De Brexit soap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Karl66
Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:53

Zo werkt het niet, ze hebben de handtekening eronder gezet. Inclusief onder de afspraak dat het Europese hof de gerechtelijke instantie is om geschillen te beoordelen.

Stel jij verkoopt mij een huis en ik zet mijn handtekening onder het voorlopige koopcontract. Als ik dan een dag voor de overdracht zeg dat ik toch geen zin heb en dat ik het contract verscheur, dan kom ik daar ook niet mee weg. Dan draai ik voor de consequenties op, in dit geval een boetebedrag en als ik het daar niet mee eens ben, dan is er een rechter, in dit geval de Nederlandse, die daar uitspraak over doet. En die uitspraak zal ik moeten respecteren.

Dat geldt voor internationale overeenkomsten niet anders. Die handtekeningen zijn ook bindend en daar wordt gewoon door Internationale lichamen op toegezien. Als het Europese hof sancties oplegt, dan zijn dat geen sancties tussen de EU en het UK, dan zijn het sancties van de rest van de wereld voor het UK. Zo werkt internationale wetgeving en verdragen.

Nog los van het feit dat het UK zich weer als volkomen onbetrouwbaar neerzet.


ikke
Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:42

Karl66 schreef:
Zo werkt het niet, ze hebben de handtekening eronder gezet. Inclusief onder de afspraak dat het Europese hof de gerechtelijke instantie is om geschillen te beoordelen.

Stel jij verkoopt mij een huis en ik zet mijn handtekening onder het voorlopige koopcontract. Als ik dan een dag voor de overdracht zeg dat ik toch geen zin heb en dat ik het contract verscheur, dan kom ik daar ook niet mee weg. Dan draai ik voor de consequenties op, in dit geval een boetebedrag en als ik het daar niet mee eens ben, dan is er een rechter, in dit geval de Nederlandse, die daar uitspraak over doet. En die uitspraak zal ik moeten respecteren.

Dat geldt voor internationale overeenkomsten niet anders. Die handtekeningen zijn ook bindend en daar wordt gewoon door Internationale lichamen op toegezien. Als het Europese hof sancties oplegt, dan zijn dat geen sancties tussen de EU en het UK, dan zijn het sancties van de rest van de wereld voor het UK. Zo werkt internationale wetgeving en verdragen.

Nog los van het feit dat het UK zich weer als volkomen onbetrouwbaar neerzet.

Hypothetisch: Als de EU nu denkt: hhmmm, ze willen dus in de EU blijven. Onder welke voorwaarden zouden wij dat goed kunnen vinden?

Dan zijn ze niet terug bij af maar een flink paar stappen vóór af......

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Karl66
Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:48

Alleen willen ze niet in de EU blijven, ze willen het uittredingsakkoord zo verbuigen dat ze via Noord Ierland ongecontroleerde toegang tot de EU krijgen. De kans dat de EU denkt, hhmmm goed idee is echt nul.

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:11

Karl66 schreef:
Zo werkt het niet, ze hebben de handtekening eronder gezet. Inclusief onder de afspraak dat het Europese hof de gerechtelijke instantie is om geschillen te beoordelen.

Stel jij verkoopt mij een huis en ik zet mijn handtekening onder het voorlopige koopcontract. Als ik dan een dag voor de overdracht zeg dat ik toch geen zin heb en dat ik het contract verscheur, dan kom ik daar ook niet mee weg. Dan draai ik voor de consequenties op, in dit geval een boetebedrag en als ik het daar niet mee eens ben, dan is er een rechter, in dit geval de Nederlandse, die daar uitspraak over doet. En die uitspraak zal ik moeten respecteren.

Dat geldt voor internationale overeenkomsten niet anders. Die handtekeningen zijn ook bindend en daar wordt gewoon door Internationale lichamen op toegezien. Als het Europese hof sancties oplegt, dan zijn dat geen sancties tussen de EU en het UK, dan zijn het sancties van de rest van de wereld voor het UK. Zo werkt internationale wetgeving en verdragen.

Nog los van het feit dat het UK zich weer als volkomen onbetrouwbaar neerzet.

