Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:21

Laadpaal plaatsen is toch wel prijzig hoor, je bent zo 2000 euro verder schijnt, incl plaatsing.
Aan het stopcontact laden is eigenlijk geen optie. Dat duurt namelijk echt eindeloos en is dus niet te doen. In een uur laad je misschien 5-10 km bij dus dat schiet echt niet op hebben wij ervaren.


8nnemiek schreef:
Aan de prijs zal het niet snel liggen. De ruimte is een groter probleem. Als je geen eigen garage of oprit hebt dan kun je ook geen eigen laadpaal installeren. De kosten van zo'n laadpaal zijn vrij laag, en je kan veel auto's zelfs gewoon thuis in een 220V stopcontact laden.

Een laadpaal in de straat is wel ideaal, soms zelfs noodzakelijk, als je sneller wil laden. Stel je komt thuis van je werk, maar je moet 's avonds nog weg, dan is het fijn als je binnen een paar uurtjes je auto vol hebt, wat thuis met een 220V stekker niet zal lukken.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:25

Eleeke schreef:
Of je gaat voor die paar keer per jaar Frankrijk met de trein.


Word lastig kamperen per trein.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:26

het is wel grappig.....
De oudere auto's die hier niet meer mogen rijden worden verkocht naar het Oostblok en gaan daar vrolijk door met alles DEZELFDE atmosfeer injagen.

Vrachtwagen van mijn vriend moest weg, die rijdt nu in Afrika rond, was hier te vervuilend en mocht nergens een stad of land meer in.... ook die diesel gaat alsnog onze atmosfeer in....
Wij als klein klotelandjes kunnen niks hieraan doen met al onze goede ideetjes....

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:28

ElCamino schreef:
het is wel grappig.....
De oudere auto's die hier niet meer mogen rijden worden verkocht naar het Oostblok en gaan daar vrolijk door met alles DEZELFDE atmosfeer injagen.

Vrachtwagen van mijn vriend moest weg, die rijdt nu in Afrika rond, was hier te vervuilend en mocht nergens een stad of land meer in.... ook die diesel gaat alsnog onze atmosfeer in....
Wij als klein klotelandjes kunnen niks hieraan doen met al onze goede ideetjes....

Maar 20 kleine rotlandjes samen wel...
Overigens gaat het ook nog om de lokale natuur en de lokale luchtverontreiniging en daar kunnen we zeker wat aan doen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:28

ElCamino schreef:
het is wel grappig.....
De oudere auto's die hier niet meer mogen rijden worden verkocht naar het Oostblok en gaan daar vrolijk door met alles DEZELFDE atmosfeer injagen.

Vrachtwagen van mijn vriend moest weg, die rijdt nu in Afrika rond, was hier te vervuilend en mocht nergens een stad of land meer in.... ook die diesel gaat alsnog onze atmosfeer in....
Wij als klein klotelandjes kunnen niks hieraan doen met al onze goede ideetjes....


- Hoe minder westerse landen benzine rijden hoe minder benzineauto's naar het buitenland gaan
- Er gaat minder diesel/benzine de atmosfeer in want in westerse landen rijdt men steeds meer elektrisch (want die oude auto wordt vervangen door een zuinigere auto OF een elektrische)

Lekker non-argument.

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:29

Onali schreef:
Eleeke schreef:
Of je gaat voor die paar keer per jaar Frankrijk met de trein.


Word lastig kamperen per trein.

Het is te doen, maar dan wordt het meer creperen dan kamperen wet ik uit ervaring :D
Auto of camper huren voor die paar weken is ook een optie.
Of ruilen met iemand die nog geen elektrische auto heeft ( zie ik ook wel in mijn omgeving )
Genoeg opties, als je graag de rest van het jaar elektrisch zou willen rijden.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:33

miccamaaike schreef:
Laadpaal plaatsen is toch wel prijzig hoor, je bent zo 2000 euro verder schijnt, incl plaatsing.
Aan het stopcontact laden is eigenlijk geen optie. Dat duurt namelijk echt eindeloos en is dus niet te doen. In een uur laad je misschien 5-10 km bij dus dat schiet echt niet op hebben wij ervaren.

Ik heb zelf alleen opgezocht wat het zou kosten als je hem zelf plaatst, en we kwamen er een tegen voor €600.

