Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 23:49

Dit zijn gewoon losse flodders.

Je moet eerst cijfers weten, voordat je hierover kan discussiëren.

Ik vind de bijstand en alle toeslag-regelingen in Nederland al bijzonder ruim, voor zover ik het kan vergelijken met andere landen.

Maar het zal nooit genoeg zijn voor sommigen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 08:29

Ik had pas ergens een artikel gelezen, maar krijg hem nu niet terug gevonden.
Dat was een heel uitgebreid verhaal.
Kort ging het over een man met een dierenwinkel.
Ondanks dat hij verzekerd was wegens ziekte kreeg hij een schuld toen zijn winkel wegens die ziekte een slechte omzet draaide. Hij werd gewoon beter, maar het leed was al geleden.
Hij kreeg dat niet afbetaald (en in mijn ogen was het niet eens een groot bedrag waar het mee begon) wilde daar een regeling voor, maar werd van het ene naar het andere gestuurd binnen de gemeente en andere instanties.
Uiteindelijk liep zijn schuld verder op en kwam hij echt in de problemen, werd uit zijn winkel en huis gezet en stond op straat met een berg schulden.
Had geluk best snel een huurhuis te krijgen, dat is eerder uitzondering dan regel, werd psychisch ziek door het verlies van zijn winkel die hij al 20 jaar had.
Uiteindelijk stond er een berekening onder dat verhaal wat al dat op en neer gestuur tussen instanties had gekost.
En dat was 400.000 euro.
Dat is 33 jaar 1000 euro per maand.

Hoeveel voorbeelden als deze man zijn er?
Als ik kijk hoe vaak mijn papieren in het uwv van het regio kantoor, naar a naar b naar c zijn gestuurd, dan naar hoofdkantoor, naar d en e . Weer terug naar regiokantoor, dan re-integratie, dan coach f, coach g.
(dat is geen zielig doen dat ik het slecht heb, maar gewoon uitleg)
Dan zal die 4 ton hier ook wel dichtbij zijn.
En kom ik het UWV binnen ben ik nooit alleen :D

Dát is waar een basisloon van betaald kan worden.
En mensen ook nog eens gezonder zullen blijven, want het doet wat met je hoor als mensen over je toekomst beslissen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 09:30

_Penotti schreef:
Dát is waar een basisloon van betaald kan worden.
En mensen ook nog eens gezonder zullen blijven, want het doet wat met je hoor als mensen over je toekomst beslissen.


Hier wil ik wel even op inhaken, want ik loop ook bij UWV.
Dat hele instituut kan worden opgedoekt met basisinkomen (denk ik toch).
Hoe klote is het, als je daar binnenkomt en zegt: ik kan daar en daar een paar uurtjes werken, en dat tegen je wordt gezegd: dat keuren wij niet goed, vinden wij niet geschikt voor jou dus ga je niet doen. Doe je dat wel, zien wij dat als tegenwerken en kunnen we je uitkering stopzetten. Wij hebben werk voor jou op het oog waar je én niet voor geleerd hebt én wat je niet leuk vindt, dat past veel beter bij jou +:)+

Je bent financieel afhankelijk van zo iemand, maar ondertussen ga je er geestelijk aan onderdoor.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:36

Bij schulden zit je met het probleem dat er een extra verdienmodel is gebouwd op het overnemen van de schuld van schuldeisers. Daardoor raakt degene met schuld steeds meer in de oliebol..
Je begint met een schuld van 25 euro maar na rente en incassokosten etc betaal je ineens 150 euro. Dan raak je van de regen in de drup.

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:51

Electra63 schreef:
Dit zijn gewoon losse flodders.

Je moet eerst cijfers weten, voordat je hierover kan discussiëren.

Ik vind de bijstand en alle toeslag-regelingen in Nederland al bijzonder ruim, voor zover ik het kan vergelijken met andere landen.

Maar het zal nooit genoeg zijn voor sommigen.

Is helemaal waar, ik heb de cijferwinkel niet paraat.

Wel de 'denkfiguur', waarin de gigantische 'brij' die ook in de postings hierboven staat wordt uitgespaard.

Met elkaar brengen we een basisinkomen op,
de meeste mensen deugen en willen creatief zijn, of iets betekenen of zich ontwikkelen -
en dat verplichte thuiszitten in de bijstand (accoord, tegenwoordig is dit anders, tot een soort dwangarbeid aan toe) daar werd niemand gelukkig van.
(Of misschien een klein deel wel - nou: laat ze heerlijk gelukkig zijn!)
De meeste mensen in de bijstand willen graag dingen doen, maar het mag niet.

En voor wie vindt 'dat ik werk om de rekeningen te kunnen betalen' : prima. Met betaald werk kun je je stalgeld enzo betalen.

