Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:20

Ik denk dat het belangrijk is voor iedereen om in te zien/te erkennen dat reflexmatig racisme onderdeel is van het dagelijks leven en de manier waarop wij zijn opgegroeid. Dat is deels iets cognitiefs: de meeste van ons zijn opgegroeid in een overwegend witte omgeving en mensen zijn psychologisch gezien geneigd om mensen die er anders uit zien dan wij te zien als een bedreiging.

Daar komt ook nog eens de berichtgeving in verschillende media bovenop. Al vanaf jonge leeftijd worden wij geconfronteerd met overwegend negatieve berichtgeving tegenover mensen met een andere huidskleur. Dat kan soms enigszins geremd worden door positieve associaties als een vriendelijke buurvrouw, maar niet iedereen heeft dat.

Het gaat imo niet om de eerste reflexmatige gedachte die je hebt, maar om wat je daarna doet om jezelf te corrigeren. Bewust nadenken over welke patronen je gedachten hebben en hoe je die kan stoppen is nuttiger dan doen alsof niemand ooit racistische gedachten heeft, want als je dat zegt lieg je gewoon.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31308
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:51

Citaat:
De rechter heeft in dat vonnis bepaald dat het feit dat mensen zich gekwetst voelen door zwarte piet geen discriminatie is.


Ik vind dit een interessant stukje. Natuurlijk kan iemand zich ook plaatsvervangend iets aantrekken van een stereotype, maar dit is niet standaard bij iedereen zo. Dit zie je ook terug bij de geïnterviewde mensen met een donkere huidskleur, die aangeven geen moeite te hebben met Piet in de ouderwetse variant. Dat maakt mijn vraagteken bij het stellige zwarte piet = racisme in oa dit topic. Er zijn mensen die zich er door gediscrimineerd voelen, er zijn ook mensen waarbij dat niet zo is. Hebben die laatste het dan 'fout'?

Als in bijvoorbeeld Japan een optocht is met stereotype 'Nederlanders' in klederdracht, met klompen aan en een kaas in hun handen, dan zou ik me daar gediscrimineerd door kunnen voelen. Doe ik niet, want ik voel mij niet persoonlijk aangesproken. Pas als iemand mij persoonlijk zou targetten en gaan lastigvallen, dan word ik imo gediscrimineerd. Door die persoon, niet door alle Japanners.
Voor mij zijn de mensen die dit doen, van de spreekkoren tot in het klein achter de rug om, degenen die discrimineren. Mensen racist noemen omdat ze ook in dat land wonen waar ze die optocht houden, gaat mij veel te ver. Net zoals het niet zo kan zijn dat iedereen op de barricades móet tegen zwarte piet, en dat hij anders racistisch genoemd wordt.

Een eerder aangehaald voorbeeld van een roodharige meisje dat werd uitgescholden voor Rooie, dat vind ik wel degelijk discriminatie. Als dat zelfde meisje gaat eisen dat in Zweden alle boeken van Pippi Langkous uit de schappen moeten, omdat ze zich er door gediscrimineerd voelt, dan trekt zij het persoonlijk naar zich toe, maar is het boek nooit bedoeld om haar te kwetsen en kun je de insteek van het boek imo niet discriminerend noemen. Aan Zweden om dan te kijken of zij een van hun nationale helden willen aanpassen, omdat sommige roodharigen zich erdoor gekwetst blijken te voelen.

Mijn persoonlijke mening is dat een donkere man of vrouw best nog Piet moet mogen spelen zonder daarop te worden aangekeken en dat Piet daarnaast ook gerust mag veranderen. En dat beide 'partijen' daar mee om moeten kunnen gaan.
Het gaat erom dat het een leuk kinderfeest moet zijn. Alleen zie je dat niet echt terug. Het is door het labels plakken aan het verworden tot een strijd waardoor het juist voor iedereen minder leuk wordt, ik neem tenminste aan dat de mensen die niet blij werden van piet zoals hij was, ook niet blij zullen zijn met hoe het 'feest' er nu aan toe is, nu mensen er voor kiezen om niet naar optochten te gaan omdat ze het te gevaarlijk vinden.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:36

