld door diehard racisten wordt gezien.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:25

Karl66 schreef:
En dan zijn die Australiërs ook nog eens zelf immigranten, die het continent binnen zijn komen vallen, de oorspronkelijke bewoners aan de kant hebben geschopt om die oorspronkelijke bevolking daarna op een mensonterende manier te discrimineren. Als er nou één land is, waar ze wat dat betreft kilo's boter op het hoofd hebben, dan is het Australië wel. Niet zo raar dat dat land dan ook als het grote voorbeeld door diehard racisten wordt gezien.

Die hebben van de geschiedenis geleerd dat het zomaar kan gebeuren dat je bevolking/cultuur weggevaagd wordt. De geschiedenis kan zich zomaar herhalen. Ik zou niet vertrouwen op het dunne laagje beschaving van de mensheid.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 08:29

Welke bevolkingen/culturen zijn er dan al eeuwen succesvol gelijk gebleven? Ik ken er maar een paar kleine, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat je daarbuiten beter af bent?

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:16

elnienjo schreef:
Karl66 schreef:
En dan zijn die Australiërs ook nog eens zelf immigranten, die het continent binnen zijn komen vallen, de oorspronkelijke bewoners aan de kant hebben geschopt om die oorspronkelijke bevolking daarna op een mensonterende manier te discrimineren. Als er nou één land is, waar ze wat dat betreft kilo's boter op het hoofd hebben, dan is het Australië wel. Niet zo raar dat dat land dan ook als het grote voorbeeld door diehard racisten wordt gezien.

Die hebben van de geschiedenis geleerd dat het zomaar kan gebeuren dat je bevolking/cultuur weggevaagd wordt. De geschiedenis kan zich zomaar herhalen. Ik zou niet vertrouwen op het dunne laagje beschaving van de mensheid.

Beschaving begint bij jezelf.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:34

elnienjo schreef:
Karl66 schreef:
En dan zijn die Australiërs ook nog eens zelf immigranten, die het continent binnen zijn komen vallen, de oorspronkelijke bewoners aan de kant hebben geschopt om die oorspronkelijke bevolking daarna op een mensonterende manier te discrimineren. Als er nou één land is, waar ze wat dat betreft kilo's boter op het hoofd hebben, dan is het Australië wel. Niet zo raar dat dat land dan ook als het grote voorbeeld door diehard racisten wordt gezien.

Die hebben van de geschiedenis geleerd dat het zomaar kan gebeuren dat je bevolking/cultuur weggevaagd wordt. De geschiedenis kan zich zomaar herhalen. Ik zou niet vertrouwen op het dunne laagje beschaving van de mensheid.


Hoe de Australiërs zelf nog steeds de aboriginals onderdrukken en hun cultuur van de kaart wegvegen ja. Australië is nu echt het laatste voorbeeld van een gedegen immigratiebeleid. Is gewoon schending van mensenrechten.

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 17:13

Danique_G schreef:
Hoe de Australiërs zelf nog steeds de aboriginals onderdrukken en hun cultuur van de kaart wegvegen ja. Australië is nu echt het laatste voorbeeld van een gedegen immigratiebeleid. Is gewoon schending van mensenrechten.

Netjes is het niet, maar wel effectief.

Overigens, denk je dat bijvoorbeeld China wel rekening houdt met mensenrechten nu ze die delen van de wereld herkoloniseren die wij net de afgelopen eeuw hebben afgestaan?
Dan kunnen wij wel het netste jongetje van de klas willen zijn en moreel superieur laten zien hoe keurig we met de wereld omgaan, maar in de praktijk betekent het gewoon dat iemand anders degene is die uitbuit. En daar de vruchten van plukt.

Gegeven dat uitbuiting toch wel bestaat en blijft bestaan, kun je dan niet beter aan de profiterende kant staan dan dat je je afzijdig houdt of zelfs protesteert, terwijl een ander er lachend beter van wordt?

