Makelaar inschakelen, hoe werkt dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Makelaar inschakelen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 13:40

Al koper ben je altijd te laat als je een huis op Funda ziet.
Zodra er een huis te koop wordt aangeboden, zijn er al kopers, dus vooraf al bij de advertenties.
Heeft het daarom zin een makelaar in te schakelen die voor jou, als koper, werkt?
Maar dat huis moet dus wel bij hem/haar aangeboden worden. Mag hij dan voor beide partijen "werken"??? en courtage vragen?

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 13:47

Waar jij op doelt is dat je een makelaar als "aankoopmakelaar" inhuurt. Deze makelaar gaat dan voor jou op huizenjacht en kan in het bestand kijken of er een huis (binnenkort) in de verkoop komt die past bij jouw wensen en budget. Dit huis hoeft niet perse bij hem aangeboden te worden, het is zelfs zo dat hij niet als zowel verkoopmakelaar als aankoopmakelaar mag functioneren omdat er dan sprake is van belangenverstrengeling. Hij mag dus enkel OF de koper OF de verkoper in kwestie dienen.

Het kan zijn dat hij in zijn eigen bestand een huis ziet dan past bij jouw wensen en budget. In de correcte situatie zou hij jou dan adviseren een andere makelaar te zoeken als aankoopmakelaar. Dit dus vanwege het gevaar van belangenverstrengeling.

Wat verder qua betaling wordt afgesproken ben ik niet precies bekend, maar er zal zeker het 1 en ander worden afgesproken om te zorgen dat zijn werk ook beloond wordt. Maar voor de volledigheid, een huis waar hij courtage voor ontvangt bij verkoop (hij dient dus de verkoper) mag door hem niet aan jou worden aangeboden vanuit de functie van aankoopmakelaar (die dient namelijk de koper).

Afhankelijk van je regio wordt het inderdaad steeds vaker geadviseerd om een aankoopmakelaar in te schakelen, de huizenmarkt is oververhit op dit moment en inderdaad, je komt er als "gewone" koper steeds moeilijker tussen. Dit brengt nog wat discussie terweeg, in mijn ogen terrecht, omdat je dus hiermee ook krijgt dat makelaars een soort monopolie op de markt krijgen en de gewone mens verplicht wordt tot het in de hand nemen van een makelaar.

Echter is het echt nog niet totaal onmogelijk om een huisje te vinden op eigen krachten, maar dit vergt wel veel tijd en motivatie. Je zult net zo hard moeten werken als de makelaar zeg maar. En goed op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en het aanbod.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Makelaar inschakelen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 13:53

Ligt er een beetje aan in welk gebied je zoekt. In Friesland zou ik persoonlijk niet zo snel een aankoopmakelaar nemen, maar bijvoorbeeld in het midden van het land kan het wel heel nuttig zijn vaak zie je dan huizen al voordat ze officieel in de verkoop komen

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 14:13

Dank voor jullie antwoorden!!!

Het is in het Gooi, inderdaad "oververhit". Als starter moet je echt wel een bepaalde ingang vinden om ertussen te komen, vandaar ook mijn vraag. Wat we nu ook zien is dat huizen op Funda staan maar al verkocht zijn als je belt en zelfs weken later er nog op staan.

Bij informeren werd verteld dat je een makelaar 1% van de aankoopwaarde verschuldigd bent. Daar zat nog begeleiding bij maar ik weet eigenlijk niet wat daarmee bedoelt wordt. Hypotheek is b.v. als uitgezocht.

Hij mag dan dus niet berekenen aan de verkoper, begrijp ik..... Dan ligt het er zo te zien aan hoe de makelaars onderling samenwerken?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Makelaar inschakelen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:16

Begrijp ik goed dat je de hypotheek al geregeld hebt dus zeker weet dat je een hypotheek krijgt?? Wanneer je dit zwart op wit hebt sta je een stuk sterker want dan kun je het risico nemen om zonder voorbehoud van financiering te kopen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:26

bigone schreef:
Begrijp ik goed dat je de hypotheek al geregeld hebt dus zeker weet dat je een hypotheek krijgt?? Wanneer je dit zwart op wit hebt sta je een stuk sterker want dan kun je het risico nemen om zonder voorbehoud van financiering te kopen.

Goede opmerking. Verkopers hebben er belang bij dat het huis wordt verkocht, als ze dus moeten kiezen tussen iemand die het "misschien" gaat kopen (hypotheek moet nog rondgemaakt worden) en iemand die zeker weet dat hij een x bedrag kan lenen (dit is meer dan even een check op internet, ga hiervoor echt even langs bij een adviseur als je dit nog niet hebt gedaan) dan is de keuze soms snel gemaakt als het qua bedrag geen groot verschil is.


Margee schreef:
Hij mag dan dus niet berekenen aan de verkoper, begrijp ik..... Dan ligt het er zo te zien aan hoe de makelaars onderling samenwerken?

