Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Elisa2
Berichten: 36658
Geregistreerd: 31-08-04

Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 09:14

Laatst bijgewerkt door Dani op 25-10-19 10:00, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Waarschuwing iets opvallender gemaakt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


WendyBZ
Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Reportage mishandeling australische renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:16

Kleine nuance omdat de titel ook andere dingen kan doen vermoeden: het gaat dus om de mishandeling van (oud ren-)paarden in het slachthuis.

Elisa2
Berichten: 36658
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Reportage mishandeling australische renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 09:21

Ja sorry ik moest de titel inkorten.

Mishandeling van ex renpaarden in het slachthuis, maar ook dat er gesjoemeld word met de dieren en er niet aan het ex race horses retirement plan gehouden worden. Dat het grootste gedeelte van wat er gefokt word bij de slacht terecht komt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

__Robijn__
Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:22

ik vind het bizar... word er altijd heel naar van

kimmie261
Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:24

Nou... dit is wel heel gruwelijk om te zien... denk wel dat er een waarschuwing bij mag naar de wat jeugdige lezer...

Elisa2
Berichten: 36658
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 09:27

Waarschuwing heb ik erbij geplaatst en de titel aangepast.

Ik vind het ook zo gruwelijk maar vraag me af of er niet iets aan te doen is?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Nikass
Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:30

Dit is echt afschuwelijk, ik kan er niet goed naar kijken... Wat is dat toch met mensen... In Australië gaan ze ook zo om met kangoeroes en schapen... Hebben mensen geen gevoel?
Het is te hopen dat dit gestopt wordt, nu het naar buiten is gekomen!
Ik word er erg verdrietig van ;(

Elisa2
Berichten: 36658
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 09:34

Nikass schreef:
Dit is echt afschuwelijk, ik kan er niet goed naar kijken... Wat is dat toch met mensen... In Australië gaan ze ook zo om met kangoeroes en schapen... Hebben mensen geen gevoel?
Het is te hopen dat dit gestopt wordt, nu het naar buiten is gekomen!
Ik word er erg verdrietig van ;(


Klopt en ook met ex racehonden (windhonden volgens mij) alles waar geld mee te verdienen is kennelijk. Niet dat het in andere landen niet gebeurd, maar dit is echt extreem.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Palmera
Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:40

Ja, dit gebeurd in menig slachthuis wereldwijd. Met koeien, varkens, kippen, alles.

Als een dier niet stevig doorloopt naar die ene plek (dat voelen dieren heus) worden ze geslagen, geschopt, aan hun oren voortgetrokken, etcetera. Want je zult er maar geen zin in hebben om dood te gaan, hoe durf je!

Dit is geen nieuws meer, dit is geaccepteerde realiteit. En dat geaccepteerd zeg ik omdat iedereen kritiek heeft maar het gros toch geen of te weinig aktie onderneemt.

Veel vraag naar goedkoop aanbod, er moet snel gewerkt worden voor de winst, tegenslag word niet geaccepteerd, het is net als ieder ander productiebedrijf. ;)

Eet smakelijk!

Olle
Berichten: 2722
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:49

Ik heb een mini-stukje gekeken en toen werd ik er zo verdrietig van dat ik het ook maar niet meer verder ga kijken.

Waarom zijn mensen soms echt barbaren ;(

@Palmera; Ik geloof direct dat het bij meerdere slachthuizen gebeurd, maar ze zijn echt niet allemaal slecht. Ik heb ze gezien waar de paarden gezellig om zich heen keken, nog een aai en knuffel kregen alvorens de kogel werd geschoten.
Wat mij betreft mag er fundumentaal iets veranderen betreffende consumptie van vlees en dus ook gigantisch qua prijs omhoog, zodat ook de vraag minder wordt en alleen de "diervriendelijke" slachthuizen mogen blijven slachten van dieren.

Nikass
Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:17

Palmera schreef:
Ja, dit gebeurd in menig slachthuis wereldwijd. Met koeien, varkens, kippen, alles.

Als een dier niet stevig doorloopt naar die ene plek (dat voelen dieren heus) worden ze geslagen, geschopt, aan hun oren voortgetrokken, etcetera. Want je zult er maar geen zin in hebben om dood te gaan, hoe durf je!