De Zoë (150km range in de praktijk) zou 10 tot 12 uur moeten laden in een normaal 220V stopcontact. Dat is inderdaad niet snel, maar geen probleem als je die 's avonds insteekt, dan is ie 's morgens vol.
Ik denk dat het gewoon erg verschillend is per persoon. De een rijdt elke dag flinke afstanden, de ander komt nauwelijks de stad uit en hoeft maar eens in de zoveel dagen te laden.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:40

Voor de langere afstand zou een auto huren inderdaad kunnen (gaat hier om van Frankrijk naar Nederland, of binnen Frankrijk of andere landen) blijft het trek probleem, wij gaan elke twee weken op wedstrijd met twee paarden, wedstrijd op minimaal 60km afstand is eerder regel dan uitzondering.
Zolang mijn schoonouders leven hebben we geen geld om een auto van een ton te kopen.
En zelfs dan, een ton ! Dat kostte ons huis! (oke, nu wat meer door de verbouwing)

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:55

Manlief is met z'n broer met de Tesla op skivakantie naar Zuid-Frankrijk gegaan, kan wel.

Ook de Model X-en van deze wereld gaan over een paar jaar een stuk betaalbaarder worden.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:07

Volledig off topic :
Eleeke en IMANDRA: wat nou non-argument..... ik zeg alleen maar wat er in werkelijkheid gebeurt, ik zeg niet dat IK dat goed vindt...... het is gewoon een feit.... en ook 20 kleine rotlandjes winnen het niet van bv China, Rusland etc..... en die Diesels gaan nog steeds naar het buitenland.
Tenzij ze gewoon niet meer uitgevoerd mogen worden en vernietigd gaan worden. Dan lost het pas iets op

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:11

Ook de diesels die nu naar het buitenland gaan, gaan een keer op. Als we dan in die kleine rotlandjes steeds meer schone auto's rijden, dan wordt het aantal diesels uiteindelijk steeds kleiner. Het is niet van vandaag op morgen geregeld. En het is ook niet zo dat we allemaal op elkaar moeten gaan zitten wachten. Positieve dingen doen kan nooit kwaad.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:16

das waar....maar dat duurt nog wel even.... aangezien er nog gewoon Diesels en benzine auto's verkocht worden....maken wij niet meer mee vrees ik...

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:26

Een benzine auto wordt gemiddeld 11 jaar oud, een diesel 7 jaar, dus ik weet niet hoe oud je bent maar ik hoop en ga ervan uit dat we allemaal nog een wereld zonder brandstofauto’s zullen meemaken, als er in 2030 alleen nog elektrische worden verkocht.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:28

Tsja je moet toch een keer beginnen he, uiteindelijk wordt het pas schoner qua auto's als er meer schone auto's geproduceerd worden. Je moet ergens beginnen.

8nnemiek, wij hebben nu een poosje een electrische auto in de lease gehad (gaat maandag weg) eerst een Opel Ampera en nu een VW E-Golf. De ampera hebben wij thuis aan de stekker gehad omdat we toen geen laadtag nog hadden. Nou heeft die ook een beste accu, maar die laadde echt maar 5km bij in een uur tijd. Dan kun je dus echt lang wachten :+ Wat deze E-golf aan normale stroom doet weer ik overigens niet.

Er valt nog wel een hoop te verbeteren qua actieradius. Die Ampera kon best ver, maar de Golf kan in het gunstigste geval 240km. Met deze koude temperaturen is staat hij volgeladen rond de 200km en ik denk dat hij de 120 km nog niet haalt (veel snelweg). T is een prima auto voor korte ritjes en binnendoor maar voor lange stukken echt drama. Ik ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:35

Dat is inderdaad heel langzaam, 5km per uur!
Fijn dat jullie nu een laadpas hebben!
De golf ken ik niet echt, maar ik hoop dat jullie hem kunnen snelladen, dan vallen de langere afstanden ook wel mee.
De afgelopen jaren is de techniek enorm snel gegaan. Zo kun je bij de Zoë de originele 22kw accu inruilen voor een 41kw accu, maar het formaat is gewoon precies hetzelfde. Zo veel compacter/krachtiger zijn ze al geworden. Ik ga er dus vanuit dat we in de nabije toekomst ook afstanden van 1000km op een accu kunnen afleggen, en ook veel sneller en makkelijker kunnen laden.