Schoentje, kerstmuts en [o]

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:01

oomens schreef:
Danique_G schreef:
Hoe de Australiërs zelf nog steeds de aboriginals onderdrukken en hun cultuur van de kaart wegvegen ja. Australië is nu echt het laatste voorbeeld van een gedegen immigratiebeleid. Is gewoon schending van mensenrechten.

Netjes is het niet, maar wel effectief.

Overigens, denk je dat bijvoorbeeld China wel rekening houdt met mensenrechten nu ze die delen van de wereld herkoloniseren die wij net de afgelopen eeuw hebben afgestaan?
Dan kunnen wij wel het netste jongetje van de klas willen zijn en moreel superieur laten zien hoe keurig we met de wereld omgaan, maar in de praktijk betekent het gewoon dat iemand anders degene is die uitbuit. En daar de vruchten van plukt.

Gegeven dat uitbuiting toch wel bestaat en blijft bestaan, kun je dan niet beter aan de profiterende kant staan dan dat je je afzijdig houdt of zelfs protesteert, terwijl een ander er lachend beter van wordt?


Oké dus als er mensen ergens neer worden geschoten mag ik een omaatje even op dr smoel stompen want dat is nog netjes vergeleken met wat andere mensen doen. En terwijl ik het doe steel ik haar tasje wel want als ik het niet doe, doet iemand anders het wel. Puike argumentatie! Onderweg naar het bejaardentehuis!

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Karl66
Berichten: 29730
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:05

Het laat vooral zien dat er grenzen aan de vrijhandel zitten en dat je best eisen mag stellen hoe iets geproduceerd wordt. En als dat betekent dat we ons niet meer suf kunnen kopen aan goedkope plastic zooi via alibaba of de action, die door Oeigoeren in strafkampen gemaakt worden, dan is dat maar zo.

Dat lijkt me een stuk betere oplossing dan onze eigen strafkampen voor goedkope dwangarbeid te beginnen, zoals door sommigen voorgesteld wordt.

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:33

Karl66 schreef:
Het laat vooral zien dat er grenzen aan de vrijhandel zitten en dat je best eisen mag stellen hoe iets geproduceerd wordt. En als dat betekent dat we ons niet meer suf kunnen kopen aan goedkope plastic zooi via alibaba of de action, die door Oeigoeren in strafkampen gemaakt worden, dan is dat maar zo.

Dat lijkt me een stuk betere oplossing dan onze eigen strafkampen voor goedkope dwangarbeid te beginnen, zoals door sommigen voorgesteld wordt.

Of het laat zien dat je op een gegeven moment weinig meer te eisen hebt, als je alle macht uit handen geeft. Op het moment dat wij de keuze hebben tussen 'Oeigoeren' in China, Bangladesh, Myanmar of Mauritanië, dan kunnen we die partijen tegen elkaar uitspelen en eisen stellen. Dat kan op gebied van productprijzen, maar óók op het gebied van behandeling van die 'Oeigoeren'.

De huidige situatie begint echter steeds meer te lijken op een waarin China ook de arbeidskrachten/productiemiddelen elders stevig in eigen handen heeft, en inmiddels de eisende positie heeft. "Pas op, anders draaien we de kraan met grondstoffen, goedkope (dwang)arbeid of Alibabameuk dicht". Dat hebben we allemaal laten gebeuren de laatste decennia, en daar zijn we lang niet alleen maar beter van geworden.

Kijk bijvoorbeeld naar de Brexitonderhandelingen. Het VK heeft daarin nu een behoorlijk zwakkere positie dan wanneer ze hun Commonwealth nog hadden gehad. Nu moeten ze lijdzaam toezien hoe Europa gezamenlijk kan dreigen met semi-isolement, terwijl ze anders het halve continent hun thee of textiel hadden kunnen onthouden als de EU te veel eisen had gesteld.

Ja, we hebben vast de beste bedoelingen gehad met de dekolonisatie, en met het steeds zelfstandiger en onafhankelijker maken van de voormalige koloniën. Dat heeft die landen deels meer welvaart gebracht, maar vooral ook een hoop conflicten een kans gegeven. Bovendien heeft het de grip op die landen zodanig verslapt dat ze niet langer automatisch naar Parijs, Londen, Berlijn of Amsterdam kijken als ze iets willen, maar bijvoorbeeld ook naar Peking, Riyad of Qatar.

