Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:05

Penotti, jij zegt wat ik ook de hele tijd al denk.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:37

Een uitspraak als "sinds de euro is alles duurder geworden" is puur sentiment.
Niemand kan zeggen wat er gebeurt was als de gulden was gebleven.
Ook daarvoor werd alles gewoon duurder..
De koers gulden was ook al erg gekoppeld aan andere valuta.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:04

_Penotti schreef:
Je kijkt veel te rooskleurig Janneke.
Nou, dat dacht je maar...!
Citaat:
Ga eens, voor corona al, eens vragen in een ziekenhuis hoeveel ernstige patiënten die ze ze behandelen door zorg mijden.


Ehm, ik ken drie types: mensen die wantrouwig zijn (vaak op basis van eerdere nare ervaringen)
psychiatrische patiënten tussen wal en schip
en mensen die slachtoffer zijn van Rutte en kornuiten en hun eigen risico niet kunnen opbrengen.
...tot het te erg wordt en mensen toch in de zorg belanden.

Maar ik had het er over, dat je in Nederland dan niet uit het ziekenhuis geknikkerd wordt:"Geen geld? Ga maar op straat ziek liggen zijn."
En ik onderschreef een posting 'dat onze gezondheidszorg van hoge kwaliteit is', nu - dat klopt.

Citaat:
Ja andere landen zijn erger, maar is het dan hier meteen helemaal goed??!

Dat was de vraag niet.
Op zich is het niet ideaal, de gezondheidszorg onder jarenlang rechts bezuinigingsbeleid - maar de verzekeraars hebben wel geld en de zorg is voor iedereen.

(Uiteraard met allerlei verschillen: mensen met een lagere opleiding sterven vroeger na minder gezonde jaren (dus na eerst langer ziek geweest te zijn), doorgaans zonder fysiotherapie of natuurgeneeskunde.)

Maar dat wil net niet zeggen dat de kwaliteit van de zorg zelf niet goed is, mijn kritiek geldt de rechtse wanverdeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:58

_Penotti schreef:
Eens en ik denk dat de werkende arme tegenwoordig een grote, maar vergeten groep is.
Nergens recht op, maar als ze niet veel uren draaien komen ze sowieso niet rond. En nee die hoeven niet boven stand te leven. Sinds de Euro is alles enorm duur geworden.

Dan heb je nog mensen die geestelijk het zwaar hebben, depressie, burn-out, oid
Ook die hebben helemaal geen puf om maaltijden te verzinnen.
Dan is het toch sneller pakje/zakje/friet/pizza.

Luxe in Nederland is er zeker, maar de kloof tussen rijk en arm word ook steeds groter en dat is echt niet alleen maar voor de luie mensen die niets willen. Wat wel te vaak de algemene gedachtegang is.
Er zijn ontzettend veel daklozen de laatste jaren bijgekomen. En dan zijn echt niet allemaal mensen in de war en aan de drugs.
Maar veel hardwerkende ondernemers, die te lang door zijn gegaan hun bedrijf te redden.Is een groot gedeelte van de stijging.
Ik ben benieuwd hoeveel dit aantal nu op gaat lopen.


Maar hoe wil je dat alles oplossen dan. De groep werkenden wordt kleiner en moet steeds meer ophoesten om voor de groep niet werkenden alles te bekostigen. En de grootste groep werkenden zijn niet de rijken hoor, maar over het algemeen gewoon jan modaal of de lage middenklasse. Die mensen worden met steeds meer kosten opgezadeld. De werkenden die net te veel verdienen voor huurtoeslag, zorgtoeslag of wat ook. Zij kunnen uiteindelijk niet de broek van en de ouderen, werklozen, mensen in de bijstand welke vorm dan ook, immigranten en daklozen ophouden.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:27

Citaat:
Maar hoe wil je dat alles oplossen dan. De groep werkenden wordt kleiner en moet steeds meer ophoesten om voor de groep niet werkenden alles te bekostigen.