Behalve dat internationale organen precies zoveel te vertellen hebben als hun deelnemers ze waard achten.
Een mensenrechtenhof heeft nul zeggenschap in landen die de onderliggende mensenrechtenverdragen niet getekend hebben of zich eruit teruggetrokken hebben.
Een antikernwapenverdrag betekent iets zolang alle deelnemende partijen er nog aan deelnemen.

Er is niet een supernationaal orgaan waar alle landen per definitie onder vallen. Zelfs de VN bestaat alleen omdat genoeg landen samen besloten hebben dat die iets te vertellen hebben. En dan nog, zodra de VN sancties opleggen, is het uiteindelijk aan de deelnemende landen om die te handhaven.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 20:32

Oja, sappig, brexit hadden we ook nog, naast corona :+

Karl66
Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:40

Dat klopt, zolang je meer macht hebt dan je opponent. Alleen heeft het UK in zijn eentje niet zoveel meer in te brengen. De VS of de EU komt in zijn eentje met zulke machtspolitiek wel weg, het UK niet.
Als het Europese hof een sanctie oplegt en de EU vraagt andere landen die te respecteren, dan moeten die landen een keuze maken, houden ze economische grootmacht de EU te vriend of het UK, die in zijn eentje internationaal niks voorstelt.

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 20:43

Karl66 schreef:
Dat klopt, zolang je meer macht hebt dan je opponent. Alleen heeft het UK in zijn eentje niet zoveel meer in te brengen. De VS of de EU komt in zijn eentje met zulke machtspolitiek wel weg, het UK niet.


ze leven zelf nog steeds in de waan dat ze net zo'n supermacht zijn als de VS en de EU. Ze waren stomverbaasd dat ze niet onder dezelfde voorwaarden als de EU konden gaan handelen met Japan. Japan lachte ze uit. :')

Karl66
Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:09

Maar dit zijn mensen, die op dure kostscholen en elite universiteiten hebben gezeten. Dit zijn mensen uit families, die altijd de macht hebben gehad. En hun opa's hadden nog de macht over een wereldmacht. Het is dus ook niet zo gek dat ze een nogal verwrongen wereldbeeld hebben en denken dat zij de dienst in de wereld uitmaken. Zo zijn ze opgevoed. Alleen helaas voor hen is de wereld verder gegaan en klopt dat beeld niet meer.

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-20 21:23

Karl66 schreef:
Maar dit zijn mensen, die op dure kostscholen en elite universiteiten hebben gezeten. Dit zijn mensen uit families, die altijd de macht hebben gehad. En hun opa's hadden nog de macht over een wereldmacht. Het is dus ook niet zo gek dat ze een nogal verwrongen wereldbeeld hebben en denken dat zij de dienst in de wereld uitmaken. Zo zijn ze opgevoed. Alleen helaas voor hen is de wereld verder gegaan en klopt dat beeld niet meer.


een soort nationaal narcisme :roll: 8)7

Een vriendin van me heeft de middelbare school gedaan in Engeland twee jaar. De geschiedenis lessen bestaan vooral uit alle geweldige overwinningen van GB en natuurlijk zeeeeeeeeeeeeer uitgebreid de industriële revolutie die dankzij het goddelijke GB over ons kwam.

Ik was op vakantie vlakbij Calais een aantal jaren geleden en daar kwamen schoolklassen van de overkant. Het is maar goed dat de Fransen niet zo goed Engels kunnen. Ze staan daar gewoon keihard te teuten dat dit en dat allemaal van hen was ooit en oh zo geweldig.

ikke
Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:37

Karl66 schreef:
Maar dit zijn mensen, die op dure kostscholen en elite universiteiten hebben gezeten. Dit zijn mensen uit families, die altijd de macht hebben gehad. En hun opa's hadden nog de macht over een wereldmacht. Het is dus ook niet zo gek dat ze een nogal verwrongen wereldbeeld hebben en denken dat zij de dienst in de wereld uitmaken. Zo zijn ze opgevoed. Alleen helaas voor hen is de wereld verder gegaan en klopt dat beeld niet meer.