De Nederlandse arbeidsmarkt wordt gekenmerkt door hoge productiviteit en hoge uitval. Deels is dat een mentaliteitskwestie, dus of je dat oplost met een basisinkomen is een vraag, maar de huidige gang van zaken is verregaand inefficiënt.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:10

Janneke2 schreef:
De Nederlandse arbeidsmarkt wordt gekenmerkt door hoge productiviteit en hoge uitval. Deels is dat een mentaliteitskwestie, dus of je dat oplost met een basisinkomen is een vraag, maar de huidige gang van zaken is verregaand inefficiënt.


In vergelijking met wat?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:16

Janneke2 schreef:
Wie nu een bijstandsuitkering heeft, mag niet werken. (Is iets voor te zeggen, al zijn er uiteraard veel nuances.)
Iemand met alleen een basisinkomen kan vrijelijk schoonmaken zoals veel vrouwen in de bijstand nu stiekem en onbeschermd doen, een handeltje beginnen of noem maar op.


Je mag wel degelijk werken, sterker nog, er wordt van je verwacht dat je een tegenprestatie verricht. Echter, geld dat je verdient wordt ingehouden van je bijstandsuitkering. Dat is iets heel anders.

Die vrouwen in de bijstand kunnen best gaan schoonmaken, als ze dat maar wit doen. Zijn ze gelijk beschermd.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:36

Je hebt best kans dat je dat schoonmaakwerk niet mag doen als er niet genoeg uren gemaakt kunnen worden bijvoorbeeld. Ze proberen eigenlijk mensen zo snel mogelijk onafhankelijk van de bijstand te maken, dus ze proberen altijd te helpen een baan te vinden waarbij je genoeg inkomen kan verdienen om geen bijstand meer nodig te hebben.

Tenzij er dus redenen zijn waardoor je minder dan x aantal uur kan werken, maar dan kom je in een andere groep terecht. Dan gaat het niet meer over het inkomen en dus onafhankelijk, maar om toch iets bij te kúnnen dragen.

Maar de gemeentes kunnen wel degelijk bepaald werk afkeuren, gebeurt alleen meestal niet. Ze helpen je met zoeken, solliciteren en regelmatig afspraken om te kijken wat je kan doen om uit de bijstand te komen. Het komt wel weer vaak voor bij het UWV, die bepalen dat je x niet kunt en dat mag dan ook echt niet. Daar ging die reactie ook over, het UWV. Bijstandsuitkeringen vallen onder de gemeente en niet het UWV.

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:48

Apple schreef:
Janneke2 schreef:
Wie nu een bijstandsuitkering heeft, mag niet werken. (Is iets voor te zeggen, al zijn er uiteraard veel nuances.)
Iemand met alleen een basisinkomen kan vrijelijk schoonmaken zoals veel vrouwen in de bijstand nu stiekem en onbeschermd doen, een handeltje beginnen of noem maar op.


Je mag wel degelijk werken, sterker nog, er wordt van je verwacht dat je een tegenprestatie verricht. Echter, geld dat je verdient wordt ingehouden van je bijstandsuitkering. Dat is iets heel anders.

Die vrouwen in de bijstand kunnen best gaan schoonmaken, als ze dat maar wit doen. Zijn ze gelijk beschermd.


Ik schreef dan ook over verplicht werken in de bijstand.
En ik weet dat je eventuele verdiensten op moet geven en dat wordt verrekend.

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:49

fransje23 schreef:
Janneke2 schreef:
De Nederlandse arbeidsmarkt wordt gekenmerkt door hoge productiviteit en hoge uitval. Deels is dat een mentaliteitskwestie, dus of je dat oplost met een basisinkomen is een vraag, maar de huidige gang van zaken is verregaand inefficiënt.


In vergelijking met wat?

Vwb de hoge productiviteit plus hoge score burn out -
in vergelijking met wie : veel ons omringende landen.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:47

Burn-out hoeft niet werk-gerelateerd te zijn en heeft ook niets met hoge productiviteit te maken.
Ik denk vooral met de geestelijke weerbaarheid.
Als ik kijk wie in mijn omgeving burn-out hebben (gehad).

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:48

Heb je vergelijkende cijfers? :)

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:16

Vanmorgen in Trouw, hoogleraar arbeidsrecht prof. mr. Peters benoemde deze wringing.
Ik heb geen vergelijkende cijfers... :o

En nee: het is niet 'hard werken' op zich.
Wel de combinatie van bijvoorbeeld weinig invloed hebben op de manier waarop je je werk kunt invullen. (Wat los staat van iemands weerbaarheid. Soms kunnen dingen nauwelijks anders en werkdruk komt niet altijd op afroep, maar ook op momenten dat het jou persoonlijk niet uitkomt.)