Het ruimtevaarttopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Het ruimtevaarttopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:07

Want dat bestond nog niet! :)

Ik heb eergisteren de launch van de Crew Dragon gekeken, en werd er oprecht een beetje emotioneel van. Ik vind het zo enorm knap dat we dat kunnen, en vind het zo gaaf dat het een stap richting een beschaving op mars is. Ik ben ook meteen de docu "Mars" op Netflix gaan kijken; een speculatieve serie over de eerste mensen op mars met ondertussen commentaar van wetenschappers waaronder Elon Musk zelf.

Ik vind het allemaal ontzettend interessant (en wenste nu dat ik op de middelbare school wat beter mijn best had gedaan bij natuurkunde), en ik ben vast niet de enige op bokt geïnteresseerd in ruimtevaart, en alles wat we nu nog niet kunnen bereiken. Wie nog meer?

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:20

Ik vind dat we dat dus vooral niet moeten doen. :)
We hebben onze eigen planeet al naar de klote geholpen, slaan elkaar de hersens in en liggen lam om een virus omdat we doodsimpelweg niet in staat zijn te accepteren dat het leven voor iedereen gewoon een keertje ophoudt, ongeacht hoe.

En met deze geweldige achtergrond en insteek willen we een kolonie stichten of, nog erger, hopen we buitenaards leven te treffen? We zijn nu al kansloos door eigen toedoen.

En: er zweeft, uiteraard dankzij ons, al zat afval in de ruimte rond. Want we kunnen het wel de lucht inschieten maar niet opruimen. Laat ze daar eerst maar eens wat op verzinnen. ;)

Foaly

Berichten: 4835
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:29

Citaat:
... wetenschappers waaronder Elon Musk zelf


Je weet dat Elon Musk juist de hele ruimtewetenschap in gevaar heeft gebracht door een niet-gesteriliseerde Tesla de ruimte in te schieten? Google daar maar eens op, ik zou die man nog niet vertrouwen met een speelgoedhelicopter :=

Verder, ruimtevaart? Absoluut voor. Of we echt een kolonie ergens anders moeten gaan stichten? Mwoah, dat lijkt me voor nu nog een honderd bruggen te ver.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-08-20 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam uit quote gehaald

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:31

Jaaa ruimtevaart, ik houd er van.

Ze zijn ze zeker wel bezig met ruimafval reduceren, dus ze werken er aan.

Anton Petrov heeft een heel informatief kanaal, over planeten, sterren, zwarte gaten etc etc. Daarnaast is de app solar walk 2 wel een leuke aanrader, even wachten tot hij in de aanbieding komt voor een paar cent. Ik heb ook totaal geen verstand van de ruimte, maar ik vind het heel interessant en indrukwekkend. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:32

Palmera schreef:
Ik vind dat we dat dus vooral niet moeten doen. :)
We hebben onze eigen planeet al naar de klote geholpen, slaan elkaar de hersens in en liggen lam om een virus omdat we doodsimpelweg niet in staat zijn te accepteren dat het leven voor iedereen gewoon een keertje ophoudt, ongeacht hoe.

En met deze geweldige achtergrond en insteek willen we een kolonie stichten of, nog erger, hopen we buitenaards leven te treffen? We zijn nu al kansloos door eigen toedoen.

En: er zweeft, uiteraard dankzij ons, al zat afval in de ruimte rond. Want we kunnen het wel de lucht inschieten maar niet opruimen. Laat ze daar eerst maar eens wat op verzinnen. ;)



Heb je zeker een punt. :j Neemt niet weg dat het nog steeds een onderwerp is waar veel mensen in geïnteresseerd zijn.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:10

Palmera schreef:
Ik vind dat we dat dus vooral niet moeten doen. :)
We hebben onze eigen planeet al naar de klote geholpen, slaan elkaar de hersens in en liggen lam om een virus omdat we doodsimpelweg niet in staat zijn te accepteren dat het leven voor iedereen gewoon een keertje ophoudt, ongeacht hoe.

En met deze geweldige achtergrond en insteek willen we een kolonie stichten of, nog erger, hopen we buitenaards leven te treffen? We zijn nu al kansloos door eigen toedoen.

En: er zweeft, uiteraard dankzij ons, al zat afval in de ruimte rond. Want we kunnen het wel de lucht inschieten maar niet opruimen. Laat ze daar eerst maar eens wat op verzinnen. ;)

Ik vindt de fixatie op ruimtevaart ook meer een weglopen voor de zelf gemaakte problemen. Maakt het voor mij glashelder dat we niet toe zijn aan verder weg gaan. Alleen al omdat er heel veel mensen hier zouden achterblijven in de rotzooi die vaak niet eens hun schuld is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:50

Ik ben zeer geinteresseerd in dit onderwerp.
De "beschaving op mars" is echter véél verder weg dan Elin Musk doet voorkomen.
Terraforming van mars is momenteel geen optie (venus is wat dat betreft hoopvoller, maar ook nog vér buiten de menselijke technische capaciteiten).

