Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:49

Annick75 schreef:
IHN schreef:
en dat snap ik. Maar het verschuilen achter het feit dat mensen zelf minder kunnen en daarom bot reageren vind ik niet ok...en we zijn allemaal mensen, iedereen is zoals hij is, maar het keam in dit topic op me over alsof mobiele mensen minder mobiele mensen ik weet niet wat aandoen door behulpzaam te zijn en dus die snauw verdient hebben... endat is bullshit.


Ga er maar vanuit dat de meeste dat niet opzettelijk doen hoor, vaak zit daar veel meer achter dat te maken heeft met acceptatie van de ziekte die ze hebben en/of de situatie waar ze in zitten. Ik was de eerste paar jaar na mijn diagnose ook niet de leukste persoon voor mijn omgeving en kreeg dat ook pas later in de gaten. Maar ik heb op een gegeven moment hulp gezocht en gekregen, waardoor ik een omslag kon maken.

Dat maakt echter inderdaad nog steeds niet dat iemand die behulpzaam wil zijn een snauw of sneer verdient, tenzij het echt de spuiten uitloopt misschien, maar verklaart misschien wel beter waarom sommige mensen zo reageren. Oh, en bij nog een deel zit het gewoon in het karakter en waren ze ook zo toen ze nog mobiel waren, die optie is er ook nog. Ik ken ook best wel wat mobiele mensen die moeite hebben hulp aan te nemen.


maar dat snap ik, hoor. Ik snauw ook weleens onterecht. Dat heeft dan meer met mezelf te maken als met die ander. Waar het mij om gaat is dat door sommigen hier gezegd wordt dat je bepaalde dingen bij bepaalde groepen. iet mag doen om niet op tere zieltjes te trappen. En daar sta ik fus niet achter. Ik behandel een ieder zoals ik zelf behandeld wil worden (althans.. dat probeer ik). Als iemand door een rolstoel denkt dat ik iets opraap doordat ik denk dat ie zelf niets kan is dat zijn problerm, niet het mijne. Mijn intentie was gewoon goed.


Femke_Tweety
Berichten: 11973
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:04

LadyMadonna schreef:
Toen mijn zwager nog niet zo lang in een rolstoel zat hadden we een lopend (rollend? ;) ) buffet. Hij wilde geen hulp en kon alles zelf. Met als gevolg dat hij bijna uit zn stoel viel omdat hij eigenlijk gewoon niet bij kon. Heeft wel even geduurd voor hij dat accepteerde, maar nu is ie niet meer zo moeilijk.
Waar hij wel echt een hekel aan heeft is als hij met of zonder stoel ergens op getild moet worden (een trap ofzo). Dus met familie uitjes houden we er altijd rekening mee dat het rolstoel toegankelijk is.

Ik raad mensen ook echt aan om eens een paar van zijn columns te lezen. Dan zie je waar men zoal tegenaan loopt (rolt).. hij heeft gelukkig een gezonde dosis zelfspot :j
https://www.dwarslaesie.nl/column/




Heb er inmiddels een stuk of 30 gelezen.

Hij schrijft geweldig.
Zou er eens een boek van moeten maken...

(Tot zover de volkomen nutteloze tip, gezien het feit dat dat boek er al is... ;) )

Inderdaad voor heel wat mensen handig om eens te lezen.

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:21

Femke_Tweety schreef:
Hij schrijft geweldig.
Zou er eens een boek van moeten maken...

(Tot zover de volkomen nutteloze tip, gezien het feit dat dat boek er al is... ;) )

:')

luuntje
Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:48

LadyMadonna, geweldige columns van je zwager.

Over deuren open houden gesproken.
Op mijn muziekschool gaan de deuren heel zwaar open.
Rollend heb je iemand nodig om portier te spelen.

En ik laat muziekdocent meestal de deur openen omdat schouder anders uit de kom vliegt.

Best raar dat in een openbaar gebouw zulke zware deuren en heel veel drempels zijn.
Dat de lift vaak stuk is, is ook erg beroerd.

[o]

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:03


Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Percy
Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:41

Rakkie123 schreef:
Hier ook ongevraagde hulp...
[VSW] Ongevraagde hulp op de weide


Dat heeft hier toch niets mee te maken?

Op zich vind ik het lief als mensen aanbieden om met iets te helpen maar ze moeten niet doen alsof ik niets kan. Ik kan nog wel stappen alleen niet lang en zeker niet snel.
Daarom gaat mijn (demontabele) scootmobiel mee als er wat verder gelopen moet worden.
Ik kan echter nog prima eventjes recht staan en iets uit een schap pakken.

Mensen zien je wel snel, letterlijk, over het hoofd waardoor ik ook al een paar keer bijna iemand op schoot gehad.