Adelaide71 schreef:
Als je toch weet dat door het merendeel van mensen van kleur, zwarte piet als zeer kwetsend wordt ervaren, dan is het toch een kleine moeite om er afstand van te doen? Ik snap echt niet waarom daar zo'n drama van gemaakt moet worden. Tradities veranderen doorlopend, waarom deze dan ook niet? Ik kan er echt niet bij waarom dat een probleem zou moeten zijn? Hoe kan je hier nog neutraal tegenover staan (of zelfs tegen zijn) als je weet wat je weet omdat het al tig keer uitgesproken is door menigeen, hier en in de media. Wat is er zo erg aan een ander tegemoet komen ook al voelt men het zelf niet zo? Waarom zo krampachtig vasthouden aan 'de traditie' dat Piet zwart moet zijn?

Ik vind dat veel mensen heel sterk denken in termen van winst en verlies, waarbij het succes van de ander negatieve gevoelens lijkt op te roepen. Mensen gunnen elkaar (zeker een vreemde) helemaal niets. Probeer maar eens zonder bijbedoelingen iets aardigs te doen voor een ander. Je staat versteld van de argwaan die dat oproept. Blijkbaar zit dat heel diep in ons. In deze discussie zie je dat naar mijn mening ook heel sterk. Mensen vragen zich (soms hardop) af wat ze er beter van worden als zwarte piet verandert. Ze hebben geen probleem met zwarte piet en waren tevreden met hoe het ging. Dat een ander zich er heel ongelukkig bij voelt interesseert ze botweg gezegd niet. Waarom zouden zij (het centrum van het heelal nota bene) zich moeten aanpassen zonder dat ze daar iets mee winnen? Ze laten toch zeker niet over zich heen lopen?!? Daar is voor alle duidelijkheid naar mijn idee helemaal geen sprake van, maar je ziet dat het zo geframed wordt: "We laten ons onze traditie niet afpakken!" lees of hoor je dan. Vaak gevolgd door "door die ... (vul maar iets onaardigs en soms ronduit racistisch in)" en dan schrik je er weer van hoe akelig die normaal gesproken leuke mensen zich kunnen uitdrukken. Waar deze 'ik wil ten alle tijden winnen'-mentaliteit en racisme elkaar ontmoeten zie je het lelijkste in de mens naar boven komen.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:51

Nicole288 schreef:
Citaat:
De rechter heeft in dat vonnis bepaald dat het feit dat mensen zich gekwetst voelen door zwarte piet geen discriminatie is.


Ik vind dit een interessant stukje. Natuurlijk kan iemand zich ook plaatsvervangend iets aantrekken van een stereotype, maar dit is niet standaard bij iedereen zo. Dit zie je ook terug bij de geïnterviewde mensen met een donkere huidskleur, die aangeven geen moeite te hebben met Piet in de ouderwetse variant. Dat maakt mijn vraagteken bij het stellige zwarte piet = racisme in oa dit topic. Er zijn mensen die zich er door gediscrimineerd voelen, er zijn ook mensen waarbij dat niet zo is. Hebben die laatste het dan 'fout'?

Als in bijvoorbeeld Japan een optocht is met stereotype 'Nederlanders' in klederdracht, met klompen aan en een kaas in hun handen, dan zou ik me daar gediscrimineerd door kunnen voelen. Doe ik niet, want ik voel mij niet persoonlijk aangesproken. Pas als iemand mij persoonlijk zou targetten en gaan lastigvallen, dan word ik imo gediscrimineerd. Door die persoon, niet door alle Japanners.
Voor mij zijn de mensen die dit doen, van de spreekkoren tot in het klein achter de rug om, degenen die discrimineren. Mensen racist noemen omdat ze ook in dat land wonen waar ze die optocht houden, gaat mij veel te ver. Net zoals het niet zo kan zijn dat iedereen op de barricades móet tegen zwarte piet, en dat hij anders racistisch genoemd wordt.

