gerpiegorp schreef:Nee, volgens mij is er niet echt iets als privacy meer. Ik had laatst inderdaad ook dat ik met een collega over een bepaalde youtuber aan het praten was, nog nooit van gehoord en totaal niet wat ik normaal kijk en ja hoor, de dag erna stond die youtuber in mijn recommended. We waren op de werkvloer aan het praten, mobiel in de zak, internet altijd uit.... tja, het verbaast me niks.
Maar hier had ik het dus net over. Het gaat op wat jouw connecties doen en kijken op het internet, op basis daarvan krijg jij (en anderen) aanbevelingen. Goeie kans dat je collega (en misschien iemand anders die bij het gesprek was) de youtuber in kwestie die avond wél op heeft gezocht en dat jij daardoor de aanbeveling kreeg.
Even andersom geredeneerd hè: het zou echt totaal nutteloos zijn voor Facebook en Google om constant mee te luisteren. Dat genereert namelijk SUPER veel nutteloze data (en opgenomen data is best groot) dus ja... het is gewoon niet zinvol. Er zijn effectievere methoden - zoals het algoritme dat jou aanbevelingen geeft op basis van je vrienden / kennissen.
Daarnaast werd het al eerder genoemd, waarschijnlijk krijg je heel vaak aanbevelingen op basis van wat je vrienden doen, maar dat valt je meestal niet op
tenzij jij en je partner elke dag alles wat je op internet hebt gedaan doornemen.
Hoe dan ook merk ik dat het op mij niet zo goed werkt, ik krijg advertenties voor vlees, kinderproducten en luxe vliegvakanties, alledrie dingen waar ik totaal geen interesse in heb