Dit is geen nieuws meer, dit is geaccepteerde realiteit. En dat geaccepteerd zeg ik omdat iedereen kritiek heeft maar het gros toch geen of te weinig aktie onderneemt.

Veel vraag naar goedkoop aanbod, er moet snel gewerkt worden voor de winst, tegenslag word niet geaccepteerd, het is net als ieder ander productiebedrijf. ;)

Eet smakelijk!


Je hebt helaas helemaal gelijk ;( -O-

Olle: er zullen zeker verschillen zijn, maar een diervriendelijk slachthuis bestaat niet. Geen enkel dier voelt zich happy op zo'n plek.
En in Nederland zijn we ook goed in stelselmatige mishandeling, kijk maar hoe de varkens gehouden worden in de megastallen. En ook dan doet iedereen alsof het wel meevalt en mag het gewoon doorgaan.
Kijk in de schappen van de supermarkt, hoe weinig biologisch vlees er te koop is. Mensen zijn tot veel bereid als het om geld gaat.

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:47

Had iemand verwacht dat het niet zo zou gaan?
Iedereen fokt en fokt voor die ene winnaar. En alle overigen zijn te duur om in leven te houden.
Dat is gewoon onderdeel van deze sport.

Het is triest en het maakt mij kwaad, maar verbazen doet het mij niet.

Olle
Berichten: 2722
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:48

@ Nikass: Eens dat er geen diervriendelijke slachthuizen bestaan, vandaar ook de aanhalingsstekens ;-).
Maar dit geval is wel erg schrijnend en zal niet moeten mogen gebeuren.
Ik vind ook dat er zeker iets fundamentaals moet veranderen hierin. Het is utopie om te denken dat we allemaal stoppen met vlees eten, maar er kan wel wat gebeuren met de manier waarop deze dieren worden behandeld.
Want hoe deze paarden worden behandeld is te ziek voor woorden.

En laten we het dan ook niet hebben over al het vleesvee wat in Europa ook zo wordt behandeld.

Ik vraag me oprecht af wat wij als kleine/normale burger hier aan kunnen doen.

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:04

Olle schreef:
@ Nikass: Eens dat er geen diervriendelijke slachthuizen bestaan, vandaar ook de aanhalingsstekens ;-).
Maar dit geval is wel erg schrijnend en zal niet moeten mogen gebeuren.
Ik vind ook dat er zeker iets fundamentaals moet veranderen hierin. Het is utopie om te denken dat we allemaal stoppen met vlees eten, maar er kan wel wat gebeuren met de manier waarop deze dieren worden behandeld.
Want hoe deze paarden worden behandeld is te ziek voor woorden.

En laten we het dan ook niet hebben over al het vleesvee wat in Europa ook zo wordt behandeld.

Ik vraag me oprecht af wat wij als kleine/normale burger hier aan kunnen doen.

Minder vlees eten en een goede slager zoeken die zijn eigen vlees in de wei heeft staan en weet waar het (in NL) geslacht wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 11:20

Sunnda schreef:
Olle schreef:
@ Nikass: Eens dat er geen diervriendelijke slachthuizen bestaan, vandaar ook de aanhalingsstekens ;-).
Maar dit geval is wel erg schrijnend en zal niet moeten mogen gebeuren.
Ik vind ook dat er zeker iets fundamentaals moet veranderen hierin. Het is utopie om te denken dat we allemaal stoppen met vlees eten, maar er kan wel wat gebeuren met de manier waarop deze dieren worden behandeld.
Want hoe deze paarden worden behandeld is te ziek voor woorden.

En laten we het dan ook niet hebben over al het vleesvee wat in Europa ook zo wordt behandeld.

Ik vraag me oprecht af wat wij als kleine/normale burger hier aan kunnen doen.

Minder vlees eten en een goede slager zoeken die zijn eigen vlees in de wei heeft staan en weet waar het (in NL) geslacht wordt.