Niet helemaal. Alle huizen die in de verkoop komen via een makelaar komen in een systeem terrecht dat elke makelaar vervolgens in kan zien. Het is dus niet zo dat de makelaar iedereen afbelt om te vragen wat hij of zij in de aanbieding heeft.

Wel is het zo dat als bepaalde makelaars veel samenwerken ze elkaar nog wel eens willen tippen, maar dit is dus niet de uitgangsbasis.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Makelaar inschakelen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:30

Omdat dit niet echt een discussieonderwerp is verplaats ik je topic naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:46

_Lobke_ schreef:
Ligt er een beetje aan in welk gebied je zoekt. In Friesland zou ik persoonlijk niet zo snel een aankoopmakelaar nemen, maar bijvoorbeeld in het midden van het land kan het wel heel nuttig zijn vaak zie je dan huizen al voordat ze officieel in de verkoop komen

Hier even een kleine opmerking bij, want als je zelf er geen verstand van hebt dan kan de juiste hulp doorslaggevend zijn. Een makelaar ziet andere dingen dan jij, weet meer van de markt en kan adviseren over prijs en de staat van het huis. Bovendien raadplegen ze altijd het kadaster en weten ook hoe ze die gegevens moeten interpreteren, ze regelen een bouwkundige keuring, weten wel een notaris in de buurt en kunnen je behoeden voor een hoop ellende. Belangrijker is nog dat een makelaar je goed kan helpen om het juiste moment van overdracht te kiezen, dat is vooral handig als je zelf ook iets wilt verkopen en niet zonder huis wil komen te zitten of te lang in de verbouwing wil wonen.

Wat je wel zelf kan doen: bezoek de buurt waar het huis staat, voel de sfeer aan en let op mogelijke storende dingen zoals een aanvliegroute, een uitvalsweg waar altijd file staat of een voetbalveld aan de overkant, een parkeerprobleem en of er verwaarloosde huizen staan. Zoek op internet en funda goed naar mogelijk bouwplannen, vergunningen voor windmolens in je achtertuin is ook goed om op te letten. In veel plaatsen wordt bijgebouwd en zo kan een mooi weids uitzicht over 2 jaar volgebouwd zijn met nieuwe huizen. Maak een afspraak bij de bank en wees eerlijk en helder over alles wat je van plan bent. Vraag een offerte op voor een hypotheek en bedenk of je wel echt zonder voorbehoud kan kopen. Dat laatste kon ik in principe ook, maar ik heb het niet gedaan omdat de koper van mijn oude woning wel een voorbehoud had en ik het risico te groot vond voor een kleine tijdwinst.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Makelaar inschakelen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:59

Wanneer je je gezonde verstand gebruikt kun je echt wel zonder aankoopmakelaar, maar ben je niet zo goed op de hoogte van hoe of wat of welke projecten er zijn in de omgeving dan kan het handig zijn om extra kennis in te kopen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23418
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Makelaar inschakelen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 15:04

Wij hebben een makelaar benaderd met onze woonwensen en dankzij haar uiteindelijk ons huis kunnen kopen

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 15:09

bigone schreef:
Wanneer je je gezonde verstand gebruikt kun je echt wel zonder aankoopmakelaar, maar ben je niet zo goed op de hoogte van hoe of wat of welke projecten er zijn in de omgeving dan kan het handig zijn om extra kennis in te kopen.

Klopt helemaal. En als toevoeging; die extra kennis hoeft dus niet perse in de vorm van een makelaar. Dit kan ook een hypotheekadviseur zijn. Die van ons heeft bijvoorbeeld inderdaad de zaken rondom een bouwkundig onderzoek en de taxatie geregeld. Sommige bureau's hebben zowel hypotheekadviseurs, als makelaars, als financieel adviseurs in dienst, en kunnen dus heel breed je van advies voorzien. Ook daarin zitten weer allerlei soorten en maten.

Kijk vooral naar: wat heb ik nodig qua ondersteuning, en vervolgens naar: wie kan mij deze ondersteuning bieden op voorwaarden waar ik mij in kan vinden.

Fitzroy

Berichten: 25098
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Makelaar inschakelen, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 15:14

Ik heb nu een aankoopmakelaar, maar de huizen moet ik toch echt zelf zoeken. De makelaar gaat pas de tweede bezichtiging mee. Maar misschien is dat niet overal zo.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 15:16

Fitzroy schreef:
Ik heb nu een aankoopmakelaar, maar de huizen moet ik toch echt zelf zoeken. De makelaar gaat pas de tweede bezichtiging mee. Maar misschien is dat niet overal zo.

Klopt, net als bij de makelaar om je huis te verkopen, is het bij de makelaar om een huis te kopen zo dat je kunt afspreken welke diensten er wel en niet geleverd worden. Sommige makelaars bieden enkel bepaalde diensten aan, sommige makelaars laten je kiezen uit allerlei mogelijkheden.

Laat je dus vooral ook goed informeren over de mogelijkheden, en als het niet overeenkomt met wat je zoekt, kijk dan vooral ook eerst verder. :)