kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myfairytale
Berichten: 5386
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:49

Princess_ schreef:
Myfairytale schreef:
Weer een hoop bokkers die roomser dan de paus zijn, bah.
Laten ze dat dier maar zsm in quarantaine zetten.


Hoezo is het volgen van regels roomser dan de paus zijn :') doen regels er voor jou niet toe zodra het om een schattig dier gaat?


Omdat vrijwel iedereen wel eens een regel breekt. Heeft niets te maken met schattigheid (ik hou niet eens echt van katten), masr een levend wezen. In België in quarantaine plaatsen en geef dat meisje desnoods een boete.

Jorex

Berichten: 9945
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:49

@Thioro maar wat deze situatie anders maakt is dat het dier 6 weken geleden naar België is gehaald en 7 weken geleden is ingeënt en volgens mij komt ie ook alleen maar in contact met zijn baasje op het moment. Dus valt niet te vergelijken met de zaken die jij aanhaalt, waarbij de dieren allemaal niet ingeënt waren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110686
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:52

Myfairytale schreef:
Weer een hoop bokkers die roomser dan de paus zijn, bah.
Laten ze dat dier maar zsm in quarantaine zetten.


Ik vind deze reactie vooral heel naief.
Dus we moeten alles en iedereen risico laten lopen omdat er één kat niet volgens de regels het land binnen komt?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:01

Myfairytale schreef:
Omdat vrijwel iedereen wel eens een regel breekt.


Dat klopt, maar dan moet je niet gaan vingerwijzen naar de verkeerde partij als je gepakt wordt! Als het nou allemaal onbewust en onwetend gebeurd was, dan had ik nog enige sympathie kunnen opbrengen voor het meisje. Maar zij WIST, zij wist wat ze deed. De FAVV had gezegd 'Nee, breng deze kat niet naar hier, laat die daar 3 maanden in quarantaine en dan mag het wel. Als je de kat nu meebrengt, is dat illegaal en dan is de regel dat het dier afgemaakt moet worden.' Het meisje bezat die kennis, dit wist ze. Als je dan met die kennis alsnog dat dier aan boord van een vliegtuig sleurt, dan geef je imo geen sikkepit om die kat. Dan wil je er een principekwestie van maken of denk je een leuk, schattig souvenir uit Peru mee te nemen, ik weet niet wat de drijfveer was, maar dan ben je simpelweg aan het spelen met het leven van een dier.

Als een land tegen jou zegt: kom niet naar hier of je huisdier wordt afgemaakt, stap jij dan toch nog vrolijk met je huisdier op een vliegtuig naar dat land? Ik zit wel meer in met mijn huisdier dan dat.

Dus het is schrijnend en ik hoop voor de kat dat er een oplossing komt waardoor die kan blijven leven, maar laten we niet vergeten dat als de kat sterft het zeker niet alleen de FAVV is die daar verantwoordelijk voor is, zeker niet.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:03

Princess_ schreef:
Myfairytale schreef:
Weer een hoop bokkers die roomser dan de paus zijn, bah.
Laten ze dat dier maar zsm in quarantaine zetten.

Hoezo is het volgen van regels roomser dan de paus zijn :') doen regels er voor jou niet toe zodra het om een schattig dier gaat?
Myfairytale schreef:
Omdat vrijwel iedereen wel eens een regel breekt. Heeft niets te maken met schattigheid (ik hou niet eens echt van katten), masr een levend wezen. In België in quarantaine plaatsen en geef dat meisje desnoods een boete.

Of zet kat in quarantaine en bij gezond herplaatsen naar nieuw huisje. En meisje boete + kat kwijt. Dan heeft kat niet de straf voor deze actie en heeft het toch een afschrikkende werking voor anderen om hun nieuwe vriendje tegen de regels in binnen te smokkelen.
Daarnaast is het wel zo fijn als quarantaine ook in land van aankomst mogelijk wordt ipv enkel land van vertrek, maar dat is langere termijn planning.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:14

Katje op het vliegtuig terug naar Peru, meisje euthanaseren. Voila, opgelost.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:25

DeMolenhoek schreef:
Niet gebeten? Een krab, een lik etc draagt dit ook over. Wat niet ondenkbaar is bij een dier. Als zij 3 maand geduld had gehad was heel deze kostelijke heisa nergens voor nodig geweest.