Klopt, en ik denk ook dat daar de oplossing zit.
Oud voorstel: laten we afspreken dat een voltijds baan geen 60 uur is zoals in 1850, of 40 uur zoals in 1960,
maar 25 uur.
Dan zijn er extra werknemers nodig en is werken ook minder zwaar.

Verder zijn er voorstellen rondom een basisinkomen: dan is een baan gewoon een keuze.
Verrassend genoeg is het niet echt duurder dan de huidige toestanden met toezicht, controle en wat al niet.
En hoeft de zwoegende mens niet het gevoel te hebben te werken om van alles op te hoesten voor anderen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:31

Een basisinkomen zou ik voorstander van zijn.
Dan zijn er ook geen mensen zoals nu die buiten de boot vallen, zoals zieken die het UWV niet erkend.
Maar daar mogen wel regels aan zitten.
Minimaal 10 jaar hier wonen en werken en Nederlands spreken. (en dat hoeft niet vloeiend, maar wel redelijk verstaanbaar)
Dat vinden mensen te rechts.
Ik denk dat je aanzuigende werking wel moet gaan voorkomen.

Ja laat maar mij extreem rechts zijn op sommige gebieden, ik denk dat wij als Nederland niet heel Syrie enz kunnen redden.
Ik wil best vluchtelingen helpen, maar er mag ook een tegenprestatie verwacht worden.
Kijk eens hoeveel mensen vanuit het buitenland in de kassen werken.
Wil je hier wonen, dat mag, maar dan ga je daar werken totdat je werk hebt gevonden dat je beter aanstaat. In hun thuisland zouden ze ook gewoon moeten werken. waarom hier niet?
Na 10 jaar zou je aanspraak kunnen maken op dat basisloon.
En crimineel is sowieso exit.
Daarnaast moet de procedure veel korter. Kom je uit een veilig land is het gewoon direct terug. En dan ook geen recht op brood en bed, nee sorry er is geen plek voor je hier . We zijn al met 17 miljoen.

pak ook wachtgelden aan, ook basisloon. Iedereen gelijk.
Ja dat zal voor sommige best slikken zijn.

Is dat basisloon er, kunnen mensen minder werken, of werk doen met minder loon wat ze wel fijner vinden.
Of gewoon zelf meer op de kinderen passen. Dat zijn dan keuzes.
Want niet alles hoeft dan fulltime bij elkaar geschraapt te worden.
Ik denk dat het de werkdruk ten goede komt, minder ziekteverloven, en mensen die gelukkiger zijn.
Want als je zonder baan komt, kun je zonder belachelijke 4 keer per maand solliciteren, zelf rustig kijken naar de passende baan.
De angst is namelijk dat veel mensen dan thuis gaan zitten.
Ik denk dat het een onterechte angst is, want daar is het basisloon te laag voor. En die nu al gezond zijn en thuis zitten in de bijstand, doen dat al, dus dat geld zijn we al kwijt. Dat word niet meer.
Mensen die gezond zijn gaan er bijna allemaal bij werken, maar wel met minder angst zoals nu met tijdelijke contracten.

Anoniem

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:12

Heb destijds daarover gelezen. Basisinkomen van 1000 euro ging het toen over, alle toeslagen zouden vervallen en de btw zou op alle producten 20 procent worden. Als je nagaat dat over levensmiddelen nu 6 procent wordt betaald, laten we over de huurprijzen nog maar niet spreken.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:23

Mindim schreef:
Heb destijds daarover gelezen. Basisinkomen van 1000 euro ging het toen over, alle toeslagen zouden vervallen en de btw zou op alle producten 20 procent worden. Als je nagaat dat over levensmiddelen nu 6 procent wordt betaald, laten we over de huurprijzen nog maar niet spreken.

Dat betekent gedwongen werken of ergens inwonen. Dat is nl bijstand en dat is nu al niet toereikend zonder toeslagen.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:28

Nederlands spreken is zeker een must. Ze gaan in andere landen ook echt geen moeite doen om Nederlandse vertalingen uit te delen als je daar komt wonen en al helemaal niet als je daar een inkomen wilt.