Nu onderschat je die Britten behoorlijk.
Dat het intussen een volledig politiek spelletje is geworden, is niet hetzelfde als dat ze denken nog steeds de wereldmacht te zijn die ze ooit waren.

Het gemenebest is er ook nog en dat doet intern meer voor ze dan ze vertellen.
Dat maakt ze geen wereldmacht maar geeft ze wel back up. Dat opstappen onverstandig is, is ook niet hetzelfde als dat ze daarna niks meer hebben. Dat ligt wat genuanceerder.

Wat veel erger is, en dat ziet de Brit in de straat zeer zeker gebeuren, is dat de arme arbeidersklasse de volledige rekening op hun bord gekregen heeft. Als je je zorgen wil maken om GB, moet je daar zijn.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Karl66
Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:42

Het probleem is alleen dat de gemenebest daar iets anders over denkt. Die landen zeggen allemaal dat het UK eerst zijn zaakjes met de EU moet regelen. Want ook voor die gemenebest landen is de relatie met de EU economisch gezien veel belangrijker dan die met het UK.

Maar je hebt volledig gelijk dat de gewone Britten de kosten van de brexit mogen gaan dragen.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 01:26

Ik hoop dat ik hier mag inhaken, maar ik verbaas mij erover dat Boris Tony Abbott van Australië in de arm heeft genomen. Tony lijkt wel een enorme opinie van zichzelf te hebben maar volgens mij zijn veel van zijn ideeën achterhaald. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

ikke
Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 07:43

Karl66 schreef:
Het probleem is alleen dat de gemenebest daar iets anders over denkt. Die landen zeggen allemaal dat het UK eerst zijn zaakjes met de EU moet regelen. Want ook voor die gemenebest landen is de relatie met de EU economisch gezien veel belangrijker dan die met het UK.

Maar je hebt volledig gelijk dat de gewone Britten de kosten van de brexit mogen gaan dragen.

Dat klopt dan wel weer, maar feit is dat de Britten er niet helemaal alleen voor staan, zoals nogal eens gesuggereerd wordt.

De Britse arbeidersklasse heeft die rekening al betaald en gaat daar gewoon mee door.

GB hoort, plat door de bocht, 10 - 15% duurder te zijn dan NL; hun levensstandaard ligt wat hoger. Dat zie je ook gewoon in de supermarkt. tot Brexit. Toen kelderde de Pond en lagen de prijzen omgerekend opeens op vrijwel het NL-niveau. Probleem is alleen voor de Britten dat de Pond harder gekelderd is dan de prijsstijgingen. De pond is 25 - 30% gekelderd, afhankelijk van op welk moment je naar de exchange rates kijkt.........


Lanoca schreef:
Ik hoop dat ik hier mag inhaken, maar ik verbaas mij erover dat Boris Tony Abbott van Australië in de arm heeft genomen. Tony lijkt wel een enorme opinie van zichzelf te hebben maar volgens mij zijn veel van zijn ideeën achterhaald. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Australië maakt deel uit van de Gemene Best.
Zie mijn opmerking en Karl66's reactie.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Karl66
Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:13

Maar wat gaat de gemenebest ze dan opleveren? Bijna de helft van de export van het UK gaat naar de EU, door de brexit komen er restricties op die handel en komen er extra kosten bij. Dat betekent dat de handel met de EU een klap gaat krijgen en dat vang je niet op met de handel met de gemenebest. Ten eerste is het niet zo dat je als Brits bedrijf dat de export naar de EU ziet verminderen opeens magisch nieuwe klanten in de gemenebest heeft. Maar wat minstens zo belangrijk is, het VK heeft geen handelsakkoorden met de landen uit de gemenebest en moet dus gewoon onder de WTO regels met die landen handelen. Het is niet zo dat er met een knip van de vinger opeens handelsakkoorden zijn. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat het perfide Albion opeens niet meer geïnteresseerd was in sterkere economische banden met de gemenebest toen ze tot de EEG konden toetreden, ze hebben zich nooit een betrouwbare economische partner getoond.