Schoentje, kerstmuts en [o]

BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:41

China probeert niet voor niets in opkomende economieën en landen met zeer goedkope arbeidskrachten en door veel overnames van Europese bedrijven overal ern hele dikke, misschien wel de dikste vinger in de pap te krijgen. Mineralen uit Afrika bvb , technologie/medische bedrijven in Europa , noem maar op. En dan heb je straks niets meer te willen. Ik hoop dat de EU dat nu eindelijk eens inziet. Simpel voorbeeld, mondkapjes. Maar straks ook de bodemschatten die nodig zijn voor mobieltjes enzenz . Chinezen shoppen de hele wereld rond en zijn binnenkort oppermachtig en dan heb je als consument bijna geen keus meer . Niet voor niets is er nu een database gevonden waar zeer veel info op blijkt te staan van veel invloedrijke personen, tot de laatste cent van hun vermogen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:26

bigone schreef:
China probeert niet voor niets in opkomende economieën en landen met zeer goedkope arbeidskrachten en door veel overnames van Europese bedrijven overal ern hele dikke, misschien wel de dikste vinger in de pap te krijgen. Mineralen uit Afrika bvb , technologie/medische bedrijven in Europa , noem maar op. En dan heb je straks niets meer te willen. Ik hoop dat de EU dat nu eindelijk eens inziet. Simpel voorbeeld, mondkapjes. Maar straks ook de bodemschatten die nodig zijn voor mobieltjes enzenz . Chinezen shoppen de hele wereld rond en zijn binnenkort oppermachtig en dan heb je als consument bijna geen keus meer . Niet voor niets is er nu een database gevonden waar zeer veel info op blijkt te staan van veel invloedrijke personen, tot de laatste cent van hun vermogen.

Ze pakken dat idd heel slim aan, die Chinezen.
Ze zijn de hedendaagse variant van de Europese ontdekkingsreizigers die de inheemse bevolking verleidden met kralen en spiegeltjes.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:28

oomens schreef:
Karl66 schreef:
Het laat vooral zien dat er grenzen aan de vrijhandel zitten en dat je best eisen mag stellen hoe iets geproduceerd wordt. En als dat betekent dat we ons niet meer suf kunnen kopen aan goedkope plastic zooi via alibaba of de action, die door Oeigoeren in strafkampen gemaakt worden, dan is dat maar zo.

Dat lijkt me een stuk betere oplossing dan onze eigen strafkampen voor goedkope dwangarbeid te beginnen, zoals door sommigen voorgesteld wordt.

Of het laat zien dat je op een gegeven moment weinig meer te eisen hebt, als je alle macht uit handen geeft. Op het moment dat wij de keuze hebben tussen 'Oeigoeren' in China, Bangladesh, Myanmar of Mauritanië, dan kunnen we die partijen tegen elkaar uitspelen en eisen stellen. Dat kan op gebied van productprijzen, maar óók op het gebied van behandeling van die 'Oeigoeren'.

De huidige situatie begint echter steeds meer te lijken op een waarin China ook de arbeidskrachten/productiemiddelen elders stevig in eigen handen heeft, en inmiddels de eisende positie heeft. "Pas op, anders draaien we de kraan met grondstoffen, goedkope (dwang)arbeid of Alibabameuk dicht". Dat hebben we allemaal laten gebeuren de laatste decennia, en daar zijn we lang niet alleen maar beter van geworden.

Kijk bijvoorbeeld naar de Brexitonderhandelingen. Het VK heeft daarin nu een behoorlijk zwakkere positie dan wanneer ze hun Commonwealth nog hadden gehad. Nu moeten ze lijdzaam toezien hoe Europa gezamenlijk kan dreigen met semi-isolement, terwijl ze anders het halve continent hun thee of textiel hadden kunnen onthouden als de EU te veel eisen had gesteld.

