Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:14

_San87_ schreef:
MCE schreef:
_San87_

Alleen wij??? tolerantie, erkennen en er van leren moet van twee kanten komen, toch??

vind het zo jammer dat periodes uit de geschiedenis zo de vooruitgang blijven overschaduwen
met periodes bedoel ik ALLE (negatieve) periodes

Ik heb het toch nergens over alleen wij? Ik duid überhaupt geen personen, maar spreek algemeen.


het was een vraag, dank voor uw antwoordt


Quebelle
Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:27

Cer schreef:
"hier" als in bokt, of "hier" als in de communcatie binnen Nederland? Want ik heb het over het laatste... Aangezien jij het over Belgie had :j

Beiden, zeker aangezien dit ene topic is uit een nederlands standpunt ook al kunnen vlamingen meespreken. Vlamingen zijn imo meer binnenvetters en ietwat conflictvermeiden, en veel minder...trots op hun land en zichzelf dan nederlanders imo. De belgische identiteit is een hele moeilijke.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Cer
Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:34

Nja, dan lees jij niet veel beschuldigingen en ik wel, maar dat kan het verschil tussen belgie en nederland zijn inderdaad :j

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:44

MCE schreef:
Sakura789 schreef:
MCE volgens mij is die discussie een apart topic waard. Zie ook mijn eerdere reactie op dit soort stukken.



start er een op, zou ik zeggen


Nou ik kom niet met dat linkje in dit topic, dus ik heb daar persoonlijk geen behoefte aan.

Overschaduwen? Volgens mij worden er juist heel veel goede stappen gezet. Lering getrokken vanuit het verleden, erkenning gegeven voor misstanden. We zijn er nog lang niet, maar dat zijn altijd de struggels van een samenleving. De nieuwe dienen zich ook alweer aan als ik het zo een beetje volg (jonge generatie vs boomers).

Joanne1987
Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:17

Cer schreef:
Quebelle, ik snap je eerste zin niet? Wat doe ik?

Ik reageer op eerdere berichten waarin iets staat over dat witte mensen in NL afschuwelijk zijn. Dat wij al een eeuwenlang ingeprent superieur gevoel hebben.

Toen dacht ik 'stel nou dat ik dit hele gedoe wil ontwijken, waar zou ik dan heen kunnen gaan'.. en toen vond ik dat er niet heel veel plekken zijn die beter zijn. Thats all.

Ik vind racisme iets heel negatiefs, iets verschikkelijk negatiefs eigenlijk. Zo wordt het ook gebracht natuurlijk. Dus ik vind het zeker niet superchill om een racist genoemd te worden. Is dat heel gek?


NB: in vervolg over het filmpje in de trein.
Ik zit nu naar de radio de luisteren over ene Thijs en een hitlergroet. Nu blijkt dat mensen 'iemand' met dezelfde naam hebben uitgekozen en die man heeft nu in zijn hele prive leven plus op zijn werk last van doodsbedreigingen, heeft alle profielen verwijdert, is naar de politie geweest om aangifte te doen. Die man zn leven is verpest... super goed hoor, iemand zomaar even op social media gooien en verder geen fact checking of iets te doen. Schijnt enorm normaal te zijn om zoiets te doen. :n


En die jongen heet niet eens Thijs, kun je nagaan hoe alles opgefokt wordt

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

Shadow0
Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:21

Cer schreef:
En ik snap niet hoe het werkt als ik zwijg dat ik neutraal ben dat ik het accepteer en dat ik dus racist ben.


Maar je zwijgt niet en je bent niet neutraal: je neemt deel aan dit topic en kiest ervoor om hier steeds de naieve lezing van de tegen KOZP te nemen.

Je kunt wel neutraal zijn: door uberhaupt niet deel te nemen aan dit topic, en ook buiten het topic de discussie steeds af te kappen. (Als het ook zo is, bv met 'ik ben niet betrokken bij het sinterklaasfeest dus ik kan daar niks over zeggen.)