Het resultaat is dat ze er economisch gezien wel alleen voor staan. Het land met de grootste economie waar ze per 1 januari nog een handelsakkoord mee hebben is Zwitserland en dat betekent dat bijna al hun export, niet alleen met de EU, niet meer gesteund wordt door handelsakkoorden en dat ze dus wereldwijd alleen maar onder WTO regels kunnen handelen.

Karl66
Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:58

Het UK heeft het eerste grote handelsakkoord afgesloten. Er is alleen één klein probleempje, de afspraken die erin zijn gemaakt zijn strenger dan de afspraken die ze binnen de EU hadden, strenger dan de afspraken die ze acceptabel vinden voor een handelsakkoord met de EU. En ze zijn ook nog verplicht om die afspraken in bindende wetgeving om te zetten. Klinkt me niet erg souverein in de oren:

https://www.ft.com/content/edb7d155-56b ... b2247fa178

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 09:50

Het lijkt erop dat alles alleen maar erger en nadeliger wordt voor ze, maar vooral blijven vasthouden aan deze ramkoers....

ikke
Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 12:58

Arabesk schreef:
Het lijkt erop dat alles alleen maar erger en nadeliger wordt voor ze, maar vooral blijven vasthouden aan deze ramkoers....

Dat niet doen is politieke zelfmoord. We hadden al vastgesteld dat politiek belang intussen boven het landsbelang ging...

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:02

ikke schreef:
Arabesk schreef:
Het lijkt erop dat alles alleen maar erger en nadeliger wordt voor ze, maar vooral blijven vasthouden aan deze ramkoers....

Dat niet doen is politieke zelfmoord. We hadden al vastgesteld dat politiek belang intussen boven het landsbelang ging...

Ik vind her vooral triest voor al die Britten die hier in 2016 niet voor gekozen hebben, en voor de Britten die er het meest de dupe van zullen worden. En die bevinden zich niet in de elitaire kringen van Johnson c.s.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

ikke
Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:01

Askja schreef:
ikke schreef:
Dat niet doen is politieke zelfmoord. We hadden al vastgesteld dat politiek belang intussen boven het landsbelang ging...

Ik vind her vooral triest voor al die Britten die hier in 2016 niet voor gekozen hebben, en voor de Britten die er het meest de dupe van zullen worden. En die bevinden zich niet in de elitaire kringen van Johnson c.s.

Dat zijn alle Britten. Het leven daar is er bepaalt niet goedkoper op geworden.
Maar het zijn de laagst betaalde arbeiders die hiervan de grootste rekening betalen. Zij konden al nauwelijks rond komen en dat is er niet beter op geworden. Dat zie je echter niet op TV; dat verteld de Brit in de straat je, die vaker aan het einde van z'n geld een stukje maand over houdt.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:13

Mwah, ik moet zeggen dat ik er tot nu toe niks van gemerkt heb. Financieel gezien. Maar goed, ik zit sowieso in een vrij linkse bubbel in Bristol, verdien bovengemiddeld, heb een eigen huis etc. Dat is inderdaad niet de groep die getroffen wordt.

Wel konden bijvoorbeeld mijn Spaanse collega en haar Spaanse vriend ook al bijna geen huisbaas meer vinden die aan hen wilde verhuren. Dat mag niet, maar het gebeurt wel.

Wel heeft de sfeer en uberhaupt de situatie ervoor gezorgd dat ik hier niet langer op de lange termijn wil blijven, terwijl dat hiervoor wel het plan was.


ikke
Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:21

Eulogy schreef:
Mwah, ik moet zeggen dat ik er tot nu toe niks van gemerkt heb. Financieel gezien. Maar goed, ik zit sowieso in een vrij linkse bubbel in Bristol, verdien bovengemiddeld, heb een eigen huis etc. Dat is inderdaad niet de groep die getroffen wordt.

Wel konden bijvoorbeeld mijn Spaanse collega en haar Spaanse vriend ook al bijna geen huisbaas meer vinden die aan hen wilde verhuren. Dat mag niet, maar het gebeurt wel.

Wel heeft de sfeer en uberhaupt de situatie ervoor gezorgd dat ik hier niet langer op de lange termijn wil blijven, terwijl dat hiervoor wel het plan was.

