Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 16:35

De klaagzang is enorm over het beleid in Nederland. Op facebook bijvoorbeeld zie ik dagelijks boze mensen die hun gal spuien over hoe slecht we het hebben met z'n allen. (Ook ik kan zeggen dat ik niet blij ben met de keuzes van het huidige kabinet).
Oké, hoe slecht gaat het hier nu daadwerkelijk?

- iedereen woont in een stenen huis
- die ook nog verwarmd wordt
- overal staan mooie auto's voor de deur
- de gezondheidszorg is één van de beste van de wereld
- elk kind gaat naar school
- iedereen heeft recht op geld: zorg je er zelf niet voor, krijg je iets van de overheid
- schoon drinkbaar water uit elke kraan
- er is eten in overvloed

Heeft iemand nog meer aanvullingen? Hebben we het nu slecht in NL of moet dit toch wat gerelativeerd worden? Of ben je het juist helemaal oneens?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:37

Ach welnee, we hebben het helemaal niet slecht.

Hoe meer tijd we met z’n allen hebben om te zeuren, hoe beter we het hebben :')

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:41

Ik denk dat we een hele mooie economie hier hebben en we het hier allemaal best wel luxe hebben. Uitzonderingen daar gelaten. Toch denk ik dat niet overal een goede stempel op kan, er valt veel meer te winnen bij de geestelijke gezondheidszorg om even wat te noemen. Of is het een luxe dat we íets hebben?

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:41

Ik wil het niet politiek maken, maar als ik bijvoorbeeld naar mijn moeder kijk zie ik wel wat gebeuren. Ze heeft alles op zich prima voor elkaar, maar haar leefgebied is niet groter dan de omliggende dorpen. Voor haar is Amsterdam al echt een dagje uit, terwijl ik er bij wijze heen zou gaan om iets op te halen van Marktplaats.

Voeg daar social media aan toe waarin mensen met een kleine leefomgeving contact kunnen maken en je komt al snel in het rechtste alles-is-slecht-Nederland-gaat-naar-de-kloten-het-is-de-schuld-van-de-buitenlanders wereldje.

Ik denk oprecht als mensen iets meer de visie zouden hebben van een wereldburger ipv enkel in een piepklein cirkeltje te blijven, ze veel meer door zouden hebben hoe goed we het hier wel niet hebben.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:47

Ik heb te maken met mensen met een inkomen op Bijstandsnivo, een berg schulden, laaggeletterd zijn of een verstandelijke beperking hebben. Deze grote groep heeft het heel vaak niet breed en komen ook steeds meer op straat terecht. Mede omdat de kosten voor levensonderhoud steeds hoger of zwaarder belast worden of dat medische kosten simpelweg door bezuinigingen niet meer worden vergoed en ook niet via de Bijzondere Bijstand. Vaak als reden dat er voorliggende voorzieningen zijn(dus niet)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:48

verootjoo schreef:
Ach welnee, we hebben het helemaal niet slecht.

Hoe meer tijd we met z’n allen hebben om te zeuren, hoe beter we het hebben :')

Dat ja :))

Ach, het kan altijd beter natuurlijk, en natuurlijk zijn er hier en daar problemen.. Maar als je sommige mensen hoort klagen, mensen die in luxe leven, dan denk ik ook wel eens, je zou eens een maand in een arm land moeten wonen, of in een land waar oorlog is, of waar de regering corrupt is, of simpelweg in een land waar een zorgverzekering en een aow en een wao niet vanzelfsprekend is. Ik vind dat wij een van de meest welvarende landen ter wereld zijn.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:50

Er valt zeker wat te zeggen voor : het ontbreekt sommigen aan een zinvolle daginvulling.

Aan de andere kant zijn er absoluut problemen. Onderwijs wordt er niet beter op, corruptie hebben we wat er ook geclaimd wordt wel degelijk, en met de mentale gezondheid is gezien de vlucht naar drugs en de normalisering ervan ook iets flink mis.
We mogen misschien wel een goede basis hebben op fysiek vlak, maar gelukkig zijn is niet de neutrale of zelfs normale mentale toestand. In meetbare cijfers zien we meer fysieke zaken terug en daar is een positief beeld goed te verdedigen, maar kijkend naar de niet zo tastbare zaken is het een ander verhaal.