Ik dacht dat er wel een doorboring van de huid moet zijn om besmet te raken. Door likken of aaien lijkt me echt sterk.

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:31


tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:47

anjali schreef:
DeMolenhoek schreef:
Niet gebeten? Een krab, een lik etc draagt dit ook over. Wat niet ondenkbaar is bij een dier. Als zij 3 maand geduld had gehad was heel deze kostelijke heisa nergens voor nodig geweest.

Ik dacht dat er wel een doorboring van de huid moet zijn om besmet te raken. Door likken of aaien lijkt me echt sterk.

Honden likken je gezicht als ze de kans krijgen (klein kind bv), maar ook : wondje, met die hand eten/ogen wrijven, ... en kattentongen zijn voorzien van soort schuurpapier, wat een hondentong inderdaad niet heeft, mogelijkheden genoeg dus.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:53

Princess_ schreef:
Tsja....

Regels zijn regels, dat is hoe ik erover denk. Hoe zielig het ook is.


en uit dit soort uitspraken komt de meeste ellende voort. Regels zijn prima maar er zijn de uitzonderingen die de regels bevestigen.
Overigens gaat dit een stap verder dan "regels" dit is dictatuur waar we langzaam aan steeds meer krigen in Nederland. Blijkbaar zijn er al mensen die daar aan gewend zijn.

Dus het is buiten proportie om een katje, wat bewezen antistoffen draagt, in te laten slapen. Puur machtsvertoon om te zien wie de grootste heeft -:(-

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:54

En wie is met dat machtsvertoon gestart? De FAVV of de zogenaamd reddende engel?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:45

Gini schreef:
En wie is met dat machtsvertoon gestart? De FAVV of de zogenaamd reddende engel?

Dan de kat lateninslapen uit wraak? Jij hebt de regels genegeerd, dan pakken we jou maar terug waar het het meest pijn doet?
En ik maar denken dat het over gezondheid ging ...

Telpeva

Berichten: 14717
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:50

Het gaat niet om Nederland maar om België.

Verder geen mening want ik weet te weinig over rabiës :)

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:59

De kat is de dupe van haar roekeloos gedrag, dat is wat ik ervan vind. We vechten met z'n allen tegen corona, maar mogelijke rabiës gaan we toelaten? Ik vind het redelijk hypocriet.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:04

DeMolenhoek schreef:
The_Cat schreef:
Ik vind het gewoon zo dom dat ze de papieren gekregen heeft om de kat te importeren. Daar zouden ze dan in de eerste plaats iets moeten aan doen.

Nu langs de andere kant begrijp ik ook niet waarom het dier meteen dood moet. Wat is er mis met om het in quarantine te zetten?


Heb je een bron waar staat dat ze de papieren heeft gekregen? Want dat heb ik echt nog nergens gelezen.


Ik heb het in de krant gelezen, maar de papieren versie. Ik het even digitaal voor je opgezocht, maar dat is dus enkel voor abonnees. Daarom hier even de qoute uit de krant. Er is een hele tijdslijn, maar ik kopieer dit stukje om geen 'ruzie' met de krant te krijgen

"Het verhaal van katje Lee nam de voorbije zes dagen ongekende proporties aan. De kitten stal twee maanden geleden het hart van Selena in Cuzco, een stad in Peru waar de studente toegepaste psychologie stage liep. Ze adopteerde de kat en ging om alle nodige vaccinaties. Alleen: na een inenting tegen hondsdolheid mag een dier drie maanden niet vliegen. En dat was een probleem, want het coronavirus brak uit en vanuit Peru was er slechts één repatriëringsvlucht. Wachten was geen optie.

Van de Belgische ambassade kreeg Selena gezien de uitzonderlijke situatie de toestemming om Lee mee te nemen. Het FAVV was minder makkelijk te overtuigen."