Maar nog even over gezonde voeding. Het is nou eenmaal zo dat hetgeen je in je lichaam stopt bepaalt hoe jij je voelt, geestelijk en fysiek.

Ongezond eten en en je depressief voelen, in gewicht aankomen houdt verband met elkaar. Je mist belangrijke vitaminen en mineralen welke je geestelijk gezond houden zoals magnesium, ijzer, vitamine B.

Juist door die switch wel te maken naar een goed basisvoedsel zoals ipv witbrood en friet zal je meer energie overhouden. Een banaan ipv een frikandel, crackers met kaas en komkommer beleggen. Het hoeft niet moeilijk te zijn.
De Lidl is niet duur en heeft veel lekker goed fruit. Koop een net mandarijnen ipv een zak chips.

Juist door die verandering in voeding van gemaks vette troep zorgt dat je je moe uit je bed sleept en moe uit je werk komt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:48

Er zijn meerdere manieren van basisinkomen berekenen, dat dan het eten omhoog gaat in btw percentage had ik dan nog weer niet voorbij zien komen.
(overigens zit op voeding 9% is al eens omhoog gegaan)

Ja grace, voor jou en mij is dat misschien makkelijk zo te redeneren.
Ik eet ook voor mijn gezondheid koolhydraat beperkt en geen suikers en zakjes.
Merk er overigens niets van, ja in mijn portemonnee want het is duidelijk duurder.

En leuk dat jij keuzes kunt maken in supermarkten.
In ons dorp zit alleen een hele dure buurtsuper.
In het eerst volgende dorp een jumbo en een aldi en dorp de andere kant op ook jumbo en aldi.
Van de aldi ben ik zelf niet te spreken over de groente en de fruit.
Wil ik naar een lidl zit de dichtstbijzijnde op 22,3 kilometer heb ik net gekeken.

Anoniem

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:16

9% is nog geen 20 procent. Dat is een aanzienlijke stijging.

Ik zie het voordeel van een basisinkomen niet zo voor werkenden in vaste loondienst moet ik zeggen. Maar misschien kan jij me de voordelen opnoemen ten opzichte van nu.

Verder kun je jezelf ook elke keer in een hoek zetten door enkel de mogelijkheden te noemen die je niet hebt. Ga eens op zoek naar wat je wel kunt? De seizoensgroente van de jumbo is niet echt een hoop duurder dan van de lidl bijvoorbeeld. Daar kun je voor niet veel geld toxh echt goedkoop zonder zakjes of war ook eten.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:43

Ja 9 en 20 scheelt nogal, maar zoals ik aangaf jeb ik geen berekeningen gezien die dat voorstelde.
Dus dan maakt het niets uit he.

Waarom geen voordeel?
Het gaat niet van je loon af.
En wat is vast?
Als het bedrijf over de kop gaat is vast weg hoor.
Het voordeel dat als je nu graag op je kinderen wil letten, wat uurtjes minder wilt om te sporten omdat je merkt dat het werk je opslokt, lui in de tuin wilt zitten, het ook kan.
Minder burn-outs, minder stress gerelateerde ziektes.
Ja sommige mensen hebben hun droombaan, vele niet.


En zet ik me in de hoek, doe niet zo naar. -O-
Ik geef toch gewoon aan dat ik het toch koop. Daar gaat je hoek.
Maar even naar de lidl is er niet bij. En weet je, als dat hier is, zou dat dan niet ook zo bij andere mensen zijn? Die dus niet wel even goedkoop naar de lidl kunnen.
Vandaar dat voorbeeld, omdat ik het dus veel te kortzichtig vind hoe er geplaatst word dat mensen maar even anders boodschappen moeten gaan doen. Inlevingsvermogen -10. Daar steiger ik tegen!

En vergeet niet, morgen kun jij (lees iedereen) zijn die tussen wal en schip valt en dat geweldig goed geregelde Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:34

Het percentage kwam ik tegen in een stuk van het algemeen dagblad.