Lau07
Moderator

Berichten: 1567
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:52

Ik doe vrijwilligerswerk waarbij ik mensen help met juridische problemen en ik kan je vertellen dat er een hoop verborgen armoede is. Ik was me daar nooit zo van bewust, maar nu ik vijf jaar lang dit vrijwilligerswerk doe, heb ik toch een hoop dingen gezien en situaties meegemaakt, waarvan ik nooit heb gedacht dat die zich in Nederland kunnen/konden afspelen.

Over het algemeen vind ik dat de middenklasse het goed heeft in Nederland (al wordt dat wel steeds minder) maar de onderklasse in de samenleving heeft amper bestaansrecht en moet erg veel moeite doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:54

Er zijn zeker wel problemen. Zeker als je pech hebt of in een moeilijke periode in je leven beland.
Denk niet dat dat gezeur is. Ook de burnouts/stress zijn enorm toegenomen, dus of we met z'n alle nou zo goed bezig zijn, nee denk het niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:59

Dat ligt aan je definitie van slecht en in relatie tot wie/wat.

In vergelijking met mensen in Afrika hebben wij het qua gezondheidszorg, mogelijkheden, beschikbaarheid van middelen (voedsel, water, onderdak) absoluut beter. Op geestelijk vlak? Burn-out en depressies kennen ze daar bijvoorbeeld niet.

Leg je Nederland naast bijvoorbeeld een Noorwegen of Zweden, dan vraag ik me af of we er nog zo goed vanaf komen :).

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:00

Ik denk dat je dan toch niet de echte armoede kent,
Het stenen huis voor iedereen is waar behalve daklozen,en kinderen naar school kan ook nog.
En dat er water uit de kraan komt.
Maar er zijn nog altijd mensen die niet voldoende eten hebben,niet genoeg geld om hun huis te verwarmen of kleren voor hun kinderen te kopen.
Mij verbaast de naïviteit dat mensen denken dat iedereen het goed heeft.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:02

antje_vip schreef:
De klaagzang is enorm over het beleid in Nederland. Op facebook bijvoorbeeld zie ik dagelijks boze mensen die hun gal spuien over hoe slecht we het hebben met z'n allen. (Ook ik kan zeggen dat ik niet blij ben met de keuzes van het huidige kabinet).
Oké, hoe slecht gaat het hier nu daadwerkelijk?

- iedereen woont in een stenen huis.
Dat is al lang niet meer waar, er is een schreeuwend te kort aan woningen, starters en sociale huur.
Mensen leven gedwongen bij elkaar in huis, omdat er geen uitzicht is op aparte woonruimte.
Of zelfs op straat.


- die ook nog verwarmd wordt.
Wat een stuk duurder is geworden het afgelopen jaar.

- overal staan mooie auto's voor de deur.
Er zijn heel veel mensen die geeneens een auto kunnen betalen. Of een oudje rijden wie al jaren meegaat.

- de gezondheidszorg is één van de beste van de wereld.
Maar wel eentje waar je een flinke prijs voor betaald, er zijn nu genoeg mensen die niet voor behandeling naar het ZH gaan, omdat zijn dan hun eigen risico moeten betalen waar geen geld voor is.
En mocht je een keer niet de middelen hebben om je maandelijkse premie te betalen, mag je ook een fijne hoge boete betalen aan de zorgverzekering.


- elk kind gaat naar school.
Gelukkig is de eigen bijdrage niet verplicht, maar er zijn genoeg kinderen die niet mee gaan op schoolreisje omdat de ouders het niet kunnen betalen of zonder ontbijt/lunch naar school gaan.