Ik werkte hiervoor voor een internationale organisatie en de Britse collega's die ik sprak, merkten het zelf niet direct maar zagen het wel in hun omgeving. Dat zal niet uitsluitend te maken hebben met het feit dat ze in de buurt van London woonden. Ik hoor het ook van anderen, in andere delen van GB.

Wellicht doet Johnson er goed aan om eens terug te denken een z'n vroege jeugd....

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Karl66
Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:19

Nou de kogel is door de kerk en zeven dagen voor het verstrijken van de overgangstermijn is er een handelsakkoord. Volgens de Britten is het een geweldig akkoord en hebben zij hun zin gekregen. Volgens de EU hebben zij een geweldige deal uit onderhandeld. Ik denk dat het nog wel even duurt voordat er een gedegen analyse komt van de werkelijke deal. Maar ze zijn er in ieder geval niet zonder deal uit en dat is een winst in deze lose lose situatie.

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-20 14:20

Karl66 schreef:
Nou de kogel is door de kerk en zeven dagen voor het verstrijken van de overgangstermijn is er een handelsakkoord. Volgens de Britten is het een geweldig akkoord en hebben zij hun zin gekregen. Volgens de EU hebben zij een geweldige deal uit onderhandeld. Ik denk dat het nog wel even duurt voordat er een gedegen analyse komt van de werkelijke deal. Maar ze zijn er in ieder geval niet zonder deal uit en dat is een winst in deze lose lose situatie.


Van de week In Europa gekeken, schandalig hoe mensen de brexit ingerommeld zijn. Wist niet dat het zo erg was. Die bus met "geef het geld aan de NHS, taken back control" alsof het geld eenrichtingsverkeer was naar de Europese Unie. Ze zullen nog wel piepen.
Nu met corona kunnen ze extra steun ook wel vergeten, want geen lid meer

pien_2010
Berichten: 43131
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:38

Citaat:
Van de week In Europa gekeken, schandalig hoe mensen de brexit ingerommeld zijn. Wist niet dat het zo erg was.

Daar zit dan ook de boosheid bij die Britten die voor blijven hadden gestemd. Bij deze groep, veel expads is nu een soort gelatenheid , Brexit moeheid en zoiets van afwachten wat dit voor hen gaat betekenen (ziektekosten bv).
Vrienden van ons hebben een 100% Franse onderneming, die zijn onlangs door de Franse belastingdienst 100% doorgelicht. Gelukkig 0,0 foutje kunnen vinden. Met excuses en bon courage vanwege de Brexit namen de Fransen afscheid. Gelukkig zijn zij, zolang ze deze onderneming hebben voor alles hier verzekerd.
Maar voor veel Engelsen is het billen knijpen cq vertrekken of gauw zorgen voor adres in UK met huisje of zo. Zo ingewikkeld en sneu.
Ik hoop dat het hierbij blijft niemand zit op nog zo'n uittreding te wachten.
De uitzending van Mak ook gezien. Wij volgen die uitzendingen. Aanrader.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 22:21

Ja oud topic, maar dit is gisteren werkelijkheid geworden:

Sizzle schreef:
Ik vond het grappig dat blijkbaar bijna niemand weet dat Zwitserland ook al jaren bezig is met een accoort. Als dat niet lukt verliezen ze ook al hun in/export rechten.
P


De MRA is gisteren niet getekend/verlengd.
Omdat ook gisteren de nieuwe EU wet op medische producten in kracht gegaan is, geldt vanaf vandaag dat Zwitserland nu als 3e wereldland behandeld zal worden als het gaat om in/export van medische producten (nog niet medicijnen). Ofwel: het CE op deze producten is niet meer automatisch geldig.
Ieder bedrijf moet nu een EU of CH representative hebben en daarmee kunnen mogenlijk een hoop dingen even flink vertraagd zijn of niet meer leverbaar zijn.
Het is nog onduidelijk of dit op den duur ook een impact gaat hebben op bijv. Schengenovereenkomsten.

https://www.swiss-medtech.ch/en/news/sw ... atus-today


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, alweerkwijt, Patriesje en 45 bezoekers