Ja, we hebben vast de beste bedoelingen gehad met de dekolonisatie, en met het steeds zelfstandiger en onafhankelijker maken van de voormalige koloniën. Dat heeft die landen deels meer welvaart gebracht, maar vooral ook een hoop conflicten een kans gegeven. Bovendien heeft het de grip op die landen zodanig verslapt dat ze niet langer automatisch naar Parijs, Londen, Berlijn of Amsterdam kijken als ze iets willen, maar bijvoorbeeld ook naar Peking, Riyad of Qatar.

De dekolonisatie is niet in ons voordeel geweest denk ik. Zuid Afrika ontspoort, daar worden blanke boeren vermoord. Indonesie is flink geislamitiseerd. Hongkong zou volgens mij willen dat het nog Brits grondgebied was, dan hadden ze nu dat gezeik met China niet gehad.

Karl66
Berichten: 29730
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 20:01

oomens schreef:
Karl66 schreef:
Het laat vooral zien dat er grenzen aan de vrijhandel zitten en dat je best eisen mag stellen hoe iets geproduceerd wordt. En als dat betekent dat we ons niet meer suf kunnen kopen aan goedkope plastic zooi via alibaba of de action, die door Oeigoeren in strafkampen gemaakt worden, dan is dat maar zo.

Dat lijkt me een stuk betere oplossing dan onze eigen strafkampen voor goedkope dwangarbeid te beginnen, zoals door sommigen voorgesteld wordt.

Of het laat zien dat je op een gegeven moment weinig meer te eisen hebt, als je alle macht uit handen geeft. Op het moment dat wij de keuze hebben tussen 'Oeigoeren' in China, Bangladesh, Myanmar of Mauritanië, dan kunnen we die partijen tegen elkaar uitspelen en eisen stellen. Dat kan op gebied van productprijzen, maar óók op het gebied van behandeling van die 'Oeigoeren'.

De huidige situatie begint echter steeds meer te lijken op een waarin China ook de arbeidskrachten/productiemiddelen elders stevig in eigen handen heeft, en inmiddels de eisende positie heeft. "Pas op, anders draaien we de kraan met grondstoffen, goedkope (dwang)arbeid of Alibabameuk dicht". Dat hebben we allemaal laten gebeuren de laatste decennia, en daar zijn we lang niet alleen maar beter van geworden.

Kijk bijvoorbeeld naar de Brexitonderhandelingen. Het VK heeft daarin nu een behoorlijk zwakkere positie dan wanneer ze hun Commonwealth nog hadden gehad. Nu moeten ze lijdzaam toezien hoe Europa gezamenlijk kan dreigen met semi-isolement, terwijl ze anders het halve continent hun thee of textiel hadden kunnen onthouden als de EU te veel eisen had gesteld.

Ja, we hebben vast de beste bedoelingen gehad met de dekolonisatie, en met het steeds zelfstandiger en onafhankelijker maken van de voormalige koloniën. Dat heeft die landen deels meer welvaart gebracht, maar vooral ook een hoop conflicten een kans gegeven. Bovendien heeft het de grip op die landen zodanig verslapt dat ze niet langer automatisch naar Parijs, Londen, Berlijn of Amsterdam kijken als ze iets willen, maar bijvoorbeeld ook naar Peking, Riyad of Qatar.


Wat heb jij een bijzonder raar wereldbeeld :?

Meestal geldt het gezegde de klant is koning. Als het UK nog in de Commonwealth had gezeten, dan hadden ze dus al per definitie niet in de EU gezeten. Toegang tot de EU is namelijk waarom ze de Commonwealth met een hele harde klap hebben laten vallen. Maar stel dat ze er wel in hadden gezeten, denk je dan echt dat die andere landen dan niet aan het rijkste werelddeel en één van de grootste economieën had willen leveren? Denk je dan echt dat ze omzet zomaar zonder problemen aan andere afnemers kwijt hadden gekund en dan ook nog eens voor dezelfde prijzen? De Brexit laat juist zien dat chantage niet zo goed werkt tegen een veel grotere economie. De Britten proberen het door te dreigen dat ze alle visserijrechten afpakken als ze geen gratis onbeperkte toegang tot de vrije markt krijgen en dat de Duitse autoindustrie in de problemen gaat komen, maar ondertussen komen ze per 1 januari zwaar in de problemen.

