De Brexit soap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-20 19:41

Karl66 schreef:
De kosten van de Brexit tot nu toe worden op 153 miljard euro geschat, doordat de investeringen door ondernemers teruglopen:

https://www.nu.nl/economie/6022975/kost ... -euro.html

En de verwachting is dat er dit jaar nog ca. 70 miljard bij gaat komen.


:wave: :)F

tja dat wilden ze toch zo graag, nu wordt alles beter :+ de mijnen gaan vast weer open en Borisje neemt het wel op voor de armste laag van de bevolking. 8)7


Eulogy
Berichten: 5739
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:42

Arabesk schreef:
Karl66 schreef:
De kosten van de Brexit tot nu toe worden op 153 miljard euro geschat, doordat de investeringen door ondernemers teruglopen:

https://www.nu.nl/economie/6022975/kost ... -euro.html

En de verwachting is dat er dit jaar nog ca. 70 miljard bij gaat komen.


:wave: :)F

tja dat wilden ze toch zo graag, nu wordt alles beter :+ de mijnen gaan vast weer open en Borisje neemt het wel op voor de armste laag van de bevolking. 8)7

Ze?

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:54

Ze: een groot deel van de mensen die NIET in London of Schotland wonen. :+

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Eulogy
Berichten: 5739
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 01:40

Cowboy55 schreef:
Ze: een groot deel van de mensen die NIET in London of Schotland wonen. :+

Dat valt gelukkig wel mee hoor :D

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 01:58

Eulogy schreef:
Cowboy55 schreef:
Ze: een groot deel van de mensen die NIET in London of Schotland wonen. :+

Dat valt gelukkig wel mee hoor :D


Vandaar de :+ En inderdaad gelukkig. Maar bottom line zitten ‘wij’ (en vooral straks ‘zij’ ) er maar mooi mee.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Karl66
Berichten: 29730
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:21

Vrijdag stapt het UK uit de EU en ik snap dat ze pas nadat alle partijen akkoord zijn gegaan met de uittredingsovereenkomst, met de onderhandelingen over nieuwe handelsverdragen kunnen starten. Maar waarom ze dan tot drie maart wachten en zo een extra maand verliezen, terwijl er al veel te weinig tijd is voor de onderhandelingen, dat snap ik dan weer niet: https://www.nu.nl/brexit/6026930/eu-en- ... maart.html

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 01:05

Karl66 schreef:
Vrijdag stapt het UK uit de EU en ik snap dat ze pas nadat alle partijen akkoord zijn gegaan met de uittredingsovereenkomst, met de onderhandelingen over nieuwe handelsverdragen kunnen starten. Maar waarom ze dan tot drie maart wachten en zo een extra maand verliezen, terwijl er al veel te weinig tijd is voor de onderhandelingen, dat snap ik dan weer niet: https://www.nu.nl/brexit/6026930/eu-en- ... maart.html


Politici hebben een ander tijdsbesef dan mensen.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 01:34

Ik denk dat er alleen onder tijdsdruk echte knopen worden doorgehakt. Dat is tot nu toe steeds zo geweest; maanden hoor je niks en een week voor de deadline moet alles moet ineens geregeld worden. Net pubers die moeten leren voor een proefwerk.

Nou ja, er zal in de tussenliggende tijd wel heel veel afgetast worden, en dat is ook belangrijk, maar pas vlak voor de deadline worden er knopen doorgehakt.

Wat dat betreft had Johnson wel gelijk in het stellen van snelle, harde deadlines. Zonder deadlines gebeurt er niks. Ik denk dat dat inherent is aan onderhandelingen.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 01:43


Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 01:47

LindyH schreef:
Ik denk dat er alleen onder tijdsdruk echte knopen worden doorgehakt. Dat is tot nu toe steeds zo geweest; maanden hoor je niks en een week voor de deadline moet alles moet ineens geregeld worden. Net pubers die moeten leren voor een proefwerk.

Nou ja, er zal in de tussenliggende tijd wel heel veel afgetast worden, en dat is ook belangrijk, maar pas vlak voor de deadline worden er knopen doorgehakt.

Wat dat betreft had Johnson wel gelijk in het stellen van snelle, harde deadlines. Zonder deadlines gebeurt er niks. Ik denk dat dat inherent is aan onderhandelingen.