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:05

Maar vind het van het FAVV heel hypocriet dat alle puppymill puppys uit het oostblok wel mogen blijven leven. Deze komen al op amper 6 weken of zo de grens over en zijn meestal met niets in orde. En je gaat me niet zeggen dat die landen rabiësvrij zijn. Dus dan zou elke puppymill alle honden dood moeten hebben en zou er zoveel minder dierenleed zijn. (Zijn ook genoeg instanties die honden uit griekenland en zo aanbieden, of die volledig 'getest' zijn, dat betwijfel ik aangezien ze niet dood binnen komen en niet levend dan bij een nieuwe baas gaan.)

Ik zou voorlopig die kitten in quarantaine zetten en wel hier in BE. En niet in Peru in een kattencafe? Want daar kan het niet nog eens in contact komen met rabiës? Denk dat degelijke quarantaine beter zal zijn dan een kattencafe.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:09

Dan is het ook raar dat de rechtbank gisteren de zaak 2 weken uitstelt om de advocaat de gelegenheid te geven een verweer op te stellen, dan is het katje dus nog 2 weken in hand/omgeving van anderen, mocht ie besmet zijn is dat natuurlijk niet handig en dat door een rechtbank beslissing.

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:13

Stel: je woont in de omgeving van dit meisje en haar kat, je hebt zelf ook huisdieren (en misschien wel jonge kinderen) de kat Lee mag blijven leven en gaat binnen een paar weken/maanden naar buiten. De kat is echter toch besmet met Rabiës maar vertoont geen symptomen... Jouw kat/hond komt in aanraking met deze kat, jouw kind, jezelf, je familie en vrienden komen in aanraking mzt jouw huisdieren... Na x aantal tijd blijkt de kat dan toch besmet te zijn... Resultaat: alle dieren waarmee de kat in aanraking is gekomen moeten gëuthanaseerd worden, dus ook die van jou... Alle mensen die met de kat en mogelijk besmette dieren in aanraking zijn geweest moeten per direct behandeld worden...
Simpele vraag: wil je dat risico lopen? Ik persoonlijk niet...

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:14

Tieneke schreef:
De kat is de dupe van haar roekeloos gedrag, dat is wat ik ervan vind. We vechten met z'n allen tegen corona, maar mogelijke rabiës gaan we toelaten? Ik vind het redelijk hypocriet.

De kans dat het katje besmet is ,is relatief klein. Om alles uit te sluiten zet het nog 6 weken apart.

Maar half bokt is hypocriet bezig, een deel heeft buitenlandse honden die ook maar 14 dagen van te voren geënt worden en dan naar Nl en Belgie gebracht worden.Wat is het verschil? Dan werkt die enting ook niet.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:14

Besje schreef:
Stel: je woont in de omgeving van dit meisje en haar kat, je hebt zelf ook huisdieren (en misschien wel jonge kinderen) de kat Lee mag blijven leven en gaat binnen een paar weken/maanden naar buiten. De kat is echter toch besmet met Rabiës maar vertoont geen symptomen... Jouw kat/hond komt in aanraking met deze kat, jouw kind, jezelf, je familie en vrienden komen in aanraking mzt jouw huisdieren... Na x aantal tijd blijkt de kat dan toch besmet te zijn... Resultaat: alle dieren waarmee de kat in aanraking is gekomen moeten gëuthanaseerd worden, dus ook die van jou... Alle mensen die met de kat en mogelijk besmette dieren in aanraking zijn geweest moeten per direct behandeld worden...
Simpele vraag: wil je dat risico lopen? Ik persoonlijk niet...

Het is een kitten hij komt nog niet eens buiten

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:15

Dit hele drama had vermeden kunnen worden als de vrouw gewoon nooit toestemming gekregen had om deze kat mee te nemen. Dat begrijp ik gewoon al niet. Waarom geven ze toestemming om de kat mee te nemen als ze weten dat ze dan hier afgemaakt moet worden. Domme Belgische ambassade..