- iedereen heeft recht op geld: zorg je er zelf niet voor, krijg je iets van de overheid.
Als jij een koophuis hebt en je bent aangewezen op de bijstand moet je eerst je huis verkopen en de overwaarde *opeten* , handig systeem, maar die mensen zijn wel gewoon dakloos!
Als jij een klein Aowtje hebt met een klein pensioentje is er een grote kans dat je net boven de huursubsidie grens zit, dat betekend dat je nog slechter uit bent als voordat je met pensioen ging en toen was het al geen vet pot.


- schoon drinkbaar water uit elke kraan.
Behalve als je in de wijken woont waar al stiekem jaren lang te veel lood in het water zit.

- er is eten in overvloed.
Ja alleen erg jammer dat al het gezonde eten steeds duurder wordt :7

Heeft iemand nog meer aanvullingen? Hebben we het nu slecht in NL of moet dit toch wat gerelativeerd worden? Of ben je het juist helemaal oneens?

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:10

Mijn ervaring is dat steeds meer mensen die in armoede leven, hier in belanden door eigen slechte keuzes.
Om enkele voorbeelden te noemen
*Iemand heeft een eigen bedrijf in catering en levert hapjes aan bedrijven. Deze markt is zeer moeizaam. Echter is bewezen dat juist ouderen steeds vaker aan huis laten leveren. Deze persoon wou dat niet en alleen maar leveren aan bedrijven op zijn manier. Conclusie bedrijf is er niet meer. (hij heeft nog genoeg geld achterover gedrukt, dus heeft het echt niet moeilijk)
*Persoon 2. Lager inkomen, maar het huis ligt tot het plafon vol met speelgoed. Afgelopen jaar konden ze niet op vakantie en dat vond ze zo erg dat ze 2 scooters hebben gekocht, een hele grote tent voor volgend jaar, meerdere uitstapjes hebben gedaan en de kinderen voor ongeveer 100 euro aan speelgoed hebben gekregen.
*Persoon met laag inkomen, maar wel de duurste mobiel (want die is gratis) duurste tv abbo, kopen op afbetaling en dan klagen dat je niet rond kunt komen.
* collega met een inkomen van bijna 2000 netto klaagt dat ze niet rond kan komen, maar een huurhuis van 1200 euro en elke dag naar de mac

Financieel als je echt wilt en kijkt naar je uitgaven kan 99.9 procent in Nederland prima rondkomen, maar wij willen steeds meer.

Wel vindt ik de gezondheidszorg achteruit hollen. Ik heb mij dit weekend verstapt en mijn voet was extreem gezwollen. Dus naar huisarts, doorverwijzing voor foto's. Foto wordt gemaakt in ziekenhuis, bijna een uur wachten en vervolgens werd er gezegd: mevrouw... u bent klaar u kunt naar huis. Uhm.... hoe bedoel je. Het is niet gebroken u kunt gaan. Als u advies wilt moet u terug naar uw huisarts. Nou weet ik dat ik in die voet botwoekering heb. Is een paar jaar geleden vastgesteld. Dus tenzij ze dat wisten (in ander ziekenhuis vastgesteld) hebben ze niet eens de moeite genomen om er iets over te melden.

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:20

Denk niet dat we het slecht hebben maar wel dat alles duurder is geworden waardoor mensen in de problemen kunnen komen.
Zo gedachteloos als dat ik 8 jaar geleden iets kocht omdat het kon zo denk ik er nu goed over na.

fransje23

Berichten: 15354
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:22

_San87_ schreef:
Dat ligt aan je definitie van slecht en in relatie tot wie/wat.

In vergelijking met mensen in Afrika hebben wij het qua gezondheidszorg, mogelijkheden, beschikbaarheid van middelen (voedsel, water, onderdak) absoluut beter. Op geestelijk vlak? Burn-out en depressies kennen ze daar bijvoorbeeld niet.

Leg je Nederland naast bijvoorbeeld een Noorwegen of Zweden, dan vraag ik me af of we er nog zo goed vanaf komen :).


Denk je dat werkelijk?
Veel mensen zijn daar dusdanig aan het overleven ipv leven dat er geen aandacht wordt besteed aan psychische klachten maar dat zegt niet dat ze er niet zijn.