Die snelle, harde deadlines die aan zijn kant van het hek/de nieuwe grens telkens opgeschoven worden bedoel je? :D

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Karl66
Berichten: 29730
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 02:23

Het probleem met een handelsakkoord, is dat je die niet in een paar maand, onder tijdsdruk, in elkaar draait. Het is namelijk iets meer dan weet je wat? Als jij geen importheffing over mijn auto's rekent, dan reken ik geen importheffing over jou wijn. Er moeten afspraken zijn over alle producten, over alle vereisten waar ze aan moeten voldoen, over doorleveringen vanuit andere landen, wat als halffabrikaat wordt beschouwd, over arbeidsvoorwaarden. Maar bijvoorbeeld ook over iets over visserijrechten en -gronden in samenhang met leveren aan elkaar. Maar bijvoorbeeld ook over het erkennen van patenten, het controleren van producten en zo kan ik nog wel een bladzijde door blijven gaan. En dat voor alle producten en diensten, van een rolletje naaigaren tot aan een airbus.

We hebben namelijk vanaf volgend jaar geen een akkoord meer met het UK en dus moet alles geregeld worden. En je komt er niet mee weg om alleen wat op hoofdlijnen te regelen, omdat de rest later wel komt. Dan creëer je namelijk gigantische mazen in de wet, waar bedrijven aan alle kanten doorheen gaan zwemmen. Kijk bijvoorbeeld maar naar het verdrag met de Oekraïne. Dat zat niet helemaal goed in elkaar, waardoor de EU opeens overspoeld werd met goedkoop kippenvlees. En dan kost het heel veel moeite, om dat achteraf te regelen. Het kost niet voor niks jaren om dit soort veelomvattende verdragen uit te onderhandelen.

Karl66
Berichten: 29730
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:43


pien_2010
Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:14

Deze wil ik jullie niet onthouden. Ik vind hem zo grappig, idem Engelse vrienden van ons want dit is typische Engelse humor . Het is wel in het Engels


Sodera
Berichten: 5296
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 16:52

Dit zijn mijn favoriete Ierse comédiennes (foei Pien, ze zijn Iers HahA ;-) ), hun Brexit stukken zijn zo loei goed....

[I want you by my side]
Je hebt altijd de middelen om te doen waarvan je droomt.

    [So that I never feel alone again]

pien_2010
Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:07

Dat ze Iers zijn wist ik niet→ hahaha ik vind het wel Engelse humor en steengoed!

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:47

Karl66 schreef:
Johnson blijft op ramkoers: https://www.topics.nl/johnson-wil-volle ... ent=topics

Natuurlijk gaat Europa het voelen als alle goederen volledig gecontroleerd gaan worden. Maar het gevolg is dat het VK volledig vast gaat lopen.


Het kan de Eurostar ook nog wel klanten kosten. Lijkt me dat er een stuk minder heen en weer gereisd wordt.

Apple
Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:52

Geloof dat de UK op dit moment bezig is om een handelsverdrag op te stellen met de USA, dus wat ze mogelijk verliezen aan handel met de EU krijgen ze er op een andere plek wel voor terug.

Het zal best zo zijn dat de komende jaren wellicht even lastig worden voor de UK, maar ik denk zomaar dat ze daarna wel weer omhoog komen. En dan wordt het interessant voor de EU: er zullen binnen de EU meer landen zijn die wellicht er over denken om uit de EU te stappen en nu goed kijken wat er in de UK gebeurd.

mysa
Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:57

Dat denk ik ook. De vergissing voor eventuele uittreders is dan wel dat de VS vast niet van plan is om ze net zo'n voorkeursbehandeling te geven als de Britten ongetwijfeld zullen krijgen.

Karl66
Berichten: 29730
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:00

Het probleem voor het UK is dat het gros van hun export naar de EU is. Dan kan je heel leuk een verdrag met de USA sluiten, maar dat wil niet zeggen dat al die Britse bedrijven opeens een Amerikaanse afzetmarkt hebben. Nog los van het feit dat de USA vooral op zoek is naar een afzetmarkt en een mogelijke ingang via het UK in de EU om de EU-regels te omzeilen en niet op zoek naar nieuwe leveranciers.

pien_2010
Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:36

Apple schreef:
Geloof dat de UK op dit moment bezig is om een handelsverdrag op te stellen met de USA, dus wat ze mogelijk verliezen aan handel met de EU krijgen ze er op een andere plek wel voor terug.

Het zal best zo zijn dat de komende jaren wellicht even lastig worden voor de UK, maar ik denk zomaar dat ze daarna wel weer omhoog komen. En dan wordt het interessant voor de EU: er zullen binnen de EU meer landen zijn die wellicht er over denken om uit de EU te stappen en nu goed kijken wat er in de UK gebeurt.


We zullen zien, dat weten we pas over 20,30-50 jaar.

Een feit is wel, dat heel veel expats zich Europees voelen en net als veel andere mensen in UK niet zo blij zijn met de hele gang van zaken. Dus we volgen dat hier met onze Engelse vrienden met veel belangstelling.

Op dit moment is het zo (statistisch volgens verschillende peilingen), dat in Europa de mensen die eerst ook pro exit waren, dat dit aantal goed is terug gelopen. Dus ik moet het allemaal nog zien gebeuren.

