kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 20:25

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/15 ... ntwoorden/

geen idee of het in nl ook in het nieuws is,in belgie groot nieuws.

studente doet stage in Peru,moet vervroegd terugkeren,had daar een kitten geadopteerd,neemt dit (met toestemming) mee naar hier en hier beslist met dat het katje geeuthanaseerd moet worden,want kans dat het rabies draagt en dus gevaar voor de volksgezondheid.
(rabies kan niet levend getest worden,dus testen is geen optie)

nu houden ze bijna een klopjacht op het katje en een dwangsom van 5000 euro/u dat het katje niet geëuthanaseerd wordt,binnenvallen met politie in haar woning op zoek naar het diertje,.....

wat vinden jullie?

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:43

Citaat:
"Wij hadden voorgesteld om de quarantaine in Peru te laten verlopen, maar tegen de adviezen in is de kat toch meegebracht naar België." Ook op zijn website had het FAVV al aangegeven dat Selena de kat illegaal naar ons land gebracht heeft, en dat ze zelf besloten heeft om het risico te lopen dat de kat hier niet toegelaten zou worden.


Tsja....

Regels zijn regels, dat is hoe ik erover denk. Hoe zielig het ook is.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:44

In België in quarantaine zetten. Niet zomaar afmaken.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:46

Princess_ schreef:
Citaat:
"Wij hadden voorgesteld om de quarantaine in Peru te laten verlopen, maar tegen de adviezen in is de kat toch meegebracht naar België." Ook op zijn website had het FAVV al aangegeven dat Selena de kat illegaal naar ons land gebracht heeft, en dat ze zelf besloten heeft om het risico te lopen dat de kat hier niet toegelaten zou worden.


Tsja....

Regels zijn regels, dat is hoe ik erover denk. Hoe zielig het ook is.


Ook als daardoor een onschuldig dier wordt ingeslapen?

Beestje kan toch alsnog in quarantaine worden geplaatst?

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:49

Cinderella schreef:
Ook als daardoor een onschuldig dier wordt ingeslapen?

Beestje kan toch alsnog in quarantaine worden geplaatst?


Ja, ook dan. Dat meisje wist dat dit kon gebeuren. Moet je niet achteraf gaan piepen. Zoals ik zei, regels zijn regels. Ik ben daar gewoon heel makkelijk in.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:50

Nou heel makkelijk en harteloos.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 20:52

zelf vind ik het een moeilijke.

ze is dus wel met het beestje door de douane geraakt. waarom werd toen daar niet ingegrepen?

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:54

Het dier heeft dus al aangetoond de juiste antistoffen/antilichamen in zijn bloed zitten, dus de kans op besmetting is gewoon nihil. Ik vind dat ie gewoon in quarantaine moet, al dan niet met baas en al en ik hoop voor haar dat dat ook de uitspraak van de rechter is.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:05

dat zo'n klein ding al zoveel geld gekost heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:11

Ik kan enkel maar bedenken: als je weet dat het daar in quarantaine moeten. Waar heb je tijdens je stage dan al je hersencellen verloren? Ten koste van dat katje..

Regels zijn regels, dus ik snap de consequentie heel goed.

Foaly

Berichten: 4819
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:16

Regels zijn regels, ze heeft een mogelijke oplossing aangeboden gekregen (kat kon daar drie maanden in quarantaine/gevaccineerd worden en daarna zou hij legaal overgevlogen mogen worden) en daar heeft ze sch*t aan gehad. Sneu voor de kat, maar ik snap ook dat de Belgische overheid niet zit te wachten op mogelijke rabiesbesmettingen. Dat wil je normaal al niet, maar al helemaal niet nu we al midden in een andere pandemie zitten.

En wat iemand anders in het ergernistopic al aanhaalde: straks mag deze kat wel, en dan staan er voor je het weet twintig andere studenten met zielige katten/honden op het vliegveld. Dat precedent wil je ook niet.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:18

Volgens mij is het behoorlijk komkommertijd wanneer zoiets als dit hot news is :o

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:19

Ik vind 't walgelijk.. In België zitten genoeg bekende puppymills.. Dat ze daar eerst ff wat aan gaan doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:22

nine1987 schreef:
Ik vind 't walgelijk.. In België zitten genoeg bekende puppymills.. Dat ze daar eerst ff wat aan gaan doen..