Maar je wilt wel wat zeggen. Je wilt wel een mening hebben. Een mening die minder racistisch is dan die van openlijke racisten, maar je wilt tegelijkertijd een deel van hun argumenten wel gewoon kunnen gebruiken voor jezelf.

Dan ben je dus niet neutraal meer, en hou je je niet afzijdig, hoe graag je ook zou willen dat dat het beeld is dat men over jou heeft.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:38

_San87_ schreef:
Edit: Van mijzelf weet ik dat ik ook racistisch ben/ben geweest. Ik zag nooit een probleem met Zwarte Piet, dat is door onderzoek veranderd. Ook ik denk nog steeds wel eens bij bepaalde nieuwsberichten 'zal wel een Marokkaan zijn', en dat is gewoon niet juist. Wel iets om lastig af te leren.

Het is best wel schandalig als je zulke gedachten hebt. Je gedachten heb je onder controle, dus het is vrij eenvoudig om zoiets niet meer te denken. Als je dat toch lastig vind, dan heb je dus kennelijk de wens om zulke dingen te denken. Dat vind ik dus best erg en vooral omdat je hier in dit topic anderen de les probeert te lezen. Doe iets aan je reflexmatige racistische gedachten, zou ik zeggen.

Cer
Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:40

@Shadow: ik vond dit topic een uitgelezen kans om er met mensen van over gedachten te wisselen.. ondertussen heb ik in de gaten dat dat niet heel handig is inderdaad.
Dank dat je me daarop wijst :j

Anoniem

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:48

Ik kan er persoonlijk niet bij dat, als je weet hoe kwetsend 'zwarte piet' is voor veel mensen, men er nog steeds 'neutraal' in kan staan. En over hard tegen hard wb beide 'kampen'; verandering wb racisme is toch zelden zonder slag of stoot gegaan. Ik juich de verandering toe, het kan me niet snel genoeg gaan.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41324
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:02

Pipodipo schreef:
_San87_ schreef:
Edit: Van mijzelf weet ik dat ik ook racistisch ben/ben geweest. Ik zag nooit een probleem met Zwarte Piet, dat is door onderzoek veranderd. Ook ik denk nog steeds wel eens bij bepaalde nieuwsberichten 'zal wel een Marokkaan zijn', en dat is gewoon niet juist. Wel iets om lastig af te leren.

Het is best wel schandalig als je zulke gedachten hebt. Je gedachten heb je onder controle, dus het is vrij eenvoudig om zoiets niet meer te denken. Als je dat toch lastig vind, dan heb je dus kennelijk de wens om zulke dingen te denken. Dat vind ik dus best erg en vooral omdat je hier in dit topic anderen de les probeert te lezen. Doe iets aan je reflexmatige racistische gedachten, zou ik zeggen.

Lees mijn bericht nog eens, anders.

Anoniem

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:19

Sakura789

Overschaduwen had ik zonder vraagteken geschreven daarom zien we de goede stappen niet

en dan is het conform uw tekst

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:38

Ik lees net op Facebook dat de intocht van Sinterklaas in de wijk Zuilen in Utrecht niet doorgaat.
De organisatie had voor roetveegpieten gekozen en had bedreigingen ontvangen.
Wat een idioterie.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/198956 ... isico.html

Ik ben absoluut voor het aanpassen van de pieten en snap niet dat mensen niet inzien dat het heel logisch is dat zwarte mensen zich gekwetst voelen door zwarte piet.