Wat je nu nodig zou hebben op mars is een gesloten habitat waar mensen op lange termijn in kunnen leven, en dat zijn eigen kringlopen in stand kan houden. Dit is experimenteel hier op aarde nog nooit gelukt; het biosphere 2 experiment mislukte jammerlijk, en door verschillende oorzaken die ieder op zich fataal zouden zijn op mars. En dit experiment is uitgevoerd onder oneindig veel gunstiger omstandigheden dan op die planeet.

Mensen naar mars sturen nu is imo geld weggooien ( maar in Elin Musk's wereld maakt dat geloof ik weinig uit).
We hebben geavanceerde robots, AI om ze te besturen gaat met sprongen vooruit, dergelijke apparatuur op missie zenden is zoveel effectiever en goedkoper dat ik het nonsens vindt fragiele zoogdieren compleet met alle uitrusting om ze in leven te houden op een missie te sturen waarvan robots al bewezen hebben het werk beter te kunnen doen.

En dan laat ik de levensgevaarlijke risico's nog buiten beschouwing. Kijk maar eens hoeveel van dergelijke missie's mislukken, dat betekent de hele bemanning dood. In beval van een onbemand voertuig is dat slechts "jammer, nieuwe robot maken".

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:29

Eens, de mensheid kan beter zelf een 'planeet' fabriceren als er zo nodig een kolonie in de ruimte gesticht moet worden. Zoiets als te zien is aan het eind van Interstellar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:55

Palmera schreef:
Ik vind dat we dat dus vooral niet moeten doen. :)
We hebben onze eigen planeet al naar de klote geholpen, slaan elkaar de hersens in en liggen lam om een virus omdat we doodsimpelweg niet in staat zijn te accepteren dat het leven voor iedereen gewoon een keertje ophoudt, ongeacht hoe.

En met deze geweldige achtergrond en insteek willen we een kolonie stichten of, nog erger, hopen we buitenaards leven te treffen? We zijn nu al kansloos door eigen toedoen.

En: er zweeft, uiteraard dankzij ons, al zat afval in de ruimte rond. Want we kunnen het wel de lucht inschieten maar niet opruimen. Laat ze daar eerst maar eens wat op verzinnen. ;)

Ik ook. Dingen als ruimtevaarttoerisme en het plan van Musk om 30.000 (!) satellieten de ruimte in te schieten zodat wij wat sneller kunnen internetten, daar word ik echt verdrietig van. Wat Palmera al zegt, er zweeft al zóveel troep in de ruimte en bovendien is de uitstoot van zo'n raket nu ook niet echt energiezuinig. Dan voel ik me vrij nietig met mijn vliegschaamte :o

Ik ben wél voorstander van ruimtevaart in het kader van wetenschappelijk onderzoek naar bijvoorbeeld klimaatverandering. Niet voor plezierreisjes van de rijke tatta's of voor 'kijk-eens-wat-ik-kan'-dingen.

Neemt niet weg dat het fascinerend is dat we dit kunnen (ook die preciezie van de landingen van zo'n ding dat weer terugkomt! :)) )

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het ruimtevaarttopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 15:37

Ik lees mee! Ik vind de ruimte razend interessant en kijk ook regelmatig naar de lanceringen van de SpaceX raketten.
De kolonie op mars is voor mij niet zo nodig, al zie ik er ook geen kwaad in.
Ik vind het vooral enorm interessant hoe het heelal werkt, waar levende organismen zouden kunnen zitten, en ook theorieën over wormgaten en reizen door de tijd en de elasticiteit van het heelal en dat soort zaken..
Steven Hawkins vond ik enorm interessant om naar te luisteren, en Neil Degrasse Tyson.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Het ruimtevaarttopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:53

Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in ruimtevaart (Vooral die hordes satellieten in de lucht ben ik niet blij mee), maar wel énorm geïnteresseerd in astronomie. :j

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:07

Ik vind het echt mega interessant! Ik meld me dan ook graag. Ik heb gister een app gedownload waar je ook haarfijn alle sterren kunt zien, helemaal rond de aarde kunt en ook live kan volgen waar de ISS zich bevind. Echt mega fascinerend vind ik het.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:09

Loei schreef:
Ik vind het echt mega interessant! Ik meld me dan ook graag. Ik heb gister een app gedownload waar je ook haarfijn alle sterren kunt zien, helemaal rond de aarde kunt en ook live kan volgen waar de ISS zich bevind. Echt mega fascinerend vind ik het.


Ah, Stellarium?

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:16

Matheno schreef:
Loei schreef:
Ik vind het echt mega interessant! Ik meld me dan ook graag. Ik heb gister een app gedownload waar je ook haarfijn alle sterren kunt zien, helemaal rond de aarde kunt en ook live kan volgen waar de ISS zich bevind. Echt mega fascinerend vind ik het.


Ah, Stellarium?