Persoonlijk en met mij vele Engelsen die hier wonen, vinden het heel zonde van heel veel dingen rondom UK maar ook voor Europa, en een grote groep Engelsen hier, zijn van mening dat hun land 50 jaar terug in de tijd is gegaan met deze stap. Of dat zo is, weet ik ook niet, we zullen zien.

Karl66
Berichten: 29730
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:06

De onderhandelingen over een handelsakkoord zijn de afgelopen week begonnen. Het waren slechts inleidende besprekingen en het afbakenen van de eigen posities, maar het wordt behoorlijk ingewikkeld om binnen een paar maand de onderhandelingen af te ronden. Vooral omdat de Britten weer extra druk erop hebben gelegd met het dreigement weg te lopen als het deze zomer nog niet rond is. Ze blijven denken dat ze het middelpunt van de wereld zijn, waar niemand omheen kan.

https://www.nu.nl/brexit/6035354/het-vk ... okken.html

Karl66
Berichten: 29730
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:08

Ik haal toch maar weer dit topic omhoog, dat lijkt me beter dan een nieuw topic over dit onderwerp te starten.

De onderhandelingen gaan deze maand de laatste fase in en de EU en het UK zijn nog millimeter in elkaars richting opgeschoven. In plaats daarvan kiest Johnson ervoor om te dreigen het uittredingsakkoord te verscheuren, omdat dat toch maar een slecht akkoord is volgens hem. https://www.nu.nl/brexit/6075730/britse ... -doen.html

Dat het een slecht akkoord was had iedereen hem wel kunnen vertellen, het UK koos in eerste instantie niet voor niks voor de backstop in plaats van een grens binnen het eigen koninkrijk. Maar Johnson had snel een eigen deal nodig om de verkiezingen in te kunnen gaan met het verhaal dat hij wel een deal had en dan zonder die gehate backstop. Maar nu heeft hij de verkiezingen weliswaar gewonnen, maar zit hij met die slechte deal, waarvan hij de consequenties per 1 januari niet meer kan verbergen.

Er zijn alleen een paar hele grote problemen voor Johnson. In dat uittredingsverdrag, wat hij getekend heeft en wat zijn conservatieve parlement geratificeerd heeft, staat niet alleen dat er een grens in het UK komt, er staat ook in dat rechtszaken over dit verdrag door het door hem gehate Europese hof behandeld zullen worden. Dus als die rechtszaak er komt, dan moet hij opeens gaan uitleggen waarom hij ervoor getekend heeft dat het soevereine UK zich onderwerpt aan dat Europese hof. Verder gaat het UK die zaak verliezen, ze hebben er namelijk voor getekend dat ze dat akkoord gaan uitvoeren. Dat betekent dat, bij niet uitvoeren er extra sancties zullen komen. Terwijl ze al geplaagd worden door de gevolgen van Covid en de brexit.
Verder zal hij weer de nadruk vestigen op het perfide Albion, het land dat eenzijdig akkoorden verbreekt als het hun beter uitkomt. Dat is niet handig als je net al je handelsovereenkomsten via de EU kwijt bent geraakt en zowel met de EU als de rest van de wereld nieuwe akkoorden moet sluiten.

Het grote probleem is dat het UK en de EU onrealistische verwachtingen van elkaar hebben. Johnson denkt dat als hij maar flink dreigt dat de EU wel buigt. Tenslotte hebben ze dat ook gedaan met de backstop. Zich nog steeds niet realiserend dat de EU alleen maar bereid was om de backstop in te leveren voor een nieuw akkoord omdat dat beter voor de EU en niet omdat ze bang waren dat het UK zonder akkoord uit de EU zou treden.
Aan de andere kant denkt de EU nog steeds dat Johnson een realist is, die weliswaar nu heel erg hard roept dat hij de boel laat barsten, maar uiteindelijk wel voor een akkoord met de EU zal kiezen, omdat het beter voor het UK is. Zich niet realiserend dat Johnson en de mensen achter hem helemaal niet geïnteresseerd zijn in wat het beste voor het UK is, dat die alleen maar geïnteresseerd zijn in wat het beste voor hun is. En dat er in het troebele water van uittreding zonder akkoord voor hun veel geld te verdienen is.

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:12

Karl66 schreef:
Ik haal toch maar weer dit topic omhoog, dat lijkt me beter dan een nieuw topic over dit onderwerp te starten.