Dat zegt nog niks. Ook in de zogenaamde goede slachthuizen gebeuren de meest gruwelijke dingen. Al is het maar per ongeluk omdat een dier toch niet goed dood blijkt te zijn.

tamary
Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:31

Het slachten op zich heb ik niet zo'n probleem mee, de manier waarop (te snel, geen kosten willen maken ivm winstmarge of uberhaupt quitte kunnen draaien wegens andere tussenpersonen/management die zowel de dieren als de werknemers als wegwerp ziet.
Er is teveel fraude mogelijk/routinematig en daardoor zijn de officiele inspecties ook vrijwel waardeloos. Alle mooie protocollen ten spijt, aantal dieren per uur/tijdunit ligt vrijwel standaard te hoog, medewerkers moeten balanceren tussen emoties uitzetten en correct blijven handelen, ... :n
Industriele slachthuizen zijn ongezond en onvriendelijk voor zowel de dieren als mensen die er werken. Kleine slachthuizen krijgen met meer en meer kostbare regels te maken en bezuinigen kost je je ervaren medewerkers met weer dit soort ellende tot gevolg. Betere opleidingen en strakke regels over max. aantal te slachten dieren. Maar dat alles zal vanuit de consument moeten komen en die schuift dat af op overheid en industrie zelf (=fraude gevoelig) ipv andere leverancier zoeken/zelf slachten en zulke bedrijven tot veranderingen te dwingen om financieel in het zwart te blijven.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Elisa2
Berichten: 36658
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 15:36

Ik ben me er van bewust dat hier ook zo omgegaan wordt met varkens, kippen, koeien etc. en daar ben ik geen voorstander van en eet zelf heel weinig vlees en als ik het koop dan bij een zeer goede slager waar de dieren een "goed" leven hebben gehad voor een duur bedrag. Hoe ze geslacht zijn weet ik niet..maar als het op dezelfde gruwelijke manier is gebeurd dan wat er hier te zien is dan is mijn eetlust direct verdwenen.

Zoals de dieren hier behandeld worden in het filmpje, zo extreem mishandelend. Ik hoop toch echt niet dat dit in alle slachterijen zo gaat.

Ik heb er wel grote moeite mee dat dieren gefokt worden voor de sport en alleen maar om geld te verdienen en op deze manier "afgedankt" worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36658
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 15:38

Fellor schreef:
@ Nikass: Eens dat er geen diervriendelijke slachthuizen bestaan, vandaar ook de aanhalingsstekens ;-).
Maar dit geval is wel erg schrijnend en zal niet moeten mogen gebeuren.
Ik vind ook dat er zeker iets fundamentaals moet veranderen hierin. Het is utopie om te denken dat we allemaal stoppen met vlees eten, maar er kan wel wat gebeuren met de manier waarop deze dieren worden behandeld.
Want hoe deze paarden worden behandeld is te ziek voor woorden.

En laten we het dan ook niet hebben over al het vleesvee wat in Europa ook zo wordt behandeld.

Ik vraag me oprecht af wat wij als kleine/normale burger hier aan kunnen doen.

Minder vlees eten en een goede slager zoeken die zijn eigen vlees in de wei heeft staan en weet waar het (in NL) geslacht wordt.

Dat zegt nog niks. Ook in de zogenaamde goede slachthuizen gebeuren de meest gruwelijke dingen. Al is het maar per ongeluk omdat een dier toch niet goed dood blijkt te zijn.


Maar dat is dan tenminste nog "per ongeluk", hier word een paard 5x doodgemaakt en het gebeurd niet goed en tijdens het stervingsproces is de medewerker het dier tegen het hoofd aan het schoppen. :r Dat is niet per ongeluk!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36658
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 15:39

Olle schreef:
Ik heb een mini-stukje gekeken en toen werd ik er zo verdrietig van dat ik het ook maar niet meer verder ga kijken.

Waarom zijn mensen soms echt barbaren ;(

@Palmera; Ik geloof direct dat het bij meerdere slachthuizen gebeurd, maar ze zijn echt niet allemaal slecht. Ik heb ze gezien waar de paarden gezellig om zich heen keken, nog een aai en knuffel kregen alvorens de kogel werd geschoten.
Wat mij betreft mag er fundumentaal iets veranderen betreffende consumptie van vlees en dus ook gigantisch qua prijs omhoog, zodat ook de vraag minder wordt en alleen de "diervriendelijke" slachthuizen mogen blijven slachten van dieren.


Ben ik het helemaal mee eens, maak vlees maar zo duur mogelijk.
1x een stukje vlees in de week eten is genoeg voor een mens.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:02

Elisa2 schreef:
Fellor schreef:
@ Nikass: Eens dat er geen diervriendelijke slachthuizen bestaan, vandaar ook de aanhalingsstekens ;-).
Maar dit geval is wel erg schrijnend en zal niet moeten mogen gebeuren.
Ik vind ook dat er zeker iets fundamentaals moet veranderen hierin. Het is utopie om te denken dat we allemaal stoppen met vlees eten, maar er kan wel wat gebeuren met de manier waarop deze dieren worden behandeld.
Want hoe deze paarden worden behandeld is te ziek voor woorden.