Ik denk dat het merendeel van de mensen in Nederland het goed heeft.
Veel mensen kijken echter liever naar wat ze niet hebben dan naar datgene wat ze wel hebben.
Er zit echter een groep in het verdomhoekje en de kloof tussen arm en rijk wordt groter. Dat is niet positief..

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:22

Vaak klagen mensen die het luxe hebben en die 2 keer per jaar lekker ver op vakantie gaan met het vliegtuig. En de mensen die het wat minder hebben zijn snel tevreden en een stuk dankbaarder voor alles.

Niet iedereen he ,ik zeg vaak. Van wat ik zie in mijn werk en omgeving.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:27

Ja en nee, niet iedereen heeft een dak boven z'n hoofd of sommige hebben een dak met veel schulden. Daarbij vindt ik Nederland persoonlijk veel te vol, de steden worden groter, de natuur wordt minder, er moeten ook meer huizen bij anders kun je de mensen niet kwijt. En in sommige landen is het ook wel zo maar ik vindt de druk in Nederland erg hoog liggen en dat blijkt ook wel uit het aantal burn outs. Ik geef overigens niet om spullen, een mooie auto maakt mij niet gelukkig, bergen, rust en ruimte wel dus ben ik hard en het nadenken over emigreren. Overigens vindt ik het drinkwater wel fijn.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:34

Oh ik kan me ook zo storen aan die Facebookpagina’s waar alleen maar wordt geklaagd, geklaagd, geklaagd. De grootste onzin wordt verkondigd en alles is de schuld van asielzoekers of Rutte. Oh of Zwarte Piet! Tip voor als je je verveelt: de FB-pagina ‘Nederland mijn vaderland’.

Ik denk dat de mensen die zulke dingen roepen/ denken zich niet beseffen dat we het hier zo ontzettend goed hebben met de AOW, de WW, bijstand als je geen recht op WW hebt, de zorgplicht, de voedselbank, etc. etc. Ja, sommige mensen moeten de eindjes aan elkaar knopen, sommige mensen hebben pech in het leven. En ja, ik geloof ook heus dat er een kleine groep mensen is die tussen wal en schip valt. Maar overall kan je gewoon niet beweren dat we het hier in NL slecht hebben. Verdiep je dan eens in hoe het in andere landen geregeld is. En als dat zoveel beter is, verhuis vooral :Y)

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:35

Ik ken toch echt iemand die na een vechtscheiding gewoon een baan heeft en toch onder het minimum moet leven. Dus het komt echt voor.
Ik kook vaak extra en dat gaat dan naar deze persoon.
Dus verborgen armoede komt vaker voor dan je denkt.

En de ex? Die heeft over de 2000 euro netto, want alimentatie, potje hier, subsidie daar, uitkering, en niet werken.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:37

Weet je hoe dat het komt dat de mensen die het wel goed hebben geen idee hebben hoe het met de rest van het land is? Omdat de daklozen en mensen die het financieel heel moeilijk hebben, steeds meer rechten kwijtraken. En wees eerlijk; als je geen huis meer hebt, dan is je telefoon opladen al een probleem, dus dan ben je echt niet meer bezig met sociaal media of wat voor contacten met de buitenwereld dan ook, dan ben je aan het overleven.

Het gaat zeker wel steeds slechter in Nederland; kijk naar de ouderen, de zieken en de hoeveelheid daklozen. Mensen staan meer dan 10 jaar ingeschreven voor een woning bv. Medicatie wordt steeds slechter vergoed of niet te betalen voor chronisch zieken, de dagelijkse boodschappen worden geloof ik om de 3 maanden duurder, huur stijgt, alles stijgt, maar de inkomens gaan niet net zo hard mee omhoog. De mensen die vroeger modaal verdienden zijn nu zowat minima en de minima van toen zijn nu straatarm. Ik vind het een verontrustende ontwikkeling.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:46