Nou ten eerste ben ik van mening dat toch de meeste mensen werken om te leven en niet andersom. Dat iedereen maar zijn droombaan kan uitoefenen met een basisinkomen dat lijkt me een utopie.
Je sociale vangnet gaat er aan en dat voor een klein bedrag per maand basisinkomen. Dag zorgtoeslag, dag huurtoeslag, dag kinderopvangtoeslag, dag alle toeslagen. En tegelijkertijd kunnen we behoorlijke belastingverhogingen tegemoet zien, anders is het niet te betalen.
En wie gaat dat betalen, vast niet de mensen die wachten tot hun droombaan voorbij komt terwijl ze lekker lui in de tuin zitten met hun basisinkomen.

Over het jezelf in een hoek zetten, dat constante wijzen naar anderen (die het in jouw beleving beter hebben dan anderen die het minder hebben) , het constante negatieve, dat bedoel ik met in die hoek staan. Het glas is halfvol mentaliteit constant. Nee, misschien kan niet iedereen even goedkoop naar de lidl, maar vaak is er dan wel een aldi in de buurt.

En over de daklozen, daar wordt wel degelijk over gesproken in de tweede kamer, 400 miljoen wil men er voor en alle daklozen moeten per direct een woning. Hoe dan? Waar moet de 400 miljoen vandaan komen, voor een groep van 40.000 mensen die momenteel niets bijdraagt(en dat is heel klinisch bekeken). Wie moet dat dan gaan betalen, meer korten op zorg, onderwijs? Er is geen oneindige stroom aan geld hoor en wat er is, moet opgebracht worden door dat groepje werkenden waar ik het eerder over had. Die volgens jou al tot hun nek in de kosten zit, omdat het leven zo duur is en weet je, zo jaag je die mensen uiteindelijk ook de straat op.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:51

Kan dat het in het AD stond, er zijn nog geen vaste berekeningen, dus ook het AD heeft daar geen waarheid in.
Waar het geld vandaan komt is niet zo moeilijk, verdiep je er eens in :)*

Ik weet wel hoeken waar men in kan bezuinigen, maar die mag je niet hardop zeggen.

Nou dan lees jij mijn stukken anders dan ik ze bedoel.
Vergelijkingen maken lijkt me wel logisch, anders hoefde dit topic niet. Dat is niet negatief, dat is realistisch. Vertellen aan een ander die er geen snars van begrijpt hoe dingen in elkaar steken. (maar het dan nog steeds niet begrijpt.)
En mijn glas is behoorlijk halfvol, want men gaat wel om minder onderuit. En ik sta nog steeds. Maar oh nee dat is weer negatief.

Ik kan je zeggen, jou kan het ook overkomen dat je morgen onder die brug ligt.
En dat vergeten veel mensen die denken dat het hier zo enorm goed geregeld is.
En daar gaan we de komende jaren wel heel hard achter komen.

Maar je hebt gelijk, moet deze eens weer gaan volgen:

Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:00

Mindim schreef:
Nou ten eerste ben ik van mening dat toch de meeste mensen werken om te leven en niet andersom. Dat iedereen maar zijn droombaan kan uitoefenen met een basisinkomen dat lijkt me een utopie.


Zo werkt het niet. Uiteraard: het gaat over een ingrijpende stelselwijziging.
Dus het is ook een sport om buiten de gewoontes om te denken.

Nee, niet iedereen heeft een droombaan. Ook nu niet, dus dat doet niet ter zake.

Maar werk wordt wel een soort van keuze. Inclusief de keuze om gewoon te stoppen als het niet bevalt. (Als je nu zelf ontslag neemt krijg je geen uitkering, dan wel. Of nu ja, dan heb je gewoon je basisinkomen - en kun je in alle rust nadenken over of je ander werk wil en hoe en wat etc je dat gaat regelen.)