Nee Star Walk 2, heb de betaalde versie.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Het ruimtevaarttopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:38

Ik gebruik zelf de betaalde Stellarium daarvoor.

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:43

De Starlink satellieten vind ik juist erg gaaf. Dat is een aardige stap vooruit voor de mensheid, zodra er overal ter wereld goede internetontvangst is. Elon musk doet er nu al heel veel aan om de wereld te verbeteren, en ik verwacht ook dat hij zich juist bezig zal gaan houden met het weghalen van puin en oude satellieten uit de dampkring.
Ik vind het geweldig hoe hun raketten herbruikbaar zijn.. en om te zien hoe die dingen terug op 'I still love you' landen, dat is toch gewoon onvoorstelbaar? Ik kan daar elke keer opnieuw weer met verbazing naar kijken :D

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:54

8nnemiek schreef:
De Starlink satellieten vind ik juist erg gaaf. Dat is een aardige stap vooruit voor de mensheid, zodra er overal ter wereld goede internetontvangst is. Elon musk doet er nu al heel veel aan om de wereld te verbeteren, en ik verwacht ook dat hij zich juist bezig zal gaan houden met het weghalen van puin en oude satellieten uit de dampkring.
Ik vind het geweldig hoe hun raketten herbruikbaar zijn.. en om te zien hoe die dingen terug op 'I still love you' landen, dat is toch gewoon onvoorstelbaar? Ik kan daar elke keer opnieuw weer met verbazing naar kijken :D


Klopt, we vonden het wel bijzonder dat ze de connectie verloren van de raket, en een minuut later stond hij er ineens -O-

Afbeelding

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Het ruimtevaarttopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:58

Heb mij van het weekend prima vermaakt met de lancering en een aantal uur later de aankoppeling aan de ISS :)

Ben meerdere keren op het Kennedy Space Centre geweest en dat is echt ontzettend gaaf! Ook leuk om plekken te herkennen waar je gelopen hebt :)

Elon Musk is dan wel met regelmatig een soort Coiboi die wel wat onbedachte zetten maakt. Maar hij heeft wel door gezet en het voor elkaar gekregen dat er voor het eerst in jaren mensen vanaf Amerikaanse grond naar het ISS gebracht zijn (onafhankelijkheid van de russen)
Hij steekt zijn kop altijd boven het maaiveld :)

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Re: Het ruimtevaarttopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:18

Haha die meme :')

Heb ook weer met spanning gekeken zowel naar de launch als de koppeling, wat zag het er modern uit allemaal vergeleken met eerdere beelden. De tour door de twee astronauten door de cabine was leuk moest wel lachen om de knuffel dino die ze mee hebben,

"Ik" ga als het goed is deze zomer voor de tweede keer naar Mars met NASA. Je kon je naam weer opgeven zodat deze op een chip op de rover kwam te staan die ze gaan sturen. Dit heb ik in 2018 ook gedaan en heb toen zelfs een boarding pass en nu frequent flyer miles gekregen helemaal leuk :)

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:30

8nnemiek schreef:
De Starlink satellieten vind ik juist erg gaaf. Dat is een aardige stap vooruit voor de mensheid, zodra er overal ter wereld goede internetontvangst is.


Alleen wel ontzettend veel vervuiling als je objecten probeert vast te leggen helaas .. :-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:02

lovelynutia schreef:
Haha die meme :')

Heb ook weer met spanning gekeken zowel naar de launch als de koppeling, wat zag het er modern uit allemaal vergeleken met eerdere beelden. De tour door de twee astronauten door de cabine was leuk moest wel lachen om de knuffel dino die ze mee hebben,

"Ik" ga als het goed is deze zomer voor de tweede keer naar Mars met NASA. Je kon je naam weer opgeven zodat deze op een chip op de rover kwam te staan die ze gaan sturen. Dit heb ik in 2018 ook gedaan en heb toen zelfs een boarding pass en nu frequent flyer miles gekregen helemaal leuk :)



Jaaa die knuffeldino die opeens rondzweefde. _O- Maakt het weer zo lekker menselijk, haha.

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:21

Matheno schreef:
Alleen wel ontzettend veel vervuiling als je objecten probeert vast te leggen helaas .. :-(

Ja, ik kan me goed voorstellen dat het ook erg vervelend is voor oa astronomen, maar ik vond het wel erg goed te horen dat Elon luistert naar hun zorgen en al begonnen is met experimenten met coatings en verf op de satellieten om reflectie tegen te gaan.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Het ruimtevaarttopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:50


History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:51

Hier nog iemand die launch afgelopen weekend met veel interesse gevolgd heeft.

Nog een Netflix aanrader als het wat luchtiger mag zijn: Space Force! Het krijgt niet overal de beste reviews, maar ik vind het best een leuke serie. En volledig in thema.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Het ruimtevaarttopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:39

Wij hebben de app van Nasa geinstalleerd. Daarop was uiteraard live de lancering te zien en het aankoppelen. En ook live beelden in het ruimtestation.