Ik was me daar ook niet van bewust en heb vroeger veel plezier gehad aan het Sinterklaasfeest.
Al is dat voor mij door de voorstanders van zwarte piet wel behoorlijk vergald.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Shadow0
Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:08

Dat is verdorie al de zoveelste keer dat er dingen verpest worden in die wijk! Er is al een incident geweest waar een school die voor roetveegpieten koos werd binnengevallen, en een protest tegen de moskee daar (dat vervolgens uit de hand liep.)
https://nos.nl/artikel/2204370-pro-zwar ... innen.html
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/187420 ... uilen.html

De wijk is prima. De racisten maken het niet prima. Het zijn de racisten, en niemand anders, die hier voor de zoveelste keer de boel willen opstoken. Hoe durven ze!

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:14

Zuilen is inderdaad een hele leuke wijk.

Jammer van deze incidenten.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41324
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:18

NatasjavE schreef:
Ik lees net op Facebook dat de intocht van Sinterklaas in de wijk Zuilen in Utrecht niet doorgaat.
De organisatie had voor roetveegpieten gekozen en had bedreigingen ontvangen.
Wat een idioterie.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/198956 ... isico.html

Ik ben absoluut voor het aanpassen van de pieten en snap niet dat mensen niet inzien dat het heel logisch is dat zwarte mensen zich gekwetst voelen door zwarte piet.

Ik was me daar ook niet van bewust en heb vroeger veel plezier gehad aan het Sinterklaasfeest.
Al is dat voor mij door de voorstanders van zwarte piet wel behoorlijk vergald.

Dit vind ik echt heel erg! Niet alleen om de strafbare feiten, maar ook omdat er moedwillig een feest voor kinderen verpest wordt :r.

Geen woorden voor dat soort mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:31

Shadow0 schreef:
dees_daan schreef:
Shadow, volgens de peilingen is twee derde van de Nederlanders nog steeds tegen alleen roetveegpieten (of kleurpieten). Jij wil dus beweren dat twee derde van de Nederlanders racist is?


Hmm, ja, dat klopt misschien wel ja. Ik ben er ook niet blij mee, maar het is duidelijk dat racisme behoorlijk breed gedragen wordt. Dat blijkt niet alleen uit zwarte piet, maar ook uit de politieke steun voor partijen die geen ander standpunt hebben dan racisme, en de steun voor media die steeds weer opjutten langs dat vlak.
Lang niet iedereen is daarin even actief, maar in de kern zijn al die mensen gewoon best ok met racisme.

Citaat:
En ja, dat is in Friesland, waar de snelweg geblokkeerd werd om een demonstratie te voorkomen maar ik weet zeker dat ze precies hetzelfde gedaan hadden als Pegida aangekondigd had een demonstratie te gaan houden en de kinderen daar last van zouden hebben.


Zou het? Ik scroll even door bv de twitter van Jenny Douwes en zie retweets van Annabel Nanninga, Wierd Duk, Jan Dijkgraaf, Martin Bosma...
Dat is ongeveer de shortlist van publiek extreemrechts.

Citaat:
Ik vind het vrij bijzonder dat mensen zomaar racist genoemd kunnen worden, dat dorpen over één kam gescheerd worden in dit topic en dat je als je zegt niet tegen te zijn blijkbaar niet kan nadenken.


Niet zomaar, ik heb er een reden voor en het gaat om mensen die actief iets doen om het wel-openlijke racisme ruimte te geven.
Over dorp versus stad heb ik zelf nog niet geschreven dit topic meen ik. En verder denk ik juist wel dat mensen kunnen nadenken... en dat ze dus ook kunnen worden aangesproken op de keuzes die ze maken.


Als jij echt denkt dat twee derde van alle Nederlanders een racist is dan kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat ik het jammer vind dat je zo over je medemens denkt. Ik heb die ervaring gelukkig helemaal niet.
Je hebt het over Jenny Douwes, de vrouw die berichten geplaatst heeft maar er zelf niet was.. en ja ik denk zeker dat het ging om het niet verstoren voor de kinderen, het niet hier, niet vandaag idee. Als het dus de andere kant geweest was dan hadden ze er ook gestaan.
Verder heb ik geen zin meer in deze discussie, ik heb andere ervaringen dan jij blijkbaar en ik ben heel blij dat ik niet de ervaring heb dat er zoveel mensen racist zijn.