De onderhandelingen gaan deze maand de laatste fase in en de EU en het UK zijn nog millimeter in elkaars richting opgeschoven. In plaats daarvan kiest Johnson ervoor om te dreigen het uittredingsakkoord te verscheuren, omdat dat toch maar een slecht akkoord is volgens hem. https://www.nu.nl/brexit/6075730/britse ... -doen.html

Dat het een slecht akkoord was had iedereen hem wel kunnen vertellen, het UK koos in eerste instantie niet voor niks voor de backstop in plaats van een grens binnen het eigen koninkrijk. Maar Johnson had snel een eigen deal nodig om de verkiezingen in te kunnen gaan met het verhaal dat hij wel een deal had en dan zonder die gehate backstop. Maar nu heeft hij de verkiezingen weliswaar gewonnen, maar zit hij met die slechte deal, waarvan hij de consequenties per 1 januari niet meer kan verbergen.

Er zijn alleen een paar hele grote problemen voor Johnson. In dat uittredingsverdrag, wat hij getekend heeft en wat zijn conservatieve parlement geratificeerd heeft, staat niet alleen dat er een grens in het UK komt, er staat ook in dat rechtszaken over dit verdrag door het door hem gehate Europese hof behandeld zullen worden. Dus als die rechtszaak er komt, dan moet hij opeens gaan uitleggen waarom hij ervoor getekend heeft dat het soevereine UK zich onderwerpt aan dat Europese hof. Verder gaat het UK die zaak verliezen, ze hebben er namelijk voor getekend dat ze dat akkoord gaan uitvoeren. Dat betekent dat, bij niet uitvoeren er extra sancties zullen komen. Terwijl ze al geplaagd worden door de gevolgen van Covid en de brexit.
Verder zal hij weer de nadruk vestigen op het perfide Albion, het land dat eenzijdig akkoorden verbreekt als het hun beter uitkomt. Dat is niet handig als je net al je handelsovereenkomsten via de EU kwijt bent geraakt en zowel met de EU als de rest van de wereld nieuwe akkoorden moet sluiten.

Het grote probleem is dat het UK en de EU onrealistische verwachtingen van elkaar hebben. Johnson denkt dat als hij maar flink dreigt dat de EU wel buigt. Tenslotte hebben ze dat ook gedaan met de backstop. Zich nog steeds niet realiserend dat de EU alleen maar bereid was om de backstop in te leveren voor een nieuw akkoord omdat dat beter voor de EU en niet omdat ze bang waren dat het UK zonder akkoord uit de EU zou treden.
Aan de andere kant denkt de EU nog steeds dat Johnson een realist is, die weliswaar nu heel erg hard roept dat hij de boel laat barsten, maar uiteindelijk wel voor een akkoord met de EU zal kiezen, omdat het beter voor het UK is. Zich niet realiserend dat Johnson en de mensen achter hem helemaal niet geïnteresseerd zijn in wat het beste voor het UK is, dat die alleen maar geïnteresseerd zijn in wat het beste voor hun is. En dat er in het troebele water van uittreding zonder akkoord voor hun veel geld te verdienen is.


Kan dat, eenzijdig het uittredingsakkoord verscheuren? Heeft de EU niet zelf ook nog een exemplaar? En wat als de EU het uittredingsakkoord NIET wenst te verscheuren? Of is dat recht alleen voorbehouden aan Boris?

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Karl66
Berichten: 29730
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:03

Nee natuurlijk kan dat niet. Hij heeft zijn handtekening eronder gezet en het Britse parlement heeft het geratificeerd. De brexiteers hebben nogal rare ideeën over soevereiniteit, dat hebben ze wel binnen de eigen grenzen, maar niet als het om internationale afspraken gaat. Als ze hiermee doorgaan en de EU gaat niet akkoord, dan worden ze bij het Europese hof veroordeeld en kunnen ze internationale sancties opgelegd krijgen.

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:29

Karl66 schreef:
Nee natuurlijk kan dat niet. Hij heeft zijn handtekening eronder gezet en het Britse parlement heeft het geratificeerd. De brexiteers hebben nogal rare ideeën over soevereiniteit, dat hebben ze wel binnen de eigen grenzen, maar niet als het om internationale afspraken gaat. Als ze hiermee doorgaan en de EU gaat niet akkoord, dan worden ze bij het Europese hof veroordeeld en kunnen ze internationale sancties opgelegd krijgen.

Ligt dat zo simpel? Heeft het Europees Hof, dat volgens dat akkoord inhoudelijke geschillen zou moeten beoordelen, er überhaupt nog wel wat over te vertellen zodra één van de partijen zich terugtrekt uit precies dát akkoord wat het Europees Hof die positie heeft gegeven?

Er kan een akkoord liggen, maar als één van de partijen morgen besluit dat dat akkoord niets meer waard is, dan is dat akkoord niets meer waard. Consequentie is dan uiteraard wel dat de andere verdragspartijen ook niet meer aan hun verplichtingen hoeven te voldoen, en dat kan voor het VK nog wel eens ongunstig uitpakken.

Schoentje, kerstmuts en [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: puccalover en 53 bezoekers