Een eerder aangehaald voorbeeld van een roodharige meisje dat werd uitgescholden voor Rooie, dat vind ik wel degelijk discriminatie. Als dat zelfde meisje gaat eisen dat in Zweden alle boeken van Pippi Langkous uit de schappen moeten, omdat ze zich er door gediscrimineerd voelt, dan trekt zij het persoonlijk naar zich toe, maar is het boek nooit bedoeld om haar te kwetsen en kun je de insteek van het boek imo niet discriminerend noemen. Aan Zweden om dan te kijken of zij een van hun nationale helden willen aanpassen, omdat sommige roodharigen zich erdoor gekwetst blijken te voelen.

Mijn persoonlijke mening is dat een donkere man of vrouw best nog Piet moet mogen spelen zonder daarop te worden aangekeken en dat Piet daarnaast ook gerust mag veranderen. En dat beide 'partijen' daar mee om moeten kunnen gaan.
Het gaat erom dat het een leuk kinderfeest moet zijn. Alleen zie je dat niet echt terug. Het is door het labels plakken aan het verworden tot een strijd waardoor het juist voor iedereen minder leuk wordt, ik neem tenminste aan dat de mensen die niet blij werden van piet zoals hij was, ook niet blij zullen zijn met hoe het 'feest' er nu aan toe is, nu mensen er voor kiezen om niet naar optochten te gaan omdat ze het te gevaarlijk vinden.


Maar wat nou als de roodharige gemeenschap in Scandinavië steevast wordt uitgescholden voor Pippi Langkous en zich daardoor gekwetst voelt?
Wat zou dan het probleem zijn om Pippi een andere haarkleur te geven?

En wat als de Nederlanders in Japan worden uitgemaakt voor kaaskoppen en zich wél gekwetst voelen?
Wat is er dan op tegen voor de Japanners om dat feest aan te passen zodat iedereen, ook de Nederlandse Japanners er plezier aan beleven?

Dat het nooit zo bedoeld was of bedoeld is, doet toch niet terzake?
Ik noem m’n buurman een geitenneuker. Ah joh, dat bedoel ik natuurlijk helemaal niet letterlijk en het is maar een grapje! Ik vind hem helemaal niet onaardig enz dus hij moet zich niet zo gekwetst voelen hoor! Mijn andere buurman lacht gewoon mee en die noem ik soms ook zo. En die zegt het helemaal geen probleem te vinden! Die noemt mij een eikel en dat vind ik ook wel grappig!

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:55

Nicole288 schreef:
Citaat:
De rechter heeft in dat vonnis bepaald dat het feit dat mensen zich gekwetst voelen door zwarte piet geen discriminatie is.


Ik vind dit een interessant stukje. Natuurlijk kan iemand zich ook plaatsvervangend iets aantrekken van een stereotype, maar dit is niet standaard bij iedereen zo.


Heb je de hele uitspraak gelezen? Dan zie je namelijk dat de rechtbank heel veel nuancering aanbrengt.

Citaat:
Dat maakt mijn vraagteken bij het stellige zwarte piet = racisme in oa dit topic. Er zijn mensen die zich er door gediscrimineerd voelen, er zijn ook mensen waarbij dat niet zo is. Hebben die laatste het dan 'fout'?


Nee, maar er is nu een andere situatie dan ten tijde van de uitspraak, namelijk een waar pro-zwarte piet ook expliciet als symbool voor racisme wordt gebruikt, door openlijke, nadrukkelijke racisten. Het enkele feit dat sommige mensen zich gekwetst voelen is bv misschien niet genoeg, maar het geweld dat sindsdien heeft plaatsgevonden maakt de situatie aanzienlijk anders.


Citaat:
Als in bijvoorbeeld Japan een optocht is met stereotype 'Nederlanders' in klederdracht, met klompen aan en een kaas in hun handen, dan zou ik me daar gediscrimineerd door kunnen voelen. Doe ik niet, want ik voel mij niet persoonlijk aangesproken.