Er zijn al tests met inductie laden, zelfs onder het rijden. Het zou gaaf zijn als de stekkers in de toekomst helemaal overbodig worden :D

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:56

Wat een onzin....mijn polo is uit 1996 dus die 11 jaar gaat niet op.
Mij Golf hiervoor kwam uit 1993 , niet iedereen rijdt in nieuwere auto's.
Ik heb daar geen budget voor. En met mij veel andere mensen niet

Mijn Blazer is een oldtimer, die rijdt op LPG en er zijn nog heel veel oldtimers...die gaan ook niet de deur uit. Maar dat zijn ook niet de grootvervuilers,

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:12

Dat is een gemiddelde he ;)

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:15

ElCamino schreef:
Volledig off topic :
Eleeke en IMANDRA: wat nou non-argument..... ik zeg alleen maar wat er in werkelijkheid gebeurt, ik zeg niet dat IK dat goed vindt...... het is gewoon een feit.... en ook 20 kleine rotlandjes winnen het niet van bv China, Rusland etc..... en die Diesels gaan nog steeds naar het buitenland.
Tenzij ze gewoon niet meer uitgevoerd mogen worden en vernietigd gaan worden. Dan lost het pas iets op


Waarom China in die zin genoemd wordt snap ik niet

"Van alle investeringen in duurzame energie in 2017 kwam maar liefst 45 pro­cent uit China. Het land was in zijn eentje goed voor meer investerin­gen in duurzame energie dan alle rijke landen bij elkaar."

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:35

Mijn buren rijden een Zoe en hebben een laadpunt aan de voorkant van hun woning geplaatst.Het duurde even voordat ik doorhad dat het voor de auto was.
Maar ik heb er nog nooit bij stilgestaan dat mensen in een woonwijk dat idd niet kunnen en dat daarvoor laadpalen moeten zijn.

En over onlogische parkeerplekken,zo ga ik altijd wandelen aan zee waar je eerst een zandduin over moet klimmen om aan zee te komen.Onderaan dat zandduin staan twee invalide parkeerplekken,ik heb me ook al afgevraagd waarom die daar staan,want als je die zandduin kan beklimmen heb geen invalidekaart nodig :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 18:51

Beatje niet helemaal. Ik loop best duinop maar geen einden. Klein stukje en dan uithijgen lukt wel als ik mijn dag heb, en houd rekening op warme zomerdagen zou daar dan ook nog de hele parkeerplaats bijkomen als extra loopafstand. Dan haak ik af

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:24

Deze loop je als gewone mens al haast niet op.Als je dit kan heb je geen kaart nodig.Ik kom in ieder geval niet in 1x omhoog

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 19:47

In een keer nee, je kunt er ook 10 minuten of langer over doen natuurlijk :+

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 07:51

Gezien het aantal rondrijdende oude benzine auto's worden die dingen best oud, of heb ik iets verkeerd gelezen :?

China kampte met een miljoen doden per jaar vanwege luchtvervuiling, het had het hoogste uitstoot aan broeikasgassen... op zich niet gek dat ze daar wat aan gedaan hebben. Ze geven meetwaardes vrij en laten burgers zelf meten (en ze stimuleren nieuwere benzine en dieselautos...) en doen steenkool in de ban. China heeft een eigen, best grote, auto industrie en denken blijkbaar al aan waterstof, dat is wel een interessante ontwikkeling. Het exporteren van die auto's is nog wel een dingetje..

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:27

Wat de gemiddelde leeftijd van een benzine auto is weet ik niet.
Ik weet alleen dat merken als Mercedes, BMW en Volvo geliefd zijn als youngtimer bij ZZPers. Die gaan lang mee en kunnen veel kilometers maken.

Mijn man rijd een BMW 5 serie van 23 jaar oud. Die zijn voor hem het goedkoopst om te rijden.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:41

Cer schreef:
Gezien het aantal rondrijdende oude benzine auto's worden die dingen best oud, of heb ik iets verkeerd gelezen :?

China kampte met een miljoen doden per jaar vanwege luchtvervuiling, het had het hoogste uitstoot aan broeikasgassen... op zich niet gek dat ze daar wat aan gedaan hebben. Ze geven meetwaardes vrij en laten burgers zelf meten (en ze stimuleren nieuwere benzine en dieselautos...) en doen steenkool in de ban. China heeft een eigen, best grote, auto industrie en denken blijkbaar al aan waterstof, dat is wel een interessante ontwikkeling. Het exporteren van die auto's is nog wel een dingetje..

En de transitie naar gas niet te vergeten.