En laten we het dan ook niet hebben over al het vleesvee wat in Europa ook zo wordt behandeld.

Ik vraag me oprecht af wat wij als kleine/normale burger hier aan kunnen doen.

Minder vlees eten en een goede slager zoeken die zijn eigen vlees in de wei heeft staan en weet waar het (in NL) geslacht wordt.

Dat zegt nog niks. Ook in de zogenaamde goede slachthuizen gebeuren de meest gruwelijke dingen. Al is het maar per ongeluk omdat een dier toch niet goed dood blijkt te zijn.


Maar dat is dan tenminste nog "per ongeluk", hier word een paard 5x doodgemaakt en het gebeurd niet goed en tijdens het stervingsproces is de medewerker het dier tegen het hoofd aan het schoppen. :r Dat is niet per ongeluk!


Ik denk dat het voor dat dier wat levend gevild wordt niet veel uitmaakt of het per ongeluk was. Ik snap wel wat je bedoeld hooe, dat het walgelijk is als het ook nog met opzet erger wordt gemaakt, maar toch. We praten in het algemeen teveel goed onder het mom foutjes en uitzonderingen e.d.

De mensen in dit filmpje (wat ik niet ga kijken) zouden ze met naam en toemaam op internet moeten zetten. Kijken hoe lang ze het volhouden.

Elisa2
Berichten: 36658
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 16:10

Ik zou het liefste willen dat de mensen in dit filmpje ontslagen worden en dat er toezicht komt op hoe personeel met de dieren omgaat. In alle slachthuizen, laat ze maar camera's ophangen, laten er maar strengere regels komen. Laten bedrijven maar flink beboet worden als ze zich niet aan die regels houden.

Ik ben het er helemaal mee eens dat er teveel goed gepraat wordt onder het mom van foutjes en sowieso kijken veel mensen liever weg van dit onderwerp. Ik hoop juist dat de consument opstaat om wat te doen aan het dierenleed. Met z'n allen kunnen we meer dan alleen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:24

Elisa2 schreef:
Waarschuwing heb ik erbij geplaatst en de titel aangepast.

Ik vind het ook zo gruwelijk maar vraag me af of er niet iets aan te doen is?

Minder fokken, beter fokbeleid en strenger toezicht op fokmateriaal zou een goed begin zijn. Meer verantwoordelijkheid leggen bij stoeterijen, eigenaren en trainers als het aankomt op het herplaatsen van uit training gaande volbloeden. Meer budget vrijmaken voor het marketen en herscholen van OTTB's als sport- en recreatiepaarden, in plaats van dat overlaten aan kleine groepen particulieren die afhankelijk zijn van zeer beperkte budgetten en vrijwilligers - de marketing van Australische volbloeden als renpaarden is second to none wereldwijd, maar voor hun OTTB's gebeurt in vergelijking erg weinig.

Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 19:18

Waarom lees ik over veertjes op de hoofdpagina als dit ECHT nieuws is. Niet normaal en ik weet ook totaal niet wat we eraan zouden kunnen doen.

Ik twijfel er ook geen moment aan dat de vrachten shetlandertjes en wat niet meer hier in Europa hetzelfde lot wacht.

Elisa2
Berichten: 36658
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-19 07:47

Ja dat begrijp ik ook niet Pantykous, ik heb dit 3 dagen geleden al ingestuurd als nieuwsartikel.

Mkango: wat jij zegt dat denk ik ook, wellicht ook een fokverbod of beperking dat ze niet meer dan een x aantal veulens per jaar mogen fokken? En een systeem wat gepensioneerde race paarden echt kan volgen en kan controleren of ze nog in leven zijn. Desnoods met hoge boetes oid als dat niet het geval blijkt te zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:09

De stoeterijen verantwoordelijk maken voor het volgen van hun eigen dieren. Die brandmerken zijn makkelijk genoeg te volgen. Daarnaast kost dat geld en is er dan minder over om nog meer dieren te fokken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Eelmo en 7 bezoekers