Aah ja want iets wat fout is, kan prima zolang er maar ergere dingen zijn 8)7

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:31

idinn schreef:
nine1987 schreef:
Ik vind 't walgelijk.. In België zitten genoeg bekende puppymills.. Dat ze daar eerst ff wat aan gaan doen..

Aah ja want iets wat fout is, kan prima zolang er maar ergere dingen zijn 8)7



Je hebt fout en je hebt fout.. Zet 't dier alsnog in quarantaine.. Probleem opgelost..

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:45

Tja, ik snap de heisa volledig. Door dit dier kan het statuut dat België al jaren heeft namens rabiësvrij te zijn, in gevaar komen en daarmee heb je veel meer schade dan een kattenleven.
De eventuele dood van dit dier is de volledige verantwoordelijkheid van het meisje en niet van het FAVV. Zij had gewoon de regels moeten volgen en dan had er niets aan de hand geweest.

Er is zoveel jaar geleden veel moeite gedaan om ziektes zoals deze te elimineren, zo heeft men op een bepaald moment ook gewoon alle straathonden (die dus geen eigenaar hadden) afgemaakt om de spreiding van dit virus tegen te gaan en het heeft duidelijk zijn effect gehad. Dus nu al dit drama om één katje is nogal opgeblazen.

Hiermee wil ik niet ontkennen dat ik het verschrikkelijk vind om een (waarschijnlijk) gezond katje te laten inslapen, en dat allemaal omdat iemand zijn verantwoordelijkheid niet heeft genomen...

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:13

Álle recente rabiës gevallen in Europa zijn er gekomen door illegaal zielige beestjes uit verre landen mee te nemen.
Dat resulteerde dan steevast in euthanasie van het desbetreffende dier én de dieren die ermee in contact geweest waren en niet gevaccineerd waren én een spoedvaccinatie van alle mensen die in contact geweest zijn met het besmette dier.
Rabiës is geen ziekte om mee te lachen en overheidsdiensten doen dat dan ook niet.

Als het diertje volgens de regels was ingevoerd (want dat is ook gewoon mogelijk) was er helemaal geen heisa geweest.

Ze deed daar stage, dus zat er lang genoeg om goede voorbereidingen te treffen.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:22

Thioro schreef:
Álle recente rabiës gevallen in Europa zijn er gekomen door illegaal zielige beestjes uit verre landen mee te nemen.
Dat resulteerde dan steevast in euthanasie van het desbetreffende dier én de dieren die ermee in contact geweest waren en niet gevaccineerd waren én een spoedvaccinatie van alle mensen die in contact geweest zijn met het besmette dier.
Rabiës is geen ziekte om mee te lachen en overheidsdiensten doen dat dan ook niet.

Als het diertje volgens de regels was ingevoerd (want dat is ook gewoon mogelijk) was er helemaal geen heisa geweest.

Ze deed daar stage, dus zat er lang genoeg om goede voorbereidingen te treffen.


Niet dus, want ze moest eerder terug vanwege corona.

Ik meen ook dat ze advies heeft gevraagd en dat haar uiteindelijk is toegestaan het diertje mee te nemen. Dan vind ik dat ze in dit geval het beestje best in quarantaine kunnen zetten ipv meteen euthanaseren.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:41

Ik zou dit diertje, hoe harteloos mensen mij nu gaan vinden, per direct euthanaseren.
Het meisje heeft al een waarschuwing gehad en een oplossing aangeboden gekregen en desondanks voert ze hem illegaal in.

Dat dit diertje antistoffen heeft tegen Rabiës zegt mij niet veel goeds. Dieren met Rabiës gaan dood, hoe je het ook wendt of keert. Het feit dat deze antistoffen heeft kan 3 dingen betekenen. Hij heeft een maternale immuniteit opgebouwd (wat met Rabiës vrijwel onmogelijk is), hij heeft ooit een vaccinatie gehad (dat moet geregistreerd zijn) of hij is actief besmet en voor- of net in het eerste stadium van besmetting.
Daarnaast, rabiës is levend niet te testen dus hoe is dit vastgesteld?
Rabiës is een heel eng virus waar je écht geen risico's mee wil nemen. Daarnaast kan deze kat nog veel meer virusziekten hebben die in Nederland haast niet voorkomen.

Ze heeft de kans gehad en dan snap ik de borgsom zeker! Als ze dit doorlaten door hem in quarantaine te zetten dan komen er binnen een mum van tijd bergen illegale invoeringen van dieren die ook kans hebben op rabiës of iets soortgelijks. Omdat ze zo "lief kijken en zielig zijn".