En verder neemt de digitalisering heel veel banen weg. (Caissières, lekettisten, bankbedienden, etc etc etc.) Volledige werkgelegenheid wordt een utopie.
In de zorg, het onderwijs en de creatieve beroepen blijven mensen nodig.
Citaat:
Dag zorgtoeslag, dag huurtoeslag, dag kinderopvangtoeslag, dag alle toeslagen.


Precies.
Dat scheelt de overheid enorme bedragen.
Gewoon allemaal niet meer nodig.
Dag uwv, dag sociale dienst, dag sociale recherche, dag (noem maar op).

Citaat:
En tegelijkertijd kunnen we behoorlijke belastingverhogingen tegemoet zien, anders is het niet te betalen.

Zie boven, het is goedkoper.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-04-20 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:05

Of het goedkoper is weet ik niet Janneke.
Ik zou dan wel wat berekeningen willen zien.
Iedereen krijgt die € 1000 per maand vanaf 18 jaar rot aan de dood?

Er zijn niet genoeg werkenden om dit op te hoesten en voor de Corona-crisis hadden we al niet genoeg werkenden en als dan een deel nog minder gaat werk en, hebben we nog meer arbeidsmigranten nodig

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:09

De vergelijking klopt niet. ("Wij werkenden die geld moeten ophoesten voor de werkelozen.")

Rondom iedere werkloze, persoon in de ziektewet, bijstandsgerechtigde etc zit een enorm netwerk.

Ook een enorm duur netwerk.

Schaf je dat gewoon allemaal af, ziet het plaatje er al heel anders uit.
Voorbeeld bedrijfsarts. Er blijven een aantal bedrijfsartsen, gewoon om het werk te doen waar ze nu niet aan toe komen: toezien op de veiligheid in de bedrijven en melden van beroepsziekten. Alle toeters en bellen rondom ziekmeldingen worden overbodig.

En "arbeidsmigranten nodig hebben" wil nog wel eens betekenen dat asperges steken gewoon gigantisch zwaar is in relatie tot het loon.
Op zich is seizoensarbeid uitstekend met een basisinkomen te combineren - maar het is wel de wet van vraag en aanbod.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-04-20 22:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:09

_Penotti schreef:
Kan dat het in het AD stond, er zijn nog geen vaste berekeningen, dus ook het AD heeft daar geen waarheid in.
Waar het geld vandaan komt is niet zo moeilijk, verdiep je er eens in :)*

Ik weet wel hoeken waar men in kan bezuinigen, maar die mag je niet hardop zeggen.

Nou dan lees jij mijn stukken anders dan ik ze bedoel.
Vergelijkingen maken lijkt me wel logisch, anders hoefde dit topic niet. Dat is niet negatief, dat is realistisch. Vertellen aan een ander die er geen snars van begrijpt hoe dingen in elkaar steken. (maar het dan nog steeds niet begrijpt.)
En mijn glas is behoorlijk halfvol, want men gaat wel om minder onderuit. En ik sta nog steeds. Maar oh nee dat is weer negatief.

Ik kan je zeggen, jou kan het ook overkomen dat je morgen onder die brug ligt.
En dat vergeten veel mensen die denken dat het hier zo enorm goed geregeld is.
En daar gaan we de komende jaren wel heel hard achter komen.

Maar je hebt gelijk, moet deze eens weer gaan volgen:

[ Afbeelding ]


Precies mijn punt ;)
En je aannames zijn ook weer niet van de lucht, ik verdiep me nergens in, ik ben het enkel niet met je eens en dan heb ik me er niet in verdiept, haha.

Het is jouw realiteit, niet per definitie die van een ander. En ja, ik weet dat het hier in NEderland super geregeld is, echter als ik jouw posts lees, is Nederland niet al te best.

Doe dat en misschien even in de spiegel kijken als je dat leest ;)

Fijne avond Penotti
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-04-20 22:18, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:14

Janneke2 schreef:
Mindim schreef:
Nou ten eerste ben ik van mening dat toch de meeste mensen werken om te leven en niet andersom. Dat iedereen maar zijn droombaan kan uitoefenen met een basisinkomen dat lijkt me een utopie.