En, cruciaal punt, je woont niet in Japan. Het stereotype beinvloedt je dagelijks leven niet, je kansen op de arbeidsmarkt niet, je kansen op een woning niet. Lees vooral de uitspraak van de rechter, Karl geeft ergens een link, want dit is voor de rechtbank bv een belangrijk punt. Dat je je alleen gekwetst voelt maakt het niet zomaar discriminatie. De gevolgen die er aan een negatief stereotype kleven maken echter wel uit, vooral ook verder gaand dan die enkele situatie van een intocht, en het beroep op EVRM artikel 8 wordt dan ook wel erkend. De gemeente moet uiteindelijk de vergunning opnieuw bekijken.

Citaat:
Pas als iemand mij persoonlijk zou targetten en gaan lastigvallen, dan word ik imo gediscrimineerd.


Wat dus ook gebeurt. Aan deze eis wordt echt ruimschoots voldaan, helaas.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:58


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:20

goeroe schreef:
Adelaide71 schreef:
Als je toch weet dat door het merendeel van mensen van kleur, zwarte piet als zeer kwetsend wordt ervaren, dan is het toch een kleine moeite om er afstand van te doen? Ik snap echt niet waarom daar zo'n drama van gemaakt moet worden. Tradities veranderen doorlopend, waarom deze dan ook niet? Ik kan er echt niet bij waarom dat een probleem zou moeten zijn? Hoe kan je hier nog neutraal tegenover staan (of zelfs tegen zijn) als je weet wat je weet omdat het al tig keer uitgesproken is door menigeen, hier en in de media. Wat is er zo erg aan een ander tegemoet komen ook al voelt men het zelf niet zo? Waarom zo krampachtig vasthouden aan 'de traditie' dat Piet zwart moet zijn?

Ik vind dat veel mensen heel sterk denken in termen van winst en verlies, waarbij het succes van de ander negatieve gevoelens lijkt op te roepen. Mensen gunnen elkaar (zeker een vreemde) helemaal niets. Probeer maar eens zonder bijbedoelingen iets aardigs te doen voor een ander. Je staat versteld van de argwaan die dat oproept. Blijkbaar zit dat heel diep in ons. In deze discussie zie je dat naar mijn mening ook heel sterk. Mensen vragen zich (soms hardop) af wat ze er beter van worden als zwarte piet verandert. Ze hebben geen probleem met zwarte piet en waren tevreden met hoe het ging. Dat een ander zich er heel ongelukkig bij voelt interesseert ze botweg gezegd niet. Waarom zouden zij (het centrum van het heelal nota bene) zich moeten aanpassen zonder dat ze daar iets mee winnen? Ze laten toch zeker niet over zich heen lopen?!? Daar is voor alle duidelijkheid naar mijn idee helemaal geen sprake van, maar je ziet dat het zo geframed wordt: "We laten ons onze traditie niet afpakken!" lees of hoor je dan. Vaak gevolgd door "door die ... (vul maar iets onaardigs en soms ronduit racistisch in)" en dan schrik je er weer van hoe akelig die normaal gesproken leuke mensen zich kunnen uitdrukken. Waar deze 'ik wil ten alle tijden winnen'-mentaliteit en racisme elkaar ontmoeten zie je het lelijkste in de mens naar boven komen.


Exact Goeroe. Waarom voelt men zich zo bedreigd? Er wordt niks afgepakt, slechts aangepast om een hoop mensen een beter gevoel te geven. En imo is daar niks mis mee. Ik ben opgehouden om op bijvoorbeeld Facebook de reacties te lezen over dit onderwerp; ik dacht sommige mensen ook te kennen, maar die veranderen in rare (zelfs agressieve) wezens als het op deze traditie aankomt en ik schrik daarvan.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:26

Iedereen gaat voorbij aan de historische context. Zo’n vergelijking met Pippi of Japan slaat nergens op en getuigt van een gebrek aan historisch inzicht.