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:59

Pipodipo schreef:
_San87_ schreef:
Edit: Van mijzelf weet ik dat ik ook racistisch ben/ben geweest. Ik zag nooit een probleem met Zwarte Piet, dat is door onderzoek veranderd. Ook ik denk nog steeds wel eens bij bepaalde nieuwsberichten 'zal wel een Marokkaan zijn', en dat is gewoon niet juist. Wel iets om lastig af te leren.

Het is best wel schandalig als je zulke gedachten hebt. Je gedachten heb je onder controle, dus het is vrij eenvoudig om zoiets niet meer te denken. Als je dat toch lastig vind, dan heb je dus kennelijk de wens om zulke dingen te denken. Dat vind ik dus best erg en vooral omdat je hier in dit topic anderen de les probeert te lezen. Doe iets aan je reflexmatige racistische gedachten, zou ik zeggen.

Ik probeerde zelf eerder al aan te duiden dat ik meer respect heb voor de persoon die dergelijke gedachten erkent en probeert te beteren dan de persoon die zegt "ik ben sowieso niet racistisch, kijk maar naar al deze redenen" of de klapper van meneer Trump: "I'm the least racist person in the world" :') Ja sorry hoor maar dat geloof je toch niet.
Ik ben met vooroordelen opgegroeid. Ik had kindjes in de klas die grappen maakten over mensen met een andere etniciteit. Ik heb daarom gelachen. Ik heb me minder comfortabel gevoeld bij bijv een arts van Noord-Afrikaanse afkomst (geen idee waar hij precies vandaan kwam). Maar: dat heeft me wel kritisch op mezelf gemaakt, ik zou nooit om een andere arts vragen maar ik vroeg me toen wel af "waarom twijfel ik aan de kunde van deze persoon?" en daar probeer ik van te leren.
"Je gedachten heb je onder controle" is trouwens pertinent niet waar, of tenminste, voor mij niet in elk geval. Leuk als dat voor jou wel zo is :=
Ik heb natuurlijk wél controle over hoe ik met anderen omga dus daar probeer ik dan maar het beste van te maken :)

Hoe dit dan rijmt met als iemand af wil van een racistische karikatuur (en daarmee dus minder kinderen wil laten opgroeien met een onbewust aangeleerd stereotype) je daar blijkbaar niet met anderen over in discussie mag gaat mij ook boven mijn pet maar okee :=

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:08

Maar racistisch zijn gaat toch niet om de dingen uit het verleden maar om hoe je het nu ziet?
Hier een neurochirurg gehad met een niet-nederlandse naam en uiterlijk, geen seconde twijfel gehad en ik zou hem aan iedereen aanraden. (Al hoop ik dat ze hem nooit nodig gaan hebben.)
Geen twijfels over collega's/stagiaires met een andere achtergrond, vrienden met allerlei verschillende namen en uiterlijke kenmerken, klanten beroordeel ik niet op welke achtergrond ze hebben maar op houding en gedrag dus ik kan mezelf gewoon niet als racist zien.
Als anderen dat dan wel willen dan moeten zij dat weten maar ik weet van mezelf dat ik oordeel op gedrag en niet op uiterlijk..

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:34

dees_daan schreef:
Maar racistisch zijn gaat toch niet om de dingen uit het verleden maar om hoe je het nu ziet?
Hier een neurochirurg gehad met een niet-nederlandse naam en uiterlijk, geen seconde twijfel gehad en ik zou hem aan iedereen aanraden. (Al hoop ik dat ze hem nooit nodig gaan hebben.)
Geen twijfels over collega's/stagiaires met een andere achtergrond, vrienden met allerlei verschillende namen en uiterlijke kenmerken, klanten beroordeel ik niet op welke achtergrond ze hebben maar op houding en gedrag dus ik kan mezelf gewoon niet als racist zien.
Als anderen dat dan wel willen dan moeten zij dat weten maar ik weet van mezelf dat ik oordeel op gedrag en niet op uiterlijk..