Zo werkt het niet. Uiteraard: het gaat over een ingrijpende stelselwijziging.
Dus het is ook een sport om buiten de gewoontes om te denken.

Nee, niet iedereen heeft een droombaan. Ook nu niet, dus dat doet niet ter zake.

Maar werk wordt wel een soort van keuze. Inclusief de keuze om gewoon te stoppen als het niet bevalt. (Als je nu zelf ontslag neemt krijg je geen uitkering, dan wel. Of nu ja, dan heb je gewoon je basisinkomen - en kun je in alle rust nadenken over of je ander werk wil en hoe en wat etc je dat gaat regelen.)

En verder neemt de digitalisering heel veel banen weg. (Caissières, lekettisten, bankbedienden, etc etc etc.) Volledige werkgelegenheid wordt een utopie.
In de zorg, het onderwijs en de creatieve beroepen blijven mensen nodig.
Citaat:
Dag zorgtoeslag, dag huurtoeslag, dag kinderopvangtoeslag, dag alle toeslagen.


Precies.
Dat scheelt de overheid enorme bedragen.
Gewoon allemaal niet meer nodig.
Dag uwv, dag sociale dienst, dag sociale recherche, dag (noem maar op).

Citaat:
En tegelijkertijd kunnen we behoorlijke belastingverhogingen tegemoet zien, anders is het niet te betalen.

Zie boven, het is goedkoper.



Daar zijn de meningen over verdeeld. Alle sociale voorzieningen mooeten van de hand, anders is het basisinkomen niet te betalen, zelfs de belasting zou omhoog moeten, wil het betaalbaar blijven.

Wat gebeurt er met mensen die buiten de boot vallen, gehandicapten, chronisch zieken, die van heel andere voorzieningen gebruik maken dan de reguliere, om tegemoet te komen in de kosten en die het met het burgerinkomen niet gaan redden?

Ik geloof er niet in dat dit uiteindelijk haalbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:20

Electra63 schreef:
Of het goedkoper is weet ik niet Janneke.
Ik zou dan wel wat berekeningen willen zien.
Iedereen krijgt die € 1000 per maand vanaf 18 jaar rot aan de dood?

Er zijn niet genoeg werkenden om dit op te hoesten en voor de Corona-crisis hadden we al niet genoeg werkenden en als dan een deel nog minder gaat werk en, hebben we nog meer arbeidsmigranten nodig


Als het al 1000 euro wordt, daar zijn ook al verschillende theorieen op los gelaten met als laagste variant 485 euro.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:29

Citaat:
Daar zijn de meningen over verdeeld. Alle sociale voorzieningen mooeten van de hand, anders is het basisinkomen niet te betalen, zelfs de belasting zou omhoog moeten, wil het betaalbaar blijven.


Naar mijn idee lopen hier twee verschillende zaken door elkaar.

Uiteraard zijn de meningen verdeeld.

Waar ik over praat is niet zo zeer 'dat de sociale voorzieningen de prullenbak in moeten, want het is niet te betalen', het is een ingrijpende stelselwijziging "binnen" de sociale voorziening.

Geen 'extraatje', dat dus door iemand betaald moet worden.
Citaat:
Wat gebeurt er met mensen die buiten de boot vallen, gehandicapten, chronisch zieken, die van heel andere voorzieningen gebruik maken dan de reguliere, om tegemoet te komen in de kosten en die het met het burgerinkomen niet gaan redden?

Ten eerste: die vallen in jouw taalgebruik ook al buiten de boot.
Wat dat precies betekent weet ik niet, maar ik vind het beslist erg onduidelijk.

Dure medicijnen a raison de 100.000 per jaar: zitten gewoon in de ziektekostenverzekering.