En wat China betreft, ja het zou een goed idee zijn om de productie over een groter deel van de wereld te verspreiden. Het is om heel veel redenen niet goed dat we China de fabriek van de wereld hebben gemaakt. Maar tegelijkertijd moet je je realiseren dat een dictatuur als China zijn bevolking alleen maar tevreden kan houden door een jaarlijkse economische groei met twee cijfers. Die kunnen zich het helemaal niet veroorloven om het rijkste deel van de wereld, waar ze die groei voor een groot deel vandaan halen, tegen zich in het harnas te jagen. En vergeet niet, al is China de fabriek van de wereld, het is niet de enige fabriek. Landen als India en Zuid Korea hebben er geen enkele moeite mee om een deel van de koek van China over te nemen.
Als er één ding is, waar ze in China bang voor zijn, dan is het wel dat wij afscheid gaan nemen van het neoliberale beleid. Als wij stoppen om bedrijven de kans te geven om tegen zo weinig mogelijk kosten, zoveel mogelijk winst voor een klein groepje te maken, waarbij we op geen enkele manier kijken naar de gevolgen voor de wereld en zijn bevolking, dan stort China binnen de kortste keren in elkaar en zijn ze hun invloed in de wereld voor een groot deel kwijt. Die is namelijk maar op één ding gebaseerd, goedkope rotzooi produceren en die via Alibaba bij ons door de brievenbussen te duwen.

Maar goed dat is misschien een klein beetje offtopic in een topic over de demonstratie op de Dam :o :D

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:26

Ik denk dat we te snel geneigd zijn welvaart in financiële cijfers uit te drukken en niet echt doorhebben wat een storm aan schade we daarmee achterlaten. Koloniën zijn een prima voorbeeld. Je zegt zodra UK wegging er conflicten ontstonden, als ze er nooit zo’n rotzooi van hadden gemaakt dan waren er nooit conflicten geweest. Dit klinkt een beetje alsof wij witte mensen superieur zijn en de enige die orde kunnen houden

Dam demonstratie, oké niet helemaal.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b67ccd67/

(Algemeen, niet aan specifiek iemand gericht) Columniste Clarice Gargard heeft een live stream op Instagram gemaakt in 2017 (?). Daarin is te zien hoe zij door neo nazis (geen ander woord ervoor) flink verbaal te woord wordt gestaan. DeZe mensen worden nu vervolg. Daarnaast is de officier van haar zaak gehaald. Er is een stuk in de rechtse media geplaatst waarin het verband tussen de zaak van Akwasi en haar zaak werd aangehaald en daarom is die officier van de zaak gehaald. Er is natuurlijk geen verband. Deze officier steunt BLM en er was angst dat er minder aandacht was voor de zaak zelf daardoor. Vind dit Zelf nogal vreemd. Maar schroom niet het uit te leggen als je het denkt beter te weten.

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:34

Ik heb geen cijfers ofzo, maar welk Afrikaans of Aziatisch land waar geen Europese kolonisten zijn geweest is op eigen kracht succesvol en vrij van (burger)oorlogen?

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 20:11

elnienjo schreef:
Ik heb geen cijfers ofzo, maar welk Afrikaans of Aziatisch land waar geen Europese kolonisten zijn geweest is op eigen kracht succesvol en vrij van (burger)oorlogen?


Burgeroorlogen zijn vrij normaal maar de meeste landen waren voor kolonisatie gewoon stabiel. We hebben sommige landen compleet in de war geschopt en die bloederige oorlogen zelf veroorzaakt. Neem nu alleen al hoe perfect recht grenzen op het Afrikaanse continent zijn. Je voelt hem al aankomen...

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 20:59

elnienjo schreef:
Ik heb geen cijfers ofzo, maar welk Afrikaans of Aziatisch land waar geen Europese kolonisten zijn geweest is op eigen kracht succesvol en vrij van (burger)oorlogen?


Welk land überhaupt?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann en 107 bezoekers