Zet je licht aan!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 08:50

rozebadeend schreef:
Ik heb m'n licht in de auto altijd standaard aan, kan je het ook niet vergeten. Hoeveel moeite is dat?


Er rijden natuurlijk ook nog steeds auto's rond zonder waarschuwingssignaal als je je lichten laat branden. Als je een paar keer bij een auto met een lege accu terug bent gekeerd, is de neiging om je licht aan te doen overdag ook wel weer verdwenen.

Het is overigens best jammer dat niet iedere nieuwe auto uitgerust is met verlichting die automatisch uit gaat. Een heleboel gelukkig wel, we gaan een beetje de Zweedse kant op, maar het mag wat mij betreft hier ook best verplicht worden.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 08:51

Anoniem schreef:
Hier had ik afgelopen week een dame voor mijn auto fietsen 8)7 zonder licht, in het zwart gekleed, druk op dr telefoon tikken, met oortjes in.
Ze reed rechts voor mij en omdat ik me al afvroeg of dit een soort zelfmoordpoging ging worden was ik voorbereid toen ze zonder kijken of hand uitsteken linksaf sloeg, vlak voor me langs. Toen ik daarop heel hard toeterde keek ze me aan alsof ik iets geks deed.

Bij zo iemand zou ik echt de neiging krijgen om uit het raam te schreeuwen. Maarja, heeft weinig nut als die persoon oortjes in heeft :')

Toen ik nog geen rijbewijs had, fietste ik soms ook zonder licht als ik mijn fietslampjes was vergeten. Ik dacht ook dat ik wel te zien was voor automobilisten. Nu ik sinds een paar jaar mijn rijbewijs heb, weet ik hoe verschrikkelijk slecht fietsers zichtbaar zijn zonder licht.

Dus ik heb altijd lampjes bij me, en zo niet, dan loop ik maar met mijn fiets op de stoep. Dat is altijd veiliger dan op de weg.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 08:59

Ik erger me rot aan mensen die zonder licht rijden. Of met van die ieniemienie kleine knipperlampjes, die je nauwelijks ziet. Van mij mogen ze daar veel meer op controleren en boetes uitdelen. Je schrikt je (ook als mede-fietser) soms suf van fietsers zonder licht. Ze zijn veel te laat zichtbaar en lijken zich daar totaal niet van bewust. Maar als ze onder een auto liggen, dan is het wel de schuld van de automobilist...

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26301
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:19

Heb inderdaad sinds 3 jaar mijn rijbewijs, maar echt inderdaad... Hoeveel fietsers/ scooters/ automobilisten je ziet met

Óf geen verlichting
Óf bij auto's een van de koplampen stuk of de dagrijverlichting inderdaad zonder achterlichten (Wie dat ooit heeft goedgekeurd... _-:( )
Óf fietsers die inderdaad die kleine losse lampje ergens hebben hangen waar je ze niet/ nauwelijks ziet

Hoop dat die mensen in ieder geval wel hun ziektekostenverzekering/ uitvaartpolis/ registratie in donorregister op orde hebben... Man, man, man.

Persoonlijk denk ik wel eens: iedereen die zonder licht betrapt wordt door politie naast een dikke boete (waar je heel veel lampjes voor kunt kopen) maar eens een verplichte cursusavond geven waar ze videobeelden zien van hoe slecht je dan eigenlijk zichtbaar bent, ook op goed verlichte wegen + beelden/ ervaringen van slachtoffers van ongevallen door geen licht. Dat zal vast indruk maken.

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:43

Toch baal ik als automobilist ook van die kleine lampjes die je bij de hema of de action kunt kopen.. Die zie je als je auto rijdt ook pas héél laat. Liever gewoon fatsoenlijke, felle fietsverlichting die standaard op een fiets zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:51

Goed topic dit :j
Mijn fietslicht is altijd in orde maar op mijn fietskar zit volgens mij alleen reflectie. Ik zal eens een aantal lampjes kopen voor daaraan want het duurt niet lang meer voor ik er mee in het donker fiets :j

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:52

Aan de andere kant kom ik soms fietsers tegen met een Led-koplamp die zó fel is dat je erdoor wordt verblind. Dat je denkt - als er twee naast elkaar fietsen - wat voor gek heeft groot licht aan, tot je ziet dat ze af en toe dichter bij elkaar en weer verder van elkaar af bewegen. WTF 8)7 :? :))

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:55

Renee1991 schreef:
Toch baal ik als automobilist ook van die kleine lampjes die je bij de hema of de action kunt kopen.. Die zie je als je auto rijdt ook pas héél laat. Liever gewoon fatsoenlijke, felle fietsverlichting die standaard op een fiets zit.


Van die hele kleine lampjes inderdaad, die zie je nauwelijks. Van mij mogen ze wat meer regels gaan instellen op het gebied van fietsverlichting en die kleine lampjes verboden gaan maken.


Ibbel schreef:
Aan de andere kant kom ik soms fietsers tegen met een Led-koplamp die zó fel is dat je erdoor wordt verblind. Dat je denkt - als er twee naast elkaar fietsen - wat voor gek heeft groot licht aan, tot je ziet dat ze af en toe dichter bij elkaar en weer verder van elkaar af bewegen. WTF 8)7 :? :))


Ik richt mijn koplamp altijd iets naar beneden. Niet teveel, maar wel zodat het licht (hopelijk?) niet recht in het gezicht van een tegenligger schijnt. Vind ik zelf ook niet zo fijn.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 14:57

Ik heb dit zelfde maar dan met auto's.

Dat jij in de stromende regen of schemering prima kan zien wat je doet, betekent niet dat ik jou net zo goed zie. Gewoon je licht aan. Zo moeilijk is het niet om dat knopje om te draaien.

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:15

Ook zeker waar Ibbel, maar dat heb ik nog liever dan die simpele lampjes die je niet ziet.

Voor wat betreft auto's is de ontwikkeling dagrijverlicht een heel slechte ontwikkeling. Veel mensen snappen niet dat als de dagrijverlichting aanstaat, dit lang niet genoeg is 's avonds. Ik zie ze super vaak voorbij komen met alleen dagrijverlichting in het pikke donker. Dat betekent dat de achterkant van de auto helemaal niet verlicht is. Ook waardeloos |o

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:33

Van de week zat ik in het donker in de stortregen op mijn scooter.
Zicht was zeer weinig natuurlijk.

Rijd er een fietser, met donkere kleding en naar wat het leek zonder licht, want ik schrok mij kapot van de schim die ineens tevoorschijn kwam.
Kom ik dichterbij bleek dat hij wel een achterlicht had. Onder zijn zadel. Maar omdat hij zijn tas achterop gebonden had, zag je die niet. En het achterlicht had ook nodig een nieuwe batterij nodig.....
Ik was hem al ruim voorbij toen ik mij bedacht dat ik hem misschien beter even had kunnen vertellen dat hij niet zichtbaar was. Volgende keer als ik hem/haar weer tegenkom, misschien toch even melden.

met de auto in de polder wel eens bijna een hardloper op de motorkap gehad.
Geel licht, geen reflectie, zwarte kleding. Dan ben je echt levensmoe naar mijn mening.


Overigens rijd ik als gele banaan rond.
Gele jas met reflectie, gele broek met reflectie en gele scooter.