Zo ken ik een dubbel gehandicapte mevrouw (blind en in een rolstoel) met een baan als psycholoog in de tweede lijnszorg.
Ik bedoel maar: wie gehandicapt is, kan ook nu doorgaans meedoen in de maatschappij.
Daar heb je goed onderwijs voor nodig en (in haar geval) een goede rolstoel en een blindegeleidehond. (En een ziekenhuis met een deur waar ze per rolstoel in kan zonder een begeleider die de deur eerst openmaakt. Zo bekrompen is de directeur van haar werkplek, ze dreigde letterlijk voor een dichte deur te staan.)
En wellicht wat creativiteit en doorzettingsvermogen.
Verder niet.

En wie dat nu al niet "kan", dat is triest - maar een stelselwijziging hoeft niet per se altijd alle problemen op de wereld op te ruimen om een verbetering te zijn.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 23:01

Janneke2 schreef:
De vergelijking klopt niet. ("Wij werkenden die geld moeten ophoesten voor de werkelozen.")

Rondom iedere werkloze, persoon in de ziektewet, bijstandsgerechtigde etc zit een enorm netwerk.

Ook een enorm duur netwerk.

Schaf je dat gewoon allemaal af, ziet het plaatje er al heel anders uit.
Voorbeeld bedrijfsarts. Er blijven een aantal bedrijfsartsen, gewoon om het werk te doen waar ze nu niet aan toe komen: toezien op de veiligheid in de bedrijven en melden van beroepsziekten. Alle toeters en bellen rondom ziekmeldingen worden overbodig.

En "arbeidsmigranten nodig hebben" wil nog wel eens betekenen dat asperges steken gewoon gigantisch zwaar is in relatie tot het loon.
Op zich is seizoensarbeid uitstekend met een basisinkomen te combineren - maar het is wel de wet van vraag en aanbod.



Ik zeg nergens " wij werkenden of werkelozen" ??

Feit is dat 1000 euro pp ongeacht salaris opgebracht moet worden door belastingheffing. O.a. door inkomstenbelasting.
Wij hebben in verhouding niet genoeg werkenden om dit allemaal op te hoesten.

Verder haal je er hap snap van alles bij.
Een bedrijfsarts wordt niet door de overheid betaald, maar gewoon door de werkgever.
Zieke medewerkers worden door de werkgevers doorbetaald, via eigen-risico of verzekering.
Arbeidsmigranten doen niet alleen seizoenswerk. Ook fabriekswerk of in de bouw werken veel arbeidsmigranten.

Stopzetten van toelagen is niet voldoende om de basistoelage mee te financieren.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 23:42

Janneke2 schreef:
Schaf je dat gewoon allemaal af, ziet het plaatje er al heel anders uit.
Voorbeeld bedrijfsarts. Er blijven een aantal bedrijfsartsen, gewoon om het werk te doen waar ze nu niet aan toe komen: toezien op de veiligheid in de bedrijven en melden van beroepsziekten. Alle toeters en bellen rondom ziekmeldingen worden overbodig.
.


Wat heeft dit met het basisinkomen te maken?

Bedrijfsartsen werken toch voor werkgevers? Die willen toch gewoon weten of hun werknemers ziek zijn, hoe lang dat duurt, reïntegratie etc?
Gaat ook via de verzuimverzekering...

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 23:47

Electra63 schreef:
Feit is dat 1000 euro pp ongeacht salaris opgebracht moet worden door belastingheffing. O.a. door inkomstenbelasting.
Wij hebben in verhouding niet genoeg werkenden om dit allemaal op te hoesten.

?

Het huidige stelsel houdt ook heel veel mensen buiten het arbeidsproces.
Dus uitgaan van de huidige hoeveelheid 'arbeid' komt mij vreemd voor.

Wie nu een bijstandsuitkering heeft, mag niet werken. (Is iets voor te zeggen, al zijn er uiteraard veel nuances.)
Iemand met alleen een basisinkomen kan vrijelijk schoonmaken zoals veel vrouwen in de bijstand nu stiekem en onbeschermd doen, een handeltje beginnen of noem maar op.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 23:48

Als het basisinkomen 1000 zal is dat onder het huidige bijstandsniveau zijn.