En toch heb je moeite om te begrijpen waarom mensen hier een punt van maken. Of misschien komt het juist doordat jij vrij van dergelijke gedachten bent, dat het moeilijk voor te stellen is dat anderen wel zo zijn?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:51

Volgens mij bestaat racisme op meerdere niveaus van bewustzijn. Jaren geleden heb ik daar eens een interessant onderzoek over gezien, misschien kan ik dat nog terugvinden. Dat onderzoek richtte zich op de automatische processen die zich in het brein afspelen en waar je dus niet of maar heel beperkt invloed op hebt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je bepaalde eigenschappen al dan niet bewust sneller linkt aan mensen met een bepaalde huidskleur (of een ander kenmerk). Ik heb zo'n test gemaakt en was eerlijk gezegd nogal onaangenaam verrast door de uitkomst. Ondanks dat ik racisme verschrikkelijk vind en het ten zeerste veroordeel bleek mijn brein niet bepaald vrij van vooroordelen. In zekere zin ben ik dus een racist, ook al is dat het laatste wat ik wil zijn. Het verklaart misschien wel voor een deel waarom racisme zo'n hardnekkig verschijnsel is. Racisme niet ok vinden wil niet zeggen dat je onderbewustzijn nooit racistisch reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:54

Magrathea schreef:
dees_daan schreef:
Maar racistisch zijn gaat toch niet om de dingen uit het verleden maar om hoe je het nu ziet?
Hier een neurochirurg gehad met een niet-nederlandse naam en uiterlijk, geen seconde twijfel gehad en ik zou hem aan iedereen aanraden. (Al hoop ik dat ze hem nooit nodig gaan hebben.)
Geen twijfels over collega's/stagiaires met een andere achtergrond, vrienden met allerlei verschillende namen en uiterlijke kenmerken, klanten beroordeel ik niet op welke achtergrond ze hebben maar op houding en gedrag dus ik kan mezelf gewoon niet als racist zien.
Als anderen dat dan wel willen dan moeten zij dat weten maar ik weet van mezelf dat ik oordeel op gedrag en niet op uiterlijk..

En toch heb je moeite om te begrijpen waarom mensen hier een punt van maken. Of misschien komt het juist doordat jij vrij van dergelijke gedachten bent, dat het moeilijk voor te stellen is dat anderen wel zo zijn?


Ik heb er moeite mee dat het helemaal afgeschaft moet worden, ik heb er geen moeite mee dat er dingen veranderen maar met het feit dat er alleen maar roetveeg- of kleurpieten zouden mogen zijn.
Omdat ik vind dat je de gedachte die er nu achter zit niet helemaal weg kan gooien omdat het vroeger anders was. Ik snap dus idd niet dat mensen zo stellig vol blijven houden dat iedereen racist is als ze zwarte piet niet per direct af willen schaffen maar dat betekend niet dat ik dat doortrek naar de mensen die misschien geen Hollandse naam of een Hollands uiterlijk hebben. Ik vind het ook gewoon lastig te begrijpen dat zij niet begrijpen dat je op een gegeven moment moet ophouden met demonstreren op dagen dat er heel veel kinderen zijn, het is nu gewoon een wedstrijd wie het hardste schreeuwt geworden en dat is gewoon zonde want zo bereik je helemaal niks..