Als wij eeuwenlang onderdrukt waren geweest door Japan, zij ons land bezet hadden gehouden tot in de tijd van je oma en je daardoor nu nog economisch en cultureel op achterstand staat wereldwijd, dan is het heus wél pijnlijk als ze daar verkleed als stereotype hollander in een knechtenrol rondhupsen.

Het is makkelijk praten als blanke, nergens ter wereld zijn wij stelselmatig onderdrukt geweest of economisch afhankelijk gemaakt, de meeste rijke landen in de wereld zijn van origine blank. Je kan overal vrij naar toe reizen, wordt nergens argwanend bekeken, je staat zeg maar aan de top van de voedselpyramide in de wereld.

Dan mag je best even je best doen om je in te leven in groepen die van oudsher niet in die positie zaten en ophouden met ze belachelijk maken of wegwuiven wat ze zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:39

Shadow0 schreef:
Nicole288 schreef:
Ik vind dit een interessant stukje. Natuurlijk kan iemand zich ook plaatsvervangend iets aantrekken van een stereotype, maar dit is niet standaard bij iedereen zo.


Heb je de hele uitspraak gelezen? Dan zie je namelijk dat de rechtbank heel veel nuancering aanbrengt.

Blijkbaar lezen er wel meer hier niet alles. Deze uitspraak is vernietigd in hoger beroep en dus überhaupt niet relevant. Dat plaatste ik gisteren al.

De link naar die uitspraak van de Raad van State in het hoger beroep staat er gewoon bovenin bij, er staat ook dat de uitspraak is vernietigd. Dit is de uitspraak in hoger beroep:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2014:4117

In de uitspraak van de Raad van State wordt specifiek genoemd dat de bestuursrechter (waar deze uitspraak van was) geen uitspraak mag doen of de figuur van zwarte piet artikel 1 van de grondwet schendt.
Marie_Anne schreef:
Karl66 schreef:
Ik heb de uitspraak er even bijgezocht: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2014:3888

Deze uitspraak is vernietigd in hoger beroep door de Raad van State.
In de uitspraak van de Raad van State, eerder geplaatst door San87, staat:
Citaat:
De vraag of de figuur van "Zwarte Piet" daadwerkelijk in strijd is met grond- of verdragsrechten kan niettemin aan een rechter worden voorgelegd, via een civiele procedure of in het kader van een strafrechtelijke procedure.

Dit betekent dat de burgemeester niet bevoegd is de vraag te beantwoorden of de figuur van "Zwarte Piet" bij de vergunde intocht een schending van artikel 8 van het EVRM of artikel 1 van de Grondwet oplevert. Hieruit volgt dat ook de Afdeling bestuursrechtspraak die vraag niet mag en dus niet zal beantwoorden, hoe onbevredigend dit voor partijen ook moge zijn.

De bestuursrechter kan hier dus geen uitspraak over doen vind men.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:54

Marie_Anne, excuus, je hebt gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:06

Shadow0 schreef:
Marie_Anne, excuus, je hebt gelijk.

Excuus niet nodig hoor :o

Ik wilde eigenlijk niet reageren in dit topic omdat het zo'n vermoeiende discussie is. Ik vind zwarte piet een genante vertoning en schaam mij als Nederlander voor deze 'traditie' . Ik vind het dan ook lastig om zoals hier af en toe gezegd wordt in gesprek te blijven met voorstanders van zwarte piet. Het is niet echt mogelijk om een middenweg hierin te vinden denk ik. Ik zie hem in ieder geval niet. Ik ben erg blij dat ik in Amsterdam woon, hier waren alleen roetveegpieten bij de intocht en het was gewoon een gezellig kinderfeest zonder gedoe.