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:17

Keandra schreef:
Maar vind het van het FAVV heel hypocriet dat alle puppymill puppys uit het oostblok wel mogen blijven leven. Deze komen al op amper 6 weken of zo de grens over en zijn meestal met niets in orde. En je gaat me niet zeggen dat die landen rabiësvrij zijn. Dus dan zou elke puppymill alle honden dood moeten hebben en zou er zoveel minder dierenleed zijn. (Zijn ook genoeg instanties die honden uit griekenland en zo aanbieden, of die volledig 'getest' zijn, dat betwijfel ik aangezien ze niet dood binnen komen en niet levend dan bij een nieuwe baas gaan.)

Ik zou voorlopig die kitten in quarantaine zetten en wel hier in BE. En niet in Peru in een kattencafe? Want daar kan het niet nog eens in contact komen met rabiës? Denk dat degelijke quarantaine beter zal zijn dan een kattencafe.


Als het katje in Peru gebleven was had het niet uitgemaakt waar het verbleef (isolatie is daar niet nodig) maar het katje moet daar wel nog drie maanden blijven na vaccinatie en bloedstaal afnemen.

Besje

Berichten: 819
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:20

beatje schreef:
Besje schreef:
Stel: je woont in de omgeving van dit meisje en haar kat, je hebt zelf ook huisdieren (en misschien wel jonge kinderen) de kat Lee mag blijven leven en gaat binnen een paar weken/maanden naar buiten. De kat is echter toch besmet met Rabiës maar vertoont geen symptomen... Jouw kat/hond komt in aanraking met deze kat, jouw kind, jezelf, je familie en vrienden komen in aanraking mzt jouw huisdieren... Na x aantal tijd blijkt de kat dan toch besmet te zijn... Resultaat: alle dieren waarmee de kat in aanraking is gekomen moeten gëuthanaseerd worden, dus ook die van jou... Alle mensen die met de kat en mogelijk besmette dieren in aanraking zijn geweest moeten per direct behandeld worden...
Simpele vraag: wil je dat risico lopen? Ik persoonlijk niet...

Het is een kitten hij komt nog niet eens buiten


Nee nu nog niet... Er staat ook.dzt ik zeg dat de kat binnen enkele weken/maanden buiten gaat :)*


http://www.favv.be/dierengezondheid/rabies/

"De incubatietijd is afhankelijk van de aard en de plaats van de beet, de diersoort die de beet heeft toegebracht en de hoeveelheid virus, maar bedraagt gemiddeld 20-60 dagen (met een spreiding van 5 dagen tot een jaar of langer)"

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:21

beatje schreef:
Tieneke schreef:
De kat is de dupe van haar roekeloos gedrag, dat is wat ik ervan vind. We vechten met z'n allen tegen corona, maar mogelijke rabiës gaan we toelaten? Ik vind het redelijk hypocriet.

De kans dat het katje besmet is ,is relatief klein. Om alles uit te sluiten zet het nog 6 weken apart.

Maar half bokt is hypocriet bezig, een deel heeft buitenlandse honden die ook maar 14 dagen van te voren geënt worden en dan naar Nl en Belgie gebracht worden.Wat is het verschil? Dan werkt die enting ook niet.


Daarom ben ik ook tegen de massale import van zielige honden uit het buitenland onder het mom van adoptie. Of oostblokpuppies.
Quarantaine is uiteraard de beste optie, maar ik begreep ergens dat dat geen optie zou zijn, dat de diensten daar niet op voorzien zijn. Dat moet natuurlijk ook aangepakt worden als de Europese wetgeving wel om die mogelijkheid vraagt. In die zin volg ik Ben Weyts wel.

Het is compleet belachelijk alleszins hoe dit op de spits gedreven wordt. En de doorsnee reactie op social media is doordrongen van intelligentie.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:28

Iedereen roept wel dat het haard schuld is en ze de kat moeten afmaken maar de Belgische ambassade heeft toestemming gegeven.

Verder is het tegen de Europese regels om meteen een dier in de laten slapen. Quarantaine is de 2e stap en komt dus zeker voor inslapen.