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:13

Het programma 'Het Instituut' heeft ook hier eens een onderzoek naar gedaan. Ik meen me te herinneren dat ze ook een onderzoek aanhaalden uit de VS. Daar moest je een kamer inlopen en daar wist je dat er mensen voor je neus zouden staan, sommige met en anderen zonder wapen. In een split second moest je dan beslissen of jij neergeknald zou worden of dat jij eerder was. Volgens mij was één van de uitkomsten dat door blanke en gekleurde mensen sneller een donkere man onschuldig werd 'geschoten' dan een blanke man/vrouw. Alleen met een handelingssnelheid dat je brein dus eerder nadenkt dan dat je het daadwerkelijk goed kunt beredeneren. Zal eens even kijken of ik dat stuk nog kan vinden.

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:14

Pipodipo schreef:
_San87_ schreef:
Edit: Van mijzelf weet ik dat ik ook racistisch ben/ben geweest. Ik zag nooit een probleem met Zwarte Piet, dat is door onderzoek veranderd. Ook ik denk nog steeds wel eens bij bepaalde nieuwsberichten 'zal wel een Marokkaan zijn', en dat is gewoon niet juist. Wel iets om lastig af te leren.

Het is best wel schandalig als je zulke gedachten hebt. Je gedachten heb je onder controle, dus het is vrij eenvoudig om zoiets niet meer te denken. Als je dat toch lastig vind, dan heb je dus kennelijk de wens om zulke dingen te denken. Dat vind ik dus best erg en vooral omdat je hier in dit topic anderen de les probeert te lezen. Doe iets aan je reflexmatige racistische gedachten, zou ik zeggen.


sorry, ik merk dat ik boos word van jouw reactie. San87 geeft open en eerlijk aan wat ze denkt en voelt, wanneer meer mensen dat zouden doen zouden we echt in gesprek komen met elkaar. Een gedachte heb je nl geen controle over. Je kunt er wel op reflecteren, kijken waar hij wegkomt en proberen de onderliggende overtuiging te ontkrachten. Een gevoel, gedachte of overtuiging is NOOIT raar of schandalig. Het gaat om wat je ermee doet. En iemand die zo open praat over iets wat ze graag wil veranderen, nog even aan te vallen vind ik echt laag. Daarbij is iets niet zo omdat jij dat vind... het is dus niet schandalig, jij vindt het schandalig. En met deze opmerking heb je gelijk alle mogelijkheid tot verbinding, tot echt gesprek de grond in geboord. En daarom, beste pipo, is er nog steeds geen oplossing. Indat mensen oordelen ipv luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:15

Als je toch weet dat door het merendeel van mensen van kleur, zwarte piet als zeer kwetsend wordt ervaren, dan is het toch een kleine moeite om er afstand van te doen? Ik snap echt niet waarom daar zo'n drama van gemaakt moet worden. Tradities veranderen doorlopend, waarom deze dan ook niet? Ik kan er echt niet bij waarom dat een probleem zou moeten zijn? Hoe kan je hier nog neutraal tegenover staan (of zelfs tegen zijn) als je weet wat je weet omdat het al tig keer uitgesproken is door menigeen, hier en in de media. Wat is er zo erg aan een ander tegemoet komen ook al voelt men het zelf niet zo? Waarom zo krampachtig vasthouden aan 'de traditie' dat Piet zwart moet zijn?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:17

MCE schreef:

Je schrijft ‘krant’ maar noemt de Telegraaf. :D

Sorry!

Maarre... of het al dan niet racistisch is, is trouwens eigenlijk niet belangrijk.
Er gebeurt hier (jaarlijks) iets en een groep heeft daar last van, zoveel is wel duidelijk.
Ik wil niet dat iemand last van me heeft dus probeer daar iets aan te veranderen en dat geldt, naar mijn idee ook voor het Sinterklaasfeest.
Ik heb nog steeds geen goed argument gehoord waarom we het niet zouden kunnen aanpassen. (Maar genoeg waarom het wel handig zou zijn; al is het alleen om van het jaarlijkse gezeur af te komen! ;) )



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, AhrefsBot, Annienke, iphyn, meggiemeg, Nathalie18x, Suusw, thom182 en 4 bezoekers