Jaren geleden had ik Engelse les van een Amerikaan, die mij vertelde hoe geschokt hij was toen hij zwarte piet voor het eerst zag. Hij liet me dit zien, een Engelse show die eind jaren 70 geschrapt werd, The Black and White Minstrel Show.
Dit was bljkbaar enorm populair, nu schamen de Britten zich voor deze serie en hij dacht dat de Nederlanders ook ooit zo naar zwarte piet zouden terugkijken. Ik denk en hoop dat zelf ook.

https://www.bbc.com/historyofthebbc/100 ... strel-show

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:12

Denk dat het punt is dat veel mensen zwarte Piet helemaal niet met mensen met een donkere huid associëren. Ik als kind in elk geval niet. Het was gewoon een magische figuur, net als bijvoorbeeld sprookjesfiguren. Vandaar misschien de weerstand om hem uit te bannen. Heb er zelf geen moeite mee als hij verdwijnt. Als er mensen zijn die zich er
door gekwetst voelen, dan moet je er gewoon mee stoppen. Tradities veranderen sowieso, de huidige generatie maakt haar eigen herinneringen.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:24

mysa schreef:
Denk dat het punt is dat veel mensen zwarte Piet helemaal niet met mensen met een donkere huid associëren. Ik als kind in elk geval niet. Het was gewoon een magische figuur, net als bijvoorbeeld sprookjesfiguren. Vandaar misschien de weerstand om hem uit te bannen. Heb er zelf geen moeite mee als hij verdwijnt. Als er mensen zijn die zich er
door gekwetst voelen, dan moet je er gewoon mee stoppen. Tradities veranderen sowieso, de huidige generatie maakt haar eigen herinneringen.


Dat betwijfel ik dus ten zeerste.
Anders worden donkere kinderen geen Zwarte Pietjes genoemd en een vriend van mij geen Rooster-Piet en wordt een donkere voetballer geen kanker-Zwarte Piet genoemd. En zo kan je nog meer voorbeelden noemen.
Daarbij zijn de lippen en kroeshaar toch ook verwijzingen naar de mensen van Afrikaanse afkomst?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:30

NatasjavE schreef:
De vergelijking met Pippi Langkous gaat nogal mank vind ik.

Pippi is een stoer zelfstandig meisje die de hele wereld aankan. Rolmodel voor veel meisjes.

https://www.ad.nl/binnenland/pippi-weet ... ~a51196a6/

Ze is geen dom knechtje.


Alsof zwarte piet nog wel een dom knechtje is. Stoer, zelfstandig en de wereld aankunnen past beter bij de moderne zwarte piet dan dom knechtje. Dus eigenlijk is het misschien helemaal niet zo'n gekke vergelijking.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:37

Tja een eindeloze discussie is dit. Ik was altijd sterk voor zwarte piet, want ik bedoel het is maar verzonnen en helemaal niet racistisch? Tot dat ik me er in ging verdiepen en er eigenlijk best wel duidelijk naar voren kwam dat zwarte piet wel degelijk rascistische trekjes heeft. De liedjes die toen gezongen werden, de uiterlijke kenmerken zoals het kroeshaar (je gaat mij niet vertellen dat blanke mensen ook nog eens kroeshaar hebben gekregen toen ze door schoorsteen zijn gegaan, iets wat Nederlanders graag verkondigen) en dat mensen ook op straat worden nageroepen. Maar mensen we leven in 2019 tijden veranderen waarom is het zo moeilijk om mee te veranderen? Tuurlijk het is een traditie, maar het feest blijft gewoon bestaan alleen de uiterlijke kenmerken van de piet veranderen zodat iedereen sinterklaas op een vrolijke manier kan ervaren.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:38

Electra63 schreef:
mysa schreef:
Denk dat het punt is dat veel mensen zwarte Piet helemaal niet met mensen met een donkere huid associëren. Ik als kind in elk geval niet. Het was gewoon een magische figuur, net als bijvoorbeeld sprookjesfiguren. Vandaar misschien de weerstand om hem uit te bannen. Heb er zelf geen moeite mee als hij verdwijnt. Als er mensen zijn die zich er
door gekwetst voelen, dan moet je er gewoon mee stoppen. Tradities veranderen sowieso, de huidige generatie maakt haar eigen herinneringen.