quickie schreef:
Mijn ervaring is dat steeds meer mensen die in armoede leven, hier in belanden door eigen slechte keuzes.
Om enkele voorbeelden te noemen
*Iemand heeft een eigen bedrijf in catering en levert hapjes aan bedrijven. Deze markt is zeer moeizaam. Echter is bewezen dat juist ouderen steeds vaker aan huis laten leveren. Deze persoon wou dat niet en alleen maar leveren aan bedrijven op zijn manier. Conclusie bedrijf is er niet meer. (hij heeft nog genoeg geld achterover gedrukt, dus heeft het echt niet moeilijk)
*Persoon 2. Lager inkomen, maar het huis ligt tot het plafon vol met speelgoed. Afgelopen jaar konden ze niet op vakantie en dat vond ze zo erg dat ze 2 scooters hebben gekocht, een hele grote tent voor volgend jaar, meerdere uitstapjes hebben gedaan en de kinderen voor ongeveer 100 euro aan speelgoed hebben gekregen.
*Persoon met laag inkomen, maar wel de duurste mobiel (want die is gratis) duurste tv abbo, kopen op afbetaling en dan klagen dat je niet rond kunt komen.
* collega met een inkomen van bijna 2000 netto klaagt dat ze niet rond kan komen, maar een huurhuis van 1200 euro en elke dag naar de mac

Financieel als je echt wilt en kijkt naar je uitgaven kan 99.9 procent in Nederland prima rondkomen, maar wij willen steeds meer.

Wel vindt ik de gezondheidszorg achteruit hollen. Ik heb mij dit weekend verstapt en mijn voet was extreem gezwollen. Dus naar huisarts, doorverwijzing voor foto's. Foto wordt gemaakt in ziekenhuis, bijna een uur wachten en vervolgens werd er gezegd: mevrouw... u bent klaar u kunt naar huis. Uhm.... hoe bedoel je. Het is niet gebroken u kunt gaan. Als u advies wilt moet u terug naar uw huisarts. Nou weet ik dat ik in die voet botwoekering heb. Is een paar jaar geleden vastgesteld. Dus tenzij ze dat wisten (in ander ziekenhuis vastgesteld) hebben ze niet eens de moeite genomen om er iets over te melden.

Ik reageer normaal niet in dit soort topics, maar wil hier toch even op inhaken. Ik leef van een wajong uitkering doordat ik mentaal en lichamelijk het reguliere werk niet aan kan. Ik koop weinig voor mijzelf, spaar al het geld op zodat moest mijn poes, twee konijnen of Shetland pony iets hebben en naar de DA moeten dat dat geld er ook is. Mijn dieren komen overigens niks te kort :) . Die worden goed verzorgd en krijgen wat ze nodig hebben :) .
Als ik al een keer ergens heen wil, een weekend naar een vriendin met de trein, spaar ik daarvoor.
Echter is het NOOIT mijn keuze geweest om de lichamelijke mankementen te hebben die ik nu eenmaal heb.
Ik leef gewoon heel bewust. Rook niet. Drink niet. Het is puzzelen, dat zeker, maar daardoor kan ik prima rond komen en elke avond een warme maaltijd hebben.
Moet wel zeggen dat als het nodig is mijn ouders of familie al heel lief bijspringen, maar daar probeer ik zo min mogelijk gebruik van te maken :) .
Maak er zelf trouwens ook geen geheim van dat ik het niet breed heb, maar loop er ook niet mee te koop :) .

Het is dus niet altijd zo dat mensen slechte keuzes maken. Soms is het gewoon niet anders door bepaalde redenen dat je weinig te besteden hebt, maar dan is het wel aan jezelf of je bewust leeft of niet.
Laat idd de dure mobiel liggen en ga voor iets goedkopers. Koop niet bij elke hype het nieuwste van het nieuwste. Kijk ook naar eerdere versies van apparaten. Lees de boeken uit die je thuis hebt liggen etc.
Leef bewust :) .

Overigens zou ik niet anders meer willen. Ben hier nu zo aan gewend dat ik er echt heel gelukkig mee ben :).

