Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nps
Berichten: 1982
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:11

mylittlejoy schreef:
Ik heb gisteren de persconferentie van de nieuwe press secretary Psaki zitten kijken. Wat een verademing: inhoudelijke antwoorden of aangeven dat ze daarop terugkomt, open uitstraling en een prettige sfeer met de journalisten. Enorme vooruitgang in vergelijking met de propaganda conferenties van Kayleigh.



Zo inderdaad, iedere keer als ik in het nieuws iets van Biden zie denk ik ook jee, wat een verademing, een normaal mens. Toen hij zijn vrouw een knuffel gaf met de inauguratie straalde dat ene moment al meer liefde uit dan Trump in zijn gehele periode. En zijn plannen tot nu toe (supersnel aan de slag met de coronacrisis met een plan, terug in het klimaatakkoord, terug in het WHO) zijn ook een verademing.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:16

pien_2010 schreef:
Pandora2 schreef:
En Biden heeft ook gelijk een vliegende start genomen. 17 decreten ondertekend op zijn 1e dag :=
Was ook wel fijn om Obama nog even te horen speechen.


Ook vind ik dit wel iets raars hebben. Toen Trump kwam werd in vliegende vaart 4 jaar Obama beleid terug gedraaid. Nu gebeurt het zelfde maar andersom. Ik vind dat ook iets raars hebben, want uiteraard ben ik NU blij met het terug draaien van zaken, maar het heeft ook iets niet opbouwend dat dit iedere keer gebeurt.

Dat bedacht ik me ook inderdaad. Zo kom je als land ook niet veel verder, heb ik het idee. Het komt ook de verdeeldheid niet ten goede.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:30

Niet alles wordt terug gedraaid, alleen beleid die is gemaakt met een “executive order” (alleen door de president bepaald, niet ondersteund door congres of senate) dat kan namelijk ook weer met een executive order ongedaan gemaakt worden.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:34

Ayasha schreef:
No offense, maar ik denk dat Amerika grotere problemen heeft dan de trainingsmethodes van TWH's. Hoe sneu ik het ook vind. Dat lijkt me niet echt prioriteit nu. Eerst maar eens zien dat ie terug een bevolking heeft die elkaar niet bij elk meningsverschil te lijf gaan.


Het is geen wedstrijd toch? Trump heeft dit rap teruggedraaid toen hij aan de macht kwam

IMANDRA

Berichten: 9808
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:00


Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:36

Daphara schreef:
Niet alles wordt terug gedraaid, alleen beleid die is gemaakt met een “executive order” (alleen door de president bepaald, niet ondersteund door congres of senate) dat kan namelijk ook weer met een executive order ongedaan gemaakt worden.

Weet ik, het is ook meer een gevoel wat het geeft. Bij Obama vond ik dat echt heel naar en kan me voorstellen dat het ook zo voelt voor de mensen die op Trump hebben gestemd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:37


Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:39

En de soap gaat nog even door....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:40

Serieus... Trump-aanhangers lijken wel gebrainwasht. Zo veel charme had trump nu toch ook niet. :?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:43

Ja erg he, zouden ze dit vier jaar volhouden?

tamary

Berichten: 29174
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:11

karuna schreef:
Ja erg he, zouden ze dit vier jaar volhouden?

Ja. Politiek systeem is geheel kapot en al lang niet meer een volksvertegenwoordiging.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:11

En ondertussen had Trump zo'n beetje zijn gehele familie overal en nergens ingezet _O-

Wat een tut zeg.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:12

Maar ook dit:

Afbeelding

_O- _O-

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 19:00

Een van de punten die Biden op het lijstje heeft staan is een kleine hervorming van het kiesstelsel.

De districten blijven helaas
(het districtenstelsel heeft de neiging om een twee partijen systeem te creëren)
maar het 'gerrymandering', waarmee je het in feite zinloos maakt om te gaan stemmen gaat worden beperkt.

Ook wordt het 'register to vote' eenvoudiger
(... hebben ze geen burgerlijke stand / gba...??)
en wordt het minder makkelijk mensen hun 'passief en actief kiesrecht' af te pakken.
(In NL kan de rechter dit opleggen, maar het is een zeldzame maatregel.)

Persoonlijk denk ik dat de districten overboord moeten, dan komt er ruimte voor meedere partijen en kan er 'gepolderd' worden.

(Wij hebben christelijke partijen die links zijn en het cda is rechts; meerdere partijen die zich liberaal noemen (vvd, d66) vier partijen die tot de rode familie horen en twee partijen met veel groen er in. - "Dan valt er veel te kiezen en te onderhandelen." Wat in zichzelf al een oefening is in verschillende standpunten leren kennen, nuances, etc.)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 19:15


IMANDRA

Berichten: 9808
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 19:22

De democraten hebben maar een hele minimale meerderheid, dus ik kan wel begrijpen dat ze het niet meteen rigoreus aanpakken. Zal ook wel een reden achter zitten. Het is in ieder geval een stap in de goede richting I guess?