Moraal van het verhaal: niet spelen met virussen. Gewoon niet.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:49

Ik vind eigenlijk ook inslapen. Studente heeft zelf "bewust" het risico gelopen.

Misschien zou het katje wat mij betreft ook nog wél hier in quarantaine mogen. Maar dan wel tegen flinke kosten. Leren mensen die zo'n risico bewust nemen deze gekkigheid misschien af.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:51

HopeMyDay schreef:
Ik zou dit diertje, hoe harteloos mensen mij nu gaan vinden, per direct euthanaseren.
Het meisje heeft al een waarschuwing gehad en een oplossing aangeboden gekregen en desondanks voert ze hem illegaal in.

Dat dit diertje antistoffen heeft tegen Rabiës zegt mij niet veel goeds. Dieren met Rabiës gaan dood, hoe je het ook wendt of keert. Het feit dat deze antistoffen heeft kan 3 dingen betekenen. Hij heeft een maternale immuniteit opgebouwd (wat met Rabiës vrijwel onmogelijk is), hij heeft ooit een vaccinatie gehad (dat moet geregistreerd zijn) of hij is actief besmet en voor- of net in het eerste stadium van besmetting.
Daarnaast, rabiës is levend niet te testen dus hoe is dit vastgesteld?
Rabiës is een heel eng virus waar je écht geen risico's mee wil nemen. Daarnaast kan deze kat nog veel meer virusziekten hebben die in Nederland haast niet voorkomen.

Ze heeft de kans gehad en dan snap ik de borgsom zeker! Als ze dit doorlaten door hem in quarantaine te zetten dan komen er binnen een mum van tijd bergen illegale invoeringen van dieren die ook kans hebben op rabiës of iets soortgelijks. Omdat ze zo "lief kijken en zielig zijn".

Moraal van het verhaal: niet spelen met virussen. Gewoon niet.


Hij is ook al gevaccineerd, ze kon alleen niet de volledige 3 maanden afwachten. Ik ben in principe ook voor de regels volgen, maar feit ze ze m mocht meenemen laat me er toch anders naar kijken.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:58

Ze wist hoe de regels waren, ook dat ze hem zo niet mocht invoeren, dus nu niet piepen. Rabies is een levensbedreigende ziekte, 1 geval en weg is het rabiesvrij statuut. Heel erg onbezonnen en dom van haar.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:02

Ze kon hem overigens wel daar de aflopende tijd laten zitten en hem later invoeren. Die oplossing is gegeven. Ze heeft zelf de beslissing genomen dit niet te doen en dat is gewoon tegen de wet.

Van Peru mocht ze hem wellicht meenemen maar van België niet en dat wist ze voordat ze hem invoerde (omdat er dus een oplossing gegeven was).

Edit: foutieve informatie verwijdert
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 15-05-20 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:10

HopeMyDay schreef:
Wellicht dat het in België anders is dan in Nederland maar hier geldt een wettelijke eis van 21 dagen tot invoering na vaccinatie. Geen 3 maanden maar 3 weken dus. Daarnaast kon ze hem overigens wel daar de aflopende tijd laten zitten en hem later invoeren. Die oplossing is gegeven. Ze heeft zelf de beslissing genomen dit niet te doen en dat is gewoon tegen de wet.

Van Peru mocht ze hem wellicht meenemen maar van België niet en dat wist ze voordat ze hem invoerde (omdat er dus een oplossing gegeven was).


Dat klopt niet hoor. Vanuit Peru moet ook in Nederland 3 maanden gewacht worden.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:12

Sjong schreef:
HopeMyDay schreef:
Wellicht dat het in België anders is dan in Nederland maar hier geldt een wettelijke eis van 21 dagen tot invoering na vaccinatie. Geen 3 maanden maar 3 weken dus. Daarnaast kon ze hem overigens wel daar de aflopende tijd laten zitten en hem later invoeren. Die oplossing is gegeven. Ze heeft zelf de beslissing genomen dit niet te doen en dat is gewoon tegen de wet.

Van Peru mocht ze hem wellicht meenemen maar van België niet en dat wist ze voordat ze hem invoerde (omdat er dus een oplossing gegeven was).


Dat klopt niet hoor. Vanuit Peru moet ook in Nederland 3 maanden gewacht worden.


Excuses, dat is uitvoer vanuit NL.. het is laat. 3 maanden dus.