Ik doe momenteel een ehbo cursus maar ik kan niet van de grond opstaan, dus word ik overeind geholpen door mijn mede cursisten. Wel zo fijn dat ze het aanbieden i.p.v. mij onverwacht overeind te sjorren want dan zou het behoorlijk pijnlijk zijn.
Ik vind het zelf echt moeilijk te verkroppen dat ik niet zelf meer in de benen kan, dat ik niet staand kan helpen maar ik ben wel blij dat ik toch mee kan doen.

Femke_Tweety
Berichten: 11973
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:50

Je zou scootmobiel toch haast omdopen tot schootmobiel als je leest hoe vaak mensen zowat op schoot belanden.

Heb het bij een goede vriend inderdaad ook wel zien gebeuren.

Annick75
Berichten: 1783
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 21:15

Femke_Tweety schreef:
Je zou scootmobiel toch haast omdopen tot schootmobiel als je leest hoe vaak mensen zowat op schoot belanden.

Heb het bij een goede vriend inderdaad ook wel zien gebeuren.


_/-\o_ Dat geldt dan ook voor veel rolstoelen, met de rolstoel krijg ik ook vaak bijna schootgangers. Gelukkig heb ik goede reflexen en nog genoeg kracht in mijn handen en armen om snel op de hoepels te remmen :D .

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:05

Natuurlijk is iedere situatie anders.
Wat ik slechts duidelijk wil maken is dat ongevraagd hulp bieden helemaal verkeerd kan overkomen.

En wat ik met eerdere voorbeelden aan wil geven is dat iemand willen helpen niet altijd hulp is.

Ik hoop dat mensen een beetje na gaan denken en zich afvragen voor wie ze iets doen.
En als je niet na wil denken over een ander, je wilt verplaatsen in een ander, of je dan wel zo goed bezig met als je denkt dat je bent.

Iemand gaf aan, als mijn goedbedoelde hulp zoveel triggert moeten ze maar in therapie....laat dat nou zijn waar veel mensen zitten, niet alleen om hulp te aanvaarden, wat zeker een punt is voor sommige mensen.
Maar ook om hulp leren af te wijzen omdat ze die eigenlijk niet nodig hebben en het ze eerder kwaad dan goed doet.

Vooropgesteld, top dat zoveel mensen willen helpen!
Maar mij lijkt dat je dan ook daadwerkelijke hulp wil bieden.

Zo probeer ik een lans te breken voor veel van mijn clienten.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

GabberGill
Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:21

Een overvolle trein en niemand deed wat. Bizar

ImkeTarek
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:29

Rakkie123 schreef:
Natuurlijk is iedere situatie anders.
Wat ik slechts duidelijk wil maken is dat ongevraagd hulp bieden helemaal verkeerd kan overkomen.

En wat ik met eerdere voorbeelden aan wil geven is dat iemand willen helpen niet altijd hulp is.

Ik hoop dat mensen een beetje na gaan denken en zich afvragen voor wie ze iets doen.
En als je niet na wil denken over een ander, je wilt verplaatsen in een ander, of je dan wel zo goed bezig met als je denkt dat je bent.

Iemand gaf aan, als mijn goedbedoelde hulp zoveel triggert moeten ze maar in therapie....laat dat nou zijn waar veel mensen zitten, niet alleen om hulp te aanvaarden, wat zeker een punt is voor sommige mensen.
Maar ook om hulp leren af te wijzen omdat ze die eigenlijk niet nodig hebben en het ze eerder kwaad dan goed doet.

Vooropgesteld, top dat zoveel mensen willen helpen!
Maar mij lijkt dat je dan ook daadwerkelijke hulp wil bieden.

Zo probeer ik een lans te breken voor veel van mijn clienten.

(Even een inbreuk van een stille meelezer hier)

Ik denk dat jullie over twee hele verschillende soorten hulp praten.. De goedbedoelde hulp die helemaal niet eens nodig hoeft te zijn, en gewoon manieren hebben..

Jij praat geloof ik over die eerste.. Iets pakken van een bovenste schap in de supermarkt zonder te vragen of het nodig is/het juiste product is, de rolstoel van iemand de weg op duwen om te helpen oversteken, etc (tot zelfs het voorbeeld uit het door jouw aangehaalde topic, het uitmesten van een weiland zonder te vragen of dit nodig is).