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:55

Hier in NL zijn er wel wat teveel partijen vind ik eigenlijk hoor.... Maar in de USA zou het mooi zijn als het gewoon eens een kwestie zou worden van meeste stemmen gelden o.i.d. en niet dat gedoe met die kiesmannen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:27

Met een meerpartijenstelsel krijg je tenminste niet excessen zoals nu met Trump is gebeurd. Veel mensen kozen hem omdat ze Hilary nóg erger vonden.

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:42

IMANDRA schreef:
De democraten hebben maar een hele minimale meerderheid, dus ik kan wel begrijpen dat ze het niet meteen rigoreus aanpakken. Zal ook wel een reden achter zitten. Het is in ieder geval een stap in de goede richting I guess?


De huidige regels (onder Trump en voorgangers) zijn hart-stik-ke pro 'GOP'.
(Niets goeds aan die partij en om je 'republikeinen' te noemen als je de geest van de Founding Fathers zo om zeep helpt...)


Gesteld dat er in 2015 'meeste stemmen gelden' was gedaan, hadden we president Rodham Clinton gehad als eerste vrouw die het betonnen plafond had geslecht.

Karl66

Berichten: 29747
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:34

Magrathea schreef:
karuna schreef:
Impeachment tegen Biden ingediend door een republikeinse dame
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1978192 ... dent-biden

Ja dat had ze al aangekondigd. 8)7 helemaal wappie die mensen. Hebben ze nou echt niks beters te doen?


De republikeinse partij heeft een heel groot probleem. Het aantal Trump aanhangers binnen de partij is zo groot, dat je om de voorverkiezingen binnen die partij te winnen full Trump moet gaan. En dan krijg je dus dit soort politici. En tegelijkertijd raak je daarmee in de verkiezingen alle zwevende kiezers kwijt, waardoor je de verkiezingen gaat verliezen. Dat zag je bijvoorbeeld in Georgia gebeuren.

Maar dit soort politici uit de partij wegkrijgen gaat heel moeilijk worden, ze hebben een te grote achterban gekregen.

In de VS is het verkiezingsstelsel niet federaal geregeld maar op staatsniveau en dat is in de constitutie zo afgesproken. Daardoor kan Biden, zelfs al zou hij dat nog zo graag willen, er nauwelijks iets aan veranderen, dat valt namelijk niet binnen zijn bevoegdheden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:25

Ik zie nu ook de foto van die republikeinse dame.
Altijd leuk als mensen zichzelf gecensureerd noemen terwijl ze op TV mogen spreken, een zetel hebben in de senaat en in een microfoon mogen praten etc. :')

Ik snap dat het heel moeilijk is geregeld, maar er moet toch iets zijn wat ze kunnen doen?
Want dit werkt óók niet.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 01:03

Janneke2 schreef:
Ook wordt het 'register to vote' eenvoudiger
(... hebben ze geen burgerlijke stand / gba...??)

Nee, je kunt daar gewoon met de Noorderzon verdwijnen. En verschijnen.
Citaat:
Amerika kent geen burgerlijke stand en geen bevolkingsregister. (Vandaar dat verkiezingen daar vaak zo chaotisch verlopen.) De enige manier waarop de overheid de bevolking enigszins registreert is via 10-jaarlijkse volkstellingen, de Federale Census.

https://www.voorouders.net/help/familie-in-amerika/

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:39

Denk dat stap 1 is proberen om de popular vote in te voeten voor alleen presidentiële verkiezing en het systeem verder zo te laten (wel gerrymandering verbeteren). Al die andere verkiezingingen is vanuit een federaal systeem wel te begrijpen. Maar juist omdat presidentschap niet beperkt is tot een staat of maar 1 staat betreft zou het daar imo wel logischer zijn om t aan te passen. Weinig kans alleen dat je dat er zomaar doorheen krijgt.

Wellicht dat Trump een eigen partij krijgt. Denk dat dat nieteens zo heel slecht zou zijn voor het land. De Republikeinen zouden dan minder intern gesteggel hebben en alle gekkies kunnen elkaar heerlijk gek blijven maken. Forceert ook meer bipartisan

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:18

Op 8 februari start de impeachment procedure tegen Trump hoorde ik net in het journaal.

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:20

Ik vraag me toch af of dat nou wel zo'n goed idee is, gezien Biden's oproep tot eenheid.