Even terug gelezen. Volgens mij zeggen we uiteindelijk toch deels hetzelfde want daar ben ik het wel mee eens. Wil niet altijd meer. Wees tevreden met wat je hebt :) . Geniet daar van voor je besluit dat je wat nieuws nodig hebt :) .

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:48

Nayomie schreef:
Ik denk dat we een hele mooie economie hier hebben en we het hier allemaal best wel luxe hebben. Uitzonderingen daar gelaten. Toch denk ik dat niet overal een goede stempel op kan, er valt veel meer te winnen bij de geestelijke gezondheidszorg om even wat te noemen. Of is het een luxe dat we íets hebben?


Eens.
Dat geklaag altijd van iedereen overal over. Als het je hier niet bevalt, dan ga je toch lekker weg? Alles in Nederland is slecht, mensen zijn er klaar mee. Prima, zoek maar een land waar je het beter krijgt.
Want, inderdaad, op bepaalde gebieden is er echt nog wel veel winst te behalen. Maar over het algemeen hebben we het echt niet slecht hier. Grotendeels keuzes, maar ook deels mensen die echt niet anders kunnen.

Helemaal als je ook nog kijkt hoeveel we op vakantie gaan en hoe druk bezocht evenementen zijn. Dan gaat het ook economisch best heel goed.
(Wat de effecten van het Corona virus daarop gaat zijn weten we natuurlijk nog niet.)

En ook daar hebben zoveel mensen commentaar op. Het RIVM, de overheid, het beleid is helemaal verkeerd. Ik snap niet wat ze volgens al die internet schreeuwers dan wel zouden moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:52

We hebben het helemaal niet slecht hier. Mijn ervaring is ook dat het vaak eigen keuzes zijn waardoor het rondkomen niet lukt.
Ik zie het om me heen vaak genoeg, klagen over hoe weinig geld er is maar ondertussen wel steeds keuzes maken waarvan ik denk ja dat kan dus anders..
Ik heb het ook niet ruim maar koop alles vers, maak dan veel porties en gooi dat in de vriezer, stuk goedkoper en gezonder dan ongezond eten. Onnodige dingen koop ik niet (ook omdat ik niet te veel spullen wil hebben) en als dingen even niet kunnen is het jammer maar ik kan me daar niet heel druk om maken.
De zorg is hier ook prima inderdaad en de overige voorzieningen ook.
De mensen die klagen hebben óf geen idee waar ze het over hebben en gaan uit van wat een ander ze verteld, of ze hebben geen zelfreflectie en moeten toch iets of iemand de schuld geven.

Ballard_L

Berichten: 2493
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:15

Ik ben vorig jaar op reis veweest voor een jaar. In Europa al heb ik zoveel armoede gezien. Ja, dan denk ik echt wel: wauw wat hebben (de meeste) mensen het toch goed in Nederland. Hier hoeven we niet van 200€ totaal rond te komen en leven we niet in kleine krotten. Het eerste wat me na dat jaar is opgevallen is dat we als Nederlanders ons zo druk maken om zulke (voor mij) onzinnige dingen. We klagen over zwarte piet, of we 100 of 130 km/u mogen rijden, over of het koningshuis wel of niet kan, het milieu (terwijl ze in Roemenië nog steeds bergen afval verbranden op straat) etc. Maak je eens druk over het onrecht wat mensen wordt aangedaan, over de armoede in je eigen land en de vluchtelingen die opgesloten zitten tussen Turkije en Griekenland. We klagen heel wat af, maar hebben het helemaal niet zo heel slecht (de meesten dan, echte armoede is er inderdaad ook in Nederland).

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:56

In klagen is men goed. Enige waar we wel echt last van hebben is overbevolking.
Voor rest zijn we idd hastrikke rijk, en hoe rijker we worden hoe duurder alles wordt.

Ook gaan te veel verhalen rond van mensen die flink boven hun stand hebben geleefd en nooit wat hebben gespaard en vervolgens de maatschappij de schuld geven wanneer zo geconfronteerd worden met de gevolgen van hun keuzes. Bezint eert gij begint.