Waar de meeste mensen het hier over hebben is een beetje de volgende casus:
"Je staat in de supermarkt op de groente- en fruitafdeling. 5 meter verder op zit een vrouw in een rolstoel die een netje sinaasappelen pakt. Het netje scheurt en alle sinaasappelen rollen over de grond. Een van deze sinaasappelen rolt (letterlijk) vlak voor jouw voeten"
Moet je dan alsnog vragen of je deze voor mevrouw op moet pakken? Of pak je deze uit goed fatsoen op, al dan niet om deze aan mevrouw terug te geven, of terug in het schap te leggen?
Ik persoonlijk doe het eerste, maar dit zou ik ook doen voor elk lopend persoon! Het echt helpen oprapen van álle sinaasappelen kan evt in overleg of dit nodig is..

<3 Tarek <3 Wiepkje <3

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:41

Ja, je haalt het wel mooi uit elkaar.
En dan is de sinaasappels inderdaad zo´n dingetje waarbij je helpt.

Maar als iemand een ding laat vallen, of iets wat niet wegrolt, dan is het in mijn optiek beter om iemand dat zelf op te laten lossen, dat diegene hulp vraagt als ze het zelf niet kan, of het zelf kan doen, als ze het niet kan.

Of even vragen, kan ik u helpen?

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Abacab
Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:47

GabberGill schreef:
Een overvolle trein en niemand deed wat. Bizar


Om echt te weten wat er is gebeurd hebben we alle partijen en de camera beelden nodig.
Ik vind het wel raar dat het slachtoffer niet wil dat die vrijgegeven worden.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

ImkeTarek
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:50

Rakkie123 schreef:
Ja, je haalt het wel mooi uit elkaar.
En dan is de sinaasappels inderdaad zo´n dingetje waarbij je helpt.

Maar als iemand een ding laat vallen, of iets wat niet wegrolt, dan is het in mijn optiek beter om iemand dat zelf op te laten lossen, dat diegene hulp vraagt als ze het zelf niet kan, of het zelf kan doen, als ze het niet kan.

Of even vragen, kan ik u helpen?

Daar vind ik wel dat je gelijk in hebt idd :)

<3 Tarek <3 Wiepkje <3

Dreamybol
Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:52

Abacab schreef:
GabberGill schreef:
Een overvolle trein en niemand deed wat. Bizar


Om echt te weten wat er is gebeurd hebben we alle partijen en de camera beelden nodig.
Ik vind het wel raar dat het slachtoffer niet wil dat die vrijgegeven worden.


Dit dus, of nou ja, vrijgeven hoeft niet, maar verder onderzoek door NS wel.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Annick75
Berichten: 1783
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:01

ImkeTarek schreef:
Rakkie123 schreef:
Ja, je haalt het wel mooi uit elkaar.
En dan is de sinaasappels inderdaad zo´n dingetje waarbij je helpt.

Maar als iemand een ding laat vallen, of iets wat niet wegrolt, dan is het in mijn optiek beter om iemand dat zelf op te laten lossen, dat diegene hulp vraagt als ze het zelf niet kan, of het zelf kan doen, als ze het niet kan.

Of even vragen, kan ik u helpen?

Daar vind ik wel dat je gelijk in hebt idd :)


En dan vooral op het moment dat iemand zelf al bezig is met oprapen, hoe onbeholpen ook. Als ik mijn portemonnee laat vallen naast mijn stoel en iemand raapt 'm op voor ik de kans krijg, vind ik dat persoonlijk best, maar ben ik al op twee centimeter van mijn portemonnee met mijn hand, laat me dan vooral zelf doorgaan en graai 'm liever niet voor mijn hand weg, ik hang toch als scheef. Hoewel ik ook in dat laatste geval wel gewoon dank je wel zeg en niet snauw, maar goed, wat dat betreft zijn alle minder mobielen anders net als mobiele mensen ;).

@Dreambol, het zou me niet verbazen als de NS wel verder onderzoek doet, zonder dat verder openbaar te maken. Vrijgeven zou van mij ook niet perse hoeven, als ik schade zou oplopen bij zo'n actie, aan de rolstoel of mezelf, zou ik het een ander verhaal vinden. Als beelden vrijgeven dan zou helpen de mensen in kwestie op te sporen, prima.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37227
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-19 11:42

In het geval van de sinaasappel. Raap graag op zonder te vragen. Zou ik voor iedereen doen, ongeacht fit of niet. Kleine moeite, zooi snel van de grond af en iedereen blij. *\o/*

Kortom ik heb graag dat mensen me even helpen :j zonder dat ik overal zou moeten vragen om hulp. Dat maakt het voor mij nog vervelender: namelijk weer hulp moeten vragen -O- . Ivm mijn lengte moet ik toch vaak hulp vragen in supermarkt :') heb zelden de middenschappen nodig (want duurdere a merken meest en of ivm allergie de verderweggestopte producten nodig)

Maar ongevraagd mijn rolstoel omzetten nope. Mijn scootmobiel mandje vastleegpakken. Geen problemen mee :)

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, tiwi1969 en 34 bezoekers