Dat betwijfel ik dus ten zeerste.
Anders worden donkere kinderen geen Zwarte Pietjes genoemd en een vriend van mij geen Rooster-Piet en wordt een donkere voetballer geen kanker-Zwarte Piet genoemd. En zo kan je nog meer voorbeelden noemen.
Daarbij zijn de lippen en kroeshaar toch ook verwijzingen naar de mensen van Afrikaanse afkomst?


Misschien is dat iets van nu? Honderd jaar geleden, toen ik klein was niet. Ik had zelf helemaal geen associaties in die richting en heb er ook nooit andere kinderen over gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:57

Nicole288 schreef:
...
Als in bijvoorbeeld Japan een optocht is met stereotype 'Nederlanders' in klederdracht, met klompen aan en een kaas in hun handen, dan zou ik me daar gediscrimineerd door kunnen voelen. Doe ik niet, want ik voel mij niet persoonlijk aangesproken. Pas als iemand mij persoonlijk zou targetten en gaan lastigvallen, dan word ik imo gediscrimineerd. Door die persoon, niet door alle Japanners.
Voor mij zijn de mensen die dit doen, van de spreekkoren tot in het klein achter de rug om, degenen die discrimineren. Mensen racist noemen omdat ze ook in dat land wonen waar ze die optocht houden, gaat mij veel te ver. Net zoals het niet zo kan zijn dat iedereen op de barricades móet tegen zwarte piet, en dat hij anders racistisch genoemd wordt.
....

Japanners hebben Nederland nooit bezet en geen Nederlanders in grote getallen (of uberhaupt) hun slaaf gemaakt voor zover ik weet, dus dan is niet te vergelijken. Maar als je een vergelijking wilt maken: kijk eens naar Korea. Dit land heeft door de geschiedenis heen verschillende invasies van Japan meegemaakt en is in 1910-1945 door Japan bezet. In de periode werden ook veel Koreaanse vrouwen gedwongen om seks slaaf te worden voor de mannen in het Japanse leger (comfort women). Nu in 2019 is er nog ontzettend veel haat tussen die twee landen. Dus stel je eens voor dat de Japanners een feestje zouden houden waarbij Japanners zich verkleden in karikaturen van comfort women… Zeker Koreanen dan van zich laten horen! En of die Japanners er dan wel/geen racistische bedoelingen bij zouden hebben maakt niet uit. Het is namelijk zo’n gevoelig punt in de geschiedenis dat het een persoonlijke kwesties wordt voor alle Koreanen. En hetzelfde is dus voor zwarte piet, want dit karakter is een uitbeelding van een slaaf uit een kolonie van NL.

‘The people were dressed up as the character Zwarte Piet, who first appeared in a children’s book written by a Dutch school teacher in the 1850s.He was depicted as a stupid, caricatured slave of Sint Nikolaas. Where the Caucasian Sint Nikolaas is well-dressed and noble looking, Zwarte Piet was illustrated in moorish attire. He represents the colonialist view of black people of the time — clearly an unfair bias that’s degrading and humiliating.’

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:58

Soms lijkt het wel alsof men denkt dat als zwarte piet is afgeschaft dat alle racisme vervolgens als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dat is natuurlijk niet het geval. Zwarte piet is maar een heel klein onderdeeltje van het probleem.deze discussie gaat al jaren en het heeft ons nog geen steek dichter bij elkaar gebracht. Eerder heeft het de tegenstellingen vergroot.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:02

Loretta schreef:
Soms lijkt het wel alsof men denkt dat als zwarte piet is afgeschaft dat alle racisme vervolgens als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dat is natuurlijk niet het geval. Zwarte piet is maar een heel klein onderdeeltje van het probleem.deze discussie gaat al jaren en het heeft ons nog geen steek dichter bij elkaar gebracht. Eerder heeft het de tegenstellingen vergroot.

Denk je dat racismse gaat verdwijnen als je hardnekkig blijft verkondigen dat er niks mis is met een racistische karikatuur?

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:09

Magrathea schreef:
Loretta schreef:
Soms lijkt het wel alsof men denkt dat als zwarte piet is afgeschaft dat alle racisme vervolgens als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dat is natuurlijk niet het geval. Zwarte piet is maar een heel klein onderdeeltje van het probleem.deze discussie gaat al jaren en het heeft ons nog geen steek dichter bij elkaar gebracht. Eerder heeft het de tegenstellingen vergroot.

Denk je dat racismse gaat verdwijnen als je hardnekkig blijft verkondigen dat er niks mis is met een racistische karikatuur?


Als ik kijk wat er in al die jaren van discussie bereikt is dan zie ik dat de tegenstellingen in de samenleving alleen maar groter zijn geworden. Als morgen zwarte piet volledig wordt afgeschaft dan is er nog helemaal niets opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:20

Loretta schreef:
Soms lijkt het wel alsof men denkt dat als zwarte piet is afgeschaft dat alle racisme vervolgens als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dat is natuurlijk niet het geval. Zwarte piet is maar een heel klein onderdeeltje van het probleem.deze discussie gaat al jaren en het heeft ons nog geen steek dichter bij elkaar gebracht. Eerder heeft het de tegenstellingen vergroot.

Volgens mij denkt helemaal niemand dat rascisme als sneeuw voor de zon verdwijnt als zwarte piet is afgeschaft. Wat een rare uitspraak. Hoe kom je daar bij? Wie is die 'men' die dat denkt volgens jou?

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:31

Marie_Anne schreef:
Loretta schreef:
Soms lijkt het wel alsof men denkt dat als zwarte piet is afgeschaft dat alle racisme vervolgens als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dat is natuurlijk niet het geval. Zwarte piet is maar een heel klein onderdeeltje van het probleem.deze discussie gaat al jaren en het heeft ons nog geen steek dichter bij elkaar gebracht. Eerder heeft het de tegenstellingen vergroot.

Volgens mij denkt helemaal niemand dat rascisme als sneeuw voor de zon verdwijnt als zwarte piet is afgeschaft. Wat een rare uitspraak. Hoe kom je daar bij? Wie is die 'men' die dat denkt volgens jou?


Deze discussie speelt al jaren. Als je ziet wat er bereikt is op het gebied van racisme bestrijding dan is dat net niks. Er is alleen maar meer haat in de samenleving gekomen.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:54

Loretta schreef:
Deze discussie speelt al jaren. Als je ziet wat er bereikt is op het gebied van racisme bestrijding dan is dat net niks. Er is alleen maar meer haat in de samenleving gekomen.


Van de week op televisie zei iemand dat omdat Geert Wilders, als politicus zoveel vrijheid heeft om zijn mening te verkondigen, dit doorsijpelt en iedereen daarom, met name op Social media, maar zijn gal kan spuwen. Er is geen schaamte meer.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:55

Loretta schreef:
Deze discussie speelt al jaren. Als je ziet wat er bereikt is op het gebied van racisme bestrijding dan is dat net niks. Er is alleen maar meer haat in de samenleving gekomen.

Ik denk eerder dat de discussie slechts zichtbaar maakt hoe zo'n lange weg we nog te gaan hadden en hebben. Het deurtje naar 'de haat' mag dan geopend zijn, maar wat er in dat kamertje zat was daarvoor al niet fraai.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:59

Electra63 schreef:
Loretta schreef:
Deze discussie speelt al jaren. Als je ziet wat er bereikt is op het gebied van racisme bestrijding dan is dat net niks. Er is alleen maar meer haat in de samenleving gekomen.


Van de week op televisie zei iemand dat omdat Geert Wilders, als politicus zoveel vrijheid heeft om zijn mening te verkondigen, dit doorsijpelt en iedereen daarom, met name op Social media, maar zijn gal kan spuwen. Er is geen schaamte meer.


Ik weet niet wat hij zoal uitkraamt maar van wat ik er van meegekregen heb fulmineert hij voornamelijk tegen de islam?